Murupolku

Asiakasmaksut Kanta-Hämeen hyvinvointialueella

Asiakasmaksut

Osa sosiaali- ja terveyspalveluistamme on maksullisia. Myös peruuttamatta jäänyt käynti maksaa 18 vuotta täyttäneille. 

Maksuja on kahdenlaisia:

  1. Tasamaksu tarkoittaa sitä, että palvelu maksaa kaikille saman verran. Tasamaksu on esimerkiksi lääkärikäynnistä perittävä maksu.
  2. Tulosidonnainen maksu tarkoittaa sitä, että maksu määräytyy maksukyvyn mukaan. Maksut ovat tulosidonnaisia lähinnä pitkäkestoisissa koti- ja asumispalveluissa.

Minkä palvelun maksuja etsit?

Ikäihmisten palveluiden asiakasmaksut 
Lasten ja perheiden palveluiden asiakasmaksut
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasmaksut
Terveydenhuollon asiakasmaksut 
Vammaisten palveluiden asiakasmaksut
Etävastaanottojen asiakasmaksut

Maksukatto

Maksukatto

Maksukatto on summa, jonka enintään maksat kalenterivuoden aikana julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista. Tällä hetkellä maksukatto on 762 euroa vuodessa. Saamassasi laskussa on mainittu, jos kyseinen maksu kerryttää maksukattoa. 

Maksukattoa seurataan kalenterivuoden ajan. Jos maksut ylittävät yhteensä 762 euroa, ovat kaikki maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen pääasiassa maksuttomia vuoden loppuun asti. Maksuttomuudessa on seuraavat poikkeukset:

  • lyhytaikaisen laitoshoidon hoitopäivämaksu (maksukaton ylityttyä peritään ylläpitomaksu)
  • yö- ja päivähoidon maksu (kerryttää maksukattoa, mutta maksu ei muutu maksukaton täyttymisen jälkeen)

Maksukatto on valtakunnallinen. Se tarkoittaa, että maksukattoon lasketaan myös muut kuin Kanta-Hämeen hyvinvointialueella maksukattoa kerryttävät palvelumaksut.

Alle 18-vuotiailla maksukattoa kerryttävät maksut otetaan huomioon yhdessä hänen toisen vanhempansa tai muun laillisen huoltajan kanssa.

Kaikki julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon maksut eivät kuulu maksukaton piiriin. Jos käytät sosiaali- ja terveyspalveluita yksityisesti, ne eivät kerrytä maksukattoa. 

  • terveyskeskuksen avosairaanhoidon lääkäripalvelujen maksut
  • sairaalan polikliniikkamaksut
  • päiväkirurgisen hoidon maksut
  • suun terveydenhuollon käynti- ja toimenpidemaksut (lukuun ottamatta hammasteknisiä kuluja esim. proteeseista, kiskoista ja oikomiskojeista)
  • suun ja leukojen erikoissairaanhoidon hoitomaksut
  • lyhytaikaisen laitoshoidon ja laitospalvelun maksut terveydenhuollon ja sosiaalihuollon laitoksissa
  • päivä- ja yöhoidon maksut
  • tilapäisen kotisairaanhoidon ja kotisairaalahoidon maksut
  • sarjahoidon maksut
  • maksut terveydenhuollon ammattihenkilön antamasta fysioterapiasta, neuropsykologisesta kuntoutuksesta, ravitsemusterapiasta, jalkojenhoidosta, puheterapiasta, toimintaterapiasta ja muusta niihin rinnastettavasta hoidosta  
  • lääkinnällisen kuntoutuksen maksut; vammaisen henkilön kuntoutus tai kehitysvammaisen erityishuoltona annettu kuntoutus
  • toimeentulotuella maksetut maksut
  • sairaankuljetuksen maksut
  • lääkärintodistusmaksut
  • yksityislääkärin lähetteellä tehdyt laboratorio- ja kuvantamistutkimukset
  • suurin osa sosiaalihuollon palvelujen maksuista (maksukattoon kuuluvat palvelut yllä)
  • tulosidonnaisten palvelujen maksut (esimerkiksi säännöllinen kotihoito, pitkäaikaiset asumispalvelut)
  • viivästyskorkomaksut ja perintäkulut
  • omavastuuosuudet palvelusetelistä ja kuljetuspalveluista
  • yksityisesti hankkimasi sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisestä hyvinvointialue ei vastaa

Voit selvittää maksukattokertymäsi ottamalla yhteyttä viimeisimmällä laskulla näkyvään toimipisteen numeroon. 

