UUTINEN / 15.10.2024
Kantahämäläiset ovat löytäneet hienosti Oma Hämeen chatit – syyskuussa asiointeja oli jo yli 3 200 kpl

Oma Hämeen chat-palvelut laajentuivat syyskuussa. Nyt kantahämäläiset saavat keskusteluyhteyden chatin kautta jo moniin Oma Hämeen eri ammattilaisiin – ilman ajanvarausta tai asiointia paikan päällä. Odotusaikakin on vain pari minuuttia. Digiasiointi keskitetään marraskuussa entistä vahvemmin Oma Häme -sovellukseen.
Mihin kaikkeen chatista saa apua?
– Chatin kautta kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista. Jos asiaa ei voida hoitaa chat-keskustelun aikana, ammattilainen ohjaa asiakkaan hänelle sopivaan palvelukanavaan, apulaisylilääkäri Tomi Roine kertoo.
Asiakkaille on tarjolla jo monta erilaista chatia: sairaanhoitaja-chat, aikuissosiaalityön chat, asiakaspalvelu-chat, fysioterapeutti-chat ja neuvola-chat. Uusimpina ovat syyskuussa avatut suun terveydenhuollon chat sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat. Suun terveydenhuollon chatin suosio on yllättänyt positiivisesti.
– Suuri suosio kertoo selvästä tarpeesta matalan kynnyksen yhteydenottoväylään ja digitaaliseen ajanvaraukseen.
Tyytyväisyydestä chat-palveluihin kertoo myös esimerkiksi se, että yli 90 % sairaanhoitaja-chatin asiakaspalautteista on positiivisia.
Chat-keskustelu on yhtä luottamuksellinen kuin keskustelu lukitun vastaanottohuoneen oven takana
Mediassa paljon esillä ollut verkkorikollisuus, kuten kalastelu- ja huijausyritykset, voivat aiheuttaa huolta myös julkisen terveydenhuollon digipalveluiden käyttäjissä.
Miten Oma Hämeen chattien luotettavuus ja tietosuoja on varmistettu?
– Toiminta on yhtä luottamuksellista kuin lukitun vastaanottohuoneen takana, Roine vakuuttaa.
Palvelussa käytettävät tunnistetiedot välitetään aina vahvaa salausta käyttäen. Jokaisen asiakkaan tulee kuitenkin pitää huolta oman laitteensa tietoturvasta.
Oma Häme keskittää digiasioinnin sovellukseen – Omaolo-palvelusta luovutaan marraskuun loppuun mennessä
Oma Häme haluaa keskittää asiakkaiden digiasioinnin yhteen paikkaan eli Oma Häme -sovellukseen. Tämä tarkoittaa DigiFinlandin ylläpitämästä Omaolo-palvelusta luopumista marraskuun 2024 loppuun mennessä. Sen jälkeen kantahämäläiset eivät voi enää lähettää oirearvioita.
– Sairaanhoitaja-chatissa meillä on käytössä älykäs oirekysely ennen asiantuntijan liittymistä chattiin. Otamme käyttöön mahdollisuuden jättää yhteystiedot yhteydenottoa varten myös silloin, kun chatit ovat suljettuna, kehittämispäällikkö Hanna Narsakka kertoo.
Keskittämisen hyötyjen lisäksi Omaolo-palvelusta luopumisella saadaan aikaan säästöjä.
Oma Häme muistuttelee kantahämäläisiä digipalveluiden käytöstä loppuvuoden aikana myös tekstiviestitse.

Chatit löydät kätevimmin Oma Häme -sovelluksesta
Chatteja ja muita digipalveluitamme käytät kätevimmin Oma Häme -sovelluksen kautta. Sovelluksen avulla myös esimerkiksi nämä asiat löytyvät helposti yhdestä paikasta:
- syksyn kausirokotusajanvaraukset
- laboratoriovastaukset heti kun ne ovat valmistuneet
- terveystietopankki
- videovastaanotot
- asiointi läheisen tai lapsen puolesta.
Sovelluksen voit ladata maksutta omasta sovelluskaupastasi nimellä ”Oma Häme”. Jos käytät tietokonetta, kirjaudu palveluun osoitteessa omahame.fi. Osan chateista voit aloittaa myös anonyymisti omahame.fi-sivustolla löytyvästä Aloita chat -painikkeesta.
Katso tästä ohjevideo sovelluksen käyttöön:
Lue lisää chateista ja niiden aukioloajoista
Lue Oma Häme -sovelluksesta ja katso ohjevideo
Jätä tästä palautetta digipalveluista (huom! Jätä teknisiä häiriöitä koskevat palautteet suoraan sovelluksen kautta).
Lataa Oma Häme -sovellus:




