Ajankohtaista hyvinvoinnista

Hyvinvointi

Mitä on hyvinvointi?

Hyvinvointi on ihmisen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista, emotionaalista ja hengellistä hyvää oloa. Se muodostuu ihmisen itsensä, hänelle läheisten ihmisten sekä yhteiskuntapolitiikan, palvelujärjestelmän ja lähiympäristön tuloksena. 

Hyvinvoinnin kokemus koostuu jokaisen itselleen tärkeiksi kokemista asioista. Monilla asioilla on vaikutusta hyvinvointiin ja terveyteen, ja useilla pienilläkin muutoksilla voi edistää omaa hyvinvointia.

Mitä on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen?

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (Hyte-työ) on tavoitteellista ennaltaehkäisevää toimintaa, joka pyrkii asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitämiseen ja edistämiseen. Hyte-työn tavoitteena on esimerkiksi hyvinvointierojen kaventaminen ja sairauksien ennaltaehkäisy. 

Kanta-Hämeessä keskeisimpiä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osa-alueita ovat elintapaohjaus, päihteettömyys, mielen hyvinvointi, kulttuurihyvinvointi ja osallisuus, joista löydät lisätietoa tältä sivustolta.

Miten voit edistää omaa hyvinvointiasi ja terveyttäsi?

Voit edistää hyvinvointiasi ja terveyttäsi monin tavoin. Hyvinvointisi tueksi -sivulta löydät linkkejä ja tietopaketteja, jotka auttavat sinut luotettavan tiedon äärelle. Tutustu myös omahoitovalmennuksiin, palveluihin ja palvelupolkuihin, joista saat lisätietoa terveyden edistämiseen esimerkiksi eri sairauksien näkökulmasta. 

Tutustu palvelupolkuihin

Hyvinvointisi tueksi: keskeiset asiakirjat

Sisältöjulkaisija

Mies istumassa kalliolla. Kuvassa myös THL:n Terve Suomi -logo.
UUTINEN
14.10.2024

THL kutsuu 64 000 aikuista Terve Suomi -tutkimukseen – Kanta-Hämeessä vastattu innokkaimmin

Tutkimuksessa kerätään tietoa aikuisten terveydentilasta ja kokemuksia sosiaali- ja terveyspalveluista.

Mies istumassa kalliolla. Kuvassa myös THL:n Terve Suomi -logo.

THL kutsuu 64 000 aikuista Terve Suomi -tutkimukseen – Kanta-Hämeessä vastattu innokkaimmin

UUTINEN / 14.10.2024

Tutkimuksessa kerätään tietoa aikuisten terveydentilasta ja kokemuksia sosiaali- ja terveyspalveluista.

Mies istumassa kalliolla. Kuvassa myös THL:n Terve Suomi -logo.

UUTINEN / 14.10.2024

THL kutsuu 64 000 aikuista Terve Suomi -tutkimukseen – Kanta-Hämeessä vastattu innokkaimmin

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kutsuu syksyn aikana 64 000 aikuista vastaamaan laajaan Terve Suomi -kyselyyn. Ensimmäiset kutsut on lähetetty postitse syyskuun aikana. Kutsun saajat on poimittu satunnaisesti Digi- ja väestötietoviraston tiedoista. 

Tutkimuksessa kerätään ajantasaista tietoa Suomessa asuvien aikuisten terveydentilasta, elintavoista, elämänlaadusta, toimintakyvystä sekä kokemuksista sosiaali- ja terveyspalveluista. Edellisen kerran tutkimus on toteutettu vuonna 2022. 

Hyvinvointialue voi hyödyntää tuloksia 

Tutkimuksessa kerätään tietoa 21 hyvinvointialueelta, Helsingistä ja Ahvenanmaalta. Kerätty tieto mahdollistaa koko Suomen tasoisen tilannekuvan muodostamisen sekä kattavan alueellisen vertailun. 

Hyvinvointialueet voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia esimerkiksi sote-palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja johtamisessa sekä terveyden edistämisessä. Ajantasaisten tietojen avulla on mahdollista myös arvioida, miten hyvinvointialueen aiemmin tehdyt päätökset ja toimenpiteet ovat vaikuttaneet ihmisiin. 

Tiedonkeruun alkuvaiheessa, lokakuun 7. päivään mennessä, kyselyyn on aktiivisimmin vastattu Ahvenanmaalla (29 %), Kanta-Hämeen hyvinvointialueella (25 %) ja Pohjois-Savossa (25 %). 

Jokainen vastaus on tärkeä 

THL toivoo tutkimukseen vastauksia kaikenikäisiltä ja kaikenlaisissa elämäntilanteissa olevilta. Kyselyn saaneiden kannattaa vastata, jotta tutkimukseen saadaan mahdollisimman kattava kokonaiskuva suomalaisten terveydestä. 

Kyselyyn voi vastata verkossa tai paperilomakkeella suomeksi, ruotsiksi, englanniksi tai venäjäksi. 

