Murupolku
Ajankohtaista nuorten palveluista

Nuorten palvelut
Nuorten palvelut
Aiheeseen liittyviä linkkejä: nuorten palvelut
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutiset
Oma Häme kehittää työelämän ja opiskelujen ulkopuolella olevien nuorten palveluita Kanta-Hämeessä
Hyvinvointialueella kehitetään nuorten syrjäytymistä ehkäiseviä palveluita.

Oma Häme kehittää työelämän ja opiskelujen ulkopuolella olevien nuorten palveluita Kanta-Hämeessä
UUTINEN / 06.02.2025
Hyvinvointialueella kehitetään nuorten syrjäytymistä ehkäiseviä palveluita.
06.02.2025

UUTINEN / 06.02.2025
Oma Häme kehittää työelämän ja opiskelujen ulkopuolella olevien nuorten palveluita Kanta-Hämeessä
Kanta-Hämeessä kehitetään 18–29-vuotiaiden koulutuksen, työelämän ja asepalveluksen ulkopuolella olevien nuorten aikuisten palveluita. Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on jatkettu syksyllä 2024 yhteistä työskentelyä, jonka tavoitteena on parantaa NEET-nuorten (Not in Employment, Education or Training) palveluita ja sitä kautta ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Kehittäminen on osa Euroopan Unionin Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (Kanta-Hämeessä Syli-hanke), ja siihen on kutsuttu mukaan Oma Hämeen nuorten terveysneuvonnan, aikuissosiaalityön ja työllistymistä edistävien palveluiden lisäksi myös muita Kanta-Hämeen alueella toimivia palveluita tuottavia ammattilaisia, kuten ohjelmakoordinaattoreita ja etsivä nuorisotyö. Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL) mukana on hankkeen Sisä-Suomen kehittämispäällikkö.
Syksyn aikana järjestetyissä neljässä työpajassa on luotu pohjaa monialaiselle yhteistyölle maakunnassa. Ammattilaisille järjestetyissä työpajoissa on tunnistettu kehityskohteita ja etsitty niille ratkaisuja. Kanta-Hämeessä NEET-nuorten palvelut on keskitetty Ohjaamojen toimintaan, mutta esimerkiksi niiden kytkeminen tiiviimmin muihin palveluihin, kuten mielenterveys- ja päihdepalveluihin, nähdään tärkeänä kokonaisvaltaisen tuen varmistamiseksi. Tavoitteena on, että jokainen nuori saa tarvitsemansa tuen ajoissa ja sujuvasti ja että koko hyvinvointialueella voidaan tarjota ja turvata yhdenmukaiset palvelut.
– Yhteiset työpajat auttoivat ymmärtämään, miten paljon alueella on eri toimijoita tuottamassa palveluita, ja miten tärkeää on, että ammattilaiset tunnistavat kyseiset NEET-nuoret ja osaavat ohjata heidät oikeiden palvelujen äärelle. Olemme tunnistaneet joitain toimintatapoja, joiden saaminen koko alueelle yhteiseksi toimintamalliksi voisi olla hyödyllistä. Kehittämiskohteina on esimerkiksi yhtenäiset kirjaamiskäytännöt, kertoo hankkeen projektipäällikkö Merita Kautonen.
– NEET-nuorten tunnistaminen peruspalveluissa, kuten terveydenhuollossa ja sosiaalipalveluissa, on keskeistä, jotta heidät voidaan ohjata oikea-aikaisesti tarvitsemiensa palveluiden piiriin. Lisäksi nuorten omien kokemusten ja palautteen hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa parantaa palveluiden vaikuttavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Ohjaamojen ja muiden palveluiden pitkäjänteinen kehittäminen edellyttää riittävien resurssien turvaamista. Tämä mahdollistaa tasavertaisen ja laadukkaan tuen tarjoamisen kaikille nuorille, kuvailee hankkeessa mukana oleva THL:n Suomen kestävän kasvun ohjelman Sisä-Suomen kehittämispäällikkö Unto Raunio.
Nuoret saavat neuvontaa ja apua Ohjaamoista
Matalan kynnyksen palvelu- ja kohtaamispaikkoja, Ohjaamoita, on Forssassa, Hämeenlinnassa ja Riihimäen seudulla (Riihimäki, Loppi ja Hausjärvi). Asiakkaille voidaan tarjota samanlaiset palvelut seutukunnasta riippumatta, vaikka alueen Ohjaamot eivät olekaan täysin verrattavissa keskenään. Ohjaamoista saa esimerkiksi työllistymistä tukevia palveluita ja siellä toimii myös aikuissosiaalityö, etsivä nuorisotyö ja nuorten terveysneuvonta. Nuoret hakevat Ohjaamon kautta tukea mm. työelämään, koulutukseen ja opiskeluun, mielen hyvinvointiin, työttömyyteen, vapaa-aikaan, asumiseen, raha-asioihin ja KELA-asiointiin. Pääasiallinen asioinnin tarkoitus on saada neuvontaa ja ohjausta em. asioihin liittyen. Kanta-Hämeen Ohjaamoissa oli vajaa 15 000 asiointia vuoden 2024 aikana.
Nuorilla työelämässä ja opinnoissa pärjäämiseen vaikuttavat esimerkiksi kokemus osallisuudesta, olosuhteet perheessä sekä peruspalvelujen saatavuus ja toimivuus. Riskitekijöinä syrjäytymiseen pidetään matalaa koulutusta, pitkäaikaista työttömyyttä, toimeentulo -haasteita ja päihde- ja mielenterveysongelmia. (THL, 2023). Pitkittynyt NEET-tilanne voi vaikeuttaa opiskeluun tai töihin pääsemistä ja altistaa syrjäytymiselle. Tärkeää on lisätä näiden asiakkaiden tunnistamista muissa palveluissa, mikä parantaa palveluiden oikea-aikaisuutta ja siten estää mahdollisten ongelmien monimutkaistumista. Kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat nuoret hyötyvät kannattelevasta ja rinnalla kulkevasta työotteesta, mikä ei välttämättä ole itsestään selvää tai samalla tavoin mahdollista kaikissa palveluissa.
– Syksyn 2024 aikainen työ luo pohjan sille kehittämiselle, jota Oma Häme jatkaa muiden toimijoiden kanssa yhteistyössä. Asiakkaiden mahdollisimman oikea-aikainen ohjautuminen palveluihin ja sujuva asiakaslähtöinen yhteistyö eri toimijoiden kanssa tukee NEET-tilanteiden pitkittymisen ehkäisyä. Yhteinen työskentelymme palveluiden kehittämiseksi osoittautui meille hankkeessa toimiville erittäin antoisaksi. Aiheen ajankohtaisuus ja tärkeys tuli esille kaikessa tekemisessä, Kautonen sanoo.
– Kanta-Hämeen työpajatyöskentely ja sen tulokset osoittavat, että alueella on vahva tahto ja kyky vastata NEET-nuorten palvelutarpeisiin, Raunio lisää.

