Murupolku
Ajankohtaista vammaisten palveluista

Vammaisten palvelut
Vammaispalveluissa myönnämme palveluja vammaispalvelulain ja kehitysvammalain perusteella. Alle 65-vuotiaiden omaishoidon tuki myönnetään myös vammaispalvelujen kautta.
Vammaisten palvelut
Ajankohtaista: Uusi vammaispalvelulaki voimaan 1.1.2025
Uusi vammaispalvelulaki voimaan 1.1.2025
Uutta laki sovelletaan kaikkeen erityispalveluiden järjestämiseen vammaisille henkilöille.
Laki tuo muutoksia palveluiden järjestämiseen, mutta voimassa olevat palvelut jatkuvat asiakkaille entisellään. Vuoden 2025 alusta tulleet hakemukset käsitellään uuden lain mukaisesti.
Kehitysvammalakiin jää uudistuksen myötä vain itsemääräämisoikeuden vahvistamista ja perusoikeuksien rajoittamista sekä tahdosta riippumatonta erityishuoltoa koskevat säädökset.
Laissa on siirtymäaika, jonka aikana kaikkien vammaispalvelun asiakkaiden palvelut tullaan tarkistamaan. Siirtymäaika on kolme vuotta. 1.1.2028 alkaen kaikki palvelut on oltava uuden lain mukaisia.
Voit pyytää palvelujesi arvioitia jo aiemmin, jolloin sinulle tehdäään päätös uuden lain mukaisesti. Palvelupäätökset voidaan päivittää uuden lain mukaiseksi joko kerralla tai erikseen.
THL:n verkkosivuilta löydät tietoa uudesta laista.
Voit olla myös yhteydessä omaan työntekijääsi tai vammaissosiaalityön neuvontaan.
Palvelupaikkahakemisto (HVA)
Yhteystietokortti: Oma Häme -sovellus

Oma Häme -sovellus on kätevä apu arjessa
Oma Häme -sovellus on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille tarkoitettu turvallinen asiointipalvelu, josta löydät mm. ajanvarauksesi ja laboratoriotuloksesi. Saat myös yhteyden ammattilaiseen chattien tai videovastaanottojen välityksellä.
Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake

Oletko havainnut arjen ympäristössäsi ilmiön, johon pitäisi mielestäsi puuttua?
Raportoi havainnostasi sosiaalisen raportoinnin lomakkeella.
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutiset
Odotatko puhelua Oma Hämeeltä? Muista ottaa häirikköpuheluiden esto pois päältä
Jos esto on päällä, takaisinsoittojärjestelmämme kautta soitettu puhelu ei välttämättä pääse läpi.

Odotatko puhelua Oma Hämeeltä? Muista ottaa häirikköpuheluiden esto pois päältä
UUTINEN / 10.03.2025
Jos esto on päällä, takaisinsoittojärjestelmämme kautta soitettu puhelu ei välttämättä pääse läpi.

UUTINEN / 10.03.2025
Odotatko puhelua Oma Hämeeltä? Muista ottaa häirikköpuheluiden esto pois päältä
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on käytössä takaisinsoittopalvelu. Kun olet jättänyt takaisinsoittopyynnön ja soitamme sinulle takaisin, soitto tulee 03 629-/03 621-/03 680-/03 4191- tai /019 758 -alkuisesta numerosta.
Joihinkin uudempiin puhelimiin saa automaattisesti häirikkösoittajien estämisen päälle. Jos esto on päällä, ei takaisinsoittojärjestelmämme kautta soitettu puhelu pääse välttämättä läpi.
Muista siis ottaa puhelimestasi hetkeksi häirikköpuheluiden esto pois päältä, jos odotat puhelua Oma Hämeeltä.

Kanta-Hämeen ensimmäinen rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelma on julkaistu
Toteutussuunnitelmaa esitellään webinaarissa 12. helmikuuta.

Kanta-Hämeen ensimmäinen rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelma on julkaistu
UUTINEN / 11.02.2025
Toteutussuunnitelmaa esitellään webinaarissa 12. helmikuuta.

