Murupolku

Oma Häme -mobiilisovellus

Asioi hyvinvointiin ja terveyteen liittyvissä asioissa Oma Häme -sovelluksella.
 

Oma Häme -sovellus on kätevä apu arjessa

Oma Häme -sovellus on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille tarkoitettu turvallinen asiointipalvelu, jonka avulla pidät hyvinvointialueen digipalvelut kätevästi mukanasi.

Lataa sovelluskaupastasi

Google Playn linkki.   App Storen linkki.

Voit asioida palvelussa myös verkkoselaimen kautta. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. 

Kirjaudu sisään
 

Mitä sovelluksessa voi tehdä?

  • Uutta: Diabetesriskissä olevan digipolulla voit testata sairastumisriskisi ja saat keinoja elintapojesi muuttamiseksi ja diabetesriskin pienentämiseksi.
  • Uutta: Täytä digitaalinen esitietokysely.
  • Ole turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen chatin, digipolun tai videoyhteyden välityksellä.
  • Hae tietoa hyvinvointisi ja terveytesi tueksi.
  • Tarkastele ajanvarauksiasi, laboratoriotuloksiasi sekä ammattilaisten kirjauksia.
  • Tarkastele digipolkujasi.
  • Asioi läheisesi tai lapsesi puolesta.
  • Linkitys OmaKantaan, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin.

Katso ohjevideo:

 

Oma Häme -mobiilisovelluksen UKK

Usein kysyttyä

  1. Lataa Oma Häme -mobiilisovellus puhelimellesi tai tabletillesi App Storesta tai Google Playsta. Valitse App Store, jos sinulla on iOS-laite ja Google Play, jos sinulla on Android-laite.
  2. Ensimmäinen kirjautumiskerta edellyttää vahvaa tunnistautumista joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
  3. Jatkossa voit kirjautua valitsemallasi nelinumeroisella PIN-koodilla tai sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella.

Katso sovelluksen käyttöehdot

Oma Häme -mobiilisovellus on turvallinen ja luotettava palvelu. Palvelussa käytettävät tunnistetiedot välitetään aina vahvaa salausta käyttäen. 

Sovelluksen käyttäjänä sinun tulee pitää huolta oman laitteesi tietoturvasta. Sinun on oltava tietoinen siitä, että verkkoympäristö ja verkkopalvelut eivät ole täysin tietoturvallisia. 

Palvelu kerää rekisteröityneen käyttäjän antamia henkilötietoja (nimi, henkilötunnus, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite). Tietoja voidaan käyttää muun muassa tilastolliseen kehittämiseen ja suunnitteluun.

Katso sovelluksen tietosuojaseloste

Katso sovelluksen käyttöehdot

Oma Häme -mobiilisovelluksen lataaminen sovelluskaupasta on maksutonta.

Mobiilisovelluksen palvelut ovat maksuttomia lääkärin chat- ja videovastaanottoa lukuun ottamatta. 

Lue lisää etävastaanottojen asiakasmaksuista

Etäasiointi chat-palveluissamme on helppo ja nopea tapa hoitaa hyvinvointiisi ja terveyteesi liittyviä asioita. Voit asioida chat-palveluissamme myös toisen henkilön puolesta, jos sinut on tähän valtuutettu. 

Infon chat

Avoinna arkisin klo 9–13.

Infon chatista saat neuvontaa esimerkiksi Oma Hämeen palveluiden yhteystietoihin, sijainteihin tai yleisiin toimintaohjeisiin liittyen. Emme käsittele chatissa potilastietoja, ajanvarauksiin tai laskutukseen liittyviä asioit. Emme myöskään anna ohjausta tai neuvontaa terveyteen tai elämäntilanteeseen liittyen.

Muut chatit

Terveys-chat

Aikuissosiaalityön chat

Neuvola-chat

Lisää chat-palveluita tulossa pian

Kehitämme ja laajennamme chat-palveluitamme jatkuvasti. Tiedotamme uusista palveluista tällä sivulla. 

