Murupolku
Ajankohtaista vammaisten palveluista
Vammaisten palvelut
Vammaispalveluissa myönnämme palveluja vammaispalvelulain ja kehitysvammalain perusteella. Alle 65-vuotiaiden omaishoidon tuki myönnetään myös vammaispalvelujen kautta.
Etsitkö tietoa kausirokotusten ajanvarauksesta?
Vammaisten palvelut
Yhteystietokortti: Oima-palvelu
Oima-palvelu
Oima-palvelun edut:
- sähköinen asiointi
- mahdollisuus lisätä kuitit ja muut dokumentit palvelun kautta
- tuntikirjausten ja korjausten tekeminen itse.
Oima:n tukipuhelin ajalla 1.10.–31.12.: 040 921 1637 (ma–pe klo 12–15). Soitamme aina saman päivän aikana takaisin.
Aiheeseen liittyviä linkkejä: vammaispalvelut
Aiheeseen liittyvät palvelut
Palvelupaikkahakemisto (HVA)
Yhteystietokortti: Oma Häme -sovellus
Oma Häme -sovellus on kätevä apu arjessa
Oma Häme -sovellus on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille tarkoitettu turvallinen asiointipalvelu, josta löydät mm. ajanvarauksesi ja laboratoriotuloksesi. Saat myös yhteyden ammattilaiseen chattien tai videovastaanottojen välityksellä.
Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake
Oletko havainnut arjen ympäristössäsi ilmiön, johon pitäisi mielestäsi puuttua?
Raportoi havainnostasi sosiaalisen raportoinnin lomakkeella.
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutisetJoulun 2024 ja vuodenvaihteen poikkeusaukioloajat
Osa Oma Hämeen terveysasemista, hammashoitoloista ja muista palvelupaikoista on kiinni.
Joulun 2024 ja vuodenvaihteen poikkeusaukioloajat
UUTINEN / 05.12.2024
Osa Oma Hämeen terveysasemista, hammashoitoloista ja muista palvelupaikoista on kiinni.
UUTINEN / 05.12.2024
Joulun 2024 ja vuodenvaihteen poikkeusaukioloajat
Joulun ja vuodenvaihteen aikaan osa Oma Hämeen terveysasemista, hammashoitoloista ja muista palvelupaikoista on viime vuosien tapaan kiinni. Pelastuspalveluissa ei ole sulkuja.
Joulun ja vuodenvaihteen poikkeusaukioloajat on koottu sivulle omahame.fi/poikkeusaukioloajat. Tietoja päivitetään tarvittaessa. Ajantasaiset tiedot löytyvät myös palveluiden omilta sivuilta.
Katso tästä kaikki poikkeusaukioloajat
Tarvitsetko kiireellistä hoitoa? Katso tästä yhteystiedot
Aluehallitus käsitteli pitkään talousarvioon liittyviä asioita.
Aluehallitus päätti vammaisten asumispalveluiden hankinnasta sekä perheiden ja jälkihuollon kotiin vietävien palvelujen hankinnasta
UUTINEN / 03.12.2024
Aluehallitus käsitteli pitkään talousarvioon liittyviä asioita.
UUTINEN / 03.12.2024
Aluehallitus päätti vammaisten asumispalveluiden hankinnasta sekä perheiden ja jälkihuollon kotiin vietävien palvelujen hankinnasta
Maanantaina koolla ollut aluehallitus päätti kahdesta isosta hankintakokonaisuudesta. Toinen koskee vammaisten asumispalveluita ja toinen perheiden ja jälkihuollon kotiin vietäviä palveluita.
Oma Häme on kilpailuttanut syksyn aikana toimijoita, jotka tarjoavat erilaisia vammaisten henkilöiden asumiseen liittyviä palveluja, kuten esimerkiksi ympärivuorokautista palveluasumista, yhteisöllistä asumista tai tuettua asumista. Hyvinvointialue on jakanut Kanta-Hämeen useisiin maantieteellisiin alueisiin, joihin palveluntuottajat ovat jättäneet tarjouksiaan.
Aluehallitus hyväksyi kokouksessaan palvelutuottajien valinnat eri palvelukokonaisuuksiin ja palvelutuottajien etusijajärjestyksen. Listaus löytyy kokouksen esityslistasta (linkki on sivun lopussa). Hankintapäätös ei muodosta sopimussuhdetta, vaan hankinnasta laaditaan erillinen sopimus palvelutuottajien kanssa. Hankinnan sopimuskausi on nelivuotinen, vuoden 2028 loppuun. Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskaudelle on 100 miljoonaa euroa.
