Oma Häme jatkaa jodlausta – somekeskustelulla halutaan murtaa sosiaalialan ennakkoluuloja
Sosiaalialan työntekijät vastaavat yleisön kysymyksiin Jodelissa perjantaina.
Oma Häme jatkaa jodlausta – somekeskustelulla halutaan murtaa sosiaalialan ennakkoluuloja
UUTINEN / 04.12.2023
Sosiaalialan työntekijät vastaavat yleisön kysymyksiin Jodelissa perjantaina.
04.12.2023
UUTINEN / 04.12.2023
Oma Häme jatkaa jodlausta – somekeskustelulla halutaan murtaa sosiaalialan ennakkoluuloja
Kanta-Hämeen hyvinvointialue tarjosi elokuussa uudenlaisen mahdollisuuden lähestyä sosiaali- ja terveysalaa. Silloin joukko Oma Hämeen sote-ammattilaisia vastasi yleisön kysymyksiin Jodelissa. Perjantaina 8. joulukuuta Oma Häme jodlaa jälleen – tällä kertaa sosiaalialan työntekijät vastaavat kysymyksiin ja kertovat sosiaalialalla työskentelystä sekä alan arjesta.
Rekrytointiasiantuntija Susanna Laari kertoo, että elokuun Jodel-tempaukseen osallistuneet Oma Hämeen työntekijät pitivät sitä positiivisena kokemuksena ja mukavana vaihteluna normaaliin työhön.
– Jodel antoi mahdollisuuden keskustella työnkuvasta eri tavalla. Hauska yllätys oli osan Jodelin käyttäjien erittäinkin yksityiskohtaisten kysymysten esittäminen, muun muassa siitä, mitä laitekantoja keskussairaalan röntgenin tiloissa on, sanoo Laari.
Jodel on erityisesti nuorten aikuisten suosima, paikallisuuteen perustuva viestintäsovellus, jossa käyttäjät voivat viestiä nimettömästi. Jodelia käyttää Suomessa kuukausittain noin 365 000 henkilöä.
Yleisön kysymyksiin Jodelissa 8. joulukuuta kello 12.30–16 ovat vastaamassa Oma Hämeen rekrytointiasiantuntijan lisäksi aikuissosiaalityön, vammaissosiaalityön ja vammaispalvelujen palvelutuotannon työntekijöitä. Jodel-keskustelulla halutaan oikoa sosiaalialaan liittyviä ennakkoluuloja.
– On hyvä kertoa, mitä oikeasti tapahtuu sossun luukun tuolla puolen, sanoo sosiaalihuollon erityisasiantuntija Katri Pellinen.
– Vammaispalvelut ja vammaissosiaalityö on vähemmän tunnettuja sosiaalityön alueita. Usein ajatellaan, ettei sinne voi hakeutua töihin, jos ei alasta jotakin aiempaa kokemusta, kertoo vammaissosiaalityön päällikkö Leena Toivonen.
Oma Hämeen rekrytointi otti Jodelin käyttöön, koska hyvinvointialueen viestintä perinteisemmässä sosiaalisessa mediassa ei tavoita kaikkia. Lisäksi viestintä Jodelissa on henkilökohtaisempaa, koska kysymyksiin vastaa sote-alan ammattilainen omalla nimellään ja persoonallaan. Jodelin kyselytunnilla vastauksen kysymyksiin ja kommentteihin saa myös välittömästi.
Jodelin voi ladata ilmaiseksi sovelluskaupasta. Oma Hämeen ammattilaisten kanssa pääsee keskustelemaan Jodelin pääkanavan yläosasta löytyvästä kiinnitetystä Boosted post -julkaisusta. Sitä klikkaamalla voi liittyä yhteiseen keskusteluun 8.12. klo 11 alkaen ja esittää omia kysymyksiä. Asiantuntijat vastaavat kysymyksiin kello 12.30–16.