Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasmaksut

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasmaksut

Voit tarkastella sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja sekä pelastustoimen maksuja asiakasmaksujen ohjekirjasta.

Katso tästä asiakasmaksujen ohjekirja 2025 (pdf)

Katso tästä asiakasmaksujen ohjekirja 2024 (pdf) 

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin löydät chatbotistamme, valitsemalla sivun oikeasta alalaidasta 'Aloita chat'. Jos et löydä vastauksia kysymyksiisi tältä sivulta tai usein kysytyistä kysymyksistä, voit jättää yhteydenottopyynnön asiakasmaksujen asiantuntijoille chatbotin avulla.

Jos sinulla on Oma Hämeen laskuun liittyviä kysymyksiä, soita laskultasi löytyvään puhelinnumeroon.

Pitkäaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen 

Pitkäaikaisessa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa sinulta peritään maksukyvyn mukaan määräytyvä asiakasmaksu. Asiakasmaksu on 85 % nettokuukausituloistasi, joista on tehty säädetyt vähennykset. Käyttöösi jää kuukausittain käyttövara, joka on 15 % nettotuloista, kuitenkin vähintään 182 euroa kuukaudessa. 

Mikäli olet välittömästi ennen palvelun alkamista asunut yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa ja sinun kuukausitulosi ovat suuremmat kuin puolisosi kuukausitulot, asiakasmaksu määräytyy puolisojen yhteenlaskettujen nettokuukausitulojen perusteella. Tällöin maksu on 42,5 % yhteenlasketuista nettokuukausituloistanne, joista on tehty säädetyt vähennykset. 

Lisätietoja huomioitavista tuloista ja tuloista tehtävistä vähennyksistä löydät asiakasmaksujen ohjekirjan kappaleesta 9 (Pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen, perhehoidon ja laitospalvelun asiakasmaksu).  

Tuettu asuminen, mielenterveys- ja päihdepalvelut 

Tuetun asumisen toteuttamiseksi järjestetty sosiaaliohjaus on saajalleen maksutonta. 

Lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen, mielenterveys- ja päihdepalvelut

Päihdehuollon lyhytaikainen asuminen 

30,70 €/hoitopäivä 

Mielenterveyskuntoutujien lyhytaikainen asuminen 

30,70 €/hoitopäivä 

Yhteisöllinen asuminen
Yhteisöllisessä asumisessa, jossa asiakas saa jatkuvaa ja säännöllistä kotona annettavaa palvelua, peritään maksut säännöllisen kotihoidon maksuperusteiden mukaisesti. Lisätietoa jatkuvasta ja säännöllisestä kotona annettavasta palvelusta perittävän maksun perusteena olevista tuloista ja tuloista tehtävistä vähennyksistä on Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut sekä pelastustoimen maksut 1.1.2025 alkaen Kanta-Hämeen hyvinvointialueella -ohjekirjassa kappaleessa 7.

Lisäksi asiakas maksaa yhteisöllisestä toiminnasta 35 €/kk.

Vuokran asiakas maksaa vuokrasopimuksen mukaisesti. 

Ateriapalveluista ja muista kotona asumisen tukipalveluista asiakas maksaa toteutuneen mukaan. 

Lisätietoa aterioista, ateriapaketista ja muista kotona asumisen tukipalveluista on kappaleessa 6.

Ateriamaksut 

20,30 €/vuorokausi 

Ateriapäivä sisältää aamupalan, lounaan, päiväkahvin, päivällisen ja iltapalan. 

Ateriahinnat eriteltyinä: 

  • aamupala 3,10 € 
  • lounas 7,80 € 
  • päiväkahvi 1,80 € 
  • päivällinen 5,10 € 
  • iltapala 2,50 € 

Ateriamaksu kuukaudessa 617,10 €. 

Kotiin toimitetut ateriat

11,20 €/ateria 

Maksu on sama kotiin toimitetussa kylmässä ja lämpimässä ateriassa. 

Erikoissairaanhoidon poliklinikkamaksu

66,70 euroa / käynti
66,70 euroa / hoitopuhelu

Maksu peritään 18 vuotta täyttäneeltä. 

Maksua ei peritä rintamaveteraanitunnuksen omaavilta. 

Maksua ei peritä psykiatrian avohoitokäynniltä. 

Maksua ei peritä imetyspoliklinikan hoitajavastaanottokäynnistä. Jos imetyspoliklinikan käynnillä tarvitaan lääkärikonsultaatio, käynnistä peritään poliklinikkamaksu.  

