Ajankohtaista sairaalapalveluissa

Ruokalistat

Yhteystietokortti: Oma Häme -sovellus

Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake

Sisältöjulkaisija

Ilveskodin lahjoitustavaraa puretaan kuorma-auton kyydistä Ukrainassa.
UUTINEN
16.06.2025

Ilveskodista lahjoitettiin tarvikkeita Ukrainaan – Oma Hämeeltä lähtenyt myös muita lahjoituksia sodan keskelle

Ilveskodista Ukrainaan lähti kesäkuun alussa mm. pyörätuoleja ja kalusteita.

Ilveskodin lahjoitustavaraa puretaan kuorma-auton kyydistä Ukrainassa.

Ilveskodista lahjoitettiin tarvikkeita Ukrainaan – Oma Hämeeltä lähtenyt myös muita lahjoituksia sodan keskelle

UUTINEN / 16.06.2025

Ilveskodista Ukrainaan lähti kesäkuun alussa mm. pyörätuoleja ja kalusteita.

Ilveskodin lahjoitustavaraa puretaan kuorma-auton kyydistä Ukrainassa.

UUTINEN / 16.06.2025

Ilveskodista lahjoitettiin tarvikkeita Ukrainaan – Oma Hämeeltä lähtenyt myös muita lahjoituksia sodan keskelle

Oma Häme on toimittanut aiemmin avustusjärjestöjen kautta Ukrainaan esimerkiksi ambulansseja, ensihoitovälineitä ja haavanhoitotarvikkeita. Ilveskodista Ukrainaan lähti kesäkuun alussa pyörätuoleja ja kalusteita. 


Ilveskodista lähtenyttä kuormaa puretaan Ukrainan Vinnytsjassa kesäkuun alussa. Kyydissä oli mm. sairaalasänkyjä, tuoleja ja rollaattoreita. Kuvassa vasemmalla Yrjö Niemi. 

Hämeenlinnassa sijaitsevasta ikäihmisten ympärivuorokautisesta palveluasumisen yksiköstä Ilveskodista on lahjoitettu remontin yhteydessä ylimääräistä tavaraa Ukrainaan. Lahjoituksissa on mukana esimerkiksi useita pyörätuoleja, rollaattoreita ja erilaisia huonekaluja kuten tuoleja, pöytiä ja sairaalasänkyjä. Lahjoitettavat tavarat ovat sellaisia, joille ei ole enää löytynyt käyttöä hyvinvointialueella. 

Ilveskodin lahjoitukset Ukrainaan menevät hämeenlinnalaisen rovasti Yrjö Niemen kautta. Hän kerää apua Ukrainan Vinnytsjaan The Morning Star –seurakunnan työhön. Ilveskodin lahjoitukset on toimitettu perille Ukrainaan kesäkuun alussa. Ilveskodista on jäänyt käytöstä poistettuja tavaroita remontin vuoksi. Ilveskodin tilat remontoidaan vuoden 2025 aikana.  

– On todella hienoa ja hyvä asia, että Oma Häme lahjoitti Ilveskodista remontin alta Ukrainaan sellaisia huonekaluja, tavaroita ja tarvikkeita, mitä ei juuri nyt saatu kierrätettyä sisäisesti hyvinvointialueella. Näitä tarvikkeita tarvitaan suuresti toisaalla ja kaikki lahjoitetut tavarat tulevat varmasti käyttöön. Toivottavasti lahjoituksesta on apua mahdollisimman paljon ja mahdollisimman monelle, sanoo ikäihmisten asumispalveluiden tulosaluejohtaja Raila Lahtinen


Hämeenlinnasta kuormaan pakattiin viimeisenä muun muassa rollaattoreita ja pyörätuoleja. 

