Murupolku
Navigointivalikko
Hoitoon pääsy
Hoitoon pääsy
Hoitoon pääsystä säädetään terveydenhuoltolaissa.
Arvio hoidon tarpeesta
Terveyskeskukseen pitää saada yhteys arkisin terveyskeskuksen aukioloaikoina. Kun olet ottanut yhteyttä, terveydenhuollon ammattilaisen pitää arvioida hoidon tarpeesi ja kiireellisyytesi saman päivän aikana. Arviointi voi tapahtua puhelimitse, sähköisen asiointikanavan kautta tai palvelupaikassa. Hoitotakuu on muuttunut 1.9.2023.
Myös suun terveydenhuollossa sinun on saatava arvio hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä samana päivänä, kun olet ollut yhteydessä terveydenhuollon palvelupaikkaan.
Kiireettömään hoitoon pääsy ja odotusajat
1.9.2023 lähtien sinun on saatava perusterveydenhuollon avosairaanhoidossa tarvitsemaasi hoitoa 14 vuorokauden sisällä yhteydenotosta ja hoidon tarpeen arvioinnista, kun kyse on ensimmäisen hoitotapahtuman järjestämisestä.
1.9.2023 lähtien sinun on saatava suun terveydenhuollossa hoitoa neljän kuukauden sisällä yhteydenotosta ja hoidon tarpeen arvioinnista. Enimmäisaika ei koske tilanteita, joissa sinulle on laadittu yksilöllinen hoitosuunnitelma, ellei esille tule seikkoja, joiden perusteella yksilöllisestä tutkimus- ja hoitovälistä tulee tai voidaan poiketa.
Hoitoonpääsyä seurataan kirjatun hoidon tarpeen arvioinnin ja toteutuneen käynnin välisenä aikana. Hoitoonpääsyn seuranta koskee perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon kiireettömiä sairaanhoidollisia avopalveluita. Hoitoon pääsyä koskevat tiedot tuottaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutisetOma Häme on edelläkävijä palvelujen vaikuttavuuden arvioinnissa.
Asiakaskeskeinen ajattelutapa parantaa sote-palveluja ja mahdollistaa kustannussäästöt Kanta-Hämeessä
UUTINEN / 08.07.2024
Oma Häme on edelläkävijä palvelujen vaikuttavuuden arvioinnissa.
UUTINEN / 08.07.2024
Asiakaskeskeinen ajattelutapa parantaa sote-palveluja ja mahdollistaa kustannussäästöt Kanta-Hämeessä
Oma Hämeessä on käynnissä merkittävä sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuteen ja asiakasohjauksen parantamiseen keskittyvä kehitystyö. Kanta-Hämeessä halutaan ohjata asiakkaat kerralla oikeaan sosiaali- tai terveyspalveluun ja ehkäistä siten kustannusten kasvua. Samalla palvelujen vaikuttavuutta seurataan yksilötasolla, jotta voidaan varmistua resurssien oikeasta kohdentumisesta.
Perinteisesti palvelujen vaikuttavuutta on arvioitu erikseen terveydenhuollossa ja sosiaalihuollossa. Lisäksi usein toiminnan tehokkuutta tai resurssien käyttöä on arvioitu yksikkökohtaisesti tai tuotantokeskeisesti. Oma Hämeessä toimintaa ja suunnittelua ohjaa nyt asiakaskeskeinen ajattelutapa ja vaikuttavuusperusteinen johtaminen.
– Aiemmin ei ole ollut kattavaa tietoa missä muualla sinne tullut asiakas on asioinut tai millaisia muita tarpeita asiakkaalla olisi. Asiakkaat ovat asioineet palveluiden hallinnollisesta hajautumisesta johtuen pistemäisesti siellä ja täällä ja asiakkaita on myös jouduttu lähettämään toisiin yksiköihin, mikä on kuormittanut usean yksikön resursseja ja aiheuttanut paljon selvitystyötä, kertoo Oma Hämeen tieto- ja vaikuttavuusjohtaja Katja Antikainen.
