Usein kysytyt kysymykset UKK
Lähetä oma kysymyksesi viestinta(at)omahame.fi
Aluevaltuusto päätti sosiaali- ja terveyspalveluita koskevista palveluverkkomuutoksista kokouksessaan 9. huhtikuuta. Aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti palveluverkkosuunnitelman mukaiset linjaukset, joilla tavoitellaan menojen kasvun hillitsemistä vähintään 30,5 miljoonalla eurolla vuoden 2026 loppuun mennessä. Lisäksi aluevaltuusto hyväksyi periaatteen, jonka mukaan hyvinvointialueen palvelurakenteen kiinteinä toimipisteinä toimivat palvelukeskukset ja palvelupisteet.
Palvelukeskuksia on jatkossa kolme: Forssassa, Hämeenlinnassa ja Riihimäellä. Lisäksi perustetaan yhdeksän palvelupistettä, jotka sijaitsevat
Lue lisää aluevaltuuston päätöksistä
Huhtikuun päätöksen jälkeen palveluverkon muutokset toteutuvat vaiheittain lähivuosina. Ratkaisuja on kehitetty hyvinvointialueella toiminnan alusta saakka ja sitä ennen pitkään muun muassa erilaisissa sote-kehittämishankkeissa. Palveluverkkomuutoksia on suunniteltu viime syksystä lähtien ja syksyllä tehtiin myös palveluverkkoselvitys.
Terveysasemat toimivat nykymallilla toistaiseksi. Siirtymä uusiin toimintamalleihin ja toimipisteisiin tapahtuu vaiheistetusti, mistä asukkaita tiedotetaan laajasti. Uusia toimintamalleja pilotoidaan ennen kuin ne otetaan täysimittaisesti käyttöön. Käytännön muutosten suunnittelu tehdään yhdessä asukkaiden ja henkilöstön kanssa.
Oma Hämeen palveluverkkoon tehdään muutoksia, jotka koskevat hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelumuotoja, saatavuutta ja toimipisteitä. Sosiaali- ja terveyspalveluita sekä niiden rakenteita uudistetaan rinnakkain palveluverkkomuutosten kanssa. Alla olevassa animaatiossa kuvataan muutoksen suuntaa.
Lähetä oma kysymyksesi viestinta(at)omahame.fi
Hyvinvointialueella asioista päättää 59-henkinen, vaaleilla valittu aluevaltuusto. Aluehallitus voi ottaa kantaa asioihin ja ohjaa valmisteluprosessia.
Hyvinvointialueen virkajohto valmistelee asioita ja tekee esityksiä aluehallitukselle ja aluevaltuustolla, jotka päättävät muutoksista.
Hyvinvointialueen lautakunnat ja vaikuttamiselimet antavat lausuntoja valmisteltaviin asiakokonaisuuksiin.
Muutoksia tarvitaan, jotta yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut pystytään turvaamaan nykyisellä rahoituksella. Hyvinvointialueiden rahoitus perustuu valtionrahoitukseen ja hyvin pieneltä osin asiakasmaksuihin. Hyvinvointialueella ei ole verotusoikeutta.
Valtion myöntämässä rahoituksessa ei ole huomioitu mitenkään niitä muutoksia, jotka ovat vaikuttaneet merkittävästi rahoitustilanteeseen. Ukrainan sota, inflaatio ja henkilöstön, valtakunnallisten työehtosopimusten palkankorotukset ovat muun muassa sellaisia asioita. Kanta-Hämeen hyvinvointialue tulee tänä vuonna ottamaan 90 miljoonaa velkaa palvelujen tuottamiseksi. Velkaa kertyy 250 000 euroa joka päivä. Näin emme voi jatkaa, vaan meidän on tehtävä muutoksia palvelurakenteeseen.
Palvelupisteisiin ja palvelumuotoihin on tehtävä muutoksia myös siksi, että henkilöstö riittäisi palvelujen tuottamiseen. Lisäksi muutoksilla halutaan myös vastata ikäihmisten määrän kasvun ja syntyvyyden laskun aiheuttamiin haasteisiin ja palvelutarpeiden muutoksiin.
Kaikkea suunnittelua ohjaavat neljä reunaehtoa: palveluiden tarve, henkilöstön saatavuus, kiinteistöjen kunto ja hyvinvointialueen rahoitus.
Palveluverkon muutokset toteutuvat vaiheittain lähivuosina, ei yhdellä kertaa. Isoin osa muutoksista alkaa näkyä asiakkaiden palveluissa vuoden 2025 loppupuolella. Käytännön muutoksia ryhdytään valmistelemaan päätösten jälkeen yhdessä henkilöstö kanssa. Myös asukkaiden osallistuminen jatkuu vuoden 2024 aikana.