Tutkimuksen ensimmäiset tulokset julkaistaan väestöryhmittäin ja hyvinvointialueittain THL:n verkkosivuilla vuoden 2025 aikana. Yksittäistä vastaajaa ei voi tunnistaa tuloksista.   

Lisätietoja tutkimuksesta: 

Annamari Lundqvist 

tutkimuksen johtaja 

THL 

puh. 029 524 7283 

annamari.lundqvist@thl.fi 

 

Osallistujille: 


Sähköposti: tervesuomi(at)thl.fi 
Puhelin (ilmainen): 0800 97730 arkisin klo 9–11 
Terve Suomi -kysely: thl.fi/tervesuomi/osallistu 

Vadelmia ja mustikoita kulhossa.
UUTINEN
09.09.2024

Osallistu syksyn 2024 etäryhmiin!

Voit osallistua ryhmän yhteen tai useampaan tapaamiseen.

Vadelmia ja mustikoita kulhossa.

Osallistu syksyn 2024 etäryhmiin!

UUTINEN / 09.09.2024

Voit osallistua ryhmän yhteen tai useampaan tapaamiseen.

Vadelmia ja mustikoita kulhossa.

UUTINEN / 09.09.2024

Osallistu syksyn 2024 etäryhmiin!

Mitä etäryhmä tarkoittaa?

Etäryhmät ovat verkossa toteutettavia ryhmätapaamisia, joissa keskitymme tiettyyn terveyden tai hyvinvoinnin teemaan. Voit osallistua ryhmiin, jos olet Kanta-Hämeen alueen asukas. Voit osallistua ryhmän yhteen tai useampaan tapaamiseen.
 
Etäryhmätoiminta ei vaadi erityisiä taitoja tai välineitä. Voit liittyä ryhmään omalta kotisohvaltasi, kunhan sinulla on käytössäsi internet-yhteys ja tietokone, tabletti tai älypuhelin. 

Maksaako etäryhmään osallistuminen?

Syksyn 2024 etäryhmiin osallistuminen on maksutonta.

Näitä etäryhmiä järjestämme syksyllä 2024

Elintapaohjauksen etäryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille Kanta-Hämeen hyvinvointialueella asuville aikuisille, jotka kaipaavat tukea elintapoihinsa. Voit osallistua yhdelle tai useammalle tapaamiskerralle. Mikäli olet tekemässä elintapamuutoksia, suosittelemme osallistumista jokaiselle kerralle.

Ryhmä kokoontuu syksyllä 2024 seuraavasti:

Etäryhmän osallistujamäärää ei ole rajoitettu, eikä ryhmään tarvitse ilmoittautua ennakkoon.

Ryhmään pääsy vaatii kirjautumisen ja osallistuminen kirjataan potilastietojärjestelmään.​

Tietoa tyypin 2 diabeteksesta

Ryhmä on tarkoitettu kaikille Kanta-Hämeen hyvinvointialueella asuville ja tyypin 2 diabetes -diagnoosin saaneille.

Tietoa tyypin 2 diabeteksesta -ryhmän ohjaussisällöt on jaettu neljään eri osuuteen (osa 1, 2, 3 ja 4). 

  • Osa 1: tietoa diabeteksesta sairautena ja sen vaikutuksista elämääsi.  
  • Osa 2:  tietoa diabeteksen elintapahoidosta.  
  • Osa 3: tietoa diabetesyhdistyksen ja -liiton toiminnasta sekä suun terveydestä. 
  • Osa 4: tietoa tyypin 2 diabeteksen insuliinihoidosta erikoissairaanhoidon konsultoivalta diabeteshoitajalta.  

Ryhmä kokoontuu syksyllä 2024 seuraavasti:

Etäryhmän osallistujamäärää ei ole rajoitettu, eikä ryhmään tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Voit osallistua yhdelle tai useammalle tapaamiskerralle. Ryhmä vaatii kirjautumisen ja osallistuminen kirjataan potilastietojärjestelmään. 

Tietoa Oma Hämeen tietosuojasta 

Lue lisää etäryhmistämme


 

Älypuhelin ihmisen kädessä.
UUTINEN
26.08.2024

Oma Häme kerää tietoa asiakkaiden hyvinvoinnista palvelujen kehittämiseksi

Elämänlaatukyselyitä lähetetään tekstiviestillä rajatuille asiakasryhmille syyskuusta lähtien.

Älypuhelin ihmisen kädessä.

Oma Häme kerää tietoa asiakkaiden hyvinvoinnista palvelujen kehittämiseksi

UUTINEN / 26.08.2024

Elämänlaatukyselyitä lähetetään tekstiviestillä rajatuille asiakasryhmille syyskuusta lähtien.

Älypuhelin ihmisen kädessä.

