Murupolku
Navigointivalikko
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutiset
Potilaan oikeuksien päivä Euroopassa 18.4.2025 – Terveystiedon jakaminen keskiössä
Tänä vuonna huomion keskiössä: terveystiedon jakaminen – yhteinen hyvä vai yksityisyyden riski?

Potilaan oikeuksien päivä Euroopassa 18.4.2025 – Terveystiedon jakaminen keskiössä
UUTINEN / 18.04.2025
Tänä vuonna huomion keskiössä: terveystiedon jakaminen – yhteinen hyvä vai yksityisyyden riski?

UUTINEN / 18.04.2025
Potilaan oikeuksien päivä Euroopassa 18.4.2025 – Terveystiedon jakaminen keskiössä
Potilaan oikeuksien päivää vietetään vuosittain Euroopassa 18. huhtikuuta. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta potilaan oikeuksista sekä edistää avointa keskustelua niihin liittyvistä kysymyksistä. Vuonna 2025 teemapäivän erityishuomio kohdistuu terveystiedon jakamiseen – sen hyötyihin ja haasteisiin.
Moni meistä pysähtyy harvoin pohtimaan, mitä omille terveystiedoille tapahtuu tai kuinka niitä voitaisiin hyödyntää yksilön lisäksi koko yhteiskunnan hyväksi. Tiedon jakaminen voi auttaa kehittämään terveydenhuoltoa, edistää tutkimusta ja parantaa palveluiden laatua. Samalla se herättää kysymyksiä tietosuojasta, potilaan asemasta ja itsemääräämisoikeudesta.
–Tiedon jakaminen voi parhaimmillaan parantaa hoitoa ja tuoda potilaille aivan uudenlaisia mahdollisuuksia. Samalla on tärkeää, että jokainen ymmärtää, mihin hänen tietojaan käytetään ja että häntä kuullaan, sanoo potilasasiavastaava Kirsi Vilpa.
Terveystietojen vastuullinen hyödyntäminen edellyttää luottamusta, läpinäkyvyyttä ja selkeitä käytäntöjä. Eurooppalainen keskustelu keskittyy yhä enemmän siihen, miten tietoa voidaan käyttää potilaiden hyödyksi heidän oikeuksiaan kunnioittaen.
Suomessa potilaan oikeuksia turvaa laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992). Se koskee sekä julkista että yksityistä terveydenhuoltoa, mukaan lukien esimerkiksi sosiaalipalveluissa toteutettu terveyden- ja sairaanhoito. Oikeuksien toteutuminen ei kuitenkaan perustu pelkästään lainsäädäntöön, vaan myös arjen käytäntöihin. –Potilaan oikeudet eivät ole pelkkää lainsäädäntöä, ne ovat arjen tekoja, kohtaamisia ja luottamusta. Me potilasasiavastaavat olemme täällä varmistamassa, että oikeudet toteutuvat myös käytännössä, kertoo potilasasiavastaava Tiina Ketola-Mäcklin.
Potilasasiavastaavat tukena tilanteissa
Potilasasiavastaava on puolueeton tukihenkilö, joka neuvoo potilaan oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä, esimerkiksi potilastietojen tarkastamisessa tai oikaisupyynnöissä. Kanta-Hämeen hyvinvointialueella potilasasiavastaavina toimivat Kirsi Vilpa ja Tiina Ketola-Mäcklin. Heidän tavoitteenaan on varmistaa, että potilas tulee kuulluksi ja hänen oikeutensa toteutuvat selkeästi ja oikea-aikaisesti.
Lue lisää potilaan oikeuksista:
omahame.fi – potilaan oikeudet

Kanta-Hämeen keskussairaala jälleen mukana Elossa 24h -sarjassa
Koko tuotantokausi on katsottavissa Yle Areenassa maanantaista 14.4. alkaen.

Kanta-Hämeen keskussairaala jälleen mukana Elossa 24h -sarjassa
UUTINEN / 17.04.2025
Koko tuotantokausi on katsottavissa Yle Areenassa maanantaista 14.4. alkaen.