Voit pyytää, että sinulle varataan aika videovastaanotolle. Kun ajanvaraus on tehty, saat linkin Oma Häme -sovellukseen.

Liity videovastaanotolle Oma Häme -sovelluksessa tai kirjautumalla osoitteessa omahame.fi. Valitse Oma terveys > tapahtumat > avaa videovastaanotto.

Katso tarkemmat ohjeet videovastaanotolle

Miten voin asioida toisen puolesta?

Voit asioida Oma Häme -mobiilisovelluksessa toisen henkilön puolesta, jos sinut on siihen valtuutettu. Henkilö, jonka puolesta haluat asioida, valitaan Suomi.fi-verkkopalvelussa. Palvelu tarkistaa oikeutesi asiointiin väestötietorekisteristä. Ammattilaisemme saavat tiedon, jos asioit toisen henkilön puolesta ja kirjaavat asiointiin liittyvät yksityiskohdat puolesta asioitavan asiakas- ja potilastietoihin.

Miten voin valtuuttaa toisen asioimaan puolestani?

Voit valtuuttaa toisen asioimaan puolestasi Suomi.fi-verkkopalvelussa. Valtuuttamasi henkilö voi olla puoliso, lähiomainen tai joku muu luotettavaksi kokemasi henkilö. Valtuuttamallasi henkilöllä on lupa keskustella ammattilaisemme kanssa henkilökohtaisista hyvinvointi- ja terveystiedoistasi. 

Lapsen puolesta asiointi

Voit asioida sovelluksessa 0-17-vuotiaan lapsesi puolesta. Jos lapsen on arvioitu olevan kypsä päättämään omista asioistaan eikä hän halua tietojensa näkyvän huoltajalle, huoltaja ei niitä näe.

Lue lisää alaikäisen itsenäisen päätöskyvyn arvioinnista (THL)

Oma Häme -sovelluksesta ja asiointipalvelusta löytyvät digipolut ohjaavat sinua digitaalisesti palvelusi eri vaiheissa.

Digipolut voivat sisältää esimerkiksi

  • lomakkeiden täyttöä, neuvontaa ja jatkohoito-ohjeita verkossa
  • oman hyvinvoinnin tai terveydentilan seurantaa
  • asiointia ilman paikan päällä käymistä mm. turvallisen viestivälityksen tai videovastaanoton välityksellä
  • ajanvarausta.

Ammattilaisen sinulle liittämä polku voi sisältää kaikkea näitä tai vain osia näistä toiminnoista.

Oma Häme on ottamassa käyttöön useampia eri käyttäjäryhmille suunnattuja digipolkuja vuoden 2025 aikana.

Diabetesriskissä olevan digipolulle voi liittyä kuka vain

Diabetesriskissä olevan digipolulla voit testata sairastumisriskisi. Sieltä saat myös keinoja elintapojesi muuttamiseksi ja diabetesriskin pienentämiseksi. 

Astu digipolulle ja testaa diabetesriskisi 

Mistä löydän Omat digipolkuni?

Omat digipolut löydät Oma Häme -sovelluksen tai asiointipalvelun kohdasta Oma asiointi.

Digitaalisten palveluiden vastaanottomaksut

Etävastaanottojen asiakasmaksut

Hoitopuhelulla voidaan korvata vastaanottokäynti ja ne kerryttävät maksukattoa. Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.  

Fyysisen vastaanottokäynnin korvaava hoitopuhelu terveyskeskuksessa lääkärin kanssa

  • 28,20 €/hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä. 

Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana. 

Fyysisen vastaanottokäynnin korvaava hoitopuhelu erikoissairaanhoidossa

  • 66,70 € / hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä

Aikuissosiaalityön chat on maksuton. Keskustelu voidaan suostumuksellasi tarvittaessa siirtää terveydenhuollon ammattilaiselle, joka voi arvioida lääkäripalvelujen tarvetta.

Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. sekä terveyskeskuskäynnit että etävastaanotot) kalenterivuoden aikana.

Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä.

Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.  

Neuvola-chat on maksuton, ellei chattia siirretä lääkärille.

