Ptv Service Display

Sosiaalityö ja -ohjaus

Aikuissosiaalityö palvelee kaikkia yli 18-vuotiaita hyvinvointialueen asukkaita. Autamme, kun tarvitset tukea tai ohjausta arjen haasteissa.

Ota yhteyttä sosiaalityöhön, jos sinulla tai läheiselläsi on:

  • vaikeuksia selvitä arjesta
  • vaikeuksia päästä elämässä eteenpäin pitkittyneen työttömyyden tai alentuneen työkyvyn vuoksi
  • mielenterveys- tai päihdeongelmia
  • ongelmia asumisessa tai olet vailla asuntoa
  • tarve sosiaaliturvaan tai muihin sosiaalipalveluihin liittyvään ohjaukseen ja neuvontaan

Ensin sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja arvioi tilanteesi ja laatii sen perusteella suunnitelman.

Aikuissosiaalityössä tarjoamme esimerkiksi

  • ohjausta ja neuvontaa
  • keskusteluapua ja tukea
  • kuntouttavaa työtoimintaa
  • asunnottomien palveluita
  • täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotuki
  • asumisen palveluita

Voit ottaa meihin yhteyttä myös chatin kautta. Lisätietoja saat kohdasta "sähköiset asiointikanavat".

Jos olet huolissasi toisesta ihmisestä, voit tehdä sähköisen tuen tarpeen ilmoituksen eli huoli-ilmoituksen. Yhteystiedot löydät kohdasta "sähköiset asiointikanavat". Jos sinun ei ole mahdollista tehdä sähköistä huoli-ilmoitusta tai haluat vielä keskustella asiasta sosiaalihuollon ammattilaisen kanssa, voit olla yhteydessä aikuissosiaalityön puhelinohjaukseen ja neuvontaan.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Valitse paikkakunta

  • Kaikki
  • Forssa
  • Hattula
  • Hausjärvi
  • Humppila
  • Hämeenlinna
  • Janakkala
  • Jokioinen
  • Loppi
  • Riihimäki
  • Tammela
  • Ypäjä

Valittuna: Kaikki

Aikuissosiaalityön chat

Aikuissosiaalityön chatissa voit keskustella sosiaaliohjaajan kanssa erilaisista elämän haasteista. Voit kysyä neuvoa esimerkiksi omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen ja elämänhallintaan liittyen. Chatin kautta saa myös lisätietoa sosiaalipalveluista sekä ohjausta ja tukea asiointiin ja omien asioiden hoitamiseen.

Asiointi chatissa voi olla kertaluonteista ohjausta tai neuvontaa, mutta tarvittaessa sitä voidaan myös jatkaa etätapaamisessa tai yksilölliseen tilanteeseen sopivalla tavalla.

Chat-asiointi alkaa nimettömänä, mutta sosiaaliohjaaja voi pyytää sinua tunnistautumaan sähköisesti. Tunnistautumista pyydetään, kun chatissa käsitellään omaan sosiaalihuollon asiakkuuteesi liittyviä asioita.

Voit jättää meille myös viestin. Vastaamme viestiisi mahdollisimman pian.

Löydät chatin Oma Häme -sovelluksesta, jonka voit ladata sovelluskaupasta. Chat-asiointi löytyy Oma Hämeen verkkosivujen oikeasta alakulmasta (aloita chat -painike).

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00
Verkkosivu

Oma Häme -sovellus

Oma Häme -mobiilisovellus kokoaa hyvinvointialueen palvelut yhteen sovellukseen. Sovelluksesta löydät tietoa hyvinvointisi ja terveytesi tueksi.

Kun olet kirjautunut sovellukseen, voit

  • tarkastella ajanvarauksiasi, laboratoriotuloksiasi sekä ammattilaisten kirjauksia
  • olla turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen videoyhteyden, digipolkujen tai chatin välityksellä
  • täyttää digitaalisen esitietokyselyn
  • asioida läheisesi tai lapsesi puolesta
  • tarkastella digipolkujasi
  • siirtyä OmaKantaan, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin.