UUTINEN / 11.02.2025
Kanta-Hämeen ensimmäinen rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelma on julkaistu
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on viime vuosina kehitetty rakenteellista sosiaalityötä ja sen käytäntöjä osana valtakunnallisia hankkeita. Tämän kehitystyön tuloksena on valmistunut alueen ensimmäinen rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelma.
Suunnitelmassa kuvataan rakenteellisen sosiaalityön ideaa, rakenteellisen sosiaalityön toteuttamisen toimenpiteitä tulevina vuosina sekä kartoitetaan rakenteellisen sosiaalityön nykytilannetta ja kehittämistarpeita.
Rakenteellisen sosiaalityön tavoitteena on havaita ja muuttaa syrjiviä rakenteita ja lisätä yhdenvertaisuutta tiedon ja monialaisen yhteistyön avulla. Ihmisten elämään vaikuttavat ongelmat eivät ole aina ratkaistavissa yksilötasolla. Siksi pitäisi kiinnittää huomiota myös, yhteiskunnallisiin rakenteisiin ja käytäntöihin. Niitä muuttamalla voidaan lisätä sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja ihmisten hyvinvointia. Rakenteellisella sosiaalityöllä pyritään sekä lisäämään tietoa että muuttamaan asioita.
Rakenteellinen sosiaalityö tuo tietoa päätöksentekoon
Rakenteellinen sosiaalityö on hyvinvointialueelle kuuluvaa lakisääteistä toimintaa ja sen keskeiset ideat ovat tieto, tiedolla vaikuttaminen, osallisuustyö ja asiakaslähtöinen työote. Rakenteellinen sosiaalityö tuo sosiaalihuollon tiedon osaksi yhteistä päätöksentekoa. Se auttaa tunnistamaan ja korjaamaan asiakkaiden kannalta toimimattomia rakenteita niin yhteiskunnassa kuin omassa organisaatiossakin. Tavoitteena on yhdenvertaiset ja asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut.
– Monimutkaistuvassa maailmassa on tärkeää, että meillä on käytössämme laadukasta ja ajantasaista tietoa hyvinvointialueen asukkaiden tilanteista. Ratkaisuja haastaviin ilmiöihin tulee etsiä yhdessä asukkaiden ja ammattilaisten kanssa. Rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelma ja siinä esitetyt tavoitteet ovat yksi väline, jolla voimme kehittää sosiaali- ja terveydenhuoltoa yhdenvertaisemmaksi ja asiakaslähtöisemmäksi, sanoo erityisasiantuntija Katri Pellinen.
Pellinen ja projektiasiantuntija Anu Ropponen ovat osallistuneet rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelman kansalliseen ja paikalliseen kehittämiseen ja vastaavat Kanta-Hämeen suunnitelman kirjallisesta toteutuksesta. Rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelma on hyväksytty rakenteellisen sosiaalityön ohjausryhmässä 7.1.2025.
Toteutussuunnitelmaa esitellään webinaarissa 12. helmikuuta
Toteutussuunnitelmaa ja rakenteellista sosiaalityötä Kanta-Hämeessä esitellään keskiviikkona 12. helmikuuta järjestettävässä webinaarissa, joka on kaikille avoin. Oma Häme järjestää webinaarin yhdessä Sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksen kanssa otsikolla Sosiaalihuollon tieto ja teot. Lisätiedot ja linkki webinaariin löytyvät täällä.
Rakenteellinen sosiaalityö on yhteistyölähtöistä. Hyvinvointialueen asukkaat, asiakkaat ja eri toimijat kuten kunnat, järjestöt ja palveluntuottajat ovat tärkeässä roolissa kehitystyössä. Asiakasraatien ja muiden osallistavien menetelmien käyttöä lisätään, jotta saadaan suoraa tietoa ihmisten elinolosuhteista ja yhteiskunnallisista ilmiöistä.
Rakenteellisen sosiaalityön keskeinen periaate on tiedolla vaikuttaminen. Tietoa kerätään asiakas- ja potilastietojärjestelmistä, asiakkailta, yhteistyökumppaneilta ja viranomaisilta. Teknologisia ratkaisuja kehitetään edelleen, ja vuoden 2025 aikana selvitetään tekoälyn käyttömahdollisuuksia raportoinnissa.
Keskeisenä tavoitteena vakiinnuttaa työorientaatio
Rakenteellisen sosiaalityön työorientaation vakiinnuttaminen Oma Hämeen organisaatioon on yksi keskeisimmistä tavoitteista. Tämä tapahtuu viestinnän, koulutusten, foorumien ja webinaarien avulla. Sosiaalisen raportoinnin ja tiedottamisen kehittämistä jatketaan aktiivisesti.
Toteuttamissuunnitelmassa esitetään hyvinvointialueelle keskeisiä kehittämiskohteita vuosille 2025–2026
- Sosiaalisen raportoinnin kehittäminen: Asiakkaiden ja asukkaiden kokemusten sekä asiakastiedon tehokkaampi hyödyntäminen päätöksenteossa.
- Kirjaamiskäytäntöjen parantaminen: Kirjaamiskoulutusten jatkaminen ja perehdytysohjelman luominen uusille työntekijöille.
- Yhteisösosiaalityön ja etsivän sosiaalityön kehittäminen: Työmuotojen vakiinnuttaminen ja yhteistyön tiivistäminen eri toimijoiden kanssa.
Rakenteellinen sosiaalityö ei ole vain yksittäinen prosessi, vaan jatkuva tapa toimia. Tarkoituksena on vahvistaa yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta ja asukkaiden hyvinvointia. Toteutussuunnitelman avulla voidaan rakentaa toimivampia palveluja ja vaikuttaa päätöksentekoon entistä paremmin.
Voit tutustua Rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelmaan täällä