– Vaikuttavuusperusteisessa ajattelussa etsitään keinoja, jolla ihminen saadaan kerralla kuntoon ja mahdollisimman oikein. Silloin turhat yhteydenotot ja lisäkäynnit jäävät toteutumatta. Se säästää paitsi asiakkaan aikaa ja vaivaa, myös hyvinvointialueen kustannuksia, painottaa Antikainen.
Hyvinvointialueuudistus on ollut viime aikoina paljon esillä mediassa nimenomaan hallitsemattomasti nousevien kustannusten vuoksi. Oma Hämeessä nähdään kustannusten kasvun hillitsemiselle olennaisena keinona vaikuttavuusperusteinen johtaminen, asiointiprosessien ja asiakassegmenttien kautta. Vaikuttavuusperusteinen johtaminen vaatii paljon tietoa ja niiden analysointia. Kehitystyön saaminen käytäntöön vaatii myös muutoksia asenteissa ja työkulttuurissa. Oma Hämeessä ollaan päästy jo hyvää alkuun.
Pois poislähettämisen kulttuurista
Kuten muutkin hyvinvointialueet, myös Oma Häme on tehnyt paljon toimia taloutensa tasapainottamiseksi. Asiakaskeskeisen ajattelutavan ja palvelujen vaikuttavuuden arvioinnin nähdään Oma Hämeessä vaikuttavan kantahämäläisten palveluihin ja niiden kehittymiseen lopulta enemmän kuin esimerkiksi paljon julkisuudessa esillä olleet palveluverkkomuutokset.
– Meillä Kanta-Hämeessäkin asiointipaikat tulevat lähivuosina muuttumaan. Usein muutokset koetaan huononnuksina, vaikka asiat paranisivatkin. Haluamme keskittää osaamisen ja palvelut paikkoihin niin, että ne tuottavat varmasti parhaan mahdollisen lopputuloksen asiakkaalle, kerralla. Ei niin, että hän kiertää pienemmistä yksiköistä isompiin, kunnes apu löytyy, selittää Antikainen.
Sote-ammattilaisilta uusi ajattelutapa vaatii totuttelua ja rohkeutta.
– Usein esimerkiksi erikoissairaanhoidossa koetaan, että joku asia olisi pitänyt hoitaa perusterveydenhuollossa. Ja taas perusterveydenhuollon kiirevastaanotolla on ajateltu, että asiakkaan vaiva hoituu paremmin päivystyksessä. Irtautumista poislähettämisen kulttuurista tuetaan meillä niin, että palveluiden käytöstä ja parhaista käytännöistä kerätään dataa, jolloin päätös hoitopaikasta tai -muodosta perustuu vaikuttavuusarviointiin, muistuttaa Antikainen.
Uuden ajattelu- ja toimintamallin vieminen käytäntöön on helppoa juuri Kanta-Hämeen kokoisella hyvinvointialueella.
– Meillä ei ole yliopistosairaalaa, joka korostaisi erikoissairaanhoidon roolia. Lisäksi Kanta-Hämeessä ei ole taustalla maakunnallista sote-kuntayhtymää, jonka rakenteista pitäisi pyrkiä eroon. Voimme nyt luoda uutta yhdessä. Muualla Suomessa ei olla ehkä niin vielä rohjettu tarttua vaikuttavuuteen, miettii Antikainen.
Antikainen (kuvassa) on väitellyt hyvinvointialueiden vaikuttavuuden arvioinnista. Aiemmin Eksotessa työskennellessään Antikainen pääsi kokeilemaan sote-palvelujen vaikuttavuuden arviointia.
– Kymmenisen vuotta sitten Eksote oli mukana silloisessa kuntakokeilussa, joka mahdollisti tämän tyyppisen datan hyödyntämisen. Mutta sitä mallia ei ole voitu hyödyntää oikein missään muualla sen jälkeen, koska hyvinvointialueuudistus viivästyi. Oma Hämeen panostukset vaikuttavuuden arviointiin ja vaikuttavuusperusteiseen johtamiseen houkuttelivat minut Kanta-Hämeeseen, sanoo Antikainen.