Valmistaudu kertomaan, missä olet kuluvan vuoden aikana asioinut. Tarkkaa ajankohtaa sinun ei tarvitse muistaa.
 

Olet itse velvollinen seuraamaan maksukaton täyttymistä. 

Kun maksukatto on täynnä, sinulla on oikeus saada halutessasi todistus maksukaton ylittymisestä. Säilytä kaikki maksukattoon kuuluvat laskut ja maksukuitit. Sinun on esitettävä ne pyydettäessä, jos haet todistusta maksukaton ylittymisestä. Ota yhteyttä siihen toimipisteeseen, jossa maksukatto on ylittynyt. Yhteystiedot löydät laskulta.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella laskutusjärjestelmä seuraa maksukaton täyttymistä Kanta-Hämeen lähettämistä laskuista. Muualta laskutetut maksukattoa kerryttävät maksut sinun tulee itse ilmoittaa Kanta-Hämeen hyvinvointialueen laskutukseen. Jos maksukattosi täyttyy muualla (esim. Pirkanmaan hyvinvointialue) saat todistuksen maksukaton ylittymisestä sieltä. 

Jos olet maksanut liikaa asiakasmaksuja, sinulle palautetaan liikaa maksettu summa. Ota yhteyttä maksun palauttamista varten viimeistään seuraavan kalenterivuoden aikana maksukaton ylittymisen jälkeen.

Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista

Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista

Missä tilanteessa asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää se perimättä?

Voimme alentaa asiakasmaksuasi tai jättää sen perimättä, jos maksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentuloa tai lakisääteistä elatusvelvollisuutta.

Alentamista tai perimättä jättämistä voit hakea:

  • sosiaalihuollon maksuista sekä
  • tulojesi mukaan määräytyvistä terveydenhuollon maksuista, kuten pitkäaikaisen laitoshoidon maksuista.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle on määritelty yhtenäiset alentamisen ja perimättä jättämisen perusteet. Voit tarkastella alentamisen ja perimättä jättämisen perusteita kuten huomioitavia tuloja, menoja ja varallisuusrajoja asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ohjekirjasta.

Asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ohjekirja (pdf)

Missä tilanteessa ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä?

Terveydenhuollon niin kutsutuista tasasuuruisista, maksukattoon sisältyvistä asiakasmaksuista ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä.

Terveydenhuollon tasasuuruisia maksuja ovat mm.:

  • terveyskeskuksen, suun terveydenhuollon
  • lyhytaikaisen laitoshoidon
  • vieroitushoidon ja
  • fysioterapian käyntimaksut. 

Pitkäaikaisen palvelun kuukausimaksun alennus on voimassa päätökseen merkityn ajan. Mikäli tarvitset pitkäaikaisen palvelun maksuun alentamista tai perimättä jättämistä päätökseen merkityn ajan jälkeen, sinun tulee tehdä uusi hakemus maksun alentamisesta.

Kun haluat hakea alentamista tai perimättä jättämistä pitkäaikaisen palvelun kuten laitoshoidon tai asumispalvelun kuukausimaksuun, toimi näin:

1. Täytä alla oleva lomake huolellisesti.

Hakemus sosiaalihuollon ja terveydenhuollon maksukyvyn mukaan määräytyneiden asiakasmaksujen alentamiseksi (pdf)

2. Liitä mukaan kaikki lomakkeella edellytetyt liitteet. Voit toimittaa hakemuksesi liitteineen Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamoon alla olevan linkin kautta:

Turvapostilinkki

Halutessasi voit toimittaa hakemuksen liitteineen myös postitse osoitteeseen:

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamo
PL 39
13101 Hämeenlinna

Käyntiosoite: Viipurintie 1–3, 13200 Hämeenlinna

Ennen maksujesi alentamista sinun tulee olla hakenut kaikkia sinulle kuuluvia etuuksia Kelasta (ei koske perustoimeentulotukea).

Sinulla on oikeus hakea oikaisua terveydenhuollon ja sosiaalihuollon tasamaksuihin, jotka peritään kaikilta asiakkailta saman suuruisina. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi hammashoidon maksut, sairaalan tai hoitolaitoksen hoitopäivämaksut, poliklinikkamaksut ja maksulliset vastaanottokäynnit. Terveydenhuollon tasamaksusta ei voi kuitenkaan hakea oikaisua sillä perusteella, että laskun maksaminen vaarantaisi toimeentulosi edellytyksiä. Oikaisua voi hakea terveydenhuollon tasamaksusta, jos maksussa on virhe tai jos maksu on aiheeton. 

