Ptv Service Display

Kiireetön hoito terveysasemilla

Kiireettömiin terveysasioihin saat apua terveysasemalta. Arvioimme ensin, kuinka nopeasti tarvitset hoitoa. Sen jälkeen ohjaamme sinut oikealle ammattilaiselle, kuten lääkärille, hoitajalle tai fysioterapeutille.

Toimi näin

Valitse sinulle sopivin vaihtoehto:

1. Ota yhteyttä Terveys-chattiin tai soita oman alueesi kiireettömään Ensilinjaan, jos:

  • sinulla ei ole nimettyä omaa lääkäriä tai hoitotiimiä
  • olet yhteydessä terveyspalveluihin harvoin tai ensimmäistä kertaa
  • et tiedä, mihin muualle ottaisit yhteyttä.

2. Soita oman terveysasemasi tiimin numeroon, jos

  • sinulla on nimetty omalääkäri ja omahoitaja
  • jos olet hattulalainen.

3. Jos sinulla on uusi ilman tapaturmaa alkanut lihas- tai niveloire, ota yhteyttä Terveyschattiin tai soita kuntoutuksen Ensilinjaan fysioterapeutille.

Esitietokysely ennen vastaanottoa

Jos varaamme sinulle ajan kiireettömään hoitoon, saat tekstiviestin. Viestissä pyydämme, että täytät esitietokyselyn verkossa ennen vastaanottoa.

Esitietokyselyn löydät Oma Häme -sovelluksesta tai tietokonetta käyttäessäsi kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Asioinnin sujuvoittamiseksi, toivomme sinun täyttävän kyselyn ensisijaisesti joko sovelluksen tai asiointipalvelun kautta. Tarvittaessa voit täyttää kyselyn myös paikan päällä ennen vastaanottoa tai tulostaa lomakkeen täytettäväksi Oma Hämeen sivuilta.

Reseptin uusiminen

Uusi reseptisi ensisijaisesti Kelan sähköisessä OmaKanta-palvelussa. Lisätietoa reseptin uusimisesta löydät alempaa kohdasta "reseptin uusiminen".

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, digitaaliset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Etsi alueelta

  • Valitse paikkakunta
  • Forssa
  • Hattula
  • Hausjärvi
  • Humppila
  • Hämeenlinna
  • Janakkala
  • Jokioinen
  • Loppi
  • Riihimäki
  • Tammela
  • Ypäjä
Asioi digitaalisesti

Kun valitset paikkakunnan, tiedät kuinka asioida digitaalisesti.

Soita

Kun valitset paikkakunnan, saat esiin etsimäsi puhelinnumerot.

Katso toimipisteet

Kun valitset paikkakunnan, saat tietää palvelupaikat.

Täytä lomake

Kun valitset paikkakunnan, näet asioinnin lomakkeet.

Löydä lisätietoa verkosta

Kun valitset paikkakunnan, näet mistä löydät lisätietoa.

Palvelu on tarkoitettu kaikille Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille ja niille, jotka ovat valinneet hyvinvointialueen terveysaseman tai sairaalan asiointipaikakseen.

Työterveyshuollon asiakkaat ja YTHS:n opiskelijaterveydenhuollon asiakkaat voivat olla ensisijaisesti yhteydessä työ- tai opiskelijaterveydenhuoltoon.

Palveluhinnaston mukainen käyntimaksu peritään kolmelta ensimmäiseltä lääkärikäynniltä kalenterivuodessa yli 18-vuotiailta. Hoitajakäynnit ovat maksuttomia. Peruuttamattomasta poisjäännistä peritään käyttämättä jääneen ajan maksu.

Linkki Terveys-chatiin

Aiheeseen liittyviä linkkejä: kiireetön hoito terveysasemalla

Sisältöjulkaisija

Lääkäri kirjoittaa tietokoneella. Vieressä on punainen sydän.
UUTINEN
28.04.2025

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen

Chat aloittaa toimintansa 2.5. alkaen.

Lääkäri kirjoittaa tietokoneella. Vieressä on punainen sydän.

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen

UUTINEN / 28.04.2025

Chat aloittaa toimintansa 2.5. alkaen.

Lääkäri kirjoittaa tietokoneella. Vieressä on punainen sydän.

