Murupolku
Ajankohtaista lasten, nuorten ja perheiden palveluissa
Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
Haluamme edistää lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia ja terveyttä oikea-aikaisilla ja tarpeisiin vastaavilla palveluilla.
Lapsiperheiden ensilinja
Lapsiperheiden ja neuvolan ensilinjat
Lapsiperheiden palveluohjaus ja neuvonta:
- Puhelinnumero: 03 6296 565
- ma-to 9-12
Äitiys- ja lastenneuvolan ensilinja:
- Puhelinnumero: 03 629 6200
- Tekstiviesti: 040 629 6200 (ajanperuutukset, kuulo- ja puhevammaisten asiointi, tulkkauspalvelu / interpretation services)
- ma, ke, to 8-15, ti ja pe 8-12
Perhesuunnittelun neuvonnan ensilinja (perhesuunnittelu, raskauden ehkäisy, raskauden keskeytys):
- Puhelinnumero: 03 629 6201
- Tekstiviesti: 040 629 6201 (ajanperuutukset, kuulo- ja puhevammaisten asiointi, tulkkauspalvelu / interpretation services)
- ma, ke, to 8-15, ti ja pe 8-12
Voit ottaa meihin yhteyttä myös neuvola-chatin kautta. Aloita chat tämän sivun oikeasta alakulmasta.
Lasten ja perheiden palvelut-laatikko
Lasten, nuorten ja perheiden pikalinkit
Aiheeseen liittyvät palvelut
Palvelupaikkahakemisto (HVA)
Yhteystietokortti: Oma Häme -sovellus
Oma Häme -sovellus on kätevä apu arjessa
Oma Häme -sovellus on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille tarkoitettu turvallinen asiointipalvelu, josta löydät mm. ajanvarauksesi ja laboratoriotuloksesi. Saat myös yhteyden ammattilaiseen chattien tai videovastaanottojen välityksellä.
Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake
Oletko havainnut arjen ympäristössäsi ilmiön, johon pitäisi mielestäsi puuttua?
Raportoi havainnostasi sosiaalisen raportoinnin lomakkeella.
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutisetKysely: Neuvoloiden asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun
Asiakkaat arvostavat tuttua ammattilaista ja turvallista ilmapiiriä myös Kanta-Hämeen hyvinvointialueella.
Kysely: Neuvoloiden asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun
UUTINEN / 17.01.2025
Asiakkaat arvostavat tuttua ammattilaista ja turvallista ilmapiiriä myös Kanta-Hämeen hyvinvointialueella.
UUTINEN / 17.01.2025
Kysely: Neuvoloiden asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun
Asiakkaat arvostavat tuttua ammattilaista ja turvallista ilmapiiriä myös Kanta-Hämeen hyvinvointialueella.
Äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun Kanta-Hämeessä sekä valtakunnallisesti, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) syksyllä toteuttamasta valtakunnallisesta asiakaspalautekyselystä. Noin 95 % Kanta-Hämeessä kyselyyn vastanneista koki, että perhettä koskevat päätökset tehtiin neuvoloissa yhteistyössä ja terveydenhoitajan vuorovaikutus lapsen kanssa oli sujuvaa. Valtakunnallisesti luku oli 90 %.
Asiakkaat kertovat arvostavansa tuttua neuvolan ammattilaista, jonka kanssa on syntynyt luottamuksellinen asiointisuhde. Kanta-Hämeessä 95 % perheistä tapaa saman neuvolaterveydenhoitajan ja lähes 60 % saman neuvolalääkärin. Tulos on valtakunnan tasoa korkeampi. Neuvola on vanhemmille turvallinen ja avoimeen keskusteluun kannustava paikka asioida. Kanta-Hämeessä lähes kaikki vastaajat (96 %) kokivat neuvolassa olonsa turvalliseksi. Avoimissa palautteissa toistui tyytyväisyys neuvolan ilmapiiriin: sitä kuvattiin esimerkiksi avoimeksi, rennoksi, lämpimäksi ja kannustavaksi.
Kokemus yksilöllisestä ja perheiden tarpeita vastaavasta tiedosta ja tuesta oli Kanta-Hämeessä 4,8 (asteikko 1–5). Perheet kokevat saavansa neuvolasta tarpeita vastaavaa tietoa ja tukea hyvin, vaikka eivät aina asioisi saman terveydenhoitajan (4,4) tai lääkärin kanssa.
