Murupolku

Ajankohtaista ikäihmisten palveluissa

Linkki ikäihmisten asiakasohjaukseen

Sisältöjulkaisija

Kuvassa digiopastajia Riihimäen kirjastossa
UUTINEN
22.05.2024

Aktiiviset vapaaehtoiset neuvovat senioreita digiasioissa Riihimäellä

Kotokartanosäätiön digiopastajat neuvovat myös Oma Häme -sovelluksen käytössä.

Kuvassa digiopastajia Riihimäen kirjastossa

Aktiiviset vapaaehtoiset neuvovat senioreita digiasioissa Riihimäellä

UUTINEN / 22.05.2024

Kotokartanosäätiön digiopastajat neuvovat myös Oma Häme -sovelluksen käytössä.

Kuvassa digiopastajia Riihimäen kirjastossa

UUTINEN / 22.05.2024

Aktiiviset vapaaehtoiset neuvovat senioreita digiasioissa Riihimäellä

Kotokartanosäätiön digiopastajat neuvovat myös Oma Häme -sovelluksen käytössä. Sovelluksesta järjestetty teematilaisuus keräsi salin täyteen väkeä Riihimäellä. Valtakunnallista Digitaitoviikkoa vietetään 20.26.5.2024.

Kotokartanosäätiön toiminnanohjaaja Susanna Tuominen on ylpeä ja iloinen vapaaehtoisten digiopastajien ryhmästä. Kuvassa vasemmalta Markku Koivu, Timo Prinkkilä, Tapio Nylander ja Olli Ikonen.


Riihimäen pääkirjaston monitoimitilasta kuuluu iloinen puheensorina. Paikalla on Kotokartanosäätiön vapaaehtoisia digiopastajia. He auttavat senioreita digiasioissa maanantaisin kirjastossa ja keskiviikkoisin Kotokartanosäätiön Puistonkulmassa. 

– Ihmisille tulee usein yllätyksenä, että tämä on maksutonta neuvontaa. Järjestämme myös etäopastusta ja kotikäyntejä heille, joiden ei ole mahdollista lähteä liikkeelle. Meillä on huippuporukka, 11 digiopasta, jotka haluavat auttaa, kiittää toiminnanohjaaja Susanna Tuominen Kotokartanosäätiöstä. 

Opastuksissa käyvillä senioreilla on monenlaisia kysymyksiä ja avuntarvetta, jotka liittyvät yleensä puhelimiin ja erilaisiin sovelluksiin. 

– On uuden puhelimen käyttöönottoa, puhelimen päivitystä, salasanaopastusta, sovellusten päivittämistä ja käyttöä. Viimeksi olemme opastaneet esimerkiksi VR:n sovelluksen ja Mobilepayn käytössä, kertovat Tapio Nylander ja Timo Prinkkilä

Olli Ikosella on haastattelun aikaan asiakas, joka huikkaa: 

– On todella hyvä, kun täällä on samaa ikäluokkaa olevat opastajat kuin me opastettavat. He osaavat esittää asiat niin, että ymmärtää. 

Oma Häme -sovelluksesta uusi tilaisuus syksyllä 

Kotokartanosäätiö järjestää henkilökohtaisen digiopastuksen lisäksi teemaopastuksia ja luentoja. Tänä keväänä aiheina ovat olleet muiden muassa lippujen ostaminen netin kautta, valokuvien tallennus ja käsittely sekä tietoturva. 

Yhtenä vierailijana oli projektisuunnittelija Mari Karppinen Kanta-Hämeen hyvinvointialueelta. Hän kertoi, miten Oma Hämeen digitaalisia palveluja käytetään, ja esityksen jälkeen oli mahdollisuus testata palvelua omalla laitteella. 

– Sali oli tupaten täynnä tuolloin. Oma Hämeen sovellus ja digitaaliset palvelut kiinnostivat siis kovasti. Järjestämme syksyllä uuden tilaisuuden, Susanna Tuominen kertoo. 

Digiopastajat ovat itsekin käyttäneet Oma Hämeen sovellusta, ja he saivat siihen myös erikseen opastusta Karppiselta. 

– Se on tosi hyvä sovellus, ja kyllä me mainostetaan sitä jatkuvasti. Tärkeää on myös se, että voimme kertoa sovelluksen kehittämisehdotuksia hyvinvointialueelle, he mainitsevat. 

Tuominen kehuu myös Terapianavigaattoria, jonka kautta on vanhustyössä saatu nopeasti apua. 

Digiopastus on win-win-tilanne 

Kotokartanosäätiö on järjestänyt vapaaehtoisille digiopastajille kursseja ja senioreille digiopastuksia vuodesta 2018 saakka. 

Mikä saa opastajat mukaan toimintaan? 

– Kyllä se on antamisen ilo, hyvää palautetta tulee. Ja tässä pysyy itsekin ajan tasalla, kun näitä pohtii, joten kyseessä on win-win-tilanne, Markku Koivu sanoo. 

Perusvireenä on yrittää saada ihmiset oppimaan ja uskaltamaan digimaailmassa. 

– Siinä onnistuttekin erittäin hyvin. Saatte ihmisiä rohkaistua, kehuu Tuominen porukkaansa. 