UUTINEN / 17.04.2025
Kanta-Hämeen keskussairaala jälleen mukana Elossa 24h -sarjassa
Kanta-Hämeen keskussairaala on mukana Elossa 24h -dokumenttisarjan kahdeksannella tuotantokaudella. Koko tuotantokausi on katsottavissa Yle Areenassa maanantaista 14.4. alkaen.
Elossa 24h avaa jälleen ikkunan suomalaiseen terveydenhuoltoon ja sen inhimillisiin kohtaamisiin – potilaiden arkeen, ammattilaisten vastuunkantoon ja elämän käännekohtiin. Ohjelma seuraa tavallisten ihmisten tarinoita viikon jokaisena päivänä eri puolilta Suomea.
Kanta-Hämeen keskussairaala on ollut mukana myös aikaisempina vuosina. Myös tänä vuonna keskiössä ovat aito arki, kiireiset hetket ja herkät tilanteet, joita sairaalan ammattilaiset elävät potilaidensa rinnalla.
– On ilo saada olla jälleen mukana ohjelmassa, joka tekee näkyväksi työmme ytimen: ihmisten kohtaamisen, rinnalla kulkemisen ja ammattitaidon inhimillisessä palveluksessa. Elossa 24h näyttää hetkiä, joissa olemme aidosti ihmistä varten – läsnä ja rinnalla, juuri siinä hetkessä, missä elämää eletään, kertoo Kanta-Hämeen hyvinvointialueen viestintäpäällikkö Elina Lintula.
Osa kansallista yhteisymmärrystä rakentavaa sarjaa
Elossa 24h -sarjaa on kuvattu kahdeksan tuotantokauden ajan, ja se perustuu kansainväliseen Keeping the Nation Alive -formaattiin. Ohjelma on saavuttanut suurimman menestyksensä Suomessa, missä se on edennyt pisimmälle maailmassa. Ohjelmaa on tehty myös Kanadassa, Australiassa ja Norjassa, mutta ainoastaan Suomessa se on saavuttanut näin laajan jatkuvuuden.
Sarjaan osallistuvat kaikki yliopistosairaalat sekä valikoidut sairaalat ja terveydenhuollon yksiköt eri puolilta maata, mukaan lukien Kanta-Hämeen keskussairaala. Sarja kertoo tarinoita Espoosta, Hämeenlinnasta, Rovaniemeltä, Tervolasta, Joensuusta, Varkaudesta ja Joroisilta.
#elossa24h #KantaHämeenKeskussairaala #OmaHäme

Aluevaalitulos on vahvistettu – vain yksi muutos Kanta-Hämeessä
Katso nimilista uusista valtuutetuista.

Aluevaalitulos on vahvistettu – vain yksi muutos Kanta-Hämeessä
UUTINEN / 17.04.2025
Katso nimilista uusista valtuutetuista.

