Murupolku
Asiakasmaksut: banneri

Asiakasmaksut ja -laskutus
Osa sosiaali- ja terveyspalveluistamme on maksullisia. Myös peruuttamatta jäänyt käynti maksaa 18 vuotta täyttäneille.
Yhteystietokortti: asiakaslaskutuksen ensilinja

Asiakaslaskutuksen neuvonta
Asiakaslaskutuksen ensilinjasta saat ohjausta ja neuvontaa laskuusi tai asiakasmaksuihin liittyvissä kysymyksissä. Voit joko soittaa asiakaslaskutuksen ensilinjaan tai lähettää sähköpostia. Älä laita sähköpostiin henkilötietojasi.
Puh. 03 629 3179 (ma–pe klo 9–14)
Sähköposti: asiakasmaksut(at)omahame.fi
Ikäihmisten asiakaslaskutuksen ja maksupäätöksiin liittyvissä asioissa ole yhteydessä ikäihmisten laskutuspalveluun.
Puh. 03 629 6540 (ma-to klo 9-10)
Asiakasmaksut Kanta-Hämeen hyvinvointialueella
Asiakasmaksuja on kahdenlaisia:
- Tasamaksu tarkoittaa sitä, että palvelu maksaa kaikille saman verran. Tasamaksu on esimerkiksi lääkärikäynnistä perittävä maksu.
- Tulosidonnainen maksu tarkoittaa sitä, että maksu määräytyy maksukyvyn mukaan. Maksut ovat tulosidonnaisia lähinnä pitkäkestoisissa koti- ja asumispalveluissa.
Voit tarkastella sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja sekä pelastustoimen maksuja asiakasmaksujen ohjekirjasta.
Katso tästä asiakasmaksujen ohjekirja 2025 (pdf)
Katso tästä asiakasmaksujen ohjekirja 2024 (pdf)
Minkä palvelun maksuja etsit?
Ikäihmisten palveluiden asiakasmaksut
Lasten ja perheiden palveluiden asiakasmaksut
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasmaksut
Terveydenhuollon asiakasmaksut
Vammaisten palveluiden asiakasmaksut
Etävastaanottojen asiakasmaksut
Maksukatto
Maksukatto on summa, jonka enintään maksat kalenterivuoden aikana julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista. Tällä hetkellä maksukatto on 762 euroa vuodessa. Saamassasi laskussa on mainittu, jos kyseinen maksu kerryttää maksukattoa.
Maksukattoa seurataan kalenterivuoden ajan. Jos maksut ylittävät yhteensä 762 euroa, ovat kaikki maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen pääasiassa maksuttomia vuoden loppuun asti. Maksuttomuudessa on seuraavat poikkeukset:
- lyhytaikaisen laitoshoidon hoitopäivämaksu (maksukaton ylityttyä peritään ylläpitomaksu)
- yö- ja päivähoidon maksu (kerryttää maksukattoa, mutta maksu ei muutu maksukaton täyttymisen jälkeen)
Maksukatto on valtakunnallinen. Se tarkoittaa, että maksukattoon lasketaan myös muut kuin Kanta-Hämeen hyvinvointialueella maksukattoa kerryttävät palvelumaksut.
Alle 18-vuotiailla maksukattoa kerryttävät maksut otetaan huomioon yhdessä hänen toisen vanhempansa tai muun laillisen huoltajan kanssa.
Kaikki julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon maksut eivät kuulu maksukaton piiriin. Jos käytät sosiaali- ja terveyspalveluita yksityisesti, ne eivät kerrytä maksukattoa.