Lääkärin chat tai videovastaanotto maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.

Terveys-chat maksuton, ellei chattia siirretä lääkärille.

Lääkärin chat tai videovastaanotto maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.

Suun terveydenhuollon chat on maksuton.

Sisältöjulkaisija

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille 
UUTINEN
08.05.2025

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille

Perusterveydenhuollossa on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli.

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille 

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille

UUTINEN / 08.05.2025

Perusterveydenhuollossa on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli.

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille 

UUTINEN / 08.05.2025

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille

Oma Hämeessä perusterveydenhuollon avopalveluissa on otettu käyttöön vaiheittain hoidon jatkuvuusmalli, jonka tavoitteena on parantaa hoidon jatkuvuutta, laatua ja asiakkaiden kokemusta. Samalla Oma Hämeessä on käynnistetty satunnaisemmin asioiville asiakkaille Ensilinjapalveluita.  

Perusterveydenhuollon palveluiden osalta satunnaisesti asioivat asiakkaat ottavat yhteyttä terveyteen liittyvissä kiireellisissä asioissa Päivystysapu 116 117 kiireellisen hoidon Ensilinjaan ja kiireettömissä asioissa Terveysasemien alueellisiin kiireettömiin Ensilinjanumeroihin tai Terveys-chatiin. Asiakkaat, joille on nimetty oma lääkäri ja hoitaja, ottavat yhteyttä kaikissa kiireettömissä ja kiireellisissä asioissa omaan terveysaseman tiimiin. Lue lisää: https://omahame.fi/w/uusi-terveysasemien-kiireeton-ensilinja-helpottaa-erityisesti-harvoin-tai-ensimmaista-kertaa-asioivien-asiakkaiden-yhteydensaantia  

Mistä asiakas voi tietää, että onko hänelle nimetty omaa hoitajaa ja lääkäriä? 

Tällä hetkellä asiakas ei voi itse tarkistaa onko hänelle nimetty omaa hoitajaa ja lääkäriä. Tämän vuoksi tulemme lähettämään tunnistetuille hoidon jatkuvuusmallin piiriin kuuluville asiakkaille tekstiviestillä oman tiimin yhteystiedot. 

Tekstiviestikampanjan tarkoitus 

Tekstiviestikampanja on suunniteltu tavoittamaan ne asiakkaat, joille on nimetty omalääkäri ja omahoitaja hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti. Kampanjan aikana asiakkaille lähetetään 9.5.2025 tekstiviesti, jossa ilmoitetaan heidän oman tiiminsä yhteystiedot. Tämä tiimi on ensisijainen yhteydenottopaikka kiireellisissä ja kiireettömissä asioissa terveysasemien aukioloaikoina.  

Tiedonhaussa jouduimme tekemään rajauksia, joten tekstiviestimme ei ehkä tavoita täydellisesti kaikkia.  

Mikä on hoidon jatkuvuusmalli? 

Hoidon jatkuvuusmallissa keskeisenä tavoitteena on tarjota asiakkaille henkilökohtainen vastuuhoitosuhde oman lääkärin ja hoitajan kautta. Malli kohdentuu tässä vaiheessa erityisesti asiakkaisiin, joilla on: 

  • pitkäaikaissairauksia 
  • tarve säännölliselle hoitokontaktille 
  • monialaista palvelutarvetta 

Oman lääkärin ja hoitajan avulla pyritään varmistamaan, että asiakkaat saavat jatkuvaa ja laadukasta hoitoa heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa. 

Miten toimia, jos et saa tekstiviestiä? 

Jos asiakas ei saa tekstiviestiä, mutta tietää, että hänelle on nimetty oma ammattilainen, hän voi silti ottaa yhteyttä omaan tiimiinsä. Yhteystiedot löytyvät Oma Hämeen verkkosivuilta tai asia selviää seuraavan asioinnin yhteydessä. 