Palveluverkkomuutoksia on suunniteltu syksystä 2023 lähtien. Ratkaisuja asukkaiden palvelutarpeiden muutoksiin on kehitetty jo aiemmin – hyvinvointialueella toiminnan alusta saakka ja sitä ennen pitkään muun muassa erilaisissa sote-kehittämishankkeissa.
Tavoitteena on ollut alusta saakka, että muutoksista käydään avointa keskustelua ennen päätöksentekoa. Vaikutuksia on arvioitu monin eri tavoin ja eri näkökulmista. Palveluverkkosuunnitelmalle on tehty myös oma osallistamissuunnitelmansa.
Asukkaille, asiakkaille ja henkilöstölle tiedotetaan säännöllisesti siitä, missä vaiheessa prosessi on. Esimerkiksi palveluverkkoon ehdotuksista muutoksista on kerrottu tiedotteissa, podcasteissa, seutukuntakierroksella ja infotilaisuuksissa. Asukkailla on ollut mahdollisuus käydä keskustelua verkkoalustoilla ja livetilaisuuksissa. Sidosryhmille on lisäksi pidetty omia tilaisuuksia.
Lautakunnat ovat tehneet vaikutusten arviointia muutosesityksistä. Lisäksi vaikuttamistoimielimiltä ja sidosryhmiltä on pyydetty lausunnot. Kaikki lausunnot ja saadut näkemykset on toimitettu valtuutetuille päätöksenteon tueksi.
Nykyiset sote-palvelut perustuvat kuntapohjaiseen rakenteeseen. Muutossuunnitelmat on taas tehty hyvinvointialueen näkökulmasta, jossa kuntarajoilla ei ole merkitystä.
Palvelujen saavutettavuudessa on otettava huomioon paitsi väestön asumiskeskittymät, palvelupisteiden maantieteellinen etäisyys, myös ajallinen ulottuvuus: kuinka usein palvelua on asiakkaiden saatavilla ja missä laajuudessa. Kanta-Häme on maantieteellisesti suhteellisen tiivis alue, ja etäisyydet ovat maltillisia.
Myös henkilöstön saatavuus vaikuttaa siihen, missä palveluja kannattaa tarjota asiakkaille. Samoin kiinteistöjen kunto ja tilatehokkus, kun rahaa on niukasti, ei voida maksaa turhista seinistä.
Suunnitelma perustuu palvelukeskusten ja palvelupisteiden muodostamaan palveluverkostoon. Palvelupisteen palvelut voidaan tuottaa eri tavoin: liikkuvina, siirrettävinä, digitaalisina tai kivijalkapalveluina. Palveluita koottaisiin yhteisiin toimipisteisiin.
Aluevaltuuston joulukuussa 2023 hyväksymien määritysperiaatteiden mukaan palvelut tuotetaan pääsääntöisesti hyvinvointialueen omissa toimipisteissä. Vuokratiloja hyödynnetään tarvittaessa.
Aluevaltuusto päätti maaliskuussa 2023 sote-palvelujen toimipisteiden sijainnista. Palvelukeskuksia on jatkossa kolme: Forssassa, Hämeenlinnassa ja Riihimäellä. Lisäksi perustetaan yhdeksän palvelupistettä, jotka sijaitsevat
Tavoitteena on lisätä merkittävästi digitaalisesti ja etänä tapahtuvan asioinnin määrää. Asiakas- ja palveluohjausta yhtenäistetään niin, että asiakas ohjautuu kerralla oikean palvelun piiriin. Oma Hämeen tärkeimmät palvelukanavat ovat puhelinasiointi ja chat-palvelut. Syksyllä 2023 käyttöön otettu Oma Häme -sovellus myös helpottaa ja nopeuttaa asiointia.
Digitaaliset palvelut eivät varsinaisesti korvaa mitään, täydentävät olemassa olevia palveluja. Kaikki asiakkaat eivät voi esimerkiksi chat-palvelua käyttää, eikä se sovi kaikkien asioiden hoitamiseen. Mutta osalle asiakkaista mobiilisovellus ja chat-asiointi helpottaa ja nopeuttaa asioiden hoitamista, esimerkiksi pitkäaikaissairaiden kontrolleissa ja yhteydenpidossa.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella tehtiin syksyllä 2023 palveluverkkoselvitys, joka toteutettiin yhteistyössä kuntien ja valittujen kumppanien kanssa. Selvityksellä kartoitettiin hyvinvointialueen palveluverkon nykytilannetta, henkilöstön saatavuutta, toimitilojen kuntoa sekä väestön tulevia palvelutarpeita päätöksenteon pohjaksi.
