Murupolku

Ajankohtaista terveydenhuollon palveluista

Yhteystietokortti: Terveydenhuollon ensilinjat

Palvelupaikkahakemisto (HVA)

Yhteystietokortti: Oma Häme -sovellus

Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake

Sisältöjulkaisija

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä
UUTINEN
05.06.2025

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

Ensimmäinen pilottiyksikkö on silmäyksikkö, ja muut erikoisalat tulevat mukaan syksyllä.

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

UUTINEN / 05.06.2025

Ensimmäinen pilottiyksikkö on silmäyksikkö, ja muut erikoisalat tulevat mukaan syksyllä.

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

UUTINEN / 05.06.2025

Oma Häme ottaa käyttöön uuden lähetenavigaattorin – ensimmäinen pilotti silmäyksikössä

Kanta-Hämeen hyvinvointialue Oma Häme aloittaa keväällä 2025 uuden lähetenavigaattorin pilotoinnin. Uudistus tähtää siihen, että terveydenhuollon ammattilaiset voivat jatkossa lähettää potilaslähetteet sähköisesti paperisten sijaan. Ensimmäinen pilottiyksikkö on silmäyksikkö, ja muut erikoisalat tulevat mukaan käyttöönottoon syksyn 2025 aikana. – Haluamme päästä eroon paperilähetteistä ja siirtyä tietoturvalliseen sähköiseen järjestelmään. Se säästää aikaa, paperia ja helpottaa merkittävästi sekä lähettävien että vastaanottavien ammattilaisten työtä, kertoo tulosalueylilääkäri Kati Kortelainen Oma Hämeestä.

Lähetenavigaattorin avulla lähete saapuu suoraan oikeaan yksikköön nopeasti ja turvallisesti. Se vähentää postin ja faksien käyttöä sekä manuaalista käsittelyä, mikä sujuvoittaa hoitoprosessia. – Asiakkaan näkökulmasta tämä tarkoittaa nopeampaa palvelua ja lyhyempiä odotusaikoja. Lähete ei enää jää matkalle postin varaan, Kortelainen toteaa.

Uudistus tukee Oma Hämeen tavoitetta kohti paperittomampaa ja sujuvampaa terveydenhuoltoa. Samalla se lisää tietoturvaa, vähentää virhemahdollisuuksia ja säästää ympäristöä. Pilottivaiheen kokemusten perusteella toimintamallia kehitetään ennen laajempaa käyttöönottoa muilla erikoisaloilla.

Tervakosken terveysaseman toiminta supistuu määräajaksi – palvelut keskitetään tiistaille ja torstaille
UUTINEN
02.06.2025

Tervakosken terveysaseman toiminta supistuu määräajaksi – palvelut keskitetään tiistaille ja torstaille

Samassa yhteydessä Janakkalan hoitotarvikejakelu yhdistetään Riihimäen seudun palvelukeskusmalliin.

Tervakosken terveysaseman toiminta supistuu määräajaksi – palvelut keskitetään tiistaille ja torstaille

Tervakosken terveysaseman toiminta supistuu määräajaksi – palvelut keskitetään tiistaille ja torstaille

UUTINEN / 02.06.2025

Samassa yhteydessä Janakkalan hoitotarvikejakelu yhdistetään Riihimäen seudun palvelukeskusmalliin.

Tervakosken terveysaseman toiminta supistuu määräajaksi – palvelut keskitetään tiistaille ja torstaille

UUTINEN / 02.06.2025

Tervakosken terveysaseman toiminta supistuu määräajaksi – palvelut keskitetään tiistaille ja torstaille

Kanta-Hämeen hyvinvointialue Oma Häme tekee määräaikaisen muutoksen Tervakosken terveysaseman aukioloon. Asemalla tarjotaan 4.8.2025–31.1.2026 välisenä aikana kiireetöntä vastaanottotoimintaa kahtena päivänä viikossa, tiistaisin ja torstaisin.

Tavoitteena on järjestää palvelut käytettävissä olevien resurssien mukaisesti. Supistetun toiminnan aikana Tervakoskella työskentelevät yksi lääkäri, sairaanhoitaja, lähihoitaja ja diabeteshoitaja. Vastaanotot ovat ennalta suunniteltuja kiireettömiä aikoja. Tervakosken terveysasemalla on ennestään laboratoriopalveluja tiistaisin ja torstaisin, joten aukiolojen keskittäminen tukee myös laboratoriotoimintaa.

