Murupolku
Ajankohtaista suun terveydessä ja hammashoidossa

Suun terveys ja hammashoito
Suun terveydenhuollon palveluista saat suun terveyttä tukevaa perus- ja erikoishoitoa yksilöllisen tarpeen mukaan.
Suun terveydenhuollon chat
Suun terveydenhuollon uudet neuvonta- ja ajanvarausnumerot ja chat
Kiireettömät asiat: 03 629 6301
Kiireelliset ja päivystykselliset asiat: 03 629 6300
Kiireettömissä asioissa voit ottaa yhteyttä myös suun terveydenhuollon chatin kautta (arkisin klo 8–14). Aloita chat tämän sivun oikeasta alakulmasta.
Huom! Ota yhteyttä samanaikaisesti vain yhden kanavan kautta. Jos olet jättänyt takaisinsoittopyynnön, jää odottamaan takaisinsoittoa. Älä ota samasta asiasta yhteyttä myös chatin kautta.
Ajan peruutus ja siirto suun terveydenhuollossa
Ajan peruutus ja siirto
Voit perua tai siirtää tiettyjä suun terveydenhuollon aikojasi myös sähköisesti Kansalaisen terveyspalvelun kautta. Tällöin vältät jonottamisen ensilinjan puhelinpalvelussa tai chatissa.
Peru tai siirrä hoitoaikasi viimeistään 24 tuntia ennen varattua aikaa. Käyttämättä jätetystä ajasta peritään maksu 18 vuotta täyttäneiltä.
Häirikkösoittajien esto
Odotatko puhelua Oma Hämeeltä?
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on käytössä takaisinsoittopalvelu. Kun olet jättänyt takaisinsoittopyynnön ja soitamme sinulle takaisin, soitto tulee 03 629-/03 621-/03 680-/03 4191- tai /019 758 -alkuisesta numerosta.
Joihinkin uudempiin puhelimiin saa automaattisesti häirikkösoittajien estämisen päälle. Jos esto on päällä, ei takaisinsoittojärjestelmämme kautta soitettu puhelu pääse välttämättä läpi.
Muista siis ottaa puhelimestasi hetkeksi häirikköpuheluiden esto pois päältä, jos odotat puhelua Oma Hämeeltä.
Aiheeseen liittyvät linkit: suun terveys ja hammashoito
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutiset
Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen
Chat aloittaa toimintansa 2.5. alkaen.

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen
UUTINEN / 28.04.2025
Chat aloittaa toimintansa 2.5. alkaen.

UUTINEN / 28.04.2025
Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen
Kantahämäläiset saavat toukokuussa käyttöönsä entistä sujuvamman ja selkeämmän reitin terveyspalveluihin, kun Oma Hämeen useita chat-palveluita yhdistetään Terveys-chatiksi 2.5.2025 alkaen. Uusi palvelu kokoaa sairaanhoitajan, fysioterapian, mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä suun terveydenhuollon chatit yhden digitaalisen oven taakse.
– Muutoksen myötä chat-palveluissa asioiminen selkeytyy, ja potilaamme ohjautuvat sopivalle ammattilaiselle aiempaa tehokkaammin, kertoo Digitaalisen sote-keskuksen apulaisylilääkäri Tomi Roine.
Kantahämäläiset voivat olla yhteydessä Terveys-chattiin kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa. Jos sinulla on kuitenkin nimetty omalääkäri tai omahoitaja, suosittelemme olemaan ensisijaisesti yhteydessä suoraan oman terveysasemasi tiimiin, jotta hoidon sujuvuus ja jatkuvuus saadaan varmistettua. Voit silti olla yhteydessä myös chatin kautta esimerkiksi satunnaisissa asioissa.
Oirekysely varmistaa sopivan ammattilaisen nopeasti
Terveys-chat alkaa joko oirekyselyn täyttämisellä tai valitsemalla ajanvaraukseen liittyvät asiat.
Jos täytät oirekyselyn, sinut ohjataan suoraan sopivan terveydenhuollon ammattilaisen luo. Kyselyllä varmistetaan, että saat apua juuri oikealta taholta – tehokkaasti ja ilman turhaa odottelua.
Jos asiasi koskee ajanvarausta, voit valita ajanvaraukseen liittyvät asiat suoraan aloitusvalikosta.
Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–20 ja sen ammattilaiset ovat tavoitettavissa seuraavasti:
• Sairaanhoitaja ja lääkäri: ma–pe klo 8–20
• Mielenterveys- ja päihdepalvelut: ma–pe klo 13–15
• Fysioterapia: ma–pe klo 8–15
• Suun terveydenhuolto: ma–pe klo 8–14
Jos asioit ammattilaisen paikallaoloajan ulkopuolella, kiireellinen asia ohjautuu sairaanhoitajalle. Kiireettömissä asioissa voit tallentaa täyttämäsi oirekyselyn ja palata chattiin, kun asiaa hoitava ammattilainen on paikalla.
Kun Terveys-chat on kiinni, voit kuitenkin täyttää oirekyselyn. Kysely ohjaa ottamaan yhteyttä päivystykseen tai hätänumeroon, jos se toteaa asian olevan kiireellinen. Muussa tapauksessa oirekysely nopeuttaa asioinnin aloittamista, kun palaat chattiin sen aukioloaikana.
Terveys-chatissa voit asioida myös toisen henkilön, esimerkiksi lapsen, puolesta, kun valtuutus on tehty Suomi.fi-verkkopalvelussa.
Lue lisää toisen puolesta asioinnista
Asiointimäärät jatkuvassa kasvussa – suosio kertoo tarpeesta
Chat-palvelun käyttö on yli kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana, ja kasvu jatkuu yhä. Tämä kertoo, että digitaalinen terveydenhuollon asiointikanava vastaa asiakkaiden odotuksiin tai tarpeisiin.
– Chatissa hoidamme tällä hetkellä erityisen paljon esimerkiksi siitepölyallergiasta kärsiviä, Roine kertoo ajankohtaisista tarpeista.
Chatin ruuhka-ajat osuvat usein varhaisiin aamuihin, joten asiakkaita kannustetaan ottamaan yhteyttä mahdollisuuksien mukaan myöhemmin päivällä. Kokeneet ammattilaiset hoitavat asiakkaan asian sujuvasti ja tehokkaasti chatin aikana. Fyysistä vastaanottokäyntiä ei monissa tapauksissa tarvita.
Terveys-chat on osa laajempaa digipalveluiden kokonaisuutta
Terveys-chat ja muut Oma Hämeen chatit, eli neuvola-chat, aikuissosiaalityön chat ja info-chat, ovat osa Oma Hämeen digipalvelukokonaisuutta. Digipalveluiden tarkoituksena ei ole korvata perinteisiä palveluita, vaan toimia rinnakkaisena ja helppona väylänä laadukkaiden palveluiden piiriin.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen digipalvelut ovat kätevimmin käytettävissä Oma Häme -sovelluksella tai kirjautumalla asiointipalveluun Oma Hämeen verkkosivustolla osoitteessa omahame.fi. Chatin voi aloittaa myös jokaiselta sivulta Oma Hämeen verkkosivustolla.
Lue lisää Oma Hämeen digipalveluista
Lue lisää Oma Häme -sovelluksesta

Digitaalisen esitietokyselyn voi nyt täyttää myös toisen puolesta
Valtuutus puolesta asiointiin tehdään Suomi.fi-palvelussa.

Digitaalisen esitietokyselyn voi nyt täyttää myös toisen puolesta
UUTINEN / 17.03.2025
Valtuutus puolesta asiointiin tehdään Suomi.fi-palvelussa.

UUTINEN / 17.03.2025
Digitaalisen esitietokyselyn voi nyt täyttää myös toisen puolesta
Valtuutus puolesta asiointiin tehdään Suomi.fi-palvelussa. Pyyntö esitietokyselyn täyttämisestä saapuu tekstiviestitse siihen puhelinnumeroon, joka on tallennettuna potilastietojärjestelmään.
Miten voin valtuuttaa toisen täyttämään esitietokyselyn puolestani?
Voit antaa toiselle ihmiselle virallisesti luvan asioida puolestasi. Tee hänelle silloin valtuutus Suomi.fi-palvelussa. Valtuutettu henkilö voi olla puolisosi, lähiomaisesi tai joku muu luotettava henkilö. Valtuutettu henkilö voi keskustella ammattilaisten kanssa henkilökohtaisista hyvinvointi- ja terveystiedoistasi.
Lue lisää valtuutuksen tekemisestä ja puolesta asioinnista Suomi.fi-palvelussa
Miten esitietokysely täytetään toisen puolesta Oma Häme -sovelluksessa tai asiointipalvelussa?
Esitietokysely täytetään Oma Häme -sovelluksessa tai kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Kirjautumisnappi löytyy omahame.fi-verkkosivuston yläreunasta. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Oma Häme -sovelluksen voi ladata maksutta sovelluskaupasta.
Kun olet kirjautunut Oma Häme -sovellukseen tai asiointipalveluun, klikkaa oikeasta yläkulmasta omaa nimeäsi ja valitse jälkeen henkilö, jonka puolesta asioit. Valtuutus täytyy olla tehtynä.
Esitietokyselyn löydät kohdasta Oma asiointi > Omat digipolut > Esitietokysely.
Katso miten toimit, jos et pysty täyttämään kyselyä verkossa
Mikä digitaalinen esitietokysely?
Oma Häme otti 9.12.2024 alkaen käyttöön digitaalisen esitietokyselyn. Digitaalinen esitietokysely sisältää kattavasti kysymyksiä asiakkaan yleisestä terveydentilasta ja toimintakyvystä. Kysely avautuu 30 päivää ennen asiakkaalle varattua vastaanottoaikaa, ja hän saa siitä tiedon tekstiviestitse. Pyyntö kyselyn täyttämisestä tulee siihen puhelinnumeroon, joka on tallennettuna potilastietojärjestelmään. Jos asiakas haluaa vaihtaa järjestelmässä olevan numeron, hän pyytää ammattilaista vaihtamaan sen vastaanotolla.
Kun esitietokyselyn täyttää verkossa, tiedot siirtyvät suoraan ammattilaisten käyttöön potilastietojärjestelmään. Tämä nopeuttaa vastaanoton valmistelua ja vähentää tietojen erillistä kirjaamista.
Esitiedot pysyvät tallessa, ja asiakas päivittää vain muuttuneet tiedot seuraavilla kerroilla. Tämä säästää aikaa ja vaivaa erityisesti useiden ajanvarausten yhteydessä.
Lue lisää digitaalisesta esitietokyselystä ja katso usein kysytyt kysymykset
Lue lisää toisen puolesta asioinnista
Lataa Oma Häme -sovellus:

Suun terveydenhuollon palveluissa 9.10.2024 alkaen kaksi Ensilinja-numeroa
Vanhat puhelinnumerot hammashoitoloihin poistuvat samalla käytöstä.

Suun terveydenhuollon palveluissa 9.10.2024 alkaen kaksi Ensilinja-numeroa
UUTINEN / 02.10.2024
Vanhat puhelinnumerot hammashoitoloihin poistuvat samalla käytöstä.

UUTINEN / 02.10.2024
Suun terveydenhuollon palveluissa 9.10.2024 alkaen kaksi Ensilinja-numeroa
Oma Hämeessä suun terveydenhuollossa yhtenäistetään puhelinnumerot 9.10.2024 alkaen, jonka myötä puhelinnumerot muuttuvat. Jatkossa suun terveydenhuollon palveluihin on kaksi yhteistä numeroa, jonka kautta palveluun otetaan yhteyttä. Vanhat puhelinnumerot hammashoitoloihin poistuvat käytöstä samaan aikaan.
Uudet asiakasnumerot 9.10. alkaen
- Suun terveydenhuollon kiireetön ajanvaraus 03 629 6301
- Suun terveydenhuollon kiireellinen ajanvaraus 03 629 6300
Puhelimessa voit valita palvelualueesi ja yhteydenoton syyn seuraavasti:
-
Valinta 1: Forssan seutu
-
Valinta 2: Hämeenlinna ja Hattula
-
Valinta 3: Riihimäen seutu ja Janakkala
Valinnan jälkeen voit ilmoittaa yhteydenoton syyn. Keskitetyn kiireettömän ajanvarausnumeron kautta voit varata, siirtää tai perua hammashoitoajan. Puhelut ohjautuvat takaisinsoittojonoon tai puhepostiin.
Kiireellisestä ajanvarauksesta voit varata ajan, jos sinulla on särkyä, turvotusta tai lohkeama. Kiireellisiin puheluihin pyritään vastaamaan mahdollisimman nopeasti, mutta jos kaikki vastaajat ovat varattuina, puhelu ohjautuu takaisinsoittoon ja asiakas saa soiton mahdollisimman pian.
Suun terveydenhuollon ajanvarauspalvelut ovat avoinna arkipäivisin klo 8 – 15.
Muutokset tekstiviestinumeroihin
Uudet tekstiviestinumerot kuulo- ja puhevammaisille sekä tulkkipalvelua tarvitseville (interpretation service) ovat:
-
Forssan seutu: 040 6296199
-
Hämeenlinna ja Hattula: 040 6296197
-
Riihimäen seutu ja Janakkala: 040 6296198
Ajanvaraukseen liittyviä asioita voi hoitaa myös suun terveydenhuollon chat-palvelussa, joka on avoinna arkisin klo 8 – 14 osoitteessa omahame.fi/chatpalvelut.
Ilta- ja viikonloppupäivystyksen sekä suusairauksien poliklinikan numerot pysyvät ennallaan:
-
Päivystyksen ajanvaraus arki-iltaisin klo 15 – 21 ja viikonloppuisin klo 8 – 9 numerosta 040 620 5664
Päivystyksen toiminta-ajat ovat arki-iltaisin klo 15 – 21 ja viikonloppuisin klo 8 – 21. Muistathan soittaa aina ensin päivystysnumeroon ennen kuin harkitset ilta- ja viikonloppupäivystykseen hakeutumista.