Murupolku
Navigointivalikko
Oma Häme -mobiilisovellus
Oma Häme -sovellus on kätevä apu arjessa
Oma Häme -sovellus on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille tarkoitettu turvallinen asiointipalvelu, jonka avulla pidät hyvinvointialueen digipalvelut kätevästi mukanasi.
Lataa sovelluskaupastasi
Voit asioida palvelussa myös verkkoselaimen kautta. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Kirjaudu sisään
Mitä sovelluksessa voi tehdä?
- Uutta: Diabetesriskissä olevan digipolulla voit testata sairastumisriskisi ja saat keinoja elintapojesi muuttamiseksi ja diabetesriskin pienentämiseksi.
- Uutta: Täytä digitaalinen esitietokysely.
- Ole turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen chatin, digipolun tai videoyhteyden välityksellä.
- Hae tietoa hyvinvointisi ja terveytesi tueksi.
- Tarkastele ajanvarauksiasi, laboratoriotuloksiasi sekä ammattilaisten kirjauksia.
- Tarkastele digipolkujasi.
- Asioi läheisesi tai lapsesi puolesta.
- Linkitys OmaKantaan, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin.
Katso ohjevideo:
Oma Häme -mobiilisovelluksen UKK
- Lataa Oma Häme -mobiilisovellus puhelimellesi tai tabletillesi App Storesta tai Google Playsta. Valitse App Store, jos sinulla on iOS-laite ja Google Play, jos sinulla on Android-laite.
- Ensimmäinen kirjautumiskerta edellyttää vahvaa tunnistautumista joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
- Jatkossa voit kirjautua valitsemallasi nelinumeroisella PIN-koodilla tai sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella.
Oma Häme -mobiilisovellus on turvallinen ja luotettava palvelu. Palvelussa käytettävät tunnistetiedot välitetään aina vahvaa salausta käyttäen.
Sovelluksen käyttäjänä sinun tulee pitää huolta oman laitteesi tietoturvasta. Sinun on oltava tietoinen siitä, että verkkoympäristö ja verkkopalvelut eivät ole täysin tietoturvallisia.
Palvelu kerää rekisteröityneen käyttäjän antamia henkilötietoja (nimi, henkilötunnus, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite). Tietoja voidaan käyttää muun muassa tilastolliseen kehittämiseen ja suunnitteluun.
Oma Häme -mobiilisovelluksen lataaminen sovelluskaupasta on maksutonta.
Mobiilisovelluksen palvelut ovat maksuttomia lääkärin chat- ja videovastaanottoa lukuun ottamatta.
Etäasiointi chat-palveluissamme on helppo ja nopea tapa hoitaa hyvinvointiisi ja terveyteesi liittyviä asioita. Voit asioida chat-palveluissamme myös toisen henkilön puolesta, jos sinut on tähän valtuutettu.
Infon chat
Avoinna arkisin klo 9–15.
Infon chatista saat neuvontaa esimerkiksi Oma Hämeen palveluiden yhteystietoihin, sijainteihin tai yleisiin toimintaohjeisiin liittyen. Emme käsittele chatissa potilastietoja, ajanvarauksiin tai laskutukseen liittyviä asioit. Emme myöskään anna ohjausta tai neuvontaa terveyteen tai elämäntilanteeseen liittyen.
Muut chatit
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat
Lisää chat-palveluita tulossa pian
Kehitämme ja laajennamme chat-palveluitamme jatkuvasti. Tiedotamme uusista palveluista tällä sivulla.
Voit pyytää, että sinulle varataan aika videovastaanotolle. Kun ajanvaraus on tehty, saat linkin Oma Häme -sovellukseen.
Liity videovastaanotolle Oma Häme -sovelluksessa tai kirjautumalla osoitteessa omahame.fi. Valitse Oma terveys > tapahtumat > avaa videovastaanotto.
Miten voin asioida toisen puolesta?
