Ajankohtaista lastensuojelusta

Lastensuojelun yhteystiedot

Lastensuojelun yhteystiedot

Lastensuojelun työntekijöiden puhelinnumerot löydät linkin takaa avautuvasta puhelinluettelosta. Voit hakea työntekijää nimellä, tittelillä tai esimerkiksi hakusanalla "lastensuojelu". 

Puhelinluettelo

 

Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse etunimi.sukunimi(at)omahame.fi.

Lastensuojelun yhteissähköposti: lastensuojelu(at)omahame.fi. Sähköpostiosoitteeseen voit lähettää mm.

  • yleiset kysymykset lastensuojelusta
  • palveluntuottajien kuukausiraportit
  • ilmoitukset kunnan alueille sijoitetuista lapsista
  • opiskelijoiden yhteydenotot koskien opinnäytetöitä, harjoitteluja ja muita.

Oma Hämeen kirjaamon sähköposti: omahame(at)omahame.fi. Tähän sähköpostiin voit lähettää mm.

  • lausunto- ja selvityspyynnöt
  • viranomaispäätökset 
  • muistutukset

Lähetäthän salassapidettäviä tietoja ainoastaan suojatulla sähköpostilla. 

 Turvasähköposti

Lähetäthän salassapidettäviä tietoja ainoastaan suojatulla sähköpostilla. 

 Turvaähköposti

Lastensuojelun linkit

Aiheeseen liittyviä linkkejä

Sisältöjulkaisija

Ihmisten käsissä toisten käsissä.
UUTINEN
23.08.2024

Oma Häme vahvistaa lastensuojelun asiakkaiden ja heidän läheistensä osallisuutta

Oma Hämeen ja sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksen yhteishanke käynnistyy syyskuussa.

Ihmisten käsissä toisten käsissä.

Oma Häme vahvistaa lastensuojelun asiakkaiden ja heidän läheistensä osallisuutta

UUTINEN / 23.08.2024

Oma Hämeen ja sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksen yhteishanke käynnistyy syyskuussa.

Ihmisten käsissä toisten käsissä.

UUTINEN / 23.08.2024

Oma Häme vahvistaa lastensuojelun asiakkaiden ja heidän läheistensä osallisuutta

Oma Häme on saanut yhdessä sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksen kanssa Euroopan sosiaalirahastostan (ESR+) tukea hankkeelleen, jonka tavoitteena on luoda ja vahvistaa lastensuojelun asiakkaiden ja heidän läheistensä osallisuutta ja vertaistukea.

Syyskuussa käynnistyvään, kahden vuoden hankkeeseen tullaan palkkaamaan projektipäällikkö, projektisuunnittelija sekä osa-aikainen kokemustoimija. Hanke on saanut tukea reilut 360 000 euroa.
Hanke kehittää vertaistukeen perustuvia toimintamalleja, tukitoimia ja rakenteita, jotka on erityisesti kohdistettu 12–23 -vuotiaiden lastensuojelun asiakkaisiin ja heidän läheisiinsä. Tukitoimien kehittämisen ja osallisuuden varmistamisen lisäksi tarkoituksena on vahvistaa myös lastensuojelun ammattihenkilöiden vertaistukea ja vertaisoppimista. 

Hanke järjestää vertaistukiryhmiä ja kokemusasiantuntijoiden toimintaa työskentelymuodoksi niin, että siitä tulee hyvinvointialueella pysyvä ja systemaattinen osa lastensuojelun avo- sijais- ja jälkihuollon palvelujen tukitoimia. Lisäksi kehitetään case-foorumeja ammatillisen vertaistuen ja vertaisoppimisen toimintamalliksi tukemaan lastensuojelua. Kehitystyötä tehdään yhdessä lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden sekä lastensuojelun henkilöstön ja johdon kanssa.

Euroopan sosiaalirahastosta tuke saava hanke paneutuu Sosiaalisten innovaatioiden Suomi 
-teemassa erityisesti Turvaverkkoja nuorten tulevaisuuteen (TL 5, erityistavoite 5.1) hankekauden strategisista teemoista kohtaan 2: Perheen ja vanhemmuuden tuki.

