Ptv Service Display

Lapsiperheiden palveluohjaus ja neuvonta

Lapsiperheiden palveluohjauksesta ja neuvonnasta saat kiireetöntä apua ja tukea. Autamme perheitä, joissa on alaikäisiä lapsia tai lapsi syntymässä. Palveluohjauksessa selvitämme, millaista tukea perheesi voisi tarvita sekä ohjaamme teidät parhaiten auttaviin palveluihin. Palveluohjaus on vapaaehtoista.

Tarpeen tullen teemme yhteistyötä myös muiden tahojen, kuten järjestöjen, yhdistysten ja hyvinvointialueen muiden toimialojen kanssa.

Ota yhteyttä lapsiperheiden palveluohjaukseen, jo esimerkiksi:

  • olet huolissasi jaksamisestasi vanhempana
  • tarvitsette apua parisuhteeseen liittyvissä ongelmissa
  • sinulla on lapsen kasvatukseen tai erityispiirteisiin liittyviä kysymyksiä
  • perheenjäsenillä on pulmia keskinäisessä vuorovaikutuksessa
  • kohtaat äkillisen elämäntilanteen muutoksen
  • olet kohdannut lähisuhdeväkivaltaa.

Selvitämme tilanteesi ja ohjaamme sopiviin palveluihin. Sopivia tukipalveluita voivat olla esimerkiksi

• keskustelu palveluohjaajan kanssa

• keskusteluavun pika-aika

• lapsiperheiden kotipalvelu

• perhetyö

• perheneuvola

• lapsiperheiden sosiaalityö

• lastensuojelun palvelut.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Valitse paikkakunta

  • Kaikki
  • Forssa
  • Hattula
  • Hausjärvi
  • Humppila
  • Hämeenlinna
  • Janakkala
  • Jokioinen
  • Loppi
  • Riihimäki
  • Tammela
  • Ypäjä

Valittuna: Kaikki

Ennakollinen lastensuojeluilmoitus

Ennakollinen lastensuojeluilmoitus tehdään ennen lapsen syntymää, jotta voidaan arvioida perheen mahdollisesti tarvitseman tuen tarve jo raskauden aikana. Ammattilaisilla on velvollisuus tehdä ilmoitus, mutta voit tehdä ilmoituksen myös yksityishenkilönä mikäli toivot oman tai toisen henkilön tuen tarpeen selvittämistä.

Verkkosivu

Lastensuojeluilmoitus

Tee lastensuojeluilmoitus, kun epäilet, että lapsen lastensuojelun tarve tulee selvittää. Ammattilaisella on aina velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus.

Tee ilmoitus oheisella verkkolomakkeella.

Verkkosivu

Oma Häme -sovellus

Oma Häme -mobiilisovellus kokoaa hyvinvointialueen palvelut yhteen sovellukseen. Sovelluksesta löydät tietoa hyvinvointisi ja terveytesi tueksi.

Kun olet kirjautunut sovellukseen, voit

  • tarkastella ajanvarauksiasi, laboratoriotuloksiasi sekä ammattilaisten kirjauksia
  • olla turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen videoyhteyden, digipolkujen tai chatin välityksellä
  • täyttää digitaalisen esitietokyselyn
  • asioida läheisesi tai lapsesi puolesta
  • tarkastella digipolkujasi
  • siirtyä OmaKantaan, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin.

Sovelluksen voit ladata sovelluskaupastasi. Voit kirjautua palveluun myös osoitteessa omahame.fi. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

Verkkosivu

Yhteydenotto sosiaalihuoltoon lapsiperheen tuen tarpeen arvioimiseksi

Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tehdään yhdessä asiakkaan kanssa, kun herää huoli lapsen tai perheen tuen tarpeesta. Yksityishenkilönä voit ottaa oheisella lomakkeella yhteyttä, kun toivot oman tai perheesi tuen tarpeen selvittämistä. Mikäli ammattilaisella ei ole asiakkaan/lapsen huoltajan suostumusta yhteydenottoon, tulee huolesta tehdä lastensuojeluilmoitus.

Verkkosivu

Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystys

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen asiakasnumerosta vastataan ympäri vuorokauden (24/7). Jos olemme kiireellisellä työtehtävällä, emme pysty vastaamaan puheluihin. Soita siis kiireellisissä tapauksissa suoraan hätänumeroon 112.