UUTINEN / 17.04.2025
Aluevaalitulos on vahvistettu – vain yksi muutos Kanta-Hämeessä
Aluevaalilautakunta on vahvistanut Kanta-Hämeen vaalituloksen 16. huhtikuuta. Kuntien keskusvaalilautakuntien tekemässä tarkastuslaskennassa alustavaan vaalitulokseen on tullut yksi muutos SDP:n valtuutettuihin.
Sunnuntaina sosialidemokraattien ehdokkaista viimeisenä valtuustoon näytti tulevan valituksi hämeenlinnalainen Terhi Lehtonen. Tarkastuslaskennassa janakkalalaisen Marko Mustialan äänimäärä oli Lehtosta suurempi, joten Mustiala tuli valituksi valtuustoon ja Lehtosesta tuli varavaltuutettu.
Nimilista valituista valtuutetuista ja varavaltuutetuista on alempana tässä artikkelissa. Lista valituista valtuutetuista ja varavaltuutetuista vertausluvuittain (pdf-tiedosto)
Kanta-Hämeessä aluevaltuustossa on 59 valtuutettua. Uudessa aluevaltuustossa tulee istumaan seitsemän eri puolueen valtuutettuja, joista enemmistö on naisia. Uusia valtuutettuja on 23 eli noin 39 prosenttia.
Kanta-Hämeessä äänestysprosentti oli 52. Ensimmäisissä aluevaaleissa, vuonna 2022, äänestysaktiivisuus oli Kanta-Hämeessä 46,6 prosenttia.
Kanta-Hämeen uusi aluevaltuusto aloittaa kautensa 1. kesäkuuta ja järjestäytyy ensimmäisessä kokouksessaan 17.6., jolloin valitaan muun muassa puheenjohtajisto ja aluehallituksen jäsenet.
Kaikkien ehdokkaiden äänimäärät ja kuntakohtaiset äänestysprosentit löytyvät Oikeusministeriön tulos- ja tietopalvelusta.
Valitut aluevaltuutetut
Kansallinen Kokoomus
Isosuo, Juha Hämeenlinna
Lehkonen, Helena Hämeenlinna
Walkamo, Mika Hämeenlinna
Silpola, Veli-Antti Hämeenlinna
Rautio, Sari Hämeenlinna
Bitter, Riku Riihimäki
Saarenmaa, Lotta Forssa
Kankaanmäki, Päivi Hämeenlinna
Järvinen, Satu Forssa
Stråhle, Jarkko Hausjärvi
Sonko, Jessica Riihimäki
Närkki, Aino Riihimäki
Ahonen, Antti Hämeenlinna
Perussuomalaiset
Pullinen, Teijo Hämeenlinna
Honkanen, Pasi Hämeenlinna
Niemi, Pasi Hattula
Lartama, Mika Hämeenlinna
Eriksson, Otto Forssa
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue
Filatov, Tarja Hämeenlinna
Lintonen, Emmi Forssa
Nahkuri, Miia Riihimäki
Alijärvi, Pirjo Janakkala
Taiveaho, Satu Riihimäki
Lepola, Kaisa Forssa
Ranjith Kumar, Prabhakaran Hämeenlinna
Jormanainen, Lauri Riihimäki
Kylliäinen, Kylli Hämeenlinna
Heinonen, Mia Hämeenlinna
Hellstén, Tapani Hämeenlinna
Olkinuora, Piia Hämeenlinna
Järvinen, Piritta Hattula
Nurmi, Silja Riihimäki
Viitanen, Timo Hämeenlinna
Viitanen, Ville Hattula
