Murupolku
Navigointivalikko
Hankkeet: Otsikko
Hankkeet
Hankkeet: haitari
RRP-hanke on Euroopan Unionin elpymisrahalla tehtävää sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistä.
Vastaamme korona-ajan tuomiin haasteisiin ja tuotamme hyötyjä meille kaikille kantahämäläisille sote-palvelujen käyttäjille.
Hankkeen tavoitteet:
- edistämme hoitotakuun toteutumista tukemalla koronavirustilanteen aiheuttaman hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa purkua
- edistämme hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista
- otamme käyttöön hoitotakuuta edistävät palvelumuotoillut digitaaliset innovaatiot
RRP2-hankkeessa kehitämme hyvinvointialueen toimintaa ja palveluja hyvinvointialueen strategian mukaisesti yhteistyössä monien eri alojen asiantuntijoiden kanssa.
Lisätietoja: hankepäällikkö Saija Sorvoja, saija.sorvoja(at)omahame.fi
RRP3-hanke on Euroopan Unionin elpymisrahalla tehtävää sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuustutkimuksen kehittämistä.
Kanta-Hämeen vaikuttavuustutkimus on osa Sisä-Suomen yhteistyöalueen (YTA) yhteistä kokonaisuutta ”Vaikuttavuuden tietojohtaminen Sisä-Suomen YTA:lla”, Oma Häme vastaa osatutkimuksesta 1 ”Systeemitasoinen vaikuttavuuden arviointi hyvinvointialueella”.
Päätavoitteena on tutkimuksen näkökulmasta
- luoda geneerinen sote-palvelujärjestelmän vaikuttavuuden arviointimalli, jota voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveyspalveluissa palvelujärjestelmätasolla. Malli koostaa hyödynnettävät/kehitettävät mittarit/indikaattorit yhteiseksi viitekehykseksi.
- arvioida vaikuttavuutta käytännön esimerkkien kautta, esimerkiksi digipalvelujen käyttöönoton vaikutukset, keskitetyn asiakasohjauksen vaikutukset tai moniammatillisen tiimityön vaikutukset aikuisväestölle, joilla on monialaisia ongelmia. Arvioinnin kohteena erityisesti ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi, erityisenä painopisteenä saatavuus vs. jatkuvuus -näkökulma.
- tuottaa uutta tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmästä systeemitason vaikuttavuuden näkökulmasta.
Lisätietoja: tieto- ja vaikuttavuusjohtaja Katja Antikainen, katja.antikainen(at)omahame.fi
Pikassoksen ja Kanta-Hämeen hyvinvointialueen, Oma Hämeen yhteinen lastensuojelun ryhmähanke toteutetaan vuosina 2024–2026. Hanke on Euroopan sosiaalirahaston (ESR+) osarahoittama. Ryhmähanke on osa Turvaverkkoja nuorten tulevaisuuteen -hankekokonaisuutta, josta vastaa SOILA-koordinaatiohanke.
Hanke kehittää sosiaalisia innovaatioita, joiden tavoitteena on luoda ja vahvistaa lastensuojelun asiakkaiden ja heidän läheistensä osallisuuden ja vertaistuen rakenteita.
Käytännössä hankkeessa
- jatkokehitetään vertaisryhmätoimintaa asiakkaille
- kehitetään ammattilaisten vertaisoppimisen malleja sekä
- kokeillaan lastensuojelun kokemustaustan hyödyntämistä lastensuojelun asiakasprosesseissa sekä kehittämisessä.
Hankkeessa työskentelee kolmihenkinen tiimi. Hankkeen projektipäällikkönä toimii Tuukka Pajuniemi ja projektisuunnittelijana Minna Väinölä. Tiimissä aloittaa myös kokemustaustainen työntekijä tammikuussa 2025.
Kanta-Hämeen lastensuojelussa on hyödynnetty kokemusasiantuntijoita aikaisemminkin, mutta hyvinvointialueen palveluksessa ei ole koskaan aikaisemmin työskennellyt kokemustaustaista työntekijää. Kokemustaustainen työntekijä on tiimin tasavertainen jäsen ja hän osallistuu hankkeen kaikkien toimenpiteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen hyödyntäen aikaisempaa, henkilökohtaista kokemustaan lastensuojelun palveluista ja näiden toiminnasta.