Oma Häme on kilpailuttanut syksyn aikana myös toimijoita, jotka tarjoavat perheiden ja jälkihuollon kotiin vietäviä palveluita. Kilpailutus on toteutettu dynaamisella hankintatavalla, jonka kautta muodostetaan palveluntuottajista joustava toimittajarekisteri. Hyvinvointialue on jakanut Kanta-Hämeen useisiin maantieteellisiin alueisiin, joihin palveluntuottajat ovat jättäneet tarjouksiaan. Toimittajarekisterissä on neljä luokkaa, johon palveluntuottajat saivat ilmoittautua.
Aluehallitus hyväksyi kokouksessaan perheiden ja jälkihuollon kotiin vietävien palveluiden palvelutuottajien valinnat ja etusijajärjestyksen. Listaus löytyy kokouksen esityslistasta (linkki on sivun lopussa). Hankintapäätös ei muodosta sopimussuhdetta, vaan hankinnasta laaditaan erillinen sopimus palvelutuottajien kanssa. Hankinnan sopimuskausi on kaksivuotinen, vuoden 2026 loppuun, sisältäen yhden vuoden option. Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskaudelle on 15 miljoonaa euroa.
Talousarviosta keskusteltiin perusteellisesti
Aluehallitus käsitteli maanantain kokouksessaan myös ensi vuoden talousarviota, josta käytiin perusteellinen ja monipuolinen lähetekeskustelu koko päivän kestäneessä kokouksessa. Aluehallitus päättää osaltaan talousarviosta seuraavassa kokouksessaan, 9. joulukuuta. Talousarvion käsittely on jaettu tarkoituksella useampaan kokoukseen. Ensi vuoden talousarvion valmistelusta ja taloustilanteesta kerrotaan tarkemmin tässä tiedotteessa.
Ensi vuoden talousarvioon liittyvät myös Oma Hämeen suunnittelemat muutokset sairaalapalveluihin ja ikäihmisten asumispalveluihin sekä erikoissairaanhoidon poliklinikkatoimintaan. Aluehallitukselle esiteltiin suunnitelmista tehtyjä selvityksiä, joista on kerrottu näissä tiedotteissa:
Oma Häme jatkaa muutosten suunnittelua erikoissairaanhoidon poliklinikkatoimintaan
Oma Häme jatkaa muutosten suunnittelua sairaalapalveluihin ja ikäihmisten asumispalveluihin
Aluehallitus merkitsi selvitykset tiedoksi ja päätti, että asiakokonaisuuden varsinainen käsittely on myös seuraavassa kokouksessa 9. joulukuuta.
Hyvinvointisuunnitelma päätettäväksi aluevaltuustoon
Aluehallitus käsitteli maanantain kokouksessaan myös hyvinvointialueen alueellista hyvinvointisuunnitelmaa vuosille 2025-2028. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (hyte) on hyvinvointialueen lakisääteinen tehtävä. Siihen kuuluu, että asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä seurataan väestöryhmittäin ja alueittain. Samoin tulee seurata näihin vaikuttavia tekijöitä ja tehtyjä toimenpiteitä. Lisäksi on velvoite asettaa hyte-työlle tavoitteet ja määritellä ne toimenpiteet, joilla tavoitteisiin tähdätään. Tätä varten laaditaan kerran neljässä vuodessa hyvinvointikertomus ja -suunnitelma.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella valmistellaan suunnitelmaa väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Suunnitelmaa tehdään yhteistyössä muiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien tahojen, kuten kuntien ja järjestöjen kanssa. Asukkailta halutaan tietoa siitä, mitä hyvinvointialueen tulisi erityisesti huomioida tavoitellessaan painopisteitä.
Oma Hämeen alueellisen hyvinvointisuunnitelman luonnos on ollut liitteineen lausuntokierroksella hyvinvointialueen vaikuttamistoimielimillä, integraatiovaliokunnalla ja lautakunnilla. Lisäksi se on lähetetty Kanta-Hämeen kuntien ja muiden alueen hyte-työtä tekevien tahojen lausuttavaksi. Myös Oma Hämeen henkilöstöllä on ollut mahdollisuus kommentoida suunnitelmia.