Fagerström, Salla Hausjärvi
Lax, Minna Jokioinen
Mustiala, Marko Janakkala
Suomen Keskusta
Häggman, Johanna Forssa
Ristavaara, Heini Hausjärvi
Wiisak, Johanna Forssa
Suojala, Leena Hämeenlinna
Taponen, Merja Janakkala
Ruuskanen, Kristiina Hämeenlinna
Saksala, Eija Loppi
Pura, Eero Tammela
Alanko, Matti Ypäjä
Vihreä liitto
Soinikoski, Mirka Hämeenlinna
Vanttaja, Karri Hämeenlinna
Kranni, Maija Forssa
Kolu, Emma Hämeenlinna
Vasemmistoliitto
Hirviniemi, Erja Riihimäki
Reima, Aapo Hämeenlinna
Lehto, Juhani Hämeenlinna
Belik, Minna Riihimäki
Kirkkola-Helenius, Tarja Jokioinen
Viksten, Satu Tammela
Suomen Kristillisdemokraatit (KD)
Räsänen, Päivi Riihimäki
Oikari, Elise Hattula
Syväntö, Vuokko Hämeenlinna
Varavaltuutetut
Kansallinen Kokoomus
Aittola, Eija Riihimäki
Kontturi, Maija Hämeenlinna
Pinomäki, Mari Hämeenlinna
Virtanen, Kalle Hämeenlinna
Riutta, Elina Riihimäki
Voutilainen, Kati Hämeenlinna
Rauhaniemi, Jenni Tammela
Antin, Miia Hattula
Siukola, Lauri Hattula
Yli-Pirilä, Pia Hattula
Tammilehto, Noora Janakkala
Haonperä, Jouko Forssa
Honkavuori, Meiju Hämeenlinna
Perussuomalaiset
Aaltonen, Harri Janakkala
Jaakkola, Tea Forssa
Levaniemi, Jonni Hämeenlinna
Mäkinen, Vesa Hämeenlinna
Kykyri, Sari Riihimäki
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue
Abouessa, Ehab Hämeenlinna
Lehtonen, Terhi Hämeenlinna
Ojamäki-Salminen, Minna-Mari Hämeenlinna
Masalin, Kari Hausjärvi
Kaakinen, Sari Tammela
Lindberg, Maarit Riihimäki
Aitola, Nina Hattula
Koskinen, Tuomas Hämeenlinna
Mattila, Petri Riihimäki
Räsänen, Mikko Riihimäki
Uschanov, Johanna Hämeenlinna
Ahlqvist, Leila Loppi
Lehtonen, Marko Hattula
Taavela, Irma Hämeenlinna
Arminen, Mikko Riihimäki
Ranta-Kahila, Tomi Hämeenlinna
Luopajärvi, Päivi Hattula
Virtanen, Markku Janakkala
Kainulainen, Jennica Forssa
Suomen Keskusta
Mänki, Marianne Jokioinen
Peltomäki, Marja Loppi
Kaunisto, Jyri Tammela
Aho, Vilma Janakkala
Elo, Irmeli Janakkala
Kautto, Mikko Janakkala
Riihilahti, Anne Hattula
Lumijärvi, Hannu Hämeenlinna
Tofferi, Niina Riihimäki
Vihreä liitto
Koivu, Ira Hämeenlinna
Lindgren, Anne Riihimäki
Tuononen, Touko Riihimäki
Mansikka, Ursula Jokioinen
Vasemmistoliitto
Auvinen, Sari Hausjärvi
Virtanen, Tapio Forssa
Kisonen, Anne Hämeenlinna
Aronen, Hanna Forssa
Lumme, Vilja Hämeenlinna
Hänninen, Hanna Riihimäki
Suomen Kristillisdemokraatit (KD)
Aitto-oja, Piia Janakkala
Saari, Hannele Riihimäki
Olsen, Sini Hämeenlinna

