Ptv Service Display

Kotihoito

Kotihoidon avulla voit asua mahdollisimman pitkään kotona. Siihen kuuluu kotipalvelun sekä kotisairaanhoidon palveluita. Tuomme siis kotiisi erilaisia palveluita ja hoitoa. Toteutamme kotihoitoa ensisijaisesti etäpalveluna.

Ellei sinulle ole myönnetty kotihoidon palvelua, ota yhteyttä asuinalueesi palveluohjaajaan.

Jos sinulle on jo myönnetty kotihoidon palvelua, saat palvelujen aloituksen yhteydessä oman kotihoitoalueesi ja hoitotiimisi yhteystiedot.

Toimi näin

Ota yhteyttä ikäihmisten Ensilinjaan. Palveluohjaaja arvioi palveluntarpeesi yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, digitaaliset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Etsi alueelta

  • Valitse paikkakunta
  • Forssa
  • Hattula
  • Hausjärvi
  • Humppila
  • Hämeenlinna
  • Janakkala
  • Jokioinen
  • Loppi
  • Riihimäki
  • Tammela
  • Ypäjä
Asioi digitaalisesti

Kun valitset paikkakunnan, tiedät kuinka asioida digitaalisesti.

Soita

Kun valitset paikkakunnan, saat esiin etsimäsi puhelinnumerot.

Löydä lisätietoa verkosta

Kun valitset paikkakunnan, näet mistä löydät lisätietoa.

Kotihoitoon kuuluvat kotiin annettavat palvelut ja kotisairaanhoito. Kotiin annettaviin palveluihin kuuluvat hoiva ja huolenpito, asiakkaan tukeminen arjessa suoriutumisessa ja hänen toimintakykynsä ylläpitäminen. Kotisairaanhoito on terveys- ja sairaanhoitopalvelua, jota asiakas saa tilapäisesti kotonaan sairautensa hoitamiseksi. Kotihoitoa voi tarvittaessa saada kaikkina vuorokaudenaikoina.

Kotihoidon asiakasmaksuihin vaikuttavat esimerkiksi tarvittavan hoidon määrä sekä asiakkaan tulot ja mahdollinen sotainvaliditeetti.

Ohjaudut kotihoidon palveluihin arviointi- ja kuntoutumisjakson kautta. Palveluiden lähtökohtana on, että asiakkaana tarvitset hoitoa ja huolenpitoa pääsääntöisesti päivittäin tai useita kertoja viikossa sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön ammattilaisilta.

Asumistasi kotona tuetaan myös erilaisten tuki- ja turvapalveluiden sekä teknologisten ratkaisujen avulla ja pitkäaikaissairaille myönnettävillä hoitotarvikkeilla. Kotihoito toteutetaan aina tilanteeseesi sopivimmalla tavalla. Hyvinvointiteknologiaa hyödynnetään palveluiden tuottamisessa. Käynti suoritetaan ensisijaisesti etäpalveluna, mikäli se on mahdollista.

Päätöksen ikäihmisten palveluiden myöntämisperusteista on tehnyt Oma Hämeen aluehallitus 18.12.2023.

Maksat hyvinvointialueelle jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta kuukausimaksun, joka määräytyy palvelupäätökseen kirjattujen palvelutuntien määrän, maksukykysi ja perheesi koon mukaan. Kotihoidon alkaessa sinulle tehdään tuloselvitys.

Tilapäisestä kotihoidosta maksat käyntihinnan.

Kotiin vietävät etä- ja digipalvelut

Kotiin vietävät etä- ja digipalvelut

Kotiin vietävät etä- ja digipalvelut ovat osa Kanta-Hämeen palveluita ikääntyneille asiakkaille.

  • Ammattilainen arvioi teknologian soveltuvuutta ikääntyneelle asiakkaalle osana palvelutarpeen arviointia.
  • Asiakkaalta ei odoteta osaamista teknologiasta vaan laitteiden käyttöä opetellaan ja kokeillaan yhdessä ammattilaisen kanssa.
  • Teknologian avulla ammattilainen ja omainen voivat tehdä yhteistyötä ikääntyneen asiakkaan hoitamisessa.

Tavoitteena on, että asiakkaan kokemus etä- ja digipalvelusta on hyvä ja hän kokee saavansa tarpeeseensa vastaavaa palvelua. Ikääntyneitä henkilöitä kannustetaan tutustumaan laitteisiin ja digipalveluihin jo ennen kotihoidon asiakkuutta.

