Murupolku

Oma Häme -mobiilisovellus

Sieltä voi bongata vinkkejä. Lataa sovellus nyt!

Oma Häme -sovellus on kätevä apu arjessa

Oma Häme -sovellus on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille tarkoitettu turvallinen asiointipalvelu, jonka avulla pidät hyvinvointialueen digipalvelut kätevästi mukanasi.

Lataa sovelluskaupastasi

Google Playn linkki.   App Storen linkki.

Voit asioida palvelussa myös verkkoselaimen kautta. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. 

Kirjaudu sisään
 

Mitä sovelluksessa voi tehdä?

  • Uutta: Diabetesriskissä olevan digipolulla voit testata sairastumisriskisi ja saat keinoja elintapojesi muuttamiseksi ja diabetesriskin pienentämiseksi.
  • Uutta: Täytä digitaalinen esitietokysely.
  • Ole turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen chatin, digipolun tai videoyhteyden välityksellä.
  • Hae tietoa hyvinvointisi ja terveytesi tueksi.
  • Tarkastele ajanvarauksiasi, laboratoriotuloksiasi sekä ammattilaisten kirjauksia.
  • Tarkastele digipolkujasi.
  • Asioi läheisesi tai lapsesi puolesta.
  • Linkitys OmaKantaan, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin.

Katso ohjevideo:

 

Oma Häme -mobiilisovelluksen UKK

Usein kysyttyä

  1. Lataa Oma Häme -mobiilisovellus puhelimellesi tai tabletillesi App Storesta tai Google Playsta. Valitse App Store, jos sinulla on iOS-laite ja Google Play, jos sinulla on Android-laite.
  2. Ensimmäinen kirjautumiskerta edellyttää vahvaa tunnistautumista joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
  3. Jatkossa voit kirjautua valitsemallasi nelinumeroisella PIN-koodilla tai sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella.

Katso sovelluksen käyttöehdot

Oma Häme -mobiilisovellus on turvallinen ja luotettava palvelu. Palvelussa käytettävät tunnistetiedot välitetään aina vahvaa salausta käyttäen. 

Sovelluksen käyttäjänä sinun tulee pitää huolta oman laitteesi tietoturvasta. Sinun on oltava tietoinen siitä, että verkkoympäristö ja verkkopalvelut eivät ole täysin tietoturvallisia. 

Palvelu kerää rekisteröityneen käyttäjän antamia henkilötietoja (nimi, henkilötunnus, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite). Tietoja voidaan käyttää muun muassa tilastolliseen kehittämiseen ja suunnitteluun.

Katso sovelluksen tietosuojaseloste

Katso sovelluksen käyttöehdot

Oma Häme -mobiilisovelluksen lataaminen sovelluskaupasta on maksutonta.

Mobiilisovelluksen palvelut ovat maksuttomia lääkärin chat- ja videovastaanottoa lukuun ottamatta. 

Lue lisää etävastaanottojen asiakasmaksuista

Etäasiointi chat-palveluissamme on helppo ja nopea tapa hoitaa hyvinvointiisi ja terveyteesi liittyviä asioita. Voit asioida chat-palveluissamme myös toisen henkilön puolesta, jos sinut on tähän valtuutettu. 

Infon chat

Avoinna arkisin klo 9–13.

Infon chatista saat neuvontaa esimerkiksi Oma Hämeen palveluiden yhteystietoihin, sijainteihin tai yleisiin toimintaohjeisiin liittyen. Emme käsittele chatissa potilastietoja, ajanvarauksiin tai laskutukseen liittyviä asioit. Emme myöskään anna ohjausta tai neuvontaa terveyteen tai elämäntilanteeseen liittyen.

Muut chatit

Terveys-chat

Aikuissosiaalityön chat

Neuvola-chat

Lisää chat-palveluita tulossa pian

Kehitämme ja laajennamme chat-palveluitamme jatkuvasti. Tiedotamme uusista palveluista tällä sivulla. 

