Murupolku

Ajankohtaista vammaisten palveluista

Palvelupaikkahakemisto (HVA)

Sisältöjulkaisija

Kuvakollaasi, jossa on esimerkiksi penkillä nukkuva ihminen ja käsi koskettamassa kolikoita.
UUTINEN
12.09.2024

Huoli asunnottomuudesta ja yömajojen tarve Kanta-Hämeessä nousi esiin sosiaalisen raportoinnin kautta

Sosiaalinen raportointi on keino kerätä tietoa hyvinvointialueella ilmenevistä sosiaalisista ilmiöistä.

Kuvakollaasi, jossa on esimerkiksi penkillä nukkuva ihminen ja käsi koskettamassa kolikoita.

Huoli asunnottomuudesta ja yömajojen tarve Kanta-Hämeessä nousi esiin sosiaalisen raportoinnin kautta

UUTINEN / 12.09.2024

Sosiaalinen raportointi on keino kerätä tietoa hyvinvointialueella ilmenevistä sosiaalisista ilmiöistä.

Kuvakollaasi, jossa on esimerkiksi penkillä nukkuva ihminen ja käsi koskettamassa kolikoita.

UUTINEN / 12.09.2024

Huoli asunnottomuudesta ja yömajojen tarve Kanta-Hämeessä nousi esiin sosiaalisen raportoinnin kautta

Sosiaalinen raportointi on keino kerätä tietoa hyvinvointialueella ilmenevistä sosiaalisista ilmiöistä ja asioista. Sosiaalisia ilmiöitä ja asioita voivat olla esimerkiksi arjessa näkyvät haasteet tai vaikka kehittämistarve hyvinvointialueen palveluissa.

Raportoinnin kautta saadaan tärkeää tietoa arjen eri ilmiöistä

Sosiaalisen raportoinnin lomakkeen avulla vastaaja voi kertoa huomioistaan ja esittää omia ratkaisuvaihtoehtojaan.

- Tähän mennessä lomakkeeseen on vastannut 74 henkilöä ja vastauksissa on noussut monenlaisia huolia ihmisten avuntarpeesta, palvelujen puutteista ja palvelujen laadusta, sanoo projektiasiantuntija Anu Ropponen.

Erityisesti raportoijia huoletti asunnottomuus ja siihen liittyvät palveluvajeet ja -tarpeet. Kanta-Hämeestä puuttuu yömajatyyppisiä palveluja ja kriisiasumiseen tarkoitettuja tiloja.

- Kanta-Hämeessä laaditaan nyt tarkempi sosiaalinen raportti asumiseen liittyvistä ongelmista ja etsitään niihin ratkaisuja. Tätä tutkimusteemaa on työstetty kesän aikana yhdessä Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueiden sekä Sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksen kanssa, kertoo erityisasiantuntija Katri Pellinen.

Tietoa toivotaan sekä asukkailta että ammattilaisilta

Sosiaalisen raportoinnin lomaketta voivat asukkaiden lisäksi käyttää esimerkiksi eri alojen työntekijät, virkamiehet ja järjestöjen edustajat. Raportit kootaan yhteen muutaman kerran vuodessa ja kerätty tieto annetaan poliittisten päättäjien ja viranomaisten käyttöön. Tuloksista tiedotetaan kaksi kertaa vuodessa.

Tiedon avulla voidaan vaikuttaa palveluihin ja päästään kiinni ongelmiin jo silloin, kun ne ovat vasta aluillaan.

Mistä sosiaalisen raportoinnin lomake löytyy?

Sosiaalisen raportoinnin lomake löytyy Oma Hämeen verkkosivuilta ja siihen vastataan nimettömästi.

Napsauta tästä sivulle, jolta sosiaalisen raportoinnin lomake löytyy

Euroopan unionin rahoittama.

Hymyilevä nainen muodostaa sydämen käsillään syksyisessä maisemassa.
UUTINEN
13.09.2024

Oima-palvelu tuo helpotusta henkilökohtaisen avun sekä perhe- ja omaishoidon hallintaan

Uusi palvelu helpottaa tuntikirjausten, kulukorvausten ja muiden dokumenttien hallintaa.

Hymyilevä nainen muodostaa sydämen käsillään syksyisessä maisemassa.

Oima-palvelu tuo helpotusta henkilökohtaisen avun sekä perhe- ja omaishoidon hallintaan

UUTINEN / 13.09.2024

Uusi palvelu helpottaa tuntikirjausten, kulukorvausten ja muiden dokumenttien hallintaa.

Hymyilevä nainen muodostaa sydämen käsillään syksyisessä maisemassa.

UUTINEN / 13.09.2024

Oima-palvelu tuo helpotusta henkilökohtaisen avun sekä perhe- ja omaishoidon hallintaan

Kanta-Hämeen hyvinvointialue on ottamassa käyttöön uuden Oima-palvelun, joka on suunniteltu henkilökohtaisen avun, omais- ja perhehoitajien käyttöön. Oima-palvelu mahdollistaa sähköisen asioinnin, mikä helpottaa tuntikirjausten, kulukorvausten ja muiden dokumenttien hallintaa. Palvelua ei ole sidottu tiettyyn paikkakuntaan tai kellonaikaan, mikä tuo joustavuutta käyttäjille.

Palvelu otetaan käyttöön nopealla aikataululla

Oima-palvelun käyttöönotto tapahtuu nopealla aikataululla, sillä nykyinen Tilipalvelu Rantalaisen sopimus päättyy vuoden 2024 lopussa. Myös Populuksen käyttö päättyy vuoden 2024 lopussa. Hankintapäätös Oima-palvelusta tehtiin kesäkuussa 2024, ja tuotantokäyttö alkaa loka-marraskuun aikana.

Työnantajia ja työntekijöitä, joilla on voimassaoleva sopimus, on tiedotettu asiasta kirjeitse.

Asiointi suoraan hyvinvointialueen palvelupisteiden kautta onnistuu jatkossakin, mikäli asiointi sähköisen kanavan kautta ei ole mahdollista. 

Edut asiakkaalle

  • sähköinen asiointi
  • mahdollisuus lisätä kuitit ja muut dokumentit palvelun kautta
  • tuntikirjausten ja korjausten tekeminen itse.

Käyttöönoton tavoite

Oima-palvelun käyttöönoton tavoitteena on yhtenäistää palkkioiden suuruudet ja maksupäivät.

Koulutukset Oima-palvelun käyttöön

Oima järjestää yhteistyössä Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kanssa koulutuksia Oima-palvelun käyttöön. Koulutukset järjestetään sähköisesti etäkoulutuksina. Koulutukseen voi osallistua kotoa käsin. Osallistumiseen tarvitaan vain tietokone tai muu päätelaite (älypuhelin tai tabletti).

Omais- ja perhehoito

Perhehoitajat

Aika: Ti 1.10. klo 17.30-18.30
Linkki koulutukseen (Google Meet): https://meet.google.com/poi-pxqr-icg

Vuorokausi- ja tuntipalkkiolliset hoitajat

Aika: Ma 30.9. klo 17.30–18.30
Linkki koulutukseen (Google Meet): https://meet.google.com/ixn-mdrq-rsh 

Omaishoitajat

Aika: Ke 2.10. klo 17.30–18.30
Linkki koulutukseen (Google Meet): https://meet.google.com/nmm-thac-zim

Sijaisomaishoitajat

Aika: Ke 2.10. klo 18.30–19.30
Linkki koulutukseen (Google Meet): https://meet.google.com/tnx-ezms-yye 

Palkkionsaajat (tukihenkilöt, mentorit) 

Aika: Ti 1.10. klo 18.45–19.30 Linkki koulutukseen (Google Meet): https://meet.google.com/ted-vowz-avz 

Henkilökohtainen apu:

Työantajat

Aika: Ma 28.10. klo 10.00–11.30
Linkki koulutukseen (Google Meet): https://meet.google.com/vhh-hitx-ygh 

Työntekijät

Aika: Ma 28.10. klo 12.30–14.00
Linkki koulutukseen (Google Meet): https://meet.google.com/jvd-qcjj-xzt 

pyörätuolilla kulkeva henkilö ja kävelevä henkilö
UUTINEN
26.06.2024

Omaishoitajat ja -hoidettavat kaipaavat lisää tietoa omaishoidon tuesta ja palveluista

Kyselyyn vastasi reilut 700 omaishoidon tuen asiakasta ja omaishoitajaa.

pyörätuolilla kulkeva henkilö ja kävelevä henkilö

Omaishoitajat ja -hoidettavat kaipaavat lisää tietoa omaishoidon tuesta ja palveluista

UUTINEN / 26.06.2024

Kyselyyn vastasi reilut 700 omaishoidon tuen asiakasta ja omaishoitajaa.

pyörätuolilla kulkeva henkilö ja kävelevä henkilö

UUTINEN / 26.06.2024

Omaishoitajat ja -hoidettavat kaipaavat lisää tietoa omaishoidon tuesta ja palveluista

Oma Häme teki keväällä kantahämäläisille omaishoidon tuen asiakkaille ja omaishoitajille kyselyn omaishoidon tuen nykytilanteesta. Kyselyn avulla haluttiin tunnistaa omaishoitoa tukevien palveluiden kehittämiskohteita. 

Kyselyjä lähetettiin postitse yli 1 600 henkilölle, joista reilut 700 palautti kyselyn. Taustatietojen perusteella vastauksia saatiin tasaisesti kaiken ikäisiltä asiakkailta ja heidän omaishoitajiltaan. Kiitämme lämpimästi kaikkia kyselyyn vastanneita! 

Kysely toteutettiin Kanta-Hämeen RRP2-hankkeen tukemana. RRP2 on EU-rahoitteinen hanke, joka kohdistuu haavoittuvien asiakasryhmien hoito-, palvelu- ja kuntoutusvelan purkuun. 

Kyselyn tuloksissa korostuivat eniten tiedonsaannin haasteet. Lähes kolmannes vastaajista arvioi saavansa heikosti tietoa omaishoidon tuesta, omaishoitoa tukevista palveluista sekä yhdistys- ja järjestötoimijoiden tukimuodoista. 

Huomiota tiedonkulkuun ja erilaisiin hoitomuotoihin 

Omaishoitajien arvio omasta jaksamisestaan asteikolla 1 (todella huono) – 10 (erinomainen) oli keskiarvoltaan 7,2. 

Omaishoitajilla on lakisääteinen oikeus käydä terveystarkastuksessa sekä käyttää kolme vapaapäivää kuukaudessa. Joka kolmas omaishoitaja vastasi käyneensä omaishoitajalle tarkoitetussa terveystarkastuksessa. Ei-vastauksen antaneiden perusteluissa korostui, ettei heillä ole ollut tietoa mahdollisuudesta. Omaishoitajista vain 31 prosenttia vastasi hyödyntävänsä vapaapäiväoikeuttaan säännöllisesti ja jopa 39 prosenttia kertoi, etteivät he käytä oikeutta lainkaan. Osa koki, etteivät tarvitse vapaita tai omaishoidettava tai -hoitaja ei halua niitä käyttää. 

– Erityistä huomiota on kiinnitettävä niihin vastauksiin, joissa tuotiin ilmi, ettei soveltuvaa hoitomuotoa ole löytynyt tai ettei tietoa eri vaihtoehdoista ole riittävästi, painottaa projektipäällikkö Tuuli Vuolahti Kanta-Hämeen RRP2 Syli -hankkeesta. 

Avoimilla kysymyksillä kartoitettiin niitä asioita, joihin vastaajat ovat tyytyväisiä ja tyytymättömiä. Vastausten perusteella omaishoidon tukeen liittyviä tyytyväisyyden kokemuksia syntyy taloudellisesta tuesta, vapaapäivistä ja mahdollisuudesta asua kotona. Tyytyväisyyttä toivat myös omaishoitoa tukevat palvelut ja niiden kautta tuleva kokemus arvostuksesta. 

Tyytymättömyyttä koettiin omaishoidon tuen rahallisesta korvauksesta suhteessa vastuuseen ja tuen korkeasta verotuksesta. Negatiivisiksi koettiin myös omaan tilanteeseen sopimaton palveluvalikoima, puutteet tiedon kulussa ja yhteydenpidossa sekä omaishoidon tuen toimintaohjeen yhtenäistämisen vaikutukset omaan tilanteeseen. Tyytymättömyyttä toivat lisäksi tunne siitä, että jää yksin asioiden kanssa sekä haasteet työn ja omaishoidon yhdistämisessä. 

Omaishoidon asiakaskyselyn tuloksia on käsitelty ja niitä hyödynnetään hyvinvointialueen omaishoidon työryhmässä. Ryhmä koostuu omaishoidosta vastaavista viranhaltijoista ja asiakastyötä tekevistä henkilöistä. 

– Kyselyn perusteella suunnitellaan konkreettisia kehittämistoimia, joilla omaishoidon tuen kokonaisuus vastaisi paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Tiedon kulkuun ja tiedottamiseen kiinnitetään ensimmäisenä erityistä huomiota. Tämä helpottuu syksyllä, kun omaishoidon asiakastiedot saadaan yhtenäistettyä nykyisistä kolmesta eri järjestelmästä yhteen järjestelmään, Tuuli Vuolahti kertoo. 


Mistä saa tietoa? 

Alle 65-vuotiaiden omaishoidosta vastaa Oma Hämeen vammaispalvelut. Omaishoidon tuen piirissä olevat asiakkaat ja omaishoitajat voivat olla tarvittaessa yhteydessä vammaissosiaalityön omatyöntekijään. Yleistä neuvontaa alle 65-vuotiaiden omaishoidosta saa vammaispalvelujen neuvontapuhelimesta 03 629 6578 arkisin klo 9–12 (heinäkuussa vain ti ja to). 

Yli 65-vuotiaiden omaishoidosta vastaa Oma Hämeen ikäihmisten asiakasohjaus. Omaishoidon tuen piirissä olevat asiakkaat ja omaishoitajat voivat olla tarvittaessa yhteydessä omatyöntekijään. Yleistä neuvontaa yli 65-vuotiaiden omaishoidosta saa jättämällä soittopyynnön takaisinsoittopalveluun: Forssan seutu ja Loppi 03 4191 6148, Hattula ja Hämeenlinna 03 629 6620, Hausjärvi, Janakkala ja Riihimäki 019 758 4364.

Täältä löydät lisätietoa ikäihmisten omaishoidosta

Täältä löydät lisätietoa alle 65-vuotiaiden omaishoidon tuesta