Murupolku

Asiakas- ja potilasturvallisuus

Asiakas- ja potilasturvallisuus

Asiakas- ja potilasturvallisuus on laadun perusta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Se käsittää periaatteet ja toimintatavat, joiden tavoitteena on varmistaa, että potilas tai asiakas saa oikeaa hoitoa, hoivaa tai palvelua oikeaan aikaan ja oikealla tavalla, niin, että toteutetuista toimista aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa.

Hoitohenkilökunnan näkökulmasta huomiota kiinnitetään kolmeen suureen kokonaisuuteen: hoidon turvallisuuteen, lääkehoidon turvallisuuteen sekä lääkinnällisten laitteiden laiteturvallisuuteen. Suurten kokonaisuuksien sisällä on paljon pieniä yksittäisiä asioita, kuten esimerkiksi hyvän käsihygienian noudattaminen ja henkilökunnan rokotussuojasta huolehtiminen. 

Turvallinen hoito onnistuu vain yhteistyössä potilaan/asiakkaan kanssa

Katso seuraavista linkeistä, miten itse pystyt vaikuttamaan turvallisuuteen: 

Asiakkaan ja potilaan ilmoitus haitta- tai vaaratapahtumasta

Hyvinvointialueella on käytössä vaaratilanneilmoituskanava, johon asiakkaat ja potilaat voivat ilmoittaa havaitsemiaan vaaratilanteita hoiva- ja hoitoprosesseissa. Ilmoitukset käsitellään yksiköissä ja mietitään ratkaisuja, joilla pystyttäisiin estämään vastaavat tilanteet jatkossa. Tämän lisäksi ilmoituksista koottuja raportteja käsitellään erilaisissa yhteistyöryhmissä ja johtoryhmissä turvallisempien toimintatapojen kehittämiseksi. Tavoitteena on vaaratilanteesta oppiminen ja vastaavien tilanteiden välttäminen tulevaisuudessa.

Aina asiointi ei suju toivotulla tavalla, ja asiakkaalle saattaa aiheutua hoidosta tai palvelusta haittaa. Vastuu turvallisesta asioinnista on aina hoitavilla työntekijöillä, ja siksi on tärkeää selvittää, mitä on tapahtunut. 

Huomioithan, että ilmoitusten käsittelyssä painopiste on potilas- ja asiakasturvallisuuden parantamisessa ja toiminnan kehittämisessä. Henkilökohtaista hoitoa koskevia kysymyksiä ei käsitellä vaaratilanneilmoitusjärjestelmän kautta. Vaaratilanneilmoitukset tallentuvat sähköiseen järjestelmään, josta asiakas- ja potilasturvallisuuskoordinaattorit ohjaavat ne käsiteltäväksi yksikköön, jota ilmoitus koskee. Kaikki ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti.

Vaaratilanneilmoitus

Asiakas- ja potilasturvallisuusyksikkö

Asiakas- ja potilasturvallisuusyksikkö

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella toimii Asiakas- ja potilasturvallisuusyksikkö. Yksikkö toimii Hankinta ja laadunhallintapalvelujen tulosalueella tiiviissä yhteistyössä Hankintapalvelujen ja Ohjaus- ja valvontayksikön kanssa. Yksikössä työskentelee asiakas- ja potilasturvallisuuspäällikkö, asiakas- ja potilasturvallisuuskoordinaattorit, lääkitysturvallisuuskoordinaattori, laitehallinnan asiantuntijat sekä potilasasiamiehet. Asiakas- ja potilasturvallisuusyksikön toimintaa ohjaa asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelma.

Katso asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelma

Lisätietoja antaa potilasturvallisuus(at)omahame.fi 

Tehdään yhdessä hoidosta turvallisempaa! 

Sisältöjulkaisija

Oma Häme logo ja suurennuslasi
UUTINEN
26.11.2024

Oma Häme tutkii kotona asuville ikäihmisille sattuneita tulipaloja ja vaaratilanteita

Tarkoituksena on selvittää, miten ikäihmisten kodeissa tapahtuvia tulipaloja ja vahinkoja voitaisiin...

Oma Häme logo ja suurennuslasi

Oma Häme tutkii kotona asuville ikäihmisille sattuneita tulipaloja ja vaaratilanteita

UUTINEN / 26.11.2024

Tarkoituksena on selvittää, miten ikäihmisten kodeissa tapahtuvia tulipaloja ja vahinkoja voitaisiin...

