Sosiaalipalveluiden neuvonta Kelassa poikkeuksellisesti suljettu

Sosiaalipalveluiden neuvonta Kelassa Hämeenlinnassa poikkeuksellisesti suljettu 28.10.2024. 

Ptv Service Display

Sosiaalityö ja -ohjaus

Aikuissosiaalityö palvelee kaikkia yli 18-vuotiaita hyvinvointialueen asukkaita. Autamme, kun tarvitset tukea tai ohjausta arjen haasteissa.

Ota yhteyttä sosiaalityöhön, jos sinulla tai läheiselläsi on:

  • vaikeuksia selvitä arjesta
  • vaikeuksia päästä elämässä eteenpäin pitkittyneen työttömyyden tai alentuneen työkyvyn vuoksi
  • mielenterveys- tai päihdeongelmia
  • ongelmia asumisessa tai olet vailla asuntoa
  • tarve sosiaaliturvaan tai muihin sosiaalipalveluihin liittyvään ohjaukseen ja neuvontaan

Ensin sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja arvioi tilanteesi ja laatii sen perusteella suunnitelman.

Aikuissosiaalityössä tarjoamme esimerkiksi

  • ohjausta ja neuvontaa
  • keskusteluapua ja tukea
  • kuntouttavaa työtoimintaa
  • asunnottomien palveluita
  • täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotuki
  • asumisen palveluita

Voit ottaa meihin yhteyttä myös chatin kautta. Lisätietoja saat kohdasta "sähköiset asiointikanavat".

Jos olet huolissasi toisesta ihmisestä, voit tehdä sähköisen tuen tarpeen ilmoituksen eli huoli-ilmoituksen. Yhteystiedot löydät kohdasta "sähköiset asiointikanavat". Jos sinun ei ole mahdollista tehdä sähköistä huoli-ilmoitusta tai haluat vielä keskustella asiasta sosiaalihuollon ammattilaisen kanssa, voit olla yhteydessä aikuissosiaalityön puhelinohjaukseen ja neuvontaan.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Valitse paikkakunta

  • Kaikki
  • Forssa
  • Hattula
  • Hausjärvi
  • Humppila
  • Hämeenlinna
  • Janakkala
  • Jokioinen
  • Loppi
  • Riihimäki
  • Tammela
  • Ypäjä

Valittuna: Kaikki

Aikuissosiaalityön chat

Aikuissosiaalityön chatissa voit keskustella sosiaaliohjaajan kanssa erilaisista elämän haasteista. Voit kysyä neuvoa esimerkiksi omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen ja elämänhallintaan liittyen. Chatin kautta saa myös lisätietoa sosiaalipalveluista sekä ohjausta ja tukea asiointiin ja omien asioiden hoitamiseen.

Asiointi chatissa voi olla kertaluonteista ohjausta tai neuvontaa, mutta tarvittaessa sitä voidaan myös jatkaa etätapaamisessa tai yksilölliseen tilanteeseen sopivalla tavalla.

Toistaiseksi chatissa asioidaan ilman tunnistautumista, joten siellä ei voida käsitellä asiakkuuteesi tai hakemuksiisi liittyviä tietoja.

Voit jättää meille myös viestin. Vastaamme viestiisi mahdollisimman pian.

Löydät chatin Oma Häme -sovelluksesta, jonka voit ladata sovelluskaupasta. Chat-asiointi löytyy Oma Hämeen verkkosivujen oikeasta alakulmasta (aloita chat -painike).

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Tiistai 08:00 - 10:00
  • Keskiviikko - Perjantai 12:00 - 14:00
Verkkosivu

Oma Häme- mobiilisovellus

Oma Häme- mobiilisovellus kokoaa hyvinvointialueen palvelut yhteen sovellukseen. Sovelluksesta löydät tietoa hyvinvointisi ja terveytesi tueksi.