– Vastaajat kokevat neuvolapalvelun hyödylliseksi, olonsa neuvolassa turvalliseksi. Vastaajilla on kokemus, että päätökset tehdään yhteistyössä ja he tulevat kuulluksi. Terveydenhoitajien vuorovaikutustaitoja ja lasten kohtaamista vastaajat pitävät hyvänä ja sujuvana, sanoo kasvun ja kehityksen ja perhekeskuspalveluiden palvelupäällikkö Heli Haapala.
Koko maassa neuvolapalvelun NPS-indeksi (suositteluindeksi) oli 82, kun taas Kanta-Hämeen alueella NPS-indeksi oli 86. Valtakunnallisesti NPS-indeksi vaihteli välillä 30–100.
Kysely toteutetaan kahden vuoden välein
THL:n toteuttama kysely tehtiin syys-lokakuussa ja sen tulokset valmistuivat loppuvuodesta. Kyselyyn tuli vastauksia jokaiselta hyvinvointialueelta sekä Helsingistä. Vastauksia valtakunnallisesti kertyi yhteensä noin 5400. Kanta-Hämeen hyvinvointialueella vastaajina oli 200 äitiys- ja lastenneuvolan asiakasta. Vastaajista suurin osa Kanta-Hämeessäkin oli naisia (94 %) ja vastaajista 97 % saivat palvelun omalla äidinkielellään.
Vastaavanlainen kysely on kohdistunut kuntien tai kuntayhtymien neuvola-asiakkaille vuosina 2014, 2016, 2018 ja 2021. Vastausten määrä vuoden 2024 kyselyssä oli kuitenkin korkeampi kuin kahtena edellisenä vuonna, jolloin kysely myös toteutettiin sähköisessä muodossa. THL kerää yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa äitiys- ja lastenneuvoloiden terveydenhoitajien ja lääkärien vastaanottojen asiakkailta palautetta noin kahden vuoden välein. Edelliset kyselyn vastaukset olivat samansuuntaisia, mutta etenkin terveydenhoitajien tavoittavuudessa koettiin puutteita ja kaivattiin enemmän sähköisiä palveluita perheiden tarpeisiin.
Tuloksia tarkastellessa on hyvä huomata, että vastausmäärät neuvoloittain ovat melko pieniä. Erityisesti NPS-mittari reagoi yksittäiseen palautteeseen, jos vastaajia on vähän. Kaikkien tulosten esittelyssä vastaajamäärän raja on 10: tuloksia ei ole näkyvillä, jos vastaajia on ollut vähemmän. Vaikka suurin osa kyselyn tuloksista on positiivisia, noin joka kymmenes vastaaja on kokenut haasteita neuvolan henkilökunnan tavoittamisessa. Tavoittamisen esteenä ovat olleet esimerkiksi ruuhkautuneet puhelinpalvelut.
Neuvoloiden lisäksi THL toteuttaa säännöllisesti erillisiä kyselyitä esimerkiksi terveysasemien, suun terveydenhoidon ja ikäihmisten palveluiden osalta. Myös Oma Häme kerää tietoa asiakaskokemuksesta jatkuvilla asiakaskyselyillä. Palautetta on mahdollista antaa myös vapaamuotoisena verkkosivujen kautta ja chat-palveluissa.
Äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakaspalautekyselyn tulokset 2024 (raportointi.thl.fi)
Anna palautetta Oma Hämeen palveluista: Palaute - Oma Häme
Oma Häme pilotoi lähipalvelumallia Tammelassa
Kokeilujakson aikana kartoitetaan asiakkaiden tarpeita ja testataan uusia toimintamalleja.
Oma Häme pilotoi lähipalvelumallia Tammelassa
UUTINEN / 14.01.2025
Kokeilujakson aikana kartoitetaan asiakkaiden tarpeita ja testataan uusia toimintamalleja.
UUTINEN / 14.01.2025
Oma Häme pilotoi lähipalvelumallia Tammelassa
Oma Häme pilotoi uudenlaista lähipalvelumallia tänä vuonna Tammelassa. Helmikuussa alkavan kokeilun aikana neuvolan ja perusterveydenhuollon vastaanottopalveluita sekä tarjotaan tammelalaisille Forssan terveyskeskuksessa sekä Tammelan terveysasemalla uuden lähipalvelumallin mukaisesti.
