Murupolku

Ajankohtaista mielenterveys- ja päihdepalveluissa

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden ensilinja

Aiheeseen liittyviä linkkejä: mielenterveys- ja päihdepalvelut

Palvelupaikkahakemisto (HVA)

Yhteystietokortti: Oma Häme -sovellus

Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake

Sisältöjulkaisija

Papereita.
UUTINEN
31.12.2024

Oma Hämeen asiakasmaksuihin tulee muutoksia 1.1.2025 alkaen

Asiakasmaksujen korotukset koskevat pääasiassa terveydenhuollon maksuja.

Papereita.

Oma Hämeen asiakasmaksuihin tulee muutoksia 1.1.2025 alkaen

UUTINEN / 31.12.2024

Asiakasmaksujen korotukset koskevat pääasiassa terveydenhuollon maksuja.

Papereita.

UUTINEN / 31.12.2024

Oma Hämeen asiakasmaksuihin tulee muutoksia 1.1.2025 alkaen

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen aluevaltuusto on 17.12.2024 kokouksessaan hyväksynyt valtioneuvoston antaman asetuksen (STM/2024/19) mukaiset korotukset asiakasmaksujen enimmäismääriin. Muutokset tulevat voimaan 1.1.2025. 

Asiakasmaksujen korotukset koskevat pääasiassa terveydenhuollon maksuja, mutta osa korotuksista kohdistuu myös sosiaalipalvelujen maksuihin, kuten kotona asumisen tukipalveluihin sekä lapsiperheiden kotipalveluihin. Pelastustoimen palvelujen asiakasmaksuhinnastoon on tarkennettu pelastustoimen viranomaismaksuja. 

Uudet asiakasmaksut päivitetään Oma Hämeen verkkosivuille vuodenvaihteessa 2.–3.1. Voit kuitenkin tutustua uuteen hinnastoon asiakasmaksujen sivuilla jo nyt.

Klikkaa tästä asiakasmaksujen sivuille

Muutoksia terveydenhuollon palveluiden asiakasmaksuihin 

Asiakasmaksujen enimmäismääriä korotetaan perusterveydenhuollossa pääsääntöisesti 22,5 prosentilla ja erikoissairaanhoidossa pääsääntöisesti 45 prosentilla. 

Esimerkkejä terveydenhuollon palveluiden maksujen muutoksista: 

  • Terveysaseman lääkäripalveluiden maksu on 18 vuotta täyttäneille 28,20 euroa/käynti (nykyinen maksu 23,00 euroa/käynti) 
  • Terveysaseman kiirevastaanoton käyntimaksu on 18 vuotta täyttäneille 38,70 euroa/käynti (nykyinen maksu 31,60 euroa/käynti) 
  • Päivystyspoliklinikkakäynnin maksu on 18 vuotta täyttäneille 66,70 euroa/käynti (nykyinen maksu 46,00 euroa/käynti) 
  • Suuhygienistin tutkimuksen ja hoidon maksu on 18 vuotta täyttäneille 13,80 euroa/käynti (nykyinen maksu 11,30 euroa käynti)  
  • Hammaslääkärin tutkimuksen ja hoidon maksu on 18 vuotta täyttäneille 17,90 euroa/käynti (nykyinen maksu 14,60 euroa/käynti).  Hammaslääkärikäynnin perusmaksun lisäksi peritään toimenpidekohtaiset maksut, joista on oma luokituksensa toimenpiteiden vaativuuden mukaan.
  • Etävastaanotosta peritään asiakkaalta vastaava maksu kuin lähipalveluna tuotetusta vastaanotosta 
  • Käyttämättä ja perumatta jätetystä vastaanottoajasta peritään 18 vuotta täyttäneiltä 56,70 euroa.

Terveydenhuollon etäpalveluissa ja ryhmäfysioterapiassa otetaan käyttöön uudet asiakasmaksut

Oma Häme selkeyttää hoitopuheluiden ja ryhmäfysioterapian maksukäytäntöjä. 

