Murupolku
Ajankohtaista kuntoutuksesta

Kuntoutus
Kuntoutuksen tavoitteena on ylläpitää ja edistää toiminta- ja työkykyäsi, itsenäistä selviytymistäsi ja osallistumismahdollisuuksiasi. Lääkinnälliseen kuntoutukseen kuuluvat fysioterapia, toimintaterapia, puheterapia, kuntoutusohjaus ja apuvälinepalvelut.
Yhteystietokortti: kuntoutuksen ensilinja
Kuntoutuksen ensilinja ja chat
Puhelinnumero: 03 629 6680, ma–pe klo 8–14
Kun ensilinja on kiinni, voit jättää takaisinsoittopyynnön.
Tekstiviesti: 040 629 6220 (kuulo- ja puhevammaisten asiointi, tulkkauspalvelu / interpretation services, ajan peruutukset), ma–pe 24/7
Hattulalaiset: 03 629 6601, ma–pe klo 8–14
Voit ottaa yhteyttä myös Terveyschatin kautta (ma–pe klo 8–15). Aloita chat tämän sivun oikeasta alakulmasta.
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutiset
Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen
Chat aloittaa toimintansa 2.5. alkaen.

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen
UUTINEN / 28.04.2025
Chat aloittaa toimintansa 2.5. alkaen.

UUTINEN / 28.04.2025
Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen
Kantahämäläiset saavat toukokuussa käyttöönsä entistä sujuvamman ja selkeämmän reitin terveyspalveluihin, kun Oma Hämeen useita chat-palveluita yhdistetään Terveys-chatiksi 2.5.2025 alkaen. Uusi palvelu kokoaa sairaanhoitajan, fysioterapian, mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä suun terveydenhuollon chatit yhden digitaalisen oven taakse.
– Muutoksen myötä chat-palveluissa asioiminen selkeytyy, ja potilaamme ohjautuvat sopivalle ammattilaiselle aiempaa tehokkaammin, kertoo Digitaalisen sote-keskuksen apulaisylilääkäri Tomi Roine.
Kantahämäläiset voivat olla yhteydessä Terveys-chattiin kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa. Jos sinulla on kuitenkin nimetty omalääkäri tai omahoitaja, suosittelemme olemaan ensisijaisesti yhteydessä suoraan oman terveysasemasi tiimiin, jotta hoidon sujuvuus ja jatkuvuus saadaan varmistettua. Voit silti olla yhteydessä myös chatin kautta esimerkiksi satunnaisissa asioissa.
Oirekysely varmistaa sopivan ammattilaisen nopeasti
Terveys-chat alkaa joko oirekyselyn täyttämisellä tai valitsemalla ajanvaraukseen liittyvät asiat.
Jos täytät oirekyselyn, sinut ohjataan suoraan sopivan terveydenhuollon ammattilaisen luo. Kyselyllä varmistetaan, että saat apua juuri oikealta taholta – tehokkaasti ja ilman turhaa odottelua.
Jos asiasi koskee ajanvarausta, voit valita ajanvaraukseen liittyvät asiat suoraan aloitusvalikosta.
Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–20 ja sen ammattilaiset ovat tavoitettavissa seuraavasti:
• Sairaanhoitaja ja lääkäri: ma–pe klo 8–20
• Mielenterveys- ja päihdepalvelut: ma–pe klo 13–15
• Fysioterapia: ma–pe klo 8–15
• Suun terveydenhuolto: ma–pe klo 8–14
Jos asioit ammattilaisen paikallaoloajan ulkopuolella, kiireellinen asia ohjautuu sairaanhoitajalle. Kiireettömissä asioissa voit tallentaa täyttämäsi oirekyselyn ja palata chattiin, kun asiaa hoitava ammattilainen on paikalla.
Kun Terveys-chat on kiinni, voit kuitenkin täyttää oirekyselyn. Kysely ohjaa ottamaan yhteyttä päivystykseen tai hätänumeroon, jos se toteaa asian olevan kiireellinen. Muussa tapauksessa oirekysely nopeuttaa asioinnin aloittamista, kun palaat chattiin sen aukioloaikana.
Terveys-chatissa voit asioida myös toisen henkilön, esimerkiksi lapsen, puolesta, kun valtuutus on tehty Suomi.fi-verkkopalvelussa.
Lue lisää toisen puolesta asioinnista
Asiointimäärät jatkuvassa kasvussa – suosio kertoo tarpeesta
Chat-palvelun käyttö on yli kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana, ja kasvu jatkuu yhä. Tämä kertoo, että digitaalinen terveydenhuollon asiointikanava vastaa asiakkaiden odotuksiin tai tarpeisiin.
– Chatissa hoidamme tällä hetkellä erityisen paljon esimerkiksi siitepölyallergiasta kärsiviä, Roine kertoo ajankohtaisista tarpeista.
Chatin ruuhka-ajat osuvat usein varhaisiin aamuihin, joten asiakkaita kannustetaan ottamaan yhteyttä mahdollisuuksien mukaan myöhemmin päivällä. Kokeneet ammattilaiset hoitavat asiakkaan asian sujuvasti ja tehokkaasti chatin aikana. Fyysistä vastaanottokäyntiä ei monissa tapauksissa tarvita.
Terveys-chat on osa laajempaa digipalveluiden kokonaisuutta
Terveys-chat ja muut Oma Hämeen chatit, eli neuvola-chat, aikuissosiaalityön chat ja info-chat, ovat osa Oma Hämeen digipalvelukokonaisuutta. Digipalveluiden tarkoituksena ei ole korvata perinteisiä palveluita, vaan toimia rinnakkaisena ja helppona väylänä laadukkaiden palveluiden piiriin.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen digipalvelut ovat kätevimmin käytettävissä Oma Häme -sovelluksella tai kirjautumalla asiointipalveluun Oma Hämeen verkkosivustolla osoitteessa omahame.fi. Chatin voi aloittaa myös jokaiselta sivulta Oma Hämeen verkkosivustolla.
Lue lisää Oma Hämeen digipalveluista
Lue lisää Oma Häme -sovelluksesta

