Murupolku
Navigointivalikko
Oma Häme -mobiilisovellus
Oma Häme -sovellus on kätevä apu arjessa
Oma Häme -sovellus on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille tarkoitettu turvallinen asiointipalvelu, jonka avulla pidät hyvinvointialueen digipalvelut kätevästi mukanasi.
Lataa sovelluskaupastasi
Voit asioida palvelussa myös verkkoselaimen kautta. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Kirjaudu sisään
Mitä sovelluksessa voi tehdä?
- Uutta: Diabetesriskissä olevan digipolulla voit testata sairastumisriskisi ja saat keinoja elintapojesi muuttamiseksi ja diabetesriskin pienentämiseksi.
- Uutta: Täytä digitaalinen esitietokysely.
- Ole turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen chatin, digipolun tai videoyhteyden välityksellä.
- Hae tietoa hyvinvointisi ja terveytesi tueksi.
- Tarkastele ajanvarauksiasi, laboratoriotuloksiasi sekä ammattilaisten kirjauksia.
- Tarkastele digipolkujasi.
- Asioi läheisesi tai lapsesi puolesta.
- Linkitys OmaKantaan, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin.
Katso ohjevideo:
Oma Häme -mobiilisovelluksen UKK
- Lataa Oma Häme -mobiilisovellus puhelimellesi tai tabletillesi App Storesta tai Google Playsta. Valitse App Store, jos sinulla on iOS-laite ja Google Play, jos sinulla on Android-laite.
- Ensimmäinen kirjautumiskerta edellyttää vahvaa tunnistautumista joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
- Jatkossa voit kirjautua valitsemallasi nelinumeroisella PIN-koodilla tai sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella.
Oma Häme -mobiilisovellus on turvallinen ja luotettava palvelu. Palvelussa käytettävät tunnistetiedot välitetään aina vahvaa salausta käyttäen.
Sovelluksen käyttäjänä sinun tulee pitää huolta oman laitteesi tietoturvasta. Sinun on oltava tietoinen siitä, että verkkoympäristö ja verkkopalvelut eivät ole täysin tietoturvallisia.
Palvelu kerää rekisteröityneen käyttäjän antamia henkilötietoja (nimi, henkilötunnus, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite). Tietoja voidaan käyttää muun muassa tilastolliseen kehittämiseen ja suunnitteluun.
Oma Häme -mobiilisovelluksen lataaminen sovelluskaupasta on maksutonta.
Mobiilisovelluksen palvelut ovat maksuttomia lääkärin chat- ja videovastaanottoa lukuun ottamatta.
Etäasiointi chat-palveluissamme on helppo ja nopea tapa hoitaa hyvinvointiisi ja terveyteesi liittyviä asioita. Voit asioida chat-palveluissamme myös toisen henkilön puolesta, jos sinut on tähän valtuutettu.
Infon chat
Avoinna arkisin klo 9–15.
Infon chatista saat neuvontaa esimerkiksi Oma Hämeen palveluiden yhteystietoihin, sijainteihin tai yleisiin toimintaohjeisiin liittyen. Emme käsittele chatissa potilastietoja, ajanvarauksiin tai laskutukseen liittyviä asioit. Emme myöskään anna ohjausta tai neuvontaa terveyteen tai elämäntilanteeseen liittyen.
Muut chatit
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat
Lisää chat-palveluita tulossa pian
Kehitämme ja laajennamme chat-palveluitamme jatkuvasti. Tiedotamme uusista palveluista tällä sivulla.
Voit pyytää, että sinulle varataan aika videovastaanotolle. Kun ajanvaraus on tehty, saat linkin Oma Häme -sovellukseen.
Liity videovastaanotolle Oma Häme -sovelluksessa tai kirjautumalla osoitteessa omahame.fi. Valitse Oma terveys > tapahtumat > avaa videovastaanotto.
Miten voin asioida toisen puolesta?