Vaikuttavuus perustuu tietoon ja sen analysointiin
Jotta sosiaali- ja terveyspalvelujen vaikuttavuutta pystytään kunnolla arvioimaan, tarvitaan tietoa palveluista ja niiden käyttäjistä. Oma Hämeessä on käytössä yksi merkittävimmistä tiedolla johtamisen työkaluista: tietoallas. Se on data-alusta, jonne voi kerätä ja tallentaa eri muotoista dataa useasta eri lähteestä - esimerkiksi tekstistä, kuvista ja signaaleista. Tietoallas kykenee käsittelemään suuria tietomääriä ja mahdollistaa niiden analytiikan sekä tiedolla johtamisen.
Tietoallas toimii tiedon kokoajana ja yhdistelijänä sekä alustana tekoälyn hyödyntämiselle. Tällöin voidaan esimerkiksi tunnistaa etukäteen asiakkaan mahdollisia palvelutarpeita ja löytää niihin parhaat mahdolliset palvelumuodot.
– Tietoallas kerää kaikkea sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa kirjattua ja tuotettua tietoa. Niitä ovat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastiedot ja niihin liittyvät palvelutiedot, kuten käynti- ja osastojaksotiedot. Tietoja ovat myös palveluiden tuottamiseen liittyvät kustannus- ja hintatiedot sekä palveluiden tuottamiseen liittyvät laatutiedot, kuten asiakastyytyväisyyskyselyt, Antikainen selvittää.
Oma Hämeessä on varmistettu, että tietojen käyttö noudattaa tietosuoja- ja tietoturvalakeja sekä eettisiä periaatteita asiakkaiden oikeuksien suojelemiseksi. Tietojen käyttö hyödyttää asiakkaita, koska se auttaa kehittämään toimintaa ja kohdentamaan voimavaroja sinne, missä niistä saadaan suurin hyöty.
– Tiedolla autamme heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä auttamalla heitä auttavia ihmisiä. Tietojohtaminen on onnistunut, kun esimerkiksi kotihoitajalle jää kirjaamisen sijaan enemmän aikaa ikäihmisten hoitoon ja hoivaan. Tai kun lääkäri saa potilastietojen yhteenvedon sujuvasti ja ehtii paremmin kuunnella potilasta, sanoo Antikainen.
Asiakasohjauksen selkeytyminen säästää kaikkien aikaa
Palvelujen vaikuttavuuteen liittyy olennaisesti asiakasohjaus, jota Oma Hämeessä kehitetään tällä hetkellä muun muassa selkiyttämällä asiakkaiden ensikontaktia palveluihin. Tällä halutaan helpottaa asiakkaan ohjautumista oikean ammattilaisen tai palvelun äärelle sekä itsehoidon pariin.
Ensikontaktilla tarkoitetaan asiakkaan yhteydenottoa, josta käynnistyy hänen uuden vaivansa tai asian hoitaminen hyvinvointialueen palveluissa. Yhteydenotto voi tulla puhelimitse, digipalvelujen kautta tai toimipisteessä asioidessa. Ensikontaktissa annetaan muun muassa asiakas- ja palveluohjausta, tehdään hoidon arviointeja tai varataan aikoja. Pitkäaikaissairaiden ja muiden asiakkaiden, joilla on jo olemassa oleva hoito- tai palvelusuhde, kuuluu jatkuvuuden turvaamiseksi asioida omien, tuttujen työntekijöiden kanssa.
Ensikontaktipalveluita on lähdetty kehittämään Oma Hämeessä ensin puhelinasioinnista. Muutokset näkyvät palveluissa vaiheittain, syksyn aikana tullaan asioinnin selkeyttämiseksi keskittämään ja vähentämään tuntuvasti Oma Hämeen palveluiden puhelinnumeroita, esimerkiksi perusterveydenhuollossa. Ensikontaktipalvelujen yhtenäistämisellä tavoitellaan myös alueellista yhdenvertaisuutta asiakkaiden ohjautumisessa.
Keskitettyihin puheluihin vastaavat osaavat ammattilaiset, jotka ratkaisevat asiakkaan asian kerralla kuntoon tai ottavat asian haltuun. Tavoitteena on, ettei asiakkaan tarvitse olla enää ensimmäisen kontaktin jälkeen yhteydessä itse muihin ammattilaisiin tai palveluihin, vaan ammattilainen ohjaa hänet oikealle polulle.