UUTINEN / 28.04.2025

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen

Kantahämäläiset saavat toukokuussa käyttöönsä entistä sujuvamman ja selkeämmän reitin terveyspalveluihin, kun Oma Hämeen useita chat-palveluita yhdistetään Terveys-chatiksi 2.5.2025 alkaen. Uusi palvelu kokoaa sairaanhoitajan, fysioterapian, mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä suun terveydenhuollon chatit yhden digitaalisen oven taakse.

– Muutoksen myötä chat-palveluissa asioiminen selkeytyy, ja potilaamme ohjautuvat sopivalle ammattilaiselle aiempaa tehokkaammin, kertoo Digitaalisen sote-keskuksen apulaisylilääkäri Tomi Roine.

Kantahämäläiset voivat olla yhteydessä Terveys-chattiin kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa. Jos sinulla on kuitenkin nimetty omalääkäri tai omahoitaja, suosittelemme olemaan ensisijaisesti yhteydessä suoraan oman terveysasemasi tiimiin, jotta hoidon sujuvuus ja jatkuvuus saadaan varmistettua. Voit silti olla yhteydessä myös chatin kautta esimerkiksi satunnaisissa asioissa.

Oirekysely varmistaa sopivan ammattilaisen nopeasti

Terveys-chat alkaa joko oirekyselyn täyttämisellä tai valitsemalla ajanvaraukseen liittyvät asiat.

Jos täytät oirekyselyn, sinut ohjataan suoraan sopivan terveydenhuollon ammattilaisen luo. Kyselyllä varmistetaan, että saat apua juuri oikealta taholta – tehokkaasti ja ilman turhaa odottelua.

Jos asiasi koskee ajanvarausta, voit valita ajanvaraukseen liittyvät asiat suoraan aloitusvalikosta.

Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–20 ja sen ammattilaiset ovat tavoitettavissa seuraavasti:
•    Sairaanhoitaja ja lääkäri: ma–pe klo 8–20
•    Mielenterveys- ja päihdepalvelut: ma–pe klo 13–15
•    Fysioterapia: ma–pe klo 8–15
•    Suun terveydenhuolto: ma–pe klo 8–14

Jos asioit ammattilaisen paikallaoloajan ulkopuolella, kiireellinen asia ohjautuu sairaanhoitajalle. Kiireettömissä asioissa voit tallentaa täyttämäsi oirekyselyn ja palata chattiin, kun asiaa hoitava ammattilainen on paikalla. 

Kun Terveys-chat on kiinni, voit kuitenkin täyttää oirekyselyn. Kysely ohjaa ottamaan yhteyttä päivystykseen tai hätänumeroon, jos se toteaa asian olevan kiireellinen. Muussa tapauksessa oirekysely nopeuttaa asioinnin aloittamista, kun palaat chattiin sen aukioloaikana. 

Terveys-chatissa voit asioida myös toisen henkilön, esimerkiksi lapsen, puolesta, kun valtuutus on tehty Suomi.fi-verkkopalvelussa.

Lue lisää toisen puolesta asioinnista

Asiointimäärät jatkuvassa kasvussa – suosio kertoo tarpeesta

Chat-palvelun käyttö on yli kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana, ja kasvu jatkuu yhä. Tämä kertoo, että digitaalinen terveydenhuollon asiointikanava vastaa asiakkaiden odotuksiin tai tarpeisiin.

– Chatissa hoidamme tällä hetkellä erityisen paljon esimerkiksi siitepölyallergiasta kärsiviä, Roine kertoo ajankohtaisista tarpeista.

Chatin ruuhka-ajat osuvat usein varhaisiin aamuihin, joten asiakkaita kannustetaan ottamaan yhteyttä mahdollisuuksien mukaan myöhemmin päivällä. Kokeneet ammattilaiset hoitavat asiakkaan asian sujuvasti ja tehokkaasti chatin aikana. Fyysistä vastaanottokäyntiä ei monissa tapauksissa tarvita. 

Terveys-chat on osa laajempaa digipalveluiden kokonaisuutta

Terveys-chat ja muut Oma Hämeen chatit, eli neuvola-chat, aikuissosiaalityön chat ja info-chat, ovat osa Oma Hämeen digipalvelukokonaisuutta. Digipalveluiden tarkoituksena ei ole korvata perinteisiä palveluita, vaan toimia rinnakkaisena ja helppona väylänä laadukkaiden palveluiden piiriin.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen digipalvelut ovat kätevimmin käytettävissä Oma Häme -sovelluksella tai kirjautumalla asiointipalveluun Oma Hämeen verkkosivustolla osoitteessa omahame.fi. Chatin voi aloittaa myös jokaiselta sivulta Oma Hämeen verkkosivustolla. 