Oma Häme logo ja suurennuslasi

UUTINEN / 26.11.2024

Oma Häme tutkii kotona asuville ikäihmisille sattuneita tulipaloja ja vaaratilanteita

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on aloitettu tutkinta, jossa selvitetään kotona asuville ikäihmisille sattuvia tulipaloja ja niiden riskitekijöitä. Tarve tutkinnalle syntyi pelastuslaitoksen tehtävätilastoista. Tilastoista on nähtävillä, että pelastuslaitos saa yhä useammin hälytystehtävän epäillystä tulipalosta ikäihmisen kotiin. Vuonna 2024 tammi-kesäkuun välillä tarkempaan tarkasteluun otettuja hälytyksiä on kaiken kaikkiaan ollut 32. Kaikki tapaukset eivät ole isoja tulipaloja, vaan mukana myös lievempiä ja vääriäkin hälytyksiä.
 
Pelastuslaitos selvittää nyt yhteistyössä Oma Hämeen asiakas- ja potilasturvallisuusyksikön kanssa, löytyykö tapauksille jotain yhteisiä tekijöitä tai voitaisiinko tapauksia jollain tavalla ennaltaehkäistä. Tarkoituksena on myös selvittää, onko tapauksissa mukana kotihoidon asiakkaita, ja miten esimerkiksi heidän toimintakykynsä arviointia voisi kehittää.
 
–    Toisin kuin yksittäisten onnettomuuksien tutkinnassa, teematutkinnassa tutkitaan useita samanlaisia tapahtumia, jolloin saadaan parempi käsitys siitä, mitkä ovat oikeasti tärkeitä asioita vastaavien tapahtumien ennaltaehkäisyssä. Nyt tutkimme ikäihmisten kotona tapahtuvia pelastustoimen tehtäviä, ja tutkintakynnys on hyvin alhainen: katsomme kaikki tehtävät, myös ne, jotka ovat jääneet seurauksiltaan vähäisiksi, kuvailee paloinsinööri Kari Ylönen.

–    Tyypillisiä hälytyksiä ovat esimerkiksi levylle unohtunut paistinpannu, joka laukaisee palohälytyksen tai vedenkeittimen asettaminen kuumalle hellalle. Tutkinnan tarkoituksena on kotona asuvien ikäihmisten turvallisuuden parantaminen, hän lisää.

Tutkintaa tehdään sekä pelastuslaitoksen tilastojen ja tietojärjestelmän selosteiden läpikäymisellä että pelastushenkilöstön, sosiaalipuolen ja kotihoidon henkilöstön haastatteluilla. 
 
–    Tällaista tutkintaa ei ole käsittääkseni aiemmin tehty edes koko Suomessa, ja nyt hyvinvointialueen myötä se on ensimmäistä kertaa mahdollista tässä laajuudessa ja yhteistyöllä. Aiemmin näistäkin olisi tehty kaksi erillistä tutkintaa: pelastuslaitoksen ja sosiaali- ja terveyspuolen. Mielenkiinnolla odotan tuloksia, että löytyykö sieltä hälytysten taustalta yhtäläisyyksiä ja asioita, joihin voisimme puuttua, Ylönen sanoo.
 
Tutkimuksen tulokset valmistuvat keväällä 2025. Tutkimuksen perusteella on tarkoitus antaa Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle suosituksia turvallisuuden parantamiseksi.

Potilastietojärjestelmien yhdistäminen sujuvoittaa hoitopolkuja
UUTINEN
24.10.2024

Oma Hämeen potilastietojärjestelmät yhdistyvät 1.1.2025

Loppuvuonna 2024 vanhenevista resepteistä tulee tehdä uusintapyyntö loka-marraskuun aikana.

Potilastietojärjestelmien yhdistäminen sujuvoittaa hoitopolkuja

Oma Hämeen potilastietojärjestelmät yhdistyvät 1.1.2025

UUTINEN / 24.10.2024

Loppuvuonna 2024 vanhenevista resepteistä tulee tehdä uusintapyyntö loka-marraskuun aikana.

Potilastietojärjestelmien yhdistäminen sujuvoittaa hoitopolkuja

UUTINEN / 24.10.2024

Oma Hämeen potilastietojärjestelmät yhdistyvät 1.1.2025

Oma Hämeen Lifecare-kantojen yhdistämisprojekti alkoi vuoden 2024 alusta. Sen tavoitteena on yhdistää hyvinvointialueen kaksi Lifecare-potilastietojärjestelmää. Uusi, yhteinen Lifecare-potilastietojärjestelmä otetaan käyttöön 1.1.2025.

