Murupolku

Ruuhkatiedote: ota yhteyttä vain yhden kanavan kautta

Ota meihin yhteyttä samanaikaisesti vain yhden kanavan kautta. Jos olet jättänyt takaisinsoittopyynnön, jää odottamaan takaisinsoittoa. Älä ota samasta asiasta yhteyttä myös chatin kautta.

Chatit

Ikäihminen käyttää sairaanhoitajachatia.  

Chat ja etävastaanotto

Etäasiointi chat-palveluissamme on helppo ja nopea tapa hoitaa hyvinvointiisi ja terveyteesi liittyviä asioita. Voit asioida chatissa myös toisen henkilön puolesta, jos sinut on tähän valtuutettu.

Lue lisää puolesta asioinnista 

Mistä löydän chatit?

Löydät chatit, kun napsautat tämän sivun oikeasta alakulmasta kohtaa "Aloita chat". Chat-palveluita käytät kätevästi myös Oma Häme -mobiilisovelluksen kautta.

Lue lisää Oma Häme -sovelluksesta

Nämä chatit ovat käytössäsi

Avoinna arkisin klo 8–20. 

Katso kesän poikkeusaukioloajat täältä

Terveys-chatissa voit keskustella oireestasi tai muusta terveyshuolestasi terveydenhuoltoalan ammattilaisen kanssa. Ota rohkeasti yhteyttä!

Ammattilaiset ovat tavoitettavissa seuraavasti:

Sairaanhoitaja ja lääkäri: ma–pe klo 8–20
Mielenterveys- ja päihdepalvelut: ma–pe klo 13–15
Fysioterapia: ma–pe klo 8–15
Suun terveydenhuolto: ma–pe klo 8–14

Mahdollisista poikkeusaukioloajoista infoamme chatin alussa. 

Jos asioit ammattilaisen paikallaoloajan ulkopuolella, kiireellinen asia ohjautuu sairaanhoitajalle. Kiireettömissä asioissa voit tallentaa täyttämäsi oirekyselyn ja palata chattiin, kun asiaa hoitava ammattilainen on paikalla. 

Kun Terveys-chat on kiinni, voit kuitenkin täyttää oirekyselyn. Kysely ohjaa sinua ottamaan yhteyttä päivystykseen tai hätänumeroon, jos se toteaa asian olevan kiireellinen. Muussa tapauksessa oirekysely nopeuttaa asioinnin aloittamista, kun palaat chattiin sen aukioloaikana. 

Vältä ruuhkaa – asioi myöhemmin päivän aikana

Chatin ruuhka-ajat osuvat usein varhaisiin aamuihin, joten ota mahdollisuuksien mukaan yhteyttä vasta myöhemmin päivällä. Kokeneet ammattilaiset hoitavat asiasi sujuvasti ja tehokkaasti chatin aikana. Fyysistä vastaanottokäyntiä ei monissa tapauksissa tarvita.

Näin asioit Terveys-chatissa

Aloita chat Oma Häme -sovelluksessa tai Oma Hämeen verkkosivuilla osoitteessa omahame.fi. Aloita chat -nappi löytyy verkkosivujen oikeasta alakulmasta. 
Tunnistaudu joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. 
Täytä esitietokysely. Vastaa kyselyyn mahdollisimman tarkasti. Vaihtoehtoisesti voit valita ajanvarausasiat. 

Chat-keskustelu alkaa ammattilaisen kanssa. Usein asiat hoituvat ilman vastaanottokäyntiä.

Toisen puolesta asiointi

Voit asioida chatissa myös toisen henkilön tai alle 18-vuotiaan lapsesi puolesta, jos sinulla on siihen valtuutus. Henkilö, jonka puolesta haluat asioida, valitaan Suomi.fi-verkkopalvelussa.

Avoinna ma–pe klo 9–15. Kun chat on kiinni, voit jättää meille viestin. Vastaamme viestiisi mahdollisimman pian.