Näin Oma Hämeen digipalvelut auttoivat kantahämäläisiä vuonna 2024
Sairaanhoitaja-chatissa asiakkaiden asiat saadaan ratkaistua lähes 90 prosentissa yhteydenotoista.

Näin Oma Hämeen digipalvelut auttoivat kantahämäläisiä vuonna 2024
UUTINEN / 30.01.2025
Sairaanhoitaja-chatissa asiakkaiden asiat saadaan ratkaistua lähes 90 prosentissa yhteydenotoista.

UUTINEN / 30.01.2025
Näin Oma Hämeen digipalvelut auttoivat kantahämäläisiä vuonna 2024
Sairaanhoitaja-chatissa asiakas tavoittaa ammattilaisen minuuteissa ja asiat saadaan ratkaistua lähes 90 prosentissa yhteydenotoista, niin ettei fyysistä vastaanottoa tarvita. Vuonna 2024 yli 90 % sairaanhoitaja-chatin palautteista oli positiivisia.
Lokakuussa 2023 lanseerattua Oma Häme -sovellusta oli ladattu vuoden 2024 loppuun mennessä jo lähes 25 000 kertaa. Sovelluksen kautta kantahämäläiset voivat
- olla turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen chatin, digipolkujen tai videoyhteyden välityksellä
- tarkastella omia ajanvarauksiaan, laboratoriotuloksiaan sekä ammattilaisen kirjauksia
- hakea tietoa hyvinvoinnin ja terveyden tueksi
- asioida läheisen tai lapsen puolesta.
- siirtyä OmaKantaan, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin.
Tietokonetta käyttävät kirjautuvat palveluun Oma Hämeen verkkosivujen kautta. Chatin voi aloittaa myös suoraan verkkosivuilta. Käyntejä Oma Hämeen verkkosivuilla oli vuoden 2024 aikana lähes 1,2 miljoonaa kappaletta, ja kirjautumisia asiointipalveluun 51 752 kpl.
Chateista sai apua ja tukea moniin asioihin – keskimääräinen jonotusaika oli vain muutaman minuutin
Chatin kautta asiakas saa keskusteluyhteyden Oma Hämeen ammattilaiseen. Vuonna 2023 toimintansa käynnistäneiden sairaanhoitaja- ja neuvola-chattien lisäksi vuonna 2024 avattiin useita uusia chatteja helpottamaan etäasiointia. Uusia chatteja olivat aikuissosiaalityö-, asiakaspalvelu-, fysioterapeutti-, mielenterveys- ja päihdepalvelu- sekä suun terveydenhuollon chatit.
Jonotusaika chateissa oli vuonna 2024 keskimäärin vain 3 minuuttia 37 sekuntia. Chat-keskusteluita kertyi Oma Hämeessä vuoden aikana yli 37 000 kpl.
Suosituin chat Oma Hämeessä vuonna 2024 oli sairaanhoitaja-chat. Kun sairaanhoitaja-chat käynnisti toimintansa kesällä 2023, sen asiointimäärä oli noin 500 kpl/kk. Syksyllä 2024 asiointimäärä oli jo lähes 3 000 kpl/kk.
– Sairaanhoitaja-chatissa asiakkaiden asiat saadaan hoidettua laaja-alaisesti, koska digipalvelut ovat osa palveluverkkoamme. Ammattilaiset pystyvät chat-palvelussa tarkastelemaan potilastietoja, kirjoittamaan reseptejä ja ohjaamaan tarvittaviin tutkimuksiin. Vuonna 2024 asiakkaan asia ratkesi chat-keskustelun aikana lähes 90 prosentissa yhteydenotoista ja yli 90 % asiakaspalautteista oli positiivisia, kertoo apulaisylilääkäri Tomi Roine.
Muita eniten käytettyjä chatteja vuonna 2024 olivat neuvola-chat ja suun terveydenhuollon chat.
Neuvola-chatista saa ohjausta ja neuvontaa äitiys-, lasten- ja perhesuunnittelupalveluihin liittyen. Chatissa on mahdollista asioida myös ajanvarauksiin liittyvissä asioissa. Neuvola-chatin suosio kasvoi viime vuoden aikana huomattavasti.
Suun terveydenhuollon chatista saa apua erityisesti sellaisissa suun terveyteen liittyvissä kysymyksissä ja vaivoissa, joissa asiakkaalla on mahdollisuus ottaa suun tilanteesta valokuva. Syyskuun alussa 2024 avattu chat osoittautui pian avaamisen jälkeen tarpeelliseksi neuvonta- ja ajanvarauskanavaksi.
