Ajankohtaista lasten, nuorten ja perheiden palveluissa

Lapsiperheiden ensilinja

Palvelupaikkahakemisto (HVA)

Yhteystietokortti: Oma Häme -sovellus

Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake

Sisältöjulkaisija

Oma Hämeen logo
UUTINEN
05.02.2025

Oma Häme kehittää ansiokkaasti koulutusta tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen ehkäisyyn

6.2. vietetään kansainvälistä tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen vastaista päivää.

Oma Hämeen logo

Oma Häme kehittää ansiokkaasti koulutusta tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen ehkäisyyn

UUTINEN / 05.02.2025

6.2. vietetään kansainvälistä tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen vastaista päivää.

Oma Hämeen logo

UUTINEN / 05.02.2025

Oma Häme kehittää ansiokkaasti koulutusta tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen ehkäisyyn

Oma Häme on kehittänyt tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen ehkäisyyn tähtääviä palveluja ja koulutusta Kanta-Hämeessä. Hyvinvointialueen sote-ammattilaisista koostuva työryhmä on järjestänyt laajamittaista koulutusta tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen (FGM – Female Genital Mutilation) ehkäisyyn ja hoitoon liittyen. Koulutusta on tarjottu vuodesta 2023 lähtien Oma Hämeen oman henkilöstön lisäksi maakunnan varhaiskasvatuksen ja oppilaitosten työntekijöille.

Oma Hämeen ehkäisevä toiminta ja koulutukset ovat saaneet kiitosta valtakunnallisesti muun muassa sosiaali- ja terveysministeriöltä sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Lisäksi muut hyvinvointialueet ovat ottaneet mallia Oma Hämeen toiminnasta. Helmikuun 6. päivänä vietetään kansainvälistä tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen vastaista päivää.

Oma Häme on kouluttanut yhteensä 147 ammattilaista FGM-työn tueksi. Koulutuksiin on osallistunut muun muassa lääkäreitä, sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia, koulukuraattoreja ja hallinnon työntekijöitä.

Varhaiskasvatuksen ja oppilaitosten rooli sukuelinten silpomisen ehkäisyssä on keskeinen. Ammattilaisen velvollisuus ottaa asia puheeksi on tärkeä osa ehkäisevää työtä. Usein uhrien ja heidän läheistensä on vaikea itse puhua asiasta. Ammattilaisen tuleekin toimia sensitiivisesti ja luoda turvallinen keskusteluilmapiiri.

– Asiakkaiden ja potilaiden kanssa voi kuitenkin puhua silpomisen sijaan myös ympärileikkauksesta, sillä se on monille silpomista tutumpi käsite, sanoo työryhmän puheenjohtaja, erityisasiantuntija Tiina Hofström Oma Hämeestä.

Silpomisesta aiheutuu monenlaisia vaaroja ja vammoja

Oma Hämeen koulutuksissa jaetaan tietoa muun muassa silpomisen vaaroista, ilmoitusvelvollisuudesta, moniammatillisesta yhteistyöstä, avaus- ja korjausleikkauksista sekä jälkihoidosta.

Suomessa arvioidaan olevan noin 38 000 naista ja tyttöä, jotka ovat lähtöisin perinnettä harjoittavista maista. Näistä silpomisen läpikäyneitä naisia ja tyttöjä arvioidaan olevan noin 10 000. Silpomisen riskissä arvioidaan olevan noin 650–3080 tyttöä – riippuen siitä, huomioidaanko arvioinnissa Suomessa syntyneet maahanmuuttajataustaisten perheiden tytöt. 

Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpominen aiheuttaa vakavia fyysisiä ja psyykkisiä vammoja sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Silpomisen pitkäaikaisia seurauksia ovat muun muassa kipu, virtsaamisvaikeudet, arpeutuminen, yhdyntäongelmat ja tyytymättömyys seksuaalielämään, psyykkiset oireet, krooniset tulehdukset sekä HIV- ja hepatiitti B- ja C-tartunnat, jotka voivat levitä epäpuhtaiden välineiden kautta. 

