Murupolku

Saavutettavuusseloste Flowmedik

SAG Flowmedik Oy – eKonsultaatio saavutettavuuskuvaus

Tämän dokumentin tarkoituksena on kuvailla yleisellä tasolla, että miten SAG Flowmedik Oy huomioi saavutettavuusdirektiivin eKonsultaatio -palvelussa. Dokumentti on luotu 24.05.2018 ja päivitetty 02.09.2022. SAG Flowmedik Oy pyrkii tuottamaan palvelut saavutettavuusdirektiivin mukaisesti, mahdollisuuksien ja tarpeen mukaan, koska eKonsultaatio -palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019), jossa edellytetään, ettäjulkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.

eKonsultaatio palvelua voidaan käyttää useilla eri päätelaitteilla, kuten älypuhelimella ja tietokoneella sekä rajoitetusti eri apuvälineiden kanssa, kuten näytönlukijat. On kuitenkin syytä huomioida, että kaikki palvelun osa-alueet eivät välttämättä ole saavutettavissa kaikille käyttäjille, joilla on jonkin tyyppinen vamma, rajoite tai niiden yhdistelmä. Saavutettavuuteen vaikuttaa tilaajaorganisaatiokohtaisesti mm. käyttöön otettavat moduulit ja tilaajaorganisaation itse palveluun syöttämä sisältö sekä tilaajan graafinen ohjeistus/ilme.

Saavutettavuuden testaus ja arviointi

Palvelun käyttäjäkunta ja saavutettavuus huomioidaan palvelun koko elinkaaren aikana suunnittelu-, kehitys-, käyttöönotto- ja ylläpitovaiheessa, jotta palvelun saavutettavuus palvelee mahdollisimman hyvin käyttäjäkuntaa.

Palvelukokonaisuus on kehitetty ja sitä kehitetään edelleen yhteistyössä sote-asiantuntijoiden ja loppukäyttäjien kanssa. Saavutettavuuden on arvioinut yrityksen Tekninen Arkkitehti Jani Hallikainen yhteistyössä yhtiön sisäisen työryhmän kanssa (arvio päivitetään vuosittain tarpeen mukaan). 

Testaamiseen on käytetty mm. NVDA-ruudunlukuohjelmaa, Accessibe ja Contrast Checker -palveluja. Lisäksi eKonsultaatioon on tehty ulkopuolisia auditointeja vuosien varrella tarpeen vaatiessa (tilaajakohtaiset auditoinnit uusien palveluiden käyttöönottojen yhteydessä). 

eKonsultaation saavutettavuus

eKonsultaatio täyttää soveltuvilta osin kaikki WCAG 2.1 AA ja AAA-tason vaatimukset. Tulee kuitenkin huomioida, että mikäli esim. chat-palvelua käytetään iFrame-upotuksen kautta tilaajaorganisaation sivustolla, ei palvelulle suoritettu yleisarvio välttämättä vastaa täysin auditoitua kokonaisuutta.

Saavutettavuuteen saattaa vaikuttaa negatiivisesti esim. linkittävän sivuston tyylimääritykset/graafinen ohjeistus, jotka vaikuttavat oleellisesti chatin värikontrasteihin, kun palvelua käytetään tilaajaorganisaation itse määrittämien sisältöjen ja graafisen ohjeistuksen mukaisesti. Eli saavutettavuus tulee arvioida aina erikseen tilaaja- ja tapauskohtaisesti, kun uutta palvelua ollaan ottamassa käyttöön (tilaajan tulee varmistaa, että palvelukohtainen 
saavutettavuusseloste on loppukäyttäjien saatavilla). Lisäksi saavutettavuutta tulee uudelleenarvioida tarpeen mukaan, mikäli palvelun sisältö tai toiminnallisuudet muuttuvat olennaisesti.

Hyvänä esimerkkinä eKonsultaatio -palvelun saavutettavuudesta voidaan pitää mm. https://116117.fi/ -palvelun tekstipalvelua (eKonsultaation live-chat), joka on suunnattu henkilöille, jotka eivät voi asioida puhelimitse päivystysavussa (palvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta).

Saavutettavuuden valvonta

Jos huomaat palvelussa saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle: asiakaspalvelu(at)flowmedik.com. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000