Voit pyytää, että sinulle varataan aika videovastaanotolle. Kun ajanvaraus on tehty, saat linkin Oma Häme -sovellukseen.

Liity videovastaanotolle Oma Häme -sovelluksessa tai kirjautumalla osoitteessa omahame.fi. Valitse Oma terveys > tapahtumat > avaa videovastaanotto.

Katso tarkemmat ohjeet videovastaanotolle

Miten voin asioida toisen puolesta?

Voit asioida Oma Häme -mobiilisovelluksessa toisen henkilön puolesta, jos sinut on siihen valtuutettu. Henkilö, jonka puolesta haluat asioida, valitaan Suomi.fi-verkkopalvelussa. Palvelu tarkistaa oikeutesi asiointiin väestötietorekisteristä. Ammattilaisemme saavat tiedon, jos asioit toisen henkilön puolesta ja kirjaavat asiointiin liittyvät yksityiskohdat puolesta asioitavan asiakas- ja potilastietoihin.

Miten voin valtuuttaa toisen asioimaan puolestani?

Voit valtuuttaa toisen asioimaan puolestasi Suomi.fi-verkkopalvelussa. Valtuuttamasi henkilö voi olla puoliso, lähiomainen tai joku muu luotettavaksi kokemasi henkilö. Valtuuttamallasi henkilöllä on lupa keskustella ammattilaisemme kanssa henkilökohtaisista hyvinvointi- ja terveystiedoistasi. 

Lapsen puolesta asiointi

Voit asioida sovelluksessa 0-17-vuotiaan lapsesi puolesta. Jos lapsen on arvioitu olevan kypsä päättämään omista asioistaan eikä hän halua tietojensa näkyvän huoltajalle, huoltaja ei niitä näe.

Lue lisää alaikäisen itsenäisen päätöskyvyn arvioinnista (THL)

Oma Häme -sovelluksesta ja asiointipalvelusta löytyvät digipolut ohjaavat sinua digitaalisesti palvelusi eri vaiheissa.

Digipolut voivat sisältää esimerkiksi

  • lomakkeiden täyttöä, neuvontaa ja jatkohoito-ohjeita verkossa
  • oman hyvinvoinnin tai terveydentilan seurantaa
  • asiointia ilman paikan päällä käymistä mm. turvallisen viestivälityksen tai videovastaanoton välityksellä
  • ajanvarausta.

Ammattilaisen sinulle liittämä polku voi sisältää kaikkea näitä tai vain osia näistä toiminnoista.

Oma Häme on ottamassa käyttöön useampia eri käyttäjäryhmille suunnattuja digipolkuja vuoden 2025 aikana.

Diabetesriskissä olevan digipolulle voi liittyä kuka vain

Diabetesriskissä olevan digipolulla voit testata sairastumisriskisi. Sieltä saat myös keinoja elintapojesi muuttamiseksi ja diabetesriskin pienentämiseksi. 

Astu digipolulle ja testaa diabetesriskisi 

Mistä löydän Omat digipolkuni?

Omat digipolut löydät Oma Häme -sovelluksen tai asiointipalvelun kohdasta Oma asiointi.

Digitaalisten palveluiden vastaanottomaksut

Etävastaanottojen asiakasmaksut

Hoitopuhelulla voidaan korvata vastaanottokäynti ja ne kerryttävät maksukattoa. Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.  

Fyysisen vastaanottokäynnin korvaava hoitopuhelu terveyskeskuksessa lääkärin kanssa

  • 28,20 €/hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä. 

Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana. 

Fyysisen vastaanottokäynnin korvaava hoitopuhelu erikoissairaanhoidossa

  • 66,70 € / hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä

Aikuissosiaalityön chat on maksuton. Keskustelu voidaan suostumuksellasi tarvittaessa siirtää terveydenhuollon ammattilaiselle, joka voi arvioida lääkäripalvelujen tarvetta.

Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. sekä terveyskeskuskäynnit että etävastaanotot) kalenterivuoden aikana.

Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä.

Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.  

Neuvola-chat on maksuton, ellei chattia siirretä lääkärille.

Lääkärin chat tai videovastaanotto maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.

Terveys-chat maksuton, ellei chattia siirretä lääkärille.

Lääkärin chat tai videovastaanotto maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.

Suun terveydenhuollon chat on maksuton.

Sisältöjulkaisija

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä
UUTINEN
05.06.2025

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

Ensimmäinen pilottiyksikkö on silmäyksikkö, ja muut erikoisalat tulevat mukaan syksyllä.

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

UUTINEN / 05.06.2025

Ensimmäinen pilottiyksikkö on silmäyksikkö, ja muut erikoisalat tulevat mukaan syksyllä.

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

UUTINEN / 05.06.2025

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

Kanta-Hämeen hyvinvointialue Oma Häme aloittaa keväällä 2025 uuden lähetenavigaattorin pilotoinnin. Uudistus tähtää siihen, että terveydenhuollon ammattilaiset voivat jatkossa lähettää potilaslähetteet sähköisesti paperisten sijaan. Ensimmäinen pilottiyksikkö on silmäyksikkö, ja muut erikoisalat tulevat mukaan käyttöönottoon syksyn 2025 aikana. – Haluamme päästä eroon paperilähetteistä ja siirtyä tietoturvalliseen sähköiseen järjestelmään. Se säästää aikaa, paperia ja helpottaa merkittävästi sekä lähettävien että vastaanottavien ammattilaisten työtä, kertoo tulosalueylilääkäri Kati Kortelainen Oma Hämeestä.

Lähetenavigaattorin avulla lähete saapuu suoraan oikeaan yksikköön nopeasti ja turvallisesti. Se vähentää postin ja faksien käyttöä sekä manuaalista käsittelyä, mikä sujuvoittaa hoitoprosessia. – Asiakkaan näkökulmasta tämä tarkoittaa nopeampaa palvelua ja lyhyempiä odotusaikoja. Lähete ei enää jää matkalle postin varaan, Kortelainen toteaa.

Uudistus tukee Oma Hämeen tavoitetta kohti paperittomampaa ja sujuvampaa terveydenhuoltoa. Samalla se lisää tietoturvaa, vähentää virhemahdollisuuksia ja säästää ympäristöä. Pilottivaiheen kokemusten perusteella toimintamallia kehitetään ennen laajempaa käyttöönottoa muilla erikoisaloilla.

Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta.
UUTINEN
28.05.2025

Digipolkuvalikoima kasvaa – tänä vuonna luvassa useita uusia julkaisuja

Digipolut ohjaavat asiakasta digitaalisesti palvelun eri vaiheissa.

Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta.

Digipolkuvalikoima kasvaa – tänä vuonna luvassa useita uusia julkaisuja

UUTINEN / 28.05.2025

Digipolut ohjaavat asiakasta digitaalisesti palvelun eri vaiheissa.

Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta.

UUTINEN / 28.05.2025

Digipolkuvalikoima kasvaa – tänä vuonna luvassa useita uusia julkaisuja

Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta.

Oma Häme panostaa vahvasti digitaalisiin asiakaspolkuihin. Vuonna 2025 julkaistaan vielä useita uusia digipolkuja, jotka tukevat asiakkaita monipuolisesti hyvinvoinnin ja hoidon eri vaiheissa. Digipolut ovat saatavilla Oma Häme -sovelluksessa sekä tietokonetta käyttävillä kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi.

Mitä digipolut ovat?

Digipolut ovat digitaalisia palvelukokonaisuuksia, jotka tarjoavat asiakkaille tukea, ohjausta ja palvelua ilman tarvetta fyysiseen käyntiin. Polut voivat sisältää muun muassa:

  • lomakkeiden täyttöä, neuvontaa ja jatkohoito-ohjeita verkossa
  • oman hyvinvoinnin tai terveydentilan seurantaa
  • turvallista viestinvälitystä tai videovastaanottoja
  • ajanvarausta.