Uusi laki astui voimaan vuodenvaihteessa 

1.1.2025 tuli voimaan uusi laki, joka tekee naisten sukuelinten silpomisesta sekä sen valmistelusta selkeästi rangaistavaa. Tämä vahvistaa rikoslaissa jo aiemmin säädettyjä törkeiden henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten valmistelua koskevia säädöksiä. Uusi laki myös sisällyttää valmistelun piiriin tilanteet, joissa naista tai tyttöä suunnitellaan vietäväksi ulkomaille silpomista varten.

Suomessa tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen estämiseen on kiinnitetty huomiota jo 1990-luvun alusta lähtien. Työtä ohjaa Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen (FGM) estämisen toimintaohjelma, joka on laadittu viranomaisten yhteistyönä. Toimintaohjelma suosittaa kunnille, päättäjille, ammattilaisille, järjestöille, perinnettä harjoittavien yhteisöjen jäsenille ja muille asianosaisille konkreettisia toimia, joiden avulla voidaan estää silpomisperinnettä sekä auttaa sen läpikäyneitä tyttöjä ja naisia.

Oma Hämeessä silpomisen vastaisesta toiminnasta ja koulutuksista vastaa FGM-työryhmä, johon kuuluu perhe-, sosiaali- ja vammaispalvelujen sekä terveyspalvelujen ammattilaisia. Mukana on lisäksi yhteistyökumppaneita, kuten poliisi ja THL:n Barnahus-hanke. Myös Ihmisoikeusliiton ja Hämeenlinnan kaupungin edustajat ovat kommentoineet työryhmän koulutusaineistoa. 

– Oma Hämeen työryhmätyöhön on osallistunut myös silpomisen ehkäisytyötä tekeviä maahanmuuttajataustaisia ammattilaisia. Heidän näkökulmansa ovat olleet ensiarvoisen tärkeitä kokonaisuuden hahmottamisessa ja työmenetelmien kehittämisessä, sanoo Hofström.

Oma Häme jatkaa aktiivista yhteistyötä alueen kuntien ja muiden toimijoiden kanssa edistääkseen tyttöjen ja naisten turvallisuutta ja hyvinvointia.

Tiedotamme-teksti ja Oma Hämeen logo
UUTINEN
30.01.2025

Tammelan terveyskeskuksen toimintaan muutoksia helmikuussa

10. helmikuuta käynnistyvät muutokset koskevat vastaanottoja ja puhelinnumeroita.

Tiedotamme-teksti ja Oma Hämeen logo

Tammelan terveyskeskuksen toimintaan muutoksia helmikuussa

UUTINEN / 30.01.2025

10. helmikuuta käynnistyvät muutokset koskevat vastaanottoja ja puhelinnumeroita.

Tiedotamme-teksti ja Oma Hämeen logo

UUTINEN / 30.01.2025

Tammelan terveyskeskuksen toimintaan muutoksia helmikuussa

Neuvolan ja perusterveydenhuollon vastaanottopalveluita tarjotaan tammelalaisille pääsääntöisesti Forssan pääterveysasemalla 17. helmikuuta alkaen. 
 
10.-14. helmikuuta Tammelan terveysaseman toimintoja muutetaan Forssaan. Tällöin sairaanhoitajan vastaanottoaikoja on tarjolla rajatusti, joten kiireettömiä asioita ei kannata hoitaa sinä aikana.

Muutoksen jälkeen Tammelan terveysasemalla on rajatusti vastaanottoaikoja, joiden tarvetta seurataan ja arvioidaan helmikuussa käynnistyvän lähipalvelumalli-kokeilun aikana. Lähipalvelun tarve arvioidaan asiakaskohtaisesti hoidontarpeen arvioinnin yhteydessä. Ajanvaraus tehdään puhelimitse.