Hyvinvointialueen rahoitus tai henkilöstö riitä nykyisten palveluiden ylläpitämiseen. Siksi palvelurakenteeseen on tehtävä merkittäviä muutoksia. Palveluverkkoselvitykseen on koottu tietoa Oma Hämeen palveluista ja tiloista.
Asukkaita, henkilöstöä ja sidosryhmiä kuultiin vuoden 2023 lopussa selvitykseen liittyen. Lue lisää tästä tiedotteesta: Asukaskyselyiden tulokset ja lausunnot ovat päättäjien tukena

Palveluverkkomuutosten toimeenpano etenee suunnitellusti Oma Hämeessä
Lähipalvelumallin kokeilusta Tammelassa on saatu ensimmäisiä havaintoja.

Palveluverkkomuutosten toimeenpano etenee suunnitellusti Oma Hämeessä
UUTINEN / 08.05.2025
Lähipalvelumallin kokeilusta Tammelassa on saatu ensimmäisiä havaintoja.

UUTINEN / 08.05.2025

Aluevaltuusto päätti Oma Hämeen palveluverkkomuutoksista huhtikuussa 2024. Sosiaali- ja terveyspalveluita koskevat muutokset alkavat näkyä asiakkaille pääsääntöisesti vuoden 2026 alussa. Muutosten valmistelu henkilöstön kanssa on hyvässä vauhdissa. Hämeenlinnassa käynnissä on toiminto- ja rakennuskohtainen suunnitteluvaihe. Forssassa ja Riihimäellä suunnittelu käynnistyy vähän myöhemmin.
Palveluverkkomuutosten tavoitteena on turvata sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuus, laatu ja kustannustehokkuus. Muutosten lähtökohtana ovat väestön palvelutarpeet ja niiden muutokset sekä henkilöstön ja rahoituksen riittävyys. Pelastuspalveluihin ei ole tulossa suuria muutoksia, niistä on linjattu pelastustoimen palvelutasopäätöksessä.
Maanantaina kokoontuvalle aluehallitukselle esitellään muutosten toimeenpanon suunnitelmaa ja tämänhetkistä tilannetta. Myös aluevaltuustolle raportoidaan toimeenpanon etenemisestä säännöllisesti, kuten muutoksista päätettäessä edellytettiin. Asukkaille palvelumuutoksista tiedotetaan erikseen sitä mukaa, kun aikataulut täsmentyvät ja asiat tulevat ajankohtaiseksi.
Aluevaltuuston huhtikuussa 2024 tehdyn päätöksen mukaan sosiaali- ja terveyspalveluja tarjotaan jatkossa laajasti kolmessa palvelukeskuksessa Forssassa, Hämeenlinnassa ja Riihimäellä. Palvelukeskuksissa tullaan tarjoamaan laaja valikoima palveluja, kuten kiirevastaanottoja, laboratorio- ja kuvantamispalveluja, osastohoitoa, apuvälineiden jakelua, psykiatrian poliklinikkatoimintaa sekä suun terveydenhuoltoa.
Valtuuston päätöksellä palvelukeskusten lisäksi perustetaan yhdeksän palvelupistettä eri puolille maakuntaa. Palvelupisteet tulevat sijaitsemaan Jokioisissa, Hauholla, Kalvolassa, Lammilla, Lopella, Oitissa, Parolassa, Tervakoskella ja Turengissa. Näissä palvelupisteissä tarjotaan muun muassa kiireettömiä ja kiireellisiä vastaanottoja, neuvolapalveluja, laboratoriopalveluja sekä liikkuvia palveluja asiakastarpeen mukaan.
Asukkaiden käytössä ovat myös Oma Hämeen digitaaliset palvelut, joita on kehitetty vauhdikkaasti koko hyvinvointialueen toiminnan ajan. Oma Häme -sovellus ja monet chat-palvelut ovat kasvattaneet asiakasmääriään tänäkin vuonna. Etävastaanotot ja chat-palvelut parantavat palvelujen saatavuutta ja joustavuutta monille asiakasryhmille.
Oma Häme on pilotoinut uutta lähipalvelumallia alkuvuoden aikana Tammelassa. Mallissa haluttiin kartoittaa tammelalaisten tarpeita lähipalveluille. Tavoitteena oli myös helpottaa hoitoon pääsyä erityisesti väestöryhmille, joilla on ollut haasteita palveluihin pääsyssä tähän asti.
Alustavat havainnot Tammelasta kertovat, että moni asukas valitsi asiointipaikakseen Forssan. Perusterveydenhuollon, neuvolan, aikuissosiaalityön sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden tarjolla olevista vastaanottoajoista jäi suurin osa, eli 77 prosenttia, varaamatta ja käyttämättä maalis-huhtikuun aikana.
Samana aikana vain kaksi asiakasta ilmoitti valinneensa Tammelan palvelupisteen, koska heidän olisi ollut vaikea päästä vastaanotolle Forssaan. Perusterveydenhuollon käynti- ja kontaktitilastojen perusteella näyttää siltä, että tammelalaiset ovat hakeutuneet palveluihin ja saaneet palveluita alkuvuoden aikana keskimääräistä paremmin.
– Nämä valtuuston päätöksen mukaisen, ensimmäisen raportointipisteen tulokset ovat alustavia tietoja. Niiden perusteella ei voi vielä tehdä tarkempaa päätöstä lähipalvelukonseptin toimivuudesta tai tarpeesta. Ensimmäiset havainnot ovat kuitenkin varsin yllättäviä. Jatkamme Tammelan ja muiden pilottien kanssa palveluverkkosuunnitelman mukaisesti, sanoo hyvinvointialuejohtaja Olli Naukkarinen.
Palveluverkkomuutosten pääperiaatteena on keskittää palveluja Oma Hämeen omiin tiloihin sekä koota palveluja yhteen asiakkaiden tarpeiden mukaan. Hämeenlinnassa palveluja tiivistetään Ahveniston mäelle, Viipurintielle ja Uppsala-taloon, jossa palvelut säilyvät ennallaan.
Assi-sairaalan toiminnan käynnistyttyä sairaalalta vapautuviin tiloihin Ahveniston mäelle tulee sijoittuman uusia palveluja. Ahvenistolle sijoittuvat muun muassa selviämisasema sekä katkaisu- ja vieroitushoitoyksikkö, psykiatrinen kuntoutus, nuorisopsykiatrian poliklinikka sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumispalvelut. Lisäksi tulee tiloja ikäihmisten palveluiden työntekijöille, muun muassa asiakasohjauksen, etä- ja digikeskus, arviointi- ja kuntoutustiimin väelle. Myös HR-palvelut ja kehittämisyksikkö sijoittuvat Ahvenistolle. Perhehoitokeskus Kanerva muuttaa Ahvenistolle, jonne rakennetaan myös uusi lastensuojeluyksikkö.
Viipurintien terveysasemalle kootaan myös paljon Oma Hämeen sote-palveluja. Tiloissa jatkavat perusterveydenhuollon vastaanottopalvelut, neuvolapalvelut, kuntoutuspalvelut sekä hoitotarvikejakelu ja apuvälinekeskus. Viipuritieltä löytyvät jatkossa myös suun terveydenhuolto ja perustason mielenterveys- ja päihdepalvelut. Myös osa sosiaalipalveluista, kuten aikuissosiaalityö, työllisyyden ja kotoutumisen edistämisen palvelut, lapsiperheiden palveluohjaus ja neuvonta, perheoikeudellinen yksikkö ja vammaissosiaalityö muuttavat Viipurintielle.
Forssan ja Riihimäen palvelukeskusten palvelutarjonta täsmentyy tämän vuoden aikana, kun sairaaloiden toiminnan muutokset selkeytyvät.
Palveluverkkomuutosten valmistelua tehdään Oma Hämeessä yhdessä henkilöstön kanssa. Henkilöstö osallistuu omaa yksikköään koskevaan suunnitteluun ja muutosten toteuttamiseen. Koko henkilöstölle on pidetty yleisiä infoja muutosten suunnittelusta. Lähijohtajat ja tulosaluejohtajat pitävät oman väkensä ajan tasalla valmistelusta.
Muutos on myös mahdollisuus kehittää uusia yhteistyömuotoja Oma Hämeessä. Yhteisen keskustelun ja suunnittelun kautta voidaan parantaa työskentelyolosuhteita, yhdistää työkulttuureja ja luoda uusia, yhteisiä toimintamalleja. Palveluverkkomuutoksilla ei pyritä henkilöstön vähentämiseen. Joillekin toimialoilla ja tulosalueilla siirtyminen uuteen voi kuitenkin edellyttää yhteistoimintaneuvotteluita, jos henkilöstön työnkuviin ja työpisteisiin tulee olennaisia muutoksia.
Oma Häme kehittää sosiaali- ja terveyspalveluja vastaamaan alueen asukkaiden muuttuvia tarpeita. Tavoitteena on tarjota palveluja niin, että asiakas saa oikeanlaista palvelua oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Oma Häme on edelläkävijä palvelujen vaikuttavuuden arvioinnissa.

Asiakaskeskeinen ajattelutapa parantaa sote-palveluja ja mahdollistaa kustannussäästöt Kanta-Hämeessä
UUTINEN / 08.07.2024
Oma Häme on edelläkävijä palvelujen vaikuttavuuden arvioinnissa.

UUTINEN / 08.07.2024

Oma Hämeessä on käynnissä merkittävä sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuteen ja asiakasohjauksen parantamiseen keskittyvä kehitystyö. Kanta-Hämeessä halutaan ohjata asiakkaat kerralla oikeaan sosiaali- tai terveyspalveluun ja ehkäistä siten kustannusten kasvua. Samalla palvelujen vaikuttavuutta seurataan yksilötasolla, jotta voidaan varmistua resurssien oikeasta kohdentumisesta.
Perinteisesti palvelujen vaikuttavuutta on arvioitu erikseen terveydenhuollossa ja sosiaalihuollossa. Lisäksi usein toiminnan tehokkuutta tai resurssien käyttöä on arvioitu yksikkökohtaisesti tai tuotantokeskeisesti. Oma Hämeessä toimintaa ja suunnittelua ohjaa nyt asiakaskeskeinen ajattelutapa ja vaikuttavuusperusteinen johtaminen.
– Aiemmin ei ole ollut kattavaa tietoa missä muualla sinne tullut asiakas on asioinut tai millaisia muita tarpeita asiakkaalla olisi. Asiakkaat ovat asioineet palveluiden hallinnollisesta hajautumisesta johtuen pistemäisesti siellä ja täällä ja asiakkaita on myös jouduttu lähettämään toisiin yksiköihin, mikä on kuormittanut usean yksikön resursseja ja aiheuttanut paljon selvitystyötä, kertoo Oma Hämeen tieto- ja vaikuttavuusjohtaja Katja Antikainen.
– Vaikuttavuusperusteisessa ajattelussa etsitään keinoja, jolla ihminen saadaan kerralla kuntoon ja mahdollisimman oikein. Silloin turhat yhteydenotot ja lisäkäynnit jäävät toteutumatta. Se säästää paitsi asiakkaan aikaa ja vaivaa, myös hyvinvointialueen kustannuksia, painottaa Antikainen.
Hyvinvointialueuudistus on ollut viime aikoina paljon esillä mediassa nimenomaan hallitsemattomasti nousevien kustannusten vuoksi. Oma Hämeessä nähdään kustannusten kasvun hillitsemiselle olennaisena keinona vaikuttavuusperusteinen johtaminen, asiointiprosessien ja asiakassegmenttien kautta. Vaikuttavuusperusteinen johtaminen vaatii paljon tietoa ja niiden analysointia. Kehitystyön saaminen käytäntöön vaatii myös muutoksia asenteissa ja työkulttuurissa. Oma Hämeessä ollaan päästy jo hyvää alkuun.
Kuten muutkin hyvinvointialueet, myös Oma Häme on tehnyt paljon toimia taloutensa tasapainottamiseksi. Asiakaskeskeisen ajattelutavan ja palvelujen vaikuttavuuden arvioinnin nähdään Oma Hämeessä vaikuttavan kantahämäläisten palveluihin ja niiden kehittymiseen lopulta enemmän kuin esimerkiksi paljon julkisuudessa esillä olleet palveluverkkomuutokset.
– Meillä Kanta-Hämeessäkin asiointipaikat tulevat lähivuosina muuttumaan. Usein muutokset koetaan huononnuksina, vaikka asiat paranisivatkin. Haluamme keskittää osaamisen ja palvelut paikkoihin niin, että ne tuottavat varmasti parhaan mahdollisen lopputuloksen asiakkaalle, kerralla. Ei niin, että hän kiertää pienemmistä yksiköistä isompiin, kunnes apu löytyy, selittää Antikainen.
Sote-ammattilaisilta uusi ajattelutapa vaatii totuttelua ja rohkeutta.
– Usein esimerkiksi erikoissairaanhoidossa koetaan, että joku asia olisi pitänyt hoitaa perusterveydenhuollossa. Ja taas perusterveydenhuollon kiirevastaanotolla on ajateltu, että asiakkaan vaiva hoituu paremmin päivystyksessä. Irtautumista poislähettämisen kulttuurista tuetaan meillä niin, että palveluiden käytöstä ja parhaista käytännöistä kerätään dataa, jolloin päätös hoitopaikasta tai -muodosta perustuu vaikuttavuusarviointiin, muistuttaa Antikainen.
Uuden ajattelu- ja toimintamallin vieminen käytäntöön on helppoa juuri Kanta-Hämeen kokoisella hyvinvointialueella.
– Meillä ei ole yliopistosairaalaa, joka korostaisi erikoissairaanhoidon roolia. Lisäksi Kanta-Hämeessä ei ole taustalla maakunnallista sote-kuntayhtymää, jonka rakenteista pitäisi pyrkiä eroon. Voimme nyt luoda uutta yhdessä. Muualla Suomessa ei olla ehkä niin vielä rohjettu tarttua vaikuttavuuteen, miettii Antikainen.