Hankkeen ohjaus- ja projektiryhmien jäseninä toimivat lastensuojelun johtavat viranhaltijat, Pikassoksen toimitusjohtaja, järjestö- ja yhdistyskumppaneiden asiantuntijat (Pesäpuu, Lastensuojelun keskusliitto ja Osallisuuden aika). Hankkeen työntekijät osallistuvat ohjausryhmään asiantuntijaroolissa. Hankkeen ajantasaisia kuulumisia päivitetään Pikassoksen verkkosivuille
Lisätietoja:
Tuukka Pajuniemi, projektipäällikkö, etunimi.sukunimi(at)pikassos.fi
Minna Väinölä, projektisuunnittelija, etunimi.sukunimi(at)pikassos.fi
Klikkaa tästä Pikassoksen verkkosivuille
Lue lisää Turvaverkkoja nuorten tulevaisuuteen -hankkeesta
Lue lisää SOILA-koordinaatiohankkeesta
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutisetKuvantamispalveluiden puhelinasiointi keskitetään 4.12.2024 alkaen yhteiseen ensilinjanumeroon
Kuvantamistutkimukseen tarvitaan aina lähete.
Kuvantamispalveluiden puhelinasiointi keskitetään 4.12.2024 alkaen yhteiseen ensilinjanumeroon
UUTINEN / 28.11.2024
Kuvantamistutkimukseen tarvitaan aina lähete.
28.11.2024
UUTINEN / 28.11.2024
Kuvantamispalveluiden puhelinasiointi keskitetään 4.12.2024 alkaen yhteiseen ensilinjanumeroon
Oma Hämeen kuvantamispalveluiden (eli kuvantamistutkimukset, kuten eri röntgen-, ultraääni- ja magneettitutkimukset sekä fysiologian, isotooppilääketieteen ja kliinisen neurofysiologian tutkimukset) kaikki puhelinasiointi keskitetään yhteen ensilinjanumeroon, joka on 4.12.2024 alkaen 03 629 2078 (also Service in english). Palveluun yhteyden saa myös tekstiviestitse numerosta 040 629 6230.
Huomio! Hattulan asiakkaat jatkavat asiointia tuttuun kuvantamispalveluiden numeroon (Terveystalo Hämeenlinna): 030 6000
Aukioloaika puhelinpalveluun on ma-pe klo. 8.00-14.00. Puheluihin vastataan suoraan tai ruuhkatilanteissa käytetään takaisinsoittoa. Takaisinsoiton ja tekstiviestin voi palveluun jättää aukioloajan ulkopuolellakin ympäri vuorokauden. Aukioloajan ulkopuolella jätettyihin yhteydenottoihin soitetaan takaisin tai viestiin vastataan seuraavan arkipäivän ja aukioloajan aikana.
Huomioithan nämä muutokset
Nyt käyttöön tuleva keskitetty ja yhteinen numero on ollut aiemmin käytössä keskussairaalan kuvantamispalveluilla. Keskittämisen myötä seuraavat puhelinnumerot poistuvat käytöstä:
- Kuvantaminen, Forssan sairaala: 034 191 3952
- Kuvantaminen, Hämeenlinna, Viipurintien terveysasema: 03 621 9281
- Kanta-Hämeen keskussairaalan Riihimäen yksikkö: 019 744 5595
- Kanta-Hämeen keskussairaalan kliinisen fysiologian ja neurofysiologian yksikkö: 03 629 2154
Muutoksen myötä kuvantamispalvelut siirtyvät käyttämään uutta Telia ACE -puhelinjärjestelmää.
Missä asioissa soitan kuvantamispalveluiden ensilinjaan?
Kuvantamistutkimukseen tarvitaan aina lääkärin lähete. Sinua hoitava lääkäri määrittelee kuvantamistutkimuksen tarpeen, tekee lähetteen ja antaa jatko-ohjeet kuvantamistutkimukseen hakeutumisesta.
Voit soittaa aina kuvantamispalveluiden ensilinjaan, jos tarvitset kuvantamispalveluihin liittyvää neuvontaa tai tehdä ajanvarausta kuvantamistutkimuksiin.
Puhelinnumerovaihdoksia Oma Hämeen palveluissa syksyn 2024 aikana
Jokainen palvelu saa yhden keskitetyn ensilinjan puhelinnumeron.
Puhelinnumerovaihdoksia Oma Hämeen palveluissa syksyn 2024 aikana
UUTINEN / 13.09.2024
Jokainen palvelu saa yhden keskitetyn ensilinjan puhelinnumeron.