- terveyskeskuksen avosairaanhoidon lääkäripalvelujen maksut
- sairaalan polikliniikkamaksut
- päiväkirurgisen hoidon maksut
- suun terveydenhuollon käynti- ja toimenpidemaksut (lukuun ottamatta hammasteknisiä kuluja esim. proteeseista, kiskoista ja oikomiskojeista)
- suun ja leukojen erikoissairaanhoidon hoitomaksut
- lyhytaikaisen laitoshoidon ja laitospalvelun maksut terveydenhuollon ja sosiaalihuollon laitoksissa
- päivä- ja yöhoidon maksut
- tilapäisen kotisairaanhoidon ja kotisairaalahoidon maksut
- sarjahoidon maksut
- maksut terveydenhuollon ammattihenkilön antamasta fysioterapiasta, neuropsykologisesta kuntoutuksesta, ravitsemusterapiasta, jalkojenhoidosta, puheterapiasta, toimintaterapiasta ja muusta niihin rinnastettavasta hoidosta
- lääkinnällisen kuntoutuksen maksut; vammaisen henkilön kuntoutus tai kehitysvammaisen erityishuoltona annettu kuntoutus
- toimeentulotuella maksetut maksut
- sairaankuljetuksen maksut
- lääkärintodistusmaksut
- yksityislääkärin lähetteellä tehdyt laboratorio- ja kuvantamistutkimukset
- suurin osa sosiaalihuollon palvelujen maksuista (maksukattoon kuuluvat palvelut yllä)
- tulosidonnaisten palvelujen maksut (esimerkiksi säännöllinen kotihoito, pitkäaikaiset asumispalvelut)
- viivästyskorkomaksut ja perintäkulut
- omavastuuosuudet palvelusetelistä ja kuljetuspalveluista
- yksityisesti hankkimasi sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisestä hyvinvointialue ei vastaa
Voit selvittää maksukattokertymäsi ottamalla yhteyttä viimeisimmällä laskulla näkyvään toimipisteen numeroon.
Valmistaudu kertomaan, missä olet kuluvan vuoden aikana asioinut. Tarkkaa ajankohtaa sinun ei tarvitse muistaa.
Olet itse velvollinen seuraamaan maksukaton täyttymistä.
Kun maksukatto on täynnä, sinulla on oikeus saada halutessasi todistus maksukaton ylittymisestä. Säilytä kaikki maksukattoon kuuluvat laskut ja maksukuitit. Sinun on esitettävä ne pyydettäessä, jos haet todistusta maksukaton ylittymisestä. Ota yhteyttä siihen toimipisteeseen, jossa maksukatto on ylittynyt. Yhteystiedot löydät laskulta.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella laskutusjärjestelmä seuraa maksukaton täyttymistä Kanta-Hämeen lähettämistä laskuista. Muualta laskutetut maksukattoa kerryttävät maksut sinun tulee itse ilmoittaa Kanta-Hämeen hyvinvointialueen laskutukseen. Jos maksukattosi täyttyy muualla (esim. Pirkanmaan hyvinvointialue) saat todistuksen maksukaton ylittymisestä sieltä.
Jos olet maksanut liikaa asiakasmaksuja, sinulle palautetaan liikaa maksettu summa. Ota yhteyttä maksun palauttamista varten viimeistään seuraavan kalenterivuoden aikana maksukaton ylittymisen jälkeen.
Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista
Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista
Hoitopuhelu korvaa fyysisen käynnin vastaanotolla. Hoitopuhelussa ammattilainen keskustelee kanssasi esimerkiksi voinnistasi, oireistasi, mahdollisista tutkimuksista, lääkityksistä ja jatkosuunnitelmasta.
Hoitopuhelua varten sinulle varataan aika etukäteen. Näin pystyt varautumaan hoitopuheluun ja vastaamaan siihen rauhallisessa ympäristössä.
Hoitopuheluiden asiakasmaksut
Hoitopuhelun asiakasmaksu kerryttää maksukattoa.
Hoitopuhelu terveyskeskuslääkärin kanssa
- 28,20 €/hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä.
Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana. Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.
Hoitopuhelu terveyskeskuksen sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan kanssa
Hoitajien hoitopuhelut ovat terveyskeskuksessa aina maksuttomia.
Hoitopuhelu erikoissairaanhoidossa
Erikoissairaanhoidossa hoitopuheluista peritään vastaava maksu kuin poliklinikkakäynneistä.
- 66,70 € / hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä
Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.
Missä tilanteessa asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää se perimättä?
Voimme alentaa asiakasmaksuasi tai jättää sen perimättä, jos maksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentuloa tai lakisääteistä elatusvelvollisuutta.
Alentamista tai perimättä jättämistä voit hakea:
- sosiaalihuollon maksuista sekä
- tulojesi mukaan määräytyvistä terveydenhuollon maksuista, kuten pitkäaikaisen laitoshoidon maksuista.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle on määritelty yhtenäiset alentamisen ja perimättä jättämisen perusteet. Voit tarkastella alentamisen ja perimättä jättämisen perusteita kuten huomioitavia tuloja, menoja ja varallisuusrajoja asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ohjekirjasta.
Asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ohjekirja (pdf)
Missä tilanteessa ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä?
Terveydenhuollon niin kutsutuista tasasuuruisista, maksukattoon sisältyvistä asiakasmaksuista ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä.
Terveydenhuollon tasasuuruisia maksuja ovat mm.:
- terveyskeskuksen, suun terveydenhuollon
- lyhytaikaisen laitoshoidon
- vieroitushoidon ja
- fysioterapian käyntimaksut.
Pitkäaikaisen palvelun kuukausimaksun alennus on voimassa päätökseen merkityn ajan. Mikäli tarvitset pitkäaikaisen palvelun maksuun alentamista tai perimättä jättämistä päätökseen merkityn ajan jälkeen, sinun tulee tehdä uusi hakemus maksun alentamisesta.
Kun haluat hakea alentamista tai perimättä jättämistä pitkäaikaisen palvelun kuten laitoshoidon tai asumispalvelun kuukausimaksuun, toimi näin:
1. Täytä alla oleva lomake huolellisesti.
2. Liitä mukaan kaikki lomakkeella edellytetyt liitteet. Voit toimittaa hakemuksesi liitteineen Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamoon osoitteeseen omahame(at)omahame.fi alla olevan linkin kautta:
Halutessasi voit toimittaa hakemuksen liitteineen myös postitse osoitteeseen:
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamo
PL 39
13101 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Viipurintie 1–3, 13200 Hämeenlinna
Ennen maksujesi alentamista sinun tulee olla hakenut kaikkia sinulle kuuluvia etuuksia Kelasta (ei koske perustoimeentulotukea).
Sinulla on oikeus hakea oikaisua terveydenhuollon ja sosiaalihuollon tasamaksuihin, jotka peritään kaikilta asiakkailta saman suuruisina. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi hammashoidon maksut, sairaalan tai hoitolaitoksen hoitopäivämaksut, poliklinikkamaksut ja maksulliset vastaanottokäynnit. Terveydenhuollon tasamaksusta ei voi kuitenkaan hakea oikaisua sillä perusteella, että laskun maksaminen vaarantaisi toimeentulosi edellytyksiä. Oikaisua voi hakea terveydenhuollon tasamaksusta, jos maksussa on virhe tai jos maksu on aiheeton.
Jos sinulla on kysyttävää saamastasi laskusta, voit olla ensisijaisesti yhteydessä palvelun antaman yksikön laskuttajaan. Yhteystiedot löytyvät saamastasi laskusta. Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon laskuasia on selvitettävissä puhelimitse, kirjallista oikaisuvaatimusta ei tarvita ja lasku pystytään oikaisemaan ilman Kanta-Hämeen hyvinvointialueen yksilöasioiden jaoston käsittelyä.
Tarkista ennen oikaisun hakemista, että laskussasi on kyse tasamaksusta. Tulosidonnaiset maksut eivät ole tasamaksuja. Tulosidonnaiseen maksuun voit hakea oikaisua maksupäätökseen. Olet saanut oikaisuvaatimusohjeet päätöksen yhteydessä. Jos sinulla on kysyttävää saamastasi maksupäätöksestä, voit olla ensisijaisesti yhteydessä päätöksentekijään. Yhteystiedot ovat saamassasi päätöksessä.
Käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä palvelusta voidaan periä 18 vuotta täyttäneiltä 56,70 €, jos olet ilman hyväksyttävää syytä jättänyt saapumatta varatulle ajalle tai asianomaiseen palveluyksikköön, etkä ole ennalta peruuttanut vastaanottoaikaa tai palvelua. Maksu peritään ennalta peruuttamattomien terveydenhuollon palveluiden lisäksi palvelusta, joka olisi muutoin maksuton.
Maksu peritään kuitenkin vain, jos maksun perimistä ei ole pidettävä kohtuuttomana ja hyvinvointialue on varauksen yhteydessä ilmoittanut mahdollisuudesta periä tässä tarkoitettu maksu sekä antanut ohjeet ajan tai paikan peruuttamiseksi ennalta.
Tulosidonnaiset maksut määräytyvät maksukyvyn mukaan. Ne perustuvat sinun tai sinun ja puolisosi yhteenlaskettuihin tuloihin. Tulosidonnaisen asiakasmaksun määrittämistä varten tarvitsemme tiedot tuloistasi ja menoistasi.
Tuloselvityslomakkeet postitetaan tai annetaan sinulle, kun päätös palvelusta on tehty.