Oma Hämeen asiakasmaksuihin tulee muutoksia 1.1.2025 alkaen
Asiakasmaksujen korotukset koskevat pääasiassa terveydenhuollon maksuja.

Oma Hämeen asiakasmaksuihin tulee muutoksia 1.1.2025 alkaen
UUTINEN / 31.12.2024
Asiakasmaksujen korotukset koskevat pääasiassa terveydenhuollon maksuja.

UUTINEN / 31.12.2024
Oma Hämeen asiakasmaksuihin tulee muutoksia 1.1.2025 alkaen
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen aluevaltuusto on 17.12.2024 kokouksessaan hyväksynyt valtioneuvoston antaman asetuksen (STM/2024/19) mukaiset korotukset asiakasmaksujen enimmäismääriin. Muutokset tulevat voimaan 1.1.2025.
Asiakasmaksujen korotukset koskevat pääasiassa terveydenhuollon maksuja, mutta osa korotuksista kohdistuu myös sosiaalipalvelujen maksuihin, kuten kotona asumisen tukipalveluihin sekä lapsiperheiden kotipalveluihin. Pelastustoimen palvelujen asiakasmaksuhinnastoon on tarkennettu pelastustoimen viranomaismaksuja.
Uudet asiakasmaksut päivitetään Oma Hämeen verkkosivuille vuodenvaihteessa 2.–3.1. Voit kuitenkin tutustua uuteen hinnastoon asiakasmaksujen sivuilla jo nyt.
Klikkaa tästä asiakasmaksujen sivuille
Muutoksia terveydenhuollon palveluiden asiakasmaksuihin
Asiakasmaksujen enimmäismääriä korotetaan perusterveydenhuollossa pääsääntöisesti 22,5 prosentilla ja erikoissairaanhoidossa pääsääntöisesti 45 prosentilla.
Esimerkkejä terveydenhuollon palveluiden maksujen muutoksista:
- Terveysaseman lääkäripalveluiden maksu on 18 vuotta täyttäneille 28,20 euroa/käynti (nykyinen maksu 23,00 euroa/käynti)
- Terveysaseman kiirevastaanoton käyntimaksu on 18 vuotta täyttäneille 38,70 euroa/käynti (nykyinen maksu 31,60 euroa/käynti)
- Päivystyspoliklinikkakäynnin maksu on 18 vuotta täyttäneille 66,70 euroa/käynti (nykyinen maksu 46,00 euroa/käynti)
- Suuhygienistin tutkimuksen ja hoidon maksu on 18 vuotta täyttäneille 13,80 euroa/käynti (nykyinen maksu 11,30 euroa käynti)
- Hammaslääkärin tutkimuksen ja hoidon maksu on 18 vuotta täyttäneille 17,90 euroa/käynti (nykyinen maksu 14,60 euroa/käynti). Hammaslääkärikäynnin perusmaksun lisäksi peritään toimenpidekohtaiset maksut, joista on oma luokituksensa toimenpiteiden vaativuuden mukaan.
- Etävastaanotosta peritään asiakkaalta vastaava maksu kuin lähipalveluna tuotetusta vastaanotosta
- Käyttämättä ja perumatta jätetystä vastaanottoajasta peritään 18 vuotta täyttäneiltä 56,70 euroa.
