Oma Häme -sovellus tarjoaa nopeaa apua ja neuvoja

Oma Häme -sovellus tarjoaa nopeaa apua ja neuvoja.

Ajankohtaista palveluista

Sisältöjulkaisija

Puheenjohtajan nuija kokouspöydällä.
UUTINEN
21.05.2024

Aluehallitus hyväksyi Oma Hämeen riskienhallintapolitiikan

Aluehallitus kokoontuu tiivisti vielä ennen kesälomia.

Puheenjohtajan nuija kokouspöydällä.

Aluehallitus hyväksyi Oma Hämeen riskienhallintapolitiikan

UUTINEN / 21.05.2024

Aluehallitus kokoontuu tiivisti vielä ennen kesälomia.

Puheenjohtajan nuija kokouspöydällä.

UUTINEN / 21.05.2024

Aluehallitus hyväksyi Oma Hämeen riskienhallintapolitiikan

Maanantaina koolla ollut aluehallitus hyväksyi Oma Hämeen riskienhallintapolitiikan ja merkitsi tiedoksi viime vuoden riskiarvioinnin keskeiset tulokset. Aluehallitus edellyttää riskienhallinnan tarkkaa seurantaa, korjaavia toimenpiteitä ja säännöllistä raportointia. 

Oma Hämeen riskienhallintapolitiikassa kuvataan, mitkä ovat eri hyvinvointialueen toimielinten ja viranhaltijoiden tehtävät ja velvollisuudet riskienhallinnassa. Riskiarvioinnit tehdään hyvinvointialueella kaksi kertaa vuodessa toimi- tulos- ja palvelualuetasoisesti. Tämän lisäksi laaditaan merkittävistä ja laajakantoisista valmistelussa olevista asioista tarvittaessa erillinen riskiarviointi.

Riskienhallinnan käytännön toteutuksesta vastaa riskienhallinnan projektiryhmä, johon kuuluvat riskienhallintapäällikkö ja toimialoittain nimitetyt pääkäyttäjät. Vuoden 2024 alusta riskienhallinta on kuulunut strategia- ja integraatiotoimialaan.

Lisäksi maanantaina koolla ollut aluehallitus hyväksyi Oma Hämeen lausunnon vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain 4 §:n luonnokseen, jota sosiaali- ja terveysministeriö on hyvinvointialueilta pyytänyt. Lakiuudistuksessa on tavoitteena tarkentaa vammaispalvelulain soveltamisalaa niin, että se turvaa vammaisten henkilöiden oikeuksia sekä parantaa palveluiden saatavuutta ja hyvinvointialueiden mahdollisuutta rahoittaa palvelut. Tavoitteena on myös säilyttää vammaispalvelulaki vammaisille henkilöille tarkoitettuna erityislakina. Soveltamisalan tarkentamisella pyritään varmistamaan lain yhtenäinen soveltaminen ja yhdenvertainen palvelujen saanti eri alueilla.

Muut asiat aluehallitus hyväksyi esityslistan mukaisesti. Seuraava kokous on 27. toukokuuta. Aluehallitus kokoontuu tiivisti vielä ennen kesälomia ja aluevaltuustolla on kokous kesäkuun 18. päivänä Riihimäellä. 

Aluehallituksen 20.5.2024 kokouksen esityslista

tulta ja palomiehiä SM-kilpailuissa Helsingissä 2023
UUTINEN
21.05.2024

Yleisö on tervetullut seuraamaan – palokuntien suomenmestaruudesta kisataan lauantaina Hämeenlinnassa

Kilpailukeskuksena toimii Ammattiopisto Tavastian kampusalue.

tulta ja palomiehiä SM-kilpailuissa Helsingissä 2023

Yleisö on tervetullut seuraamaan – palokuntien suomenmestaruudesta kisataan lauantaina Hämeenlinnassa

UUTINEN / 21.05.2024

Kilpailukeskuksena toimii Ammattiopisto Tavastian kampusalue.

tulta ja palomiehiä SM-kilpailuissa Helsingissä 2023

UUTINEN / 21.05.2024

Yleisö on tervetullut seuraamaan – palokuntien suomenmestaruudesta kisataan lauantaina Hämeenlinnassa

Palokuntien suomenmestaruudesta kilpaillaan lauantaina 25.5.2024 Hämeenlinnassa. Kilpailun järjestävät Kanta-Hämeen pelastuslaitos ja Suomen Palopäällystöliitto. Kilpailukeskuksena toimii Ammattiopisto Tavastian kampusalue, osoitteessa Hattelmalantie 8. Tapahtuma alkaa klo 10.30. 