  • Voit tarkastella ajanvarauksiasi, laboratoriotuloksiasi sekä ammattilaisten kirjauksia.
  • Olet turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen videoyhteyden tai chatin välityksellä.
  • Asioit läheisesi tai lapsesi puolesta. Sovelluksesta löydät myös linkityksen OmaKantaan, Omaoloon, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin.

Voit asioida palvelussa myös nettiselaimen kautta. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

Verkkosivu

Tuen tarpeen ilmoitus, aikuiset

Tällä lomakkeella voit ilmoittaa huolesta, joka liittyy työikäiseen henkilöön. Yhteydenottolomakkeen perusteella kartoitamme henkilön sosiaalihuollon tuen ja palvelujen tarvetta.

Verkkosivu

Aikuissosiaalityön kiireetön puhelinneuvonta ja ohjaus

Sosiaalipalvelujen puhelinneuvonnasta saat tietoa sosiaalihuollon eri palveluista.

Voit saada neuvontaa ja ohjausta vaikeisiin elämäntilanteisiin, esimerkiksi kun:

  • tarvitset neuvoa ja tietoa palveluista ja etuuksista
  • taloudellinen tilanne on umpisolmussa
  • tarvitset apua päihdeongelmissa
  • tarvitset erityisestä syystä apua ja tukea asunnon/asumisesi järjestämisessä
  • kohtaat äkillisen kriisin tai elämäntilanteen muutoksen
Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai 10:00 - 12:00
  • Tiistai 13:00 - 15:00
  • Torstai 10:00 - 12:00

Kunnat

Forssa, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Hämeenlinna, Janakkala, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Tammela, Ypäjä

Aikuissosiaalityön toimipiste, Loppi

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Yhdystie 5 12700 LOPPI

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Loppi

Aikuissosiaalityön toimipiste, Riihimäki

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Virastokeskus Veturi

Eteläinen Asemakatu 4 11130 RIIHIMÄKI

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Riihimäki

Sosiaalipalvelujen neuvontapiste, Hämeenlinna

Sosiaalipalvelujen neuvontapiste palvelee ilman ajanvarausta Hämeenlinnassa Kelan tiloissa. Muissa aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Rauhankatu 1 13100 HÄMEENLINNA

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Tiistai 09:00 - 12:00
  • Keskiviikko 13:00 - 16:00
  • Torstai - Perjantai 09:00 - 12:00

Kunnat

Hämeenlinna

Sosiaalitoimisto, Hattula

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Pappilanniementie 9 13880 HATTULA

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Hattula

Sosiaalitoimisto, Janakkala

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Juttilantie 1 14200 TURENKI

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Janakkala

Sosiaalitoimisto Humppilan toimipiste

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Kisakuja 2 31640 HUMPPILA

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Humppila

Sosiaalitoimisto Jokioisten toimipiste

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Keskuskatu 29 B 31600 JOKIOINEN

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Jokioinen

Sosiaalitoimisto Tammelan toimipiste

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Hakkapeliitantie 2 31300 TAMMELA

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Tammela

Sosiaalitoimisto Ypäjän toimipiste

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Perttulantie 20 32100 YPÄJÄ

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Ypäjä

Sosiaalityön toimipiste, Forssa

Aikuissosiaalityön toimipisteissä ei ole asiointia ilman ajanvarausta. Saat yhteyden aikuissosiaalityön palveluihin soittamalla puhelinneuvontaan ja –ohjaukseen. (katso puhelinasiointi)

Osoite

Forssan toimipiste, Kaupungintalo

Turuntie 18 30100 FORSSA

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Kunnat

Forssa

Ota yhteyttä aikuissosiaalityön neuvontaan jos sinä tai läheisesi tarvitsee tukea. Valitse ensin paikkakuntasi yhteystiedot sekä linkit sähköisiin asiointikanaviin.

Jos sinulla on jo nimetty omatyöntekijä, asiointi tapahtuu hänen kanssaan ajanvarauksella.