Ambulansseja ja hoitotarvikkeita sota-alueelle 

Hyvinvointialue on aikaisemminkin lahjoittanut tarvikkeita Ukrainaan. Hämeenlinnan keskussairaalan yksiköstä on esimerkiksi lahjoitettu sellaisia hoitotarvikkeita, joiden parasta ennen päiväykset ovat olleet lähellä, mutta jotka ovat olleet vielä täysin käyttökelpoisia. Mukana on ollut esimerkiksi haavanhoitotarvikkeita, hengityssuojaimia, verinäyteneuloja, katetreja ja ruiskuja. Terveydenhuollosta hoitotarvikkeita Ukrainaan on lähtenyt pari kertaa. 

Ensihoidon yksiköistä Ukrainaan on lähtenyt jo sodan alusta alkaen hoitotarvikkeita ja kantovälineitä. Lahjoituksissa on ollut esimerkiksi käytöstä poistuneita paareja, tyhjiöpatjoja ja lastoja, rankalautoja ja hapenantovälineitä. 

Lisäksi hyväntekeväisyysyhdistysten kautta sodan keskelle on toimitettu käytöstä poistettuja ambulansseja. Ensimmäiset ambulanssit toimitettiin Ukrainaan sodan alussa Harkovan alueelle, ja viimeisin lähetys on lähtenyt vuoden 2025 puolella eri puolille Ukrainaa. Yhteensä Kanta-Hämeestä Ukrainaan on mennyt avuksi viisi ambulanssia parin eri järjestön kautta. Ambulanssit on myyty järjestöille tai toimitettu Ukrainaan huutokauppamyynnin kautta.   


Lääkäri Kaido Kotkas auttoi ystävineen Ukrainaa sodan alettua. Avustusprojektin kautta Ukrainaan on lähetetty useita ambulansseja. Kuva on otettu maaliskuussa 2022 Hämeenlinnan paloasemalla. Kuvassa Kaido Kotkas (oik.) ja Kristel Kotkas

Ilmakuva keskussairaalasta
UUTINEN
11.06.2025

Lyhyt sähkökatko Kanta-Hämeen keskussairaalassa – ei vaikutusta toimintaan

Sähkökatko tapahtui keskiviikkoiltana 11.6. noin kuuden aikaan.

Ilmakuva keskussairaalasta

Lyhyt sähkökatko Kanta-Hämeen keskussairaalassa – ei vaikutusta toimintaan

UUTINEN / 11.06.2025

Sähkökatko tapahtui keskiviikkoiltana 11.6. noin kuuden aikaan.

Ilmakuva keskussairaalasta

UUTINEN / 11.06.2025

Lyhyt sähkökatko Kanta-Hämeen keskussairaalassa – ei vaikutusta toimintaan

Kanta-Hämeen keskussairaalassa oli keskiviikkona 11.6. noin kuuden aikaan illalla lyhyt, noin kahden sekunnin mittainen sähkökatko. Katkon syy ja laajuus eivät ole vielä tiedossa.

– Joku asiakas saattoi ehtiä huolestua, vaikka sähkökatko oli lyhyt. Itse asiassa niin lyhyt, ettei automaattinen varavoiman syöttö ehtinyt kytkeytyä päälle. Sähköt palautuivat normaalisti muutamassa sekunnissa, kertoo Oma Hämeen tukipalvelut Oy:n toimitusjohtaja Ville Vuorijärvi.

 Sähkökatkon syytä selvitetään yhteistyössä energiayhtiön kanssa. Lyhyt sähkökatko ei aiheuttanut häiriöitä tai vaaratilanteita sairaalassa. Katkolla ei siten ole ollut vaikutuksia keskiviikkoillan työhön. 

Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta.
UUTINEN
28.05.2025

Digipolkuvalikoima kasvaa – tänä vuonna luvassa useita uusia julkaisuja

Digipolut ohjaavat asiakasta digitaalisesti palvelun eri vaiheissa.

Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta.

Digipolkuvalikoima kasvaa – tänä vuonna luvassa useita uusia julkaisuja

UUTINEN / 28.05.2025

Digipolut ohjaavat asiakasta digitaalisesti palvelun eri vaiheissa.

Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta.

UUTINEN / 28.05.2025

Digipolkuvalikoima kasvaa – tänä vuonna luvassa useita uusia julkaisuja

Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta.