Hätäkeskus välittää sosiaali- ja kriisipäivystykselle yleiseen hätänumeroon 112 tulleista yhteydenotoista sellaiset, joissa hätäkeskuspäivystäjän arvion mukaan tarvitaan sosiaalitoimen kiireellisiä toimenpiteitä.

Kiireettömissä tilanteissa ole aina ensisijaisesti yhteydessä alueen neuvonta- ja ohjauspalveluihin. Kiireettömän lastensuojeluilmoituksen ja kaikkia ikäryhmiä koskevat huoli-ilmoitukset voit tehdä täyttämällä digitaalisen tuen tarpeen lomakkeen.

Puhelin
  • Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystys
  • Hätäkeskukseen soitetaan kiireellisissä tilanteissa.
    112

Normaalit aukioloajat

Päivystävä sosiaalityöntekijä

Avoinna ympäri vuorokauden.

Hätäkeskus

Avoinna ympäri vuorokauden.

Kunnat

Forssa, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Hämeenlinna, Janakkala, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Tammela, Ypäjä

Lapsiperheiden palveluohjauksen ja neuvonnan puhelinasiointi

Lapsiperheiden palveluohjauksen puhelinasiointi tarjoaa ohjausta ja neuvontaa lapsille, nuorille ja perheille suunnattuihin sosiaalipalveluihin liittyen.

Palveluohjaukseen voivat soittaa sekä yksityiset henkilöt että ammattilaiset. Palvelu on tarkoitettu kaikille Kanta-Hämeen hyvinvointialueen perheille, joissa on ainakin yksi alaikäinen. Palveluohjaus on maksutonta ja vapaaehtoista.

Mikäli puheluusi ei ehditä vastata puhelinajalla, jää numerosi meille talteen ja soitamme sinulle takaisin.

Kiireellisissä asioissa ota yhteyttä Sosiaali- ja kriisipäivystykseen puh 03 6296560. Henkeä uhkaavassa tilanteessa on aina otettava yhteyttä yleiseen hätänumeroon 112. Hätäkeskuspäivystäjä arvioi päivystyksellisen sosiaalityön tarpeen.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaaja tavoitettavissa:
  • Maanantai - Torstai 09:00 - 12:00

Kunnat

Forssa, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Hämeenlinna, Janakkala, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Tammela, Ypäjä

Ota yhteyttä lapsiperheiden palveluohjaukseen ja neuvontaan, jos tarvitset tukea. Voit myös ottaa yhteyttä, mikäli sinulla on huolta läheisestäsi. Löydät yhteystiedot kohdasta ”Puhelinasiointi” ja sähköinen asiointi.

Jos olet viranomainen, tee tuen tarpeen ilmoitus tai kiireetön lastensuojeluilmoitus sähköisellä lomakkeella. Kysy tarvittaessa neuvoa palveluohjaajalta ennen ilmoituksen tekemistä.

Lapsiperheiden palvelut: sivulinkit

Tukea ennen tutkimusta perheille

Posteri, jossa kerrotaan tuesta ennen tutkimuksia. Saavutettava pdf linkitetty kuvaan.
 

Sisältöjulkaisija

Puhekuplia.
UUTINEN
15.10.2024

Kantahämäläiset ovat löytäneet hienosti Oma Hämeen chatit – syyskuussa asiointeja oli jo yli 3 200 kpl 

Digiasiointi keskitetään marraskuussa entistä vahvemmin Oma Häme -sovellukseen.

Puhekuplia.

Kantahämäläiset ovat löytäneet hienosti Oma Hämeen chatit – syyskuussa asiointeja oli jo yli 3 200 kpl 

UUTINEN / 15.10.2024

Digiasiointi keskitetään marraskuussa entistä vahvemmin Oma Häme -sovellukseen.

Puhekuplia.

UUTINEN / 15.10.2024

Kantahämäläiset ovat löytäneet hienosti Oma Hämeen chatit – syyskuussa asiointeja oli jo yli 3 200 kpl 

Ikäihminen chattaa sairaanhoitajan kanssa.
 

Oma Hämeen chat-palvelut laajentuivat syyskuussa. Nyt kantahämäläiset saavat keskusteluyhteyden chatin kautta jo moniin Oma Hämeen eri ammattilaisiin – ilman ajanvarausta tai asiointia paikan päällä. Odotusaikakin on vain pari minuuttia. Digiasiointi keskitetään marraskuussa entistä vahvemmin Oma Häme -sovellukseen. 

Mihin kaikkeen chatista saa apua? 