Jatkossa hoitopuheluista, jotka korvaavat fyysisen vastaanottokäynnin, peritään asiakasmaksu. Perusterveydenhuollossa lääkärin hoitopuhelu rinnastetaan lääkärikäyntiin, josta voidaan periä maksu kolmelta ensimmäiseltä käynniltä kalenterivuoden aikana. Erikoissairaanhoidossa hoitopuheluista peritään vastaava maksu kuin poliklinikkakäynneistä. Mikäli hoitopuhelu on määritelty maksuttomaksi, se on asiakkaalle maksuton. Hoitopuheluiden maksut kerryttävät terveydenhuollon maksukattoa.

Muutoksen tavoitteena on tarjota selkeät ja tasapuoliset käytännöt etäpalveluna toteutetun hoitopuhelun maksukäytännöissä. 

Ryhmämuotoisesta fysioterapiasta peritään jatkossa asiakasmaksu, joka on puolet aluevaltuuston vahvistamasta fysioterapeutin käyntihinnasta. Tämä kattaa esimerkiksi voima- ja tasapaino-, allas-, tuoli-, toimintakyky-, sekä kipuryhmät.

Muutoksia sosiaalihuollon palveluiden asiakasmaksuihin 

Sosiaalihuollon alaisten palveluiden asiakasmaksuihin tulee korotuksia kotona-asumisen tukipalveluihin, lyhytaikaiseen asumiseen sekä vammaispalveluiden ylläpitomaksuihin. Tukipalveluiden ja ylläpitomaksujen kokonaisuutta on tarkasteltu kokonaisuudessaan vastaamaan paremmin palveluiden toimintamallimuutoksia sekä palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia.

Uutena asiakasmaksuna lapsiperheiden kotipalvelusta aletaan periä asiakasmaksua. Jatkossa lapsiperheiden tilapäisestä kotipalvelusta peritään asiakasmaksu/tunti, joka on puolet aluevaltuuston vuosittain vahvistamasta tilapäisen kotihoidon käyntihinnasta. Maksimimaksu on neljä (4) tuntia / vuorokausi. Säännöllisen lapsiperheiden kotipalvelun maksut määräytyvät maksukyvyn, perhekoon ja palvelutuntien mukaan. Maksua ei peritä perhetyönä eikä lastensuojelulain avohuollon tukitoimena toteutettavasta kotipalvelusta.       

Hyvinvointialueen perimät asiakasmaksut perustuvat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun lakiin (734/1992) ja sitä täydentävään asiakasmaksuista annettuun asetukseen (912/1992). Asiakasmaksun saa periä, jos laissa ei toisin säädetä. Maksuttomista palveluista säädetään laissa erikseen.

Katso tästä laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
Katso tästä asetus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista

Lenkkeilijä käyttää chat-palvelua.
UUTINEN
30.01.2025

Näin Oma Hämeen digipalvelut auttoivat kantahämäläisiä vuonna 2024

Sairaanhoitaja-chatissa asiakkaiden asiat saadaan ratkaistua lähes 90 prosentissa yhteydenotoista.

Lenkkeilijä käyttää chat-palvelua.

Näin Oma Hämeen digipalvelut auttoivat kantahämäläisiä vuonna 2024

UUTINEN / 30.01.2025

Sairaanhoitaja-chatissa asiakkaiden asiat saadaan ratkaistua lähes 90 prosentissa yhteydenotoista.

Lenkkeilijä käyttää chat-palvelua.

UUTINEN / 30.01.2025

Näin Oma Hämeen digipalvelut auttoivat kantahämäläisiä vuonna 2024

Oma Häme -sovellus on apunasi arjen keskellä: asioi hyvinvointiin ja terveyteen liittyvissä asioissa chatin tai videon välityksellä.
 