Sosiaalipäivystys auttaa sosiaalihuollon kriisitilanteissa pääasiassa iltaisin ja viikonloppuisin.

Jos tarvitset neuvontaa talouden ongelmatilanteisiin, ota yhteyttä Taloudellisen tuen yksikköön.

Huoli-ilmoitus

Jos olet huolissasi aikuisesta henkilöstä, voit tehdä hänestä sähköisen huoli-ilmoituksen. Huoli-ilmoituksella voit ilmoittaa esimerkiksi tilanteesta, jossa henkilö ei pysty huolehtimaan itsestään tai turvallisuudestaan.

Voit myös soittaa aikuissosiaalityön neuvontaan, jos et halua vielä tehdä ilmoitusta tai haluat keskustella ammattilaisen kanssa.

Palvelu on tarkoitettu 18-64-vuotiaille Kanta-Hämeen hyvinvointialueen aikuisille ja perheille.

Taloudellisen tuen yksikkö

Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake

Sisältöjulkaisija

Oma Hämeen logo
UUTINEN
13.11.2024

Sosiaalinen raportti kertoo, että Kanta-Hämeessä tarvitaan asumisneuvontaa ja hätämajoitusta

Asunnottomuutta käsittelevä raportti paljastaa palveluvajeet Sisä-Suomen yhteistyöalueen maakunnissa.

Oma Hämeen logo

Sosiaalinen raportti kertoo, että Kanta-Hämeessä tarvitaan asumisneuvontaa ja hätämajoitusta

UUTINEN / 13.11.2024

Asunnottomuutta käsittelevä raportti paljastaa palveluvajeet Sisä-Suomen yhteistyöalueen maakunnissa.

Oma Hämeen logo

UUTINEN / 13.11.2024

Sosiaalinen raportti kertoo, että Kanta-Hämeessä tarvitaan asumisneuvontaa ja hätämajoitusta

Asunnottomuuden uhkatilanteet, häädöt ja asunnottomuus ovat tällä hetkellä kasvussa Kanta-Hämeessä ja kahdessa naapurimaakunnassa. Tilanne selviää tuoreesta sosiaalisesta raportista, jossa on tarkasteltu asunnottomuutta ja asumisen ongelmia Sisä-Suomen yhteistyöalueella. Siihen kuuluvat Kanta-Hämeen, Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueet.

Asunnottomien määrästä ei ole kattavia tilastoja minkään maakunnan alueella. Avun tarvitsijoiden määrää on vaikea arvioida myös siksi, että maakunnissa esiintyy myös piiloasunnottomuutta, erityisesti nuorten aikuisten ikäryhmässä. Monet oleilevat tuttavien tai sukulaisten luona väliaikaisesti, kun omaa asuntoa ei ole. Sosiaaliturvaan viime aikoina tehtyjen muutosten vuoksi asunnottomuus tai sen uhka koskee yhä useampia ihmisryhmiä, kuten lapsiperheitä. 

Sisä-Suomen yhteistyöalueella on raportin mukaan paljon kehitettävää palveluissa, joilla ehkäistään asunnottomuutta tai autetaan asunnottomia. Kanta-Hämeessä ei ole tarjolla lainkaan hätämajoitusta, eikä riittävästi asumisneuvontaa tai erilaisia elämäntilanteita huomioivia asumisratkaisuja. 

Palveluihin olisi syytä panostaa, koska oikea-aikainen neuvonta ja tuki ovat sekä inhimillisesti että taloudellisesti aina parempi vaihtoehto kuin raskaat asumispalvelut ja osastohoito. Raportissa listataan tärkeiksi, ensivaiheen palveluiksi asunnon järjestäminen asunto ensin –periaatteella, taloudellinen tuki sekä tarvittavat sote-palvelut.