Voit asioida Oma Häme -mobiilisovelluksessa toisen henkilön puolesta, jos sinut on siihen valtuutettu. Henkilö, jonka puolesta haluat asioida, valitaan Suomi.fi-verkkopalvelussa. Palvelu tarkistaa oikeutesi asiointiin väestötietorekisteristä. Ammattilaisemme saavat tiedon, jos asioit toisen henkilön puolesta ja kirjaavat asiointiin liittyvät yksityiskohdat puolesta asioitavan asiakas- ja potilastietoihin.
Miten voin valtuuttaa toisen asioimaan puolestani?
Voit valtuuttaa toisen asioimaan puolestasi Suomi.fi-verkkopalvelussa. Valtuuttamasi henkilö voi olla puoliso, lähiomainen tai joku muu luotettavaksi kokemasi henkilö. Valtuuttamallasi henkilöllä on lupa keskustella ammattilaisemme kanssa henkilökohtaisista hyvinvointi- ja terveystiedoistasi.
Lapsen puolesta asiointi
Voit asioida sovelluksessa 0-17-vuotiaan lapsesi puolesta. Jos lapsen on arvioitu olevan kypsä päättämään omista asioistaan eikä hän halua tietojensa näkyvän huoltajalle, huoltaja ei niitä näe.
Lue lisää alaikäisen itsenäisen päätöskyvyn arvioinnista (THL)
Oma Häme -sovelluksesta ja asiointipalvelusta löytyvät digipolut ohjaavat sinua digitaalisesti palvelusi eri vaiheissa.
Digipolut voivat sisältää esimerkiksi
- lomakkeiden täyttöä, neuvontaa ja jatkohoito-ohjeita verkossa
- oman hyvinvoinnin tai terveydentilan seurantaa
- asiointia ilman paikan päällä käymistä mm. turvallisen viestivälityksen tai videovastaanoton välityksellä
- ajanvarausta.
Ammattilaisen sinulle liittämä polku voi sisältää kaikkea näitä tai vain osia näistä toiminnoista.
Oma Häme on ottamassa käyttöön useampia eri käyttäjäryhmille suunnattuja digipolkuja vuoden 2025 aikana.
Diabetesriskissä olevan digipolulle voi liittyä kuka vain
Diabetesriskissä olevan digipolulla voit testata sairastumisriskisi. Sieltä saat myös keinoja elintapojesi muuttamiseksi ja diabetesriskin pienentämiseksi.
Astu digipolulle ja testaa diabetesriskisi
Mistä löydän Omat digipolkuni?
Omat digipolut löydät Oma Häme -sovelluksen tai asiointipalvelun kohdasta Oma asiointi.
Digitaalisten palveluiden vastaanottomaksut
Etävastaanottojen asiakasmaksut
Hoitopuhelulla voidaan korvata vastaanottokäynti ja ne kerryttävät maksukattoa. Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.
Fyysisen vastaanottokäynnin korvaava hoitopuhelu terveyskeskuksessa lääkärin kanssa
- 28,20 €/hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä.
Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Fyysisen vastaanottokäynnin korvaava hoitopuhelu erikoissairaanhoidossa
- 66,70 € / hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä
Aikuissosiaalityön chat on maksuton. Keskustelu voidaan suostumuksellasi tarvittaessa siirtää terveydenhuollon ammattilaiselle, joka voi arvioida lääkäripalvelujen tarvetta.
Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. sekä terveyskeskuskäynnit että etävastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Fysioterapeutin chat maksuton, ellei chatia siirretä lääkärille.
Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä.
Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat on maksuton.
Neuvola-chat on maksuton, ellei chatia siirretä lääkärille.
Lääkärin chat tai videovastaanotto maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan chat maksuton, ellei chatia siirretä lääkärille.
Lääkärin chat tai videovastaanotto maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Suun terveydenhuollon chatissa asioiminen on maksutonta.
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutiset
Suvi Laitinen näkee etävastaanottojen olevan tätä päivää ja tulevaisuutta.