Antikainen (kuvassa) on väitellyt hyvinvointialueiden vaikuttavuuden arvioinnista. Aiemmin Eksotessa työskennellessään Antikainen pääsi kokeilemaan sote-palvelujen vaikuttavuuden arviointia.
– Kymmenisen vuotta sitten Eksote oli mukana silloisessa kuntakokeilussa, joka mahdollisti tämän tyyppisen datan hyödyntämisen. Mutta sitä mallia ei ole voitu hyödyntää oikein missään muualla sen jälkeen, koska hyvinvointialueuudistus viivästyi. Oma Hämeen panostukset vaikuttavuuden arviointiin ja vaikuttavuusperusteiseen johtamiseen houkuttelivat minut Kanta-Hämeeseen, sanoo Antikainen.
Jotta sosiaali- ja terveyspalvelujen vaikuttavuutta pystytään kunnolla arvioimaan, tarvitaan tietoa palveluista ja niiden käyttäjistä. Oma Hämeessä on käytössä yksi merkittävimmistä tiedolla johtamisen työkaluista: tietoallas. Se on data-alusta, jonne voi kerätä ja tallentaa eri muotoista dataa useasta eri lähteestä - esimerkiksi tekstistä, kuvista ja signaaleista. Tietoallas kykenee käsittelemään suuria tietomääriä ja mahdollistaa niiden analytiikan sekä tiedolla johtamisen.
Tietoallas toimii tiedon kokoajana ja yhdistelijänä sekä alustana tekoälyn hyödyntämiselle. Tällöin voidaan esimerkiksi tunnistaa etukäteen asiakkaan mahdollisia palvelutarpeita ja löytää niihin parhaat mahdolliset palvelumuodot.
– Tietoallas kerää kaikkea sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa kirjattua ja tuotettua tietoa. Niitä ovat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastiedot ja niihin liittyvät palvelutiedot, kuten käynti- ja osastojaksotiedot. Tietoja ovat myös palveluiden tuottamiseen liittyvät kustannus- ja hintatiedot sekä palveluiden tuottamiseen liittyvät laatutiedot, kuten asiakastyytyväisyyskyselyt, Antikainen selvittää.
Oma Hämeessä on varmistettu, että tietojen käyttö noudattaa tietosuoja- ja tietoturvalakeja sekä eettisiä periaatteita asiakkaiden oikeuksien suojelemiseksi. Tietojen käyttö hyödyttää asiakkaita, koska se auttaa kehittämään toimintaa ja kohdentamaan voimavaroja sinne, missä niistä saadaan suurin hyöty.
– Tiedolla autamme heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä auttamalla heitä auttavia ihmisiä. Tietojohtaminen on onnistunut, kun esimerkiksi kotihoitajalle jää kirjaamisen sijaan enemmän aikaa ikäihmisten hoitoon ja hoivaan. Tai kun lääkäri saa potilastietojen yhteenvedon sujuvasti ja ehtii paremmin kuunnella potilasta, sanoo Antikainen.
Palvelujen vaikuttavuuteen liittyy olennaisesti asiakasohjaus, jota Oma Hämeessä kehitetään tällä hetkellä muun muassa selkiyttämällä asiakkaiden ensikontaktia palveluihin. Tällä halutaan helpottaa asiakkaan ohjautumista oikean ammattilaisen tai palvelun äärelle sekä itsehoidon pariin.
Ensikontaktilla tarkoitetaan asiakkaan yhteydenottoa, josta käynnistyy hänen uuden vaivansa tai asian hoitaminen hyvinvointialueen palveluissa. Yhteydenotto voi tulla puhelimitse, digipalvelujen kautta tai toimipisteessä asioidessa. Ensikontaktissa annetaan muun muassa asiakas- ja palveluohjausta, tehdään hoidon arviointeja tai varataan aikoja. Pitkäaikaissairaiden ja muiden asiakkaiden, joilla on jo olemassa oleva hoito- tai palvelusuhde, kuuluu jatkuvuuden turvaamiseksi asioida omien, tuttujen työntekijöiden kanssa.
Ensikontaktipalveluita on lähdetty kehittämään Oma Hämeessä ensin puhelinasioinnista. Muutokset näkyvät palveluissa vaiheittain, syksyn aikana tullaan asioinnin selkeyttämiseksi keskittämään ja vähentämään tuntuvasti Oma Hämeen palveluiden puhelinnumeroita, esimerkiksi perusterveydenhuollossa. Ensikontaktipalvelujen yhtenäistämisellä tavoitellaan myös alueellista yhdenvertaisuutta asiakkaiden ohjautumisessa.