Tiistaina julkaistu sosiaalinen raportti perustuu kyselyyn, johon on vastannut yli 200 hyvinvointialueiden, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien edustajaa. Tausta-aineistoina on käytetty ammattilaisten tuottamia arvioita ajankohtaisten sosiaaliturvaleikkausten vaikutuksista sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakasraatilaisten näkemyksiä asunnottomuuteen liittyen. 

Asunnottomuuden poistaminen vaatii yhteistyötä ja uusia palveluita

Raportissa todetaan, että asunnottomuuden ehkäisemisessä tarvitaan nykyistä vahvempaa yhteistyötä valtionhallinnon, hyvinvointialueiden, kuntien ja kolmannen sektorin välillä. Hyvinvointialueiden sosiaalityö on keskeisessä roolissa asiakastilanteissa. Tärkeää olisi, ettei asunnottomuutta ja asumisen haasteita lisätä poliittisilla ratkaisuilla.

Raportissa muistutetaan, että asunnottomuus on monisyinen ilmiö, johon vaikuttaa henkilökohtaisten ongelmien lisäksi joukko yhteiskunnallisia rakenteita ja yhteiskuntapoliittisia ratkaisuja. Yhteiskuntapolitiikka onkin asuntopolitiikkaa, sillä poliittiset päätökset vaikuttavat tarjolla oleviin asumis- ja sosiaalipalveluihin. 

Asunnottomuuden taustalla on usein kasautuvat talous- ja velkaongelmat sekä mielenterveys- ja päihdehaasteita. Raportissa tunnistetaan erityisen haavoittuvina ryhminä vankiloista vapautuvat vangit ja asunnottomat naiset.

Raportissa annetaan toimenpidesuosituksia asunnottomuuden vähentämiseksi:  

1) Naisten huomioiminen asunnottomuustyössä 
2) Vapautuvien vankien kanssa tehtävän työn kehittäminen 
3) Asumisneuvonnan laajentaminen 
4) Vuosittainen asunnottomuuslaskenta asuntopoliittisten ratkaisujen tukena 
5) Asunnottomuutta kokeneiden osallisuuden vahvistaminen 

Oma Hämeessä sosiaalista raporttia esiteltiin ensimmäisen kerran 12. marraskuuta Rakee- rakenteellisen sosiaalityön ajankohtaisfoorumissa. Tämän jälkeen selvitetään yhdessä johdon ja asiantuntijoiden kanssa, mitä raportin toimenpide-ehdotuksia voidaan lähteä edistämään ensimmäiseksi Kanta-Hämeen hyvinvointialueella.

Asunnottomuus ja asumisen ongelmat Sisä-Suomen yhteistyöalueella - sosiaalinen raportti on laadittu yhteistyössä Sisä-Suomen yhteistyöalueella. Mukana ovat olleet kevään ja syksyn 2024 aikana alueen kolme hyvinvointialuetta, sosiaalialan osaamiskeskukset Pikassos ja SONet BOTNIA sekä Tampereen kaupunki.

Tutustu raporttiin

 

Puhekuplia.
UUTINEN
15.10.2024

Kantahämäläiset ovat löytäneet hienosti Oma Hämeen chatit – syyskuussa asiointeja oli jo yli 3 200 kpl 

Digiasiointi keskitetään marraskuussa entistä vahvemmin Oma Häme -sovellukseen.

Puhekuplia.

Kantahämäläiset ovat löytäneet hienosti Oma Hämeen chatit – syyskuussa asiointeja oli jo yli 3 200 kpl 

UUTINEN / 15.10.2024

Digiasiointi keskitetään marraskuussa entistä vahvemmin Oma Häme -sovellukseen.

Puhekuplia.

UUTINEN / 15.10.2024

Kantahämäläiset ovat löytäneet hienosti Oma Hämeen chatit – syyskuussa asiointeja oli jo yli 3 200 kpl 

Ikäihminen chattaa sairaanhoitajan kanssa.
 