Yhdistymisen hyödyt asiakkaille

Yhteinen potilastietojärjestelmä nopeuttaa ja sujuvoittaa hoitoprosesseja sekä parantaa potilasturvallisuutta tiedon saatavuuden ja käytettävyyden parantuessa. Asiakkaana tulet hyötymään potilastietojärjestelmien yhdistämisestä ja yhteisesti sovituista toimintamalleista sujuvampina hoitopolkuina.

Huomioitavaksi

  • Käyttöönoton aikana, tammikuussa 2025, vastaanottojen toimintaa rajoitetaan suunnitellusti, jotta henkilökunta voi ottaa hallitusti käyttöön uuden potilastietojärjestelmän. Pyydämme teitä huomioimaan, että kiireettömiä aikoja saattaa olla tammikuun alkupuolella normaalia vähemmän.
  • Loppuvuonna 2024 vanhenevista resepteistä tulee tehdä uusintapyyntö loka-marraskuun aikana, koska joulukuussa 2024 on tulossa käyttökatko sähköiseen reseptin uusimiseen. Reseptin uusimispyynnön voi tehdä sähköisesti Omakannassa tai apteekki -asioinnin yhteydessä.

Kanta-palvelut 

Jos et ole vielä kuitannut informointia ja antanut luovutuslupaa Omakannan kautta 30.11.2023 jälkeen, kannattaa se käydä tekemässä mahdollisimman pian. Kanta-palvelut mahdollistavat tietojesi liikkumisen sinua hoitavien ammattilaisten välillä esimerkiksi eri hyvinvointialueilla, jos olet antanut luovutusluvan eli luvan luovuttaa tietojasi. Tarkemmat ohjeet: https://www.kanta.fi/kanta-informointi

Omakanta-asiointi edellyttää Suomi.fi -tunnistautumista esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.  Terveydenhuollossa uusin informointi voidaan antaa vasta päivityksen jälkeen 2.1.2025 alkaen.

Oma Häme -sovellus

Muistattehan, että Oma Häme -sovellus on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille tarkoitettu turvallinen asiointipalvelu, jossa voi asioida myös nettiselaimen kautta. Oma Häme -mobiilisovellus - Oma Häme

Tietoturva-aiheinen kuvituskuva, jossa on bittejä ja lukko.
UUTINEN
14.10.2024

Huijausviestejä liikkeellä OmaKannan nimissä – myös Oma Hämeen asiakkaat ovat saaneet tekstiviestejä

Hyvinvointialue ei lähetä laskuja tai maksumuistutuksia tekstiviestillä.

Tietoturva-aiheinen kuvituskuva, jossa on bittejä ja lukko.

Huijausviestejä liikkeellä OmaKannan nimissä – myös Oma Hämeen asiakkaat ovat saaneet tekstiviestejä

UUTINEN / 14.10.2024

Hyvinvointialue ei lähetä laskuja tai maksumuistutuksia tekstiviestillä.

Tietoturva-aiheinen kuvituskuva, jossa on bittejä ja lukko.

UUTINEN / 14.10.2024

Huijausviestejä liikkeellä OmaKannan nimissä – myös Oma Hämeen asiakkaat ovat saaneet tekstiviestejä

OmaKannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joissa pyydetään maksamaan erääntynyt lasku. Viesteissä ohjataan asiakkaita sivustolle, jossa rikolliset kalastelevat pankkitunnuksia ja henkilötietoja.

Myös Oma Hämeen asiakkaat ovat saaneet kalastelutekstiviestejä. Hyvinvointialueen tiedossa on useita tapauksia, joissa asiakas on saanut tekstiviestillä muistutuksen maksamattomasta laskusta. 

Oma Häme ei lähetä koskaan laskuja tai maksumuistutuksia tekstiviestillä. Hyvinvointialueen laskujen perinnästä vastaa Revire, joka ei myöskään lähetä tekstiviestejä perintäasioista. 

Lue lisää huijausviesteistä OmaKannan tiedotteesta, jossa on myös ohjeet, kuinka toimia, jos on joutunut tietojenkalasteluyrityksen kohteeksi.

Huijausviestejä liikkeellä OmaKannan nimissä – uusin huijaus uhkaa ulosotolla