Sovelluksen voit ladata sovelluskaupastasi. Voit kirjautua palveluun myös osoitteessa omahame.fi. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

Verkkosivu

Tuen tarpeen ilmoitus, aikuiset

Tällä lomakkeella voit ilmoittaa huolesta, joka liittyy työikäiseen henkilöön. Yhteydenottolomakkeen perusteella kartoitamme henkilön sosiaalihuollon tuen ja palvelujen tarvetta.

Verkkosivu

Aikuissosiaalityön kiireetön puhelinneuvonta ja ohjaus

Sosiaalipalvelujen puhelinneuvonnasta saat tietoa sosiaalihuollon eri palveluista.

Voit saada neuvontaa ja ohjausta vaikeisiin elämäntilanteisiin, esimerkiksi kun:

  • tarvitset neuvoa ja tietoa palveluista ja etuuksista
  • taloudellinen tilanne on umpisolmussa
  • tarvitset apua päihdeongelmissa
  • tarvitset erityisestä syystä apua ja tukea asunnon/asumisesi järjestämisessä
  • kohtaat äkillisen kriisin tai elämäntilanteen muutoksen
Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Kunnat

Forssa, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Hämeenlinna, Janakkala, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Tammela, Ypäjä

Aikuissosiaalityön toimipiste, Loppi

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Yhdystie 5 12700 LOPPI

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Loppi

Aikuissosiaalityön toimipiste, Riihimäki

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Virastokeskus Veturi

Eteläinen Asemakatu 4 11130 RIIHIMÄKI

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Riihimäki

Sosiaalipalvelujen neuvontapiste, Hämeenlinna

Sosiaalipalvelujen neuvontapiste palvelee ilman ajanvarausta Hämeenlinnassa Kelan tiloissa. Muissa aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Rauhankatu 1 13100 HÄMEENLINNA

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai 09:00 - 12:00
  • Keskiviikko 13:00 - 16:00
  • Perjantai 09:00 - 12:00

Kunnat

Hämeenlinna

Sosiaalitoimisto, Hattula

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Pappilanniementie 9 13880 HATTULA

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Hattula

Sosiaalitoimisto, Janakkala

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Juttilantie 1 14200 TURENKI

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Janakkala

Sosiaalitoimisto Humppilan toimipiste

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Kisakuja 2 31640 HUMPPILA

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Humppila

Sosiaalitoimisto Jokioisten toimipiste

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Keskuskatu 29 B 31600 JOKIOINEN

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Jokioinen

Sosiaalitoimisto Tammelan toimipiste

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Hakkapeliitantie 2 31300 TAMMELA

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Tammela

Sosiaalitoimisto Ypäjän toimipiste

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Perttulantie 20 32100 YPÄJÄ

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Ypäjä

Sosiaalityön toimipiste, Forssa

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Forssan toimipiste, Kaupungintalo

Turuntie 18 30100 FORSSA

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Forssa

Ota yhteyttä aikuissosiaalityön neuvontaan jos sinä tai läheisesi tarvitsee tukea. Valitse ensin paikkakuntasi yhteystiedot sekä linkit sähköisiin asiointikanaviin.

Jos sinulla on jo nimetty omatyöntekijä, asiointi tapahtuu hänen kanssaan ajanvarauksella.

Sosiaalipäivystys auttaa sosiaalihuollon kriisitilanteissa pääasiassa iltaisin ja viikonloppuisin.

Jos tarvitset neuvontaa talouden ongelmatilanteisiin, ota yhteyttä Taloudellisen tuen yksikköön.

Huoli-ilmoitus

Jos olet huolissasi aikuisesta henkilöstä, voit tehdä hänestä sähköisen huoli-ilmoituksen. Huoli-ilmoituksella voit ilmoittaa esimerkiksi tilanteesta, jossa henkilö ei pysty huolehtimaan itsestään tai turvallisuudestaan.

Voit myös soittaa aikuissosiaalityön neuvontaan, jos et halua vielä tehdä ilmoitusta tai haluat keskustella ammattilaisen kanssa.

Palvelu on tarkoitettu 18-64-vuotiaille Kanta-Hämeen hyvinvointialueen aikuisille ja perheille.

