Murupolku

Ikäihmisten palvelut

Hoitaja auttaa ikäihmistä kävelemään huoneeseen.

Ikäihmisten palvelut

Oma Hämeen ikäihmisten palveluissa tuetaan ikääntyneiden kotona asumista ja järjestetään tarpeen mukaisia asumispalveluja.

Sisältöjulkaisija

Värikkäitä kysymysmerkkejä.

Ikäihmisten kyselytunnit käynnistyvät

UUTINEN / 19.03.2024

Teams-kokouksina järjestettävät kyselytunnit alkavat 28. maaliskuuta.

Värikkäitä kysymysmerkkejä.

Ikäihmisten kyselytunnit käynnistyvät

UUTINEN / 19.03.2024

Teams-kokouksina järjestettävät kyselytunnit alkavat 28. maaliskuuta.

Värikkäitä kysymysmerkkejä.

UUTINEN / 19.03.2024

Ikäihmisten kyselytunnit käynnistyvät

Oma Häme käynnistää ikäihmisten kyselytunnit ennen pääsiäistä. Ensimmäinen kyselytunti pidetään Teams-kokouksena torstaina 28. maaliskuuta. Tilaisuudessa annetaan tietoa ja käydään keskustelua hyvinvointialueen palveluverkon muutoksista ikäihmisten näkökulmasta. Keskustelussa on mukana  ikäihmisten palveluiden vs. toimialajohtaja Jorma Haapanen sekä Oma Hämeen asiantuntijoita. 

Ikäihmiset tuoneet esiin monessa yhteydessä toiveen saada tietoa hyvinvointialueen palveluista. Vastaavanlaista toimintaa ollut jo hyvinvointialueella jo valmisteluajoista lähtien. Nyt toiminta jatkuu uuden muotoisena ja uudella nimellä. Ensimmäisellä kysetunnilla kuullaa osallistujien toiveita seuraavien tilaisuuksien sisällöistä ja toteutustavoista. 

Ensimmäinen kyselytunti on 28.3. klo 10-12. Liity ikäihmisten kyselytunnille napsauttamalla tästä

Seuraavat tilaisuudet järjestetään 6. toukokuuta ja 14. kesäkuuta. Tulevien kyselytuntien sisällöt ja osallistumislinkit päivitetään myöhemmin verkkosivujen Tapahtumiin.

Kysy neuvoa asiakaspalvelu-chatissa!

Oma Hämeen uusi asiakaspalvelu-chat osoitti heti tarpeellisuutensa

UUTINEN / 18.03.2024

Maaliskuun alkuun mennessä chatissa on palveltu jo yli 700 asiakasta. 

Kysy neuvoa asiakaspalvelu-chatissa!

Oma Hämeen uusi asiakaspalvelu-chat osoitti heti tarpeellisuutensa

UUTINEN / 18.03.2024

Maaliskuun alkuun mennessä chatissa on palveltu jo yli 700 asiakasta. 

Kysy neuvoa asiakaspalvelu-chatissa!

UUTINEN / 18.03.2024

Oma Hämeen uusi asiakaspalvelu-chat osoitti heti tarpeellisuutensa

Oma Häme vahvisti digitaalisten palveluidensa valikoimaa 23.1., kun asiakaspalvelu-chatin toiminta pyörähti käyntiin.

Näissä asioissa asiakaspalvelu-chat auttaa

Chat-palvelussa asukkaat voivat kysyä palveluneuvonnan ammattilaisilta esimerkiksi verkkosivuihin, Oma Häme -sovellukseen tai yhteystietoihin liittyviä asioita. 

Chatissa ei käsitellä potilastietoja, ajanvarauksiin tai laskutukseen liittyviä asioita eikä anneta ohjausta ja neuvontaa terveyteen tai elämäntilanteeseen liittyen.

 Asiakaspalvelu-chat on osoittanut tarpeellisuutensa jo ensimmäisten viikkojen aikana: siellä on palveltu maaliskuun alkuun mennessä jo yli 700 asiakasta. 

– Kysymyksiä on tullut laidasta laitaan, esimerkiksi yhteystiedoista ja digitaalisista lomakkeista. Palveluneuvonnan ammattilaiset vielä hieman harjoittelevat asiakaspalvelua uuden kanavan kautta. Pyrimme muun muassa asiakaspalautteiden pohjalta kehittämään palvelua mahdollisimman toimivaksi, projektipäällikkö Tiina Nikkanen kertoo. 

Avoinna arkisin klo 9–15

Palvelu on avoinna arkisin klo 9–15 ja siihen pääsee sovelluskaupasta ladattavan Oma Häme -sovelluksen kautta tai aloittamalla chatin osoitteessa omahame.fi. Jonotusaika chatiin on keskimäärin kolme minuuttia ja chat-keskustelun kesto keskimäärin hieman yli yhdeksän minuuttia. 