– Digipolut vähentävät häiriökysyntää ja -tarjontaa, kun tiedonkulku tehostuu. Lisäksi resurssitehokkuus kasvaa, kun vastaanottokäynti ei aina ole tarpeen, ICT-palvelupäällikkö Johanna Rauhala kertoo.

Julkaistuja digipolkuja – tukea terveyteen ja arkeen

Oma Hämeen ensimmäinen digipolku, Diabetesriskissä olevan polku, julkaistiin vuoden 2024 lopulla. Polulla asiakas voi arvioida oman sairastumisriskinsä ja saada konkreettisia keinoja elintapamuutoksiin. Polulle on liittynyt jo 580 asiakasta.

Diabetesriskissä olevan digipolku on toistaiseksi ainoa, jolle kuka tahansa voi liittyä. Suurin osa digipoluista on suunniteltu siten, että ammattilainen liittää asiakkaan polulle hänen yksilöllisen tarpeensa perusteella.

Oma Hämeen ensimmäinen sosiaalihuollon digipolku, Työllisyyteen ja koulutukseen tähtäävä digipolku, julkaistiin keväällä 2025. Polku tarjoaa tukea työnhakijoille matkalla kohti opintoja tai työelämää.

Leikkaukseen valmistautuville on julkaistu digipolut seuraaviin toimenpiteisiin:

  • nivustyrä
  • sappirakon poisto
  • rintojen pienennys.

Uusia digipolkuja tulossa vuoden 2025 aikana

Tänä vuonna Oma Häme julkaisee vielä useita uusia digipolkuja eri asiakasryhmille:

  • Sepelvaltimotautipotilaan digipolku
  • Palliatiivisen potilaan digipolku
  • Rintasyöpäpotilaan digipolku
  • Raskaana olevan digipolku
  • Lapsettomuuden digipolku.

Lisäksi kehitteillä ovat muun muassa Masennuksen digipolku, Lapsen nepsy-polku (ADHD) ja sosiaalihuollon digipolkuja.

Digipolut osana laajempaa digitaalisten palvelujen kehitystä

Digipolut ovat osa Oma Hämeen digitaalisten palvelujen kokonaisuutta, jonka tavoitteena on tarjota asiakkaille sujuvia ja ajasta riippumattomia palvelukokemuksia.

– Digipolkujen avulla asiakas tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Hän saa yksilöllistä ohjausta, mutta myös automatisoitua tukea ja yleistietoa, Rauhala kertoo.

Teknisenä alustana digipoluissa käytetään BCB Medicalin dynaamisia palvelupolkuja, jotka mahdollistavat myös PROM-mittausten, eli elämänlaatukyselyiden, toteuttamisen.

Asiakas löytää omat digipolkunsa Oma Häme -sovelluksen tai asiointipalvelun kohdasta "Oma asiointi".

Lue lisää:

Oletko riskissä sairastua diabetekseen?
Digipolku nivustyräleikkaukseen tulevalle potilaalle on nyt julkaistu!
Oma Häme julkaisi ensimmäisen sosiaalihuollon digipolkunsa – tukee työnhakijoita matkalla kohti työelämää

Euroopan unionin rahoittama.

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille 
UUTINEN
08.05.2025

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille

Perusterveydenhuollossa on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli.

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille 

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille

UUTINEN / 08.05.2025

Perusterveydenhuollossa on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli.

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille 

UUTINEN / 08.05.2025

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille

Oma Hämeessä perusterveydenhuollon avopalveluissa on otettu käyttöön vaiheittain hoidon jatkuvuusmalli, jonka tavoitteena on parantaa hoidon jatkuvuutta, laatua ja asiakkaiden kokemusta. Samalla Oma Hämeessä on käynnistetty satunnaisemmin asioiville asiakkaille Ensilinjapalveluita.  