Voit asioida Oma Häme -mobiilisovelluksessa toisen henkilön puolesta, jos sinut on siihen valtuutettu. Henkilö, jonka puolesta haluat asioida, valitaan Suomi.fi-verkkopalvelussa. Palvelu tarkistaa oikeutesi asiointiin väestötietorekisteristä. Ammattilaisemme saavat tiedon, jos asioit toisen henkilön puolesta ja kirjaavat asiointiin liittyvät yksityiskohdat puolesta asioitavan asiakas- ja potilastietoihin.
Miten voin valtuuttaa toisen asioimaan puolestani?
Voit valtuuttaa toisen asioimaan puolestasi Suomi.fi-verkkopalvelussa. Valtuuttamasi henkilö voi olla puoliso, lähiomainen tai joku muu luotettavaksi kokemasi henkilö. Valtuuttamallasi henkilöllä on lupa keskustella ammattilaisemme kanssa henkilökohtaisista hyvinvointi- ja terveystiedoistasi.
Lapsen puolesta asiointi
Voit asioida sovelluksessa 0-17-vuotiaan lapsesi puolesta. Jos lapsen on arvioitu olevan kypsä päättämään omista asioistaan eikä hän halua tietojensa näkyvän huoltajalle, huoltaja ei niitä näe.
Lue lisää alaikäisen itsenäisen päätöskyvyn arvioinnista (THL)
Oma Häme -sovelluksesta löytyvät digipolut ohjaavat sinua digitaalisesti palvelusi eri vaiheissa.
Digipolut voivat sisältää esimerkiksi
- lomakkeiden täyttöä, neuvontaa ja jatkohoito-ohjeita verkossa
- oman hyvinvoinnin tai terveydentilan seurantaa
- asiointia ilman paikan päällä käymistä mm. turvallisen viestivälityksen tai videovastaanoton välityksellä
- ajanvarausta.
Sinulle liitetty polku voi sisältää kaikkea näitä tai vain osia näistä toiminnoista.
Oma Häme on ottamassa käyttöön useampia eri käyttäjäryhmille suunnattuja digipolkuja vuoden 2025 aikana. Ensimmäinen digipolku, Diabetesriskissä olevan digipolku, julkaistiin joulukuussa 2024.
Diabetesriskissä olevan digipolku
Diabetesriskissä olevan digipolulla voit testata sairastumisriskisi. Sieltä saat myös keinoja elintapojesi muuttamiseksi ja diabetesriskin pienentämiseksi.
Astu digipolulle ja testaa diabetesriskisi
Mistä löydät Omat digipolut?
Omat digipolut löydät Oma Häme -sovelluksen tai asiointipalvelun kohdasta Oma asiointi.
Digitaalisten palveluiden vastaanottomaksut
Etävastaanottojen asiakasmaksut
Hoitopuhelulla voidaan korvata vastaanottokäynti ja ne kerryttävät maksukattoa. Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.
Fyysisen vastaanottokäynnin korvaava hoitopuhelu terveyskeskuksessa lääkärin kanssa
- 28,20 €/hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä.
Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Fyysisen vastaanottokäynnin korvaava hoitopuhelu erikoissairaanhoidossa
- 66,70 € / hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä
Aikuissosiaalityön chat on maksuton. Keskustelu voidaan suostumuksellasi tarvittaessa siirtää terveydenhuollon ammattilaiselle, joka voi arvioida lääkäripalvelujen tarvetta.
Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. sekä terveyskeskuskäynnit että etävastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Fysioterapeutin chat maksuton, ellei chatia siirretä lääkärille.
Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä.
Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat on maksuton.
Neuvola-chat on maksuton, ellei chatia siirretä lääkärille.
Lääkärin chat tai videovastaanotto maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan chat maksuton, ellei chatia siirretä lääkärille.
Lääkärin chat tai videovastaanotto maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Suun terveydenhuollon chatissa asioiminen on maksutonta.
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutiset
Asiakaspalvelu-chatin uusi nimi on Info
Chatissa voit kysyä esimerkiksi Oma Hämeen palveluiden yhteystietoihin ja sijainteihin liittyviä asioita.