Yhteydenotto epäselvissä tilanteissa 

Kiireettömissä asioissa asiakkaat voivat ottaa yhteyttä oman alueen terveysaseman kiireettömään Ensilinjaan tai terveysaseman tiimiin. Hoitohenkilökunta ohjaa asiakkaat jatkoasioinnin suhteen ja tiedottaa lisää hoidon jatkuvuusmallista. 

Huomio asiakkaille 

Asiakkaan ei tarvitse ottaa yhteyttä tarkistaakseen, kuuluvatko he hoidon jatkuvuusmalliin. Mahdolliset tiedustelut hoituvat seuraavan asioinnin yhteydessä. 

Kiitos ymmärryksestä. Tekstiviestikampanjan avulla pyrimme parantamaan tiedonkulkua ja tukemaan hoidon jatkuvuusmallin sujuvaa käyttöönottoa. 

 Euroopan unionin rahoittaman – NextGenerationEU -logo.

Lääkäri kirjoittaa tietokoneella. Vieressä on punainen sydän.
UUTINEN
28.04.2025

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen

Chat aloittaa toimintansa 2.5. alkaen.

Lääkäri kirjoittaa tietokoneella. Vieressä on punainen sydän.

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen

UUTINEN / 28.04.2025

Chat aloittaa toimintansa 2.5. alkaen.

Lääkäri kirjoittaa tietokoneella. Vieressä on punainen sydän.

UUTINEN / 28.04.2025

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen

Kantahämäläiset saavat toukokuussa käyttöönsä entistä sujuvamman ja selkeämmän reitin terveyspalveluihin, kun Oma Hämeen useita chat-palveluita yhdistetään Terveys-chatiksi 2.5.2025 alkaen. Uusi palvelu kokoaa sairaanhoitajan, fysioterapian, mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä suun terveydenhuollon chatit yhden digitaalisen oven taakse.

– Muutoksen myötä chat-palveluissa asioiminen selkeytyy, ja potilaamme ohjautuvat sopivalle ammattilaiselle aiempaa tehokkaammin, kertoo Digitaalisen sote-keskuksen apulaisylilääkäri Tomi Roine.

Kantahämäläiset voivat olla yhteydessä Terveys-chattiin kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa. Jos sinulla on kuitenkin nimetty omalääkäri tai omahoitaja, suosittelemme olemaan ensisijaisesti yhteydessä suoraan oman terveysasemasi tiimiin, jotta hoidon sujuvuus ja jatkuvuus saadaan varmistettua. Voit silti olla yhteydessä myös chatin kautta esimerkiksi satunnaisissa asioissa.

Oirekysely varmistaa sopivan ammattilaisen nopeasti

Terveys-chat alkaa joko oirekyselyn täyttämisellä tai valitsemalla ajanvaraukseen liittyvät asiat.

Jos täytät oirekyselyn, sinut ohjataan suoraan sopivan terveydenhuollon ammattilaisen luo. Kyselyllä varmistetaan, että saat apua juuri oikealta taholta – tehokkaasti ja ilman turhaa odottelua.

Jos asiasi koskee ajanvarausta, voit valita ajanvaraukseen liittyvät asiat suoraan aloitusvalikosta.

Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–20 ja sen ammattilaiset ovat tavoitettavissa seuraavasti:
•    Sairaanhoitaja ja lääkäri: ma–pe klo 8–20
•    Mielenterveys- ja päihdepalvelut: ma–pe klo 13–15
•    Fysioterapia: ma–pe klo 8–15
•    Suun terveydenhuolto: ma–pe klo 8–14

Jos asioit ammattilaisen paikallaoloajan ulkopuolella, kiireellinen asia ohjautuu sairaanhoitajalle. Kiireettömissä asioissa voit tallentaa täyttämäsi oirekyselyn ja palata chattiin, kun asiaa hoitava ammattilainen on paikalla. 

Kun Terveys-chat on kiinni, voit kuitenkin täyttää oirekyselyn. Kysely ohjaa ottamaan yhteyttä päivystykseen tai hätänumeroon, jos se toteaa asian olevan kiireellinen. Muussa tapauksessa oirekysely nopeuttaa asioinnin aloittamista, kun palaat chattiin sen aukioloaikana. 

