Murupolku

Ajankohtaista vammaisten palveluista

Ajankohtaista: Uusi vammaispalvelulaki voimaan 1.1.2025

Yhteystietokortti: Oima-palvelu

Palvelupaikkahakemisto (HVA)

Yhteystietokortti: Oma Häme -sovellus

Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake

Sisältöjulkaisija

Piirroskuva megafonista, joka lähettää sydämiä.
UUTINEN
17.01.2025

Vammaispalvelulaki uudistui vuodenvaihteessa

Lakiuudistus turvaa vammaisten yhdenvertaisuutta ja osallisuutta.

Piirroskuva megafonista, joka lähettää sydämiä.

Vammaispalvelulaki uudistui vuodenvaihteessa

UUTINEN / 17.01.2025

Lakiuudistus turvaa vammaisten yhdenvertaisuutta ja osallisuutta.

Piirroskuva megafonista, joka lähettää sydämiä.

UUTINEN / 17.01.2025

Vammaispalvelulaki uudistui vuodenvaihteessa

Vuodenvaihteessa voimaan tullut uusi vammaispalvelulaki vaikuttaa vammaisten henkilöiden sosiaalihuollon erityispalveluihin, joita ovat muun muassa henkilökohtainen apu, valmennus ja asumisen tuki. Vanhaan lakiin kehitysvammaisten erityishuollosta jäävät itsemääräämisoikeuteen, perusoikeuksien rajoittamiseen rajoittamistoimenpiteisiin sekä tahdosta riippumattomaan erityishuoltoon liittyvät säännökset. Kehitysvammalain perusteella ei enää jatkossa myönnetä palveluja, vaan kaikki vammaisten tarvitsemat sosiaalihuollon erityispalvelut myönnetään uuden vammaispalvelulain perusteella.
 
Lakien yhdistämisellä tavoitellaan vammaisten henkilön yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja osallistumista yhteiskuntaan. Toisena tavoitteena on poistaa osallisuuden esteitä ja tukea vammaisen henkilön itsemääräämisoikeuden toteutumista ja itsenäistä elämää. Lisäksi lain tavoitteena on turvata vammaisen henkilön yksilöllisen tarpeen mukaiset, riittävät ja laadultaan hyvät palvelut.

Voit tutustua uuteen vammaispalvelulakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla
 
Om Hämeessä käsitellään tänä vuonna saapuneet hakemukset uuden vammaispalvelulain mukaisesti. Jos taas olet lähettänyt hakemuksesi vuoden 2024 puolella, käsitellään se vanhan lainsäädännön mukaisena. Lakimuutokseen liittyy kolmen vuoden siirtymäaika. Se tarkoittaa, että vanhan lainsäädännön perusteella tehdyt päätökset pysyvät voimassa päätökseen merkityn voimassaoloajan, kuitenkin enintään kolme vuotta. Myös toistaiseksi voimassa olevat päätökset ovat voimassa enintään kolme vuotta eli vuoden 2027 loppuun saakka.  
 
Vammaispalvelujen asiakkaiden ei tarvitse tehdä mitään lakiuudistuksen vuoksi. Palvelusi jatkuvat vanhan lainsäädännön mukaan ennallaan – ellet itse halua, että palvelusi päivitetään vastaamaan uutta lainsäädäntöä jo ennen siirtymäajan päättymistä. Mikäli palvelutarpeesi tai olosuhteesi kuitenkin muuttuvat siirtymäaikana, vammaissosiaalityö arvioi palvelutarpeesi ja tekee tarvittavat palvelupäätökset uuden lain mukaisesti. Palvelutarpeesi arvioidaan uudelleen ja asiakassuunnitelma päivitetään joka tapauksessa viimeistään vuoden 2027 aikana. 

Oma työntekijäsi vammaissosiaalityöstä on sinuun yhteydessä, kun asia tulee ajankohtaiseksi. Saat lisätietoja lain vaikutuksesta, kun palvelutarpeesi arvioidaan ja asiakassuunnitelmasi päivitetään. 

Voit hakea uuden lain mukaisia palveluja vielä vanhoilla hakemuspohjilla, jotka löydät Vammaispalvelujen sivulta. Tulemme päivittämään hakemuspohjan ja laatimaan soveltamisohjeet uuden lain mukaisiksi.

Laskutuksen Ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025
UUTINEN
14.01.2025

Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

Puhelinnumero on 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä

Laskutuksen Ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

UUTINEN / 14.01.2025

Puhelinnumero on 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä

Laskutuksen Ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

UUTINEN / 14.01.2025

Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

Perusterveydenhuollon, suun terveyden, erikoissairaanhoidon, mielenterveys- ja päihdepalveluiden ja vammaispalveluiden asiakaslaskutukseen liittyvä puhelinasiointi keskitetään yhteen ensilinjan numeroon 14.1.2025 alkaen. Keskittämisellä tavoitellaan jatkossa helpompaa ja selkeämpää yhteydenottotapaa laskutuspalveluihin sekä yhdenmukaisia ja laajempia aukioloaikoja puhelinasiointiin asiakkaille.   