Myös neuvolan vastaanotto siirtyy Forssaan 17. helmikuuta. Neuvolapalvelut löytyvät Forssan pääterveysasemalta, kulku Kujalankadun kautta (osoite: Kujalankatu 3, 2. krs.).

Ajanvaraus äitiys- ja lastenneuvolaan soittamalla p. 03 629 6200 maanantai, keskiviikko, torstai klo 8-15 sekä tiistai ja perjantai klo 8-12. Lisäksi asiakkaiden käytössä on neuvola-chat ma, ke ja to klo. 8-15 sekä ti ja pe klo 8-12. 

Hammashoitolan toiminta jatkuu ennallaan Tammelan terveysasemalla. Mielenterveys- ja päihdepalvelut sekä sosiaalipalvelut jatkavat toimintaansa myös entiseen malliin.

Fimlab siirtää omalla päätöksellään laboratoriopalvelunsa Tammelasta Forssaan 1. helmikuuta alkaen. Kanta-Hämeen alueen asukkaat voivat jatkossakin asioida kaikissa Kanta-Hämeen, Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen Fimlab-toimipisteissä. Ajantasaiset tiedot toimipisteistä ja aukioloajoista löytyvät Fimlabin sivuilta.

Kiirettömän hoidon puhelinnumerot vaihtuvat 12. helmikuuta

 
Lisäksi helmikuussa uudistuvat kiireettömän hoidon puhelinnumerot Forssan seudulla.
12. helmikuuta alkaen avoterveydenhuollon palveluissa kiireettömän hoidon ajanvaraus ja neuvonta tammelalaisille on numerossa 03 629 6625 maanantaista perjantaihin klo 8-14. Myös aikuisneuvonnan numero muuttuu. Uusi numero 03 629 6622 palvelee maanantaista perjantaihin klo 9-10.         
 
Voit asioida myös Oma Häme -mobiilisovelluksen kautta tai kirjautua sairaanhoitaja-chatiin verkkosivujemme kautta. Chat on avoinna ma–pe klo 8–20. 

Jos tarvitset kiireellistä hoitoa, soita Päivystysapu 116 117, kiireellisen hoidon ensilinja. Numero on avoinna ympäri vuorokauden.

Lenkkeilijä käyttää chat-palvelua.
UUTINEN
30.01.2025

Näin Oma Hämeen digipalvelut auttoivat kantahämäläisiä vuonna 2024

Sairaanhoitaja-chatissa asiakkaiden asiat saadaan ratkaistua lähes 90 prosentissa yhteydenotoista.

Lenkkeilijä käyttää chat-palvelua.

Näin Oma Hämeen digipalvelut auttoivat kantahämäläisiä vuonna 2024

UUTINEN / 30.01.2025

Sairaanhoitaja-chatissa asiakkaiden asiat saadaan ratkaistua lähes 90 prosentissa yhteydenotoista.

Lenkkeilijä käyttää chat-palvelua.

UUTINEN / 30.01.2025

Näin Oma Hämeen digipalvelut auttoivat kantahämäläisiä vuonna 2024

Oma Häme -sovellus on apunasi arjen keskellä: asioi hyvinvointiin ja terveyteen liittyvissä asioissa chatin tai videon välityksellä.
 

Sairaanhoitaja-chatissa asiakas tavoittaa ammattilaisen minuuteissa ja asiat saadaan ratkaistua lähes 90 prosentissa yhteydenotoista, niin ettei fyysistä vastaanottoa tarvita. Vuonna 2024 yli 90 % sairaanhoitaja-chatin palautteista oli positiivisia.  