– Chatin kautta kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista. Jos asiaa ei voida hoitaa chat-keskustelun aikana, ammattilainen ohjaa asiakkaan hänelle sopivaan palvelukanavaan, apulaisylilääkäri Tomi Roine kertoo. 

Asiakkaille on tarjolla jo monta erilaista chatia: sairaanhoitaja-chat, aikuissosiaalityön chat, asiakaspalvelu-chat, fysioterapeutti-chat ja neuvola-chat. Uusimpina ovat syyskuussa avatut suun terveydenhuollon chat sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat. Suun terveydenhuollon chatin suosio on yllättänyt positiivisesti. 

– Suuri suosio kertoo selvästä tarpeesta matalan kynnyksen yhteydenottoväylään ja digitaaliseen ajanvaraukseen. 

Tyytyväisyydestä chat-palveluihin kertoo myös esimerkiksi se, että yli 90 % sairaanhoitaja-chatin asiakaspalautteista on positiivisia. 

Chat-keskustelu on yhtä luottamuksellinen kuin keskustelu lukitun vastaanottohuoneen oven takana 

Mediassa paljon esillä ollut verkkorikollisuus, kuten kalastelu- ja huijausyritykset, voivat aiheuttaa huolta myös julkisen terveydenhuollon digipalveluiden käyttäjissä. 

Miten Oma Hämeen chattien luotettavuus ja tietosuoja on varmistettu? 

– Toiminta on yhtä luottamuksellista kuin lukitun vastaanottohuoneen takana, Roine vakuuttaa.  

Palvelussa käytettävät tunnistetiedot välitetään aina vahvaa salausta käyttäen. Jokaisen asiakkaan tulee kuitenkin pitää huolta oman laitteensa tietoturvasta.  

Oma Häme keskittää digiasioinnin sovellukseen – Omaolo-palvelusta luovutaan marraskuun loppuun mennessä 

Oma Häme haluaa keskittää asiakkaiden digiasioinnin yhteen paikkaan eli Oma Häme -sovellukseen. Tämä tarkoittaa DigiFinlandin ylläpitämästä Omaolo-palvelusta luopumista marraskuun 2024 loppuun mennessä. Sen jälkeen kantahämäläiset eivät voi enää lähettää oirearvioita. 

– Sairaanhoitaja-chatissa meillä on käytössä älykäs oirekysely ennen asiantuntijan liittymistä chattiin. Otamme käyttöön mahdollisuuden jättää yhteystiedot yhteydenottoa varten myös silloin, kun chatit ovat suljettuna, kehittämispäällikkö Hanna Narsakka kertoo. 

Keskittämisen hyötyjen lisäksi Omaolo-palvelusta luopumisella saadaan aikaan säästöjä. 

Oma Häme muistuttelee kantahämäläisiä digipalveluiden käytöstä loppuvuoden aikana myös tekstiviestitse.  

Nainen on pyöräilemässä ja katsoo hymyillen puhelintaan.
 

Chatit löydät kätevimmin Oma Häme -sovelluksesta 

Chatteja ja muita digipalveluitamme käytät kätevimmin Oma Häme -sovelluksen kautta. Sovelluksen avulla myös esimerkiksi nämä asiat löytyvät helposti yhdestä paikasta: 

  • syksyn kausirokotusajanvaraukset 
  • laboratoriovastaukset heti kun ne ovat valmistuneet 
  • terveystietopankki  
  • videovastaanotot  
  • asiointi läheisen tai lapsen puolesta.  

Sovelluksen voit ladata maksutta omasta sovelluskaupastasi nimellä ”Oma Häme”. Jos käytät tietokonetta, kirjaudu palveluun osoitteessa omahame.fi. Osan chateista voit aloittaa myös anonyymisti omahame.fi-sivustolla löytyvästä Aloita chat -painikkeesta. 

Katso tästä ohjevideo sovelluksen käyttöön: 

 

Lue lisää chateista ja niiden aukioloajoista 
Lue Oma Häme -sovelluksesta ja katso ohjevideo 
Jätä tästä palautetta digipalveluista (huom! Jätä teknisiä häiriöitä koskevat palautteet suoraan sovelluksen kautta). 

 Lataa Oma Häme -sovellus:

Google Playn linkkiApp Storen linkki

 

Euroopan unionin rahoittama.