Oma Hämeessä on ollut vuoden vaihteessa tietojärjestelmämuutoksia, jotka ovat ruuhkauttaneet asiakaspalvelua. Jos asiasi ei ole kiireellinen, niin toivomme yhteydenottoa meihin tammikuun ajan ensisijaisesti sähköpostilla asiakasmaksut(at)omahame.fi.  

14.1.2025 alkaen näiden palveluiden laskutus- ja asiakasmaksuasioissa on käytettävissä yksi puhelinnumero 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä.  Laskulta löydät aina oikean yhteystiedon.  

Asiakasmaksuihin ja laskutukseen liittyvissä asioissa voit myös: 

  • Lähettää 24/7 sähköpostilla tiedustelua (huom. Sähköpostilla ei tule lähettää henkilötietoja) osoitteeseen: asiakasmaksut(at)omahame.fi. 

  • Asioida Oma Hämeen Chatbotin viestien kautta (löytyy Oma Hämeen mobiilisovelluksesta tai verkkosivujen oikeasta alalaidasta chat-ikkunasta) 

  • Käydä tarkastamassa, onko kysymykseesi jo vastattu Oma Hämeen verkkosivuilla Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista ja laskuista kohdasta sekä asiakasmaksuista: Asiakasmaksut - Oma Häme 

Keskittäminen ei koske ikäihmisten, lastensuojelun tai osto- ja myyntilaskutuksen palveluita. 

Helppo ja nopea yhteys 

Yhteydensaanti asiakkaille helpottuu puhelinnumeron keskittämisen lisäksi siksi, kun puheluihin pyritään vastaamaan suoraan. Takaisinsoittoa käytetään vain ruuhkatilanteissa. Soittaessasi keskitettyyn numeroon sinun tulee valita ensin valikon kahdesta vaihtoehdosta se, mitä palveluita yhteydenottosi koskee (1=Perusterveydenhuollon, suun terveyden tai erikoissairaanhoidon asiakasmaksut ja 2= Mielenterveys- ja päihdepalveluiden tai vammaispalveluiden asiakasmaksut). Ammattilainen vastaa tiedotteen jälkeen suoraan puheluusi, joten älä sulje puhelua. Jos puheluusi ei vastata minuutin aikana, niin sinulle tarjotaan mahdollisuutta jatkaa jonottamista linjalla tai valita takaisinsoitto. Odotusajan maksu määräytyy operaattorisi hinnaston mukaisesti.  

Palvelupolku.
UUTINEN
10.01.2025

Palvelupolut löytyvät nyt Oma Hämeen verkkosivuilta

Pääset tarkastelemaan polkuja osoitteessa omahame.fi/palvelupolut.

Palvelupolku.

Palvelupolut löytyvät nyt Oma Hämeen verkkosivuilta

UUTINEN / 10.01.2025

Pääset tarkastelemaan polkuja osoitteessa omahame.fi/palvelupolut.

Palvelupolku.

UUTINEN / 10.01.2025

Palvelupolut löytyvät nyt Oma Hämeen verkkosivuilta

Olemme siirtäneet palvelukokonaisuuden hahmottamissa auttavat palvelupolkumme Oma Hämeen verkkosivuille. Siirsimme polut, jotta kaikki palveluitamme koskevat tiedot löytyisivät kätevästi saman osoitteen alta.

Palvelupolut näyttävät hieman erilaisilta kuin aiemmin, mutta niiden sisältö on pysynyt samana.

Päivitämme polkuja kevään 2025 aikana, sillä palveluihin, asiointikanaviin ja yhteystietoihin on tullut jonkin verran muutoksia. Lisäksi lisäämme poluille tietoa digipalveluistamme.

Mikä on palvelupolku?

Palvelupolkukuvaukset tukevat asiakkaita ja heidän läheisiään palvelukokonaisuuden hahmottamisessa. Poluilta löytyy palveluiden lisäksi tietoa arjen, omahoidon ja palveluihin valmistautumisen tueksi. Voit halutessasi tarkastella juuri omaa tarvettasi ja tilannettasi tukevaa kohtaa.

Tarkoittaako palvelupolku samaa kuin digipolku?

Olemme luomassa vuonna 2025 useampia digipolkuja, joista ensimmäinen, Diabetesriskissä olevan digipolku, on jo julkaistu. Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta tai tietokonetta käyttävillä kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Palvelupolut ja digipolut toimivat toistensa tukena: palvelupolku kokonaisuuden kuvaajana ja digipolku asiointikanavana.
 
Katso tästä kaikki palvelupolkumme