Asiakaspalvelu-chatin uusi nimi on Info
UUTINEN / 12.03.2025
Chatissa voit kysyä esimerkiksi Oma Hämeen palveluiden yhteystietoihin ja sijainteihin liittyviä asioita.
12.03.2025

UUTINEN / 12.03.2025
Asiakaspalvelu-chatin uusi nimi on Info
Infon chatista saat neuvontaa esimerkiksi Oma Hämeen palveluiden yhteystietoihin, sijainteihin ja yleisiin toimintaohjeisiin liittyen.
Chatissa ei käsitellä potilastietoihin, ajanvarauksiin tai laskutukseen liittyviä asioita. Emme myöskään anna ohjausta tai neuvontaa terveyteen tai elämäntilanteeseen liittyen.
Infon chatin löydät Oma Häme -sovelluksesta tai tämän sivun oikean alakulman Aloita chat -painikkeesta. Oma Häme -sovelluksen voit ladata maksutta sovelluskaupastasi.
Lataa Oma Häme -sovellus:

Sosiaali- ja terveydenhuollon vaikuttavuuden arviointi ei ole pelkästään hoitotulosten tarkastelua.

Vaikuttavuuden arviointi – miten kustannusvaikuttavuus auttaa hyvinvointialueiden johtoa päätöksenteossa?
UUTINEN / 05.03.2025
Sosiaali- ja terveydenhuollon vaikuttavuuden arviointi ei ole pelkästään hoitotulosten tarkastelua.

UUTINEN / 05.03.2025
Vaikuttavuuden arviointi – miten kustannusvaikuttavuus auttaa hyvinvointialueiden johtoa päätöksenteossa?
Sosiaali- ja terveydenhuollon vaikuttavuuden arviointi ei ole pelkästään hoitotulosten tarkastelua. Kustannusvaikuttavuuden arviointi auttaa hyvinvointialueiden johtoa ymmärtämään, millä hinnalla ja resursseilla tulokset saavutetaan.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella kehitetään mallia sosiaali- ja terveyspalvelujen vaikuttavuuden arviointiin systeemitasolla. Tutkimus on osa laajempaa Vaikuttavuuden tietojohtaminen Sisä-Suomen yhteistyöalueella -hanketta. Yksi olennainen vaikuttavuuden arvioinnin osa on kustannusvaikuttavuus.
– Jos tarkastelisimme vain hoidon vaikutuksia elämänlaatuun ja terveyteen, kaikki parantavat toimenpiteet kannattaisi toteuttaa, toteaa Oma Hämeen tieto- ja vaikuttavuusjohtaja Katja Antikainen.
Kustannusnäkökulma auttaa ymmärtämään, millä panostuksella haluttu lopputulos saavutetaan.
– Esimerkiksi kalliiden lääkkeiden hoitovaste voi olla heikko, kun taas edullisempi vaihtoehto voi tuottaa lähes saman hoitotuloksen pidemmällä aikavälillä. Kustannusnäkökulma tekee hoitotulokset vertailukelpoisiksi, Antikainen jatkaa.
Jotta palvelu ja hoito olisi kustannustehokas, sen on parannettava elämänlaatua tai terveyttä mahdollisimman vähäisillä kustannuksilla. Kun hoidon kustannuksia verrataan saavutettuun hyötyyn, voidaan tunnistaa vähähyötyiset hoidot, jotka ovat kalliita, mutta tuottavat vain vähän hyvinvointia. Kustannusperusteinen vertailu auttaa suuntaamaan hyvinvointialueen resursseja vaikuttavimpiin palveluihin ja hoitomuotoihin.