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden digisairaanhoitaja Suvi Laitinen: ”Asiakkaiden onnistumisten näkeminen on aina innostavaa"
ARTIKKELI / 16.04.2025
Suvi Laitinen näkee etävastaanottojen olevan tätä päivää ja tulevaisuutta.

ARTIKKELI / 16.04.2025
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden digisairaanhoitaja Suvi Laitinen: ”Asiakkaiden onnistumisten näkeminen on aina innostavaa"
Sairaanhoitaja Suvi Laitinen on työssään nähnyt läheltä, miten mielenterveys- ja päihdeongelmat vaikuttavat ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Pian hän siirtyy täysipäiväisesti uuteen digitiimiin, jossa hän tarjoaa etänä apua ja tukea näiden haasteiden kanssa kamppaileville.
– Digitaaliset palvelut madaltavat kynnystä hakea apua. Niiden kautta pääsee keskustelemaan ammattilaisen kanssa nopeasti, Suvi kertoo.
Suvin mukaan asiakas hyötyy mielenterveys- ja päihdepalveluista eniten silloin, kun on itse valmis työskentelemään muutoksen eteen. Asiakkaan omat toimet arjessa ovat pääosassa, jotta muutoksia saadaan tehtyä. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden ammattilaisten tehtävänä on olla siinä tukena.
– Asiakkaiden onnistumisten näkeminen ja heidän omien tavoitteidensa saavuttaminen on aina innostavaa. Se tuo merkityksellisyyttä työhön ja antaa voimia jaksaa arjessa, Suvi jatkaa.
Vielä toistaiseksi Suvin työviikot koostuvat korvaushoitolääkkeiden jakamisesta, puheluihin vastaamisesta, vastaanottokäynneistä, lyhytterapiakäyntien pitämisestä, chat-vuoroista ja kognitiivisen lyhytterapian opiskelusta.
Ilot jaetaan työporukassa suurella sydämellä
Työyhteisö Riihimäen mielenterveys- ja päihdeyksikössä on Suville tärkeä.
– Työporukkamme on mahtava! Olen saanut kunnianimikkeen "hupitoimikunnan johtaja". Pyrin tuomaan arkeen iloa, oli kyseessä sitten ystävänpäivän kehukuoret tai joulun tonttudiplomit, Suvi kertoo.
Työporukassa jokainen saa olla oma itsensä ja asioista keskustellaan avoimesti. Huumori auttaa jaksamaan. Ilot jaetaan suurella sydämellä – usein kahvipöydän äärellä.
– Meillä on tapana juhlia isoja ja pieniä onnistumisia. Itseleivotut herkut ovat olennainen osa tunnelmaa, Suvi kertoo hymyillen.
Viimeaikaisista onnistumisista Suvi nostaa esiin kollegansa kanssa perustaman kognitiivisen lyhytterapiaryhmän masennuksesta kärsiville. Ryhmä otettiin lämpimästi vastaan ja yhteistyö kollegan kanssa sujui saumattomasti. Se tuntui erityisen hyvältä.
Puutarhanhoito ja kesäkanat tuovat vastapainoa työlle
Suvin vapaa-aika kuluu pitkälti omien pienten lasten kanssa ulkoillessa ja puuhastellessa. Kevätaurinko saa hymyn Suvin huulille, koska hän pääsee pian rakkaan harrastuksensa pariin.
– Pidän kovasti puutarhanhoidosta. Kasvatan kasvihuoneessa ja kasvimaalla hyötykasveja, ja tulevana kesänä suunnitelmissa on ottaa pihalle myös kesäkanoja.
Uuden ja innostavan edessä
Pian Suvi on siirtymässä omasta halustaan digitiimiin ja on oikein tyytyväinen, että työnantaja on kuunnellut hänen toiveitaan. Uudessa roolissaan Suvi vastaa yli 18-vuotiaille tarkoitettuun mielenterveys- ja päihdepalveluiden Ensilinja-puhelinpalveluun ja chattiin. Ensilinjan palvelut tarjoavat maksutonta neuvontaa ja ohjausta, ja ovat uusille asiakkaille ensisijainen tapa ottaa yhteyttä.
