Murupolku
Ajankohtaista ikäihmisten palveluissa

Ikäihmisten palvelut
Oma Hämeen ikäihmisten palveluissa tuemme ikääntyneiden kotona asumista ja järjestämme tarpeen mukaisia asumispalveluja.
Ikäihmisten ensilinja
Ikäihmisten Ensilinja
Ikäihmisten Ensilinjasta saat neuvontaa, ohjausta ja palveluiden tarpeen arviointia.
Ikäihmisten Ensilinja:
Puhelinnumero: 03 629 6620 (ma-pe 9-15)
Tekstiviesti: 040 629 6202 (kuulo- ja puhevammaisten asiointi, tulkkauspalvelu / interpretation services)
Ikäihmisten palvelut
Ikäihmisten palveluihin liittyviä linkkejä
Aiheeseen liittyvät palvelut
Yhteystietokortti: Oima-palvelu
Oima-palvelu henkilökohtaisen avun sekä omais- ja perhehoitajien käyttöön
Oima-palvelu mahdollistaa sähköisen asioinnin, mikä helpottaa tuntikirjausten, kulukorvausten ja muiden dokumenttien hallintaa. Palvelua ei ole sidottu tiettyyn paikkakuntaan tai kellonaikaan, mikä tuo joustavuutta käyttäjille.
Oima-palvelun edut:
- sähköinen asiointi
- mahdollisuus lisätä kuitit ja muut dokumentit palvelun kautta
- tuntikirjausten ja korjausten tekeminen itse.
Palvelupaikkahakemisto (HVA)
Palveluntuottaja: Ilmoittaudu kotiin annettavien aterioiden toimittajaksi

Ilmoittaudu kotiin annettavien aterioiden toimittajaksi
Keräämme listaa eri ateriapalveluntuottajista, jotka pystyvät toimittamaan ikäihmisille aterioita kotiin Kanta-Hämeen alueella. Keräämme tietoa, jotta voimme antaa asiakkaille ja heidän läheisilleen laajasti tietoa eri vaihtoehdoista.
Yhteystietokortti: Oma Häme -sovellus

Oma Häme -sovellus on kätevä apu arjessa
Oma Häme -sovellus on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille tarkoitettu turvallinen asiointipalvelu, josta löydät mm. ajanvarauksesi ja laboratoriotuloksesi. Saat myös yhteyden ammattilaiseen chattien tai videovastaanottojen välityksellä.
Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake

Oletko havainnut arjen ympäristössäsi ilmiön, johon pitäisi mielestäsi puuttua?
Raportoi havainnostasi sosiaalisen raportoinnin lomakkeella.
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutiset
Kotihoidon etähoito laajenee – turvallisuus ja läsnäolo ovat tärkeässä roolissa etäpalveluissa
Oma Hämeessä vuoden 2025 tavoite on järjestää 8 % säännöllisen kotihoidon käynneistä etähoitona.

Kotihoidon etähoito laajenee – turvallisuus ja läsnäolo ovat tärkeässä roolissa etäpalveluissa
UUTINEN / 16.04.2025
Oma Hämeessä vuoden 2025 tavoite on järjestää 8 % säännöllisen kotihoidon käynneistä etähoitona.
16.04.2025