Katso kesän poikkeusaukioloajat täältä

Aikuissosiaalityön chatissa voit keskustella sosiaaliohjaajan kanssa erilaisista elämän haasteista. Voit kysyä neuvoa esimerkiksi omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen ja elämänhallintaan liittyen. Chatin kautta saa myös lisätietoa sosiaalipalveluista sekä ohjausta ja tukea asiointiin ja omien asioiden hoitamiseen.

Asiointi chatissa voi olla kertaluonteista ohjausta tai neuvontaa, mutta tarvittaessa sitä voidaan myös jatkaa etätapaamisessa tai yksilölliseen tilanteeseen sopivalla tavalla.

Chat-asiointi alkaa nimettömänä, mutta sosiaaliohjaaja voi pyytää sinua tunnistautumaan sähköisesti. Tunnistautumista pyydetään, kun chatissa käsitellään omaan sosiaalihuollon asiakkuuteesi liittyviä asioita.

Avoinna arkisin klo 9–13.

Katso kesän poikkeusaukioloajat täältä

Infon chatista saat neuvontaa esimerkiksi Oma Hämeen palveluiden yhteystietoihin, sijainteihin tai yleisiin toimintaohjeisiin liittyen. Emme käsittele chatissa potilastietoja, ajanvarauksiin tai laskutukseen liittyviä asioit. Emme myöskään anna ohjausta tai neuvontaa terveyteen tai elämäntilanteeseen liittyen.

Avoinna ma, ke ja to klo 8–15 sekä ti ja pe klo 8–12.

Katso kesän poikkeusaukioloajat täältä

Neuvola chatissa voit asioida terveydenhoitajan kanssa

  • lapsiperhe-elämään
  • raskauteen
  • ehkäisyyn 
  • perhesuunnitteluun
  • lapsettomuuteen sekä
  • raskauden keskeytyksiin liittyvissä asioissa.

Palvelussa voit myös varata ja perua vastaanottoaikoja.

Neuvola-chatista voit saada apua myös lapsiperheiden sosiaaliohjaajalta. Sosiaaliohjaaja on tavoitettavissa neuvola-chatista sen aukioloaikojen mukaan.

Lisäksi sairaalan kätilöt ovat mukana chatissa maanantaisin ja torstaisin klo 12–14.

Huomioithan, että sairaanhoidollisia ja esimerkiksi pienen lapsen hoitovapaatodistuksiin liittyviä asioita hoidamme sairaanhoitaja-chatissa.

Voit aloittaa asioinnin nimettömästi ja tunnistautumatta. Jos asioidessa käsitellään terveystietoihisi tai ajanvarauksiisi liittyviä asioita, neuvolan terveydenhoitaja pyytää sinua tunnistautumaan.

Avoinna arkisin klo 8–14.

Katso kesän poikkeusaukioloajat täältä

Suun terveydenhuollon chat-palvelusta saat neuvontaa ja ohjausta hampaisiin ja suun terveyteen liittyvissä asioissa. Voit hoitaa chat-palvelussa kiireettömiä ajanvarauksia, ajan siirtoja tai peruutuksia. 

Chat mahdollistaa kuvien ja videoyhteyden hyödyntämisen esimerkiksi lapsen hammastapaturmien käsittelyssä. Konsultaatiot suun terveydenhuollon ammattilaisille onnistuvat saman päivän aikana.  

Asiointi edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla. 

Digitaalisten palveluiden vastaanottomaksut

Etävastaanottojen asiakasmaksut

Hoitopuhelulla voidaan korvata vastaanottokäynti ja ne kerryttävät maksukattoa. Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.  

Fyysisen vastaanottokäynnin korvaava hoitopuhelu terveyskeskuksessa lääkärin kanssa

  • 28,20 €/hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä. 

Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana. 

Fyysisen vastaanottokäynnin korvaava hoitopuhelu erikoissairaanhoidossa

  • 66,70 € / hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä

Aikuissosiaalityön chat on maksuton. Keskustelu voidaan suostumuksellasi tarvittaessa siirtää terveydenhuollon ammattilaiselle, joka voi arvioida lääkäripalvelujen tarvetta.

Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. sekä terveyskeskuskäynnit että etävastaanotot) kalenterivuoden aikana.

Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä.

Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.  

Neuvola-chat on maksuton, ellei chattia siirretä lääkärille.

Lääkärin chat tai videovastaanotto maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.

Terveys-chat maksuton, ellei chattia siirretä lääkärille.

Lääkärin chat tai videovastaanotto maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.

Suun terveydenhuollon chat on maksuton.

Sisältöjulkaisija

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä
UUTINEN
05.06.2025

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

Ensimmäinen pilottiyksikkö on silmäyksikkö, ja muut erikoisalat tulevat mukaan syksyllä.

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

UUTINEN / 05.06.2025

Ensimmäinen pilottiyksikkö on silmäyksikkö, ja muut erikoisalat tulevat mukaan syksyllä.

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

UUTINEN / 05.06.2025

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

Kanta-Hämeen hyvinvointialue Oma Häme aloittaa keväällä 2025 uuden lähetenavigaattorin pilotoinnin. Uudistus tähtää siihen, että terveydenhuollon ammattilaiset voivat jatkossa lähettää potilaslähetteet sähköisesti paperisten sijaan. Ensimmäinen pilottiyksikkö on silmäyksikkö, ja muut erikoisalat tulevat mukaan käyttöönottoon syksyn 2025 aikana. – Haluamme päästä eroon paperilähetteistä ja siirtyä tietoturvalliseen sähköiseen järjestelmään. Se säästää aikaa, paperia ja helpottaa merkittävästi sekä lähettävien että vastaanottavien ammattilaisten työtä, kertoo tulosalueylilääkäri Kati Kortelainen Oma Hämeestä.

Lähetenavigaattorin avulla lähete saapuu suoraan oikeaan yksikköön nopeasti ja turvallisesti. Se vähentää postin ja faksien käyttöä sekä manuaalista käsittelyä, mikä sujuvoittaa hoitoprosessia. – Asiakkaan näkökulmasta tämä tarkoittaa nopeampaa palvelua ja lyhyempiä odotusaikoja. Lähete ei enää jää matkalle postin varaan, Kortelainen toteaa.

Uudistus tukee Oma Hämeen tavoitetta kohti paperittomampaa ja sujuvampaa terveydenhuoltoa. Samalla se lisää tietoturvaa, vähentää virhemahdollisuuksia ja säästää ympäristöä. Pilottivaiheen kokemusten perusteella toimintamallia kehitetään ennen laajempaa käyttöönottoa muilla erikoisaloilla.

Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta.
UUTINEN
28.05.2025

Digipolkuvalikoima kasvaa – tänä vuonna luvassa useita uusia julkaisuja

Digipolut ohjaavat asiakasta digitaalisesti palvelun eri vaiheissa.

Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta.

Digipolkuvalikoima kasvaa – tänä vuonna luvassa useita uusia julkaisuja

UUTINEN / 28.05.2025

Digipolut ohjaavat asiakasta digitaalisesti palvelun eri vaiheissa.

Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta.

UUTINEN / 28.05.2025

Digipolkuvalikoima kasvaa – tänä vuonna luvassa useita uusia julkaisuja

Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta.

Oma Häme panostaa vahvasti digitaalisiin asiakaspolkuihin. Vuonna 2025 julkaistaan vielä useita uusia digipolkuja, jotka tukevat asiakkaita monipuolisesti hyvinvoinnin ja hoidon eri vaiheissa. Digipolut ovat saatavilla Oma Häme -sovelluksessa sekä tietokonetta käyttävillä kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi.

Mitä digipolut ovat?

Digipolut ovat digitaalisia palvelukokonaisuuksia, jotka tarjoavat asiakkaille tukea, ohjausta ja palvelua ilman tarvetta fyysiseen käyntiin. Polut voivat sisältää muun muassa:

  • lomakkeiden täyttöä, neuvontaa ja jatkohoito-ohjeita verkossa
  • oman hyvinvoinnin tai terveydentilan seurantaa
  • turvallista viestinvälitystä tai videovastaanottoja
  • ajanvarausta.

