Murupolku
Ajankohtaista kuntoutuksesta

Kuntoutus
Kuntoutuksen tavoitteena on ylläpitää ja edistää toiminta- ja työkykyäsi, itsenäistä selviytymistäsi ja osallistumismahdollisuuksiasi. Lääkinnälliseen kuntoutukseen kuuluvat fysioterapia, toimintaterapia, puheterapia, kuntoutusohjaus ja apuvälinepalvelut.
Yhteystietokortti: kuntoutuksen ensilinja
Kuntoutuksen Ensilinja
Ota yhteyttä Ensilinjaan, jos
- sinulla on uusi nivel- tai lihasoire, joka ei ole syntynyt tapaturman seurauksena
- haluat varata ajan Oma Hämeen perusterveydenhuollon fysioterapeutille
- haluat perua ajan seuraaviin palveluihin: kuntoutuksen ryhmäajat, fysioterapia, jalkaterapia, toimintaterapia ja puheterapeutti
- jos haluat jättää yhteydenottopyynnön jalka- ja toimintaterapiaan, aikuisten palveluseteleihin ja maksusitoumuksiin liittyen.
Voit ottaa yhteyttä myös Terveys-chatin kautta. Aloita chat tämän sivun oikeasta alakulmasta.
Yhteystiedot ja lisätietoa palveluista löydät alla olevasta linkistä.
Aiheeseen liittyviä linkkejä: kuntoutus
Aiheeseen liittyviä linkkejä
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutiset
Oma Hämeellä yhtenäistetään kuntoutuksen käytäntöjä uudella toimintakäsikirjalla
Se toimii arjen käsikirjana henkilöstölle ja tuo johdonmukaisuutta päätöksentekoon.

Oma Hämeellä yhtenäistetään kuntoutuksen käytäntöjä uudella toimintakäsikirjalla
UUTINEN / 03.06.2025
Se toimii arjen käsikirjana henkilöstölle ja tuo johdonmukaisuutta päätöksentekoon.

UUTINEN / 03.06.2025
Oma Hämeellä yhtenäistetään kuntoutuksen käytäntöjä uudella toimintakäsikirjalla
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on valmistunut Kuntoutustyöryhmien toimintakäsikirja, joka kokoaa yhteen kuntoutuksen palveluprosessit ja ohjeistuksen niin lasten kuin aikuisten osalta. Käsikirja tarjoaa ammattilaisille selkeät suuntaviivat asiakaslähtöiseen, vaikuttavaan ja yhdenvertaiseen kuntoutukseen.
Uusi toimintakäsikirja tukee lääkinnällisen kuntoutuksen suunnitelmallista toteuttamista, moniammatillisten kuntoutustyöryhmien toimintaa sekä palveluseteli- ja maksusitoumuskäytäntöjen sujuvuutta. Samalla se vahvistaa yhteistyötä eri kuntoutustoimijoiden kesken.
– Kuntoutuksen toimintakäsikirja luo perustan sujuvalle yhteistyölle ja varmistaa, että asukkaamme saavat oikea-aikaista, tarpeisiin vastaavaa tukea. Yhteinen linja hyödyttää sekä asiakasta että ammattilaista, toteaa kuntoutuspalveluiden Virpi Kröger.
Toimintakäsikirjan tarkoituksena on varmistaa alueen asukkaille selkeät ja tasalaatuiset kuntoutuspalvelut. Se toimii arjen käsikirjana henkilöstölle ja tuo johdonmukaisuutta päätöksentekoon.

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen
Chat aloittaa toimintansa 2.5. alkaen.

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen
UUTINEN / 28.04.2025
Chat aloittaa toimintansa 2.5. alkaen.