Lue lisää Oma Hämeen digipalveluista
Lue lisää Oma Häme -sovelluksesta


Euroopan unionin rahoittama.

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille 
UUTINEN
08.05.2025

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille

Perusterveydenhuollossa on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli.

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille 

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille

UUTINEN / 08.05.2025

Perusterveydenhuollossa on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli.

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille 

UUTINEN / 08.05.2025

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille

Oma Hämeessä perusterveydenhuollon avopalveluissa on otettu käyttöön vaiheittain hoidon jatkuvuusmalli, jonka tavoitteena on parantaa hoidon jatkuvuutta, laatua ja asiakkaiden kokemusta. Samalla Oma Hämeessä on käynnistetty satunnaisemmin asioiville asiakkaille Ensilinjapalveluita.  

Perusterveydenhuollon palveluiden osalta satunnaisesti asioivat asiakkaat ottavat yhteyttä terveyteen liittyvissä kiireellisissä asioissa Päivystysapu 116 117 kiireellisen hoidon Ensilinjaan ja kiireettömissä asioissa Terveysasemien alueellisiin kiireettömiin Ensilinjanumeroihin tai Terveys-chatiin. Asiakkaat, joille on nimetty oma lääkäri ja hoitaja, ottavat yhteyttä kaikissa kiireettömissä ja kiireellisissä asioissa omaan terveysaseman tiimiin. Lue lisää: https://omahame.fi/w/uusi-terveysasemien-kiireeton-ensilinja-helpottaa-erityisesti-harvoin-tai-ensimmaista-kertaa-asioivien-asiakkaiden-yhteydensaantia  

Mistä asiakas voi tietää, että onko hänelle nimetty omaa hoitajaa ja lääkäriä? 

Tällä hetkellä asiakas ei voi itse tarkistaa onko hänelle nimetty omaa hoitajaa ja lääkäriä. Tämän vuoksi tulemme lähettämään tunnistetuille hoidon jatkuvuusmallin piiriin kuuluville asiakkaille tekstiviestillä oman tiimin yhteystiedot. 

Tekstiviestikampanjan tarkoitus 

Tekstiviestikampanja on suunniteltu tavoittamaan ne asiakkaat, joille on nimetty omalääkäri ja omahoitaja hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti. Kampanjan aikana asiakkaille lähetetään 9.5.2025 tekstiviesti, jossa ilmoitetaan heidän oman tiiminsä yhteystiedot. Tämä tiimi on ensisijainen yhteydenottopaikka kiireellisissä ja kiireettömissä asioissa terveysasemien aukioloaikoina.  

Tiedonhaussa jouduimme tekemään rajauksia, joten tekstiviestimme ei ehkä tavoita täydellisesti kaikkia.  

Mikä on hoidon jatkuvuusmalli? 

Hoidon jatkuvuusmallissa keskeisenä tavoitteena on tarjota asiakkaille henkilökohtainen vastuuhoitosuhde oman lääkärin ja hoitajan kautta. Malli kohdentuu tässä vaiheessa erityisesti asiakkaisiin, joilla on: 

  • pitkäaikaissairauksia 
  • tarve säännölliselle hoitokontaktille 
  • monialaista palvelutarvetta 

Oman lääkärin ja hoitajan avulla pyritään varmistamaan, että asiakkaat saavat jatkuvaa ja laadukasta hoitoa heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa. 

Miten toimia, jos et saa tekstiviestiä? 

Jos asiakas ei saa tekstiviestiä, mutta tietää, että hänelle on nimetty oma ammattilainen, hän voi silti ottaa yhteyttä omaan tiimiinsä. Yhteystiedot löytyvät Oma Hämeen verkkosivuilta tai asia selviää seuraavan asioinnin yhteydessä. 

Yhteydenotto epäselvissä tilanteissa 

Kiireettömissä asioissa asiakkaat voivat ottaa yhteyttä oman alueen terveysaseman kiireettömään Ensilinjaan tai terveysaseman tiimiin. Hoitohenkilökunta ohjaa asiakkaat jatkoasioinnin suhteen ja tiedottaa lisää hoidon jatkuvuusmallista. 