Terveys-chatissa voit asioida myös toisen henkilön, esimerkiksi lapsen, puolesta, kun valtuutus on tehty Suomi.fi-verkkopalvelussa.

Lue lisää toisen puolesta asioinnista

Asiointimäärät jatkuvassa kasvussa – suosio kertoo tarpeesta

Chat-palvelun käyttö on yli kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana, ja kasvu jatkuu yhä. Tämä kertoo, että digitaalinen terveydenhuollon asiointikanava vastaa asiakkaiden odotuksiin tai tarpeisiin.

– Chatissa hoidamme tällä hetkellä erityisen paljon esimerkiksi siitepölyallergiasta kärsiviä, Roine kertoo ajankohtaisista tarpeista.

Chatin ruuhka-ajat osuvat usein varhaisiin aamuihin, joten asiakkaita kannustetaan ottamaan yhteyttä mahdollisuuksien mukaan myöhemmin päivällä. Kokeneet ammattilaiset hoitavat asiakkaan asian sujuvasti ja tehokkaasti chatin aikana. Fyysistä vastaanottokäyntiä ei monissa tapauksissa tarvita. 

Terveys-chat on osa laajempaa digipalveluiden kokonaisuutta

Terveys-chat ja muut Oma Hämeen chatit, eli neuvola-chat, aikuissosiaalityön chat ja info-chat, ovat osa Oma Hämeen digipalvelukokonaisuutta. Digipalveluiden tarkoituksena ei ole korvata perinteisiä palveluita, vaan toimia rinnakkaisena ja helppona väylänä laadukkaiden palveluiden piiriin.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen digipalvelut ovat kätevimmin käytettävissä Oma Häme -sovelluksella tai kirjautumalla asiointipalveluun Oma Hämeen verkkosivustolla osoitteessa omahame.fi. Chatin voi aloittaa myös jokaiselta sivulta Oma Hämeen verkkosivustolla. 

Lue lisää Oma Hämeen digipalveluista
Lue lisää Oma Häme -sovelluksesta


Euroopan unionin rahoittama.

Sairaanhoitaja Suvi Laitinen työpöydän ääressä.
ARTIKKELI
16.04.2025

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden digisairaanhoitaja Suvi Laitinen: ”Asiakkaiden onnistumisten näkeminen on aina innostavaa"

Suvi Laitinen näkee etävastaanottojen olevan tätä päivää ja tulevaisuutta.

Sairaanhoitaja Suvi Laitinen työpöydän ääressä.

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden digisairaanhoitaja Suvi Laitinen: ”Asiakkaiden onnistumisten näkeminen on aina innostavaa"

ARTIKKELI / 16.04.2025

Suvi Laitinen näkee etävastaanottojen olevan tätä päivää ja tulevaisuutta.

Sairaanhoitaja Suvi Laitinen työpöydän ääressä.

ARTIKKELI / 16.04.2025

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden digisairaanhoitaja Suvi Laitinen: ”Asiakkaiden onnistumisten näkeminen on aina innostavaa"

Sairaanhoitaja Suvi Laitinen on työssään nähnyt läheltä, miten mielenterveys- ja päihdeongelmat vaikuttavat ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Pian hän siirtyy täysipäiväisesti uuteen digitiimiin, jossa hän tarjoaa etänä apua ja tukea näiden haasteiden kanssa kamppaileville.

– Digitaaliset palvelut madaltavat kynnystä hakea apua. Niiden kautta pääsee keskustelemaan ammattilaisen kanssa nopeasti, Suvi kertoo. 

Suvin mukaan asiakas hyötyy mielenterveys- ja päihdepalveluista eniten silloin, kun on itse valmis työskentelemään muutoksen eteen. Asiakkaan omat toimet arjessa ovat pääosassa, jotta muutoksia saadaan tehtyä. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden ammattilaisten tehtävänä on olla siinä tukena. 

– Asiakkaiden onnistumisten näkeminen ja heidän omien tavoitteidensa saavuttaminen on aina innostavaa. Se tuo merkityksellisyyttä työhön ja antaa voimia jaksaa arjessa, Suvi jatkaa. 