Oma Hämeen chat-palvelut laajentuivat syyskuussa. Nyt kantahämäläiset saavat keskusteluyhteyden chatin kautta jo moniin Oma Hämeen eri ammattilaisiin – ilman ajanvarausta tai asiointia paikan päällä. Odotusaikakin on vain pari minuuttia. Digiasiointi keskitetään marraskuussa entistä vahvemmin Oma Häme -sovellukseen. 

Mihin kaikkeen chatista saa apua? 

– Chatin kautta kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista. Jos asiaa ei voida hoitaa chat-keskustelun aikana, ammattilainen ohjaa asiakkaan hänelle sopivaan palvelukanavaan, apulaisylilääkäri Tomi Roine kertoo. 

Asiakkaille on tarjolla jo monta erilaista chatia: sairaanhoitaja-chat, aikuissosiaalityön chat, asiakaspalvelu-chat, fysioterapeutti-chat ja neuvola-chat. Uusimpina ovat syyskuussa avatut suun terveydenhuollon chat sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat. Suun terveydenhuollon chatin suosio on yllättänyt positiivisesti. 

– Suuri suosio kertoo selvästä tarpeesta matalan kynnyksen yhteydenottoväylään ja digitaaliseen ajanvaraukseen. 

Tyytyväisyydestä chat-palveluihin kertoo myös esimerkiksi se, että yli 90 % sairaanhoitaja-chatin asiakaspalautteista on positiivisia. 

Chat-keskustelu on yhtä luottamuksellinen kuin keskustelu lukitun vastaanottohuoneen oven takana 

Mediassa paljon esillä ollut verkkorikollisuus, kuten kalastelu- ja huijausyritykset, voivat aiheuttaa huolta myös julkisen terveydenhuollon digipalveluiden käyttäjissä. 

Miten Oma Hämeen chattien luotettavuus ja tietosuoja on varmistettu? 

– Toiminta on yhtä luottamuksellista kuin lukitun vastaanottohuoneen takana, Roine vakuuttaa.  

Palvelussa käytettävät tunnistetiedot välitetään aina vahvaa salausta käyttäen. Jokaisen asiakkaan tulee kuitenkin pitää huolta oman laitteensa tietoturvasta.  

Oma Häme keskittää digiasioinnin sovellukseen – Omaolo-palvelusta luovutaan marraskuun loppuun mennessä 

Oma Häme haluaa keskittää asiakkaiden digiasioinnin yhteen paikkaan eli Oma Häme -sovellukseen. Tämä tarkoittaa DigiFinlandin ylläpitämästä Omaolo-palvelusta luopumista marraskuun 2024 loppuun mennessä. Sen jälkeen kantahämäläiset eivät voi enää lähettää oirearvioita. 

– Sairaanhoitaja-chatissa meillä on käytössä älykäs oirekysely ennen asiantuntijan liittymistä chattiin. Otamme käyttöön mahdollisuuden jättää yhteystiedot yhteydenottoa varten myös silloin, kun chatit ovat suljettuna, kehittämispäällikkö Hanna Narsakka kertoo. 

Keskittämisen hyötyjen lisäksi Omaolo-palvelusta luopumisella saadaan aikaan säästöjä. 

Oma Häme muistuttelee kantahämäläisiä digipalveluiden käytöstä loppuvuoden aikana myös tekstiviestitse.  

Nainen on pyöräilemässä ja katsoo hymyillen puhelintaan.
 

Chatit löydät kätevimmin Oma Häme -sovelluksesta 

Chateja ja muita digipalveluitamme käytät kätevimmin Oma Häme -sovelluksen kautta. Sovelluksen avulla myös esimerkiksi nämä asiat löytyvät helposti yhdestä paikasta: 

  • syksyn kausirokotusajanvaraukset 
  • laboratoriovastaukset heti kun ne ovat valmistuneet 
  • terveystietopankki  
  • videovastaanotot  
  • asiointi läheisen tai lapsen puolesta.  