Keskitettyihin puheluihin vastaavat osaavat ammattilaiset, jotka ratkaisevat asiakkaan asian kerralla kuntoon tai ottavat asian haltuun. Tavoitteena on, ettei asiakkaan tarvitse olla enää ensimmäisen kontaktin jälkeen yhteydessä itse muihin ammattilaisiin tai palveluihin, vaan ammattilainen ohjaa hänet oikealle polulle.
– Asiakkaiden yhteydensaanti ja pääsy sote-palveluihin tarvetta vastaavalla tavalla on jo pidemmän aikaa ollut haaste koko Suomessa. Selkeyttämällä asiakkaan ohjautumista palveluissamme vältämme turhaa työtä ja ajanhukkaa kaikilta osapuolilta. Ei ole tarkoituksenmukaista, että asiakas joutuu kolkuttelemaan erilaisia ovia saadakseen apua ongelmiinsa. Asia on ratkaistava ammattilaisten päässä, painottaa Oma Hämeen asiakkuusjohtaja Heli Aalto.
Palvelujen keskittäminen ja asiakkaan tarpeen mukainen ohjautuminen tukevat toiminnan vaikuttavuutta. Ideana on tehdä oikeita asioita, oikeaan aikaan.
Käytännön kehitystyön lisäksi Oma Hämeessä tehdään palvelujen vaikuttavuudesta myös tutkimusta. Sosiaali- ja terveysministeriö myönsi joulukuussa 2023 Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle lähes miljoonan euron tuen vaikuttavuustutkimukselle, joka liittyy Suomen kestävän kasvun ohjelmaan. Oma Hämeen tutkimus on osa Sisä-Suomen yhteistyöalueen tutkimushanketta, jolle haettiin yhteisrahoitusta ministeriöltä. Kanta-Hämeen lisäksi hankkeessa ovat mukana Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueet.
Tutkimushankkeessa kehitettävän arviointimallin pitäisi tuoda esille sellaiset vaikuttavat palvelut ja toiminnot, joilla saadaan kustannustehokkaasti paras hyvinvointi alueen asukkaille.
– Jos otetaan esimerkiksi yksi meidän kansansairauksistamme, diabetes. Asiakkaalla voi olla tarve paljon muullekin kuin terveyspalveluille, mikä kannattaisi huomioida sekä asiakkaan hyvinvoinnin että kustannusten näkökulmasta. Esimerkiksi tarve säännölliselle kotihoidolle, asunnon muutostöille tai muulle pitkäkestoisille sosiaalihuollon palveluille on jäänyt aiemmin helposti diabeteksen hoidon ulkopuolelle. Tämä on voinut aiheuttaa päällekkäistä tekemistä tai palveluaukkoja asiakkaalle. Nyt koko sote-palvelujen kokonaisuus saadaan näkyväksi, sanoo Oma Hämeen tieto- ja vaikuttavuusjohtaja Katja Antikainen.
Oma Hämeessä kehitettävää vaikuttavuuden arviointimallia voidaan hyödyntää muillakin hyvinvointialueilla sekä strategisen että operatiivisen johdon tukena. Malli myös tukee päätöksentekoa ja auttaa muuttamaan sote-palvelujärjestelmän painopistettä raskaammista kevyempiin ja ennaltaehkäisevämpiin palveluihin.
Malli on jo herättänyt kiinnostusta – yhteistyötä tehdään useiden muiden hyvinvointialueiden kanssa sekä kansallisella tasolla sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa. Kokemuksia ja tuloksia jaetaan mielellään, jotta tulokset saataisiin parhaalla mahdollisella tavalla hyödyksi.

Hyvinvointialueiden velvoitteet palveluiden vaikuttavuuden seuraamiseen ovat kuitenkin kasvamassa. Nykyisellään hyvinvointialueiden yleiskatteisesta rahoituksesta suurin osa perustuu väestön palvelutarpeeseen. Hyvinvointialueiden välillä on suuria eroja esimerkiksi väestön sairastavuudessa, mikä heijastuu palvelutarpeen kautta rahoitukseen.
Hyvinvointialueiden rahoitusmalli on kuitenkin muuttumassa. Avoinna on kuitenkin vielä, milloin ja miten se muuttuu. Rahoituksen uudistaminen vaatii myös kansallisen tason muutoksen tiedon hyödyntämisessä ja ajattelumallissa.
– Tällä hetkellä rahoitusmalli on palvelutarveperusteinen, eli itse asiassa palvelutuotanto-keskeinen. Eli mitä enemmän väestö sairastaa, niin sitä enemmän saadaan rahaa. Olisi kaikkien kannalta järkevämpää, että rahoitusmalli olisi vaikuttavuusperusteinen ja että tuettaisiin hyvinvointialueiden ennaltaehkäisevää toimintaa ja asukkaiden hyvinvointia, pohtii Antikainen.
