Ajankohtaista kuntoutuksesta

Yhteystietokortti: kuntoutuksen ensilinja

Sisältöjulkaisija

Oma Hämeellä yhtenäistetään kuntoutuksen käytäntöjä uudella toimintakäsikirjalla
UUTINEN
03.06.2025

Oma Hämeellä yhtenäistetään kuntoutuksen käytäntöjä uudella toimintakäsikirjalla

Se toimii arjen käsikirjana henkilöstölle ja tuo johdonmukaisuutta päätöksentekoon.

Oma Hämeellä yhtenäistetään kuntoutuksen käytäntöjä uudella toimintakäsikirjalla

Oma Hämeellä yhtenäistetään kuntoutuksen käytäntöjä uudella toimintakäsikirjalla

UUTINEN / 03.06.2025

Se toimii arjen käsikirjana henkilöstölle ja tuo johdonmukaisuutta päätöksentekoon.

Oma Hämeellä yhtenäistetään kuntoutuksen käytäntöjä uudella toimintakäsikirjalla

UUTINEN / 03.06.2025

Oma Hämeellä yhtenäistetään kuntoutuksen käytäntöjä uudella toimintakäsikirjalla

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on valmistunut Kuntoutustyöryhmien toimintakäsikirja, joka kokoaa yhteen kuntoutuksen palveluprosessit ja ohjeistuksen niin lasten kuin aikuisten osalta. Käsikirja tarjoaa ammattilaisille selkeät suuntaviivat asiakaslähtöiseen, vaikuttavaan ja yhdenvertaiseen kuntoutukseen.

Uusi toimintakäsikirja tukee lääkinnällisen kuntoutuksen suunnitelmallista toteuttamista, moniammatillisten kuntoutustyöryhmien toimintaa sekä palveluseteli- ja maksusitoumuskäytäntöjen sujuvuutta. Samalla se vahvistaa yhteistyötä eri kuntoutustoimijoiden kesken.

– Kuntoutuksen toimintakäsikirja luo perustan sujuvalle yhteistyölle ja varmistaa, että asukkaamme saavat oikea-aikaista, tarpeisiin vastaavaa tukea. Yhteinen linja hyödyttää sekä asiakasta että ammattilaista, toteaa kuntoutuspalveluiden Virpi Kröger.

Toimintakäsikirjan tarkoituksena on varmistaa alueen asukkaille selkeät ja tasalaatuiset kuntoutuspalvelut. Se toimii arjen käsikirjana henkilöstölle ja tuo johdonmukaisuutta päätöksentekoon.

Lääkäri kirjoittaa tietokoneella. Vieressä on punainen sydän.
UUTINEN
28.04.2025

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen

Chat aloittaa toimintansa 2.5. alkaen.

Lääkäri kirjoittaa tietokoneella. Vieressä on punainen sydän.

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen

UUTINEN / 28.04.2025

Chat aloittaa toimintansa 2.5. alkaen.

Lääkäri kirjoittaa tietokoneella. Vieressä on punainen sydän.

UUTINEN / 28.04.2025

Oma Hämeen uusi Terveys-chat kokoaa asiantuntijat yhteen

Kantahämäläiset saavat toukokuussa käyttöönsä entistä sujuvamman ja selkeämmän reitin terveyspalveluihin, kun Oma Hämeen useita chat-palveluita yhdistetään Terveys-chatiksi 2.5.2025 alkaen. Uusi palvelu kokoaa sairaanhoitajan, fysioterapian, mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä suun terveydenhuollon chatit yhden digitaalisen oven taakse.

– Muutoksen myötä chat-palveluissa asioiminen selkeytyy, ja potilaamme ohjautuvat sopivalle ammattilaiselle aiempaa tehokkaammin, kertoo Digitaalisen sote-keskuksen apulaisylilääkäri Tomi Roine.

Kantahämäläiset voivat olla yhteydessä Terveys-chattiin kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa. Jos sinulla on kuitenkin nimetty omalääkäri tai omahoitaja, suosittelemme olemaan ensisijaisesti yhteydessä suoraan oman terveysasemasi tiimiin, jotta hoidon sujuvuus ja jatkuvuus saadaan varmistettua. Voit silti olla yhteydessä myös chatin kautta esimerkiksi satunnaisissa asioissa.

Oirekysely varmistaa sopivan ammattilaisen nopeasti

Terveys-chat alkaa joko oirekyselyn täyttämisellä tai valitsemalla ajanvaraukseen liittyvät asiat.

Jos täytät oirekyselyn, sinut ohjataan suoraan sopivan terveydenhuollon ammattilaisen luo. Kyselyllä varmistetaan, että saat apua juuri oikealta taholta – tehokkaasti ja ilman turhaa odottelua.

Jos asiasi koskee ajanvarausta, voit valita ajanvaraukseen liittyvät asiat suoraan aloitusvalikosta.

Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–20 ja sen ammattilaiset ovat tavoitettavissa seuraavasti:
•    Sairaanhoitaja ja lääkäri: ma–pe klo 8–20
•    Mielenterveys- ja päihdepalvelut: ma–pe klo 13–15
•    Fysioterapia: ma–pe klo 8–15
•    Suun terveydenhuolto: ma–pe klo 8–14

Jos asioit ammattilaisen paikallaoloajan ulkopuolella, kiireellinen asia ohjautuu sairaanhoitajalle. Kiireettömissä asioissa voit tallentaa täyttämäsi oirekyselyn ja palata chattiin, kun asiaa hoitava ammattilainen on paikalla. 

Kun Terveys-chat on kiinni, voit kuitenkin täyttää oirekyselyn. Kysely ohjaa ottamaan yhteyttä päivystykseen tai hätänumeroon, jos se toteaa asian olevan kiireellinen. Muussa tapauksessa oirekysely nopeuttaa asioinnin aloittamista, kun palaat chattiin sen aukioloaikana. 

Terveys-chatissa voit asioida myös toisen henkilön, esimerkiksi lapsen, puolesta, kun valtuutus on tehty Suomi.fi-verkkopalvelussa.

Lue lisää toisen puolesta asioinnista

Asiointimäärät jatkuvassa kasvussa – suosio kertoo tarpeesta

Chat-palvelun käyttö on yli kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana, ja kasvu jatkuu yhä. Tämä kertoo, että digitaalinen terveydenhuollon asiointikanava vastaa asiakkaiden odotuksiin tai tarpeisiin.

– Chatissa hoidamme tällä hetkellä erityisen paljon esimerkiksi siitepölyallergiasta kärsiviä, Roine kertoo ajankohtaisista tarpeista.

Chatin ruuhka-ajat osuvat usein varhaisiin aamuihin, joten asiakkaita kannustetaan ottamaan yhteyttä mahdollisuuksien mukaan myöhemmin päivällä. Kokeneet ammattilaiset hoitavat asiakkaan asian sujuvasti ja tehokkaasti chatin aikana. Fyysistä vastaanottokäyntiä ei monissa tapauksissa tarvita. 

Terveys-chat on osa laajempaa digipalveluiden kokonaisuutta

Terveys-chat ja muut Oma Hämeen chatit, eli neuvola-chat, aikuissosiaalityön chat ja info-chat, ovat osa Oma Hämeen digipalvelukokonaisuutta. Digipalveluiden tarkoituksena ei ole korvata perinteisiä palveluita, vaan toimia rinnakkaisena ja helppona väylänä laadukkaiden palveluiden piiriin.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen digipalvelut ovat kätevimmin käytettävissä Oma Häme -sovelluksella tai kirjautumalla asiointipalveluun Oma Hämeen verkkosivustolla osoitteessa omahame.fi. Chatin voi aloittaa myös jokaiselta sivulta Oma Hämeen verkkosivustolla. 

Lue lisää Oma Hämeen digipalveluista
Lue lisää Oma Häme -sovelluksesta


Euroopan unionin rahoittama.

Apuvälineitä.
UUTINEN
31.03.2025

Forssan seudun apuvälineyksikön aukioloajat muuttuvat 7.4. alkaen

Uudet aukioloajat ovat ma klo 9–12, ti–ke klo 12–15 ja to klo 9–12.

Apuvälineitä.

Forssan seudun apuvälineyksikön aukioloajat muuttuvat 7.4. alkaen

UUTINEN / 31.03.2025

Uudet aukioloajat ovat ma klo 9–12, ti–ke klo 12–15 ja to klo 9–12.

Apuvälineitä.

UUTINEN / 31.03.2025

Forssan seudun apuvälineyksikön aukioloajat muuttuvat 7.4. alkaen

Uudet aukioloajat 7.4. alkaen ovat ma klo 9–12, ti–ke klo 12–15 ja to klo 9–12. Muina aikoina yksikkö on avoinna ajanvarauksella.
 
"Apuvälineiden tarve on viime vuosina lisääntynyt väestön ikääntymisen vuoksi. Uusilla aukioloajoilla on tarkoitus varmistaa hyvän ja tarpeen mukaisen asiakaspalvelun varmistaminen ", kuntoutuksen tulosaluejohtaja Virpi Kröger kertoo. 
 
Apuvälineyksikön työntekijöiden työhön liittyy lainaamon asiakastyön lisäksi kotikäyntejä, apuvälineiden tilausta, varastointia, korjausta ja puhdistusta sekä uuden apuvälineen valmistelua asiakkaiden käyttöön.

Forssan seudun apuvälineyksikkö 

Forssan seudun apuvälineyksiköstä voi lainata liikkumista ja päivittäisiä toimintoja helpottavia apuvälineitä lyhyt- ja pitkäaikaiseen käyttöön sekä omaksi. Apuvälinepalvelu on kaikille kuntalaisille maksutonta.
 
Jos tarvitset apuvälineitä, voit olla suoraan yhteydessä apuvälineyksikköön.
 
Osoite: Korkeavahan terveysasema, Linikkalankatu 2, 30100 Forssa
 
Puhelin: 036 293 227 
Voit jättää takaisinsoittopyynnön ympäri vuorokauden. Vastaamme yhteydenottoihin arkiaikoina.
 
Tekstiviestinumero kuulo- ja puhevammaisille ja tulkkausta tarvitseville: 040 629 6232                                                                       


Lue lisää apuvälinepalveluistamme