Tämänvuotisena teemana on tulevaisuuden pelastajat. Joukkueita on yleisessä sarjassa 33 ja veteraanisarjassa 10. Kilpailuyksikköön kuuluu johtaja ja kolme jäsentä. Järjestelytehtäviin osallistuu pari sataa henkilöä Kanta-Hämeen pelastuslaitokselta ja Kanta-Hämeen alueen sopimuspalokunnista. Kisan suojelija on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen aluehallituksen puheenjohtaja Juha Isosuo

– On hienoa olla mahdollistamassa palokuntakilpailua, jolla on pitkät perinteet. Itse kilpailun järjestämisen lisäksi tärkeää on koulutuksellinen näkökulma. Olemme tuottaneet omaa ja uutta koulutusmateriaalia kilpailun ennakkomateriaaliksi, kertoo järjestelytoimikunnan projektipäällikkö, pelastuspäällikkö Olli Heikkilä Kanta-Hämeen pelastuslaitokselta. 

Kilpailun tarkoituksena on kohottaa ja edistää palokuntien tietoja ja taitoja todellisten hälytystehtävien varalle. Tavoite on, että voittamiseen tarvitaan sekä tietoa että taitoa yhdistettynä ripeään suoritukseen. 

Kisa koostuu kolmesta osuudesta 

Jehumaljaksi kutsuttu kilpailu koostuu kolmesta osuudesta: tieto-, taito- ja kalustokilpailusta. Tietokilpailussa kukin kilpailija laatii vastauksensa itsenäisesti sekä henkilökohtaiseen että yksikkökilpailuun. Kilpailuyksikkö suorittaa yhdessä taitokilpailun, jossa arvioidaan yksikön taitoja annettuun tehtävään. Kalustokilpailussa yksikkö suorittaa etukäteen tuntemattomat tehtävät kuin oikean hälytyksen, ja käytetty aika ratkaisee tuloksen. 

Jehumaljalla palkitaan kilpailuyksikkö, jolla on suurin yhteenlaskettu pistemäärä kolmen eri osakilpailun jälkeen. Jehu-nimi tulee Mako Osakeyhtiön moottoriruiskun nimestä. Erilliset moottoriruiskut olivat SM-kilpailujen alkuvaiheessa eli 1950-luvulla palokuntien päätyökaluja. 

Näyttävää seurattavaa yleisölle 

Yleisö on tervetullut seuraamaan ulkona tapahtuvia taito- ja kalustokilpailuja. Kalustokilpailu käydään Tavastia-Areenan viereisellä parkkipaikalla ja taitokilpailu päärakennuksen viereisellä parkkipaikalla.  Veteraanisarjan kalustokilpailu alkaa noin klo 10.30. Yleisen sarjan taitokilpailu alkaa noin klo 10.45 ja kalustokilpailu noin klo 11.30. Palkintojenjako alkaa arviolta klo 16.30. 

– Kilpailusta ei actionia puutu! Kannattaa tulla seuraamaan ja inspiroitumaan lähietäisyydeltä palokuntaharrastuksesta. Vaikka toiminta näyttää vaativalta, mukaan palokuntien toimintaan pääsee matalalla kynnyksellä, Heikkilä innostaa.  

Oma Hämeen sydänlogo.
UUTINEN
20.05.2024

Muutoksia ikäihmisten asumispalveluiden yksiköissä

Palvelumuutokset tehdään henkilöstön saatavuuden turvaamiseksi.

Oma Hämeen sydänlogo.

Muutoksia ikäihmisten asumispalveluiden yksiköissä

UUTINEN / 20.05.2024

Palvelumuutokset tehdään henkilöstön saatavuuden turvaamiseksi.

Oma Hämeen sydänlogo.

UUTINEN / 20.05.2024

Muutoksia ikäihmisten asumispalveluiden yksiköissä

Ikäihmisten asumispalveluiden yksiköihin tulee muutoksia kevään ja kesän aikana. Muutokset perustuvat aluevaltuuston 9. huhtikuuta tekemään päätökseen palveluverkkomuutoksista.

KuntoTuulian toiminta on siirtynyt 6. toukokuuta Ilveskotiin Hämeenlinnaan. Muuton myötä KuntoTuulian toiminta Hattulassa lakkaa. Muutos on tehty nopeasti, jotta on voitu turvata henkilöstön saatavuus ympärivuorokautisen hoidon yksiköihin.

Hausjärven alueen resurssivajeen vuoksi myös Helmikodin toiminta lakkaa ennen kesälomakautta. Helmikodin toiminta ja henkilökunta siirtyvät Hausjärvellä Koivumäen asumispalveluyksikköön kesäkuun alkuun mennessä. Pitkäaikaishoivaa tarjotaan jatkossa Koivumäen asumispalveluyksikössä. Lakisääteiset omaishoidon vapaavuorokaudet turvataan asiakkaille Oma Hämeen muissa yksiköissä.