Taloudellisen tuen yksikkö

Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake

Sisältöjulkaisija

Oma Hämeen logo ja teksti yhdenvertaisuus
UUTINEN
11.02.2025

Kanta-Hämeen ensimmäinen rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelma on julkaistu

Toteutussuunnitelmaa esitellään webinaarissa 12. helmikuuta.

Oma Hämeen logo ja teksti yhdenvertaisuus

Kanta-Hämeen ensimmäinen rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelma on julkaistu

UUTINEN / 11.02.2025

Toteutussuunnitelmaa esitellään webinaarissa 12. helmikuuta.

Oma Hämeen logo ja teksti yhdenvertaisuus

UUTINEN / 11.02.2025

Kanta-Hämeen ensimmäinen rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelma on julkaistu

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on viime vuosina kehitetty rakenteellista sosiaalityötä ja sen käytäntöjä osana valtakunnallisia hankkeita. Tämän kehitystyön tuloksena on valmistunut alueen ensimmäinen rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelma.

Suunnitelmassa kuvataan rakenteellisen sosiaalityön ideaa, rakenteellisen sosiaalityön toteuttamisen toimenpiteitä tulevina vuosina sekä kartoitetaan rakenteellisen sosiaalityön nykytilannetta ja kehittämistarpeita.

Rakenteellisen sosiaalityön tavoitteena on havaita ja muuttaa syrjiviä rakenteita ja lisätä yhdenvertaisuutta tiedon ja monialaisen yhteistyön avulla. Ihmisten elämään vaikuttavat ongelmat eivät ole aina ratkaistavissa yksilötasolla. Siksi pitäisi kiinnittää huomiota myös, yhteiskunnallisiin rakenteisiin ja käytäntöihin. Niitä muuttamalla voidaan lisätä sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja ihmisten hyvinvointia. Rakenteellisella sosiaalityöllä pyritään sekä lisäämään tietoa että muuttamaan asioita. 

Rakenteellinen sosiaalityö tuo tietoa päätöksentekoon

Rakenteellinen sosiaalityö on hyvinvointialueelle kuuluvaa lakisääteistä toimintaa ja sen keskeiset ideat ovat tieto, tiedolla vaikuttaminen, osallisuustyö ja asiakaslähtöinen työote. Rakenteellinen sosiaalityö tuo sosiaalihuollon tiedon osaksi yhteistä päätöksentekoa. Se auttaa tunnistamaan ja korjaamaan asiakkaiden kannalta toimimattomia rakenteita niin yhteiskunnassa kuin omassa organisaatiossakin. Tavoitteena on yhdenvertaiset ja asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut.

– Monimutkaistuvassa maailmassa on tärkeää, että meillä on käytössämme laadukasta ja ajantasaista tietoa hyvinvointialueen asukkaiden tilanteista.  Ratkaisuja haastaviin ilmiöihin tulee etsiä yhdessä asukkaiden ja ammattilaisten kanssa. Rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelma ja siinä esitetyt tavoitteet ovat yksi väline, jolla voimme kehittää sosiaali- ja terveydenhuoltoa yhdenvertaisemmaksi ja asiakaslähtöisemmäksi, sanoo erityisasiantuntija Katri Pellinen.

Pellinen ja projektiasiantuntija Anu Ropponen ovat osallistuneet rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelman kansalliseen ja paikalliseen kehittämiseen ja vastaavat Kanta-Hämeen suunnitelman kirjallisesta toteutuksesta. Rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelma on hyväksytty rakenteellisen sosiaalityön ohjausryhmässä 7.1.2025.

Toteutussuunnitelmaa esitellään webinaarissa 12. helmikuuta

Toteutussuunnitelmaa ja rakenteellista sosiaalityötä Kanta-Hämeessä esitellään keskiviikkona 12. helmikuuta järjestettävässä webinaarissa, joka on kaikille avoin. Oma Häme järjestää webinaarin yhdessä Sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksen kanssa otsikolla Sosiaalihuollon tieto ja teot. Lisätiedot ja linkki webinaariin löytyvät täällä.

Rakenteellinen sosiaalityö on yhteistyölähtöistä. Hyvinvointialueen asukkaat, asiakkaat ja eri toimijat kuten kunnat, järjestöt ja palveluntuottajat ovat tärkeässä roolissa kehitystyössä. Asiakasraatien ja muiden osallistavien menetelmien käyttöä lisätään, jotta saadaan suoraa tietoa ihmisten elinolosuhteista ja yhteiskunnallisista ilmiöistä.

