Murupolku

Ajankohtaista sosiaalipalveluista aikuisille

Tarvitsetko tukea ja ohjausta sosiaalipalveluihin liittyen?

Taloudellisen tuen yhteystiedot

Sisältöjulkaisija

Piirroshahmot keskustelevat raha-asioista.
UUTINEN
30.08.2024

Talousneuvolan toiminta alkaa Kanta-Hämeessä

Oma Häme auttaa asukkaita talous- ja velkaongelmissa yhteistyössä muiden tahojen kanssa.

Piirroshahmot keskustelevat raha-asioista.

Talousneuvolan toiminta alkaa Kanta-Hämeessä

UUTINEN / 30.08.2024

Oma Häme auttaa asukkaita talous- ja velkaongelmissa yhteistyössä muiden tahojen kanssa.

Piirroshahmot keskustelevat raha-asioista.

UUTINEN / 30.08.2024

Talousneuvolan toiminta alkaa Kanta-Hämeessä

Talousneuvolan toiminta alkaa Kanta-Hämeessä syyskuussa Forssassa, Hämeenlinnassa ja Riihimäellä. Talousneuvolassa voit keskustella ilman ajanvarausta arjen raha-asioistasi sekä saada neuvoja tilanteeseesi asiantuntijoiden kanssa.

Kaikenikäisille tarkoitettu palvelu on maksutonta ja luottamuksellista. Halutessasi voit asioida nimettömänä. Talousneuvolassa voit tavata eri alojen ammattilaisia. Oma Hämeen aikuissosiaalityön lisäksi toiminnassa ovat mukana talous- ja velkaneuvonta, Ulosottolaitos, Kela sekä alueen seurakunnat.

Talousneuvola on auki

  • Hämeenlinnassa 2. syyskuuta alkaen joka kuukauden ensimmäisenä maanantaina klo 13-15 Kumppanuustalolla (Kirjastokatu 1, Hämeenlinna)
     
  • Forssassa 16. syyskuuta alkaen joka kuukauden kolmantena maanantaina klo 13-15 Forssan seurakuntatalolla (Kartanonkatu 16, Forssa)
     
  • Riihimäellä 18. syyskuuta alkaen joka kuukauden kolmantena keskiviikkona klo 12-14 Riksulassa (Antonin talo, Öllerinkatu 3, Riihimäki). Riihimäen talousneuvolaan osallistuu myös asumisneuvonta.

 
Talousneuvolan on tarkoitus auttaa asukasta arjen taloudenhallintaan liittyvissä haasteissa sekä talous- ja velkaongelmien ratkaisemisessa. Talous- ja velkaongelmilla on merkittäviä vaikutuksia ihmisten hyvinvoinnille. Talouden saaminen tasapainoon vapauttaa asiakkaan voimavaroja työstää muita asioita, esimerkiksi työllistymiseen tai terveydentilaan liittyen.

” Talousneuvoloiden toiminnan järjestäminen on valtakunnallinen hallitusohjelmaan kirjattu tavoite. Talousneuvola pyrkii sidosryhmätyöskentelyllä edistämään asukkaiden taloudellista toimintakykyä”, kertoo palvelualuepäällikkö Sari Kiviranta Oma Hämeen aikuissosiaalityön ja taloudellisen tuen yksiköstä.

Palautejärjestelmää kuvaavat naamahymiöt.
UUTINEN
25.06.2024

Oma Hämeen asiakaspalautejärjestelmä uudistuu

Palautekyselyitä lähetetään asiakkaille myös tekstiviestitse.

Palautejärjestelmää kuvaavat naamahymiöt.

Oma Hämeen asiakaspalautejärjestelmä uudistuu

UUTINEN / 25.06.2024

Palautekyselyitä lähetetään asiakkaille myös tekstiviestitse.

Palautejärjestelmää kuvaavat naamahymiöt.

UUTINEN / 25.06.2024

Oma Hämeen asiakaspalautejärjestelmä uudistuu

Oma Häme on uudistamassa asiakaspalautteen muotoja ja asiakaskokemustiedon keruuta. Uudistuksella halutaan mahdollistaa asiakaspalautteen antaminen eri tavoin sekä yhtenäistää palautteiden käsittelyä. Lisäksi hyvinvointialue haluaa saada kattavasti tietoa asiakaskokemuksesta, joka on yksi tärkeä, strateginen mittari palveluiden toimivuudelle. Koostettua asiakaspalautetietoa hyödynnetään jatkossa entistä enemmän toiminnan kehittämisessä. 
 
Osassa hyvinvointialueen palveluista ovat olleet jo käytössä tekstiviestitse lähetettävät asiakaskyselyt. Käytäntöä laajennetaan kesän aikana. Kyselyn sisältöä muutetaan kansallisen suosituksen mukaiseksi, mikä mahdollistaa kansallisen vertailutiedon saamisen.

Uuden käytännön mukaan asiakas saa numerosta 18220 tekstiviestillä pyynnön vastata lyhyeen kyselyyn. Pyyntö tulee kahden vuorokauden päästä siitä, kun asiakas on asioinut jossain hyvinvointialueen toimipisteessä. Neljä kysymystä sisältävään kyselyyn vastaaminen on maksutonta.
 
Tekstiviestikyselyn lähetys pohjautuu asiakkaan aiemmin antamaan lupaan lähettää muistutuksia tulevista ajanvarauksista tekstiviestillä. Suostumus on voitu kysyä esimerkiksi terveysasemalla tai muissa palveluissa yhteystietojen tarkistamisen yhteydessä. Suostumus merkitään potilastietojärjestelmään (Lifecare). Kyselystä voi myös kieltäytyä ilmoittamalla siitä ammattilaiselle. Muistutukset ajanvarauksista tulevat kyselykiellosta huolimatta.

Lue lisää tekstiviestisuostumuksesta
 
Oma Häme kerää asiakaspalautetta myös muilla tavoilla. Kanta-Hämeen keskussairaalan lastenyksikössä ja sosiaalipalveluissa testataan parhaillaan palautelaitteita. QR-koodin avulla vastaaminen on puolestaan kokeilussa Ankkuri-toiminnassa. Asiakaspalautetta voi antaa myös vapaamuotoisesti esimerkiksi Oma Hämeen verkkosivujen kautta ja suullisesti asioinnin yhteydessä.
 
Tavoitteena on, että syksyllä jokaisella hyvinvointialueen yksiköllä olisi käytössä jokin palautekanava, jota kautta asiakas voi vastata kyselyyn. Myös verkkosivujen kautta pystyy antamaan tuolloin vapaamuotoista asiakaspalautetta, joka ohjataan suoraan kyseisen yksikön vastuuhenkilön käsiteltäväksi. Tavoitteena on, että asiakas saisi vastauksen palautteeseensa viikon kuluessa.

Täältä löydät palautelomakkeemme


 

Henkilö pitää puhelinta käsissään.
UUTINEN
23.05.2024

Oma Hämeessä otetaan vaiheittain käyttöön uusi puhelinjärjestelmä

Ajantasaiset numerot löytyvät palveluiden yhteydestä.

Henkilö pitää puhelinta käsissään.

Oma Hämeessä otetaan vaiheittain käyttöön uusi puhelinjärjestelmä

UUTINEN / 23.05.2024

Ajantasaiset numerot löytyvät palveluiden yhteydestä.

Henkilö pitää puhelinta käsissään.

UUTINEN / 23.05.2024

Oma Hämeessä otetaan vaiheittain käyttöön uusi puhelinjärjestelmä

Ensimmäisenä uusi puhelinjärjestelmä otetaan käyttöön Kanta-Hämeen keskussairaalassa.

Keskussairaalan palveluissa käytössä olevat takaisinsoittopalveluiden puhelinnumerot eivät muutu. Palveluiden tekstiviestinumerot sen sijaan muuttuvat. Ajantasaiset numerot löytyvät palveluiden yhteydestä. 

Katso linkit palveluihimme