Vielä toistaiseksi Suvin työviikot koostuvat korvaushoitolääkkeiden jakamisesta, puheluihin vastaamisesta, vastaanottokäynneistä, lyhytterapiakäyntien pitämisestä, chat-vuoroista ja kognitiivisen lyhytterapian opiskelusta.

Ilot jaetaan työporukassa suurella sydämellä 

Työyhteisö Riihimäen mielenterveys- ja päihdeyksikössä on Suville tärkeä. 

– Työporukkamme on mahtava! Olen saanut kunnianimikkeen "hupitoimikunnan johtaja". Pyrin tuomaan arkeen iloa, oli kyseessä sitten ystävänpäivän kehukuoret tai joulun tonttudiplomit, Suvi kertoo. 

Työporukassa jokainen saa olla oma itsensä ja asioista keskustellaan avoimesti. Huumori auttaa jaksamaan. Ilot jaetaan suurella sydämellä – usein kahvipöydän äärellä.

– Meillä on tapana juhlia isoja ja pieniä onnistumisia. Itseleivotut herkut ovat olennainen osa tunnelmaa, Suvi kertoo hymyillen. 

Viimeaikaisista onnistumisista Suvi nostaa esiin kollegansa kanssa perustaman kognitiivisen lyhytterapiaryhmän masennuksesta kärsiville. Ryhmä otettiin lämpimästi vastaan ja yhteistyö kollegan kanssa sujui saumattomasti. Se tuntui erityisen hyvältä. 

Puutarhanhoito ja kesäkanat tuovat vastapainoa työlle

Suvin vapaa-aika kuluu pitkälti omien pienten lasten kanssa ulkoillessa ja puuhastellessa. Kevätaurinko saa hymyn Suvin huulille, koska hän pääsee pian rakkaan harrastuksensa pariin.

– Pidän kovasti puutarhanhoidosta. Kasvatan kasvihuoneessa ja kasvimaalla hyötykasveja, ja tulevana kesänä suunnitelmissa on ottaa pihalle myös kesäkanoja. 

Uuden ja innostavan edessä

Pian Suvi on siirtymässä omasta halustaan digitiimiin ja on oikein tyytyväinen, että työnantaja on kuunnellut hänen toiveitaan. Uudessa roolissaan Suvi vastaa yli 18-vuotiaille tarkoitettuun mielenterveys- ja päihdepalveluiden Ensilinja-puhelinpalveluun ja chattiin. Ensilinjan palvelut tarjoavat maksutonta neuvontaa ja ohjausta, ja ovat uusille asiakkaille ensisijainen tapa ottaa yhteyttä.

Etävastaanottojen Suvi ajattelee olevan tätä päivää ja tulevaisuutta.

– Fyysisille vastaanotoille on tietysti oma aikansa ja paikkansa, mutta luulen, että etävastaanotot yleistyvät vielä entisestään lähitulevaisuudessa.

Myös ennaltaehkäisevää työtä Suvi pitää tärkeänä. 

– Toivon, että ennaltaehkäisevä työ lisääntyy ja ihmisten tietoisuus omista vaikutusmahdollisuuksistaan arjessa ja elämässä kasvaa.

Suvi mainitsee esimerkiksi Mielenterveystalo.fi-sivuston omahoito-ohjelmat, joista suuri osa ihmisistä hänen mukaansa hyötyisi.

Lue lisää Oma Hämeen mielenterveys- ja päihdepalveluista
Klikkaa tästä Mielenterveystalon Omahoito-ohjelmiin

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chatin voit aloittaa joko Oma Häme -sovelluksessa tai Oma Hämeen verkkosivuilla osoitteessa omahame.fi. Chat on avoinna ma–pe klo 13–15.

Euroopan unionin rahoittama.

Lataa Oma Häme -sovellus sovelluskaupastasi

Lataa Oma Häme -sovellus:

Google Playn sovelluskaupan logo.App Storen sovelluskaupan logo.

 

Euroopan unionin rahoittama.