Murupolku
Navigointivalikko
Digitaalisten palveluiden vastaanottomaksut
Hoitopuhelulla voidaan korvata vastaanottokäynti ja ne kerryttävät maksukattoa. Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.
Fyysisen vastaanottokäynnin korvaava hoitopuhelu terveyskeskuksessa lääkärin kanssa
- 28,20 €/hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä.
Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Fyysisen vastaanottokäynnin korvaava hoitopuhelu erikoissairaanhoidossa
- 66,70 € / hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä
Aikuissosiaalityön chat on maksuton. Keskustelu voidaan suostumuksellasi tarvittaessa siirtää terveydenhuollon ammattilaiselle, joka voi arvioida lääkäripalvelujen tarvetta.
Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. sekä terveyskeskuskäynnit että etävastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Fysioterapeutin chat maksuton, ellei chatia siirretä lääkärille.
Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Lääkärin chat, videovastaanotto tai hoitopuhelu maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä.
Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat on maksuton.
Neuvola-chat on maksuton, ellei chatia siirretä lääkärille.
Lääkärin chat tai videovastaanotto maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan chat maksuton, ellei chatia siirretä lääkärille.
Lääkärin chat tai videovastaanotto maksaa 28,20 €/vastaanotto 18 vuotta täyttäneiltä. Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, Hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana.
Suun terveydenhuollon chatissa asioiminen on maksutonta.
Yhteystietokortti: asiakaslaskutuksen ensilinja
Asiakaslaskutuksen neuvonta
Asiakaslaskutuksen ensilinjasta saat ohjausta ja neuvontaa laskuusi tai asiakasmaksuihin liittyvissä kysymyksissä. Voit joko soittaa asiakaslaskutuksen ensilinjaan tai lähettää sähköpostia. Älä laita sähköpostiin henkilötietojasi.
Puh. 03 629 3179 (ma–pe klo 9–14)
Sähköposti: asiakasmaksut(at)omahame.fi
Ikäihmisten asiakaslaskutuksen ja maksupäätöksiin liittyvissä asioissa ole yhteydessä ikäihmisten laskutuspalveluun. Laskutuspalvelun yhteystiedot löydät ikäihmisten asiakasmaksujen sivuilta.
Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista
Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista
Hoitopuhelu korvaa fyysisen käynnin vastaanotolla. Hoitopuhelussa ammattilainen keskustelee kanssasi esimerkiksi voinnistasi, oireistasi, mahdollisista tutkimuksista, lääkityksistä ja jatkosuunnitelmasta.
Hoitopuhelua varten sinulle varataan aika etukäteen. Näin pystyt varautumaan hoitopuheluun ja vastaamaan siihen rauhallisessa ympäristössä.
Hoitopuheluiden asiakasmaksut
Hoitopuhelun asiakasmaksu kerryttää maksukattoa.
Hoitopuhelu terveyskeskuslääkärin kanssa
- 28,20 €/hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä.
Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana. Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.
Hoitopuhelu terveyskeskuksen sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan kanssa
Hoitajien hoitopuhelut ovat terveyskeskuksessa aina maksuttomia.
Hoitopuhelu erikoissairaanhoidossa
Erikoissairaanhoidossa hoitopuheluista peritään vastaava maksu kuin poliklinikkakäynneistä.
- 66,70 € / hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä
Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.
Missä tilanteessa asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää se perimättä?
Voimme alentaa asiakasmaksuasi tai jättää sen perimättä, jos maksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentuloa tai lakisääteistä elatusvelvollisuutta.
Alentamista tai perimättä jättämistä voit hakea:
- sosiaalihuollon maksuista sekä
- tulojesi mukaan määräytyvistä terveydenhuollon maksuista, kuten pitkäaikaisen laitoshoidon maksuista.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle on määritelty yhtenäiset alentamisen ja perimättä jättämisen perusteet. Voit tarkastella alentamisen ja perimättä jättämisen perusteita kuten huomioitavia tuloja, menoja ja varallisuusrajoja asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ohjekirjasta.
Asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ohjekirja (pdf)
Missä tilanteessa ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä?
Terveydenhuollon niin kutsutuista tasasuuruisista, maksukattoon sisältyvistä asiakasmaksuista ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä.
Terveydenhuollon tasasuuruisia maksuja ovat mm.:
- terveyskeskuksen, suun terveydenhuollon
- lyhytaikaisen laitoshoidon
- vieroitushoidon ja
- fysioterapian käyntimaksut.
Pitkäaikaisen palvelun kuukausimaksun alennus on voimassa päätökseen merkityn ajan. Mikäli tarvitset pitkäaikaisen palvelun maksuun alentamista tai perimättä jättämistä päätökseen merkityn ajan jälkeen, sinun tulee tehdä uusi hakemus maksun alentamisesta.
Kun haluat hakea alentamista tai perimättä jättämistä pitkäaikaisen palvelun kuten laitoshoidon tai asumispalvelun kuukausimaksuun, toimi näin:
1. Täytä alla oleva lomake huolellisesti.
2. Liitä mukaan kaikki lomakkeella edellytetyt liitteet. Voit toimittaa hakemuksesi liitteineen Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamoon alla olevan linkin kautta:
Halutessasi voit toimittaa hakemuksen liitteineen myös postitse osoitteeseen:
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamo
PL 39
13101 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Viipurintie 1–3, 13200 Hämeenlinna
Ennen maksujesi alentamista sinun tulee olla hakenut kaikkia sinulle kuuluvia etuuksia Kelasta (ei koske perustoimeentulotukea).
Sinulla on oikeus hakea oikaisua terveydenhuollon ja sosiaalihuollon tasamaksuihin, jotka peritään kaikilta asiakkailta saman suuruisina. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi hammashoidon maksut, sairaalan tai hoitolaitoksen hoitopäivämaksut, poliklinikkamaksut ja maksulliset vastaanottokäynnit. Terveydenhuollon tasamaksusta ei voi kuitenkaan hakea oikaisua sillä perusteella, että laskun maksaminen vaarantaisi toimeentulosi edellytyksiä. Oikaisua voi hakea terveydenhuollon tasamaksusta, jos maksussa on virhe tai jos maksu on aiheeton.
Jos sinulla on kysyttävää saamastasi laskusta, voit olla ensisijaisesti yhteydessä palvelun antaman yksikön laskuttajaan. Yhteystiedot löytyvät saamastasi laskusta. Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon laskuasia on selvitettävissä puhelimitse, kirjallista oikaisuvaatimusta ei tarvita ja lasku pystytään oikaisemaan ilman Kanta-Hämeen hyvinvointialueen yksilöasioiden jaoston käsittelyä.
Tarkista ennen oikaisun hakemista, että laskussasi on kyse tasamaksusta. Tulosidonnaiset maksut eivät ole tasamaksuja. Tulosidonnaiseen maksuun voit hakea oikaisua maksupäätökseen. Olet saanut oikaisuvaatimusohjeet päätöksen yhteydessä. Jos sinulla on kysyttävää saamastasi maksupäätöksestä, voit olla ensisijaisesti yhteydessä päätöksentekijään. Yhteystiedot ovat saamassasi päätöksessä.
Käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä palvelusta voidaan periä 18 vuotta täyttäneiltä 56,70 €, jos olet ilman hyväksyttävää syytä jättänyt saapumatta varatulle ajalle tai asianomaiseen palveluyksikköön, etkä ole ennalta peruuttanut vastaanottoaikaa tai palvelua. Maksu peritään ennalta peruuttamattomien terveydenhuollon palveluiden lisäksi palvelusta, joka olisi muutoin maksuton.
Maksu peritään kuitenkin vain, jos maksun perimistä ei ole pidettävä kohtuuttomana ja hyvinvointialue on varauksen yhteydessä ilmoittanut mahdollisuudesta periä tässä tarkoitettu maksu sekä antanut ohjeet ajan tai paikan peruuttamiseksi ennalta.
Tulosidonnaiset maksut määräytyvät maksukyvyn mukaan. Ne perustuvat sinun tai sinun ja puolisosi yhteenlaskettuihin tuloihin. Tulosidonnaisen asiakasmaksun määrittämistä varten tarvitsemme tiedot tuloistasi ja menoistasi.
Tuloselvityslomakkeet postitetaan tai annetaan sinulle, kun päätös palvelusta on tehty.
Usein kysytyt kysymykset laskuista
Usein kysytyt kysymykset laskuista
Maksulle voidaan myöntää maksuaikaa korkeintaan 90 vrk. Jos tarvitset laskusi maksamiseksi maksuaikaa, pyydä sitä ennen laskun eräpäivää. Eräpäivän jälkeen saapuneita maksuaikapyyntöjä emme enää myönnä.
Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, saat maksumuistutuksen perintätoimistolta. Perintää hoitaa Revire Oy.
Haluatko siirtää vuonna 2024 saamasi palvelun laskun eräpäivää?
Jos haluat siirtää vuonna 2024 saamasi palvelun laskun eräpäivää, soita Sarastian asiakaspalveluun.
Sarastian asiakaspalvelu
020 639 9400 (arkisin klo 8–14)
Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.
Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin
Haluatko siirtää vuonna 2025 saamasi palvelun laskun eräpäivää?
Jos haluat siirtää vuonna 2025 saamasi palvelun laskun eräpäivää, voit olla yhteydessä Provinciaan sähköisen asioinnin kautta.
Siirry tästä Provincian sähköiseen asiointiin
Voit myös soittaa Provincian asiakaspalveluun 03 821 4019 (arkisin klo 8–15.30).
Jos haluat lisätietoja saamastasi laskusta, ole yhteydessä palvelun antaman yksikön laskuttajaan. Yhteystiedot löytyvät saamastasi laskusta.
Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, se siirtyy perintätoimiston hoidettavaksi.
Perintätoimisto (Revire) lähettää ensin maksumuistutuksen, tämän jälkeen maksukehoituksen.
Jos lasku on jo siirtynyt perintätoimiston hoidettavaksi, et voi enää maksaa alkuperäistä laskua.
Ole yhteydessä Reviren asiakaspalveluun, jos tarvitset lisätietoa maksumuistutuksista ja maksuvaatimuksista.
Jos saamassasi laskussa on virheitä, soita laskulla näkyvään puhelinnumeroon.
Tarvitsetko kopion vuonna 2024 saamasi palvelun laskusta?
Jos tarvitset kopion vuonna 2024 saamasi palvelun laskusta, voit olla yhteydessä Sarastian asiakaspalveluun.
Sarastian asiakaspalvelu
020 639 9400 (arkisin klo 8–14)
Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.
Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin
Tarvitsetko kopion vuonna 2025 saamasi palvelun laskusta?
Jos tarvitset kopion vuonna 2025 saamasi palvelun laskusta, voit olla yhteydessä Provinciaan sähköisen asioinnin kautta.
Siirry tästä Provincian sähköiseen asiointiin
Voit olla myös yhteydessä Provinciaan sähköpostilla myyntireskontra.khhva@provincia.fi tai soittaa Provincian asiakaspalveluun 03 821 4019 (arkisin klo 8–15.30).
Jos et ole varma onko sinulla maksamattomia asiakasmaksuja, ole ensisijaisesti yhteydessä Sarastian asiakaspalveluun.
Sarastian asiakaspalvelu
020 639 9400 (arkisin klo 8–14)
Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.
Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin
1.2.2025 alkaen ole yhteydessä Provincian asiakaspalveluun
Jos et ole varma onko sinulla maksamattomia asiakasmaksuja, ole 1.2.2025 alkaen yhteydessä Provincian asiakaspalveluun. Voit olla yhteydessä Provinciaan sähköisen asioinnin kautta.
Siirry tästä Provincian sähköiseen asiointiin
Voit olla myös yhteydessä Provinciaan sähköpostilla myyntireskontra.khhva@provincia.fi tai soittaa Provincian asiakaspalveluun 03 821 4019 (arkisin klo 8–15.30).
Lomakkeet -linkki asiakasmaksusivuille
Asiakasmaksujen lomakkeet
Alla löytyvällä lomakkeella voit hakea sosiaalihuollon palvelun asiakasmaksun ja terveydenhuollon maksukyvyn mukaan määräytyneen asiakasmaksun huojentamista.
Pdf-lomakkeen voit palauttaa postitse tai turvasähköpostilla.