UUTINEN / 26.08.2024

Oma Häme kerää tietoa asiakkaiden hyvinvoinnista palvelujen kehittämiseksi

Oma Häme ryhtyy keräämään tietoa asiakkaidensa voinnista ja palveluidensa vaikuttavuudesta uudella tavalla. Syyskuusta lähtien osa asiakkaista saa tekstiviestitse elämänlaatukyselyitä. Kyselyt koskevat vain tiettyjä asiakasryhmiä ja tiettyjen palveluiden käyttäjiä.   

Kanta-Hämeen hyvinvointialue arvioi tuottamiensa palvelujen laatua ja vaikuttavuutta aktiivisesti ja hyödyntää tuloksia palvelujensa kehittämisessä. Tätä varten tarvitaan paljon tietoa asiakkaista, heidän voinnistaan sekä hoidon ja palvelujen vaikutuksista. Tietoa analysoimalla palveluja voidaan kehittää niin, että ne vastaavat paremmin asiakkaiden tarpeisiin.  

Päämääränä on myös parempi kustannusvaikuttavuus, eli se, kuinka paljon terveys- tai hyvinvointihyötyä käytetyllä rahalla on saatu aikaan. Kaiken kehitystyön tavoitteena on siis tuottaa vaikuttavilla palveluilla parempaa elämänlaatua alueen asukkaille.   

– Vaikuttavilla palveluilla pystymme lisäämään alueen asukkaiden hyvinvointia. Elämänlaatukyselyiden avulla taas voimme todentaa tämän ja kehittää toimintaamme entistä parempaan suuntaan, sanoo Oma Hämeen tieto- ja vaikuttavauusjohtaja Katja Antikainen.  

Elämälaatukyselyihin vastaaminen on nopeaa, ilmaista, vapaaehtoista ja helppoa. Asiakas saa linkin kyselyyn tekstiviestillä, josta ohjataan ensisijaisesti vastaamaan Oma Häme -sovelluksen kautta. Jos asiakkaalla ei ole sovellusta käytössä, kysely avautuu linkistä puhelimen verkkoselaimeen. Asiakkaan on tunnistauduttava voidakseen vastata kyselyyn. Asiakas voi kieltää kyselyiden lähettämisen kertomalla siitä henkilökunnalle palveluissa asioidessaan.  

Elämänlaatukysely perustuu kansainvälisesti validoituun EQ-5D-5L -terveyskyselyyn. Siinä on viisi monivalintakysymystä, jotka koskevat liikkumista, itsestä huolehtimista, tavanomaisista toimista suoriutumista, kipuja/vaivoja sekä ahdistuneisuutta/masentuneisuutta. Kyselyn lopussa vastaaja arvioi omaa vointiaan asteikolla 0–100 (100 = paras vointi, jonka voitte kuvitella – 0 = huonoin vointi, jonka voitte kuvitella).   

Kyselyitä laajennetaan myöhemmin uusiin asiakasryhmiin  

Asiakasryhmästä riippuen vastaaja voi saada seurantakyselyitä, jotka tulevat aikaisintaan kolmen kuukauden ja viimeistään muutaman vuoden kuluttua ensimmäisestä kyselystä.    

Ensimmäisessä vaiheessa kyselyssä on mukana Oma Hämeen palveluiden käyttäjiä seuraavista asiakasryhmistä:   

  • toimeentulotuki 
  • IBD eli tulehduksellista suolistosairautta sairastavat 
  • riippuvuushoito  
  • masennus  
  • uniapnea  
  • alaraajahaava  
  • flimmer  
  • raskauden ehkäisy  
  • rintasyöpä  
  • tekonivel-, kaihi- ja selkäleikkaus  
  • ADHD (aikuiset)  
  • lastensuojelun jälkihuolto    

Asiakasryhmien kyselyiden saaminen riippuu esimerkiksi diagnoosin saamisen tai palvelun alkamisen ajankohdasta. Kyselyitä lähetetään alkuun vain yli 18-vuotialle ja suomenkielisille. Myöhemmin elämänlaatukyselyitä laajennetaan uusiin ryhmiin. Kyselyiden käyttöönottoon on saatu rahoitus EU:n rahoittamasta Suomen kestävän kasvun ohjelmasta.  

Vastaavia kyselyitä on käytössä rajatummin muillakin hyvinvointialueilla. Oma Häme panostaa vaikuttavuuteen ja asiakkaiden kokemuksen huomioimiseen, siksi elämänlaatukyselyt ovat laajemmassa käytössä.    

–  Oma Hämeessä vaikuttavuus ja asiakkaan tarpeen huomioiminen on vahvasti keskiössä kaikessa toiminnan kehittämisessä. Se ei rajaudu ainoastaan tiettyihin asiakas- tai potilasryhmiin. Tämän vuoksi myös elämänlaatukyselyitä tullaan lähettämään laaja-alaisemmin kuin, mihin on perinteisesti totuttu, toteaa Antikainen.

Lue lisää palveluiden vaikuttavuuden arvioinnista Oma Hämeessä: Asiakaskeskeinen ajattelutapa parantaa sote-palveluja