Sovelluksen voit ladata maksutta omasta sovelluskaupastasi nimellä ”Oma Häme”. Jos käytät tietokonetta, kirjaudu palveluun osoitteessa omahame.fi. Osan chateista voit aloittaa myös anonyymisti omahame.fi-sivustolla löytyvästä Aloita chat -painikkeesta. 

Katso tästä ohjevideo sovelluksen käyttöön: 

 

Lue lisää chateista ja niiden aukioloajoista 
Lue Oma Häme -sovelluksesta ja katso ohjevideo 
Jätä tästä palautetta digipalveluista (huom! Jätä teknisiä häiriöitä koskevat palautteet suoraan sovelluksen kautta). 

 Lataa Oma Häme -sovellus:

Google Playn linkkiApp Storen linkki

 

Euroopan unionin rahoittama.

 

Kahden ihmiset kädet yhdessä.
UUTINEN
27.09.2024

Sosiaalihuollon asiakasjärjestelmän käyttöönotto viivästyy Oma Hämeessä

Järjestelmätoimittajasta johtuva viivästys ei juurikaan vaikuta asiakkaiden palveluihin.

Kahden ihmiset kädet yhdessä.

Sosiaalihuollon asiakasjärjestelmän käyttöönotto viivästyy Oma Hämeessä

UUTINEN / 27.09.2024

Järjestelmätoimittajasta johtuva viivästys ei juurikaan vaikuta asiakkaiden palveluihin.

Kahden ihmiset kädet yhdessä.

UUTINEN / 27.09.2024

Sosiaalihuollon asiakasjärjestelmän käyttöönotto viivästyy Oma Hämeessä

Saga-asiakastietojärjestelmän käyttöönotto viivästyy hyvinvointialueella. Sosiaalihuollon uuden järjestelmän piti alun perin tulla käyttöön lokakuun alussa, mutta käyttöönotto on myöhästynyt hyvinvointialueesta riippumattomista syistä. Parhaillaan henkilökuntaa koulutetaan käyttämään uutta järjestelmää. Käyttöönoton aikataulu täsmentyy nyt käynnissä olevien hyväksymistestauksien mukaan. 

Saga korvaa nykyiset järjestelmät, Pro Consonan, Omnian ja Effican sekä osan Lifecare-potilastietojärjestelmän toiminnoista. Saga tuo hyvinvointialueen sosiaalipalvelut yhteen järjestelmään, mikä samalla yhtenäistää kirjaamista ja tiedon jakamista eri yksiköiden ja tiimien välillä. Järjestelmän ottaa käyttöönsä noin 2 500 sosiaalihuollon ammattilaista, jotka voivat käyttää sitä selainpohjaisesti ja mobiilisti. Sagan järjestelmätoimittaja on suomalainen Mediconsult Oy.

Järjestelmän käyttöönoton viivästyminen ei vaikuta asiakkaiden saamaan palveluun. On kuitenkin mahdollista, että sosiaalipalveluissa joidenkin asiakkaiden aikoja voidaan joutua siirtämään henkilökunnan koulutusten ja käyttöönoton valmistelun vuoksi. Henkilöstöä tarvitaan tällä hetkellä myös testaukseen sekä tietojen siirtämiseen vanhoista järjestelmistä. Oma Hämeen asiantuntijat tekevät aktiivisesti yhteistyötä järjestelmätoimittajan kanssa, jotta järjestelmä saadaan käyttöön mahdollisimman pian.

Saga-asiakastietojärjestelmä kattaa laajasti hyvinvointialueen sosiaalihuollon – se tulee käyttöön ikäihmisten, työikäisten ja lapsiperheiden palveluissa, lastensuojelussa, perheoikeudellisissa palveluissa, päihdehuollossa sekä vammaispalveluissa.