Erikoissairaanhoidon vauvaperhetyön kotikäynnit ovat maksuttomia. 

Kotisairaala

  • 25,80 €/käynti (lääkärin käynti)
  • 16,40 €/käynti (muu kotikäynti)

Maksimimaksu 49,20 €/vuorokausi

Kotisairaalahoidon yhteydessä annettavat lääkkeet ja hoitosuunnitelman mukaiset hoitotarvikkeet sisältyvät hoitoosi.

Kun saat palvelua vähintään kerran viikossa ja palvelu on kestänyt kaksi kuukautta, peritään palvelusta säännöllisen kotihoidon asiakasmaksu.

Lyhytaikainen laitoshoito (sairaalaosastot) 

66,90 euroa / hoitopäivä 

Maksukaton ylittymisen jälkeen lyhytaikaisesta laitoshoidosta (sairaalaosastot) sinulta peritään hoitopäivältä 25,10 € euroa. 

Alle 18-vuotiailta peritään lyhytaikaisen laitoshoidon hoitopäivämaksu enintään seitsemältä päivältä kalenterivuodessa.

Lyhytaikaisen laitoshoidon hoitopäivämaksu peritään sinulta tulo-, sairaalassaolo- ja lähtöpäiviltä. Lähtöpäivältä ei peritä maksua, jos hoito samana päivänä jatkuu toisessa laitoksessa. 

Päivä- ja yöhoito sairaalassa 

30,70 €/hoitopäivä. Alle 18-vuotiaalta maksu peritään enintään seitsemältä (7) hoitopäivältä kalenterivuodessa. 

Lyhytaikainen laitoshoito, psykiatrian toimintayksikkö: 

30,70 €/hoitopäivä 

Osastovieroitushoito

66,90 euroa hoitopäivältä. Maksukaton täyttymisen jälkeen sinulta peritään 25,10 euroa hoitopäivältä. 

Päihdehuollon kuntouttava laitoshoito

66,90 euroa hoitopäivältä. Maksukaton täyttymisen jälkeen sinulta peritään 25,10 euroa hoitopäivältä. 

Pitkäaikainen laitoshoito

Pitkäaikaisesta laitoshoidosta sinulta peritään tulosidonnainen asiakasmaksu, jos palvelun arvioidaan sen alkamisesta lukien kestävän vähintään kolme kuukautta tai jos palvelu on kestänyt vähintään kolme kuukautta. 

Pitkäaikaisesta laitoshoidosta peritään tuloihisi perustuva asiakasmaksu. Asiakasmaksu on 85 % nettokuukausituloistasi, joista on ensin tehty säädetyt vähennykset. Sinulle jää käyttöön kuukausittain käyttövara, joka on 15 % nettotuloistasi, kuitenkin vähintään 122 euroa kuukaudessa. 

Mikäli olet ennen palvelun alkamista asunut yhteistaloudessa ja kuukausitulosi ovat suuremmat kuin puolisosi kuukausitulot, asiakasmaksu määräytyy puolisojen yhteenlaskettujen kuukausitulojen perusteella. Tällöin maksu on 42,5 % yhteenlasketuista nettokuukausituloista, joista on tehty säädetyt vähennykset. Sinulle jää kuitenkin vähimmäiskäyttövara 112 euroa kuukaudessa. 

Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista

Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista

Hoitopuhelu korvaa fyysisen käynnin vastaanotolla. Hoitopuhelussa ammattilainen keskustelee kanssasi esimerkiksi voinnistasi, oireistasi, mahdollisista tutkimuksista, lääkityksistä ja jatkosuunnitelmasta.
 
Hoitopuhelua varten sinulle varataan aika etukäteen. Näin pystyt varautumaan hoitopuheluun ja vastaamaan siihen rauhallisessa ympäristössä.

Hoitopuheluiden asiakasmaksut

Hoitopuhelun asiakasmaksu kerryttää maksukattoa.  

Hoitopuhelu terveyskeskuslääkärin kanssa

  • 28,20 €/hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä. 

Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana. Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.

Hoitopuhelu terveyskeskuksen sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan kanssa

Hoitajien hoitopuhelut ovat terveyskeskuksessa aina maksuttomia.

Hoitopuhelu erikoissairaanhoidossa

Erikoissairaanhoidossa hoitopuheluista peritään vastaava maksu kuin poliklinikkakäynneistä. 

  • 66,70 € / hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä

Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.

Missä tilanteessa asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää se perimättä?