Hyvinvointisuunnitelma perustuu kantahämäläisten hyvinvoinnista koottuun tietoon. Sen pohjalta on määritelty hyvinvointityön painopisteet, jotka ovat turvallisuus, osallisuus ja yhdenvertaisuus. Aluehallitus hyväksyi maanantaina osaltaan hyvinvointisuunnitelman liitteineen ja esittää niitä hyväksyttäväksi aluevaltuustolle.
Lisäksi aluehallitus merkitsi tiedoksi keväällä pidettyjen yhteistoimintaneuvotteluiden tulokset. Maaliskuussa aloitettiin yt-neuvottelut johto-, hallinto- ja tukipalveluhenkilöstön kanssa. Kohteena oli 1 379 henkilöä hallinto-, asiantuntija-, toimisto-, huolto- ja muissa tukipalvelutehtävissä.
Yt-neuvotteluiden toimenpiteiden ja kustannusten vaikutuksia ja toteutumista on seurattu säännöllisesti Oma Hämeessä. Aluehallitukselle kerrottiin, että neuvotteluissa pyrittiin ensisijaisesti löytämään ratkaisuja tarjoamalla työntekijöille toista tehtävää koulutuksen avulla, jättämällä tehtäviä täyttämättä eläköitymisten tai irtisanoutumisten seurauksena sekä muuttamalla tehtäviä ja toimenkuvia. Yhtenä keinona oli määräaikaisten palvelussuhteiden täyttämättä jättäminen. Neuvottelut johtivat kuitenkin myös irtisanomisiin. Neuvotteluiden tuloksista on kerrottu tarkemmin tässä tiedotteessa.
Muut asiat päätettiin esityslistan mukaisesti. Seuraava kokous on 9. joulukuuta.
Vammaispalvelujen ohjaaja Tinja Savela näkee läheltä, miten turva ja luottamus vaikuttavat ihmiseen
Painonnosto ja rauhalliset metsälenkit toimivat vastapainona ohjaajan intensiiviselle työlle.
Vammaispalvelujen ohjaaja Tinja Savela näkee läheltä, miten turva ja luottamus vaikuttavat ihmiseen
ARTIKKELI / 30.10.2024
Painonnosto ja rauhalliset metsälenkit toimivat vastapainona ohjaajan intensiiviselle työlle.
30.10.2024
ARTIKKELI / 30.10.2024
Vammaispalvelujen ohjaaja Tinja Savela näkee läheltä, miten turva ja luottamus vaikuttavat ihmiseen
Pienet onnistumiset ovat niitä kaikista merkityksellisimpiä. Kun luottamussuhde asiakkaan kanssa on muodostunut ja näkee kehitystä, tietää tekevänsä tärkeää työtä. Joskus se voi viedä kauankin, mutta on sitäkin palkitsevampaa. Näin kuvailee työtään Tinja Savela, joka työskentelee ohjaajana vammaisten asumispalveluissa, Jaakonkadun asumisyksikössä Hämeenlinnassa. Tinjan mukaan työssä tärkeintä on asiakkaiden auttaminen ja heidän oikeuksiensa puolustaminen, mutta erityisesti pienet onnistumiset ja kehittymiset tuntuvat palkitsevilta.
– Yksi ihana onnistuminen oli tänä syksynä, kun meille muutti asiakas toisesta asumispalvelusta odottamaan Kepsy-siirtoa. Hän saapui kolmen ohjaajan kiinnipidossa, mutta jo muutamassa viikossa näimme käytöksessä ison muutoksen. Lopulta siirto Kehitysvammapsykiatriseen kriisi- ja kuntoutusyksikköön sujui ilman toimenpiteitä ja asiakas alkoi puhua yksiköstämme kotina. Tuolloin tiesin, että olimme onnistuneet luomaan lyhyessä ajassa turvallisen ja kodinomaisen ympäristön, jossa hän voi luottaa meihin ohjaajiin, Tinja hymyilee.
Työstressi tippuu levypainojen mukana lattiaan
Tinja on aloittanut hiljattain Kanta-Hämeen hyvinvointialueella, johon hän tuli lastensuojelun parista. Sitä ennen hän työskenteli Eteva-kuntayhtymässä. Tinjan nykyisessä työpaikassa, Jaakonkadun yksikössä, tarjotaan ympärivuorokautista asumispalvelua, jonka tarkoituksena on tukea erilaisen tuen tarpeessa olevia asiakkaita heidän arjessaan. Työpäivissä riittää vaihtelua ja haasteita, koska asiakkaiden tilanteet saattavat muuttua nopeasti. Ohjaajat tukevat asiakkaita myös asumisen ulkopuolella, jotta asiakkaiden, ympäristön ja ohjaajien turvallisuus voidaan taata vilkkaalla sijainnilla Myllymäessä.