Oma Häme on päättänyt keskittää lyhytaikaista, ympärivuorokautista hoivaa harvempiin yksiköihin henkilöstön saatavuuden turvaamiseksi. Tämän vuoksi Amerikan intervalliosasto Forssassa suljetaan kesäkuun lopussa. Toimelan lyhytaikaisyksikkö Lopella on suljettu jo 6. toukokuuta. Lyhytaikaishoidon piirissä oleville asiakkaille on järjestetty hoitojaksot muista yksiköistä.

– Kaikille asiakkaille on turvattu heidän saamansa palvelut muista asumisyksiköistä. Asiakkaisiin on oltu yhteydessä henkilökohtaisesti ja kerrottu näistä muutoksista, kertoo ikäihmisten asumispalveluiden tulosaluejohtaja Raila Lahtinen.

Käsiä ja palapelin paloja.
UUTINEN
20.05.2024

Hämeenlinnan alueen aikuissosiaalityön neuvontapuhelin on suljettu 21.5.

Muiden alueiden neuvontapuhelimet toimivat normaalisti.

Käsiä ja palapelin paloja.

Hämeenlinnan alueen aikuissosiaalityön neuvontapuhelin on suljettu 21.5.

UUTINEN / 20.05.2024

Muiden alueiden neuvontapuhelimet toimivat normaalisti.

Käsiä ja palapelin paloja.

UUTINEN / 20.05.2024

Hämeenlinnan alueen aikuissosiaalityön neuvontapuhelin on suljettu 21.5.

Hämeenlinnan alueen aikuissosiaalityön neuvontapuhelin (p. 03 629 6566) on suljettu tiistaina 21.5. Tarvittaessa voit olla meihin yhteydessä aikuissosiaalityön chatin kautta, joka on auki 21.5. klo 8–10. Kun chat on kiinni, voit jättää meille viestin. Vastaamme viestiisi mahdollisimman pian. Chatin löydät Oma Häme -sovelluksesta ja osoitteesta omahame.fi.

Muiden alueiden neuvontapuhelimet toimivat normaalisti.

Lupiineja maljakossa pöydällä
UUTINEN
20.05.2024

Kesä vaikuttaa Oma Hämeen palveluihin

Tiedot suluista ja supistuksista on koottu omalle sivulle.

Lupiineja maljakossa pöydällä

Kesä vaikuttaa Oma Hämeen palveluihin

UUTINEN / 20.05.2024

Tiedot suluista ja supistuksista on koottu omalle sivulle.

Lupiineja maljakossa pöydällä

UUTINEN / 20.05.2024

Kesä vaikuttaa Oma Hämeen palveluihin

Kesän aikana osa Oma Hämeen neuvoloista, hammashoitoloista ja muista palvelupaikoista on kiinni  muutaman viikon ajan. Myös pienemmillä terveysasemilla on sulkuja aiempien kesien tapaan. Lisäksi esimerkiksi erikoissairaanhoidossa poliklinikkatoimintaa supistetaan useilla erikoisaloilla aiempien kesien tapaan. 

Pelastuspalveluissa ei ole sulkuja kesällä. Toimintavalmiutta ylläpidetään muun muassa siirtämällä henkilöstöä ja kalustoa tarpeen mukaan eri toimipisteiden välillä.

Lomakauden aikana joitakin hyvinvointialueen palveluita on supistettava, jotta voidaan varmistaa palvelujen jatkuvuus ja tehokas resurssien käyttö. Tiedot kesän poikkeavista aukioloajoista on koottu toimialoittain Kesän poikkeusaukioloajat - sivulle. Tietoja päivitetään tarvittaessa. Ajantasaiset tiedot löytyvät myös palveluiden omilta sivuilta.

Suurin osa Oma Hämeen palveluiden suluista ajoittuu juhannukselta heinäkuun lopulle. Kiinni olevien palveluiden puhelinnumeroissa on ohjaus avoinna olevaan palveluun tai ohjeet kesäsulun ajaksi.

Oma Hämeen sovellus on asiakkaiden käytössä läpi kesän. Myös chat-palvelut toimivat normaalisti lomakautena muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Esimerkiksi sairaanhoitaja-chat on avoinna läpi kesän arkisin klo 8–20.  Chat sopii asiointiin erityisesti silloin, kun asiakkaan hoito ei edellytä tutkimista paikan päällä. Pääset chat-palveluihin sivun oikeasta alakulmasta. Lue lisää digipalveluistamme

Jos tilanteesi vaatii kiireellistä hoitoa ja oma terveysasema on suljettuna, soita Päivystysapuun numeroon 116 117. Päivystysapu on avoinna ympäri vuorokauden. Hätätilanteessa tulee soittaa hätänumeroon 112. 

UUTINEN
17.05.2024

Kotihoidon palveluiden yhtenäistäminen etenee – puhelinneuvonta muuttuu Hattulassa ja Janakkalassa

Janakkalassa myös kotihoidon puhelinnumerot muuttuvat 22. toukokuuta.