Tutkimuksessa kehitetään uutta mallia vaikuttavuuden arviointiin
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tutkija Nina Rajainmäki tarkastelee kustannuslaskentaa osana vaikuttavuusarviointia. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda kustannustiedot osaksi vaikuttavuusarviointia ja laskea yksittäisen palveluketjun kustannukset, esimerkiksi diabeteksen hoidon tai digitaalisten palveluiden osalta.
Tutkimuksessa hyödynnetään Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietoallasta, joka kokoaa yhteen palveluihin ja hoitoihin liittyvä datan. Tutkimuksessa kehitetään vaikuttavuuden arviointimallia, joka auttaa arvioimaan, miten erilaiset palvelut tai laajat toimenpiteet vaikuttavat asiakkaisiin. Mallia testataan parhaillaan digipalveluiden vaikuttavuuden arvioinnissa. Kun digipalvelujen kustannukset yhdistetään tietoon niiden vaikutuksista, saadaan selkeä kuva digipalvelujen tuottamista hyödyistä suhteessa niiden todellisiin kustannuksiin.
Lue lisää vaikuttavuuden arviointimallista: Tutkimus tuo vaikuttavuuden arvioinnin osaksi hyvinvointialueiden arkea
Lue lisää digipalveluiden vaikuttavuuden arvioinnista: Tutkimus selvittää: Kuinka digipalvelut vastaavat hyvinvointialueiden haasteisiin?
Voiko mallia hyödyntää myös muilla hyvinvointialueilla?
– Kehittämäämme vaikuttavuuden arviointimallia voi hyödyntää muilla hyvinvointialueilla, jos saatavilla on luotettavia lähtötietoja. Kustannuslaskentaa varten palvelut tulee tuotteistaa ja yhdistää oikeisiin suoritteisiin, sanoo Rajainmäki.
Tällä hetkellä hyvinvointialueiden kustannusvaikuttavuuden arviointi perustuu pitkälti yksittäisiin tutkimuksiin ja selvityksiin. Arviointimallilla vaikuttavuustiedolla johtaminen voidaan tuoda johdon päivittäiseksi työvälineeksi. Mallin avulla hyvinvointialueiden on mahdollista seurata kuukausittain esimerkiksi ikäihmisten palveluiden kehitystä.
– Jos halutaan tietää ikäihmisten asumisen ostopalvelun kustannusvaikutus, hoitopäivän kustannusten rinnalle tuodaan asukkaan toimintakykytieto. Näin voidaan arvioida, onko asukkaan toimintakyky parantunut tai pysynyt ennallaan suhteessa palveluntuottajalle maksettuun hintaan. Tätä kautta voidaan ohjata palveluntuottajia ja löytää parhaat käytännöt, Antikainen toteaa.
Kustannuslaskentaa kehitetään yhteistyössä
Sosiaali- ja terveysministeriön tavoitteena on siirtyä vaikuttavuusperusteiseen ohjaukseen, mutta se edellyttää yhtenäistä tietopohjaa ja mallinnusta. Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tutkimuksessa tehdään yhteistyötä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa kansallisen tietomallin kehittämiseksi. Lisäksi valtiovarainministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriöt toteuttavat yksikkökustannuslaskentaa kansallisella tasolla. Hyvinvointialueilla tarkastelun painopiste on kuitenkin eri kuin kansallisella tasolla.
– Valtakunnallisesti tiedonkeruussa on alueellisia eroja, jotka vaikeuttavat vertailua. Tietopohjat ja kirjanpidon vyörytyssäännöt voivat vaihdella eri hyvinvointialueilla, eikä aina ole selvää, mistä erot johtuvat, Rajainmäki kertoo.
Antikaisen mukaan, kun vaikuttavuuden arviointimalli saadaan laajasti käyttöön, hoitokäytäntöjä ja palveluja voidaan kehittää tehokkaammin myös kansallisesti. Mallin avulla päätöksentekijät saavat selkeää ja ajankohtaista tietoa siitä, mitkä hoidot ja palvelut tuottavat eniten hyötyä niiden kustannuksiin nähden.
Oma Hämeen tutkimus on osa suurempaa tutkimuskokonaisuutta
Vaikuttavuuden tietojohtaminen Sisä-Suomen yhteistyöalueella -tutkimushanke koostuu kahdesta osasta, vaikuttavuuden tietojohtamisesta ja sosiaalihuollon tutkimuksesta.
Pirkanmaan hyvinvointialue hallinnoi kokonaishanketta. Kanta-Hämeen hyvinvointialue tutkii systeemitasoisen vaikuttavuuden arviointia hyvinvointialueilla. Sosiaalialan osaamiskeskukset Pikassos ja SONet BOTNIA tutkivat sosiaalihuollon peruspalveluja Sulava-hankkeessa.
Systeemitasoisen vaikuttavuuden arviointi hyvinvointialueilla -tutkimuksen tulokset tulevat kaikkien hyvinvointialueiden käyttöön. Lisäksi tutkimushankkeessa tuotetaan hyvinvointialueiden johdolle suunnattu vaikuttavuusjohtamisen käsikirja. Käsikirja tulee sisältämään käytännön työvälineitä, joka auttaa alueiden johtoa ottamaan vaikuttavuustiedon osaksi arjen päätöksentekoa.
Tutkimushanke ajoittuu ajalle 1.1.2024 – 31.12.2025, ja siihen osallistuvat Sisä-Suomen yhteistyöalueen hyvinvointialueet, Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa ja Kanta-Häme, yhdessä sosiaalialan osaamiskeskusten Pikassos Oy ja SONet BOTNIA kanssa.
Tutkimushanketta toteutetaan Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP), joka on rahoitettu Euroopan unionin kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua.