UUTINEN / 28.04.2025
Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen
Kantahämäläiset saavat toukokuussa käyttöönsä entistä sujuvamman ja selkeämmän reitin terveyspalveluihin, kun Oma Hämeen useita chat-palveluita yhdistetään Terveys-chatiksi 2.5.2025 alkaen. Uusi palvelu kokoaa sairaanhoitajan, fysioterapian, mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä suun terveydenhuollon chatit yhden digitaalisen oven taakse.
– Muutoksen myötä chat-palveluissa asioiminen selkeytyy, ja potilaamme ohjautuvat sopivalle ammattilaiselle aiempaa tehokkaammin, kertoo Digitaalisen sote-keskuksen apulaisylilääkäri Tomi Roine.
Kantahämäläiset voivat olla yhteydessä Terveys-chattiin kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa. Jos sinulla on kuitenkin nimetty omalääkäri tai omahoitaja, suosittelemme olemaan ensisijaisesti yhteydessä suoraan oman terveysasemasi tiimiin, jotta hoidon sujuvuus ja jatkuvuus saadaan varmistettua. Voit silti olla yhteydessä myös chatin kautta esimerkiksi satunnaisissa asioissa.
Oirekysely varmistaa sopivan ammattilaisen nopeasti
Terveys-chat alkaa joko oirekyselyn täyttämisellä tai valitsemalla ajanvaraukseen liittyvät asiat.
Jos täytät oirekyselyn, sinut ohjataan suoraan sopivan terveydenhuollon ammattilaisen luo. Kyselyllä varmistetaan, että saat apua juuri oikealta taholta – tehokkaasti ja ilman turhaa odottelua.
Jos asiasi koskee ajanvarausta, voit valita ajanvaraukseen liittyvät asiat suoraan aloitusvalikosta.
Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–20 ja sen ammattilaiset ovat tavoitettavissa seuraavasti:
• Sairaanhoitaja ja lääkäri: ma–pe klo 8–20
• Mielenterveys- ja päihdepalvelut: ma–pe klo 13–15
• Fysioterapia: ma–pe klo 8–15
• Suun terveydenhuolto: ma–pe klo 8–14
Jos asioit ammattilaisen paikallaoloajan ulkopuolella, kiireellinen asia ohjautuu sairaanhoitajalle. Kiireettömissä asioissa voit tallentaa täyttämäsi oirekyselyn ja palata chattiin, kun asiaa hoitava ammattilainen on paikalla.
Kun Terveys-chat on kiinni, voit kuitenkin täyttää oirekyselyn. Kysely ohjaa ottamaan yhteyttä päivystykseen tai hätänumeroon, jos se toteaa asian olevan kiireellinen. Muussa tapauksessa oirekysely nopeuttaa asioinnin aloittamista, kun palaat chattiin sen aukioloaikana.
Terveys-chatissa voit asioida myös toisen henkilön, esimerkiksi lapsen, puolesta, kun valtuutus on tehty Suomi.fi-verkkopalvelussa.
Lue lisää toisen puolesta asioinnista
Asiointimäärät jatkuvassa kasvussa – suosio kertoo tarpeesta
Chat-palvelun käyttö on yli kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana, ja kasvu jatkuu yhä. Tämä kertoo, että digitaalinen terveydenhuollon asiointikanava vastaa asiakkaiden odotuksiin tai tarpeisiin.
– Chatissa hoidamme tällä hetkellä erityisen paljon esimerkiksi siitepölyallergiasta kärsiviä, Roine kertoo ajankohtaisista tarpeista.
Chatin ruuhka-ajat osuvat usein varhaisiin aamuihin, joten asiakkaita kannustetaan ottamaan yhteyttä mahdollisuuksien mukaan myöhemmin päivällä. Kokeneet ammattilaiset hoitavat asiakkaan asian sujuvasti ja tehokkaasti chatin aikana. Fyysistä vastaanottokäyntiä ei monissa tapauksissa tarvita.
Terveys-chat on osa laajempaa digipalveluiden kokonaisuutta
Terveys-chat ja muut Oma Hämeen chatit, eli neuvola-chat, aikuissosiaalityön chat ja info-chat, ovat osa Oma Hämeen digipalvelukokonaisuutta. Digipalveluiden tarkoituksena ei ole korvata perinteisiä palveluita, vaan toimia rinnakkaisena ja helppona väylänä laadukkaiden palveluiden piiriin.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen digipalvelut ovat kätevimmin käytettävissä Oma Häme -sovelluksella tai kirjautumalla asiointipalveluun Oma Hämeen verkkosivustolla osoitteessa omahame.fi. Chatin voi aloittaa myös jokaiselta sivulta Oma Hämeen verkkosivustolla.
Lue lisää Oma Hämeen digipalveluista
Lue lisää Oma Häme -sovelluksesta

Forssan seudun apuvälineyksikön aukioloajat muuttuvat 7.4. alkaen
Uudet aukioloajat ovat ma klo 9–12, ti–ke klo 12–15 ja to klo 9–12.

Forssan seudun apuvälineyksikön aukioloajat muuttuvat 7.4. alkaen
UUTINEN / 31.03.2025
Uudet aukioloajat ovat ma klo 9–12, ti–ke klo 12–15 ja to klo 9–12.

UUTINEN / 31.03.2025
Forssan seudun apuvälineyksikön aukioloajat muuttuvat 7.4. alkaen
Uudet aukioloajat 7.4. alkaen ovat ma klo 9–12, ti–ke klo 12–15 ja to klo 9–12. Muina aikoina yksikkö on avoinna ajanvarauksella.
"Apuvälineiden tarve on viime vuosina lisääntynyt väestön ikääntymisen vuoksi. Uusilla aukioloajoilla on tarkoitus varmistaa hyvän ja tarpeen mukaisen asiakaspalvelun varmistaminen ", kuntoutuksen tulosaluejohtaja Virpi Kröger kertoo.
Apuvälineyksikön työntekijöiden työhön liittyy lainaamon asiakastyön lisäksi kotikäyntejä, apuvälineiden tilausta, varastointia, korjausta ja puhdistusta sekä uuden apuvälineen valmistelua asiakkaiden käyttöön.
Forssan seudun apuvälineyksikköForssan seudun apuvälineyksiköstä voi lainata liikkumista ja päivittäisiä toimintoja helpottavia apuvälineitä lyhyt- ja pitkäaikaiseen käyttöön sekä omaksi. Apuvälinepalvelu on kaikille kuntalaisille maksutonta. |