Kotiin vietävät etä- ja digipalvelut Kanta-Hämeen hyvinvointialueella

  • kotihoidon etäkäynnit
  • itsenäisen lääkkeenoton tuki
  • etäneuvonta.

Asiakasta tuetaan omatoimisuuteen teknologian avulla. Etä- ja digipalvelut ovat nykypäivää!

  • Etähoito on yksi tapa tuottaa palveluita asiakkaalle kotiin. Etäkäynti korvaa kotihoidon läsnäkäynnin.
  • Etäkäynnillä kotihoidon etähoitaja vierailee asiakkaan kotona videoyhteyden (kuvapuhelimen) kautta. 
  • Etähoitajan ammattitaitoa on tuntea asiakas ja tunnistaa asiakkaan tilan muutos myös etäkäynneillä.
  • Asiakas voi saada sekä fyysisiä käyntejä että etäkäyntejä.
  • Uusille säännöllisen kotihoidon asiakkaille toteutetaan ensisijaisesti etäkäyntejä. 
  • Etäkäyntejä tarjotaan myös nykyisille asiakkaille, jos mahdollista.
  • Kotihoidon työntekijä tuo kuvapuhelinlaitteen asiakkaan kotiin ja sen käyttö opetellaan ja kokeillaan yhdessä. Myös omainen on tervetullut mukaan.
  • Etäkäynneillä voidaan tukea asiakasta myös muistisairauden varhaisessa vaiheessa.
  • Etähoidon käyttö ei vaadi asiakkaalta erityistä digiosaamista.
     
     Etäkäynnillä tehtäviä asioita asiakkaan kanssa
  • Asiakkaan voinnin seuranta
  • Lääkkeenoton seuranta ja varmistaminen
  • Ruokailun ohjaaminen ja varmistaminen
  • Arjen toimista muistuttaminen
  • Asiakkaan tukeminen
  • Itsenäistä lääkkeenottoa tuetaan lääkeautomaatilla, lääkeannostelijalla tai lääkemuistuttajalla. 
  • Etähoitaja voi valvoa ja ohjata etäkäynnillä lääkkeen ottamista.
  • Laitteet eroavat mm. siinä, voiko niiden kautta tarjoilla nestemäisiä lääkkeitä. Lääkemuistuttaja vain muistuttaa lääkkeen ottamisesta.
  • Lääkeautomaattipalvelu on mahdollinen sekä säännöllisen kotihoidon asiakkaalle että ei-säännöllisen kotihoidon asiakkaan tukipalveluna
    • Säännöllisen kotihoidon asiakas: Kotiin tuleva hoitaja huolehtii lääkeautomaatin tai –annostelijan täyttämisestä.
    • Ei-säännöllisen kotihoidon asiakas: Asiakas vuokraa laitteen hyvinvointialueelta, mutta automaatin täyttää ja sen käyttöä seuraa omainen tai yksityinen palveluntuottaja. Lääkeautomaatin käyttöä voidaan seurata myös kotihoidon tilapäiskäynneillä
     Milloin itsenäistä lääkkeenottoa tukeva laite sopii asiakkaalle?
  • Asiakas on sitoutunut lääkehoitoon
  • Asiakas pystyy ottamaan lääkkeen itse automaatista
  • Asiakas ei halua hoitokäyntejä kotiin
  • Asiakkaan lääkehoito on aikakriittinen
  • Asiakkaalla on muistiongelmia
  • Asiakas tarvitsee vain lääkkeenottokäyntiä
    (vähäinen, mutta kriittinen palveluntarve)
  • Ennaltaehkäisevänä palveluna

 

  • Kotihoidon päivystysnumeroon soitetut puhelut ohjautuvat arkisin keskitetysti kotihoidon etäneuvontaan
  • Etäneuvonta on puhelimitse tapahtuvaa asiakkaan asioiden hoitoa 
  • Asiakas saa välitöntä ohjausta ja neuvontaa omasta hoidostaan ja laitteista
  • Etäneuvoja pyrkii hoitamaan alusta loppuun puhelun aikana nousseet asiat. Jos asia vaatii fyysistä käyntiä, sen hoitaa kotihoidon kentän ammattilainen 
  • Tieto asiakkaan yhteydenotosta menee eteenpäin kotihoidon tai etähoidon tiimille
  • Etäneuvonta rauhoittaa fyysisiä kotikäyntejä tekevien hoitajien työtä, kun näiden ei tarvitse vastailla puhelimeen
  • Etäneuvoja ottaa asiakkaan voinnin huomioon ja ohjaa asiakkaan tarvittaessa hoidon tarpeen arviointiin

Palvelupolku: kotihoidon palvelupolku