– Ennakointi ja tilanteiden suunnittelu onkin tärkeä osa päivittäistä työtämme. Pyrimme aina kehittämään ja tekemään töitä siten, että asiakas voisi elää mahdollisimman itsenäistä ja itsensä näköistä elämää. Meillä asuessaan voi pärjätä hyvinkin pienellä tuella, mutta tarvittaessa meiltä löytyy vahva ammatillinen osaaminen ympärivuorokautiseen tukeen. Haastavia tilanteita käymme aktiivisesti läpi ja pyrimme löytämään työkaluja tilanteiden vähentämiseksi, Tinja kertoo.
Ajoittain raskaskin työ vaatii tasapainotusta vapaa-ajalla. Tinja harrastaa tavoitteellisesti voimalajeja kuntosalilla, jossa hän unohtaa työasiat ja työroolin ja tyhjentää pään. Myös luonto, perhe ja ystävät ovat iso osa arkea.
– Levypainojen kolistelu purkaa stressiä, mutta koiran kanssa metsässä lenkkeillessäni saan pysähtyä ja rauhoittua. Pannukahvin ääressä upeaa maisemaa katsellessa on mahdoton olla nauttimatta. Vuorotyön vuoksi läheisten ihmisten kanssa näkeminen saattaa olla välillä hankalaa, mutta sitten kun vihdoin tapaa heitä ja saa nauraa kyyneleet silmissä tai lähdetään yhdessä tekemään jotain, se on korvaamatonta.
Tinja Savela (oik.) on tehnyt töitä yhdessä kollegansa Ville Mäkisen kanssa jo vuodesta 2010.
Tuttu työporukkaa luo turvaa ja huumoria
Voimavaroja Tinja saa myös työyhteisöstä, joka koostuu hyvin monipuolisesta joukosta osaavia ammattilaisia. Osa kollegoista tuntee asiakkaat vuosien takaa, mutta myös uusinta tietoa ja intoa löytyy nuoremmilta työntekijöiltä. Haastava työ hitsaa porukan yhteen ja jokainen tuntee toistensa vahvuudet.
– Työryhmän luottamus ja kyky toimia yhtenäisesti luo turvallisuuden tunnetta niin asiakkaille kuin työntekijöillekin. Teemme työtä paljon omalla persoonalla, mutta yhteisistä pelisäännöistä pidetään ja on pidettävä kiinni. Jaamme työryhmässä niin hyviä kuin kehitettäviäkin asioita ja myös koitamme muistaa kehua toisiamme onnistuneista hetkistä. Koen, että työryhmän hyvinvoinnilla ja arvostuksella on iso merkitys asiakastyöhön. Myös vitsailu ja pienet harmittomat pilat piristävät päivää ja keventävät työilmapiiriä, Tinja sanoo.
Haastava työ on myös motivoivaa. Tinja kokee työssään innostavaksi nimenomaan haastavien tilanteiden suunnittelun tai uusien asiakkaiden vastaanottamisen. Uuden asiakkaan tapaaminen ensimmäistä kertaa vaatii paljon havainnointia. Yksikössä on viisi eri taloa, jossa asuu keskenään erilaisia asukkaita. Halutessaan voi vaihtaa yksikön sisällä työryhmää. Toisaalta hän kaipaa lisää esimerkiksi tyhy-päiviä, jolloin pääsisi hetkeksi pois työympäristöstä ja ryhmäytymään lisää työkavereiden kanssa.
– Haastavassa työssä myös työterveydenhuollon merkitys kasvaa, jotta voitaisiin ennaltaehkäistä sairaslomia ja uupumista. Meillä väkivalta- ja sen uhka ovat arkipäivää ja siinä voisi olla enemmän ennaltaehkäisevämpää otetta työterveyden kautta, Tinja pohtii.
– Tulevaisuuden tavoitteeni on kehittää tätä työtä kouluttautumalla ja tuomalla asiakkaiden ääntä kuuluville. Olemme asiakkaiden äänitorvia ja on meidän tehtävä pitää heidän oikeuksistaan kiinni. Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyötä tulisi saada sujuvammaksi, tällä hetkellä etenkin asumispalveluissa näkyy päällekkäisyyksiä. Huoli on, saavatko asiakkaat oikeaa tai tarvittavaa palvelua oikeaan aikaan.