Lisätietoja: Oma Hämeessä, lastensuojelun tulosaluejohtaja Taija Ylätalo (taija.ylatalo(at)@omahame.fi) ja Pikassokselta toimitusjohtaja Tuula Tuominen (tuula.tuominen(at)pikassos.fi )sekä kehittämispäällikkö Seija Junno (seija.junno(at)pikassos.fi)

Henkilö pitää puhelinta käsissään.
UUTINEN
23.05.2024

Oma Hämeessä otetaan vaiheittain käyttöön uusi puhelinjärjestelmä

Ajantasaiset numerot löytyvät palveluiden yhteydestä.

Henkilö pitää puhelinta käsissään.

Oma Hämeessä otetaan vaiheittain käyttöön uusi puhelinjärjestelmä

UUTINEN / 23.05.2024

Ajantasaiset numerot löytyvät palveluiden yhteydestä.

Henkilö pitää puhelinta käsissään.

UUTINEN / 23.05.2024

Oma Hämeessä otetaan vaiheittain käyttöön uusi puhelinjärjestelmä

Ensimmäisenä uusi puhelinjärjestelmä otetaan käyttöön Kanta-Hämeen keskussairaalassa.

Keskussairaalan palveluissa käytössä olevat takaisinsoittopalveluiden puhelinnumerot eivät muutu. Palveluiden tekstiviestinumerot sen sijaan muuttuvat. Ajantasaiset numerot löytyvät palveluiden yhteydestä. 

Katso linkit palveluihimme

Kuvassa on sosiaalityöntekijä Eemeli Kuvaja
ARTIKKELI
29.04.2024

Eemeli Kuvaja: “On parempi avoimesti ihmetellä ja kysyä kuin vetää omia johtopäätöksiä”

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen työntekijä haluaa avoimuudellaan muuttaa maailmaa paremmaksi.

Kuvassa on sosiaalityöntekijä Eemeli Kuvaja

Eemeli Kuvaja: “On parempi avoimesti ihmetellä ja kysyä kuin vetää omia johtopäätöksiä”

ARTIKKELI / 29.04.2024

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen työntekijä haluaa avoimuudellaan muuttaa maailmaa paremmaksi.

Kuvassa on sosiaalityöntekijä Eemeli Kuvaja

ARTIKKELI / 29.04.2024

Eemeli Kuvaja: “On parempi avoimesti ihmetellä ja kysyä kuin vetää omia johtopäätöksiä”

Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystyksessä työskentelevä Eemeli Kuvaja kiittää työpaikkaansa yhdenvertaisuudesta. Kuvaja tietää, kuinka vaikeita tilanteita lyhytkasvuiset kohtaavat niin työ- kuin siviilielämässä, ja haluaa avoimuudellaan muuttaa maailmaa paremmaksi. 

Eemeli Kuvaja viihtyy hyvin töissä Oma Hämeessä. ​​​– Saan tehdä töitä samoin kuin muutkin ja voin luottaa työkavereihin. 

Eemeli Kuvaja, 34, valmistui sosiaalityöntekijäksi tänä keväänä. Hän kertoo tienneensä jo pitkään, että sosiaalityö on maailman paras työ, ja että hän sopii hommaan hyvin. 

–  Puhtaan sattuman ja tuttujen henkilöiden kautta päädyin aikoinaan kesätöihin sihteeriksi sosiaalitoimeen. Lopulta tein töitä aika laajalla skaalalla. Minusta näkyi kunnioitus työtä kohtaan sekä kyky oppia ja mukautua, joten työkaverit kehottivat lähteä opiskelemaan alaa, Kuvaja muistelee. 

Opiskeluiden aikana hän kokeili jo sosiaali- ja kriisipäivystystä ja on tehnyt myös vapaaehtoista pelastustyötä. Kanta-Hämeen hyvinvointialueella eli Oma Hämeessä pesti on jatkunut pian vuoden, ja työhaastattelusta lähtien kaikki on sujunut mallikkaasti. 

Koska Kuvaja on lyhytkasvuinen, kohtaaminen uusien ihmisten kanssa tuo aina hetken hämmennyksen. Rohkeus kysyä kuitenkin laukaisee tilanteen. 

 –  Lähijohtajani Terhi Saloranta soitti vielä työpaikkahaastattelun jälkeen ja uskalsi kysyä, että pystynkö esimerkiksi poistumaan nopeasti tai kantamaan pienen lapsen autoon. Nostan hänelle hattua rohkeudesta! Olen fyysinen tyyppi, ja tiesin, ettei noissa tule ongelmia. 

–  Minun on hyvä olla täällä, saan tehdä töitä samoin kuin muutkin ja voin luottaa työkavereihin. 