Lokakuussa 2023 lanseerattua Oma Häme -sovellusta oli ladattu vuoden 2024 loppuun mennessä jo lähes 25 000 kertaa. Sovelluksen kautta kantahämäläiset voivat  

  • olla turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen chatin, digipolkujen tai videoyhteyden välityksellä 
  • tarkastella omia ajanvarauksiaan, laboratoriotuloksiaan sekä ammattilaisen kirjauksia 
  • hakea tietoa hyvinvoinnin ja terveyden tueksi  
  • asioida läheisen tai lapsen puolesta. 
  • siirtyä OmaKantaan, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin. 

Tietokonetta käyttävät kirjautuvat palveluun Oma Hämeen verkkosivujen kautta. Chatin voi aloittaa myös suoraan verkkosivuilta. Käyntejä Oma Hämeen verkkosivuilla oli vuoden 2024 aikana lähes 1,2 miljoonaa kappaletta, ja kirjautumisia asiointipalveluun 51 752 kpl. 

Chateista sai apua ja tukea moniin asioihin – keskimääräinen jonotusaika oli vain muutaman minuutin 

Chatin kautta asiakas saa keskusteluyhteyden Oma Hämeen ammattilaiseen. Vuonna 2023 toimintansa käynnistäneiden sairaanhoitaja- ja neuvola-chattien lisäksi vuonna 2024 avattiin useita uusia chatteja helpottamaan etäasiointia. Uusia chatteja olivat aikuissosiaalityö-, asiakaspalvelu-, fysioterapeutti-, mielenterveys- ja päihdepalvelu- sekä suun terveydenhuollon chatit.  

Jonotusaika chateissa oli vuonna 2024 keskimäärin vain 3 minuuttia 37 sekuntia. Chat-keskusteluita kertyi Oma Hämeessä vuoden aikana yli 37 000 kpl. 

Suosituin chat Oma Hämeessä vuonna 2024 oli sairaanhoitaja-chat. Kun sairaanhoitaja-chat käynnisti toimintansa kesällä 2023, sen asiointimäärä oli noin 500 kpl/kk. Syksyllä 2024 asiointimäärä oli jo lähes 3 000 kpl/kk. 

–  Sairaanhoitaja-chatissa asiakkaiden asiat saadaan hoidettua laaja-alaisesti, koska digipalvelut ovat osa palveluverkkoamme. Ammattilaiset pystyvät chat-palvelussa tarkastelemaan potilastietoja, kirjoittamaan reseptejä ja ohjaamaan tarvittaviin tutkimuksiin. Vuonna 2024 asiakkaan asia ratkesi chat-keskustelun aikana lähes 90 prosentissa yhteydenotoista ja yli 90 % asiakaspalautteista oli positiivisia, kertoo apulaisylilääkäri Tomi Roine

Muita eniten käytettyjä chatteja vuonna 2024 olivat neuvola-chat ja suun terveydenhuollon chat. 

Neuvola-chatista saa ohjausta ja neuvontaa äitiys-, lasten- ja perhesuunnittelupalveluihin liittyen. Chatissa on mahdollista asioida myös ajanvarauksiin liittyvissä asioissa. Neuvola-chatin suosio kasvoi viime vuoden aikana huomattavasti. 

Suun terveydenhuollon chatista saa apua erityisesti sellaisissa suun terveyteen liittyvissä kysymyksissä ja vaivoissa, joissa asiakkaalla on mahdollisuus ottaa suun tilanteesta valokuva. Syyskuun alussa 2024 avattu chat osoittautui pian avaamisen jälkeen tarpeelliseksi neuvonta- ja ajanvarauskanavaksi. 

– Chat-palvelun käyttö on ollut odotettua aktiivisempaa, ja erityisesti nuoret asiakkaat ovat sen kautta helpommin päätyneet hammashoidon palveluiden piiriin, kertoo hammaslääkäri Jessica Lönnroth

Oma Hämeessä on chatin kautta mahdollista saada apua terveyteen liittyvien asioiden lisäksi myös uusissa, haastavissa ja monimutkaisissa elämäntilanteissa. Näissä tilanteissa auttaa aikuissosiaalityön chat. 

–  Chat-palvelu on mahdollisuus tavoittaa sosiaalialan ammattilainen matalalla kynnyksellä, omaan tilanteeseen nähden oikealla hetkellä. Elämän risteyskohdista on helpompi jatkaa eteenpäin, kun asiaa pääsee pohtimaan ammattilaisen kanssa, kertoo chat-palvelun sosiaaliohjaaja ja palvelun aktiivinen kehittäjä Joonas Toivonen

Oman elämäntilanteen lisäksi aikuissosiaalityön chatissa on voinut kysyä neuvoa toiseen henkilöön liittyvästä huolesta. Vaikka suurin osa otti yhteyttä omaan asiaansa liittyen, lähes neljännes yhteydenotoista liittyi läheiseen tai muuhun yksityiseen henkilöön. 

Lue lisää eri chateistamme ja mitä asioita niiden kautta voi hoitaa 

Asiakkaat kehittämisen keskiössä 

Oma Hämeessä kehittämisen keskiössä ovat aina asiakkaat, ja asiakkaiden näkemykset ovat olleet tärkeitä myös digipalveluiden kehittämisessä. Vuonna 2024 Oma Häme kutsui asiakkaitaan kehittämään digitaalisia palveluja muun muassa kehittäjäasiakasilloissa. 

Uusien chattien lisäksi digipalveluihin tehtiin myös tällaisia parannuksia vuoden 2024 aikana: 

  • Sairaanhoitaja-chatin aukioloaikoja laajennettiin kattamaan myös arki-illat aina klo 20 saakka, ja asiakkaille avattiin mahdollisuus jättää yhteystietonsa arkisin, kun chat on kiinni.  
  • Sovelluksen ja verkkosivujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta parannettiin, jotta mahdollisimman moni voisi hyödyntää palveluita.  
  • Asiakkaille avattiin mahdollisuus täyttää esitiedot digitaalisesti ennen vastaanottoja ja toimenpiteitä. 
  • Osalle asiakasryhmistä aloitettiin Omavointi-tietojen kerääminen hoidon vaikuttavuuden lisäämiseksi. 

Millaisia digipalveluita on tulossa vuonna 2025? 

Digitaalisten palveluiden kehittäminen Oma Hämeessä jatkuu aktiivisena myös tänä vuonna. 

–  Vuoden 2025 aikana olemme esimerkiksi julkaisemassa useita digipolkuja, joiden avulla asiakas voi asioida digitaalisesti omiin palveluihinsa liittyvissä asioissa, viestitellä ammattilaisen kanssa ja tunnistaa palveluidensa seuraavat vaiheet, kertoo kehittämispäällikkö Hanna Narsakka.  

Viime vuoden puolella julkaistiin jo ensimmäinen, Diabetesriskissä olevan digipolku. Digipolulla asiakas voi testata sairastumisriskinsä. Sieltä saa myös keinoja omien elintapojensa muuttamiseksi ja diabetesriskin pienentämiseksi. 

Oma Häme tekee kovasti kehittämistyötä digitaalisen ajanvarauksen parantamiseksi ja laajentamiseksi. 

Lisäksi monissa palveluissa on suunnitelmia videovälitteisten etävastaanottojen nykyistä monipuolisempaan käyttöönottoon.  

Oma Häme viestii uusista digipalveluistaan aktiivisesti, joten muista seurata hyvinvointialueen verkkosivuja ja somekanavia. Oma Hämeen muistuttelee digipalveluista myös tekstiviestitse vuoden 2025 aikana. Sovelluksen puolella kannattaa sallia herätteet, jotta muistutukset tulevista tehtävistä tulevat näkyviin.  

Lue lisää chat-palveluistamme 

Lue lisää Oma Häme -sovelluksesta 

 Lataa Oma Häme -sovellus:

Google Playn linkkiApp Storen linkki

Euroopan unionin rahoittama.