Terveydenhuollon etäpalveluissa ja ryhmäfysioterapiassa otetaan käyttöön uudet asiakasmaksut
Oma Häme selkeyttää hoitopuheluiden ja ryhmäfysioterapian maksukäytäntöjä.
Jatkossa hoitopuheluista, jotka korvaavat fyysisen vastaanottokäynnin, peritään asiakasmaksu. Perusterveydenhuollossa lääkärin hoitopuhelu rinnastetaan lääkärikäyntiin, josta voidaan periä maksu kolmelta ensimmäiseltä käynniltä kalenterivuoden aikana. Erikoissairaanhoidossa hoitopuheluista peritään vastaava maksu kuin poliklinikkakäynneistä. Mikäli hoitopuhelu on määritelty maksuttomaksi, se on asiakkaalle maksuton. Hoitopuheluiden maksut kerryttävät terveydenhuollon maksukattoa.
Muutoksen tavoitteena on tarjota selkeät ja tasapuoliset käytännöt etäpalveluna toteutetun hoitopuhelun maksukäytännöissä.
Ryhmämuotoisesta fysioterapiasta peritään jatkossa asiakasmaksu, joka on puolet aluevaltuuston vahvistamasta fysioterapeutin käyntihinnasta. Tämä kattaa esimerkiksi voima- ja tasapaino-, allas-, tuoli-, toimintakyky-, sekä kipuryhmät.
Muutoksia sosiaalihuollon palveluiden asiakasmaksuihin
Sosiaalihuollon alaisten palveluiden asiakasmaksuihin tulee korotuksia kotona-asumisen tukipalveluihin, lyhytaikaiseen asumiseen sekä vammaispalveluiden ylläpitomaksuihin. Tukipalveluiden ja ylläpitomaksujen kokonaisuutta on tarkasteltu kokonaisuudessaan vastaamaan paremmin palveluiden toimintamallimuutoksia sekä palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia.
Uutena asiakasmaksuna lapsiperheiden kotipalvelusta aletaan periä asiakasmaksua. Jatkossa lapsiperheiden tilapäisestä kotipalvelusta peritään asiakasmaksu/tunti, joka on puolet aluevaltuuston vuosittain vahvistamasta tilapäisen kotihoidon käyntihinnasta. Maksimimaksu on neljä (4) tuntia / vuorokausi. Säännöllisen lapsiperheiden kotipalvelun maksut määräytyvät maksukyvyn, perhekoon ja palvelutuntien mukaan. Maksua ei peritä perhetyönä eikä lastensuojelulain avohuollon tukitoimena toteutettavasta kotipalvelusta.
Hyvinvointialueen perimät asiakasmaksut perustuvat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun lakiin (734/1992) ja sitä täydentävään asiakasmaksuista annettuun asetukseen (912/1992). Asiakasmaksun saa periä, jos laissa ei toisin säädetä. Maksuttomista palveluista säädetään laissa erikseen.
Katso tästä laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
Katso tästä asetus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista