Ptv Service Display

Kiireetön hoito terveysasemilla

Kiireettömiin terveysasioihin saat apua terveysasemalta. Arvioimme ensin, kuinka nopeasti tarvitset hoitoa. Sen jälkeen ohjaamme sinut oikealle ammattilaiselle, kuten lääkärille, hoitajalle tai fysioterapeutille.

Toimi näin

Valitse sinulle sopivin vaihtoehto:

1. Ota yhteyttä Terveys-chattiin tai soita oman alueesi kiireettömään Ensilinjaan, jos:

  • sinulla ei ole nimettyä omaa lääkäriä tai hoitotiimiä
  • olet yhteydessä terveyspalveluihin harvoin tai ensimmäistä kertaa
  • et tiedä, mihin muualle ottaisit yhteyttä.

2. Soita oman terveysasemasi tiimin numeroon, jos

  • sinulla on nimetty omalääkäri ja omahoitaja
  • jos olet hattulalainen.

3. Jos sinulla on uusi ilman tapaturmaa alkanut lihas- tai niveloire, ota yhteyttä Terveys-chattiin tai soita kuntoutuksen Ensilinjaan fysioterapeutille.

Esitietokysely ennen vastaanottoa

Jos varaamme sinulle ajan kiireettömään hoitoon, saat tekstiviestin. Viestissä pyydämme, että täytät esitietokyselyn verkossa ennen vastaanottoa.

Esitietokyselyn löydät Oma Häme -sovelluksesta tai tietokonetta käyttäessäsi kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Asioinnin sujuvoittamiseksi, toivomme sinun täyttävän kyselyn ensisijaisesti joko sovelluksen tai asiointipalvelun kautta. Tarvittaessa voit täyttää kyselyn myös paikan päällä ennen vastaanottoa tai tulostaa lomakkeen täytettäväksi Oma Hämeen sivuilta.

Reseptin uusiminen

Uusi reseptisi ensisijaisesti Kelan sähköisessä OmaKanta-palvelussa. Lisätietoa reseptin uusimisesta löydät alempaa kohdasta "reseptin uusiminen".

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, digitaaliset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Etsi alueelta

  • Valitse paikkakunta
  • Forssa
  • Hattula
  • Hausjärvi
  • Humppila
  • Hämeenlinna
  • Janakkala
  • Jokioinen
  • Loppi
  • Riihimäki
  • Tammela
  • Ypäjä
Asioi digitaalisesti

Kun valitset paikkakunnan, tiedät kuinka asioida digitaalisesti.

Soita

Kun valitset paikkakunnan, saat esiin etsimäsi puhelinnumerot.

Katso toimipisteet

Kun valitset paikkakunnan, saat tietää palvelupaikat.

Täytä lomake

Kun valitset paikkakunnan, näet asioinnin lomakkeet.

Löydä lisätietoa verkosta

Kun valitset paikkakunnan, näet mistä löydät lisätietoa.

Palvelu on tarkoitettu kaikille Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille ja niille, jotka ovat valinneet hyvinvointialueen terveysaseman tai sairaalan asiointipaikakseen.

Työterveyshuollon asiakkaat ja YTHS:n opiskelijaterveydenhuollon asiakkaat voivat olla ensisijaisesti yhteydessä työ- tai opiskelijaterveydenhuoltoon.

Palveluhinnaston mukainen käyntimaksu peritään kolmelta ensimmäiseltä lääkärikäynniltä kalenterivuodessa yli 18-vuotiailta. Hoitajakäynnit ovat maksuttomia. Peruuttamattomasta poisjäännistä peritään käyttämättä jääneen ajan maksu.

Linkki Terveys-chatiin

Kiireetön hoito terveysasemilla: usein kysytyt kysymykset

Etsitkö vastauksia näihin kysymyksiin? 

Perusterveydenhuollon avopalveluissa on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli. Mallissa on alkuvaiheessa tunnistettu asiakkaat, jotka hyötyvät erityisesti omalääkäristä ja omahoitajasta.

Voit tarkistaa oman tiimisi tältä sivulta valitsemalla kuntasi ja avaamalla puhelinnumerovalikon kohdasta ”soita”. 

Voit tarkistaa sinulle varatun vastaanottoajan Oma Häme -sovelluksesta tai kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa tämän sivun yläreunasta (kohta ”Kirjaudu”).

Voit perua ajan soittamalla oman terveysasemasi tiiminumeroon tai oman alueesi kiireettömään Ensilinjaan. 

Aiheeseen liittyviä linkkejä: kiireetön hoito terveysasemalla

Sisältöjulkaisija

Nainen istuu sohvalla ja kirjoittaa chat-viestiä kännykällä.
ARTIKKELI
26.01.2024

5 vinkkiä etävastaanotolle

Mietitkö voisiko terveyshuolesi hoitaa etänä? Lue vinkit etävastaanotolle.

Nainen istuu sohvalla ja kirjoittaa chat-viestiä kännykällä.

5 vinkkiä etävastaanotolle

ARTIKKELI / 26.01.2024

Mietitkö voisiko terveyshuolesi hoitaa etänä? Lue vinkit etävastaanotolle.

Nainen istuu sohvalla ja kirjoittaa chat-viestiä kännykällä.

ARTIKKELI / 26.01.2024

5 vinkkiä etävastaanotolle

Iskikö silmätulehdus mökillä, mutta matka terveysasemalle on pitkä? Ilmestyikö lapselle ihottumaa ja haluaisit saada ammattilaisen arvion helposti kuvan lähettämällä? Monet terveydenhuollossa tehtävistä käynneistä ja yhteydenotoista on mahdollista toteuttaa etävastaanottona chatin kautta. 

  1. Älä epäröi ottaa yhteyttä. Jos mietit, tarvitsetko ammattilaisen apua vai riittävätkö kotikonstit, tee joko Omaolon oirearvio osoitteessa omaolo.fi tai ota yhteys chatin kautta. Chatit sekä linkityksen Omaoloon löydät Oma Häme -sovelluksesta tai kirjautumalla osoitteessa omahame.fi. Ammattilainen arvioi voiko asiasi hoitaa etänä ja ohjaa tarvittaessa oikeanlaisen avun piiriin. 
  2. Vältä aamuruuhka. Sairaanhoitaja-chatissa voi olla ruuhkaa aamuisin. Muista, että chat on auki arkisin kello 8–15, eli asia hoituu myös iltapäivästä. Keskimääräinen odotusaika chat-keskusteluun on noin minuutti.
  3. Täytä pyydetyt esitietolomakkeet. Sairaanhoitaja-chatissa ohjaudut tunnistautumisen jälkeen esitietolomakkeelle. Ennen etävastaanottoa täytetty lomake nopeuttaa asiointia entisestään. 
  4. Ota kuva oireestasi ja varmista, että löydät kuvan helposti. Kuva voi auttaa esimerkiksi ihottuma- ja silmätulehdustapauksissa. 
  5. Muista, että voit asioida myös läheisesi puolesta. Jotta voit asioida läheisesi puolesta, sinulla tulee olla suomi.fi-valtuutus yli 18-vuotiaan läheisesi asioiden hoitoon ennen etävastaanottoa. Lue lisää suomi.fi-valtuuksista

Euroopan unionin rahoittama.

UUTINEN
31.10.2023

Oma Hämeen mobiilisovellus on nyt ladattavissa

Juuri julkaistu sovellus mahdollistaa etäasioinnin helposti ja nopeasti.

Oma Hämeen mobiilisovellus on nyt ladattavissa

UUTINEN / 31.10.2023

Juuri julkaistu sovellus mahdollistaa etäasioinnin helposti ja nopeasti.

UUTINEN / 31.10.2023

Oma Hämeen mobiilisovellus on nyt ladattavissa

Oma Häme -sovellus on nyt ladattavissa App Storesta ja Google Playsta. Asukkaat voivat käyttää palvelua myös verkkoselaimen kautta kirjautumalla sisään omahame.fi -sivun oikeasta yläkulmasta. Lisätietoja ja ohjeita löytyy osoitteesta omahame.fi/sovellus.

Sovelluksen kautta voi tarkastella omia ajanvarauksia, laboratoriotuloksia sekä ammattilaisten kirjauksia. Juuri nyt sovelluksen kautta voi varata influenssa- ja koronarokotukseen. Sovelluksella asukkaat voivat olla turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen videoyhteyden tai chatin välityksellä. Sovelluksella voi myös hakea tietoa oman hyvinvoinnin ja terveyden tueksi. Mobiilisovellus mahdollistaa myös asioinnin läheisen tai lapsen puolesta.

– Asukkaiden selkeänä toiveena on ollut saada käyttöönsä mobiilisovellus, josta saa kokonaisvaltaisen ja kohdistetun käyttökokemuksen, projektipäällikkö Johanna Rauhala kertoo. 

Uusi mobiilisovellus täydentää jo hyvinvointialueella käytössä olevia digiratkaisuja. Oma Hämeen sairaanhoitaja- ja neuvola-chateja voi käyttää nyt myös mobiilisovelluksen kautta. Sairaanhoitaja-chatissa voi ottaa yhteyttä, jos oire tai vaiva ei edellytä tutkimista paikan päällä. Neuvoloiden chat-palveluissa voi hoitaa pikkulapsiarkeen, raskauteen, ehkäisyasioihin tai perhesuunnitteluun liittyviä asioita.

Asukkaat ja ammattilaiset mukana kehittämässä

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen strategisena tavoitteena on tarjota uudenaikaisia digipalveluita osana sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisuutta. Digipalveluiden kehittäminen tukee myös hyvinvointialueen tavoitteita toiminnan tehostamisesta sekä tuottavuuden ja vaikuttavuuden lisäämisestä. Oma Häme on yksi ensimmäisistä hyvinvointialueista, joka on ottanut oman sovelluksen käyttöön.

Mobiilisovelluksen kehittäminen on aloitettu Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä kesällä 2022. Kehittämistä on tehty alusta lähtien yhdessä hyvinvointialueen asukkaiden ja ammattilaisten kanssa, koko hyvinvointialueen palvelut huomioiden.

– Olemme halunneet varmistaa, että mobiilisovellus kokoaa sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisuuden ja on aidosti käyttäjälähtöinen ja käytettävyydeltä korkeatasoinen. Haluamme, että se hyödyntää kansallisia digipalveluita sekä tukee Oma Hämeen prosesseja ja asiakasohjausta, Rauhala kertoo. 

Kehittämistyössä on ollut alusta saakka Oma Hämeen inhouse-yhtö Istekki alihankkijansa Digian kanssa.

Oma Häme jatkaa sovelluksen kehittämistä edelleen ja sitä myös uudistetaan säännöllisillä päivityksillä. Jatkossa sovelluksen on tarkoitus tukea myös uuden ASSI-sairaalan toimintaa ja potilasohjausta.

Käyttäjät voivat antaa palautetta sovelluksesta ja sen käytöstä sovelluksen kautta. Anna palautetta – nappi löytyy sovelluksen Asiointi-osiosta.

Oma Hämeen sovellus pähkinäkuoressa

 


 


Sovellus on ladattavissa App Storesta ja Google Playsta. Palvelua voi käyttää myös verkkoselaimen kautta kirjautumalla osoitteessa omahame.fi. Lisätietoja löytyy osoitteesta omahame.fi/sovellus.

Nopea ja turvallinen 

Tunnistaudu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, kun otat sovelluksen käyttöön. Jatkossa pystyt kirjautumaan sovellukseen helposti PIN-koodilla, kasvojentunnistuksella tai sormenjäljellä. 

Lataamalla Oma Häme -sovelluksen, pääset:
•    Tarkastamaan omia tapahtumiasi, ajanvarauksiasi ja menneiden vastaanottojen asiantuntijan kirjauksia 
•    Hallinnoimaan ajanvarauksiasi 
•    Varaamaan rokotusajan 
•    Asioimaan etäyhteydellä chatin tai videovastaanoton kautta 
•    Ylläpitämään omaa lääkelistaasi 
•    Täyttämään Omaolo-oirearvion
•    Käyttämään OmaHoito-palvelua 
•    Seuraamaan sinulle sopivaa palvelupolkua 
 
Sovelluksella voit myös asioida alle 10-vuotiaan lapsen tai toisen puolesta suomi.fi-valtuutuksen turvin. 10–17 -vuotiaiden lasten puolesta asiointi tulee käyttöön vuodenvaihteessa.  

OmaHoito-palvelu 

Voit arvioida oireitasi Omaolo-oirearviolla sekä tehdä itsenäisesti valmennuksia. Pääset käyttämään OmaHoito-tietopankkia hakemalla luotettavaa tietoa Duodecimin Terveyskirjastosta. Palvelussa pystyt tallentamaan sinulle tärkeät tiedot suosikeiksi ja palaamaan niihin nopeasti oikopolkujen kautta. Palvelupolulla voit seurata oman elämäntilanteesi palveluita ja etenemistä.

'Euroopan unionin rahoittama.

Kysy neuvoa asiakaspalvelu-chatissa!
UUTINEN
18.03.2024

Oma Hämeen uusi asiakaspalvelu-chat osoitti heti tarpeellisuutensa

Maaliskuun alkuun mennessä chatissa on palveltu jo yli 700 asiakasta. 

Kysy neuvoa asiakaspalvelu-chatissa!

Oma Hämeen uusi asiakaspalvelu-chat osoitti heti tarpeellisuutensa

UUTINEN / 18.03.2024

Maaliskuun alkuun mennessä chatissa on palveltu jo yli 700 asiakasta. 

Kysy neuvoa asiakaspalvelu-chatissa!

UUTINEN / 18.03.2024

Oma Hämeen uusi asiakaspalvelu-chat osoitti heti tarpeellisuutensa

Oma Häme vahvisti digitaalisten palveluidensa valikoimaa 23.1., kun asiakaspalvelu-chatin toiminta pyörähti käyntiin.

Näissä asioissa asiakaspalvelu-chat auttaa

Chat-palvelussa asukkaat voivat kysyä palveluneuvonnan ammattilaisilta esimerkiksi verkkosivuihin, Oma Häme -sovellukseen tai yhteystietoihin liittyviä asioita. 

Chatissa ei käsitellä potilastietoja, ajanvarauksiin tai laskutukseen liittyviä asioita eikä anneta ohjausta ja neuvontaa terveyteen tai elämäntilanteeseen liittyen.

 Asiakaspalvelu-chat on osoittanut tarpeellisuutensa jo ensimmäisten viikkojen aikana: siellä on palveltu maaliskuun alkuun mennessä jo yli 700 asiakasta. 

– Kysymyksiä on tullut laidasta laitaan, esimerkiksi yhteystiedoista ja digitaalisista lomakkeista. Palveluneuvonnan ammattilaiset vielä hieman harjoittelevat asiakaspalvelua uuden kanavan kautta. Pyrimme muun muassa asiakaspalautteiden pohjalta kehittämään palvelua mahdollisimman toimivaksi, projektipäällikkö Tiina Nikkanen kertoo. 

Avoinna arkisin klo 9–15

Palvelu on avoinna arkisin klo 9–15 ja siihen pääsee sovelluskaupasta ladattavan Oma Häme -sovelluksen kautta tai aloittamalla chatin osoitteessa omahame.fi. Jonotusaika chatiin on keskimäärin kolme minuuttia ja chat-keskustelun kesto keskimäärin hieman yli yhdeksän minuuttia. 

Oma Häme kehittää digitaalisia palveluitaan aktiivisesti vuoden 2024 aikana: Digitaalisen sote-keskuksen palvelut laajenevat mielenterveys-, päihde- ja kuntoutuspalveluiden chateilla. Lisäksi sairaanhoitaja-chatin aukioloaikoja laajennetaan kevään aikana. Digipalveluiden tarkoituksena ei ole korvata fyysisiä vastaanottoja, vaan ne toimivat vaihtoehtoisina väylinä laadukkaiden palveluiden piiriin. 

Euroopan unionin rahoittama.

Kysy neuvoa asiakaspalvelu-chatissa.