Liikkumista tukeva palvelu on sosiaalihuoltolain mukaan myönnettävä tukipalvelu. Tukipalveluilla tarkoitetaan palveluja, joilla luodaan ja ylläpidetään henkilön kodissa sellaisia olosuhteita, että hän voi suoriutua jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista mahdollisimman itsenäisesti, sekä palveluja, joiden avulla henkilö voi saada hyvinvointia tuottavaa sisältöä elämäänsä.
Sosiaalihuoltolain mukaisia liikkumista tukevia palveluja voidaan myöntää asiointi- ja virkistysmatkoihin. Liikkumista tukeva palvelu ei ole tarkoitettu sairausvakuutuslain nojalla (Kela) korvattaviin matkoihin, kuten lääkärikäynnit -, sairaala- tai kuntoutusmatkat.
Sosiaalihuoltolain mukaisia liikkumista tukevia palveluja voidaan myöntää henkilöille, jotka eivät itsenäisesti pysty käyttämään muita julkisia joukkoliikennevälineitä tai omaa autoa alentuneen, pitkäaikaisen toimintakyvyn vajauksen, sairauden tai vamman perusteella ja he tarvitsevat kuljetuspalvelua arkiseen elämään liittyvän syyn takia. Lisäksi otetaan huomioon muu tuttavien ja naapureiden muodostama lähiverkosto.
Sosiaalihuoltolain mukaista liikkumista tukevaa palvelua myönnettäessä noudatetaan tulo- ja varallisuusharkintaa edellisen perusteen lisäksi.
Oma Hämeen myöntämisperusteet sosiaalihuoltolain mukaiselle, liikkumista tukevalle palvelulle ovat seuraavat:
Tulo- ja varallisuusrajat:
A) Bruttotulo saadaan käyttämällä viimeksi vahvistettuja verotietoja.
Tulot yhden hengen taloudessa 1250 € / kk
Tulot kahden hengen taloudessa 2200 € / kk
B) Hakija itse ilmoittaa yhteenlasketun varallisuuden. Mikäli yhteenlaskettu varallisuus ylittää 10 000 euroa, hakija ei ole oikeutettu kuljetuspalveluun. Varallisuutena ei oteta huomioon asiakkaan omassa käytössä olevaa vakituista asuntoa.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Asuinalueesi palveluohjaavat ohjaavat ja neuvovat sinua ikäihmisten palveluihin liittyvissä asioissa. Kotikäynneillä palveluohjaajat ja sosiaalityöntekijä selvittävät palveluntarvettasi ja auttavat sinua palveluiden järjestämisessä.
Voit ottaa yhteyttä asuinalueesi palveluohjaajaan puhelinaikana tai lähettää yhteydenottopyynnön sähköpostitse ikaihmisten.palveluohjaus.hameenlinna@omahame.fi.
SAS-palveluohjaaja vastaa ympärivuorokautiseen hoivaan liittyviin kysymyksiin.
Keskusta ja Kalvola (Linnanniemi, keskikaupunki, Keinusaari/asemanseutu, Kantola, Kalvola) puh. 036216710
Asiakasohjauksen palveluohjaajat antavat sinulle tietoa ikäihmisten palveluista ja arvioivat tarpeen mukaan palvelutarpeesi toimintakyvyn, kodin ja ympäristön olosuhteiden sekä omaisten osallistumisen perusteella. Asiakasohjaus- ja neuvonta on sinulle maksutonta.
Asiakas- ja palveluohjauksen tavoitteena on tukea kotona selviytymistäsi mahdollisimman pitkään, koota keskitetysti yhteen tiedot sinulle kuuluvista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista ja muusta sosiaaliturvasta sekä neuvoa ja ohjata sinua palvelujen käytössä. Palveluohjaukseen sisältyy myös palvelutarpeen arviointi.
Ei-kiireellisissä tilanteissa palvelutarpeesi arvioidaan viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä yhteydenotostasi ja kiireellisissä tilanteissa viipymättä.
Palveluohjaaja neuvoo sinua julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden palveluista. Kotikäynneillä kartoitetaan tukipalveluiden palvelutarpeesi ja autetaan hakemusten täyttämisessä.
Ikäihmisten asiakasohjauksen puhelinasiointi Lopella. Asiakasohjauksen kautta voit hakeutua ikääntyvien palveluiden piiriin. Asiakasohjauksesta voit saada myös tietoa, ohjausta ja neuvontaa.
Asiakasohjauksesta voit saada tietoa, ohjausta ja neuvontaa ikääntyneiden kotiin annettavista tukipalveluista, kotihoidosta sekä asumis- ja hoivapalveluista. Palveluohjaaja tekee tarvittaessa arviointikäynnin ja järjestää sinulle palvelutarpeen arviointiin perustuvat tarvitsemasi palvelut. Kotona asumista voidaan tukea tukipalveluilla, kuten turvapuhelin- ja ateriapalvelulla. Lisäksi sinun on mahdollista ostaa palveluita yksityisiltä palveluntuottajilta, muun muassa siivous- sekä kauppapalvelua.
Palveluohjaukseen voit olla yhteydessä myös sähköpostitse: palveluohjaus.loppi@omahame.fi puh. +358 403306143
Ikäihmisten asiakasohjauksen puhelinasiointi Janakkalassa. Asiakasohjauksen palvelut on tarkoitettu ensisijaisesti ikääntyville sekä heidän omaisilleen ja läheisilleen. Toiminnan tavoitteena on edistää ikääntyvien henkilöiden hyvinvointia koko Janakkalan alueella.
Ottamalla yhteyttä asiakasohjauspuhelimeen saat ohjausta ja neuvontaa. Tarvittaessa sinulle sovitaan palvelutarpeen arviointi kotiin tai tapaaminen palveluista vastaavan asiantuntijan vastaanotolle.
Käytössämme on takaisinsoittojärjestelmä. Jos linjamme ovat varattu, kuuntele nauhoite ja toimi ohjeistuksen mukaisesti, niin palveluohjaaja soittaa sinulle mahdollisimman pian.
Voit ottaa asiakasohjaukseen yhteyttä myös sähköpostitse: asiakasohjaus.janakkala@omahame.fi.
Takaisinsoittojärjestelmä-soitamme viimeistään seuraavana päivänä takaisin puh. 036801883
Ikäihmisten asiakasohjauksesta saat neuvoa Hausjärven alueen ikäihmisten palveluista. Asiakasohjauksesta voit pyytää myös palvelutarpeen arviointia. Neuvonta ja arviointi on sinulle maksutonta.
Hausjärvellä ikäihmisten asiakasohjauksen puhelinaika on ma-pe klo 9.00 – 10.00. Molemmista numeroista opastetaan kaikissa asiakasohjaukseen liittyvissä asioissa. Puhelinajan ulkopuolella soittaessasi jätä viesti vastaajaan, jossa kerrot yhteystietosi ja asiasi. Kontaktoimme viimeistään seuraavana arkipäivänä takaisin.
omavastuuosuutena) peritään enintään paikkakunnalla käytettävissä olevan julkisen liikenteen maksua vastaava maksu. Käytännössä maksu on Matkahuollon tai paikallisliikenteen linja-autolipun hinta. Asiakasmaksut laskutetaan jälkikäteen palvelun myöntäneen tahon toimesta.