Voimme alentaa asiakasmaksuasi tai jättää sen perimättä, jos maksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentuloa tai lakisääteistä elatusvelvollisuutta.

Alentamista tai perimättä jättämistä voit hakea:

  • sosiaalihuollon maksuista sekä
  • tulojesi mukaan määräytyvistä terveydenhuollon maksuista, kuten pitkäaikaisen laitoshoidon maksuista.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle on määritelty yhtenäiset alentamisen ja perimättä jättämisen perusteet. Voit tarkastella alentamisen ja perimättä jättämisen perusteita kuten huomioitavia tuloja, menoja ja varallisuusrajoja asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ohjekirjasta.

Asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ohjekirja (pdf)

Missä tilanteessa ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä?

Terveydenhuollon niin kutsutuista tasasuuruisista, maksukattoon sisältyvistä asiakasmaksuista ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä.

Terveydenhuollon tasasuuruisia maksuja ovat mm.:

  • terveyskeskuksen, suun terveydenhuollon
  • lyhytaikaisen laitoshoidon
  • vieroitushoidon ja
  • fysioterapian käyntimaksut. 

Pitkäaikaisen palvelun kuukausimaksun alennus on voimassa päätökseen merkityn ajan. Mikäli tarvitset pitkäaikaisen palvelun maksuun alentamista tai perimättä jättämistä päätökseen merkityn ajan jälkeen, sinun tulee tehdä uusi hakemus maksun alentamisesta.

Kun haluat hakea alentamista tai perimättä jättämistä pitkäaikaisen palvelun kuten laitoshoidon tai asumispalvelun kuukausimaksuun, toimi näin:

1. Täytä alla oleva lomake huolellisesti.

Hakemus sosiaalihuollon ja terveydenhuollon maksukyvyn mukaan määräytyneiden asiakasmaksujen alentamiseksi (pdf)

2. Liitä mukaan kaikki lomakkeella edellytetyt liitteet. Voit toimittaa hakemuksesi liitteineen Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamoon alla olevan linkin kautta:

Turvapostilinkki

Halutessasi voit toimittaa hakemuksen liitteineen myös postitse osoitteeseen:

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamo
PL 39
13101 Hämeenlinna

Käyntiosoite: Viipurintie 1–3, 13200 Hämeenlinna

Ennen maksujesi alentamista sinun tulee olla hakenut kaikkia sinulle kuuluvia etuuksia Kelasta (ei koske perustoimeentulotukea).

Sinulla on oikeus hakea oikaisua terveydenhuollon ja sosiaalihuollon tasamaksuihin, jotka peritään kaikilta asiakkailta saman suuruisina. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi hammashoidon maksut, sairaalan tai hoitolaitoksen hoitopäivämaksut, poliklinikkamaksut ja maksulliset vastaanottokäynnit. Terveydenhuollon tasamaksusta ei voi kuitenkaan hakea oikaisua sillä perusteella, että laskun maksaminen vaarantaisi toimeentulosi edellytyksiä. Oikaisua voi hakea terveydenhuollon tasamaksusta, jos maksussa on virhe tai jos maksu on aiheeton. 

Jos sinulla on kysyttävää saamastasi laskusta, voit olla ensisijaisesti yhteydessä palvelun antaman yksikön laskuttajaan. Yhteystiedot löytyvät saamastasi laskusta. Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon laskuasia on selvitettävissä puhelimitse, kirjallista oikaisuvaatimusta ei tarvita ja lasku pystytään oikaisemaan ilman Kanta-Hämeen hyvinvointialueen yksilöasioiden jaoston käsittelyä.

Tarkista ennen oikaisun hakemista, että laskussasi on kyse tasamaksusta. Tulosidonnaiset maksut eivät ole tasamaksuja. Tulosidonnaiseen maksuun voit hakea oikaisua maksupäätökseen. Olet saanut oikaisuvaatimusohjeet päätöksen yhteydessä. Jos sinulla on kysyttävää saamastasi maksupäätöksestä, voit olla ensisijaisesti yhteydessä päätöksentekijään. Yhteystiedot ovat saamassasi päätöksessä.

Käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä palvelusta voidaan periä 18 vuotta täyttäneiltä 56,70 €, jos olet ilman hyväksyttävää syytä jättänyt saapumatta varatulle ajalle tai asianomaiseen palveluyksikköön, etkä ole ennalta peruuttanut vastaanottoaikaa tai palvelua. Maksu peritään ennalta peruuttamattomien terveydenhuollon palveluiden lisäksi palvelusta, joka olisi muutoin maksuton.  