Ptv Service Display
Asiakaslaskutuksen neuvonta
Asiakaslaskutuksen neuvonnasta saat ohjausta ja neuvontaa laskuusi tai asiakasmaksuihin liittyvissä kysymyksissä.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta
- Kaikki
- Forssa
- Hattula
- Hausjärvi
- Humppila
- Hämeenlinna
- Janakkala
- Jokioinen
- Loppi
- Riihimäki
- Tammela
- Ypäjä
Valittuna: Kaikki
Asiakaslaskutuksen Ensilinja
Voit soittaa asiakaslaskutuksen Ensilinjaan, jos tarvitset ohjausta tai neuvontaa laskuusi tai asiakasmaksuihin liittyvissä kysymyksissä.
Voit lähettää asiakasmaksuihin ja -laskuihin liittyvissä kysymyksissä myös sähköpostia ympäri vuorokauden.
Osoite: asiakasmaksut(at)omahame.fi
Vastaamme sähköpostiisi seuraavien arkipäivien aikana. Älä laita sähköpostiin henkilötietojasi.
Puhelin
Normaalit aukioloajat
- Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00
Kunnat
Forssa, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Hämeenlinna, Janakkala, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Tammela, Ypäjä
Forssa, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Hämeenlinna, Janakkala, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Tammela, Ypäjä
Ikäihmisten asiakaslaskutus ja maksupäätökset, puhelinasiointi
Voit soittaa ikäihmisten asiakaslaskutuksen puhelinasiointiin, jos tarvitset ohjausta tai neuvontaa asiakaslaskutukseen tai maksupäätöksiin liittyvissä kysymyksissä.
Hämeenlinnan, Riihimäen seudun ja Forssan alueen asioissa voit lähettää kysymyksesi myös sähköpostitse. Vastaamme sähköpostiisi seuraavien arkipäivien aikana. Huomioithan, että sähköpostiyhteys ei ole salattu. Ethän lähetä sähköpostitse arkaluonteisia tai henkilökohtaisia tietoja, kuten henkilötunnuksia, pankkitietoja tai terveystietoja. Näiden tietojen käsittelyä varten suosittelemme lähettämään viestisi suojattua yhteyttä käyttäen.
palvelusihteerit.forssa(at)omahame.fi
asiakasohjaus.laskutus.hml(at)omahame.fi
laskutus.ikaihmiset.rmkseutu(at)omahame.fi
Puhelin
- Ikäihmisten asiakaslaskutuksen yhteinen palvelunumero.
Normaalit aukioloajat
- Maanantai - Torstai 09:00 - 10:00
Kunnat
Forssa, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Hämeenlinna, Janakkala, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Tammela, Ypäjä
Forssa, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Hämeenlinna, Janakkala, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Tammela, Ypäjä
Voit joko soittaa asiakaslaskutuksen ensilinjaan tai lähettää sähköpostia.
Jos sinulla on kysyttävää ikäihmisten asiakaslaskutuksen ja maksupäätöksiin liittyvissä asioissa, ole yhteydessä ikäihmisten palveluiden laskutuksen puhelinasiointiin. Puhelinasioinnin yhteystiedot löydät Puhelinasiointi-valikosta .
Usein kysytyt kysymykset laskuista
Usein kysytyt kysymykset laskuista
Maksulle voidaan myöntää maksuaikaa korkeintaan 90 vrk. Jos tarvitset laskusi maksamiseksi maksuaikaa, pyydä sitä ennen laskun eräpäivää. Eräpäivän jälkeen saapuneita maksuaikapyyntöjä emme enää myönnä.
Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, saat maksumuistutuksen perintätoimistolta. Perintää hoitaa Revire Oy.
Jos haluat siirtää laskun eräpäivää, ole ensisijaisesti yhteydessä Provinciaan sähköisen asioinnin kautta.
Siirry tästä Provincian sähköiseen asiointiin
Voit olla myös yhteydessä Provinciaan sähköpostilla myyntireskontra.khhva@provincia.fi tai soittaa Provincian asiakaspalveluun 03 821 4019 (arkisin klo 8-15.30).
Jos haluat lisätietoja saamastasi laskusta, ole yhteydessä palvelun antaman yksikön laskuttajaan. Yhteystiedot löytyvät saamastasi laskusta.
Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, se siirtyy perintätoimiston hoidettavaksi.