1,5-vuotiaille neuvola-asiakkaille on otettu käyttöön digitaalinen esitietokysely
Pyyntö esitietokyselyn täyttämisestä saapuu huoltajalle tekstiviestitse.

1,5-vuotiaille neuvola-asiakkaille on otettu käyttöön digitaalinen esitietokysely
UUTINEN / 18.02.2025
Pyyntö esitietokyselyn täyttämisestä saapuu huoltajalle tekstiviestitse.

UUTINEN / 18.02.2025
1,5-vuotiaille neuvola-asiakkaille on otettu käyttöön digitaalinen esitietokysely
Pyyntö esitietokyselyn täyttämisestä saapuu huoltajalle tekstiviestitse. Esitietokysely otetaan käyttöön vaiheittain, eivätkä kaikki 1,5-vuotiaiden huoltajat saa tekstiviestiä vielä tässä vaiheessa.
Oma Hämeen 1,5-vuotiaiden neuvola-asiakkaiden huoltajat voivat nyt täyttää lasta koskevan esitietokyselyn digitaalisesti ennen vastaanottoa. Uudistus vähentää päällekkäistä lomakkeiden täyttöä ja tekee tietojen päivittämisestä helpompaa. Pyyntö esitietokyselyn täyttämisestä lähetetään huoltajalle tekstiviestitse ajanvarauksen jälkeen.
Oma Häme kannustaa asiakkaan täyttämään esitietokyselyn sähköisesti ennen vastaanottoa, jotta palveluprosessit pysyvät tehokkaina ja asiakaskokemus paranee.
Mistä esitietokysely löytyy?
Esitietokysely täytetään Oma Häme -sovelluksessa tai kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Kirjautumisnappi löytyy omahame.fi-verkkosivuston yläreunasta. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Oma Häme -sovelluksen voi ladata maksutta sovelluskaupasta.
Tulostettava lomake on saatavilla vain poikkeustapauksia varten. Jos asiakkaalla ei ole mahdollisuutta tunnistautua, hän tulostaa esitietokyselyn sivulta omahame.fi/lomakkeet, täyttää sen ja ottaa mukaansa vastaanotolle.
Tekstiviestimuistutukset ja tietojen täyttäminen
- Kysely avautuu 30 päivää ennen vastaanottoaikaa, ja asiakas saa siitä tekstiviestin. Tekstiviesti ei sisällä linkkejä.
- Jos kyselyä ei ole täytetty viikkoa ennen vastaanottoa, asiakas saa muistutustekstiviestin. Tekstiviesti ei sisällä linkkejä.
- Kun asiakas on kirjautunut Oma Häme -sovellukseen tai asiointipalveluun, hän klikkaa oikeasta yläkulmasta omaa nimeään ja valitsee jälkeen lapsen, jonka puolesta asioi.
- Kun puolesta asioitava on valittu, asiakas valitsee "Omat digipolut" ja sieltä "Lasten ja nuorten polku"
Täytetyt tiedot siirtyvät suoraan ammattilaisten käyttöön potilastietojärjestelmään, mikä nopeuttaa vastaanoton valmistelua ja vähentää tietojen erillistä kirjaamista.
Entä jos asiakkaalla ei mielestään ole aikaa varattuna?
Aina asiakas ei muista tai tiedä, että hänellä on aika varattuna. Omat ajanvaraukset voi tarkistaa Oma Häme -sovelluksesta tai kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Kirjautumisnappi löytyy omahame.fi-verkkosivuston yläreunasta. Lapsen kohdalla huoltaja valitsee ensin lapsen, jonka puolesta asioi.
Oma Häme otti digitaalisen esitietolomakkeen käyttöön jo terveydenhuollon puolella 9.12.2024 alkaen. Kyselyn käyttöä on tarkoitus laajentaa tulevaisuudessa myös muihin palveluihin.