Oma Häme panostaa vahvasti digitaalisiin asiakaspolkuihin. Vuonna 2025 julkaistaan vielä useita uusia digipolkuja, jotka tukevat asiakkaita monipuolisesti hyvinvoinnin ja hoidon eri vaiheissa. Digipolut ovat saatavilla Oma Häme -sovelluksessa sekä tietokonetta käyttävillä kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi.

Mitä digipolut ovat?

Digipolut ovat digitaalisia palvelukokonaisuuksia, jotka tarjoavat asiakkaille tukea, ohjausta ja palvelua ilman tarvetta fyysiseen käyntiin. Polut voivat sisältää muun muassa:

  • lomakkeiden täyttöä, neuvontaa ja jatkohoito-ohjeita verkossa
  • oman hyvinvoinnin tai terveydentilan seurantaa
  • turvallista viestinvälitystä tai videovastaanottoja
  • ajanvarausta.

– Digipolut vähentävät häiriökysyntää ja -tarjontaa, kun tiedonkulku tehostuu. Lisäksi resurssitehokkuus kasvaa, kun vastaanottokäynti ei aina ole tarpeen, ICT-palvelupäällikkö Johanna Rauhala kertoo.

Julkaistuja digipolkuja – tukea terveyteen ja arkeen

Oma Hämeen ensimmäinen digipolku, Diabetesriskissä olevan polku, julkaistiin vuoden 2024 lopulla. Polulla asiakas voi arvioida oman sairastumisriskinsä ja saada konkreettisia keinoja elintapamuutoksiin. Polulle on liittynyt jo 580 asiakasta.

Diabetesriskissä olevan digipolku on toistaiseksi ainoa, jolle kuka tahansa voi liittyä. Suurin osa digipoluista on suunniteltu siten, että ammattilainen liittää asiakkaan polulle hänen yksilöllisen tarpeensa perusteella.

Oma Hämeen ensimmäinen sosiaalihuollon digipolku, Työllisyyteen ja koulutukseen tähtäävä digipolku, julkaistiin keväällä 2025. Polku tarjoaa tukea työnhakijoille matkalla kohti opintoja tai työelämää.

Leikkaukseen valmistautuville on julkaistu digipolut seuraaviin toimenpiteisiin:

  • nivustyrä
  • sappirakon poisto
  • rintojen pienennys.

Uusia digipolkuja tulossa vuoden 2025 aikana

Tänä vuonna Oma Häme julkaisee vielä useita uusia digipolkuja eri asiakasryhmille:

  • Sepelvaltimotautipotilaan digipolku
  • Palliatiivisen potilaan digipolku
  • Rintasyöpäpotilaan digipolku
  • Raskaana olevan digipolku
  • Lapsettomuuden digipolku.

Lisäksi kehitteillä ovat muun muassa Masennuksen digipolku, Lapsen nepsy-polku (ADHD) ja sosiaalihuollon digipolkuja.

Digipolut osana laajempaa digitaalisten palvelujen kehitystä

Digipolut ovat osa Oma Hämeen digitaalisten palvelujen kokonaisuutta, jonka tavoitteena on tarjota asiakkaille sujuvia ja ajasta riippumattomia palvelukokemuksia.

– Digipolkujen avulla asiakas tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Hän saa yksilöllistä ohjausta, mutta myös automatisoitua tukea ja yleistietoa, Rauhala kertoo.

Teknisenä alustana digipoluissa käytetään BCB Medicalin dynaamisia palvelupolkuja, jotka mahdollistavat myös PROM-mittausten, eli elämänlaatukyselyiden, toteuttamisen.

Asiakas löytää omat digipolkunsa Oma Häme -sovelluksen tai asiointipalvelun kohdasta "Oma asiointi".

Lue lisää:

Oletko riskissä sairastua diabetekseen?
Digipolku nivustyräleikkaukseen tulevalle potilaalle on nyt julkaistu!
Oma Häme julkaisi ensimmäisen sosiaalihuollon digipolkunsa – tukee työnhakijoita matkalla kohti työelämää

Euroopan unionin rahoittama.