Hammashoitolan toiminta jatkuu Tammelassa ennallaan terveysasemalla. Fimlab siirtää omalla päätöksellään laboratoriopalvelunsa Tammelasta Forssaan 1. helmikuuta alkaen. Mielenterveys- ja päihdepalvelut sekä sosiaalipalvelut jatkavat lähipalvelukäytäntöjään entiseen malliin.
Lähipalvelupilotin avulla kartoitetaan lähipalvelujen tarvetta ja kehitetään sosiaali- ja terveyspalveluja eri asiakasryhmien tarpeiden mukaisesti. Kokeiltavaa toimintamallia peilataan myös suunniteltuihin palvelurakenteen muutoksiin. Samalla otetaan käyttöön uusia toimintatapoja, joilla voidaan taata henkilöstön riittävyys suhteessa palvelurakenteeseen. Henkilöstö on ollut tiiviisti mukana suunnittelemassa uusia toimintamalleja sekä valmistelemassa helmikuussa alkavaa pilottia.
Kokeilun aikana pohdinnassa on muun muassa, miten palveluita voidaan tuottaa sille väestöryhmälle, jonka pääsy palveluihin on vaikeutunut. Ensi vaiheen arvioinnit ovat osoittaneet, että uuden toimintamallin lähipalveluista hyötyisivät pääsääntöisesti sellaiset asiakasryhmät, jotka käyttävät useita kunnan ja hyvinvointialueen palveluita.
Pilotin aikana Oma Hämeen ammattilaisten on tarkoitus edistää osallistavan toimintakulttuurin leviämistä hyvinvointialueella ja tehdä tiivistä yhteistyötä kunnan nuorisotyön, diakonian, työllisyyspalveluiden ja järjestöjen kanssa. Tavoitteena on kehittää yhteistyössä asukkaiden ja sidosryhmien tarpeita vastaava toimintamalli.
Oma Häme kehittää sote-palvelujaan tänä vuonna yhä vahvemmin aluevaltuuston keväällä 2024 tekemien palveluverkkopäätösten mukaisesti. Lähipalvelumalli on osa tätä kehittämistyötä.
Nämä asiat muuttuvat helmikuussa
Neuvolan ja perusterveydenhuollon vastaanottopalveluita tarjotaan tammelalaisille pääsääntöisesti Forssan terveyskeskuksessa 17. helmikuuta alkaen. Tammelan terveysasemalla on rajatusti vastaanottoaikoja, joiden tarvetta seurataan ja arvioidaan pilotin aikana. Lähipalvelun tarve arvioidaan hoidontarpeen arvioinnin yhteydessä asiakaskohtaisesti.
Avoterveydenhuollon palvelut
• Kiireettömän hoidon ajanvaraus ja neuvonta p. 034 191 2141. Aikuisneuvonta p. 034 191 2254
• Voit asioida myös Oma Häme -mobiilisovelluksen kautta tai kirjautua sairaanhoitaja-chatiin verkkosivujemme kautta. Chat on avoinna ma–pe klo 8–20.
• Puhelinnumerot tulevat muuttumaan lähikuukausina puhelinuudistuksen myötä, mistä tiedotetaan myöhemmin erikseen.
Jos tarvitset kiireellistä hoitoa, soita Päivystysapu 116 117, kiireellisen hoidon ensilinjaan. Numero on avoinna ympäri vuorokauden.
Lasten- ja äitiysneuvolan palvelut
• Neuvolan ensilinja 03 6296200 sekä neuvola-chat palvelevat ma, ke ja to klo. 8-15 sekä ti ja pe klo 8-12.
• Tammelasta tutut neuvolan terveydenhoitajat ottavat asiakkaitaan vastaan Forssassa.
Laboratorio
Fimlab siirtää omalla päätöksellään laboratoriopalvelunsa Tammelasta Forssaan 1. helmikuuta alkaen. Kanta-Hämeen alueen asukkaat voivat jatkossakin asioida kaikissa Kanta-Hämeen, Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen Fimlab-toimipisteissä. Ajantasaiset tiedot toimipisteistä ja aukioloajoista löytyvät Fimlabin sivuilta.
Hammashoitolan toiminta jatkuu Tammelassa ennallaan terveysasemalla.
Mielenterveys- ja päihdepalvelut sekä sosiaalipalvelut jatkavat toimintaansa entiseen malliin.
