Ajankohtaista sairaalapalveluissa

Sisältöjulkaisija

Palautejärjestelmää kuvaavat naamahymiöt.
UUTINEN
25.06.2024

Oma Hämeen asiakaspalautejärjestelmä uudistuu

Palautekyselyitä lähetetään asiakkaille myös tekstiviestitse.

Palautejärjestelmää kuvaavat naamahymiöt.

Oma Hämeen asiakaspalautejärjestelmä uudistuu

UUTINEN / 25.06.2024

Palautekyselyitä lähetetään asiakkaille myös tekstiviestitse.

Palautejärjestelmää kuvaavat naamahymiöt.

UUTINEN / 25.06.2024

Oma Hämeen asiakaspalautejärjestelmä uudistuu

Oma Häme on uudistamassa asiakaspalautteen muotoja ja asiakaskokemustiedon keruuta. Uudistuksella halutaan mahdollistaa asiakaspalautteen antaminen eri tavoin sekä yhtenäistää palautteiden käsittelyä. Lisäksi hyvinvointialue haluaa saada kattavasti tietoa asiakaskokemuksesta, joka on yksi tärkeä, strateginen mittari palveluiden toimivuudelle. Koostettua asiakaspalautetietoa hyödynnetään jatkossa entistä enemmän toiminnan kehittämisessä. 
 
Osassa hyvinvointialueen palveluista ovat olleet jo käytössä tekstiviestitse lähetettävät asiakaskyselyt. Käytäntöä laajennetaan kesän aikana. Kyselyn sisältöä muutetaan kansallisen suosituksen mukaiseksi, mikä mahdollistaa kansallisen vertailutiedon saamisen.

Uuden käytännön mukaan asiakas saa numerosta 18220 tekstiviestillä pyynnön vastata lyhyeen kyselyyn. Pyyntö tulee kahden vuorokauden päästä siitä, kun asiakas on asioinut jossain hyvinvointialueen toimipisteessä. Neljä kysymystä sisältävään kyselyyn vastaaminen on maksutonta.
 
Tekstiviestikyselyn lähetys pohjautuu asiakkaan aiemmin antamaan lupaan lähettää muistutuksia tulevista ajanvarauksista tekstiviestillä. Suostumus on voitu kysyä esimerkiksi terveysasemalla tai muissa palveluissa yhteystietojen tarkistamisen yhteydessä. Suostumus merkitään potilastietojärjestelmään (Lifecare). Kyselystä voi myös kieltäytyä ilmoittamalla siitä ammattilaiselle. Muistutukset ajanvarauksista tulevat kyselykiellosta huolimatta.

Lue lisää tekstiviestisuostumuksesta
 
Oma Häme kerää asiakaspalautetta myös muilla tavoilla. Kanta-Hämeen keskussairaalan lastenyksikössä ja sosiaalipalveluissa testataan parhaillaan palautelaitteita. QR-koodin avulla vastaaminen on puolestaan kokeilussa Ankkuri-toiminnassa. Asiakaspalautetta voi antaa myös vapaamuotoisesti esimerkiksi Oma Hämeen verkkosivujen kautta ja suullisesti asioinnin yhteydessä.
 
Tavoitteena on, että syksyllä jokaisella hyvinvointialueen yksiköllä olisi käytössä jokin palautekanava, jota kautta asiakas voi vastata kyselyyn. Myös verkkosivujen kautta pystyy antamaan tuolloin vapaamuotoista asiakaspalautetta, joka ohjataan suoraan kyseisen yksikön vastuuhenkilön käsiteltäväksi. Tavoitteena on, että asiakas saisi vastauksen palautteeseensa viikon kuluessa.

Täältä löydät palautelomakkeemme


 

Nainen syö vesimelonia.
UUTINEN
31.05.2024

Pitkittyvä helle pidentää päivystyksen odotusaikoja

Soita päivystysavun numeroon 116 117 aina ennen päivystykseen lähtemistä.

Nainen syö vesimelonia.

Pitkittyvä helle pidentää päivystyksen odotusaikoja

UUTINEN / 31.05.2024

Soita päivystysavun numeroon 116 117 aina ennen päivystykseen lähtemistä.