UUTINEN / 16.04.2025
Kotihoidon etähoito laajenee – turvallisuus ja läsnäolo ovat tärkeässä roolissa etäpalveluissa
Oma Hämeessä vuoden 2025 tavoite on järjestää 8 % säännöllisen kotihoidon käynneistä etähoitona. Etähoidossa korostuu erityisesti läsnäolon taito. Asiakkaat ovat kokeneet puheluiden tuovan turvallisuutta.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kotihoidon käynneistä yli 5 % toteutuu tällä hetkellä etäpalveluna. Etähoitoon kuuluu etäneuvonta, kotihoidon etäkäynnit sekä itsenäisen lääkkeenoton tuki. Vuodella 2024 tavoite etähoidolle oli 5 %, ja se toteutui vaihtelevasti eri kuntien välillä. Esimerkiksi Hämeenlinnassa luku oli 4,5 %, Forssassa 4,2 % ja Riihimäellä 6,1 %. Vuodelle 2025 koko hyvinvointialueen tavoite on 8 %.
Oma Hämeen strategian mukaan kotihoitoa annetaan uusille asiakkaille ensisijaisesti etäpalveluna, mutta asiakkaan kyky teknologian käyttöön arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Asiakkailta ei myöskään odoteta valmista teknistä osaamista, vaan sitä opetellaan yhdessä ammattilaisen kanssa.
Vuoden alussa Oma Hämeessä aloittanut kotihoidon lähijohtaja Katri Saartila näkee, että etähoito vaatii hoitajilta vahvaa ammatillista osaamista esimerkiksi kohtaamisen, läsnäolon ja turvallisuuden tunteen lisäämisessä. Etähoidosta puuttuu kosketuksen vaikutus, mutta turvallisuutta voi asiakkaalle luoda monin eri keinoin.
– Etänä toimiessa on todella tärkeää keskittyä empaattisuuteen ja läsnäoloon. Silloin korostuvat enemmän hoitajan sanavalinnat ja miten niillä voidaan luoda turvallisuuden ja välittämisen tunnetta. Näen, että asiakas saa etäyhteydestä huolimatta sen saman kokemuksen siitä, että olen tässä ja kuuntelen. Kun kiireiset siirtymät paikasta toiseen jäävät pois, rauhalliselle kohtaamiselle on jopa enemmän aikaa, Saartila kuvailee.
Enemmän aikaa kohdata jokainen ihminen
Oma Häme ei ole toistaiseksi kerännyt palvelusta säännöllistä palautetta asiakkailta, mutta hoitajien saama suora palaute on ollut positiivista. Niissä korostuvat esimerkiksi turvallisuuden tunne. Asiakkaat ovat sanoneet puheluiden piristävän ja kiitosta on saanut myös se, että hoitajilla on ollut aidosti aikaa jutella ja kohdata, kun samaan aikaan ei ole tarvinnut tehdä muita työtehtäviä. Hyvänä asiana on koettu se, että myös omaiset saavat tarvittaessa hoitajaan videoyhteyden.
– Etäyhteyden avulla hoitaja on auttanut myös esimerkiksi kadonneen tavaran etsimisessä. Haluaisin uskoa, että etähoito lisää mahdollisuutta vastata asiakkaiden tarpeisiin ja mahdollistaa asioita. Totta kai se on kulttuurinen muutos, ja vaatii totuttelua. Asiakkaan toimintakykyä arvioivat arviointitiimit ovat tässä kuitenkin tärkeässä roolissa; siellä arvioidaan asiakkaan hoidon ensiaskeleita, soveltuvuutta digipalveluihin ja esimerkiksi sitä, mihin osa-alueisiin voidaan nopeasti vastata etäkäynneillä. Ja täytyy muistaa, että myös lähihoito toteutuu edelleen etähoidon rinnalla: sama asiakas voi saada sekä fyysisiä käyntejä, että etäkäyntejä, Saartila lisää.
Hänellä itsellään on taustaa mm. sairaanhoitajan, kätilön sekä ikäihmisten yksiköiden esihenkilön työstä. Uudessa pestissään Saartila toivoo pääsevänsä kunnolla näkemään, miten uudenlaiset palvelumuodot toimivat asiakkaiden arjessa ja eri yksiköissä. Tarkoituksena hänellä onkin kiertää yksiköitä ja kuunnella asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksia.
– Haluan aidosti ymmärtää etäpalveluiden hyödyn ja sen, mistä välittämisen kokemus ja kohtaamisen taidot syntyvät. Mitä kaikkea taitoja on käytettävissä etänä? Onneksi minulla on mahtava ja innostunut tiimi ympärillä, ja näen, että etähoito on lähtenyt hyvin käyntiin. Ikäihmiset ovat lähellä sydäntäni, ja uudessa työssä yhdistyy lähijohtaminen ja toiminnan kehittäminen - monta tärkeää asiaa.
Oma Hämeessä etähoito sisältyy säännöllisen kotihoidon palvelumaksuun, eikä etähoitolaite maksa asiakkaalle erikseen mitään. Myös omaiset voivat käyttää etähoitolaitetta yhteydenpitoon. Tavoitteena on, että asiakkaan kokemus etä- ja digipalvelusta on hyvä ja hän kokee saavansa tarpeeseensa vastaavaa palvelua. Ikääntyneitä henkilöitä kannustetaan tutustumaan laitteisiin ja digipalveluihin jo ennen kotihoidon asiakkuutta.
Kotiin vietävät etä- ja digipalvelut Oma Hämeessä:
-
Kotihoidon etäkäynnit
-
Itsenäisen lääkkeenoton tuki
-
Etäneuvonta
Kotihoidon lisäksi etäpalveluja on käytössä myös ikäihmisten päivätoiminnassa.
Lue lisää: Kotihoito - Oma Häme