Sairaanhoitaja-chatissa asiakas tavoittaa ammattilaisen minuuteissa ja asiat saadaan ratkaistua lähes 90 prosentissa yhteydenotoista, niin ettei fyysistä vastaanottoa tarvita. Vuonna 2024 yli 90 % sairaanhoitaja-chatin palautteista oli positiivisia.  

Lokakuussa 2023 lanseerattua Oma Häme -sovellusta oli ladattu vuoden 2024 loppuun mennessä jo lähes 25 000 kertaa. Sovelluksen kautta kantahämäläiset voivat  

  • olla turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen chatin, digipolkujen tai videoyhteyden välityksellä 
  • tarkastella omia ajanvarauksiaan, laboratoriotuloksiaan sekä ammattilaisen kirjauksia 
  • hakea tietoa hyvinvoinnin ja terveyden tueksi  
  • asioida läheisen tai lapsen puolesta. 
  • siirtyä OmaKantaan, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin. 

Tietokonetta käyttävät kirjautuvat palveluun Oma Hämeen verkkosivujen kautta. Chatin voi aloittaa myös suoraan verkkosivuilta. Käyntejä Oma Hämeen verkkosivuilla oli vuoden 2024 aikana lähes 1,2 miljoonaa kappaletta, ja kirjautumisia asiointipalveluun 51 752 kpl. 

Chateista sai apua ja tukea moniin asioihin – keskimääräinen jonotusaika oli vain muutaman minuutin 

Chatin kautta asiakas saa keskusteluyhteyden Oma Hämeen ammattilaiseen. Vuonna 2023 toimintansa käynnistäneiden sairaanhoitaja- ja neuvola-chattien lisäksi vuonna 2024 avattiin useita uusia chatteja helpottamaan etäasiointia. Uusia chatteja olivat aikuissosiaalityö-, asiakaspalvelu-, fysioterapeutti-, mielenterveys- ja päihdepalvelu- sekä suun terveydenhuollon chatit.  

Jonotusaika chateissa oli vuonna 2024 keskimäärin vain 3 minuuttia 37 sekuntia. Chat-keskusteluita kertyi Oma Hämeessä vuoden aikana yli 37 000 kpl. 

Suosituin chat Oma Hämeessä vuonna 2024 oli sairaanhoitaja-chat. Kun sairaanhoitaja-chat käynnisti toimintansa kesällä 2023, sen asiointimäärä oli noin 500 kpl/kk. Syksyllä 2024 asiointimäärä oli jo lähes 3 000 kpl/kk. 

–  Sairaanhoitaja-chatissa asiakkaiden asiat saadaan hoidettua laaja-alaisesti, koska digipalvelut ovat osa palveluverkkoamme. Ammattilaiset pystyvät chat-palvelussa tarkastelemaan potilastietoja, kirjoittamaan reseptejä ja ohjaamaan tarvittaviin tutkimuksiin. Vuonna 2024 asiakkaan asia ratkesi chat-keskustelun aikana lähes 90 prosentissa yhteydenotoista ja yli 90 % asiakaspalautteista oli positiivisia, kertoo apulaisylilääkäri Tomi Roine

Muita eniten käytettyjä chatteja vuonna 2024 olivat neuvola-chat ja suun terveydenhuollon chat. 

Neuvola-chatista saa ohjausta ja neuvontaa äitiys-, lasten- ja perhesuunnittelupalveluihin liittyen. Chatissa on mahdollista asioida myös ajanvarauksiin liittyvissä asioissa. Neuvola-chatin suosio kasvoi viime vuoden aikana huomattavasti. 

Suun terveydenhuollon chatista saa apua erityisesti sellaisissa suun terveyteen liittyvissä kysymyksissä ja vaivoissa, joissa asiakkaalla on mahdollisuus ottaa suun tilanteesta valokuva. Syyskuun alussa 2024 avattu chat osoittautui pian avaamisen jälkeen tarpeelliseksi neuvonta- ja ajanvarauskanavaksi. 