– Asiakkaiden yhteydensaanti ja pääsy sote-palveluihin tarvetta vastaavalla tavalla on jo pidemmän aikaa ollut haaste koko Suomessa. Selkeyttämällä asiakkaan ohjautumista palveluissamme vältämme turhaa työtä ja ajanhukkaa kaikilta osapuolilta. Ei ole tarkoituksenmukaista, että asiakas joutuu kolkuttelemaan erilaisia ovia saadakseen apua ongelmiinsa. Asia on ratkaistava ammattilaisten päässä, painottaa Oma Hämeen asiakkuusjohtaja Heli Aalto.
Palvelujen keskittäminen ja asiakkaan tarpeen mukainen ohjautuminen tukevat toiminnan vaikuttavuutta. Ideana on tehdä oikeita asioita, oikeaan aikaan.
Kokemuksia ja tuloksia jaetaan muille hyvinvointialueille
Käytännön kehitystyön lisäksi Oma Hämeessä tehdään palvelujen vaikuttavuudesta myös tutkimusta. Sosiaali- ja terveysministeriö myönsi joulukuussa 2023 Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle lähes miljoonan euron tuen vaikuttavuustutkimukselle, joka liittyy Suomen kestävän kasvun ohjelmaan. Oma Hämeen tutkimus on osa Sisä-Suomen yhteistyöalueen tutkimushanketta, jolle haettiin yhteisrahoitusta ministeriöltä. Kanta-Hämeen lisäksi hankkeessa ovat mukana Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueet.
Tutkimushankkeessa kehitettävän arviointimallin pitäisi tuoda esille sellaiset vaikuttavat palvelut ja toiminnot, joilla saadaan kustannustehokkaasti paras hyvinvointi alueen asukkaille.
– Jos otetaan esimerkiksi yksi meidän kansansairauksistamme, diabetes. Asiakkaalla voi olla tarve paljon muullekin kuin terveyspalveluille, mikä kannattaisi huomioida sekä asiakkaan hyvinvoinnin että kustannusten näkökulmasta. Esimerkiksi tarve säännölliselle kotihoidolle, asunnon muutostöille tai muulle pitkäkestoisille sosiaalihuollon palveluille on jäänyt aiemmin helposti diabeteksen hoidon ulkopuolelle. Tämä on voinut aiheuttaa päällekkäistä tekemistä tai palveluaukkoja asiakkaalle. Nyt koko sote-palvelujen kokonaisuus saadaan näkyväksi, sanoo Oma Hämeen tieto- ja vaikuttavuusjohtaja Katja Antikainen.
Oma Hämeessä kehitettävää vaikuttavuuden arviointimallia voidaan hyödyntää muillakin hyvinvointialueilla sekä strategisen että operatiivisen johdon tukena. Malli myös tukee päätöksentekoa ja auttaa muuttamaan sote-palvelujärjestelmän painopistettä raskaammista kevyempiin ja ennaltaehkäisevämpiin palveluihin.
Malli on jo herättänyt kiinnostusta – yhteistyötä tehdään useiden muiden hyvinvointialueiden kanssa sekä kansallisella tasolla sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa. Kokemuksia ja tuloksia jaetaan mielellään, jotta tulokset saataisiin parhaalla mahdollisella tavalla hyödyksi.
Hyvinvointialueiden velvoitteet palveluiden vaikuttavuuden seuraamiseen ovat kuitenkin kasvamassa. Nykyisellään hyvinvointialueiden yleiskatteisesta rahoituksesta suurin osa perustuu väestön palvelutarpeeseen. Hyvinvointialueiden välillä on suuria eroja esimerkiksi väestön sairastavuudessa, mikä heijastuu palvelutarpeen kautta rahoitukseen.
Hyvinvointialueiden rahoitusmalli on kuitenkin muuttumassa. Avoinna on kuitenkin vielä, milloin ja miten se muuttuu. Rahoituksen uudistaminen vaatii myös kansallisen tason muutoksen tiedon hyödyntämisessä ja ajattelumallissa.