“Harvoin he ehtivät jännittää tai kummastella”

Kohtaamiset asiakkaiden kanssa ovat myös sujuneet hyvin, Kuvaja kertoo. 

–  Sosiaali- ja kriisipäivystyksen kentällä asiakkaiden tilanteet ovat usein niin vaikeita, että harvoin he ehtivät minua jännittää tai kummastella. Päinvastoin he saattavat ajatella, että tuo työntekijäkin ymmärtää omakohtaisesti jotain siitä, kun on vaikeaa. 

–  Ajattelen, että lastensuojelun pitää olla yhdessä tekemistä, ei ylhäältä sanomista. Koen olevani sovittelija ja tulkki, ja siksi lyhytkasvuisuuteni on etu ja rikkaus, jos sen avulla pääsen lähelle asiakasta. 

“Minulla sattuu olemaan tosi vahva resilienssi ja itsetuntemus” 

Kuvaja haluaa avoimuudellaan auttaa niitä lyhytkasvuisia, joilla ei mene niin hyvin. Hän teki gradunsakin lyhytkasvuisten yksinäisyyden kokemuksista, jotka usein linkittyvät myös työelämään. 

On luonnollista vähän hämmentyä, kun tapaa vähemmistöön kuuluvan ihmisen, Kuvaja sanoo. Asenteet ja ennakkoluulot ohjaavat kuitenkin liikaa ajattelua. Harva tietää, että lyhytkasvuisen toimintakyky on usein huomattavasti parempi kuin monissa muissa vammoissa. Jos ei uskalleta kysyä, tehdään vääriä johtopäätöksiä.  

–  Lyhytkasvuisuus tulee näkyviin joka päivä. Ihmiset tuijottavat, suhtautuvat kuin lapseen tai pitävät toimintakyvyttömänä. Vaatii vahvaa persoonaa, ettei tämä kaikki vaikuttaisi yksityiselämään ja töihin pääsemiseen. Toivon siis, että mieluummin ihmetellään ja kysytään avoimesti, Kuvaja rohkaisee. 

–  Minulla sattuu olemaan tosi vahva resilienssi ja itsetuntemus, mutta monien muiden lyhytkasvuisten tilanne on toinen. Olisi hienoa, että hekin pääsisivät puhkeamaan kukkaan. 

“Emme naura heille, vaan heidän kanssaan” 

Kuvaja on mukana MTV3:n Tabu-ohjelmassa, jossa nauretaan yhdessä asioille, joille ei saisi nauraa. Lyhytkasvuisten jakso esitettiin huhtikuun viimeisenä viikonloppuna.  

–  Huumori on älyttömän hyvä keino päästä asioiden äärelle. Ohjelman ydin on se, että emme naura heille, vaan heidän kanssaan. Tiedostamme ongelmat ja taustat, mutta olemme samalla puolella, se on tie eteenpäin. 

–  Päätin lähteä ohjelmaan etenkin siksi, että voisin auttaa muita lyhytkasvuisia. Toivon, että ihmiset kohtaisivat paremmin ja rohkeammin kaltaisiani, joilla ei mene niin hyvin. 

Kun esimerkiksi työn saaminen on ison kiven takana, motivaatio arvostaa työtä on todennäköisesti tosi korkealla ja se näkyy tekemisessä, Kuvaja muistuttaa. Ja nauraa päälle: 

–  Olemme positiivinen riski työnantajalle! 

  

Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystys 

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen asiakasnumero 03 629 6560 on avoinna ympäri vuorokauden. Mikäli olemme kiireellisellä työtehtävällä, emme pysty vastaanottamaan asiakaspuheluita. 

Kiireellistä apua vaativassa tilanteessa soita aina hätänumeroon 112. 

Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä hoidamme: 

• kiireelliset lastensuojeluasiat 

• alaikäisten päihteidenkäyttöön ja rikollisuuteen liittyvät tilanteet 

• perhe- ja lähisuhdeväkivaltatilanteet 

• akuutit traumaattiset kriisitilanteet ensivaiheesta jatkotyöskentelyyn (esim. läheisen kuolema) 

• tilanteet, joissa ikäihminen ei pärjää yksin kotona 

• muut tilanteet, joissa tarvitaan kiireellisesti sosiaalitoimen arviota tai ratkaisuja ja jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään 

Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä annetaan myös konsultaatioapua muille viranomaisille.