Murupolku
Navigointivalikko
Henkilöstöasioiden rekisteri
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen henkilöstöasioiden rekisteri
Rekisterinpitäjä
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
y-tunnus 3221307-8
Viipurintie 1–3
13200 Hämeenlinna
Rekisteristä vastaava viranhaltija
Henkilöstöjohtaja Johanna Bjerregård Madsen
Rekisterin yhteyshenkilö
Johdon assistentti Emmi Ahonen
Tietosuojavastaava
tietosuojavastaava(at)omahame.fi
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
Henkilöstöasioiden rekisterin henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on
• henkilöstön palkka- ja palvelussuhdeasioiden hoito sekä työnantajan lakisääteisten tehtävien ja velvoitteiden täyttäminen;
• tutkimustoiminnan apurahojen maksatus;
• eläkesäännön mukaisten eläkkeiden maksatuksen hoito, lakisääteisten tehtävien ja velvoitteiden täyttäminen sekä työehtosopimusten toimeenpano;
• henkilöstö- ja palvelussuhdeasioiden sekä työnantajan tehtävien ja velvoitteiden suunnitelmallinen täyttäminen;
• työkyky- ja sairaspoissaolotietojen koordinointi ja hoito
• työhyvinvointi-, työntekijäkokemus ja muut henkilöstökyselyt
• uusien työntekijöiden rekrytointiprosessi
• työsuojelutoiminta ja siihen liittyvät työturvallisuus ilmoitukset ja niiden käsittely
• henkilöstöetujen koordinointi ja käsittelyprosessit
• henkilöstötietoihin liittyvät hyvinvointitaluetasoiset sidosryhmien kyselyt ja tutkimuk-set
• henkilöstön osaamistietojen ylläpito ja johtamisen välineenä toimiminen; sekä
• toiminnan seuranta ja tilastointi.
Henkilöstöasioiden rekisteriin rekisteröidyt henkilöt ovat Kanta-Hämeen hyvinvointialueen nykyisiä tai entisiä viranhaltijoita, työntekijöitä, toimihenkilöitä, sijaisia, työharjoittelijoita tai opiskelijoita. Henkilöstöasioiden rekisterissä on palvelussuhteissa olevien lisäksi luottamus-toimissa toimivien sekä toimeksiantosopimuksella toimivien tietoja liittyen palkkioiden ja kustannusten maksatukseen.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste
Henkilötietojen käsittelyn perusteena on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen lakisääteisen velvoitteen noudattaminen ja sopimuksen täytäntöönpano voimassa oleviin työ- tai sopi-mussuhteisiin liittyen, jo päättyneisiin työ- tai sopimussuhteisiin liittyen sekä opiskeluihin tai harjoitteluun liittyvien työtehtävien toteuttamiseksi. Joitain henkilötietoja saatamme käsitellä myös henkilöiden suostumuksella.
Henkilötietojen käsittely perustuu mm. seuraaviin säädöksiin:
• EU:n yleinen tietosuoja-asetus (EU 2016/679) ja tietosuojalaki (1050/2018)
• laki yksityisyyden suojasta työelämässä (759/2004)
• laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014)
• nimikirjalaki (1010/1989)
• laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (609/1986)
• yhdenvertaisuuslaki (21/2004)
• laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999)
• laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta (304/2003)
• laki hyvinvointialueesta (611/2021)
• laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä (559/1994)
• asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä (564/1994)
• laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä (817/2015)
• asetus sosiaalihuollon ammattihenkilöistä (153/2016)
• tartuntatautilaki (1227/2016)
• työsopimuslaki (55/2001)
• työaikalaki (605/1996)
• vuosilomalaki (162/2005)
• työterveyshuoltolaki (1383/2001)
• säteilylaki (859/2018)
• sairausvakuutuslaki (1224/2004)
• hallintolaki (434/2003)
• kuntalaki (410/2015)
• arkistolaki (831/1994) sekä
• muu henkilöstöhallintoa säätelevä erityislainsäädäntö.
Rekisterin tietosisältö ja henkilötietoryhmät
Henkilöstöasioiden rekisteri koostuu asiakirjoista tai teknisistä tallenteista, jotka sisältävät henkilön yksilöimiseksi tarvittavia tietoja kuten nimi, syntymäaika ja sukupuoli, yhteystieto-ja, koulutushistoriatietoja sekä rekrytointivaiheessa saatuja tietoja aiemmasta työkokemuk-sesta ja taidoista. Lisäksi henkilöstörekisterissä ylläpidetään palkkaukseen ja palvelussuh-teeseen liittyviä tietoja, täydennyskoulutus- ja poissaolotietoja sekä työhyvinvoinnin pro-sesseihin liittyviä tietoja. Rekisteriin merkitään vain henkilöstöhallinnon hoitamisen kannalta tarpeelliset ja välttämättömät tiedot.