– Meillä Oma Hämeessähän näin toimitaan jo. Voisi ajatella, että me ollaan ymmärretty hyvinvointialueuudistuksen ydin esimerkillisesti, ehkä parhaiten koko maassa. Vaikuttavuuden kasvua ja kustannusten parempaa hallintaahan uudistuksella nimenomaan haettiin, kehaisee Antikainen.

Aluehallitus hyväksyi kiinteistökaupan Hämeenlinnan kaupungin kanssa
Kauppa vaatii vielä aluevaltuuston sekä ministeriöiden hyväksynnät.

Aluehallitus hyväksyi kiinteistökaupan Hämeenlinnan kaupungin kanssa
UUTINEN / 04.06.2024
Kauppa vaatii vielä aluevaltuuston sekä ministeriöiden hyväksynnät.

UUTINEN / 04.06.2024
Maanantaina kokoontunut aluehallitus hyväksyi osaltaan Oma Hämeen ja Hämeenlinnan kaupungin kiinteistökaupan. Kiinteistöjärjestelyistä on olemassa jo aiesopimus, jonka mukaan osapuolet luovuttavat toisilleen omistuksessaan olevia kiinteistöjä. Sopimuksen mukaan Ahveniston sairaala-alue ja rakennukset siirtyisivät Hämeenlinnan kaupungille ja hyvinvointialue jatkaisi niissä vuokralaisena määräaikaisesti. Vastaavasti Oma Häme saisi omistukseensa Viipurintien terveysaseman, paloaseman Kutalantieltä, Voutilakeskuksen ja Uppsala-talon.
Kiinteistökauppa vaatii vielä aluevaltuuston päätöksen sekä hyväksynnän ministeriöiltä. Aluevaltuusto käsittelee kauppaa kokouksessaan 18. kesäkuuta. Kaupalla halutaan turvata sosiaali- ja terveyspalvelut Hämeenlinnan kantakaupungin väestölle sekä vähentää Hämeenlinnan kaupungin ja Oma Hämeen toimitilakuluja. Lue lisää kiinteistökaupasta
Aluehallitus päätti maanantain kokouksessaan myös, että Oma Häme hakee lainanottovaltuuden muuttamista ministeriöiltä. Muutos tarvitaan, jotta hyvinvointialueelle syntyy laskennallinen lainanottovaltuus Hämeenlinnan kaupungin kanssa tehtävien kiinteistöjärjestelyjen toteuttamiseksi. Oma Häme ei tarvitse pitkäaikaista lainaa kiinteistökauppaan ja sen myötä hyvinvointialueen vuokravastuut kokonaisuutena laskevat. Hyvinvointialue voi rahoittaa Forssan sairaalan oston kiinteistökaupasta saatavilla rahoilla.
Lisäksi Oma Häme hakee ministeriöiltä lupaa muuttaa lainanottovaltuuden perusteena olleen investointisuunnitelman kohdennuksia sosiaali- ja terveydenhuollon osasuunnitelman osalta. Muutos tarvitaan Forssan sairaalan silmätautien poliklinikan laiteinvestointeja varten.
Aiemmin Oma Häme on ostanut silmätautien hoitoon liittyviä palveluita Forssassa Silmäasema Julkiset palvelut Oy:ltä. Syyskuusta eteenpäin Oma Häme aikoo tuottaa palvelut itse. Forssan sairaalassa on valmiina sopivat tilat ja henkilöstö, mutta laitteet silmätautien poliklinikalle sekä kaihileikkaustoimintaan puuttuvat.
Omalla palvelutuotannolla tavoitellaan säästöjen lisäksi toiminnan tehostamista, koska silmätautien hoidon saatavuus ei ole ollut Kanta-Hämeessä lainmukaisella tasolla. Omaa toimintaa kokeillaan kahden vuoden pilottina, jonka perusteella jatko arvioidaan ennen ASSI-sairaalaan siirtymistä. Silmätautien investointihankinnat voidaan tarvittaessa hyödyntää ASSI-sairaalassa.
Lisäksi aluehallitus merkitsi tiedoksi Assi-sairaalanhankkeeseen liittyvät raportit. Aluehallitus merkitsi tiedoksi myös talouden toteuman ensimmäiseltä vuosineljännekseltä sekä toteumaennusteen. Aluehallitus edellyttää, että toimialat valmistelevat menoleikkaustoimia, joilla korjataan tämän vuoden budjetin ylittymiset. Menoleikkaustoimia käsitellään vuoden 2025 talousarvioraamin käsittelyn yhteydessä aluehallituksen kokouksessa 17. kesäkuuta.
Muut asiat aluehallitus hyväksyi esityslistan mukaisesti. Seuraava kokous on 10. kesäkuuta.