Nainen syö vesimelonia.

UUTINEN / 31.05.2024

Pitkittyvä helle pidentää päivystyksen odotusaikoja

Helle, loma-aika ja niihin liittyvä lisääntynyt alkoholin käyttö lisäävät potilasmääriä päivystyksessä kesä toisensa jälkeen. Yleensä potilasmäärät nousevat juhannuksen aikoihin ja pysyvät korkealla elokuun loppuun. Nyt helteinen sää on jo alkanut lisätä päivystykseen joutuvien potilaiden määrää. Muista juoda nesteitä ja hakeutua varjoon.

Asuntojen lämpeneminen vaikuttaa erityisesti vanhuksiin, joilla elimistön nestetasapaino häiriintyy helpommin. Kuumalla ei aina muisteta juoda riittävästi. Kaikille on hyvä neuvo juoda pikku hiljaa koko päivän ajan tasaisesti. Erityisen tärkeää elimistön lämpötasapainon kannalta on juoda kylmää juotavaa (ei alkoholia) ja mielellään jotain muutakin kuin pelkkää vettä (esim. kivennäisvettä). Juotavan lisäksi pitää muistaa syödä, jotta hikoilun kautta menetettyä suolaa saadaan takaisin elimistöön.

Kuumista asunnoista kannattaa päiväaikaan hakeutua ulos varjoon, koska ulkona varjossa on yleensä vilpoisampaa kuin sisällä asunnossa. Päivystyksen toiveena on, että päihtyneenä ei noustaisi skuutin tai pyörän selkään, eikä muutenkaan temppuiltaisi.

Pitkittyvä helle pidentää päivystyksen odotusaikoja

Helteen aiheuttamat sairauskohtaukset, yleistilan lasku ja tapaturmat alkavat pidentää odotusaikoja päivystyksessä. Viikonloppuisin kiireellisten potilaiden hoito keskittyy maakunnassa keskussairaalan päivystyksen lisäksi Riihimäen ja Forssan kiirevastaanotoille. Odotusajat päivystyksessä ovat todennäköisesti jo tänä viikonloppuna pitkiä.

Aina ennen päivystykseen lähtemistä pyydetään soittamaan päivystysavun numeroon 116 117. Numerossa terveydenhuollon ammattilainen arvioi hoidon tarpeen ja kiireellisyyden, sekä antaa kotihoito-ohjeita ja ohjaa oikeaan hoitopaikkaan. Kannattaa huomioida, että viikonloppuisin myös puhelinpalvelu voi ruuhkautua ja takaisinsoittoa voi joutua odottamaan normaalia pidempään.

Hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvio perustuu valtakunnalliseen ohjeistukseen. Henkeä uhkaavissa tilanteissa, esimerkiksi kova rintakipu, äkillinen hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet, kouristelu, soita hätänumeroon 112.

Lue lisää helteestä (THL)

Henkilö pitää puhelinta käsissään.
UUTINEN
23.05.2024

Oma Hämeessä otetaan vaiheittain käyttöön uusi puhelinjärjestelmä

Ajantasaiset numerot löytyvät palveluiden yhteydestä.

Henkilö pitää puhelinta käsissään.

Oma Hämeessä otetaan vaiheittain käyttöön uusi puhelinjärjestelmä

UUTINEN / 23.05.2024

Ajantasaiset numerot löytyvät palveluiden yhteydestä.

Henkilö pitää puhelinta käsissään.

UUTINEN / 23.05.2024

Oma Hämeessä otetaan vaiheittain käyttöön uusi puhelinjärjestelmä

Ensimmäisenä uusi puhelinjärjestelmä otetaan käyttöön Kanta-Hämeen keskussairaalassa.

Keskussairaalan palveluissa käytössä olevat takaisinsoittopalveluiden puhelinnumerot eivät muutu. Palveluiden tekstiviestinumerot sen sijaan muuttuvat. Ajantasaiset numerot löytyvät palveluiden yhteydestä. 

Katso linkit palveluihimme