Kivunhoidon erikoisalapalvelu

Kivunhoidon erikoisalapalvelu

Tehtävämme on arvioida ja valita yhdessä kanssasi sinulle mahdollisimman hyvin toimivaa ratkaisua kivun hallintaan. Käytettävissä olevina keinoina ovat lääkehoito, lääkkeettömät hoitokeinot ja joidenkin potilaiden kohdalla kivunhoidolliset toimenpiteet. Pyrimme hakemaan muiden asiantuntijoiden kanssa tilanteeseesi parhaiten sopivaa vaihtoehtoa, joka auttaa Sinua elämään lievittyneen kivun kanssa.

Olemme mukana sairaalaamme potilaiden päivittäisessä kivunhoidossa ja pyrimme kehittämään sitä niin, että sen avulla mahdollisimman nopea toipuminen ja kotiutuminen toimenpiteen jälkeen toteutuvat. Tuemme myös osaamisellamme vaikean kivun hoitoa sairaalan ulkopuolella. Akuutin kivun ja vaikean kivun hoitoa toteutamme sairaalassa APS (Acute Pain Service) -toiminnalla.

Kivunhoito

Kivun arvioinnissa oma kivun arviointisi on perustana. Pyrimme tukemaan sinua kivun arvioinnin toteutuksessa ja haemme parhaiten sopivan tavan sen toteuttamiseen yhdessä kanssasi. Käytössäsi on useita kivun arviointimenetelmiä, joista sopivimman valinnassa tuemme sinua.

Kivun hallinnassa tärkeänä apuna ovat lääkkeettömät keinot, joiden hallintaan ja tavoitteluun pyrimme potilaitamme tukemaan. Rentoutus, fysioterapia, psykologiset kivun hallintakeinot ovat apuna tavoitteen saavuttamisessa.

Lääkkeellinen hoito perustuu kivun asiantuntijan arvioon, pyrimme hakemaan tasapainon tehon, haittavaikutuksen ja saavutettavan toimintakyvyn välille. Lääkityksen tehon seurannalla arvioimme lääkityssuunnitelmaasi.

Hoidon tarpeen arviointi tapahtuu lähetteen perusteella. Pyrimme olemaan yhteydessä sinuun hoitosuunnitelman ja parhaiten sopivan ajankohdan selvittämiseksi. Yhteistyö perusterveydenhuollon ja muiden erikoisalojen kanssa on edellytys parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi. Tuemme sinua myös tehottomista hoitokeinoista luopumiseen.

Toimi näin

Kivunhoidon erikoisalapalveluun tullaan avoterveydenhuollon tai yksityislääkärin lähettäminä, sairaalan sisäisenä konsultaationa leikkaus- ja muille kivunhoidon erikoisalan palvelua tarvitseville potilaille. Sisäisissä konsultaatioissa lähetettä ei tarvita.

Kipupoliklinikka

Kanta-Hämeen keskussairaalassa toimii kipupoliklinikka. Tehtävämme on arvioida ja valita yhdessä kanssasi Sinulle mahdollisimman hyvin toimivaa ratkaisua kivun hallintaan. Käytettävissä olevina keinoina ovat lääkehoito, lääkkeettömät hoitokeinot ja joidenkin potilaiden kohdalla kivunhoidolliset toimenpiteet. Olemme mukana sairaalaamme potilaiden päivittäisessä kivunhoidossa ja pyrimme kehittämään sitä niin, että sen avulla mahdollisimman nopea toipuminen ja kotiutuminen toimenpiteen jälkeen toteutuu. Tuemme myös osaamisellamme vaikean kivun hoitoa sairaalan ulkopuolella.

Hoidon tarpeen arviointi tapahtuu lähetteen perusteella. Pyrimme olemaan yhteydessä Sinuun hoitosuunnitelman ja parhaiten sopivan ajankohdan selvittämiseksi. Yhteistyö perusterveydenhuollon ja muiden erikoisalojen kanssa on edellytys parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi. Tuemme Sinua myös tehottomista hoitokeinoista luopumiseen.

Takaisinsoittopalvelu on avoinna ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä. Virka-ajan ulkopuolella tulleisiin puheluihin vastataan seuraavana arkipäivinä.

Halutessasi voit olla meihin yhteydessä myös tekstiviestitse. Numeroihin ei ole mahdollista soittaa tai laittaa multimediaviestejä. Olemme yhteydessä mahdollisimman pian.

Ajan peruutus tekstiviestitse:

Kirjoita viestiin: PERUUTUS, potilaan nimi, syntymäaika ja peruttava aika. Lapsen asioita hoidettaessa, muista mainita myös lapsen nimi.

Ajanperuutus on oltava perillä viimeistään edeltävänä arkipäivänä klo 14 mennessä.

Tämän jälkeen perutuista ajoista veloitamme sakkomaksun.

Takaisinsoittopyyntö tekstiviestitse:

Kirjoita viestiin: TAKAISINSOITTO ja lyhyesti, missä asiassa toivot yhteydenottoa.

Lapsen asioita hoidettaessa muista mainita viestissä lapsen nimi.

Muissa asioissa kirjoita asiasi viestiin lyhyesti.

Osoite

Kipupoliklinikka löytyy sairaalan E-rakennuksesta käyttämällä E1-ovea

Parantolankatu 6, 13530 HÄMEENLINNA

Muut yhteystiedot

Puhelin

Kunnat:

Ypäjä, Hausjärvi, Humppila, Janakkala, Loppi, Hattula, Riihimäki, Jokioinen, Hämeenlinna, Forssa, Tammela

Sosiaalisen raportoinnin lomake

Sosiaalisen raportoinnin lomakkeella voit ilmoittaa hyvinvointialueella ilmenevistä sosiaalisista ilmiöistä ja asioista, joihin tulisi puuttua.

Tällaisia voivat olla esimerkiksi seuraavat asiat:

  • Sinulla on herännyt huoli jostain asiasta ja haluaisit tuoda sen viranomaisten tietoon.
  • Olet havainnut jonkin ajankohtaisen tai toistuvan ilmiön tai ongelman, joka olisi hyvä saattaa viranomaisten tietoon ja ratkaistavaksi.
  • Olet huomannut jotain ilahduttavaa ja positiivista kehitystä.

Kerätyn tiedon avulla voimme vaikuttaa palveluihin ja pääsemme kiinni ongelmiin jo silloin kun ne ovat vasta aluillaan. Saatamme tiedon poliittisten päättäjien ja viranomaisten tietoon, jotta he voivat vaikuttaa palveluihin ja niiden parantamiseen ja kehittämiseen.

Oma Häme- mobiilisovellus

Oma Häme- mobiilisovellus kokoaa hyvinvointialueen palvelut yhteen sovellukseen. Sovelluksesta löydät tietoa hyvinvointisi ja terveytesi tueksi.

  • Voit tarkastella ajanvarauksiasi, laboratoriotuloksiasi sekä ammattilaisten kirjauksia.
  • Olet turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen videoyhteyden tai chatin välityksellä.
  • Asioit läheisesi tai lapsesi puolesta. Sovelluksesta löydät myös linkityksen OmaKantaan, Omaoloon, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin.

Voit asioida palvelussa myös nettiselaimen kautta. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.