Kotihoidon palveluiden yhtenäistäminen etenee – puhelinneuvonta muuttuu Hattulassa ja Janakkalassa

UUTINEN / 17.05.2024

Janakkalassa myös kotihoidon puhelinnumerot muuttuvat 22. toukokuuta.

UUTINEN / 17.05.2024

Kotihoidon palveluiden yhtenäistäminen etenee – puhelinneuvonta muuttuu Hattulassa ja Janakkalassa

Kotihoidon palveluiden ja käytänteiden yhtenäistäminen jatkuu Oma Hämeessä. Asukkaiden yhdenvertaisten palvelujen turvaamiseksi on kotihoitoon perustettu etä- ja digitiimi, joka vastaa kotihoitoon liittyvistä teknologiapalveluista sekä kotihoidon asiakkaiden ja heidän omaistensa neuvonnasta.

Neuvontavastuu siirtyy etä- ja digitiimille vaiheittain – seuraavaksi vuorossa ovat Janakkalan ja Hattulan kotihoito. Muutos on jo tehty Hämeenlinnassa ja syksyllä vuorossa ovat Riihimäki, Hausjärvi, Loppi ja Forssan seutu. 

Tavallisesti kotihoitoon otetaan yhteyttä, kun tarvitaan hoitoon liittyvää neuvontaa tai halutaan esimerkiksi ilmoittaa käyntien peruuntumisesta. Näiden puheluiden ohjautuessa kotihoidon keskitettyyn etäneuvontaan, vapautuu kotikäyntejä tekeville hoitajille enemmän aikaa kotikäynneille.

Jatkossa kotihoidon päivystyspuhelimiin tulevat puhelut ohjautuvat arkisin klo 7–15.30 keskitettyyn etäneuvontaan, jossa puheluihin vastaavat kotihoidon etä- ja digitiimin hoitajat. Iltaisin sekä viikonloppuisin puhelut ohjautuvat edelleen oman alueen kotihoitoon. Tarvittaessa etäneuvonnasta välitetään asia oman tiimin hoidettavaksi. Asiakkaiden asioista tiedotetaan myös hoitavaa tiimiä. 

Joillain alueilla etäneuvontaan siirtyminen tuo muutoksia kotihoidon puhelinnumeroihin. Janakkalan kotihoidon puhelinnumerot muuttuvat 22. toukokuuta. Muuttuvista numeroista on tiedotettu asiakkaita kotiin jaetulla tiedotteella. Hattulan kotihoidon puhelinnumero ei muutu.

Muistutuksena vielä, että kotihoidon neuvonta on tarkoitettu kotihoidon asiakkaille ja heidän omaisilleen. Yleistä neuvontaa ikäihmisten palveluista ja tukea kotona asumiseen saa ikäihmisten asiakasohjauksesta. 

Ikäihmisten asiakasohjauksen yhteystiedot

 

Sisältöjulkaisija

Kuvassa on sosiaalityöntekijä Eemeli Kuvaja
ARTIKKELI
29.04.2024

Eemeli Kuvaja: “On parempi avoimesti ihmetellä ja kysyä kuin vetää omia johtopäätöksiä”

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen työntekijä haluaa avoimuudellaan muuttaa maailmaa paremmaksi.

Kuvassa on sosiaalityöntekijä Eemeli Kuvaja

Eemeli Kuvaja: “On parempi avoimesti ihmetellä ja kysyä kuin vetää omia johtopäätöksiä”

ARTIKKELI / 29.04.2024

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen työntekijä haluaa avoimuudellaan muuttaa maailmaa paremmaksi.

Kuvassa on sosiaalityöntekijä Eemeli Kuvaja

ARTIKKELI / 29.04.2024

Eemeli Kuvaja: “On parempi avoimesti ihmetellä ja kysyä kuin vetää omia johtopäätöksiä”

Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystyksessä työskentelevä Eemeli Kuvaja kiittää työpaikkaansa yhdenvertaisuudesta. Kuvaja tietää, kuinka vaikeita tilanteita lyhytkasvuiset kohtaavat niin työ- kuin siviilielämässä, ja haluaa avoimuudellaan muuttaa maailmaa paremmaksi. 

Eemeli Kuvaja viihtyy hyvin töissä Oma Hämeessä. ​​​– Saan tehdä töitä samoin kuin muutkin ja voin luottaa työkavereihin. 

Eemeli Kuvaja, 34, valmistui sosiaalityöntekijäksi tänä keväänä. Hän kertoo tienneensä jo pitkään, että sosiaalityö on maailman paras työ, ja että hän sopii hommaan hyvin. 