Oma Häme kehittää digitaalisia palveluitaan aktiivisesti vuoden 2024 aikana: Digitaalisen sote-keskuksen palvelut laajenevat mielenterveys-, päihde- ja kuntoutuspalveluiden chateilla. Lisäksi sairaanhoitaja-chatin aukioloaikoja laajennetaan kevään aikana. Digipalveluiden tarkoituksena ei ole korvata fyysisiä vastaanottoja, vaan ne toimivat vaihtoehtoisina väylinä laadukkaiden palveluiden piiriin. 

Oma Häme vastaa: Riihimäen kotihoidossa on ryhdytty toimiin

UUTINEN / 08.03.2024

Julkaisemme Oma Hämeen mediaan lähettämiä vastauksia.

Oma Häme vastaa: Riihimäen kotihoidossa on ryhdytty toimiin

UUTINEN / 08.03.2024

Julkaisemme Oma Hämeen mediaan lähettämiä vastauksia.

UUTINEN / 08.03.2024

Oma Häme vastaa: Riihimäen kotihoidossa on ryhdytty toimiin

Ikäihmisten palveluiden toimialajohtaja Jorma Haapanen ja tulosaluejohtaja Anne Hintsala vastaavat Riihimäen kotihoidon tilannetta käsitelleeseen juttuun.

Tämä vastaus on lähetetty Aamupostiin ja Hämeen Sanomiin 8.3.2024.

Aamuposti ja Hämeen Sanomat kirjoittivat (8.3.) Riihimäen kotihoidon haastavasta tilanteesta ja työntekijöiden kokemasta kaaoksesta. Vaikea henkilöstötilanne on ollut meillä ikäihmisten palveluiden johdon tiedossa ja suhtaudumme vakavasti työntekijöiden huoliin ja potilasturvallisuuden varmistamiseen. 

Olemme jo ryhtyneet toimiin, jotta tilanne saataisiin vakaammaksi. Toimenpiteiden pitäisi helpottaa kotihoidon tilannetta jo lähiviikkoina. Asiakasturvallisuus ei ole vaarantunut Riihimäen alueella. Potilas- ja lääketurvallisuusilmoituksissa ei näy merkittävää muutosta aikaisempaan verrattuna. Oma Hämeen ohjaus- ja valvontayksikköä on pyydetty kuitenkin selvittämään asia tarkemmin.

Kuten henkilöstö artikkelissa kertoi, yksi keskeinen syy Riihimäen kotihoidon haasteelliseen tilanteeseen on vuokratyövoiman vähentäminen. Työvoimaa ostetaan enää Temporelta. Riihimäen alueella vuokratyövoiman käyttö on ollut erityisen suurta, minkä vuoksi muutoksella on ollut huomattava vaikutus. 

Nyt kaikki Temporen kautta saatava vuokratyövoima kohdennetaan kotihoitoon. Lisäksi lisäämme palvelusetelin käyttöä kotihoidossa nopealla aikataululla. Riihimäen alueella on potentiaalisia palveluntuottajia, jotka voivat ottaa uusia asiakkuuksia. Palvelusetelin käyttö on tietysti asiakkaalle vapaaehtoista. Kokemustemme perusteella uskomme, että Riihimäelläkin löytyy kotihoidon asiakkaita, jotka ovat valmiita sitä käyttämään. Palvelusetelin käyttöä lisäämällä vähennetään omaan kotihoitoon kohdistuvaa työpainetta.

Lisäksi aiomme selvittää, missä määrin on mahdollista lisätä etähoitoa. Riihimäen alueella etähoidon ja lääkeannosautomaattien peittävyys on Oma Hämeen keskiarvoa korkeampi. Etähoito ja lääkeautomaatit on todettu toimiviksi ja asiakkaat ovat olleet niihin tyytyväisiä. Ne eivät sovellu kaikille, mutta on merkittävä joukko kotihoidon asiakkaita, joiden kohdalla ne toimivat osana palvelua. 

Olemme myös pyytäneet Oma Hämeen valvonta- ja arviointiyksikköä tekemään ulkopuolisen arvioinnin Riihimäen alueen kotihoidosta ja antamaan kehittämisehdotuksia toiminnan vakauttamiseksi.

Oma Häme tulee kilpailuttamaan kotihoidon ostopalvelut tämän vuoden aikana. Kilpailuttamisesta on hyviä kokemuksia muilta hyvinvointialueilta. Kotihoidon kysynnän edelleen kasvaessa on tärkeää saada oman tuotannon ja palvelusetelin rinnalle myös ostopalvelutuottajia vahvistamaan kotihoidon palveluja.

Uskomme yllä olevien toimenpiteiden vakauttavan Riihimäen alueen kotihoidon tilanteen kevään aikana. Tilanteen kehitystä seurataan viikoittain ja tarvittaessa teemme nopeasti korjaavia lisätoimenpiteitä.

Huolehdimme, että korjaavat toimenpiteet toteutuvat Riihimäen kotihoidossa. Siten saamme kaikille työrauhan ja jokainen saa keskittyä asiakastyöhön.

Jorma Haapanen, ikäihmisten vs. toimialajohtaja

Anne Hintsala, kotihoidon tulosaluejohtaja