”Elintaparyhmä on vaikuttanut yllättävän paljon arkeeni ja hyvinvointiini”
Marika Lehtonen on saanut etäryhmästä paljon hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan arkeensa.
”Elintaparyhmä on vaikuttanut yllättävän paljon arkeeni ja hyvinvointiini”
ARTIKKELI / 10.01.2025
Marika Lehtonen on saanut etäryhmästä paljon hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan arkeensa.
ARTIKKELI / 10.01.2025
”Elintaparyhmä on vaikuttanut yllättävän paljon arkeeni ja hyvinvointiini”
Syksyllä 2024 elintapaohjauksen etäryhmään osallistunut Marika Lehtonen on saanut ryhmästä paljon hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan arkeensa. Lue Marikan ajatuksia etäryhmästä.
Voit tutustua etäryhmien toimintaan tarkemmin täällä
Kuva: Marika Lehtonen
Miksi lähdit mukaan etäryhmään? Mitä kautta ohjauduit ryhmään?
Minulla on tyypin 1 diabetes, ja olin juuri käymässä omalla diabeteshoitajallani. Huomasin ohimennen käytävällä mainoksen etäryhmästä ja innostuin välittömästi. Minulla on ollut vuosikausia ongelmia painoni kanssa ja ajattelin, että saan etäryhmästä lisäpuhtia ja näkemyksiä painonhallintaan.
Miten elintaparyhmä on vaikuttanut arkeesi ja hyvinvointiisi?
Elintaparyhmä on vaikuttanut yllättävän paljon arkeeni ja hyvinvointiini. Lähdin aluksi mukaan vain ajatuksella, että ”katsotaan nyt”. Olen kuitenkin saanut paljon hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan toimintaani niin ruokailun, mielen hyvinvoinnin kuin liikunnankin suhteen.
Esimerkiksi kaupassa tulee nyt enemmän tarkkailtua ostoksia ja valittua sydänystävällisiä tuotteita. Olen myös lisännyt kasvisten ja vihannesten määrää.
Ehkä suurin yllätys oli motivaation merkitys ja se, ettei kaikkea tarvitse tehdä hampaat irvessä. Jos välillä tulee kompastuskiviä, niin sitten vain jatketaan eteenpäin eikä lannistuta.
Miten ryhmän tuki ja yhteisöllisyys ovat auttaneet sinua saavuttamaan tavoitteesi?
Oli mukava huomata, etten ole yksin näiden asioiden kanssa. On myös muita, jotka taistelevat samoista asioista.
Onko jokin erityinen hetki tai kokemus, joka on jäänyt mieleesi ryhmän toiminnasta?
Yleensä käsitellään aika vähän mielen hyvinvointia, ja siksi tämä aihealue oli ehkä se kaikista tärkein: herätellä miettimään juuri omia kokemuksia ja tuntemuksia.
Ryhmässä korostettiin, että vaikka välillä elämä ottaakin takapakkia, niin se ei tarkoita epäonnistumista. Ihan hyvällä omallatunnolla voi välillä vaikka herkutella.
Mikä etäryhmässä oli parasta?
Parasta oli se, että sai olla oma itsensä. Jos halusi kommentoida ääneen, sai kommentoida. Jos ei halunnut kommentoida ääneen, pystyi kirjoittamaan chatin puolelle kommentteja tai kysymyksiä.
Asiantuntijat ja muutkin etäryhmää pyörittävät henkilöt olivat todella mukavia. Oli hyvä fiilis joka kerta. Saimme myös välillä kotitehtäviä, joita pystyi tekemään tapaamiskertojen välillä ja joihin pystyi halutessaan palaamaan myöhemmin.
Suositteletko ryhmää ja millä perusteella?
Suosittelen ryhmää ehdottomasti! Minulle jäi todella hyvä kokemus ryhmästä ja sen monipuolisesta sisällöstä. Pidin erityisesti hoitaja Samin luennoista. Kaikki asiantuntijat olivat ihan huippuja, selväsanaisia ja kauhean ystävällisen oloisia.
Ryhmässä ei ole pakko puhua tai edes välttämättä kirjoittaa mitään chattiin, jos siltä tuntuu. Voi vain seurata ja kuunnella. Paikalta pystyy poistumaan tarvittaessa, koska ryhmässä ei ole läsnäolo- tai sitoutumispakkoa.
Lue uutinen: Osallistu elintapamuutoksen ja Tietoa tyypin 2 diabeteksesta -etäryhmiin