Ptv Service Display

Apuvälinepalvelut

Saat apuvälinepalveluista lainaksi apuvälineitä, mikäli tarvitset niitä arjessa selviämiseen. Saatat tarvita apuvälineitä esimerkiksi vamman, sairauden, ikääntymisen tai kehitysviivästymän vuoksi. Apuvälineen saamisen edellytyksenä on henkilökohtainen apuvälinetarpeen arvio.

Perusapuvälineet

Saat lainata apuvälinepalveluista tavallisia apuvälineitä ilman lähetettä tai etukäteisvarausta. Apuvälineiden laina-aika sovitaan yksilöllisesti. Apuvälineet tulee palauttaa puhdistettuna, kun laina-aika päättyy tai et enää tarvitse niitä.

Lainaamme apuvälineitä liikkumiseen, hygieniasta huolehtimiseen sekä kotona toimimiseen.

Lainaamme esimerkiksi:

  • kyynärsauvoja, kävelytelineitä, pyörätuoleja
  • suihkutuoleja, wc-korottajia
  • tarttumapihtejä, sängyn nousutukia
  • siirtolaitteita, henkilönostimia
  • yksilöllisen arvion perusteella sähkösäätöisiä sänkyjä

Voit tarvittaessa saada henkilökohtaiseen käyttöön myös erilaisia tukia, tukipohjallisia, jalkineita ja proteeseja.

Erikoissairaanhoidon apuvälineet

Erikoistumista vaativat apuvälineet saat erikoissairaanhoidosta ja niitä varten tarvitset lääkärin lähetteen. Erikoissairaanhoidon apuvälinepalvelusta saatavia apuvälineitä ovat esimerkiksi:

  • sähköpyörätuolit
  • moottoroidut painehaavapatjat
  • ympäristönhallintalaitteet
  • tietokoneen käytön oheislaitteet ja -ohjelmat
  • lasten erikoisapuvälineet
  • Apua apuvälineisiin liittyviin asioihin

  • Apuvälinekeskuksen apuvälineasiantuntijat auttavat liikuntavammaisten lasten apuvälineiden kanssa sekä kommunikaation apuvälineiden kanssa
  • Näkövammaisten kuntoutusohjaajat auttavat näkemisen apuvälineiden kanssa
  • Syöpäsairaiden kuntoutusohjaajat auttavat syöpäsairaiden apuvälineiden kanssa
  • Hengityssairauksien kuntoutusohjaajat auttavat hengityksen apuvälineiden kanssa

Huom. CPAP-laitteisiin liittyvät maskit ja letkut ovat hoitotarvikkeita ja niitä voit tiedustella hoitotarvikejakelusta.

Toimi näin

Jos haluat lainata apuvälineen, ota yhteyttä kuntasi apuvälinepalveluihin. Voit joko soittaa tai tulla käymään apuvälineyksikössä sen aukioloaikoina ilman ajanvarausta. Kartoitamme apuvälineiden tarpeesi ja saat tarvittavat välineet lainaksi. Valitse paikkakunta valintaikkunasta, niin löydät yhteystiedot. Voit asioida myös Terveys-chatissa.

Lainatun apuvälineen huolto ja korjaus

Jos apuvälinettäsi pitää huoltaa tai korjata, soita lähimpään apuvälineyksikköön. Apuvälineyksiköiden yhteystiedot saat näkyviin valitsemalla paikkakunnan kohdasta "Paikkakuntavalinta".

Lainatun apuvälineen palautus

Palauta tarpeeton apuväline puhtaana ja ehjänä apuvälinepalveluihin. Voit palauttaa apuvälineet mihin tahansa Kanta-Hämeen hyvinvointialueen apuvälineyksikköön. Löydät tarkemmat palautusohjeet palveluyksikön tiedoista tai lainaussopimuksesta.

Henkilökohtaiset apuvälineet

Henkilökohtaisia apuvälineitä ei tarvitse palauttaa. Jos tarvitset apuvälineen henkilökohtaiseen käyttöön, ota yhteyttä sinua hoitavaan terveydenhuollon ammattilaiseen. Hän arvioi kanssasi apuvälineen tarpeen ja tekee siitä tarvittavan suosituksen.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, digitaaliset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Etsi alueelta

  • Valitse paikkakunta
  • Forssa
  • Hattula
  • Hausjärvi
  • Humppila
  • Hämeenlinna
  • Janakkala
  • Jokioinen
  • Loppi
  • Riihimäki
  • Tammela
  • Ypäjä
Asioi digitaalisesti

Kun valitset paikkakunnan, tiedät kuinka asioida digitaalisesti.

Soita

Kun valitset paikkakunnan, saat esiin etsimäsi puhelinnumerot.

Katso toimipisteet

Kun valitset paikkakunnan, saat tietää palvelupaikat.

Apuvälineiden luovutuksessa noudatetaan valtakunnallisia lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteita. Apuvälineen saanti edellyttää aina henkilökohtaista apuvälinetarpeen arviota.

Palvelu on maksuton.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutuksesta

Valtakunnalliset lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteet 2023 : Opas apuvälinetyötä tekeville ammattilaisille ja ohjeita asiakkaille