Etävastaanottojen Suvi ajattelee olevan tätä päivää ja tulevaisuutta.
– Fyysisille vastaanotoille on tietysti oma aikansa ja paikkansa, mutta luulen, että etävastaanotot yleistyvät vielä entisestään lähitulevaisuudessa.
Myös ennaltaehkäisevää työtä Suvi pitää tärkeänä.
– Toivon, että ennaltaehkäisevä työ lisääntyy ja ihmisten tietoisuus omista vaikutusmahdollisuuksistaan arjessa ja elämässä kasvaa.
Suvi mainitsee esimerkiksi Mielenterveystalo.fi-sivuston omahoito-ohjelmat, joista suuri osa ihmisistä hänen mukaansa hyötyisi.
Lue lisää Oma Hämeen mielenterveys- ja päihdepalveluista
Klikkaa tästä Mielenterveystalon Omahoito-ohjelmiin
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chatin voit aloittaa joko Oma Häme -sovelluksessa tai Oma Hämeen verkkosivuilla osoitteessa omahame.fi. Chat on avoinna ma–pe klo 13–15.

Verkkosivujemme hakutoiminto on uudistunut
Samalla parannamme yhteystietojen löytymistä verkkosivuilla.

Verkkosivujemme hakutoiminto on uudistunut
UUTINEN / 02.04.2025
Samalla parannamme yhteystietojen löytymistä verkkosivuilla.
02.04.2025

UUTINEN / 02.04.2025
Verkkosivujemme hakutoiminto on uudistunut
Verkkosivuillamme on otettu tänään 2.4. käyttöön uusi Cludo-hakutoiminto.
Tekoälyavusteinen hakutoiminto tunnistaa esimerkiksi synonyymejä ja kirjoitusvirheitä. Tämä helpottaa käyttäjien tiedonhakua.
Ensimmäisen kahden viikon aikana keräämme hakutoiminnoista käyttäjädataa, jonka pohjalta haun kehittämistyö käynnistyy. Tavoitteena on parantaa hakutoimintoa jatkuvasti ja tarjota käyttäjille entistä parempia hakutuloksia.
Myös yhteystietojen löytyminen verkkosivuilla paranee
Tänään 2.4. on julkaistu myös uusi visuaalinen tapa esittää palveluiden yhteystietoja verkkosivuilla. Uusi esitysmalli esittää tiedot selkeästi ja visuaalisesti houkuttelevalla tavalla, mikä parantaa käyttäjäkokemusta ja helpottaa tarvittavan tiedon löytämistä.
Vanha esitysmalli
Uusi esitysmalli
Haluatko jättää palautetta verkkosivuistamme? Voit tehdä sen täällä

Oma Häme edistää ICF-mallin mukaista kirjaamista laajalla rintamalla
Oma Hämeessä kehitetään mobiilityökalua, joka helpottaa ICF-kirjaamisten tekemistä ja asiakastyötä.

Oma Häme edistää ICF-mallin mukaista kirjaamista laajalla rintamalla
UUTINEN / 26.03.2025
Oma Hämeessä kehitetään mobiilityökalua, joka helpottaa ICF-kirjaamisten tekemistä ja asiakastyötä.

UUTINEN / 26.03.2025
Oma Häme edistää ICF-mallin mukaista kirjaamista laajalla rintamalla
Oma Häme on hyvinvointialueiden edelläkävijä kansainvälisten ICF-kirjausten edistämisessä. Hyvinvointialueella kehitetään mobiilityökalua, joka helpottaa ICF-kirjaamisten tekemistä ja asiakastyötä.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on tehty runsaasti kehitystyötä sen eteen, että kansainvälinen ICF-luokitus saataisiin laajasti soteammattilaisten käyttöön. ICF (ICF-luokitus - THL) on kansainvälinen luokitus, jolla avulla sotealan ammattilaiset voivat kuvata yhtenäisellä tavalla asiakkaan toimintakykyä, toimintarajoitteita ja terveyttä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) suosittaa, että toimintakyvyn tarkasteluun ja tiedon kirjaamiseen käytettäisiin nimenomaan ICF-luokitusta. THL on julkaissut toimintakykytiedon kirjaamisen oppaan, jonka ohjeiden mukaan kirjaamista edistetään myös Oma Hämeessä. Kirjaamista tehdään, jotta toimintakykytieto olisi löydettävissä asiakas- ja potilasteksteistä.