Ilveskodissa alkaa laaja remontti – tilat uudistetaan ikäihmisten ja vammaispalveluiden käyttöön
Jatkossa Ilveskodissa toimii sekä ikäihmisten palveluita että vammaispalveluita.

Ilveskodissa alkaa laaja remontti – tilat uudistetaan ikäihmisten ja vammaispalveluiden käyttöön
UUTINEN / 27.03.2025
Jatkossa Ilveskodissa toimii sekä ikäihmisten palveluita että vammaispalveluita.
27.03.2025

UUTINEN / 27.03.2025
Ilveskodissa alkaa laaja remontti – tilat uudistetaan ikäihmisten ja vammaispalveluiden käyttöön
Hämeenlinnassa toimiva ikäihmisten ympärivuorokautinen palveluasumisen yksikkö Ilveskoti remontoidaan vuoden 2025 aikana. Jatkossa Ilveskodissa toimii sekä ikäihmisten palveluita että vammaispalveluita.
Ilveskodissa tehdään kevään ja kesän aikana laajasti saneeraustöitä, joissa tarkoituksena on muun muassa uusia käyttöikänsä päähän tulleet vesiputket sekä toteuttaa tilamuutoksia vammaispalveluiden toimintaa varten.
Saneeraustyöt toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe alkaa huhtikuussa ikäihmisten palveluiden tiloista. Tiloihin tehdään kolmen kuukauden aikana putkisaneeraustöitä. Samalla remontoidaan myös kellarikerros ja yhteiset sauna- ja pesutilat uusitaan.
Ennen remontin alkua kaikki nykyiset asukkaat siirretään viereiseen B-siipeen. Työt kestävät noin kolme kuukautta. Asukkaat voivat ottaa henkilökohtaisia tavaroitaan mukaan, mutta esimerkiksi huonekalut pystytään suojaamaan remontin ajaksi. Asukkaita on tiedotettu asiasta ja muutoksista on kerrottu ja keskusteltu myös omaisten illassa torstaina 27. maaliskuuta. Asukkaat pääsevät muuttamaan takaisin remontoituun A-siipeen heinäkuussa, kun saneeraustöissä pidetään kahden viikon tauko.
– Tällä remontilla ei ole vaikutusta ikäihmisten palveluihin tai asiakaspaikkamääriin. Remontin ensimmäisessä vaiheessa asukkaat muutetaan väliaikaisiin tiloihin Ilveskodin sisällä. Näistä muutoksista on kerrottu yksityiskohtaisesti ja tarkasti omaisten illassa, kertoo ikäihmisten asumispalveluiden tulosaluejohtaja Raila Lahtinen.
Remontin toinen vaihe alkaa kesällä
Remontin toisessa vaiheessa Ilveskodissa uudistetaan tiloja vammaispalveluiden käyttöön. Ensimmäiseen kerrokseen tulee tilat kuudelle asukkaalle tilapäiseen tai pysyvämpään asumiseen ja 2. kerrokseen 12 asukkaalle pysyvämpään asumiseen. Samalla 1. kerrokseen rakennetaan aistihuone asukkaille. Aistihuone on tila, jossa voidaan heijastaa liikkuvaa kuvaa seinä- ja lattiapinnoille. Tilassa asukkaat voivat rauhoittua ja rentoutua ja tehdä fyysisiä harjoitteita pelillistämisen keinoin. Aistihuoneen ja liikkuvan kuvan ja äänimaiseman avulla asukkaat voidaan viedä esimerkiksi huvipuistoon tai metsäretkelle.
Remontin toinen vaihe valmistuu arviolta lokakuussa. Urakoitsijana remontissa on Rakennustoimisto Taitoneliö, joka valittiin Oma Hämeen kilpailutuksen myötä. Asiasta on viranhaltijapäätös.
Remontin aikana Ilveskotiin ja sen ympäristöön voi aiheutua melu- tai liikennehaittaa. Esimerkiksi viemäreiden pinnoitustyöt aiheuttavat satunnaisia porausääniä. Myös lyhyitä sähkö- tai vesikatkoja voi olla, mutta niistä tiedotetaan aina etukäteen asukkaita. Remontin aikana myös keittiö on noin viikon ajan pois käytöstä, jolloin ruuat hankitaan ateriapalvelujen kautta. Asukkaat pidetään mahdollisista muutoksista ja haitoista ajan tasalla.
Hämeenlinnassa toimiva Ilveskoti tarjoaa hoito- ja kuntoutuspalveluja sotiemme veteraaneille ja muille tarvitseville.