– Chat-palvelun käyttö on ollut odotettua aktiivisempaa, ja erityisesti nuoret asiakkaat ovat sen kautta helpommin päätyneet hammashoidon palveluiden piiriin, kertoo hammaslääkäri Jessica Lönnroth

Oma Hämeessä on chatin kautta mahdollista saada apua terveyteen liittyvien asioiden lisäksi myös uusissa, haastavissa ja monimutkaisissa elämäntilanteissa. Näissä tilanteissa auttaa aikuissosiaalityön chat. 

–  Chat-palvelu on mahdollisuus tavoittaa sosiaalialan ammattilainen matalalla kynnyksellä, omaan tilanteeseen nähden oikealla hetkellä. Elämän risteyskohdista on helpompi jatkaa eteenpäin, kun asiaa pääsee pohtimaan ammattilaisen kanssa, kertoo chat-palvelun sosiaaliohjaaja ja palvelun aktiivinen kehittäjä Joonas Toivonen

Oman elämäntilanteen lisäksi aikuissosiaalityön chatissa on voinut kysyä neuvoa toiseen henkilöön liittyvästä huolesta. Vaikka suurin osa otti yhteyttä omaan asiaansa liittyen, lähes neljännes yhteydenotoista liittyi läheiseen tai muuhun yksityiseen henkilöön. 

Lue lisää eri chateistamme ja mitä asioita niiden kautta voi hoitaa 

Asiakkaat kehittämisen keskiössä 

Oma Hämeessä kehittämisen keskiössä ovat aina asiakkaat, ja asiakkaiden näkemykset ovat olleet tärkeitä myös digipalveluiden kehittämisessä. Vuonna 2024 Oma Häme kutsui asiakkaitaan kehittämään digitaalisia palveluja muun muassa kehittäjäasiakasilloissa. 

Uusien chattien lisäksi digipalveluihin tehtiin myös tällaisia parannuksia vuoden 2024 aikana: 

  • Sairaanhoitaja-chatin aukioloaikoja laajennettiin kattamaan myös arki-illat aina klo 20 saakka, ja asiakkaille avattiin mahdollisuus jättää yhteystietonsa arkisin, kun chat on kiinni.  
  • Sovelluksen ja verkkosivujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta parannettiin, jotta mahdollisimman moni voisi hyödyntää palveluita.  
  • Asiakkaille avattiin mahdollisuus täyttää esitiedot digitaalisesti ennen vastaanottoja ja toimenpiteitä. 
  • Osalle asiakasryhmistä aloitettiin Omavointi-tietojen kerääminen hoidon vaikuttavuuden lisäämiseksi. 

Millaisia digipalveluita on tulossa vuonna 2025? 

Digitaalisten palveluiden kehittäminen Oma Hämeessä jatkuu aktiivisena myös tänä vuonna. 

–  Vuoden 2025 aikana olemme esimerkiksi julkaisemassa useita digipolkuja, joiden avulla asiakas voi asioida digitaalisesti omiin palveluihinsa liittyvissä asioissa, viestitellä ammattilaisen kanssa ja tunnistaa palveluidensa seuraavat vaiheet, kertoo kehittämispäällikkö Hanna Narsakka.  

Viime vuoden puolella julkaistiin jo ensimmäinen, Diabetesriskissä olevan digipolku. Digipolulla asiakas voi testata sairastumisriskinsä. Sieltä saa myös keinoja omien elintapojensa muuttamiseksi ja diabetesriskin pienentämiseksi. 

Oma Häme tekee kovasti kehittämistyötä digitaalisen ajanvarauksen parantamiseksi ja laajentamiseksi. 

Lisäksi monissa palveluissa on suunnitelmia videovälitteisten etävastaanottojen nykyistä monipuolisempaan käyttöönottoon.  