– Tällä hetkellä rahoitusmalli on palvelutarveperusteinen, eli itse asiassa palvelutuotanto-keskeinen. Eli mitä enemmän väestö sairastaa, niin sitä enemmän saadaan rahaa. Olisi kaikkien kannalta järkevämpää, että rahoitusmalli olisi vaikuttavuusperusteinen ja että tuettaisiin hyvinvointialueiden ennaltaehkäisevää toimintaa ja asukkaiden hyvinvointia, pohtii Antikainen.
– Meillä Oma Hämeessähän näin toimitaan jo. Voisi ajatella, että me ollaan ymmärretty hyvinvointialueuudistuksen ydin esimerkillisesti, ehkä parhaiten koko maassa. Vaikuttavuuden kasvua ja kustannusten parempaa hallintaahan uudistuksella nimenomaan haettiin, kehaisee Antikainen.
Sanna Autio valitsi vakipaikan Oma Hämeestä – etäpsykologien rekrytointi toi hyvän hakijavirran
Yhteistyö oppilaitosten ja huoltajien kanssa on tärkeää.
Sanna Autio valitsi vakipaikan Oma Hämeestä – etäpsykologien rekrytointi toi hyvän hakijavirran
UUTINEN / 24.05.2024
Yhteistyö oppilaitosten ja huoltajien kanssa on tärkeää.
24.05.2024
UUTINEN / 24.05.2024
Sanna Autio valitsi vakipaikan Oma Hämeestä – etäpsykologien rekrytointi toi hyvän hakijavirran
Psykologi Sanna Autio aloittaa vakituisessa työssä Oma Hämeen oppilashuollossa elokuussa. Helmikuusta 2023 saakka hän on työskennellyt Kanta-Hämeen hyvinvointialueella ostopalvelupsykologina. Elokuusta lähtien hänen työnsä on etätyötä toisen asteen oppilaitoksessa.
– Koen hyvinvointialueen työnantajana vakaammaksi ja paremmaksi. Tähän asti olen tehnyt aika lyhyitä työpätkiä. Vakituisessa pestissä tietää, että työt jatkuvat, ja se tuo varmuutta elämiseen, Autio taustoittaa valintaansa.
Psykologeista on pulaa, ja Autiollakin on hakijan markkinat. Hän asuu pääkaupunkiseudulla, mutta valitsi silti työskentelyn Kanta-Hämeessä.
– Olisin luultavasti saanut lähempää kotiakin vastaavaa työtä, mutta minua houkutteli se, että Oma Häme tarjosi etätöitä. Työskentelen siis jatkossa lähes kokonaan etänä, mikä tuo joustavuutta työhön, ja työmatkoihin käytetty aika vapautuu muuhun elämiseen.
– Toinen syy valintaani on luonnollisesti se, että täällä minulla on tuttu ja kiva työyhteisö. Lähin työkaverini pysyy samana, ja koska olemme tähänkin asti tehneet yhteistyötä, niin se on etätyössäkin helppoa, Autio ennakoi.
Kanta-Hämeessä pääsee hyvin koulupsykologille ja -kuraattorille
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella oppilashuollossa hoitoon pääsee sujuvasti, sillä merkittävää jonoa ei ole kuraattoreille eikä myöskään psykologeille. Keväällä Oma Häme rekrytoi psykologeja etätyöhön toiselle asteelle. Kesän jälkeen rekrytointi jatkuu perusasteen kouluihin.
– Saimme oikein hyvin hakijoita. Psykologirekrytointi todisti, että Oma Hämeellä on hyvä maine – meillä noudatetaan niin terveydenhoitajien, kuraattorien kuin psykologienkin kohdalla mitoituksia ja suosituksia, kertoo palvelupäällikkö Sari Tuomivaara Oma Hämeen perhekeskuspalveluista.
Etätyöstä saatiin kokemuksia korona-aikana, ja valtakunnallisesti psykologien etätyö on jo arkea.