Rakenteellisen sosiaalityön keskeinen periaate on tiedolla vaikuttaminen. Tietoa kerätään asiakas- ja potilastietojärjestelmistä, asiakkailta, yhteistyökumppaneilta ja viranomaisilta. Teknologisia ratkaisuja kehitetään edelleen, ja vuoden 2025 aikana selvitetään tekoälyn käyttömahdollisuuksia raportoinnissa.

Keskeisenä tavoitteena vakiinnuttaa työorientaatio

Rakenteellisen sosiaalityön työorientaation vakiinnuttaminen Oma Hämeen organisaatioon on yksi keskeisimmistä tavoitteista. Tämä tapahtuu viestinnän, koulutusten, foorumien ja webinaarien avulla. Sosiaalisen raportoinnin ja tiedottamisen kehittämistä jatketaan aktiivisesti. 

Toteuttamissuunnitelmassa esitetään hyvinvointialueelle keskeisiä kehittämiskohteita vuosille 2025–2026

  • Sosiaalisen raportoinnin kehittäminen: Asiakkaiden ja asukkaiden kokemusten sekä asiakastiedon tehokkaampi hyödyntäminen päätöksenteossa.
  • Kirjaamiskäytäntöjen parantaminen: Kirjaamiskoulutusten jatkaminen ja perehdytysohjelman luominen uusille työntekijöille.
  • Yhteisösosiaalityön ja etsivän sosiaalityön kehittäminen: Työmuotojen vakiinnuttaminen ja yhteistyön tiivistäminen eri toimijoiden kanssa.

Rakenteellinen sosiaalityö ei ole vain yksittäinen prosessi, vaan jatkuva tapa toimia. Tarkoituksena on vahvistaa yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta ja asukkaiden hyvinvointia. Toteutussuunnitelman avulla voidaan rakentaa toimivampia palveluja ja vaikuttaa päätöksentekoon entistä paremmin. 

Voit tutustua Rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelmaan täällä 

Aikuissosiaalityön puhelinaika laajenee – helpompi yhteydenotto arkisin klo 9–11

UUTINEN / 31.01.2025

3.2. alkaen yhtenäiset aukioloajat.

UUTINEN / 31.01.2025

Aikuissosiaalityön puhelinaika laajenee – helpompi yhteydenotto arkisin klo 9–11

Aikuissosiaalityön kiireettömän ohjauksen ja neuvonnan puhelinaika on 3.2. alkaen joka arkipäivä klo 9-11. Olemme yhdenmukaistaneet päivittäisiä aukioloaikojamme yhteydenoton helpottamiseksi. Aukioloaikojen yhdenmukaistaminen on ensimmäinen askel aikuissosiaalityön liittymisessä Ensilinjan palveluihin, josta tiedotamme myöhemmin lisää!

Muistathan myös chat-palvelumme, joiden kautta tavoitat ammattilaisemme arkisin klo 9-15.

Lenkkeilijä käyttää chat-palvelua.
UUTINEN
30.01.2025

Näin Oma Hämeen digipalvelut auttoivat kantahämäläisiä vuonna 2024

Sairaanhoitaja-chatissa asiakkaiden asiat saadaan ratkaistua lähes 90 prosentissa yhteydenotoista.

Lenkkeilijä käyttää chat-palvelua.

Näin Oma Hämeen digipalvelut auttoivat kantahämäläisiä vuonna 2024

UUTINEN / 30.01.2025

Sairaanhoitaja-chatissa asiakkaiden asiat saadaan ratkaistua lähes 90 prosentissa yhteydenotoista.

Lenkkeilijä käyttää chat-palvelua.

UUTINEN / 30.01.2025

Näin Oma Hämeen digipalvelut auttoivat kantahämäläisiä vuonna 2024

Oma Häme -sovellus on apunasi arjen keskellä: asioi hyvinvointiin ja terveyteen liittyvissä asioissa chatin tai videon välityksellä.
 