Kotihoidon etähoito laajenee – turvallisuus ja läsnäolo ovat tärkeässä roolissa etäpalveluissa
Oma Hämeessä vuoden 2025 tavoite on järjestää 8 % säännöllisen kotihoidon käynneistä etähoitona.

Kotihoidon etähoito laajenee – turvallisuus ja läsnäolo ovat tärkeässä roolissa etäpalveluissa
UUTINEN / 16.04.2025
Oma Hämeessä vuoden 2025 tavoite on järjestää 8 % säännöllisen kotihoidon käynneistä etähoitona.
16.04.2025

UUTINEN / 16.04.2025
Kotihoidon etähoito laajenee – turvallisuus ja läsnäolo ovat tärkeässä roolissa etäpalveluissa
Oma Hämeessä vuoden 2025 tavoite on järjestää 8 % säännöllisen kotihoidon käynneistä etähoitona. Etähoidossa korostuu erityisesti läsnäolon taito. Asiakkaat ovat kokeneet puheluiden tuovan turvallisuutta.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kotihoidon käynneistä yli 5 % toteutuu tällä hetkellä etäpalveluna. Etähoitoon kuuluu etäneuvonta, kotihoidon etäkäynnit sekä itsenäisen lääkkeenoton tuki. Vuodella 2024 tavoite etähoidolle oli 5 %, ja se toteutui vaihtelevasti eri kuntien välillä. Esimerkiksi Hämeenlinnassa luku oli 4,5 %, Forssassa 4,2 % ja Riihimäellä 6,1 %. Vuodelle 2025 koko hyvinvointialueen tavoite on 8 %.
Oma Hämeen strategian mukaan kotihoitoa annetaan uusille asiakkaille ensisijaisesti etäpalveluna, mutta asiakkaan kyky teknologian käyttöön arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Asiakkailta ei myöskään odoteta valmista teknistä osaamista, vaan sitä opetellaan yhdessä ammattilaisen kanssa.
Vuoden alussa Oma Hämeessä aloittanut kotihoidon lähijohtaja Katri Saartila näkee, että etähoito vaatii hoitajilta vahvaa ammatillista osaamista esimerkiksi kohtaamisen, läsnäolon ja turvallisuuden tunteen lisäämisessä. Etähoidosta puuttuu kosketuksen vaikutus, mutta turvallisuutta voi asiakkaalle luoda monin eri keinoin.
– Etänä toimiessa on todella tärkeää keskittyä empaattisuuteen ja läsnäoloon. Silloin korostuvat enemmän hoitajan sanavalinnat ja miten niillä voidaan luoda turvallisuuden ja välittämisen tunnetta. Näen, että asiakas saa etäyhteydestä huolimatta sen saman kokemuksen siitä, että olen tässä ja kuuntelen. Kun kiireiset siirtymät paikasta toiseen jäävät pois, rauhalliselle kohtaamiselle on jopa enemmän aikaa, Saartila kuvailee.
Enemmän aikaa kohdata jokainen ihminen