–  Puhtaan sattuman ja tuttujen henkilöiden kautta päädyin aikoinaan kesätöihin sihteeriksi sosiaalitoimeen. Lopulta tein töitä aika laajalla skaalalla. Minusta näkyi kunnioitus työtä kohtaan sekä kyky oppia ja mukautua, joten työkaverit kehottivat lähteä opiskelemaan alaa, Kuvaja muistelee. 

Opiskeluiden aikana hän kokeili jo sosiaali- ja kriisipäivystystä ja on tehnyt myös vapaaehtoista pelastustyötä. Kanta-Hämeen hyvinvointialueella eli Oma Hämeessä pesti on jatkunut pian vuoden, ja työhaastattelusta lähtien kaikki on sujunut mallikkaasti. 

Koska Kuvaja on lyhytkasvuinen, kohtaaminen uusien ihmisten kanssa tuo aina hetken hämmennyksen. Rohkeus kysyä kuitenkin laukaisee tilanteen. 

 –  Lähijohtajani Terhi Saloranta soitti vielä työpaikkahaastattelun jälkeen ja uskalsi kysyä, että pystynkö esimerkiksi poistumaan nopeasti tai kantamaan pienen lapsen autoon. Nostan hänelle hattua rohkeudesta! Olen fyysinen tyyppi, ja tiesin, ettei noissa tule ongelmia. 

–  Minun on hyvä olla täällä, saan tehdä töitä samoin kuin muutkin ja voin luottaa työkavereihin. 

“Harvoin he ehtivät jännittää tai kummastella”

Kohtaamiset asiakkaiden kanssa ovat myös sujuneet hyvin, Kuvaja kertoo. 

–  Sosiaali- ja kriisipäivystyksen kentällä asiakkaiden tilanteet ovat usein niin vaikeita, että harvoin he ehtivät minua jännittää tai kummastella. Päinvastoin he saattavat ajatella, että tuo työntekijäkin ymmärtää omakohtaisesti jotain siitä, kun on vaikeaa. 

–  Ajattelen, että lastensuojelun pitää olla yhdessä tekemistä, ei ylhäältä sanomista. Koen olevani sovittelija ja tulkki, ja siksi lyhytkasvuisuuteni on etu ja rikkaus, jos sen avulla pääsen lähelle asiakasta. 

“Minulla sattuu olemaan tosi vahva resilienssi ja itsetuntemus” 

Kuvaja haluaa avoimuudellaan auttaa niitä lyhytkasvuisia, joilla ei mene niin hyvin. Hän teki gradunsakin lyhytkasvuisten yksinäisyyden kokemuksista, jotka usein linkittyvät myös työelämään. 

On luonnollista vähän hämmentyä, kun tapaa vähemmistöön kuuluvan ihmisen, Kuvaja sanoo. Asenteet ja ennakkoluulot ohjaavat kuitenkin liikaa ajattelua. Harva tietää, että lyhytkasvuisen toimintakyky on usein huomattavasti parempi kuin monissa muissa vammoissa. Jos ei uskalleta kysyä, tehdään vääriä johtopäätöksiä.  

–  Lyhytkasvuisuus tulee näkyviin joka päivä. Ihmiset tuijottavat, suhtautuvat kuin lapseen tai pitävät toimintakyvyttömänä. Vaatii vahvaa persoonaa, ettei tämä kaikki vaikuttaisi yksityiselämään ja töihin pääsemiseen. Toivon siis, että mieluummin ihmetellään ja kysytään avoimesti, Kuvaja rohkaisee. 

–  Minulla sattuu olemaan tosi vahva resilienssi ja itsetuntemus, mutta monien muiden lyhytkasvuisten tilanne on toinen. Olisi hienoa, että hekin pääsisivät puhkeamaan kukkaan. 

“Emme naura heille, vaan heidän kanssaan” 

Kuvaja on mukana MTV3:n Tabu-ohjelmassa, jossa nauretaan yhdessä asioille, joille ei saisi nauraa. Lyhytkasvuisten jakso esitettiin huhtikuun viimeisenä viikonloppuna.  

–  Huumori on älyttömän hyvä keino päästä asioiden äärelle. Ohjelman ydin on se, että emme naura heille, vaan heidän kanssaan. Tiedostamme ongelmat ja taustat, mutta olemme samalla puolella, se on tie eteenpäin. 

–  Päätin lähteä ohjelmaan etenkin siksi, että voisin auttaa muita lyhytkasvuisia. Toivon, että ihmiset kohtaisivat paremmin ja rohkeammin kaltaisiani, joilla ei mene niin hyvin. 

Kun esimerkiksi työn saaminen on ison kiven takana, motivaatio arvostaa työtä on todennäköisesti tosi korkealla ja se näkyy tekemisessä, Kuvaja muistuttaa. Ja nauraa päälle: 

–  Olemme positiivinen riski työnantajalle! 