Maksu peritään kuitenkin vain, jos maksun perimistä ei ole pidettävä kohtuuttomana ja hyvinvointialue on varauksen yhteydessä ilmoittanut mahdollisuudesta periä tässä tarkoitettu maksu sekä antanut ohjeet ajan tai paikan peruuttamiseksi ennalta.  

Tulosidonnaiset maksut määräytyvät maksukyvyn mukaan. Ne perustuvat sinun tai sinun ja puolisosi yhteenlaskettuihin tuloihin. Tulosidonnaisen asiakasmaksun määrittämistä varten tarvitsemme tiedot tuloistasi ja menoistasi.

Tuloselvityslomakkeet postitetaan tai annetaan sinulle, kun päätös palvelusta on tehty.

Usein kysytyt kysymykset laskuista

Usein kysytyt kysymykset laskuista

Maksulle voidaan myöntää maksuaikaa korkeintaan 90 vrk. Jos tarvitset laskusi maksamiseksi maksuaikaa, pyydä sitä ennen laskun eräpäivää. Eräpäivän jälkeen saapuneita maksuaikapyyntöjä emme enää myönnä.  

Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, saat maksumuistutuksen perintätoimistolta. Perintää hoitaa Revire Oy. 

Haluatko siirtää vuonna 2024 saamasi palvelun laskun eräpäivää?

Jos haluat siirtää vuonna 2024 saamasi palvelun laskun eräpäivää, soita Sarastian asiakaspalveluun. 

Sarastian asiakaspalvelu

020 639 9400 (arkisin klo 8–14)

Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin

Haluatko siirtää vuonna 2025 saamasi palvelun laskun eräpäivää?

Jos haluat siirtää vuonna 2025 saamasi palvelun laskun eräpäivää, voit olla yhteydessä Provinciaan sähköisen asioinnin kautta. 

Siirry tästä Provincian sähköiseen asiointiin

Voit myös soittaa Provincian asiakaspalveluun 03 821 4019 (arkisin klo 8–15.30).

Jos haluat lisätietoja saamastasi laskusta, ole yhteydessä palvelun antaman yksikön laskuttajaan. Yhteystiedot löytyvät saamastasi laskusta. 

Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, se siirtyy perintätoimiston hoidettavaksi.
Perintätoimisto (Revire) lähettää ensin maksumuistutuksen, tämän jälkeen maksukehoituksen.

Jos lasku on jo siirtynyt perintätoimiston hoidettavaksi, et voi enää maksaa alkuperäistä laskua. 

Ole yhteydessä Reviren asiakaspalveluun, jos tarvitset lisätietoa maksumuistutuksista ja maksuvaatimuksista. 

Katso tästä Reviren asiakaspalvelun yhteystiedot

Jos saamassasi laskussa on virheitä, soita laskulla näkyvään puhelinnumeroon. 

Tarvitsetko kopion vuonna 2024 saamasi palvelun laskusta?

Jos tarvitset kopion vuonna 2024 saamasi palvelun laskusta, voit olla yhteydessä Sarastian asiakaspalveluun.

Sarastian asiakaspalvelu

020 639 9400 (arkisin klo 8–14)

Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin

Tarvitsetko kopion vuonna 2025 saamasi palvelun laskusta?

Jos tarvitset kopion vuonna 2025 saamasi palvelun laskusta, voit olla yhteydessä Provinciaan sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Provincian sähköiseen asiointiin

Voit olla myös yhteydessä Provinciaan sähköpostilla myyntireskontra.khhva@provincia.fi tai soittaa Provincian asiakaspalveluun 03 821 4019 (arkisin klo 8–15.30).

Jos et ole varma onko sinulla maksamattomia asiakasmaksuja, ole ensisijaisesti yhteydessä Sarastian asiakaspalveluun.

Sarastian asiakaspalvelu

020 639 9400 (arkisin klo 8–14)

Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin

1.2.2025 alkaen ole yhteydessä Provincian asiakaspalveluun

Jos et ole varma onko sinulla maksamattomia asiakasmaksuja, ole 1.2.2025 alkaen yhteydessä Provincian asiakaspalveluun. Voit olla yhteydessä Provinciaan sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Provincian sähköiseen asiointiin

Voit olla myös yhteydessä Provinciaan sähköpostilla myyntireskontra.khhva@provincia.fi tai soittaa Provincian asiakaspalveluun 03 821 4019 (arkisin klo 8–15.30).

Yhteystietokortti: asiakaslaskutuksen ensilinja

Lomakkeet -linkki asiakasmaksusivuille