Oma Häme ei ole toistaiseksi kerännyt palvelusta säännöllistä palautetta asiakkailta, mutta hoitajien saama suora palaute on ollut positiivista. Niissä korostuvat esimerkiksi turvallisuuden tunne. Asiakkaat ovat sanoneet puheluiden piristävän ja kiitosta on saanut myös se, että hoitajilla on ollut aidosti aikaa jutella ja kohdata, kun samaan aikaan ei ole tarvinnut tehdä muita työtehtäviä. Hyvänä asiana on koettu se, että myös omaiset saavat tarvittaessa hoitajaan videoyhteyden.
– Etäyhteyden avulla hoitaja on auttanut myös esimerkiksi kadonneen tavaran etsimisessä. Haluaisin uskoa, että etähoito lisää mahdollisuutta vastata asiakkaiden tarpeisiin ja mahdollistaa asioita. Totta kai se on kulttuurinen muutos, ja vaatii totuttelua. Asiakkaan toimintakykyä arvioivat arviointitiimit ovat tässä kuitenkin tärkeässä roolissa; siellä arvioidaan asiakkaan hoidon ensiaskeleita, soveltuvuutta digipalveluihin ja esimerkiksi sitä, mihin osa-alueisiin voidaan nopeasti vastata etäkäynneillä. Ja täytyy muistaa, että myös lähihoito toteutuu edelleen etähoidon rinnalla: sama asiakas voi saada sekä fyysisiä käyntejä, että etäkäyntejä, Saartila lisää.
Hänellä itsellään on taustaa mm. sairaanhoitajan, kätilön sekä ikäihmisten yksiköiden esihenkilön työstä. Uudessa pestissään Saartila toivoo pääsevänsä kunnolla näkemään, miten uudenlaiset palvelumuodot toimivat asiakkaiden arjessa ja eri yksiköissä. Tarkoituksena hänellä onkin kiertää yksiköitä ja kuunnella asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksia.
– Haluan aidosti ymmärtää etäpalveluiden hyödyn ja sen, mistä välittämisen kokemus ja kohtaamisen taidot syntyvät. Mitä kaikkea taitoja on käytettävissä etänä? Onneksi minulla on mahtava ja innostunut tiimi ympärillä, ja näen, että etähoito on lähtenyt hyvin käyntiin. Ikäihmiset ovat lähellä sydäntäni, ja uudessa työssä yhdistyy lähijohtaminen ja toiminnan kehittäminen - monta tärkeää asiaa.
Oma Hämeessä etähoito sisältyy säännöllisen kotihoidon palvelumaksuun, eikä etähoitolaite maksa asiakkaalle erikseen mitään. Myös omaiset voivat käyttää etähoitolaitetta yhteydenpitoon. Tavoitteena on, että asiakkaan kokemus etä- ja digipalvelusta on hyvä ja hän kokee saavansa tarpeeseensa vastaavaa palvelua. Ikääntyneitä henkilöitä kannustetaan tutustumaan laitteisiin ja digipalveluihin jo ennen kotihoidon asiakkuutta.
Kotiin vietävät etä- ja digipalvelut Oma Hämeessä:
-
Kotihoidon etäkäynnit
-
Itsenäisen lääkkeenoton tuki
-
Etäneuvonta
Kotihoidon lisäksi etäpalveluja on käytössä myös ikäihmisten päivätoiminnassa.
Lue lisää: Kotihoito - Oma Häme

Suvi Laitinen näkee etävastaanottojen olevan tätä päivää ja tulevaisuutta.