Jos sinulla on kysyttävää saamastasi laskusta, voit olla ensisijaisesti yhteydessä palvelun antaman yksikön laskuttajaan. Yhteystiedot löytyvät saamastasi laskusta. Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon laskuasia on selvitettävissä puhelimitse, kirjallista oikaisuvaatimusta ei tarvita ja lasku pystytään oikaisemaan ilman Kanta-Hämeen hyvinvointialueen yksilöasioiden jaoston käsittelyä.

Tarkista ennen oikaisun hakemista, että laskussasi on kyse tasamaksusta. Tulosidonnaiset maksut eivät ole tasamaksuja. Tulosidonnaiseen maksuun voit hakea oikaisua maksupäätökseen. Olet saanut oikaisuvaatimusohjeet päätöksen yhteydessä. Jos sinulla on kysyttävää saamastasi maksupäätöksestä, voit olla ensisijaisesti yhteydessä päätöksentekijään. Yhteystiedot ovat saamassasi päätöksessä.

Käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä palvelusta voidaan periä 18 vuotta täyttäneiltä 56,70 €, jos olet ilman hyväksyttävää syytä jättänyt saapumatta varatulle ajalle tai asianomaiseen palveluyksikköön, etkä ole ennalta peruuttanut vastaanottoaikaa tai palvelua. Maksu peritään ennalta peruuttamattomien terveydenhuollon palveluiden lisäksi palvelusta, joka olisi muutoin maksuton.  

Maksu peritään kuitenkin vain, jos maksun perimistä ei ole pidettävä kohtuuttomana ja hyvinvointialue on varauksen yhteydessä ilmoittanut mahdollisuudesta periä tässä tarkoitettu maksu sekä antanut ohjeet ajan tai paikan peruuttamiseksi ennalta.  

Tulosidonnaiset maksut määräytyvät maksukyvyn mukaan. Ne perustuvat sinun tai sinun ja puolisosi yhteenlaskettuihin tuloihin. Tulosidonnaisen asiakasmaksun määrittämistä varten tarvitsemme tiedot tuloistasi ja menoistasi.

Tuloselvityslomakkeet postitetaan tai annetaan sinulle, kun päätös palvelusta on tehty.

Kysy asiakasmaksuista

Usein kysytyt kysymykset laskuista

Usein kysytyt kysymykset laskuista

Maksulle voidaan myöntää maksuaikaa korkeintaan 90 vrk. Jos tarvitset laskusi maksamiseksi maksuaikaa, pyydä sitä ennen laskun eräpäivää. Eräpäivän jälkeen saapuneita maksuaikapyyntöjä emme enää myönnä.  

Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, saat maksumuistutuksen perintätoimistolta. Perintää hoitaa Revire Oy. 

Jos haluat siirtää laskusi eräpäivää, soita Sarastian asiakaspalveluun. 

Sarastian asiakaspalvelu

020 639 9400 (arkisin klo 8–14)

 

Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin

Jos haluat lisätietoja saamastasi laskusta, ole yhteydessä palvelun antaman yksikön laskuttajaan. Yhteystiedot löytyvät saamastasi laskusta. 

Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, se siirtyy perintätoimiston hoidettavaksi.
Perintätoimisto (Revire) lähettää ensin maksumuistutuksen, tämän jälkeen maksukehoituksen.

Jos lasku on jo siirtynyt perintätoimiston hoidettavaksi, et voi enää maksaa alkuperäistä laskua. 

Ole yhteydessä Reviren asiakaspalveluun, jos tarvitset lisätietoa maksumuistutuksista ja maksuvaatimuksista. 

Katso tästä Reviren asiakaspalvelun yhteystiedot

Jos saamassasi laskussa on virheitä, soita laskulla näkyvään puhelinnumeroon. 

Jos tarvitset kopion saamastasi laskusta, voit olla yhteydessä Sarastian asiakaspalveluun.

Sarastian asiakaspalvelu

020 639 9400 (arkisin klo 8–14)

 

Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin

Jos et ole varma onko sinulla maksamattomia asiakasmaksuja, ole ensisijaisesti yhteydessä Sarastian asiakaspalveluun.

Sarastian asiakaspalvelu

020 639 9400 (arkisin klo 8–14)

 

Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin

 

Lomakkeet -linkki asiakasmaksusivuille