Henkilöstörekisteri on kokonaisuus, joka koostuu seuraavista osarekistereistä:
• henkilön palvelussuhdeasiakirjat
• henkilöstö- ja palkkahallinnon järjestelmän tiedot
• työvuorotaulukoiden suunnittelu- ja laskentajärjestelmän tiedot
• lääkäreiden päivystyskorvausten laskentajärjestelmän tiedot
• työajan käytön seurantajärjestelmän tiedot
• sijaisvälitysjärjestelmän tiedot
• käyttäjätunnus- ja käyttöoikeusrekisteri
• työvaateautomaatin tiedot
• henkilöstöhallinnon sähköinen arkisto
• HRM-järjestelmän tiedot (vuosilomat, kehityskeskustelut, osaamisen arviointi, koulu-tustiedot)
• Web-tallennusjärjestelmän tiedot (työsopimus- ja virkamääräyslomakkeet, poissaolo-lomakkeet)
• rekrytointijärjestelmän tiedot (työpaikkahakemukset)
• matkalaskujärjestelmän tiedot
• raportointijärjestelmän tiedot
Säännönmukaiset tietolähteet
Henkilöstöasioiden rekisterin tiedot saadaan pääsääntöisesti henkilöiltä itseltään rekrytoin-tivaiheessa. Henkilöiden palvelussuhteen aikana henkilörekisteriin kertyy tietoja palvelus-suhteen/palvelussuhteiden tiedoista sekä esimerkiksi täydennyskoulutus- ja poissaolotie-doista.
Tietojen säännönmukaiset luovutukset
Henkilöstön tietoja luovutetaan säännönmukaisesti vain lakisääteiseen velvoitteeseen tai työnantajavelvoitteen hoitamiseen perustuen.
Henkilötietoja luovutetaan:
• ammattijärjestöille
• eläkevakuutusyhtiöille
• Kansaneläkelaitokselle
• pankeille
• veroviranomaiselle
• kansalliselle tulorekisterille
• puolueille (luottamushenkilöiden tietoja)
• Säteilyturvakeskukselle
• Tilastokeskukselle
• työmarkkinalaitokselle
• työterveyshuoltoon
• työvoimaviranomaisille
• ulosottoviranomaisille
• vakuutusyhtiöille
Tietojen siirto EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle
Henkilötietoja ei pääsääntöisesti siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulko-puolelle. Tietoja saatetaan kuitenkin siirtää henkilötietojen käsittelijän tietojärjestelmän tuki-palveluiden toteuttamiseksi ja rajoitettuja tietoja mahdollisiin henkilöstötutkimuksiin liittyen. Tietojen siirrossa varmistetaan EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisten edellytysten toteutu-minen.
Rekisteritietojen säilytys
Sähköiset tiedot säilytetään lakisääteisten velvoitteiden ja Kanta-Hämeen hyvinvointialueen arkistonmuodostussuunnitelmien mukaisesti henkilöstöhallinnon tietojärjestelmissä, säh-köisessä arkistossa sekä suojatulla verkkolevyllä.
Paperiaineisto säilytetään Kanta-Hämeen hyvinvointialueen arkistonmuodostussuunnitel-mien mukaisesti palvelussuhdeyksikön lähiarkistossa ja hyvinvointialueen päätearkistossa.
Tietojen suojaamisen periaatteet
Kanta-Hämeen hyvinvointialue on huomioinut lainsäädännön edellyttämät tekniset ja hal-linnolliset suojakeinot henkilötietojen suojaamiseksi henkilötietojen tietoturvaloukkauksilta. Tällaisia keinoja ovat muun muassa tietoverkkojen ja -järjestelmien suojaus, tilaturvallisuu-den varmistaminen ja kulunvalvonta, hallittu käyttöoikeuksien myöntäminen ja tietojärjes-telmien käytön valvonta sekä riskienhallinta.
Työnhakijoiden tietoja saavat käsitellä vain rekrytoinnin hoitamiseen osallistuvat työntekijät työtehtäviensä edellyttämässä laajuudessa. Jokainen henkilötietoja käsittelevä sitoutuu noudattamaan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietosuoja- ja tietoturvakäytänteitä, toimin-tatapoja ja henkilötietojen käsittelyohjeita allekirjoittamalla tietoturvasitoumuksen.
Tietoja käsittelevät tai katselevat työntekijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia, ja salas-sapito- ja vaitiolovelvollisuus jatkuu myös palvelussuhteen päätyttyä. Henkilöstöä perehdy-tetään ja koulutetaan henkilötietojen käsittelyyn säännöllisesti järjestettävissä tietosuoja- ja tietoturvakoulutuksissa.
Tietojen suojauksesta, säilyttämisestä ja hävittämisestä vastaa henkilöstöjohtaja.
Rekisteröidyn oikeudet
Rekisteröidyn oikeudet ja niiden toteuttamiseen liittyvät ohjeet löytyvät Kanta-Hämeen hy-vinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.omahame.fi/tietosuoja.