– Toimintakykytiedon yhtenäiselle mallille on kansainvälinen tarve. Yhteisellä toimintakyvyn tarkastelun mallilla voidaan parantaa ymmärrystä asiakkaan tilanteesta sekä tehostaa tiedonkulkua eri ammattilaisten välillä. ICF-malli auttaa muun muassa vähentämään tiedon hukkaamista, sillä toimintakykyä kuvataan yhteisillä rakenteilla, eikä asiakkaan tarvitse toistaa samoja asioita jokaisella käynnillä, kuvailee Oma Hämeen ICF-hankkeesta vastaava projektiasiantuntija Kaisu Nurmikolu.
ICF-malli on käytössä laajasti eri organisaatioissa, kuten THL:ssä, Kelassa, erityisoppilaitoksissa ja työeläkelaitoksessa. ICF-malliin järjestetään Oma Hämeessä runsaasti koulutuksia ja työpajoja.
– Nyt jo yli 300 ammattilaista on koulutettu ICF-malliin Tulsote- (Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus- ohjelma) ja RRP2-hankkeiden aikana ja työpajoja toimintakykytiedon arkityöhön kiinnittämiseksi järjestetään eri yksiköissä. Lisäksi ulkopuolista koulutusta ICF:n perusteista järjestetään eri ammattilaisille. Tämä osoittaa koulutusten laajuuden ja merkityksen ammattilaisten osaamisen kehittämisessä, Nurmikolu jatkaa.
Työkalu avuksi ICF-kirjausten tekemiseen Oma Hämeessä
Oma Hämeen RRP2-hankkeessa on kulkenut rinnakkain kaksi projektia. Toisen tavoitteena on tuoda ICF:ää tutummaksi soteammattilaisille, kun taas toinen kehittää uudenlaista mobiilityökalua helpottamaan ammattilaisten työtä.
Toimintakykymobiili on alun perin Etelä-Karjalan hyvinvointialueella kehitetty kirjaamisen apuväline, jolla voidaan tuottaa ICF:n mukaista tietoa asiakkaiden toimintakyvystä. Kanta-Hämeen hyvinvointialue on jatkokehittänyt toimivaa työkalua omaan käyttöönsä sopivaksi.
Työkalun tavoitteena on helpottaa soteammattilaisia ICF-mallin käyttöönotossa ja toimintakyvyn kirjausten tekemisessä. Toimintakykymobiili auttaa vahvistamaan soteammattilaisten yhtenäisiä kirjauksia sekä edistää tiedolla johtamista sosiaali- ja terveydenhuollossa.
– ICF on iso kokonaisuus ja sen haltuunotto on haastavaa. Siksi haluamme tukea tätä haltuunottoa teknologian keinoin. Meillä on ollut mahdollisuus hyödyntää aikaisempaa, Etelä-Karjalan hyvinvointialueen, jo tehtyä kehitystyötä. Siitä on kehitetty ja paranneltu Oma Hämeen tarpeita vastaava versio ammattilaisten käyttöön, kertoo hankkeen projektiasiantuntija Marjo Kollanen.
Tällä hetkellä Oma Hämeessä uutta työkalua käyttää lähes 150 ammattilaista. Työkalu sisältää valmiit ICF-koodit, jotka helpottavat ammattilaisten työtä ja asiakkaan tilanteen seurantaa. Työkalun kehittäminen ja käyttöönotto etenee Oma Hämeessä vaiheittain.