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden digisairaanhoitaja Suvi Laitinen: ”Asiakkaiden onnistumisten näkeminen on aina innostavaa"
ARTIKKELI / 16.04.2025
Suvi Laitinen näkee etävastaanottojen olevan tätä päivää ja tulevaisuutta.

ARTIKKELI / 16.04.2025
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden digisairaanhoitaja Suvi Laitinen: ”Asiakkaiden onnistumisten näkeminen on aina innostavaa"
Sairaanhoitaja Suvi Laitinen on työssään nähnyt läheltä, miten mielenterveys- ja päihdeongelmat vaikuttavat ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Pian hän siirtyy täysipäiväisesti uuteen digitiimiin, jossa hän tarjoaa etänä apua ja tukea näiden haasteiden kanssa kamppaileville.
– Digitaaliset palvelut madaltavat kynnystä hakea apua. Niiden kautta pääsee keskustelemaan ammattilaisen kanssa nopeasti, Suvi kertoo.
Suvin mukaan asiakas hyötyy mielenterveys- ja päihdepalveluista eniten silloin, kun on itse valmis työskentelemään muutoksen eteen. Asiakkaan omat toimet arjessa ovat pääosassa, jotta muutoksia saadaan tehtyä. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden ammattilaisten tehtävänä on olla siinä tukena.
– Asiakkaiden onnistumisten näkeminen ja heidän omien tavoitteidensa saavuttaminen on aina innostavaa. Se tuo merkityksellisyyttä työhön ja antaa voimia jaksaa arjessa, Suvi jatkaa.
Vielä toistaiseksi Suvin työviikot koostuvat korvaushoitolääkkeiden jakamisesta, puheluihin vastaamisesta, vastaanottokäynneistä, lyhytterapiakäyntien pitämisestä, chat-vuoroista ja kognitiivisen lyhytterapian opiskelusta.
Ilot jaetaan työporukassa suurella sydämellä
Työyhteisö Riihimäen mielenterveys- ja päihdeyksikössä on Suville tärkeä.
– Työporukkamme on mahtava! Olen saanut kunnianimikkeen "hupitoimikunnan johtaja". Pyrin tuomaan arkeen iloa, oli kyseessä sitten ystävänpäivän kehukuoret tai joulun tonttudiplomit, Suvi kertoo.
Työporukassa jokainen saa olla oma itsensä ja asioista keskustellaan avoimesti. Huumori auttaa jaksamaan. Ilot jaetaan suurella sydämellä – usein kahvipöydän äärellä.
– Meillä on tapana juhlia isoja ja pieniä onnistumisia. Itseleivotut herkut ovat olennainen osa tunnelmaa, Suvi kertoo hymyillen.
Viimeaikaisista onnistumisista Suvi nostaa esiin kollegansa kanssa perustaman kognitiivisen lyhytterapiaryhmän masennuksesta kärsiville. Ryhmä otettiin lämpimästi vastaan ja yhteistyö kollegan kanssa sujui saumattomasti. Se tuntui erityisen hyvältä.
Puutarhanhoito ja kesäkanat tuovat vastapainoa työlle
Suvin vapaa-aika kuluu pitkälti omien pienten lasten kanssa ulkoillessa ja puuhastellessa. Kevätaurinko saa hymyn Suvin huulille, koska hän pääsee pian rakkaan harrastuksensa pariin.
– Pidän kovasti puutarhanhoidosta. Kasvatan kasvihuoneessa ja kasvimaalla hyötykasveja, ja tulevana kesänä suunnitelmissa on ottaa pihalle myös kesäkanoja.
Uuden ja innostavan edessä
Pian Suvi on siirtymässä omasta halustaan digitiimiin ja on oikein tyytyväinen, että työnantaja on kuunnellut hänen toiveitaan. Uudessa roolissaan Suvi vastaa yli 18-vuotiaille tarkoitettuun mielenterveys- ja päihdepalveluiden Ensilinja-puhelinpalveluun ja chattiin. Ensilinjan palvelut tarjoavat maksutonta neuvontaa ja ohjausta, ja ovat uusille asiakkaille ensisijainen tapa ottaa yhteyttä.
Etävastaanottojen Suvi ajattelee olevan tätä päivää ja tulevaisuutta.
– Fyysisille vastaanotoille on tietysti oma aikansa ja paikkansa, mutta luulen, että etävastaanotot yleistyvät vielä entisestään lähitulevaisuudessa.
Myös ennaltaehkäisevää työtä Suvi pitää tärkeänä.
– Toivon, että ennaltaehkäisevä työ lisääntyy ja ihmisten tietoisuus omista vaikutusmahdollisuuksistaan arjessa ja elämässä kasvaa.
Suvi mainitsee esimerkiksi Mielenterveystalo.fi-sivuston omahoito-ohjelmat, joista suuri osa ihmisistä hänen mukaansa hyötyisi.
Lue lisää Oma Hämeen mielenterveys- ja päihdepalveluista
Klikkaa tästä Mielenterveystalon Omahoito-ohjelmiin
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chatin voit aloittaa joko Oma Häme -sovelluksessa tai Oma Hämeen verkkosivuilla osoitteessa omahame.fi. Chat on avoinna ma–pe klo 13–15.