Perintätoimisto (Revire) lähettää ensin maksumuistutuksen, tämän jälkeen maksukehoituksen.
Jos lasku on jo siirtynyt perintätoimiston hoidettavaksi, et voi enää maksaa alkuperäistä laskua.
Ole yhteydessä Reviren asiakaspalveluun, jos tarvitset lisätietoa maksumuistutuksista ja maksuvaatimuksista.
Jos saamassasi laskussa on virheitä, soita laskulla näkyvään puhelinnumeroon.
Jos tarvitset kopion laskusta, ole ensisijaisesti yhteydessä Provinciaan sähköisen asioinnin kautta.
Siirry tästä Provincian sähköiseen asiointiin
Voit olla myös yhteydessä Provinciaan sähköpostilla myyntireskontra.khhva@provincia.fi tai soittaa Provincian asiakaspalveluun 03 821 4019 (arkisin klo 8–15.30).
Jos et ole varma onko sinulla maksamattomia asiakasmaksuja, ole ensisijaisesti yhteydessä Provincian asiakaspalveluun. Voit olla yhteydessä Provinciaan sähköisen asioinnin kautta.
Siirry tästä Provincian sähköiseen asiointiin
Voit olla myös yhteydessä Provinciaan sähköpostilla myyntireskontra.khhva@provincia.fi tai soittaa Provincian asiakaspalveluun 03 821 4019 (arkisin klo 8–15.30).
Lomakkeet -linkki asiakasmaksusivuille
Asiakasmaksujen lomakkeet
Alla löytyvällä lomakkeella voit hakea sosiaalihuollon palvelun asiakasmaksun ja terveydenhuollon maksukyvyn mukaan määräytyneen asiakasmaksun huojentamista.
Pdf-lomakkeen voit palauttaa postitse tai turvasähköpostilla.
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutiset
Oma Hämeen asiakasmaksuihin tulee muutoksia 1.1.2025 alkaen
Asiakasmaksujen korotukset koskevat pääasiassa terveydenhuollon maksuja.

Oma Hämeen asiakasmaksuihin tulee muutoksia 1.1.2025 alkaen
UUTINEN / 31.12.2024
Asiakasmaksujen korotukset koskevat pääasiassa terveydenhuollon maksuja.

UUTINEN / 31.12.2024
Oma Hämeen asiakasmaksuihin tulee muutoksia 1.1.2025 alkaen
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen aluevaltuusto on 17.12.2024 kokouksessaan hyväksynyt valtioneuvoston antaman asetuksen (STM/2024/19) mukaiset korotukset asiakasmaksujen enimmäismääriin. Muutokset tulevat voimaan 1.1.2025.
Asiakasmaksujen korotukset koskevat pääasiassa terveydenhuollon maksuja, mutta osa korotuksista kohdistuu myös sosiaalipalvelujen maksuihin, kuten kotona asumisen tukipalveluihin sekä lapsiperheiden kotipalveluihin. Pelastustoimen palvelujen asiakasmaksuhinnastoon on tarkennettu pelastustoimen viranomaismaksuja.
Uudet asiakasmaksut päivitetään Oma Hämeen verkkosivuille vuodenvaihteessa 2.–3.1. Voit kuitenkin tutustua uuteen hinnastoon asiakasmaksujen sivuilla jo nyt.
Klikkaa tästä asiakasmaksujen sivuille
Muutoksia terveydenhuollon palveluiden asiakasmaksuihin
Asiakasmaksujen enimmäismääriä korotetaan perusterveydenhuollossa pääsääntöisesti 22,5 prosentilla ja erikoissairaanhoidossa pääsääntöisesti 45 prosentilla.
Esimerkkejä terveydenhuollon palveluiden maksujen muutoksista:
- Terveysaseman lääkäripalveluiden maksu on 18 vuotta täyttäneille 28,20 euroa/käynti (nykyinen maksu 23,00 euroa/käynti)
- Terveysaseman kiirevastaanoton käyntimaksu on 18 vuotta täyttäneille 38,70 euroa/käynti (nykyinen maksu 31,60 euroa/käynti)
- Päivystyspoliklinikkakäynnin maksu on 18 vuotta täyttäneille 66,70 euroa/käynti (nykyinen maksu 46,00 euroa/käynti)
- Suuhygienistin tutkimuksen ja hoidon maksu on 18 vuotta täyttäneille 13,80 euroa/käynti (nykyinen maksu 11,30 euroa käynti)
- Hammaslääkärin tutkimuksen ja hoidon maksu on 18 vuotta täyttäneille 17,90 euroa/käynti (nykyinen maksu 14,60 euroa/käynti). Hammaslääkärikäynnin perusmaksun lisäksi peritään toimenpidekohtaiset maksut, joista on oma luokituksensa toimenpiteiden vaativuuden mukaan.