– Chat-palvelun käyttö on ollut odotettua aktiivisempaa, ja erityisesti nuoret asiakkaat ovat sen kautta helpommin päätyneet hammashoidon palveluiden piiriin, kertoo hammaslääkäri Jessica Lönnroth.
Oma Hämeessä on chatin kautta mahdollista saada apua terveyteen liittyvien asioiden lisäksi myös uusissa, haastavissa ja monimutkaisissa elämäntilanteissa. Näissä tilanteissa auttaa aikuissosiaalityön chat.
– Chat-palvelu on mahdollisuus tavoittaa sosiaalialan ammattilainen matalalla kynnyksellä, omaan tilanteeseen nähden oikealla hetkellä. Elämän risteyskohdista on helpompi jatkaa eteenpäin, kun asiaa pääsee pohtimaan ammattilaisen kanssa, kertoo chat-palvelun sosiaaliohjaaja ja palvelun aktiivinen kehittäjä Joonas Toivonen.
Oman elämäntilanteen lisäksi aikuissosiaalityön chatissa on voinut kysyä neuvoa toiseen henkilöön liittyvästä huolesta. Vaikka suurin osa otti yhteyttä omaan asiaansa liittyen, lähes neljännes yhteydenotoista liittyi läheiseen tai muuhun yksityiseen henkilöön.
Lue lisää eri chateistamme ja mitä asioita niiden kautta voi hoitaa
Asiakkaat kehittämisen keskiössä
Oma Hämeessä kehittämisen keskiössä ovat aina asiakkaat, ja asiakkaiden näkemykset ovat olleet tärkeitä myös digipalveluiden kehittämisessä. Vuonna 2024 Oma Häme kutsui asiakkaitaan kehittämään digitaalisia palveluja muun muassa kehittäjäasiakasilloissa.
Uusien chattien lisäksi digipalveluihin tehtiin myös tällaisia parannuksia vuoden 2024 aikana:
- Sairaanhoitaja-chatin aukioloaikoja laajennettiin kattamaan myös arki-illat aina klo 20 saakka, ja asiakkaille avattiin mahdollisuus jättää yhteystietonsa arkisin, kun chat on kiinni.
- Sovelluksen ja verkkosivujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta parannettiin, jotta mahdollisimman moni voisi hyödyntää palveluita.
- Asiakkaille avattiin mahdollisuus täyttää esitiedot digitaalisesti ennen vastaanottoja ja toimenpiteitä.
- Osalle asiakasryhmistä aloitettiin Omavointi-tietojen kerääminen hoidon vaikuttavuuden lisäämiseksi.
Millaisia digipalveluita on tulossa vuonna 2025?
Digitaalisten palveluiden kehittäminen Oma Hämeessä jatkuu aktiivisena myös tänä vuonna.
– Vuoden 2025 aikana olemme esimerkiksi julkaisemassa useita digipolkuja, joiden avulla asiakas voi asioida digitaalisesti omiin palveluihinsa liittyvissä asioissa, viestitellä ammattilaisen kanssa ja tunnistaa palveluidensa seuraavat vaiheet, kertoo kehittämispäällikkö Hanna Narsakka.
Viime vuoden puolella julkaistiin jo ensimmäinen, Diabetesriskissä olevan digipolku. Digipolulla asiakas voi testata sairastumisriskinsä. Sieltä saa myös keinoja omien elintapojensa muuttamiseksi ja diabetesriskin pienentämiseksi.
Oma Häme tekee kovasti kehittämistyötä digitaalisen ajanvarauksen parantamiseksi ja laajentamiseksi.
Lisäksi monissa palveluissa on suunnitelmia videovälitteisten etävastaanottojen nykyistä monipuolisempaan käyttöönottoon.
Oma Häme viestii uusista digipalveluistaan aktiivisesti, joten muista seurata hyvinvointialueen verkkosivuja ja somekanavia. Oma Hämeen muistuttelee digipalveluista myös tekstiviestitse vuoden 2025 aikana. Sovelluksen puolella kannattaa sallia herätteet, jotta muistutukset tulevista tehtävistä tulevat näkyviin.
Lue lisää Oma Häme -sovelluksesta
Lataa Oma Häme -sovellus:

Palvelupolut löytyvät nyt Oma Hämeen verkkosivuilta
Pääset tarkastelemaan polkuja osoitteessa omahame.fi/palvelupolut.

Palvelupolut löytyvät nyt Oma Hämeen verkkosivuilta
UUTINEN / 10.01.2025
Pääset tarkastelemaan polkuja osoitteessa omahame.fi/palvelupolut.

UUTINEN / 10.01.2025
Palvelupolut löytyvät nyt Oma Hämeen verkkosivuilta
Olemme siirtäneet palvelukokonaisuuden hahmottamissa auttavat palvelupolkumme Oma Hämeen verkkosivuille. Siirsimme polut, jotta kaikki palveluitamme koskevat tiedot löytyisivät kätevästi saman osoitteen alta.
Palvelupolut näyttävät hieman erilaisilta kuin aiemmin, mutta niiden sisältö on pysynyt samana.
Päivitämme polkuja kevään 2025 aikana, sillä palveluihin, asiointikanaviin ja yhteystietoihin on tullut jonkin verran muutoksia. Lisäksi lisäämme poluille tietoa digipalveluistamme.
Mikä on palvelupolku?
Palvelupolkukuvaukset tukevat asiakkaita ja heidän läheisiään palvelukokonaisuuden hahmottamisessa. Poluilta löytyy palveluiden lisäksi tietoa arjen, omahoidon ja palveluihin valmistautumisen tueksi. Voit halutessasi tarkastella juuri omaa tarvettasi ja tilannettasi tukevaa kohtaa.
Tarkoittaako palvelupolku samaa kuin digipolku?
Olemme luomassa vuonna 2025 useampia digipolkuja, joista ensimmäinen, Diabetesriskissä olevan digipolku, on jo julkaistu. Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta tai tietokonetta käyttävillä kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Palvelupolut ja digipolut toimivat toistensa tukena: palvelupolku kokonaisuuden kuvaajana ja digipolku asiointikanavana.
Katso tästä kaikki palvelupolkumme