Sairaanhoitaja-chatissa asiakas tavoittaa ammattilaisen minuuteissa ja asiat saadaan ratkaistua lähes 90 prosentissa yhteydenotoista, niin ettei fyysistä vastaanottoa tarvita. Vuonna 2024 yli 90 % sairaanhoitaja-chatin palautteista oli positiivisia.  

Lokakuussa 2023 lanseerattua Oma Häme -sovellusta oli ladattu vuoden 2024 loppuun mennessä jo lähes 25 000 kertaa. Sovelluksen kautta kantahämäläiset voivat  

  • olla turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen chatin, digipolkujen tai videoyhteyden välityksellä 
  • tarkastella omia ajanvarauksiaan, laboratoriotuloksiaan sekä ammattilaisen kirjauksia 
  • hakea tietoa hyvinvoinnin ja terveyden tueksi  
  • asioida läheisen tai lapsen puolesta. 
  • siirtyä OmaKantaan, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin. 

Tietokonetta käyttävät kirjautuvat palveluun Oma Hämeen verkkosivujen kautta. Chatin voi aloittaa myös suoraan verkkosivuilta. Käyntejä Oma Hämeen verkkosivuilla oli vuoden 2024 aikana lähes 1,2 miljoonaa kappaletta, ja kirjautumisia asiointipalveluun 51 752 kpl. 

Chateista sai apua ja tukea moniin asioihin – keskimääräinen jonotusaika oli vain muutaman minuutin 

Chatin kautta asiakas saa keskusteluyhteyden Oma Hämeen ammattilaiseen. Vuonna 2023 toimintansa käynnistäneiden sairaanhoitaja- ja neuvola-chattien lisäksi vuonna 2024 avattiin useita uusia chatteja helpottamaan etäasiointia. Uusia chatteja olivat aikuissosiaalityö-, asiakaspalvelu-, fysioterapeutti-, mielenterveys- ja päihdepalvelu- sekä suun terveydenhuollon chatit.  

Jonotusaika chateissa oli vuonna 2024 keskimäärin vain 3 minuuttia 37 sekuntia. Chat-keskusteluita kertyi Oma Hämeessä vuoden aikana yli 37 000 kpl. 

Suosituin chat Oma Hämeessä vuonna 2024 oli sairaanhoitaja-chat. Kun sairaanhoitaja-chat käynnisti toimintansa kesällä 2023, sen asiointimäärä oli noin 500 kpl/kk. Syksyllä 2024 asiointimäärä oli jo lähes 3 000 kpl/kk. 

–  Sairaanhoitaja-chatissa asiakkaiden asiat saadaan hoidettua laaja-alaisesti, koska digipalvelut ovat osa palveluverkkoamme. Ammattilaiset pystyvät chat-palvelussa tarkastelemaan potilastietoja, kirjoittamaan reseptejä ja ohjaamaan tarvittaviin tutkimuksiin. Vuonna 2024 asiakkaan asia ratkesi chat-keskustelun aikana lähes 90 prosentissa yhteydenotoista ja yli 90 % asiakaspalautteista oli positiivisia, kertoo apulaisylilääkäri Tomi Roine

Muita eniten käytettyjä chatteja vuonna 2024 olivat neuvola-chat ja suun terveydenhuollon chat. 

Neuvola-chatista saa ohjausta ja neuvontaa äitiys-, lasten- ja perhesuunnittelupalveluihin liittyen. Chatissa on mahdollista asioida myös ajanvarauksiin liittyvissä asioissa. Neuvola-chatin suosio kasvoi viime vuoden aikana huomattavasti. 

Suun terveydenhuollon chatista saa apua erityisesti sellaisissa suun terveyteen liittyvissä kysymyksissä ja vaivoissa, joissa asiakkaalla on mahdollisuus ottaa suun tilanteesta valokuva. Syyskuun alussa 2024 avattu chat osoittautui pian avaamisen jälkeen tarpeelliseksi neuvonta- ja ajanvarauskanavaksi. 

