Murupolku
Ajankohtaista terveydenhuollon palveluista

Terveydenhuollon palvelut
Terveyspalvelut tarjoavat terveyden- ja sairaanhoidon korkealaatuisia palveluita kotona, kouluissa, terveysasemilla ja sairaaloissa.
Etsitkö tietoa kausirokotusten ajanvarauksesta?
Yhteystietokortti: 116 117

Päivystysapu 116 117, kiireellisen hoidon ensilinja
Soita aina maksuttomaan numeroon 116 117 ennen kuin harkitset päivystykseen hakeutumista, tarvitset kiireellistä hoitoa tai ohjausta ja neuvontaa kiireellisissä asioissa. Avoinna ympäri vuorokauden.
Pyrimme vastaamaan puheluihin suoraan. Vain ruuhkatilanteissa on käytössä takaisinsoitto. Soitamme sinulle takaisin mahdollisimman pian.
Voit ottaa yhteyttä myös sairaanhoitaja-chatin kautta (ma–pe klo 8–20). Aloita chat tämän sivun oikeasta alakulmasta.
Hätätilanteessa soita aina 112!
Kiireellinen ja kiireetön hoito terveysasemilla
Kiireellinen ja kiireetön hoito terveysasemilla
Kiireellinen ja kiireetön hammashoito

Suun terveys ja hammashoito
Terveydenhuollon palvelut
Terveydenhuolto- ja sairaalapalvelut
Terveydenhuolto:sairaalat ja sairaalapalvelut
Terveydenhuoltoon liittyviä linkkejä
Palvelupaikkahakemisto (HVA)
Yhteystietokortti: Oma Häme -sovellus

Oma Häme -sovellus on kätevä apu arjessa
Oma Häme -sovellus on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille tarkoitettu turvallinen asiointipalvelu, josta löydät mm. ajanvarauksesi ja laboratoriotuloksesi. Saat myös yhteyden ammattilaiseen chattien tai videovastaanottojen välityksellä.
Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake

Oletko havainnut arjen ympäristössäsi ilmiön, johon pitäisi mielestäsi puuttua?
Raportoi havainnostasi sosiaalisen raportoinnin lomakkeella.
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutiset
Digitaalisen esitietokyselyn voi nyt täyttää myös toisen puolesta
Valtuutus puolesta asiointiin tehdään Suomi.fi-palvelussa.

Digitaalisen esitietokyselyn voi nyt täyttää myös toisen puolesta
UUTINEN / 17.03.2025
Valtuutus puolesta asiointiin tehdään Suomi.fi-palvelussa.