- Etävastaanotosta peritään asiakkaalta vastaava maksu kuin lähipalveluna tuotetusta vastaanotosta
- Käyttämättä ja perumatta jätetystä vastaanottoajasta peritään 18 vuotta täyttäneiltä 56,70 euroa.
Terveydenhuollon etäpalveluissa ja ryhmäfysioterapiassa otetaan käyttöön uudet asiakasmaksut
Oma Häme selkeyttää hoitopuheluiden ja ryhmäfysioterapian maksukäytäntöjä.
Jatkossa hoitopuheluista, jotka korvaavat fyysisen vastaanottokäynnin, peritään asiakasmaksu. Perusterveydenhuollossa lääkärin hoitopuhelu rinnastetaan lääkärikäyntiin, josta voidaan periä maksu kolmelta ensimmäiseltä käynniltä kalenterivuoden aikana. Erikoissairaanhoidossa hoitopuheluista peritään vastaava maksu kuin poliklinikkakäynneistä. Mikäli hoitopuhelu on määritelty maksuttomaksi, se on asiakkaalle maksuton. Hoitopuheluiden maksut kerryttävät terveydenhuollon maksukattoa.
Muutoksen tavoitteena on tarjota selkeät ja tasapuoliset käytännöt etäpalveluna toteutetun hoitopuhelun maksukäytännöissä.
Ryhmämuotoisesta fysioterapiasta peritään jatkossa asiakasmaksu, joka on puolet aluevaltuuston vahvistamasta fysioterapeutin käyntihinnasta. Tämä kattaa esimerkiksi voima- ja tasapaino-, allas-, tuoli-, toimintakyky-, sekä kipuryhmät.
Muutoksia sosiaalihuollon palveluiden asiakasmaksuihin
Sosiaalihuollon alaisten palveluiden asiakasmaksuihin tulee korotuksia kotona-asumisen tukipalveluihin, lyhytaikaiseen asumiseen sekä vammaispalveluiden ylläpitomaksuihin. Tukipalveluiden ja ylläpitomaksujen kokonaisuutta on tarkasteltu kokonaisuudessaan vastaamaan paremmin palveluiden toimintamallimuutoksia sekä palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia.
Uutena asiakasmaksuna lapsiperheiden kotipalvelusta aletaan periä asiakasmaksua. Jatkossa lapsiperheiden tilapäisestä kotipalvelusta peritään asiakasmaksu/tunti, joka on puolet aluevaltuuston vuosittain vahvistamasta tilapäisen kotihoidon käyntihinnasta. Maksimimaksu on neljä (4) tuntia / vuorokausi. Säännöllisen lapsiperheiden kotipalvelun maksut määräytyvät maksukyvyn, perhekoon ja palvelutuntien mukaan. Maksua ei peritä perhetyönä eikä lastensuojelulain avohuollon tukitoimena toteutettavasta kotipalvelusta.
Hyvinvointialueen perimät asiakasmaksut perustuvat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun lakiin (734/1992) ja sitä täydentävään asiakasmaksuista annettuun asetukseen (912/1992). Asiakasmaksun saa periä, jos laissa ei toisin säädetä. Maksuttomista palveluista säädetään laissa erikseen.
Katso tästä laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
Katso tästä asetus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista

Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025
Puhelinnumero on 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä

Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025
UUTINEN / 14.01.2025
Puhelinnumero on 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä

UUTINEN / 14.01.2025
Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025
Perusterveydenhuollon, suun terveyden, erikoissairaanhoidon, mielenterveys- ja päihdepalveluiden ja vammaispalveluiden asiakaslaskutukseen liittyvä puhelinasiointi keskitetään yhteen ensilinjan numeroon 14.1.2025 alkaen. Keskittämisellä tavoitellaan jatkossa helpompaa ja selkeämpää yhteydenottotapaa laskutuspalveluihin sekä yhdenmukaisia ja laajempia aukioloaikoja puhelinasiointiin asiakkaille.