Perusterveydenhuollon palveluiden osalta satunnaisesti asioivat asiakkaat ottavat yhteyttä terveyteen liittyvissä kiireellisissä asioissa Päivystysapu 116 117 kiireellisen hoidon Ensilinjaan ja kiireettömissä asioissa Terveysasemien alueellisiin kiireettömiin Ensilinjanumeroihin tai Terveys-chatiin. Asiakkaat, joille on nimetty oma lääkäri ja hoitaja, ottavat yhteyttä kaikissa kiireettömissä ja kiireellisissä asioissa omaan terveysaseman tiimiin. Lue lisää: https://omahame.fi/w/uusi-terveysasemien-kiireeton-ensilinja-helpottaa-erityisesti-harvoin-tai-ensimmaista-kertaa-asioivien-asiakkaiden-yhteydensaantia  

Mistä asiakas voi tietää, että onko hänelle nimetty omaa hoitajaa ja lääkäriä? 

Tällä hetkellä asiakas ei voi itse tarkistaa onko hänelle nimetty omaa hoitajaa ja lääkäriä. Tämän vuoksi tulemme lähettämään tunnistetuille hoidon jatkuvuusmallin piiriin kuuluville asiakkaille tekstiviestillä oman tiimin yhteystiedot. 

Tekstiviestikampanjan tarkoitus 

Tekstiviestikampanja on suunniteltu tavoittamaan ne asiakkaat, joille on nimetty omalääkäri ja omahoitaja hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti. Kampanjan aikana asiakkaille lähetetään 9.5.2025 tekstiviesti, jossa ilmoitetaan heidän oman tiiminsä yhteystiedot. Tämä tiimi on ensisijainen yhteydenottopaikka kiireellisissä ja kiireettömissä asioissa terveysasemien aukioloaikoina.  

Tiedonhaussa jouduimme tekemään rajauksia, joten tekstiviestimme ei ehkä tavoita täydellisesti kaikkia.  

Mikä on hoidon jatkuvuusmalli? 

Hoidon jatkuvuusmallissa keskeisenä tavoitteena on tarjota asiakkaille henkilökohtainen vastuuhoitosuhde oman lääkärin ja hoitajan kautta. Malli kohdentuu tässä vaiheessa erityisesti asiakkaisiin, joilla on: 

  • pitkäaikaissairauksia 
  • tarve säännölliselle hoitokontaktille 
  • monialaista palvelutarvetta 

Oman lääkärin ja hoitajan avulla pyritään varmistamaan, että asiakkaat saavat jatkuvaa ja laadukasta hoitoa heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa. 

Miten toimia, jos et saa tekstiviestiä? 

Jos asiakas ei saa tekstiviestiä, mutta tietää, että hänelle on nimetty oma ammattilainen, hän voi silti ottaa yhteyttä omaan tiimiinsä. Yhteystiedot löytyvät Oma Hämeen verkkosivuilta tai asia selviää seuraavan asioinnin yhteydessä. 

Yhteydenotto epäselvissä tilanteissa 

Kiireettömissä asioissa asiakkaat voivat ottaa yhteyttä oman alueen terveysaseman kiireettömään Ensilinjaan tai terveysaseman tiimiin. Hoitohenkilökunta ohjaa asiakkaat jatkoasioinnin suhteen ja tiedottaa lisää hoidon jatkuvuusmallista. 

Huomio asiakkaille 

Asiakkaan ei tarvitse ottaa yhteyttä tarkistaakseen, kuuluvatko he hoidon jatkuvuusmalliin. Mahdolliset tiedustelut hoituvat seuraavan asioinnin yhteydessä. 

Kiitos ymmärryksestä. Tekstiviestikampanjan avulla pyrimme parantamaan tiedonkulkua ja tukemaan hoidon jatkuvuusmallin sujuvaa käyttöönottoa. 

 Euroopan unionin rahoittaman – NextGenerationEU -logo.

Lataa Oma Häme -sovellus sovelluskaupastasi

Lataa Oma Häme -sovellus:

Google Playn sovelluskaupan logo.App Storen sovelluskaupan logo.

 

Euroopan unionin rahoittama.