Oma Häme viestii uusista digipalveluistaan aktiivisesti, joten muista seurata hyvinvointialueen verkkosivuja ja somekanavia. Oma Hämeen muistuttelee digipalveluista myös tekstiviestitse vuoden 2025 aikana. Sovelluksen puolella kannattaa sallia herätteet, jotta muistutukset tulevista tehtävistä tulevat näkyviin.  

Lue lisää chat-palveluistamme 

Lue lisää Oma Häme -sovelluksesta 

 Lataa Oma Häme -sovellus:

Google Playn linkkiApp Storen linkki

Euroopan unionin rahoittama.

Laskutuksen Ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025
UUTINEN
14.01.2025

Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

Puhelinnumero on 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä

Laskutuksen Ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

UUTINEN / 14.01.2025

Puhelinnumero on 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä

Laskutuksen Ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

UUTINEN / 14.01.2025

Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

Perusterveydenhuollon, suun terveyden, erikoissairaanhoidon, mielenterveys- ja päihdepalveluiden ja vammaispalveluiden asiakaslaskutukseen liittyvä puhelinasiointi keskitetään yhteen ensilinjan numeroon 14.1.2025 alkaen. Keskittämisellä tavoitellaan jatkossa helpompaa ja selkeämpää yhteydenottotapaa laskutuspalveluihin sekä yhdenmukaisia ja laajempia aukioloaikoja puhelinasiointiin asiakkaille.   

Oma Hämeessä on ollut vuoden vaihteessa tietojärjestelmämuutoksia, jotka ovat ruuhkauttaneet asiakaspalvelua. Jos asiasi ei ole kiireellinen, niin toivomme yhteydenottoa meihin tammikuun ajan ensisijaisesti sähköpostilla asiakasmaksut(at)omahame.fi.  

14.1.2025 alkaen näiden palveluiden laskutus- ja asiakasmaksuasioissa on käytettävissä yksi puhelinnumero 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä.  Laskulta löydät aina oikean yhteystiedon.  

Asiakasmaksuihin ja laskutukseen liittyvissä asioissa voit myös: 

  • Lähettää 24/7 sähköpostilla tiedustelua (huom. Sähköpostilla ei tule lähettää henkilötietoja) osoitteeseen: asiakasmaksut(at)omahame.fi. 

  • Asioida Oma Hämeen Chatbotin viestien kautta (löytyy Oma Hämeen mobiilisovelluksesta tai verkkosivujen oikeasta alalaidasta chat-ikkunasta) 

  • Käydä tarkastamassa, onko kysymykseesi jo vastattu Oma Hämeen verkkosivuilla Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista ja laskuista kohdasta sekä asiakasmaksuista: Asiakasmaksut - Oma Häme 

Keskittäminen ei koske ikäihmisten, lastensuojelun tai osto- ja myyntilaskutuksen palveluita. 

Helppo ja nopea yhteys 

Yhteydensaanti asiakkaille helpottuu puhelinnumeron keskittämisen lisäksi siksi, kun puheluihin pyritään vastaamaan suoraan. Takaisinsoittoa käytetään vain ruuhkatilanteissa. Soittaessasi keskitettyyn numeroon sinun tulee valita ensin valikon kahdesta vaihtoehdosta se, mitä palveluita yhteydenottosi koskee (1=Perusterveydenhuollon, suun terveyden tai erikoissairaanhoidon asiakasmaksut ja 2= Mielenterveys- ja päihdepalveluiden tai vammaispalveluiden asiakasmaksut). Ammattilainen vastaa tiedotteen jälkeen suoraan puheluusi, joten älä sulje puhelua. Jos puheluusi ei vastata minuutin aikana, niin sinulle tarjotaan mahdollisuutta jatkaa jonottamista linjalla tai valita takaisinsoitto. Odotusajan maksu määräytyy operaattorisi hinnaston mukaisesti.