Forssan seudun apuvälineyksikön aukioloajat muuttuvat 7.4. alkaen
Uudet aukioloajat ovat ma klo 9–12, ti–ke klo 12–15 ja to klo 9–12.

Forssan seudun apuvälineyksikön aukioloajat muuttuvat 7.4. alkaen
UUTINEN / 31.03.2025
Uudet aukioloajat ovat ma klo 9–12, ti–ke klo 12–15 ja to klo 9–12.

UUTINEN / 31.03.2025
Forssan seudun apuvälineyksikön aukioloajat muuttuvat 7.4. alkaen
Uudet aukioloajat 7.4. alkaen ovat ma klo 9–12, ti–ke klo 12–15 ja to klo 9–12. Muina aikoina yksikkö on avoinna ajanvarauksella.
"Apuvälineiden tarve on viime vuosina lisääntynyt väestön ikääntymisen vuoksi. Uusilla aukioloajoilla on tarkoitus varmistaa hyvän ja tarpeen mukaisen asiakaspalvelun varmistaminen ", kuntoutuksen tulosaluejohtaja Virpi Kröger kertoo.
Apuvälineyksikön työntekijöiden työhön liittyy lainaamon asiakastyön lisäksi kotikäyntejä, apuvälineiden tilausta, varastointia, korjausta ja puhdistusta sekä uuden apuvälineen valmistelua asiakkaiden käyttöön.
Forssan seudun apuvälineyksikköForssan seudun apuvälineyksiköstä voi lainata liikkumista ja päivittäisiä toimintoja helpottavia apuvälineitä lyhyt- ja pitkäaikaiseen käyttöön sekä omaksi. Apuvälinepalvelu on kaikille kuntalaisille maksutonta. |

Digiasiointi keskitetään marraskuussa entistä vahvemmin Oma Häme -sovellukseen.

Kantahämäläiset ovat löytäneet hienosti Oma Hämeen chatit – syyskuussa asiointeja oli jo yli 3 200 kpl
UUTINEN / 15.10.2024
Digiasiointi keskitetään marraskuussa entistä vahvemmin Oma Häme -sovellukseen.