UUTINEN / 17.03.2025
Digitaalisen esitietokyselyn voi nyt täyttää myös toisen puolesta
Valtuutus puolesta asiointiin tehdään Suomi.fi-palvelussa. Pyyntö esitietokyselyn täyttämisestä saapuu tekstiviestitse siihen puhelinnumeroon, joka on tallennettuna potilastietojärjestelmään.
Miten voin valtuuttaa toisen täyttämään esitietokyselyn puolestani?
Voit antaa toiselle ihmiselle virallisesti luvan asioida puolestasi. Tee hänelle silloin valtuutus Suomi.fi-palvelussa. Valtuutettu henkilö voi olla puolisosi, lähiomaisesi tai joku muu luotettava henkilö. Valtuutettu henkilö voi keskustella ammattilaisten kanssa henkilökohtaisista hyvinvointi- ja terveystiedoistasi.
Lue lisää valtuutuksen tekemisestä ja puolesta asioinnista Suomi.fi-palvelussa
Miten esitietokysely täytetään toisen puolesta Oma Häme -sovelluksessa tai asiointipalvelussa?
Esitietokysely täytetään Oma Häme -sovelluksessa tai kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Kirjautumisnappi löytyy omahame.fi-verkkosivuston yläreunasta. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Oma Häme -sovelluksen voi ladata maksutta sovelluskaupasta.
Kun olet kirjautunut Oma Häme -sovellukseen tai asiointipalveluun, klikkaa oikeasta yläkulmasta omaa nimeäsi ja valitse jälkeen henkilö, jonka puolesta asioit. Valtuutus täytyy olla tehtynä.
Esitietokyselyn löydät kohdasta Oma asiointi > Omat digipolut > Esitietokysely.
Katso miten toimit, jos et pysty täyttämään kyselyä verkossa
Mikä digitaalinen esitietokysely?
Oma Häme otti 9.12.2024 alkaen käyttöön digitaalisen esitietokyselyn. Digitaalinen esitietokysely sisältää kattavasti kysymyksiä asiakkaan yleisestä terveydentilasta ja toimintakyvystä. Kysely avautuu 30 päivää ennen asiakkaalle varattua vastaanottoaikaa, ja hän saa siitä tiedon tekstiviestitse. Pyyntö kyselyn täyttämisestä tulee siihen puhelinnumeroon, joka on tallennettuna potilastietojärjestelmään. Jos asiakas haluaa vaihtaa järjestelmässä olevan numeron, hän pyytää ammattilaista vaihtamaan sen vastaanotolla.
Kun esitietokyselyn täyttää verkossa, tiedot siirtyvät suoraan ammattilaisten käyttöön potilastietojärjestelmään. Tämä nopeuttaa vastaanoton valmistelua ja vähentää tietojen erillistä kirjaamista.
Esitiedot pysyvät tallessa, ja asiakas päivittää vain muuttuneet tiedot seuraavilla kerroilla. Tämä säästää aikaa ja vaivaa erityisesti useiden ajanvarausten yhteydessä.
Lue lisää digitaalisesta esitietokyselystä ja katso usein kysytyt kysymykset
Lue lisää toisen puolesta asioinnista
Lataa Oma Häme -sovellus:

Digiasiointi keskitetään marraskuussa entistä vahvemmin Oma Häme -sovellukseen.

Kantahämäläiset ovat löytäneet hienosti Oma Hämeen chatit – syyskuussa asiointeja oli jo yli 3 200 kpl
UUTINEN / 15.10.2024
Digiasiointi keskitetään marraskuussa entistä vahvemmin Oma Häme -sovellukseen.