– Digipolut vähentävät häiriökysyntää ja -tarjontaa, kun tiedonkulku tehostuu. Lisäksi resurssitehokkuus kasvaa, kun vastaanottokäynti ei aina ole tarpeen, ICT-palvelupäällikkö Johanna Rauhala kertoo.

Julkaistuja digipolkuja – tukea terveyteen ja arkeen

Oma Hämeen ensimmäinen digipolku, Diabetesriskissä olevan polku, julkaistiin vuoden 2024 lopulla. Polulla asiakas voi arvioida oman sairastumisriskinsä ja saada konkreettisia keinoja elintapamuutoksiin. Polulle on liittynyt jo 580 asiakasta.

Diabetesriskissä olevan digipolku on toistaiseksi ainoa, jolle kuka tahansa voi liittyä. Suurin osa digipoluista on suunniteltu siten, että ammattilainen liittää asiakkaan polulle hänen yksilöllisen tarpeensa perusteella.

Oma Hämeen ensimmäinen sosiaalihuollon digipolku, Työllisyyteen ja koulutukseen tähtäävä digipolku, julkaistiin keväällä 2025. Polku tarjoaa tukea työnhakijoille matkalla kohti opintoja tai työelämää.

Leikkaukseen valmistautuville on julkaistu digipolut seuraaviin toimenpiteisiin:

  • nivustyrä
  • sappirakon poisto
  • rintojen pienennys.

Uusia digipolkuja tulossa vuoden 2025 aikana

Tänä vuonna Oma Häme julkaisee vielä useita uusia digipolkuja eri asiakasryhmille:

  • Sepelvaltimotautipotilaan digipolku
  • Palliatiivisen potilaan digipolku
  • Rintasyöpäpotilaan digipolku
  • Raskaana olevan digipolku
  • Lapsettomuuden digipolku.

Lisäksi kehitteillä ovat muun muassa Masennuksen digipolku, Lapsen nepsy-polku (ADHD) ja sosiaalihuollon digipolkuja.

Digipolut osana laajempaa digitaalisten palvelujen kehitystä

Digipolut ovat osa Oma Hämeen digitaalisten palvelujen kokonaisuutta, jonka tavoitteena on tarjota asiakkaille sujuvia ja ajasta riippumattomia palvelukokemuksia.

– Digipolkujen avulla asiakas tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Hän saa yksilöllistä ohjausta, mutta myös automatisoitua tukea ja yleistietoa, Rauhala kertoo.

Teknisenä alustana digipoluissa käytetään BCB Medicalin dynaamisia palvelupolkuja, jotka mahdollistavat myös PROM-mittausten, eli elämänlaatukyselyiden, toteuttamisen.

Asiakas löytää omat digipolkunsa Oma Häme -sovelluksen tai asiointipalvelun kohdasta "Oma asiointi".

Lue lisää:

Oletko riskissä sairastua diabetekseen?
Digipolku nivustyräleikkaukseen tulevalle potilaalle on nyt julkaistu!
Oma Häme julkaisi ensimmäisen sosiaalihuollon digipolkunsa – tukee työnhakijoita matkalla kohti työelämää

Euroopan unionin rahoittama.

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille 
UUTINEN
08.05.2025

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille

Perusterveydenhuollossa on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli.

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille 

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille

UUTINEN / 08.05.2025

Perusterveydenhuollossa on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli.

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille 

UUTINEN / 08.05.2025

Tekstiviestikampanja Oma Hämeessä Hoidon jatkuvuusmalliin kuuluville asiakkaille

Oma Hämeessä perusterveydenhuollon avopalveluissa on otettu käyttöön vaiheittain hoidon jatkuvuusmalli, jonka tavoitteena on parantaa hoidon jatkuvuutta, laatua ja asiakkaiden kokemusta. Samalla Oma Hämeessä on käynnistetty satunnaisemmin asioiville asiakkaille Ensilinjapalveluita.  