Puutteet koskevat joitakin yksiköitä Janakkalassa.

Oma Häme valvoo ateriapalveluiden laatua – palveluntuottajan vaihdoksesta johtuvat puutteet korjataan ensi tilassa
UUTINEN / 10.04.2025
Puutteet koskevat joitakin yksiköitä Janakkalassa.

UUTINEN / 10.04.2025
Oma Häme valvoo ateriapalveluiden laatua – palveluntuottajan vaihdoksesta johtuvat puutteet korjataan ensi tilassa
Osassa Oma Hämeen ateriapalveluita on parhaillaan käynnissä palveluntuottajan vaihdos. FodBar Oy on toimittanut aterioita Oma Hämeen yksiköihin Janakkalaan huhtikuun alusta lähtien. Palveluntuottajanvaihdokseen liittyen joissain perhe-, sosiaali- ja vammaispalvelujen sekä ikäihmisten palvelujen yksiköihin toimitetuissa aterioissa on ollut poikkeavuuksia ja viiveitä.
Oma Hämeen tukipalvelut Oy seuraa tarkasti palvelujen sujumista ja aterioiden laatua erityisesti tässä muutosvaiheessa. Poikkeavuudet ja viiveet ovat hyvinvointialueen ja palveluntuottajan tiedossa, ja ongelmia on ratkaistu yhdessä. Laadun tarkkailua on lisätty muun muassa kohdekäynneillä. Yksiköiden henkilökunnan kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä.
Oma Hämeen tukipalvelut Oy järjestää ateriapalveluita Oma Hämeen tarpeisiin. Tukipalveluyhtiön ateriapalvelut tekee palveluntuottajien kanssa yhteistyötä päivittäin, jotta ruokailut onnistuisivat suunnitellun mukaisesti. Tuottajavaihdokseen liittyvistä alkuvaikeuksista huolimatta asiakkailta on saatu hyvää palautetta FodBarin ruoan mausta.
Jos tunnet tarvetta antaa palautetta tai keskustella omista tai läheisesi aterioista, voit olla yhteydessä Palaute-sivumme kautta. Jos haluat, että sinuun otetaan yhteyttä, jätäthän yhteystietosi lomakkeelle.
Oma Häme on kilpailuttanut Riihimäen ja Hämeenlinnan toimipisteiden ateria- siivous- ja laitoshuoltopalveluita vuoden 2024 aikana. Kilpailutuksessa tuottajaksi valikoitui Fodbar Oy, joka aloittaa palveluntuottajana useissa Oma Hämeen yksiköissä Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla. Muutos toteutetaan vaiheittain tämän vuoden aikana.
Oma Hämeen tukipalvelut Oy on hyvinvointialueen sataprosenttisesti omistama yhtiö, joka on aloittanut toimintansa vuoden 2025 alussa. Oma Häme on siirtänyt ateriapalveluihin liittyvät sopimukset, järjestämisvastuun sekä toimittajahallinnan tukipalveluyhtiölle.