UUTINEN / 15.10.2024
Kantahämäläiset ovat löytäneet hienosti Oma Hämeen chatit – syyskuussa asiointeja oli jo yli 3 200 kpl
Oma Hämeen chat-palvelut laajentuivat syyskuussa. Nyt kantahämäläiset saavat keskusteluyhteyden chatin kautta jo moniin Oma Hämeen eri ammattilaisiin – ilman ajanvarausta tai asiointia paikan päällä. Odotusaikakin on vain pari minuuttia. Digiasiointi keskitetään marraskuussa entistä vahvemmin Oma Häme -sovellukseen.
Mihin kaikkeen chatista saa apua?
– Chatin kautta kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista. Jos asiaa ei voida hoitaa chat-keskustelun aikana, ammattilainen ohjaa asiakkaan hänelle sopivaan palvelukanavaan, apulaisylilääkäri Tomi Roine kertoo.
Asiakkaille on tarjolla jo monta erilaista chatia: sairaanhoitaja-chat, aikuissosiaalityön chat, asiakaspalvelu-chat, fysioterapeutti-chat ja neuvola-chat. Uusimpina ovat syyskuussa avatut suun terveydenhuollon chat sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat. Suun terveydenhuollon chatin suosio on yllättänyt positiivisesti.
– Suuri suosio kertoo selvästä tarpeesta matalan kynnyksen yhteydenottoväylään ja digitaaliseen ajanvaraukseen.
Tyytyväisyydestä chat-palveluihin kertoo myös esimerkiksi se, että yli 90 % sairaanhoitaja-chatin asiakaspalautteista on positiivisia.
Chat-keskustelu on yhtä luottamuksellinen kuin keskustelu lukitun vastaanottohuoneen oven takana
Mediassa paljon esillä ollut verkkorikollisuus, kuten kalastelu- ja huijausyritykset, voivat aiheuttaa huolta myös julkisen terveydenhuollon digipalveluiden käyttäjissä.
Miten Oma Hämeen chattien luotettavuus ja tietosuoja on varmistettu?
– Toiminta on yhtä luottamuksellista kuin lukitun vastaanottohuoneen takana, Roine vakuuttaa.
Palvelussa käytettävät tunnistetiedot välitetään aina vahvaa salausta käyttäen. Jokaisen asiakkaan tulee kuitenkin pitää huolta oman laitteensa tietoturvasta.
Oma Häme keskittää digiasioinnin sovellukseen – Omaolo-palvelusta luovutaan marraskuun loppuun mennessä
Oma Häme haluaa keskittää asiakkaiden digiasioinnin yhteen paikkaan eli Oma Häme -sovellukseen. Tämä tarkoittaa DigiFinlandin ylläpitämästä Omaolo-palvelusta luopumista marraskuun 2024 loppuun mennessä. Sen jälkeen kantahämäläiset eivät voi enää lähettää oirearvioita.
– Sairaanhoitaja-chatissa meillä on käytössä älykäs oirekysely ennen asiantuntijan liittymistä chattiin. Otamme käyttöön mahdollisuuden jättää yhteystiedot yhteydenottoa varten myös silloin, kun chatit ovat suljettuna, kehittämispäällikkö Hanna Narsakka kertoo.
Keskittämisen hyötyjen lisäksi Omaolo-palvelusta luopumisella saadaan aikaan säästöjä.
Oma Häme muistuttelee kantahämäläisiä digipalveluiden käytöstä loppuvuoden aikana myös tekstiviestitse.
Chatit löydät kätevimmin Oma Häme -sovelluksesta
Chatteja ja muita digipalveluitamme käytät kätevimmin Oma Häme -sovelluksen kautta. Sovelluksen avulla myös esimerkiksi nämä asiat löytyvät helposti yhdestä paikasta:
- syksyn kausirokotusajanvaraukset
- laboratoriovastaukset heti kun ne ovat valmistuneet
- terveystietopankki
- videovastaanotot
- asiointi läheisen tai lapsen puolesta.
Sovelluksen voit ladata maksutta omasta sovelluskaupastasi nimellä ”Oma Häme”. Jos käytät tietokonetta, kirjaudu palveluun osoitteessa omahame.fi. Osan chateista voit aloittaa myös anonyymisti omahame.fi-sivustolla löytyvästä Aloita chat -painikkeesta.
Katso tästä ohjevideo sovelluksen käyttöön:
Lue lisää chateista ja niiden aukioloajoista
Lue Oma Häme -sovelluksesta ja katso ohjevideo
Jätä tästä palautetta digipalveluista (huom! Jätä teknisiä häiriöitä koskevat palautteet suoraan sovelluksen kautta).
Lataa Oma Häme -sovellus:

Odotatko puhelua Oma Hämeeltä? Muista ottaa häirikköpuheluiden esto pois päältä
Jos esto on päällä, takaisinsoittojärjestelmämme kautta soitettu puhelu ei välttämättä pääse läpi.

Odotatko puhelua Oma Hämeeltä? Muista ottaa häirikköpuheluiden esto pois päältä
UUTINEN / 10.03.2025
Jos esto on päällä, takaisinsoittojärjestelmämme kautta soitettu puhelu ei välttämättä pääse läpi.

UUTINEN / 10.03.2025
Odotatko puhelua Oma Hämeeltä? Muista ottaa häirikköpuheluiden esto pois päältä
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on käytössä takaisinsoittopalvelu. Kun olet jättänyt takaisinsoittopyynnön ja soitamme sinulle takaisin, soitto tulee 03 629-/03 621-/03 680-/03 4191- tai /019 758 -alkuisesta numerosta.
Joihinkin uudempiin puhelimiin saa automaattisesti häirikkösoittajien estämisen päälle. Jos esto on päällä, ei takaisinsoittojärjestelmämme kautta soitettu puhelu pääse välttämättä läpi.
Muista siis ottaa puhelimestasi hetkeksi häirikköpuheluiden esto pois päältä, jos odotat puhelua Oma Hämeeltä.