Perusterveydenhuollon palveluiden osalta satunnaisesti asioivat asiakkaat ottavat yhteyttä terveyteen liittyvissä kiireellisissä asioissa Päivystysapu 116 117 kiireellisen hoidon Ensilinjaan ja kiireettömissä asioissa Terveysasemien alueellisiin kiireettömiin Ensilinjanumeroihin tai Terveys-chatiin. Asiakkaat, joille on nimetty oma lääkäri ja hoitaja, ottavat yhteyttä kaikissa kiireettömissä ja kiireellisissä asioissa omaan terveysaseman tiimiin. Lue lisää: https://omahame.fi/w/uusi-terveysasemien-kiireeton-ensilinja-helpottaa-erityisesti-harvoin-tai-ensimmaista-kertaa-asioivien-asiakkaiden-yhteydensaantia  

Mistä asiakas voi tietää, että onko hänelle nimetty omaa hoitajaa ja lääkäriä? 

Tällä hetkellä asiakas ei voi itse tarkistaa onko hänelle nimetty omaa hoitajaa ja lääkäriä. Tämän vuoksi tulemme lähettämään tunnistetuille hoidon jatkuvuusmallin piiriin kuuluville asiakkaille tekstiviestillä oman tiimin yhteystiedot. 

Tekstiviestikampanjan tarkoitus 

Tekstiviestikampanja on suunniteltu tavoittamaan ne asiakkaat, joille on nimetty omalääkäri ja omahoitaja hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti. Kampanjan aikana asiakkaille lähetetään 9.5.2025 tekstiviesti, jossa ilmoitetaan heidän oman tiiminsä yhteystiedot. Tämä tiimi on ensisijainen yhteydenottopaikka kiireellisissä ja kiireettömissä asioissa terveysasemien aukioloaikoina.  

Tiedonhaussa jouduimme tekemään rajauksia, joten tekstiviestimme ei ehkä tavoita täydellisesti kaikkia.  

Mikä on hoidon jatkuvuusmalli? 

Hoidon jatkuvuusmallissa keskeisenä tavoitteena on tarjota asiakkaille henkilökohtainen vastuuhoitosuhde oman lääkärin ja hoitajan kautta. Malli kohdentuu tässä vaiheessa erityisesti asiakkaisiin, joilla on: 

  • pitkäaikaissairauksia 
  • tarve säännölliselle hoitokontaktille 
  • monialaista palvelutarvetta 

Oman lääkärin ja hoitajan avulla pyritään varmistamaan, että asiakkaat saavat jatkuvaa ja laadukasta hoitoa heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa. 

Miten toimia, jos et saa tekstiviestiä? 

Jos asiakas ei saa tekstiviestiä, mutta tietää, että hänelle on nimetty oma ammattilainen, hän voi silti ottaa yhteyttä omaan tiimiinsä. Yhteystiedot löytyvät Oma Hämeen verkkosivuilta tai asia selviää seuraavan asioinnin yhteydessä. 

Yhteydenotto epäselvissä tilanteissa 

Kiireettömissä asioissa asiakkaat voivat ottaa yhteyttä oman alueen terveysaseman kiireettömään Ensilinjaan tai terveysaseman tiimiin. Hoitohenkilökunta ohjaa asiakkaat jatkoasioinnin suhteen ja tiedottaa lisää hoidon jatkuvuusmallista. 

Huomio asiakkaille 

Asiakkaan ei tarvitse ottaa yhteyttä tarkistaakseen, kuuluvatko he hoidon jatkuvuusmalliin. Mahdolliset tiedustelut hoituvat seuraavan asioinnin yhteydessä. 

Kiitos ymmärryksestä. Tekstiviestikampanjan avulla pyrimme parantamaan tiedonkulkua ja tukemaan hoidon jatkuvuusmallin sujuvaa käyttöönottoa. 

 Euroopan unionin rahoittaman – NextGenerationEU -logo.

Lataa Oma Häme -sovellus sovelluskaupastasi

Lataa Oma Häme -sovellus:

Google Playn sovelluskaupan logo.App Storen sovelluskaupan logo.

 

Euroopan unionin rahoittama.