– Chat-palvelun käyttö on ollut odotettua aktiivisempaa, ja erityisesti nuoret asiakkaat ovat sen kautta helpommin päätyneet hammashoidon palveluiden piiriin, kertoo hammaslääkäri Jessica Lönnroth

Oma Hämeessä on chatin kautta mahdollista saada apua terveyteen liittyvien asioiden lisäksi myös uusissa, haastavissa ja monimutkaisissa elämäntilanteissa. Näissä tilanteissa auttaa aikuissosiaalityön chat. 

–  Chat-palvelu on mahdollisuus tavoittaa sosiaalialan ammattilainen matalalla kynnyksellä, omaan tilanteeseen nähden oikealla hetkellä. Elämän risteyskohdista on helpompi jatkaa eteenpäin, kun asiaa pääsee pohtimaan ammattilaisen kanssa, kertoo chat-palvelun sosiaaliohjaaja ja palvelun aktiivinen kehittäjä Joonas Toivonen

Oman elämäntilanteen lisäksi aikuissosiaalityön chatissa on voinut kysyä neuvoa toiseen henkilöön liittyvästä huolesta. Vaikka suurin osa otti yhteyttä omaan asiaansa liittyen, lähes neljännes yhteydenotoista liittyi läheiseen tai muuhun yksityiseen henkilöön. 

Lue lisää eri chateistamme ja mitä asioita niiden kautta voi hoitaa 

Asiakkaat kehittämisen keskiössä 

Oma Hämeessä kehittämisen keskiössä ovat aina asiakkaat, ja asiakkaiden näkemykset ovat olleet tärkeitä myös digipalveluiden kehittämisessä. Vuonna 2024 Oma Häme kutsui asiakkaitaan kehittämään digitaalisia palveluja muun muassa kehittäjäasiakasilloissa. 

Uusien chattien lisäksi digipalveluihin tehtiin myös tällaisia parannuksia vuoden 2024 aikana: 

  • Sairaanhoitaja-chatin aukioloaikoja laajennettiin kattamaan myös arki-illat aina klo 20 saakka, ja asiakkaille avattiin mahdollisuus jättää yhteystietonsa arkisin, kun chat on kiinni.  
  • Sovelluksen ja verkkosivujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta parannettiin, jotta mahdollisimman moni voisi hyödyntää palveluita.  
  • Asiakkaille avattiin mahdollisuus täyttää esitiedot digitaalisesti ennen vastaanottoja ja toimenpiteitä. 
  • Osalle asiakasryhmistä aloitettiin Omavointi-tietojen kerääminen hoidon vaikuttavuuden lisäämiseksi. 

Millaisia digipalveluita on tulossa vuonna 2025? 

Digitaalisten palveluiden kehittäminen Oma Hämeessä jatkuu aktiivisena myös tänä vuonna. 

–  Vuoden 2025 aikana olemme esimerkiksi julkaisemassa useita digipolkuja, joiden avulla asiakas voi asioida digitaalisesti omiin palveluihinsa liittyvissä asioissa, viestitellä ammattilaisen kanssa ja tunnistaa palveluidensa seuraavat vaiheet, kertoo kehittämispäällikkö Hanna Narsakka.  

Viime vuoden puolella julkaistiin jo ensimmäinen, Diabetesriskissä olevan digipolku. Digipolulla asiakas voi testata sairastumisriskinsä. Sieltä saa myös keinoja omien elintapojensa muuttamiseksi ja diabetesriskin pienentämiseksi. 

Oma Häme tekee kovasti kehittämistyötä digitaalisen ajanvarauksen parantamiseksi ja laajentamiseksi. 

Lisäksi monissa palveluissa on suunnitelmia videovälitteisten etävastaanottojen nykyistä monipuolisempaan käyttöönottoon.  

Oma Häme viestii uusista digipalveluistaan aktiivisesti, joten muista seurata hyvinvointialueen verkkosivuja ja somekanavia. Oma Hämeen muistuttelee digipalveluista myös tekstiviestitse vuoden 2025 aikana. Sovelluksen puolella kannattaa sallia herätteet, jotta muistutukset tulevista tehtävistä tulevat näkyviin.  

Lue lisää chat-palveluistamme 

Lue lisää Oma Häme -sovelluksesta 

 Lataa Oma Häme -sovellus:

Google Playn linkkiApp Storen linkki

Euroopan unionin rahoittama.