– Hakijat kertoivat, että toisen asteen opiskelijat ovat ottaneet etäpsykologipalvelut hyvin käyttöön. On olemassa myös opintoja, jotka suoritetaan pelkästään etänä, joten meidänkin palvelujemme on taivuttava uuteen muotoon. Sekin tosin ilahduttaa, että etäpsykologien paikkoihin valitut ovat valmiita työskentelemään myös lähivastaanotoilla.
Yhteistyöllä varmistetaan hoidon sujuvuus
Oma Hämeen oppilashuolto haluaa tehdä tiivistä yhteistyötä oppilaitosten kanssa, jotta etätyö onnistuu mahdollisimman hyvin.
– Olemme valmiita monenlaisiin uusiinkin avauksiin. Useampi viimeisimmän rekrytoinnin haastateltavista mainitsi, että oppilaitoksissa ja opiskeluhuollossa tulisi tehdä entistä enemmän yhteistyötä sekä oppilaitosten henkilöstön että opiskelijoiden huoltajien kanssa, Tuomivaara mainitsee.
Opiskeluhuoltopalvelujen kehittäminen etenee osana perhekeskuspalvelujen kokonaiskehittämistä. Kanta-Hämeessä on käynnistetty tiivis yhteistyö kuntien, järjestöjen ja seurakuntien kanssa, jotta lasten, nuorten ja perheiden palvelut olisivat tulevaisuudessa entistä paremmin yhteen sovitettuja ja perheiden kokonaistilanteet huomioivia. Myös etäpsykologin palvelu kiinnittyy perheen muuhun palvelukokonaisuuteen yhteisten toimintamallien rakentamisen kautta.
Kesä vaikuttaa Oma Hämeen palveluihin
Tiedot suluista ja supistuksista on koottu omalle sivulle.
Kesä vaikuttaa Oma Hämeen palveluihin
UUTINEN / 20.05.2024
Tiedot suluista ja supistuksista on koottu omalle sivulle.
20.05.2024
UUTINEN / 20.05.2024
Kesä vaikuttaa Oma Hämeen palveluihin
Kesän aikana osa Oma Hämeen neuvoloista, hammashoitoloista ja muista palvelupaikoista on kiinni muutaman viikon ajan. Myös pienemmillä terveysasemilla on sulkuja aiempien kesien tapaan. Lisäksi esimerkiksi erikoissairaanhoidossa poliklinikkatoimintaa supistetaan useilla erikoisaloilla aiempien kesien tapaan.
Pelastuspalveluissa ei ole sulkuja kesällä. Toimintavalmiutta ylläpidetään muun muassa siirtämällä henkilöstöä ja kalustoa tarpeen mukaan eri toimipisteiden välillä.
Lomakauden aikana joitakin hyvinvointialueen palveluita on supistettava, jotta voidaan varmistaa palvelujen jatkuvuus ja tehokas resurssien käyttö. Tiedot kesän poikkeavista aukioloajoista on koottu toimialoittain Kesän poikkeusaukioloajat - sivulle. Tietoja päivitetään tarvittaessa. Ajantasaiset tiedot löytyvät myös palveluiden omilta sivuilta.
Suurin osa Oma Hämeen palveluiden suluista ajoittuu juhannukselta heinäkuun lopulle. Kiinni olevien palveluiden puhelinnumeroissa on ohjaus avoinna olevaan palveluun tai ohjeet kesäsulun ajaksi.
Oma Hämeen sovellus on asiakkaiden käytössä läpi kesän. Myös chat-palvelut toimivat normaalisti lomakautena muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Esimerkiksi sairaanhoitaja-chat on avoinna läpi kesän arkisin klo 8–20. Chat sopii asiointiin erityisesti silloin, kun asiakkaan hoito ei edellytä tutkimista paikan päällä. Pääset chat-palveluihin sivun oikeasta alakulmasta. Lue lisää digipalveluistamme
Jos tilanteesi vaatii kiireellistä hoitoa ja oma terveysasema on suljettuna, soita Päivystysapuun numeroon 116 117. Päivystysapu on avoinna ympäri vuorokauden. Hätätilanteessa tulee soittaa hätänumeroon 112.