Huomio asiakkaille 

Asiakkaan ei tarvitse ottaa yhteyttä tarkistaakseen, kuuluvatko he hoidon jatkuvuusmalliin. Mahdolliset tiedustelut hoituvat seuraavan asioinnin yhteydessä. 

Kiitos ymmärryksestä. Tekstiviestikampanjan avulla pyrimme parantamaan tiedonkulkua ja tukemaan hoidon jatkuvuusmallin sujuvaa käyttöönottoa. 

 Euroopan unionin rahoittaman – NextGenerationEU -logo.

Asiakirjoja.
UUTINEN
17.03.2025

Digitaalisen esitietokyselyn voi nyt täyttää myös toisen puolesta

Valtuutus puolesta asiointiin tehdään Suomi.fi-palvelussa.

Asiakirjoja.

Digitaalisen esitietokyselyn voi nyt täyttää myös toisen puolesta

UUTINEN / 17.03.2025

Valtuutus puolesta asiointiin tehdään Suomi.fi-palvelussa.

Asiakirjoja.

UUTINEN / 17.03.2025

Digitaalisen esitietokyselyn voi nyt täyttää myös toisen puolesta

Valtuutus puolesta asiointiin tehdään Suomi.fi-palvelussa. Pyyntö esitietokyselyn täyttämisestä saapuu tekstiviestitse siihen puhelinnumeroon, joka on tallennettuna potilastietojärjestelmään.

Miten voin valtuuttaa toisen täyttämään esitietokyselyn puolestani?

Voit antaa toiselle ihmiselle virallisesti luvan asioida puolestasi. Tee hänelle silloin valtuutus Suomi.fi-palvelussa. Valtuutettu henkilö voi olla puolisosi, lähiomaisesi tai joku muu luotettava henkilö. Valtuutettu henkilö voi keskustella ammattilaisten kanssa henkilökohtaisista hyvinvointi- ja terveystiedoistasi.

Lue lisää valtuutuksen tekemisestä ja puolesta asioinnista Suomi.fi-palvelussa

Miten esitietokysely täytetään toisen puolesta Oma Häme -sovelluksessa tai asiointipalvelussa?

Esitietokysely täytetään Oma Häme -sovelluksessa tai kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Kirjautumisnappi löytyy omahame.fi-verkkosivuston yläreunasta. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Oma Häme -sovelluksen voi ladata maksutta sovelluskaupasta. 

Kun olet kirjautunut Oma Häme -sovellukseen tai asiointipalveluun, klikkaa oikeasta yläkulmasta omaa nimeäsi ja valitse jälkeen henkilö, jonka puolesta asioit. Valtuutus täytyy olla tehtynä.

Esitietokyselyn löydät kohdasta Oma asiointi > Omat digipolut > Esitietokysely.

Katso miten toimit, jos et pysty täyttämään kyselyä verkossa

Mikä digitaalinen esitietokysely?

Oma Häme otti 9.12.2024 alkaen käyttöön digitaalisen esitietokyselyn. Digitaalinen esitietokysely sisältää kattavasti kysymyksiä asiakkaan yleisestä terveydentilasta ja toimintakyvystä. Kysely avautuu 30 päivää ennen asiakkaalle varattua vastaanottoaikaa, ja hän saa siitä tiedon tekstiviestitse. Pyyntö kyselyn täyttämisestä tulee siihen puhelinnumeroon, joka on tallennettuna potilastietojärjestelmään. Jos asiakas haluaa vaihtaa järjestelmässä olevan numeron, hän pyytää  ammattilaista vaihtamaan sen vastaanotolla. 

Kun esitietokyselyn täyttää verkossa, tiedot siirtyvät suoraan ammattilaisten käyttöön potilastietojärjestelmään. Tämä nopeuttaa vastaanoton valmistelua ja vähentää tietojen erillistä kirjaamista.

Esitiedot pysyvät tallessa, ja asiakas päivittää vain muuttuneet tiedot seuraavilla kerroilla. Tämä säästää aikaa ja vaivaa erityisesti useiden ajanvarausten yhteydessä.

Lue lisää digitaalisesta esitietokyselystä ja katso usein kysytyt kysymykset

Lue lisää toisen puolesta asioinnista

 Lataa Oma Häme -sovellus:

Google Play -sovelluskaupan logo.App Storen -sovelluskaupan logo.

 

Euroopan unionin rahoittaman – NextGenerationEU -logo.