 

Koristeellinen kuva. Uutisia Oma Hämeestä -teksti.
UUTINEN
13.03.2025

Oma Häme on mukana kehittämässä Paluu hatkasta -menetelmää

Hatkaamisella tarkoitetaan nuoren karkaamista lastensuojelulaitoksesta.  

Koristeellinen kuva. Uutisia Oma Hämeestä -teksti.

Oma Häme on mukana kehittämässä Paluu hatkasta -menetelmää

UUTINEN / 13.03.2025

Hatkaamisella tarkoitetaan nuoren karkaamista lastensuojelulaitoksesta.  

Koristeellinen kuva. Uutisia Oma Hämeestä -teksti.

UUTINEN / 13.03.2025

Oma Häme on mukana kehittämässä Paluu hatkasta -menetelmää

Oma Hämeen sijaishuolto on ollut mukana testaamassa uutta Paluu hatkasta -menetelmää yhdessä Pesäpuu ry:n kanssa. Mäkikujan perhetukikeskuksen Apila-osasto Riihimäellä on kokeillut viime vuonna menetelmää nuorten kanssa, ja kokemukset ovat olleet rohkaisevia. Sekä työntekijät että nuoret ovat antaneet myönteistä palautetta menetelmän toimivuudesta. Ensikokemukset osoittavat, että menetelmällä on vaikuttavuutta hatkaamisen ennaltaehkäisyssä. Hatkaamisella tarkoitetaan nuoren karkaamista lastensuojelulaitoksesta.  
 
Oma Hämeen tavoitteena on laajentaa Paluu hatkasta -menetelmän käyttö kaikkiin Oma Hämeen lastensuojeluyksiköihin vuoden 2025 aikana. Menetelmä tarjoaa systemaattisen ja rakenteellisen tavan työskennellä nuorten kanssa hatkasta palaamisen jälkeen. Se auttaa lastensuojelun ammattilaisia ymmärtämään nuorten kokemuksia, tunnistamaan hatkan taustalla olevia syitä sekä löytämään ratkaisuja, joilla tulevia hatkoja voidaan vähentää.
 
Oma Hämeen ammattilaiset olivat esittelemässä hyvinvointialueen kokeilua Hatkassa-hankkeen "Hyvä paluu hatkasta" -webinaarissa helmikuussa. Tilaisuudessa jaettiin ensikokemuksia menetelmän käytöstä ja keskusteltiin sen mahdollisuuksista lastensuojelun arjessa.
 
Paluu hatkasta -menetelmä perustuu yhdysvaltalaiseen malliin, jonka on tuonut Suomeen Pesäpuu ry:n Hatkassa-hanke. Menetelmä on mukautettu suomalaiseen lastensuojeluun sopivaksi. Pesäpuu ry on juuri julkaissut -oppaan, johon on koottu menetelmän tausta, toimintamekanismit sekä konkreettiset lomakkeet, joiden avulla sen käyttö on helppoa ja selkeää. Julkaisu on suunnattu lastensuojelun ammattilaisille sekä kaikille hatkaamisilmiöstä kiinnostuneille.
 
Oma Häme on sitoutunut kehittämään lastensuojelun käytäntöjä ja tarjoamaan vaikuttavia työmenetelmiä nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi. Paluu hatkasta -menetelmän käyttöä laajennetaan vaiheittain, ja sen vaikuttavuutta seurataan tiiviisti hyvinvointialueella.

Tutustu Hatkassa Suomessa III: Paluu hatkasta -oppaaseen Pesäpuu ry:n sivuilla

Asiakaslähtöisyys-teksti ja Oma Hämeen logo.
UUTINEN
11.03.2025

Palautetietoinen työskentelytapa tuo asiakkaan äänen paremmin kuuluviin

FIT-työtapaa käyttävät ensimmäisinä kasvatus- ja perheneuvoloiden sekä lastensuojelun ammattilaiset.

Asiakaslähtöisyys-teksti ja Oma Hämeen logo.

Palautetietoinen työskentelytapa tuo asiakkaan äänen paremmin kuuluviin

UUTINEN / 11.03.2025

FIT-työtapaa käyttävät ensimmäisinä kasvatus- ja perheneuvoloiden sekä lastensuojelun ammattilaiset.

Asiakaslähtöisyys-teksti ja Oma Hämeen logo.