– Uusia vapaaehtoisia haetaan koko ajan, joten tervetuloa mukaan, hän jatkaa. 

Lupiineja maljakossa pöydällä
UUTINEN
20.05.2024

Kesä vaikuttaa Oma Hämeen palveluihin

Tiedot suluista ja supistuksista on koottu omalle sivulle.

Lupiineja maljakossa pöydällä

Kesä vaikuttaa Oma Hämeen palveluihin

UUTINEN / 20.05.2024

Tiedot suluista ja supistuksista on koottu omalle sivulle.

Lupiineja maljakossa pöydällä

UUTINEN / 20.05.2024

Kesä vaikuttaa Oma Hämeen palveluihin

Kesän aikana osa Oma Hämeen neuvoloista, hammashoitoloista ja muista palvelupaikoista on kiinni  muutaman viikon ajan. Myös pienemmillä terveysasemilla on sulkuja aiempien kesien tapaan. Lisäksi esimerkiksi erikoissairaanhoidossa poliklinikkatoimintaa supistetaan useilla erikoisaloilla aiempien kesien tapaan. 

Pelastuspalveluissa ei ole sulkuja kesällä. Toimintavalmiutta ylläpidetään muun muassa siirtämällä henkilöstöä ja kalustoa tarpeen mukaan eri toimipisteiden välillä.

Lomakauden aikana joitakin hyvinvointialueen palveluita on supistettava, jotta voidaan varmistaa palvelujen jatkuvuus ja tehokas resurssien käyttö. Tiedot kesän poikkeavista aukioloajoista on koottu toimialoittain Kesän poikkeusaukioloajat - sivulle. Tietoja päivitetään tarvittaessa. Ajantasaiset tiedot löytyvät myös palveluiden omilta sivuilta.

Suurin osa Oma Hämeen palveluiden suluista ajoittuu juhannukselta heinäkuun lopulle. Kiinni olevien palveluiden puhelinnumeroissa on ohjaus avoinna olevaan palveluun tai ohjeet kesäsulun ajaksi.

Oma Hämeen sovellus on asiakkaiden käytössä läpi kesän. Myös chat-palvelut toimivat normaalisti lomakautena muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Esimerkiksi sairaanhoitaja-chat on avoinna läpi kesän arkisin klo 8–20.  Chat sopii asiointiin erityisesti silloin, kun asiakkaan hoito ei edellytä tutkimista paikan päällä. Pääset chat-palveluihin sivun oikeasta alakulmasta. Lue lisää digipalveluistamme

Jos tilanteesi vaatii kiireellistä hoitoa ja oma terveysasema on suljettuna, soita Päivystysapuun numeroon 116 117. Päivystysapu on avoinna ympäri vuorokauden. Hätätilanteessa tulee soittaa hätänumeroon 112. 

Oma Hämeen sydänlogo.
UUTINEN
20.05.2024

Muutoksia ikäihmisten asumispalveluiden yksiköissä

Palvelumuutokset tehdään henkilöstön saatavuuden turvaamiseksi.

Oma Hämeen sydänlogo.

Muutoksia ikäihmisten asumispalveluiden yksiköissä

UUTINEN / 20.05.2024

Palvelumuutokset tehdään henkilöstön saatavuuden turvaamiseksi.

Oma Hämeen sydänlogo.

UUTINEN / 20.05.2024

Muutoksia ikäihmisten asumispalveluiden yksiköissä

Ikäihmisten asumispalveluiden yksiköihin tulee muutoksia kevään ja kesän aikana. Muutokset perustuvat aluevaltuuston 9. huhtikuuta tekemään päätökseen palveluverkkomuutoksista.

KuntoTuulian toiminta on siirtynyt 6. toukokuuta Ilveskotiin Hämeenlinnaan. Muuton myötä KuntoTuulian toiminta Hattulassa lakkaa. Muutos on tehty nopeasti, jotta on voitu turvata henkilöstön saatavuus ympärivuorokautisen hoidon yksiköihin.

Hausjärven alueen resurssivajeen vuoksi myös Helmikodin toiminta lakkaa ennen kesälomakautta. Helmikodin toiminta ja henkilökunta siirtyvät Hausjärvellä Koivumäen asumispalveluyksikköön kesäkuun alkuun mennessä. Pitkäaikaishoivaa tarjotaan jatkossa Koivumäen asumispalveluyksikössä. Lakisääteiset omaishoidon vapaavuorokaudet turvataan asiakkaille Oma Hämeen muissa yksiköissä.

Oma Häme on päättänyt keskittää lyhytaikaista, ympärivuorokautista hoivaa harvempiin yksiköihin henkilöstön saatavuuden turvaamiseksi. Tämän vuoksi Amerikan intervalliosasto Forssassa suljetaan kesäkuun lopussa. Toimelan lyhytaikaisyksikkö Lopella on suljettu jo 6. toukokuuta. Lyhytaikaishoidon piirissä oleville asiakkaille on järjestetty hoitojaksot muista yksiköistä.

– Kaikille asiakkaille on turvattu heidän saamansa palvelut muista asumisyksiköistä. Asiakkaisiin on oltu yhteydessä henkilökohtaisesti ja kerrottu näistä muutoksista, kertoo ikäihmisten asumispalveluiden tulosaluejohtaja Raila Lahtinen.