UUTINEN / 13.09.2024
Puhelinnumerovaihdoksia Oma Hämeen palveluissa syksyn 2024 aikana
Yksi keskitetty ensilinjan numero jokaiseen palveluun
Oma Hämeen alueella on lähdetty kehittämään puhelinpalveluita asiakasystävällisemmiksi vähentämällä paikkakuntakohtaisia puhelinnumeroita ja korvaamalla niitä keskitetyillä puhelinnumeroilla. Keskitetyt ensilinjan puhelinnumeromme toimivat yhteistyöverkostona, jonka kautta asiakkaan asia hoidetaan kerralla kuntoon tai otetaan ammattilaisten haltuun. Palveluiden ensilinjan numerot ovat ensisijaisia yhteydenottonumeroita erityisesti niille asukkaille, jotka eivät ole uuden asiansa tai tarpeensa suhteen jo palveluissa asiakkaana tai hoitosuhteessa. Ensilinjan puheluihin pyritään vastaamaan suoraan ja takaisinsoittoa käytetään vain ruuhkatilanteessa.
Puhelinnumerot saattavat vaihtua jo tuttuunkin palveluun loppuvuoden aikana, kun Oma Hämeen alueella otetaan uusi puhelinjärjestelmä ja hyvinvointialueen puhelinnumerot käyttöön vanhojen kunta-aikaisten kiinteiden numeroiden tilalle. Numeroiden vaihtumisen jälkeen, vanhassa numerossa on tiedote, missä kerrotaan uusi puhelinnumero. Epäselvissä tilanteissa kehotamme asukkaita tarkistamaan yhteystiedot Oma Hämeen verkkosivuilta tai mobiilisovelluksesta.
Mitkä puhelinnumerot muuttuvat loppuvuoden aikana?
-
Äitiys- ja lastenneuvolan sekä perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvonnan ensilinjanumerot otetaan käyttöön 1.10.24. Lokakuun jälkeen asiakkaita ohjataan ottamaan yhteyttä puhelimitse näihin keskitettyihin numeroihin tai chatin kautta, joihin vastaa hyvinvointialueen terveydenhoitajat. Neuvoloiden omat puhelinnumerot poistuvat sen jälkeen käytöstä.
Neuvolapalveluiden puhelinnumerot yhtenaistetaan 1.10.2024 alkaen - Oma Häme (omahame.fi)
-
Suun terveydenhuollon ensilinjaan tulee asiakkaille kaksi arki aikana toimivaa keskitettyä uutta puhelinnumeroa (kiireettömään ja kiireelliseen asiointiin) 9.10.24 alkaen. Suun terveydenhuollon vanhat käytössä olleet puhelinnumerot poistuvat sen jälkeen käytöstä. Suun terveydenhuoltoon voi asioida myös chatin kautta.
Suun terveydenhuollonpalveluissa 9.10.2024 alkaen kaksi Ensilinjanumeroa
-
Ikäihmisten ensilinja aloittaa lokakuussa. Uudessa, keskitetyssä numerossa hyvinvointialueen asukkaat saavat yhden puhelinnumeron kautta asiakasohjausta ja neuvontaa. Uusi numero korvaa aikaisemmat seutukohtaiset puhelinnumerot.
Ikäihmisten ensilinja aloittaa toimintansa 7. lokakuuta
-
Terveysasemien omien tiimien tai omahoitajien puhelinnumerot tulevat vaihtumaan loppuvuoden aikana. Tarkoituksena on keskittää kaikki satunnainen kiireelliseen ja päivystykselliseen hoitoon liittyvä puhelinasiointi 116117 –numeroon terveydenhuollossa lokakuun lopussa. Tämä palvelu on auki ympäri vuorokauden 24/7 periaatteella. Hätänumero tulee luonnollisesti pysymään 112 numerona. Sairaanhoitajien kanssa voi asioida kätevästi myös chatissa arkisin klo. 8-20.
Päivystysapu 116 117 –kiireellisen hoidon ensilinja aloittaa 31.10.2024
Muissakin palveluissa tulee suunnitelmien tarkennuttua numeromuutoksia ja keskitettyjä ensilinjan puhelinnumeroita syksyn aikana. Kaikista muutoksista viestimme tarkemmin palvelukohtaisesti ja yleisviestinnän tasolla verkkosivuilla, perinteisen ja sosiaalisen median ja painetun materiaalin kautta. Ota viimeistään nyt seurantaan Oma Hämeen sosiaalisen median kanavat (Facebook, Instagram, TikTok). Järjestämme asukkaille ja medialle syksyn aikana tiedotustilaisuuksia.
Muutosten syksy
Keskitettyjen ensilinjan puhelinpalveluiden ja asiakkaan asian hoitaminen hyvinvointialuetasoisesti vaatii Oma Hämeen ammattilaisilta mm. osaamisen laajentamista, uusia toimintatapoja ja palveluiden yhdenmukaistamista. Seuraamme tiiviisti palveluiden muutosten sujuvuutta ja sitä, miten palveluissamme onnistumme. Mikäli ensilinjan puhelinpalveluissa asioimisessa ilmenee vaikeuksia, toivomme siitä välitöntä palautetta asiakkailtamme. Ensilinjan puhelinpalveluihimme on liitetty satunnaistettu palautekysely, mutta sen lisäksi palautetta kaikista palveluistamme on mahdollista jättää myös Oma Hämeen verkkosivujen kautta.
Kun saamme kaikki ensilinjan puhelinpalvelut käynnistettyä vuoden loppuun mennessä, tulee alueen ammattilaisilla olemaan laaja yhteistyöverkosto asiakkaiden asioiden hoitamiseen ensimmäisestä yhteydenotosta lähtien uuden puhelinjärjestelmän ja toimintamallien mahdollistamana. Asiakkaalle tämä tarkoittaa mm. joustavampaa ja helpompaa asiointia, yhden yhteydenoton riittämistä ja yhdenmukaisempia palveluita.
Oma Hämeen potilastietojärjestelmät yhdistyvät 1.1.2025
Loppuvuonna 2024 vanhenevista resepteistä tulee tehdä uusintapyyntö loka-marraskuun aikana.
Oma Hämeen potilastietojärjestelmät yhdistyvät 1.1.2025
UUTINEN / 24.10.2024
Loppuvuonna 2024 vanhenevista resepteistä tulee tehdä uusintapyyntö loka-marraskuun aikana.
UUTINEN / 24.10.2024
Oma Hämeen potilastietojärjestelmät yhdistyvät 1.1.2025
Oma Hämeen Lifecare-kantojen yhdistämisprojekti alkoi vuoden 2024 alusta. Sen tavoitteena on yhdistää hyvinvointialueen kaksi Lifecare-potilastietojärjestelmää. Uusi, yhteinen Lifecare-potilastietojärjestelmä otetaan käyttöön 1.1.2025.
Yhdistymisen hyödyt asiakkaille
Yhteinen potilastietojärjestelmä nopeuttaa ja sujuvoittaa hoitoprosesseja sekä parantaa potilasturvallisuutta tiedon saatavuuden ja käytettävyyden parantuessa. Asiakkaana tulet hyötymään potilastietojärjestelmien yhdistämisestä ja yhteisesti sovituista toimintamalleista sujuvampina hoitopolkuina.
Huomioitavaksi
- Käyttöönoton aikana, tammikuussa 2025, vastaanottojen toimintaa rajoitetaan suunnitellusti, jotta henkilökunta voi ottaa hallitusti käyttöön uuden potilastietojärjestelmän. Pyydämme teitä huomioimaan, että kiireettömiä aikoja saattaa olla tammikuun alkupuolella normaalia vähemmän.
- Loppuvuonna 2024 vanhenevista resepteistä tulee tehdä uusintapyyntö loka-marraskuun aikana, koska joulukuussa 2024 on tulossa käyttökatko sähköiseen reseptin uusimiseen. Reseptin uusimispyynnön voi tehdä sähköisesti Omakannassa tai apteekki -asioinnin yhteydessä.
Kanta-palvelut
Jos et ole vielä kuitannut informointia ja antanut luovutuslupaa Omakannan kautta 30.11.2023 jälkeen, kannattaa se käydä tekemässä mahdollisimman pian. Kanta-palvelut mahdollistavat tietojesi liikkumisen sinua hoitavien ammattilaisten välillä esimerkiksi eri hyvinvointialueilla, jos olet antanut luovutusluvan eli luvan luovuttaa tietojasi. Tarkemmat ohjeet: https://www.kanta.fi/kanta-informointi
Omakanta-asiointi edellyttää Suomi.fi -tunnistautumista esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Terveydenhuollossa uusin informointi voidaan antaa vasta päivityksen jälkeen 2.1.2025 alkaen.
Oma Häme -sovellus
Muistattehan, että Oma Häme -sovellus on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille tarkoitettu turvallinen asiointipalvelu, jossa voi asioida myös nettiselaimen kautta. Oma Häme -mobiilisovellus - Oma Häme