UUTINEN / 11.03.2025

Palautetietoinen työskentelytapa tuo asiakkaan äänen paremmin kuuluviin

Oma Hämeen lastensuojelun, perhekeskuksen ja aikuissosiaalityön yksiköissä otetaan käyttöön palautetietoinen työskentelytapa (FIT eli Feedback-Informed Treatment) vaiheittain tämän vuoden aikana. Työtavalla halutaan vastata vahvemmin ja vaikuttavammin asiakkaiden tarpeisiin. Työtapaa on testattu Hämeenlinnassa vuosina 2021–2022 ja se on laajasti käytössä muun muassa Helsingin kaupungilla. Työtapaa ollaan ottamassa käyttöön myös useammalla muulla hyvinvointialueella. 

Oma Hämeessä on koulutettu lastensuojelun, perhekeskuksen ja aikuissosiaalityön esihenkilöitä ja ammattilaisia työtavan käyttöön vuoden 2024 lopusta lähtien. Työtapa otetaan ensimmäisenä käyttöön kasvatus- ja perheneuvolassa, lastensuojelun avo- ja jälkihuollossa ja lastensuojelun perhekuntoutuksessa.

Tavoitteena on, että kaikki tarvittavat ammattilaiset koulutetaan ja työtavasta tulee pysyvä lastensuojelun, perhekeskuksen ja aikuissosiaalityön palveluissa. Palautetietoinen työtapa esitellään asiakkaille aina työskentelyn alussa. 

Mikä tarkoittaa Palautetietoinen työtapa (FIT)?

Palautetietoisuus on työtapa, jossa kunnioitetaan asiakkaan ääntä ja kokemusta. FIT-työtapaan sisältyy kahden erilaisen arviointimittarin käyttö. Toisella mittarilla asiakas arvioi itse omaa hyvinvointiaan tapaamisen alussa. Toisella mittarilla asiakas antaa tapaamisen lopussa arvion yhteistyön laadusta ja kokemuksestaan itse työskentelystä (katso kuvat alempaa).

Asiakkaan tarpeista keskustellaan käynnin aikana ja niitä kartoitetaan FIT-kyselyllä ja ne kirjataan ylös. Tämä auttaa muokkaamaan työskentelyä asiakkaalle sopivammaksi ja auttaa häntä kohti tavoiteltuja tuloksia tai muutosta. Lapsiasiakkaiden kohdalla huoltaja voi täydentää arviota rinnakkaisella arvioinnilla.  

Kuvakaappaus asiakkaalle annettavista kysymyksistä
Kuvassa mittari, jolla asiakas arvioi, miten käynti ja yhteistyö ammattilaisen kanssa sujui.

Asiakas antaa arvion ammattilaisen lähettämän kyselylinkin tai QR-koodin kautta. Jos asiakkaalla ei ole omaa älylaitetta käytettävissä, niin arvio annetaan joko paperilomakkeella tai ammattilaisen älylaitteella. Asiakas saa arvion antamiseen ammattilaisen tukea tarvittaessa. Arvion antaminen perustuu asiakkaan suostumukseen.  

Kuvakaappaus asiakkaalle annettavista kysymyksistä
Kuvassa mittari, joilla asiakas arvioi hyvinvointiaan.

Perhe-, sosiaali- ja vammaispalveluiden toimialajohtaja Marika Paasikoski-Junninen on vakuuttunut työtavan käytön vaikuttavuudesta.

– Olemme Oma Hämeessä kiinnostuneita siitä, mitä sinulle ja läheisillesi kuuluu ja miten voimme sinua tai tilannettasi parhaiten tukea, painottaa Paasikoski-Junninen.

Miten Palautetietoinen työtapa (FIT) vaikuttaa minuun asiakkaana?

Työtapa tukee asiakkaan ja ammattilaisen yhteistä ymmärrystä. Sen hyödyistä asiakastyössä on tutkimusnäyttöä. Palautetta sinulta on kysytty varmasti aiemminkin, mutta nyt sen kysyminen tapahtuu työtavan kautta järjestelmällisesti ja säännöllisesti.

Työtavan avulla voit osallistua paremmin tapaamisten arviointiin ja suunnitteluun, jolloin palvelu vastaa paremmin omia tarpeitasi. Palautteen perusteella tapaamisia muokataan niin, että niistä olisi sinulle mahdollisimman paljon hyötyä. Työskentelytapa antaa pidemmällä aikavälillä mahdollisuuden nähdä, miten kokemuksesi hyvinvoinnistasi muuttuu ollessasi asiakkaamme. 

EU-rahoittama hanke -teksti ja EU:n lippu