UUTINEN / 15.10.2024
Kantahämäläiset ovat löytäneet hienosti Oma Hämeen chatit – syyskuussa asiointeja oli jo yli 3 200 kpl
Oma Hämeen chat-palvelut laajentuivat syyskuussa. Nyt kantahämäläiset saavat keskusteluyhteyden chatin kautta jo moniin Oma Hämeen eri ammattilaisiin – ilman ajanvarausta tai asiointia paikan päällä. Odotusaikakin on vain pari minuuttia. Digiasiointi keskitetään marraskuussa entistä vahvemmin Oma Häme -sovellukseen.
Mihin kaikkeen chatista saa apua?
– Chatin kautta kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista. Jos asiaa ei voida hoitaa chat-keskustelun aikana, ammattilainen ohjaa asiakkaan hänelle sopivaan palvelukanavaan, apulaisylilääkäri Tomi Roine kertoo.
Asiakkaille on tarjolla jo monta erilaista chatia: sairaanhoitaja-chat, aikuissosiaalityön chat, asiakaspalvelu-chat, fysioterapeutti-chat ja neuvola-chat. Uusimpina ovat syyskuussa avatut suun terveydenhuollon chat sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat. Suun terveydenhuollon chatin suosio on yllättänyt positiivisesti.
– Suuri suosio kertoo selvästä tarpeesta matalan kynnyksen yhteydenottoväylään ja digitaaliseen ajanvaraukseen.
Tyytyväisyydestä chat-palveluihin kertoo myös esimerkiksi se, että yli 90 % sairaanhoitaja-chatin asiakaspalautteista on positiivisia.
Chat-keskustelu on yhtä luottamuksellinen kuin keskustelu lukitun vastaanottohuoneen oven takana
Mediassa paljon esillä ollut verkkorikollisuus, kuten kalastelu- ja huijausyritykset, voivat aiheuttaa huolta myös julkisen terveydenhuollon digipalveluiden käyttäjissä.
Miten Oma Hämeen chattien luotettavuus ja tietosuoja on varmistettu?
– Toiminta on yhtä luottamuksellista kuin lukitun vastaanottohuoneen takana, Roine vakuuttaa.
Palvelussa käytettävät tunnistetiedot välitetään aina vahvaa salausta käyttäen. Jokaisen asiakkaan tulee kuitenkin pitää huolta oman laitteensa tietoturvasta.
Oma Häme keskittää digiasioinnin sovellukseen – Omaolo-palvelusta luovutaan marraskuun loppuun mennessä
Oma Häme haluaa keskittää asiakkaiden digiasioinnin yhteen paikkaan eli Oma Häme -sovellukseen. Tämä tarkoittaa DigiFinlandin ylläpitämästä Omaolo-palvelusta luopumista marraskuun 2024 loppuun mennessä. Sen jälkeen kantahämäläiset eivät voi enää lähettää oirearvioita.
– Sairaanhoitaja-chatissa meillä on käytössä älykäs oirekysely ennen asiantuntijan liittymistä chattiin. Otamme käyttöön mahdollisuuden jättää yhteystiedot yhteydenottoa varten myös silloin, kun chatit ovat suljettuna, kehittämispäällikkö Hanna Narsakka kertoo.
Keskittämisen hyötyjen lisäksi Omaolo-palvelusta luopumisella saadaan aikaan säästöjä.
Oma Häme muistuttelee kantahämäläisiä digipalveluiden käytöstä loppuvuoden aikana myös tekstiviestitse.
Chatit löydät kätevimmin Oma Häme -sovelluksesta
Chatteja ja muita digipalveluitamme käytät kätevimmin Oma Häme -sovelluksen kautta. Sovelluksen avulla myös esimerkiksi nämä asiat löytyvät helposti yhdestä paikasta:
- syksyn kausirokotusajanvaraukset
- laboratoriovastaukset heti kun ne ovat valmistuneet
- terveystietopankki
- videovastaanotot
- asiointi läheisen tai lapsen puolesta.
Sovelluksen voit ladata maksutta omasta sovelluskaupastasi nimellä ”Oma Häme”. Jos käytät tietokonetta, kirjaudu palveluun osoitteessa omahame.fi. Osan chateista voit aloittaa myös anonyymisti omahame.fi-sivustolla löytyvästä Aloita chat -painikkeesta.
Katso tästä ohjevideo sovelluksen käyttöön:
Lue lisää chateista ja niiden aukioloajoista
Lue Oma Häme -sovelluksesta ja katso ohjevideo
Jätä tästä palautetta digipalveluista (huom! Jätä teknisiä häiriöitä koskevat palautteet suoraan sovelluksen kautta).
Lataa Oma Häme -sovellus: