Aktiiviset vapaaehtoiset neuvovat senioreita digiasioissa Riihimäellä
Kotokartanosäätiön digiopastajat neuvovat myös Oma Häme -sovelluksen käytössä.
Aktiiviset vapaaehtoiset neuvovat senioreita digiasioissa Riihimäellä
UUTINEN / 22.05.2024
Kotokartanosäätiön digiopastajat neuvovat myös Oma Häme -sovelluksen käytössä.
UUTINEN / 22.05.2024
Aktiiviset vapaaehtoiset neuvovat senioreita digiasioissa Riihimäellä
Kotokartanosäätiön digiopastajat neuvovat myös Oma Häme -sovelluksen käytössä. Sovelluksesta järjestetty teematilaisuus keräsi salin täyteen väkeä Riihimäellä. Valtakunnallista Digitaitoviikkoa vietetään 20.–26.5.2024.
Riihimäen pääkirjaston monitoimitilasta kuuluu iloinen puheensorina. Paikalla on Kotokartanosäätiön vapaaehtoisia digiopastajia. He auttavat senioreita digiasioissa maanantaisin kirjastossa ja keskiviikkoisin Kotokartanosäätiön Puistonkulmassa.
– Ihmisille tulee usein yllätyksenä, että tämä on maksutonta neuvontaa. Järjestämme myös etäopastusta ja kotikäyntejä heille, joiden ei ole mahdollista lähteä liikkeelle. Meillä on huippuporukka, 11 digiopasta, jotka haluavat auttaa, kiittää toiminnanohjaaja Susanna Tuominen Kotokartanosäätiöstä.
Opastuksissa käyvillä senioreilla on monenlaisia kysymyksiä ja avuntarvetta, jotka liittyvät yleensä puhelimiin ja erilaisiin sovelluksiin.
– On uuden puhelimen käyttöönottoa, puhelimen päivitystä, salasanaopastusta, sovellusten päivittämistä ja käyttöä. Viimeksi olemme opastaneet esimerkiksi VR:n sovelluksen ja Mobilepayn käytössä, kertovat Tapio Nylander ja Timo Prinkkilä.
Olli Ikosella on haastattelun aikaan asiakas, joka huikkaa:
– On todella hyvä, kun täällä on samaa ikäluokkaa olevat opastajat kuin me opastettavat. He osaavat esittää asiat niin, että ymmärtää.
Oma Häme -sovelluksesta uusi tilaisuus syksyllä
Kotokartanosäätiö järjestää henkilökohtaisen digiopastuksen lisäksi teemaopastuksia ja luentoja. Tänä keväänä aiheina ovat olleet muiden muassa lippujen ostaminen netin kautta, valokuvien tallennus ja käsittely sekä tietoturva.
Yhtenä vierailijana oli projektisuunnittelija Mari Karppinen Kanta-Hämeen hyvinvointialueelta. Hän kertoi, miten Oma Hämeen digitaalisia palveluja käytetään, ja esityksen jälkeen oli mahdollisuus testata palvelua omalla laitteella.
– Sali oli tupaten täynnä tuolloin. Oma Hämeen sovellus ja digitaaliset palvelut kiinnostivat siis kovasti. Järjestämme syksyllä uuden tilaisuuden, Susanna Tuominen kertoo.
Digiopastajat ovat itsekin käyttäneet Oma Hämeen sovellusta, ja he saivat siihen myös erikseen opastusta Karppiselta.
– Se on tosi hyvä sovellus, ja kyllä me mainostetaan sitä jatkuvasti. Tärkeää on myös se, että voimme kertoa sovelluksen kehittämisehdotuksia hyvinvointialueelle, he mainitsevat.
Tuominen kehuu myös Terapianavigaattoria, jonka kautta on vanhustyössä saatu nopeasti apua.
Digiopastus on win-win-tilanne
Kotokartanosäätiö on järjestänyt vapaaehtoisille digiopastajille kursseja ja senioreille digiopastuksia vuodesta 2018 saakka.
Mikä saa opastajat mukaan toimintaan?
– Kyllä se on antamisen ilo, hyvää palautetta tulee. Ja tässä pysyy itsekin ajan tasalla, kun näitä pohtii, joten kyseessä on win-win-tilanne, Markku Koivu sanoo.
Perusvireenä on yrittää saada ihmiset oppimaan ja uskaltamaan digimaailmassa.
– Siinä onnistuttekin erittäin hyvin. Saatte ihmisiä rohkaistua, kehuu Tuominen porukkaansa.
– Uusia vapaaehtoisia haetaan koko ajan, joten tervetuloa mukaan, hän jatkaa.