Oma Hämeessä on ollut vuoden vaihteessa tietojärjestelmämuutoksia, jotka ovat ruuhkauttaneet asiakaspalvelua. Jos asiasi ei ole kiireellinen, niin toivomme yhteydenottoa meihin tammikuun ajan ensisijaisesti sähköpostilla asiakasmaksut(at)omahame.fi.
14.1.2025 alkaen näiden palveluiden laskutus- ja asiakasmaksuasioissa on käytettävissä yksi puhelinnumero 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä. Laskulta löydät aina oikean yhteystiedon.
Asiakasmaksuihin ja laskutukseen liittyvissä asioissa voit myös:
-
Lähettää 24/7 sähköpostilla tiedustelua (huom. Sähköpostilla ei tule lähettää henkilötietoja) osoitteeseen: asiakasmaksut(at)omahame.fi.
-
Asioida Oma Hämeen Chatbotin viestien kautta (löytyy Oma Hämeen mobiilisovelluksesta tai verkkosivujen oikeasta alalaidasta chat-ikkunasta)
-
Käydä tarkastamassa, onko kysymykseesi jo vastattu Oma Hämeen verkkosivuilla Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista ja laskuista kohdasta sekä asiakasmaksuista: Asiakasmaksut - Oma Häme
Keskittäminen ei koske ikäihmisten, lastensuojelun tai osto- ja myyntilaskutuksen palveluita.
Helppo ja nopea yhteys
Yhteydensaanti asiakkaille helpottuu puhelinnumeron keskittämisen lisäksi siksi, kun puheluihin pyritään vastaamaan suoraan. Takaisinsoittoa käytetään vain ruuhkatilanteissa. Soittaessasi keskitettyyn numeroon sinun tulee valita ensin valikon kahdesta vaihtoehdosta se, mitä palveluita yhteydenottosi koskee (1=Perusterveydenhuollon, suun terveyden tai erikoissairaanhoidon asiakasmaksut ja 2= Mielenterveys- ja päihdepalveluiden tai vammaispalveluiden asiakasmaksut). Ammattilainen vastaa tiedotteen jälkeen suoraan puheluusi, joten älä sulje puhelua. Jos puheluusi ei vastata minuutin aikana, niin sinulle tarjotaan mahdollisuutta jatkaa jonottamista linjalla tai valita takaisinsoitto. Odotusajan maksu määräytyy operaattorisi hinnaston mukaisesti.

Oma Hämeen laskujen ulkoasu muuttuu, kun laskutusyhtiö vaihtuu 1.1.2025
Asiakkaiden on tehtävät uudet e-lasku - ja suoramaksusopimukset Provincian kanssa helmikuussa.

Oma Hämeen laskujen ulkoasu muuttuu, kun laskutusyhtiö vaihtuu 1.1.2025
UUTINEN / 27.12.2024
Asiakkaiden on tehtävät uudet e-lasku - ja suoramaksusopimukset Provincian kanssa helmikuussa.

UUTINEN / 27.12.2024
Oma Hämeen laskujen ulkoasu muuttuu, kun laskutusyhtiö vaihtuu 1.1.2025
Oma Hämeen laskutuksesta vastaava palveluntuottaja vaihtuu 1.1.2025. Jatkossa laskut lähettää Provincia, minkä vuoksi vuoden 2025 palveluja koskevien laskujen ulkonäkö muuttuu.
Muutoksen takia vuoden 2025 palveluja koskevat laskut lähetetään asiakkaille paperilaskuina tammikuun ajan. Tällä hetkellä voimassa olevat e-lasku- ja suoramaksusopimukset eivät siirry uudelle palveluntuottajalle. Asiakkaiden onkin halutessaan tehtävä 6. helmikuuta jälkeen omassa verkkopankissaan uusi e-lasku- tai suoramaksusopimus Kanta-Hämeen hyvinvointialueen laskuille. Sen jälkeen laskut tulevat taas sähköisesti, sopimuksen mukaan. Muussa tapauksessa laskut toimitetaan jatkossakin paperilaskuina.
Mikäli tarvitset lisää maksuaikaa laskullesi, voit olla yhteydessä laskulta löytyviin Provincian puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen. Mikäli sinulla on kysyttävää laskun sisällöstä, voit olla yhteydessä laskuttavaan Oma Hämeen yksikköön, jonka puhelinnumero löytyy laskusta.