  

Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystys 

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen asiakasnumero 03 629 6560 on avoinna ympäri vuorokauden. Mikäli olemme kiireellisellä työtehtävällä, emme pysty vastaanottamaan asiakaspuheluita. 

Kiireellistä apua vaativassa tilanteessa soita aina hätänumeroon 112. 

Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä hoidamme: 

• kiireelliset lastensuojeluasiat 

• alaikäisten päihteidenkäyttöön ja rikollisuuteen liittyvät tilanteet 

• perhe- ja lähisuhdeväkivaltatilanteet 

• akuutit traumaattiset kriisitilanteet ensivaiheesta jatkotyöskentelyyn (esim. läheisen kuolema) 

• tilanteet, joissa ikäihminen ei pärjää yksin kotona 

• muut tilanteet, joissa tarvitaan kiireellisesti sosiaalitoimen arviota tai ratkaisuja ja jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään 

Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä annetaan myös konsultaatioapua muille viranomaisille. 

ARTIKKELI
05.04.2024

Blogi: Linja auki yliopistoon – yhteydet opiskelijoihin tärkeitä

Kohtaamiset rikastuttavat sekä opiskelijoita että ammattilaisia, kirjoittavat Taija Ylätalo ja Rita Juvonen.

Blogi: Linja auki yliopistoon – yhteydet opiskelijoihin tärkeitä

ARTIKKELI / 05.04.2024

Kohtaamiset rikastuttavat sekä opiskelijoita että ammattilaisia, kirjoittavat Taija Ylätalo ja Rita Juvonen.

ARTIKKELI / 05.04.2024

Blogi: Linja auki yliopistoon – yhteydet opiskelijoihin tärkeitä

Tampereen yliopiston sosiaalityön opiskelijat tutustuivat taannoin Kanta-Hämeen hyvinvointialueen sosiaalityöhön. Yhteinen päivämme Hämeenlinnassa alkoi aamukahvien jälkeen nuotiopiirillä. Nuotiopiirissä sosiaalityöntekijämme kertoivat nykyisestä työstään ja siitä, keitä heillä on asiakkaina, sekä omista urapoluistaan. Sosiaalityöntekijäksi voi tulla hyvin erilaisten polkujen kautta ja se on rikkautta! 

Pienen tauon jälkeen jatkoimme pyöreän pöydän keskusteluissa, joissa opiskelijat saivat kysyä itselleen tärkeitä kysymyksiä ja kuulla lisää meidän ammattilaisten työstä. Kävimme keskustelua myös palvelujen järjestämisestä ja organisaatiosta. Aamupäivä oli täynnä vilkasta puheen sorinaa ja moni tuleva sosiaalityön ammattilainen sai kuulla arvokasta tietoa sosiaalityön arjesta. Myös meille jo työssä oleville sosiaalityöntekijöille opiskelijoiden kohtaaminen antoi paljon uusia ajatuksia ja uutta virtaa. 

Yhteisen lounaan jälkeen opiskelijat suuntasivat omien toiveidensa mukaan tutustumaan vammaissosiaalityöhön ja Virvelinrantaan, Päivätuvalle, Ensi- ja turvakoti ry:n toimintaan, ikäihmisten työhön ja väkivaltatyöhön. Samalla heillä oli mahdollisuus tutustua meidän toimitiloihimme. 

Sysäyksen tutustumispäivälle antoi aiempi vierailumme Tampereen yliopistossa. Kävimme siellä esittelemässä sosiaalityön opiskelijoille hyvinvointialueen sosiaalityötä ja mahdollisuuksia harjoitteluun. Toivomme, että yhteys yliopiston ja opiskelijoiden kanssa säilyy ja jatkuu. 

Taija Ylätalo, tulosaluejohtaja, lastensuojelu 

Rita Juvonen, asiantuntija, ikäihmisten palvelut, asiakasohjaus

Vasemmalta Riitta Kilpinen, Henna Pitkä, Satu Niskanen ja Outi Jäärni
ARTIKKELI
29.02.2024

Uranuskoti houkuttelee työntekijöitä magneetin lailla

Ilmapiirin eteen on tehty vuosien varrella paljon töitä.

Vasemmalta Riitta Kilpinen, Henna Pitkä, Satu Niskanen ja Outi Jäärni

Uranuskoti houkuttelee työntekijöitä magneetin lailla

ARTIKKELI / 29.02.2024

Ilmapiirin eteen on tehty vuosien varrella paljon töitä.

Vasemmalta Riitta Kilpinen, Henna Pitkä, Satu Niskanen ja Outi Jäärni

ARTIKKELI / 29.02.2024

Uranuskoti houkuttelee työntekijöitä magneetin lailla

Hyvä maine kiirii kauas ja työnhakijoita riittää. Kun maineelle on katetta, työntekijät myös jäävät taloon ja viihtyvät. Oma Hämeen riihimäkeläinen ympärivuorokautisen asumisen yksikkö Uranuskoti osoittaa tämä todeksi. 