Toiminnan supistamisen aikana asiakkaat saavat yhteyden terveysasemalle kuitenkin tuttuun tapaan puhelimitse joka arkipäivä:

  • Janakkalan alueen terveysasemien kiireetön Ensilinja, p. 03 629 6630 (ma–pe klo 10–14)
  • Tervakosken terveysaseman tiiminumero, p. 03 629 6604 (ma–pe klo 8–14)

Toiminnan supistaminen ei koske suun terveydenhuoltoa eikä neuvolaa.

Hoitotarvikejakelussa alueellinen uudistus

Samassa yhteydessä Janakkalan hoitotarvikejakelu yhdistetään Riihimäen seudun palvelukeskusmalliin. Asiakkaat tilaavat hoitotarvikkeet puhelimitse, ja toimitukset tapahtuvat kahdesti viikossa Tervakosken ja Turengin noutopisteisiin. Lisäksi janakkalalaisille tarjoutuu mahdollisuus asioida ja saada hoitotarvikkeiden käyttöä koskevaa ohjeistusta Riihimäen palvelukeskuksen hoitotarvikejakelupisteessä.

Kokonaisratkaisu tukee palveluiden jatkuvuutta

Muutoksella pyritään varmistamaan perusterveydenhuollon palveluiden saatavuus alueella ja mahdollistamaan palveluiden sujuva toteutus sekä Tervakoskella että Turengissa. Keskittäminen mahdollistaa nykyisten resurssien kohdentamisen tarkoituksenmukaisesti. Toimintamallin vaikutuksia seurataan määräaikaisen järjestelyn aikana.

Kuvituskuva sairaalan rakennuksista.
UUTINEN
28.05.2025

Itseilmoittautuminen on nyt käytössä kaikilla Kanta-Hämeen keskussairaalan poliklinikoilla

Järjestelmä mahdollistaa asiakkaalle jouhevamman etenemisen ja tuo helpotusta ruuhkiin. 

Kuvituskuva sairaalan rakennuksista.

Itseilmoittautuminen on nyt käytössä kaikilla Kanta-Hämeen keskussairaalan poliklinikoilla

UUTINEN / 28.05.2025

Järjestelmä mahdollistaa asiakkaalle jouhevamman etenemisen ja tuo helpotusta ruuhkiin. 

Kuvituskuva sairaalan rakennuksista.

UUTINEN / 28.05.2025

Itseilmoittautuminen on nyt käytössä kaikilla Kanta-Hämeen keskussairaalan poliklinikoilla

Kanta-Hämeen keskussairaalassa Hämeenlinnassa asiakkaan sähköinen itseilmoittautuminen on nyt käytössä kaikilla poliklinikoilla sekä päivystyksessä. Automaattipohjainen itseilmoittautuminen otettiin käyttöön vaiheittain, ja nyt käyttöönotetut ovat valmistuneet aikataulun mukaisesti. Viimeisimpänä mukaan tulivat mm. fysiatria, palliatiivinen yksikkö ja päiväsairaala. 

Järjestelmä mahdollistaa asiakkaalle itsenäisen ilmoittautumisen hänen saapuessa vastaanotolle. Samalla käyttöön on otettu infonäyttöjä, joiden avulla asiakkaan on helpompi löytää oikea odotusaula ja vastaanottava huone.   

Nykysairaalan käyttöönottojen on tarkoitus helpottaa niin henkilöstön kuin asiakkaiden siirtymistä uuden Assi-sairaalan käyttöön ensi vuoden puolella. Järjestelmä mahdollistaa entistä jouhevamman etenemisen ja näin osaltaan tuo helpotusta jonoihin ja ruuhkiin. 

Assi-sairaalassa ilmoittautuminen toteutetaan entistä kehittyneemmässä muodossa. 

Aiemmat uutiset aiheesta:

Keskussairaalassa otetaan itseilmoittautuminen laajemmin kayttoon 22.10. - Oma Häme

Itseilmoittautuminen laajenee Kanta-Hämeen keskussairaalassa - Oma Häme