Kirjaudu
Valikko

Navigointivalikko

Navigointivalikko

Stetoskooppi ja puhelin pöydällä.
UUTINEN
05.02.2024

Terveystalo ja Pihlajalinna vastaavat kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen lääkäripalveluista

Kilpailutuksen myötä etäkonsultaatio- ja vastuulääkärijärjestelmä on yhtenäinen hyvinvointialueella.

Stetoskooppi ja puhelin pöydällä.

Terveystalo ja Pihlajalinna vastaavat kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen lääkäripalveluista

UUTINEN / 05.02.2024

Kilpailutuksen myötä etäkonsultaatio- ja vastuulääkärijärjestelmä on yhtenäinen hyvinvointialueella.

Stetoskooppi ja puhelin pöydällä.

UUTINEN / 05.02.2024

Terveystalo ja Pihlajalinna vastaavat kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen lääkäripalveluista

Oma Häme on kilpailuttanut lääkäripalvelut, joilla tuetaan ikäihmisten kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaiden hoivaa. Kilpailutuksen tuloksena lääkäripalveluita tuottavat jatkossa Pihlajalinna ja Terveystalo. Aiemmin palveluja tuotettiin maakunnassa monella eri tavalla, osin sairaalapalveluiden ja vastaanoton lääkäreiden kautta. Forssan ja Riihimäen seuduilla toiminta oli jo aiemmin ulkopuolisen palveluntuottajan tuottamaa.
 
Palveluiden järjestämisestä vastaa Oma Hämeessä perusterveydenhuollon sairaalapalveluiden tulosalue. Pihlajalinna tuottaa jatkossa vastuulääkäripalvelun Forssan seudulle ja Terveystalo Riihimäen, Hämeenlinnan ja Janakkalan seuduille. Lisäksi Pihlajalinna tuottaa koko alueen etäkonsultaatiopalvelut. Hämeenlinnan keskustan alueella ja osin Riihimäen seudulla lääkäripalveluja tuotetaan myös omana toimintana.

Kilpailutuksen tavoitteena on tuottaa lääkäripalveluita yhtenäisin kriteerein kaikille ikäihmisten kotihoidon ja palveluasumisen asiakkaille. Samalla halutaan tukea asiakkaiden kotona tai omassa tutussa hoitoympäristössä asumista turvallisesti ilman tarpeetonta siirtymistä esimerkiksi päivystyksiin. Hyvinvointialueen kotisairaala toimii palvelussa tärkeänä yhteistyökumppanina.

– Oikea- aikaisesti aloitettu hoito ja lääkitys parantavat ikäihmisen saaman hoidon laatua. Palvelun lähtökohta on kunkin asiakkaan hoidon saumaton jatkuvuus ja turvallisuus, mikä perustuu muun muassa huolellisesti laadittuun, ennakoivaan hoitosuunnitelmaan, kertoo perusterveydenhuollon sairaalapalveluiden tulosaluejohtaja Terhi Mäntymaa.

Palveluntuottajat aloittavat toimintansa huhtikuussa. Sitä ennen henkilöstölle kerrotaan uusista toimintavoista sekä heitä koulutetaan vastuulääkäripalvelun ja etäkonsultaatiopalvelun käyttöön.