Riitta Kilpinen (vas.), Henna Pitkä, Satu Niskanen ja Outi Jäärni kehuvat Uranuskotia erinomaiseksi työpaikaksi.


Viime keväänä riihimäkeläinen Satu Niskanen makasi aamuvarhaisella sängyssä ja selasi työpaikkoja. Siihen aikaan hän kävi vielä Helsingissä töissä. 

–  Ajattelin, että en halua väsyttää itseäni enää, että pitää päästä lähemmäs töihin. Silloin huomasin, että katsos, kotipaikkakunnan Uranuskotiin haetaan lähihoitajaa. 

Hakemus lähti matkaan, ja samana päivänä Uranuskodin lähijohtaja otti yhteyttä. 

–  Jo ensivaikutelma puhelimessa toi tunteen, että tämä on minun paikkani. Lähijohtajan nopea yhteydenotto ja se, miten hän kertoi työpaikasta, vakuuttivat minut. Tunne säilyi, kun tulin allekirjoittamaan sopimuksen. Sen jälkeen olikin todella helppoa tulla töihin, Niskanen muistelee. 

Uranuskoti on ikäihmisten ympärivuorokautisen asumisen yksikkö. Se tarjoaa kodinomaiset puitteet reilulle 30 asukkaalleen. 

–  Asukkaiden ystävällinen ja kunnioittava kohtaaminen, ja heidän toiveidensa huomioiminen arjen tiimellyksessä ovat toimintamme kulmakiviä. Päivittäiseen työhömme kuuluu niin hoivaa ja huolenpitoa kuin ravitsemuksesta, lääkityksestä ja virkistyksestä huolehtimista, kuvailee lähijohtaja Henna Pitkä

Pitkä aloitti työskentelyn Uranuskodissa viime kesänä ja aisti heti yksikön kehittämis- ja oppimismyönteisen ilmapiirin. Huomion allekirjoittaa sairaanhoitaja Outi Jäärni, jolla on neljän vuoden kokemus Uranuskodista. 

– Ilmapiirin eteen on tehty vuosien varrella paljon töitä. Mietimme esimerkiksi sitä, miten keikkalaiset otetaan vastaan. Saamme myös vaikuttaa ja suunnitella paljon omaa työtämme. 

Enemmän myönteistä kuin kielteistä puhetta 

Viihtyvyyden eteen tehty työ on tuottanut tulosta. Sana kiertää, ja hoivakoti on saanut viime aikoina poikkeuksellisen paljon hakijoita avoimiin työpaikkoihin. Myös työkiertoon tullut sairaanhoitaja Riitta Kilpinen ihastui kerrasta. 

– Olin aiemmin kotihoidossa ja tykkäsin siitä, mutta ajattelin, että voinhan tehdä jotain muutakin. Tykästyin Uranuskotiin ihan hirveästi ja sain jäädä tänne, hän iloitsee. 

– Hoitajat puhuvat hienosti ja kärsivällisesti asukkaille ja heidän läheisilleen. Täällä on enemmän myönteistä kuin kielteistä puhetta. 

Uranuskodin työntekijät pitävät arvossa hyvää ja arvostavaa käytöstä. Hyvää huomenta toivotetaan aina sekä työkavereille että asukkaille, ja työpäivän päätteeksi on tapana kiittää päivästä. Sijaisilta kysytään, että milloin tulet uudestaan. Pieniä, mutta työilmapiirin rakentamisessa suuria tekoja. 

Työpaikkailmoitukseen kannattaa panostaa 

Hyvän maineen kiiriminen näkyy myös avoinna olevaan työpaikkaan tulevista hakemuksista. Esimerkiksi Uranuskotiin hakeneet ovat todella panostaneet hakemuksiinsa, ja niistä näkee selvästi hakijan motivaation työpaikkaa kohtaan, vahvistaa rekrytointiasiantuntija Jenny Helminen Oma Hämeen henkilöstöpalveluista. 

– Hyvin laaditulla työpaikkailmoituksella voimme edelleen vahvistaa positiivista työnantajamielikuvaa ja herättää hakijan kiinnostuksen. Näin on käynyt myös Uranuskodissa, ja hakijat ovat kehuneet ilmoitusta. 

–  Rekrytiimissä autamme yksiköitämme hakuilmoitusten laatimisessa. Eniten kiinnostusta herättävät kuitenkin työpaikkailmoitukset, joissa näkyy ja kuuluu yksikön oma kädenjälki ja persoona. Yksiköissä tiedetään itse parhaiten omat veto- ja pitovoimatekijät sekä asiat, joita voidaan työntekijälle luvata ja lunastaa, Helminen lisää.

Sisältöjulkaisija

TAPAHTUMAT
07.05.2024, klo 14–15.30

Palse.fi-portaalin käyttökoulutus palvelusetelituottajille

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua.

Palse.fi-portaalin käyttökoulutus palvelusetelituottajille

TAPAHTUMAT / 07.05.2024, klo 14–15.30

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua.

Palse.fi-portaalin käyttökoulutus palvelusetelituottajille

TAPAHTUMAT / 07.05.2024, klo 14–15.30

Paikka: Teams

Palse.fi-portaalin käyttökoulutus palvelusetelituottajille

TAPAHTUMAT / 07.05.2024, klo 14–15.30

Paikka: Teams

Kanta-Hämeen hyvinvointialue on siirtymässä Effector-järjestelmän käyttöön palvelusetelien hallinnoinnissa vuoden 2024 aikana. Muutos palvelusetelijärjestelmässä koskee kaikkia Kanta-Hämeen hyvinvointialueella palvelusetelillä sosiaalipalveluita tuottavia palveluntuottajia. Effector-järjestelmä toimii yhdessä palse.fi-portaalin kanssa.

Palveluntuottajaksi hakeutuminen edellyttää yrityksen rekisteröitymistä palse.fi-portaaliin. Portaaliin rekisteröitynyt yritys voi hakeutua palvelusetelituottajaksi sekä kirjata asiakkaiden palvelutapahtumia ja -palautteita. Yksityisille yrityksille palse.fi-portaalin käyttö on maksutonta. 

Palveluntuottajahaku sosiaalipalvelujen palvelusetelituottajaksi aukeaa palse.fi -portaalissa 1.5.2024.

Kanta-Hämeen hyvinvointialue järjestää palvelusetelituottajille palse.fi-portaalin käyttökoulutusta yhdessä Polycon Oy:n kanssa. Koulutuksessa käydään läpi:
•    rekisteröinti portaaliin
•    palveluntuottajaksi hakeutuminen
•    asiakkaan haku ja päätöksen aktivointi
•    tapahtumien kirjaaminen ja laskutus.

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua. Tilaisuus tallennetaan.

Paikka: Teams, linkki kokoukseen

Lisätietoa: 
Valvonta-assistentti Petri Malinen, petri.malinen(at)omahame.fi, p. 040 182 5386
Hankinta- ja laadunhallintajohtaja Jouni Sakomaa, jouni.sakomaa(at)omahame.fi, p. 040 330 4202

TAPAHTUMAT
06.05.2024, klo 14:00-16:00

Ikäihmisten kyselytunti

Tervetuloa keskustelemaan ikäihmisiä koskevista aiheista. Tilaisuus on kaikille avoin.

Ikäihmisten kyselytunti

TAPAHTUMAT / 06.05.2024, klo 14:00-16:00

Tervetuloa keskustelemaan ikäihmisiä koskevista aiheista. Tilaisuus on kaikille avoin.

Ikäihmisten kyselytunti

TAPAHTUMAT / 06.05.2024, klo 14:00-16:00

Paikka: Teams

Ikäihmisten kyselytunti

TAPAHTUMAT / 06.05.2024, klo 14:00-16:00

Paikka: Teams

Tervetuloa keskustelemaan ikäihmisiä ja heidän läheisiään koskevista aiheista.

Aiheina tässä tilaisuudessa ovat palveluverkkoon liittyvät päätökset, päätöksenteko hyvinvointialueella yleisesti sekä gerbiili -palvelu!

Tarkempi ohjelma täsmentyy vielä lähempänä tilaisuutta.

Liity kokoukseen alla olevasta linkistä:

Liity kokoukseen nyt 

TAPAHTUMAT
09.04.2024, klo 15:00

Aluevaltuuston huhtikuun kokous

Palveluverkkomuutosten päätöksentekoa voi seurata suorana verkosta.

Aluevaltuuston huhtikuun kokous

TAPAHTUMAT / 09.04.2024, klo 15:00

Palveluverkkomuutosten päätöksentekoa voi seurata suorana verkosta.

Aluevaltuuston huhtikuun kokous

TAPAHTUMAT / 09.04.2024, klo 15:00

Paikka: Youtube

Aluevaltuuston huhtikuun kokous

TAPAHTUMAT / 09.04.2024, klo 15:00

Paikka: Youtube

Aluevaltuusto kokoontui päättämään palveluverkkomuutoksista Hämeenlinnaan 9. huhtikuuta. 

Katso kokouksen tallenne

Palveluverkkosuunnitelman lisäksi aluevaltuusto päätti muun muassa toisesta talouden tasapainoittamisohjelmasta ja muutostalousarviosta. Lisäksi kokouksessa käsiteltiin Forssan sairaalan kiinteistökauppaa sekä tehtiin henkilövalintoja.

Lue tiedote kokouksen päätöksistä