Muutto lähestyy – muutamme uuteen Assi-sairaalaan maaliskuussa 2026
Viimeinen vuosi käynnistyi vanhassa Kanta-Hämeen keskussairaalassa, koska ASSI-sairaalan muutto lähestyy...

Muutto lähestyy – muutamme uuteen Assi-sairaalaan maaliskuussa 2026
ARTIKKELI / 15.04.2025
Viimeinen vuosi käynnistyi vanhassa Kanta-Hämeen keskussairaalassa, koska ASSI-sairaalan muutto lähestyy...

ARTIKKELI / 15.04.2025
Muutto lähestyy – muutamme uuteen Assi-sairaalaan maaliskuussa 2026
Viimeinen vuosi käynnistyi vanhassa Kanta-Hämeen keskussairaalassa, koska ASSI-sairaalan muutto lähestyy päivä päivältä, alle 365 päivää muuttoon.
Uuden Oma-Hämeen ASSI-sairaalan suunnittelu on ollut pitkä ja monivaiheinen prosessi. Kanta-Hämeen keskussairaala on ollut työpaikkani vuodesta 1987 alkaen ja olen toiminut sairaalassa monenmoisissa tehtävissä kätilönä, sairaanhoitajana, lähijohtaja, projektipäällikkönä, ylihoitajana ja sittemmin erikoissairaanhoidon sairaalapalvelujen tulosaluejohtajana. Olen ollut ASSI-sairaalan rakentamisessa mukana erikoissairaanhoidon sairaalatoiminnan näkökulmasta alusta alkaen. Vuonna 2015 kaikki alkoi toimeksiannosta sairaalan toiminnallisen suunnittelun osalta. Teeseinä sairaalasuunnittelun lähtötilanteessa olivat ”potilas ensin”-periaate, laadukas ja turvallinen hoito, tuottavuuden, tehokkuuden ja vaikuttavuuden parantaminen, avohoidon vahvistaminen, potilaspaikkojen vähentäminen osastoilla sekä toimintojen vakiointi.
Tällä hetkellä meillä on alle vuosi aikaa koko sairaalan muuttoon ja meillä on yli 70 toiminnallista, moniammatillista työryhmää valmistelemassa muutosta ja muuttoa. Olemme jo pitkään pilotoineet vanhan keskussairaalan tiloissa ASSIN uusia toimintamalleja. Näitä ovat mm. asiakkaan sähköisen esitietolomakkeen käyttöönotto sekä asiakkaan sairaalassa itseilmoittautuminen. Mikäli asukkaat asioivat hyvinvointialueen palveluissa Oma Hämeen puhelinsovelluksesta löytyy mm. ajanvaraukset, eEsitiedot.
ASSI-sairaalan vuodeosastoilla on yhden hengen huoneita, joten henkilöstömme on pilotoinut tätä toimintamallia sisätautien osastolla. Lisäksi olemme uudistaneet ammattilaisten työnjakoa mm. puhelinsovellusten käyttöönotolla voimme sujuvoittaa työntekijöiden päivittäistä työtä; palvelupyynnöt potilaskuljetukseen, siivouspyynnöt ja kiinteistöhuoltoon, hoitologistikoille. Uusien tietojärjestelmien käyttöönotto tämän vuoden aikana leikkaustoiminnassa ja välinehuollossa eivät näy varsinaisesti sairaalan asiakkaille, mutta ne toivottavasti automatisoivat ja sujuvoittavat työtä, jolloin henkilöstöllä on enemmän aikaa potilaiden hoitoon.
Kaikkien uuteen sairaalaan muuttavien työntekijöiden systemaattinen henkilöstön perehdytyksen valmistelu uuden sairaalatiloihin on parhaillaan työn alla. Se on valtavan suuri ponnistus kaikilta, koska sairaalaympäristönä on uusi täynnä erilaista teknologiaa. Jokainen työntekijä perehdytetään läsnäolokoulutuksin ja osin sähköisin aineistoin, jotta työntekijä voi turvallisesti työskennellä ja liikkua uudessa sairaalassa.
Vaikka uusi sairaala työ mukanaan innostusta, valoa suurien ikkunoiden kautta, sujuvuutta työhön, niin samalla henkilöstö luopuu osittain totutuista työnkuluista ja tiloista. Myös työyhteisö saattaa muuttua osalla työntekijöistä, kun muutamme uuteen sairaalaan, tämä tuo mukanaan myös haikeutta.
Uudistumme yhdessä rohkeasti ja odotamme innolla uusien tilojen tuomia mahdollisuuksia!
Mirja
Kirjoittajana Oma Hämeen erikoissairaanhoidon sairaalapalveluiden tulosaluejohtaja Mirja Ottman-Salminen
Hän toimii Kanta-Hämeen hyvinvointialueella ja hänellä on pitkä kokemus hoitotyöstä, lähijohtamisesta ja sairaalatoiminnan kehittämisestä. ASSI-hankkeessa hän on ollut mukana alusta alkaen varmistamassa, että uusi sairaala tukee laadukasta, turvallista ja inhimillistä hoitoa.
Seuraa meitä somessa: linkit

Seuraa meitä somessa!
Sisältöjulkaisija
Artikkelit
Kaikki artikkelit
Suvi Laitinen näkee etävastaanottojen olevan tätä päivää ja tulevaisuutta.

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden digisairaanhoitaja Suvi Laitinen: ”Asiakkaiden onnistumisten näkeminen on aina innostavaa"
ARTIKKELI / 16.04.2025
Suvi Laitinen näkee etävastaanottojen olevan tätä päivää ja tulevaisuutta.

ARTIKKELI / 16.04.2025
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden digisairaanhoitaja Suvi Laitinen: ”Asiakkaiden onnistumisten näkeminen on aina innostavaa"
Sairaanhoitaja Suvi Laitinen on työssään nähnyt läheltä, miten mielenterveys- ja päihdeongelmat vaikuttavat ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Pian hän siirtyy täysipäiväisesti uuteen digitiimiin, jossa hän tarjoaa etänä apua ja tukea näiden haasteiden kanssa kamppaileville.
– Digitaaliset palvelut madaltavat kynnystä hakea apua. Niiden kautta pääsee keskustelemaan ammattilaisen kanssa nopeasti, Suvi kertoo.
Suvin mukaan asiakas hyötyy mielenterveys- ja päihdepalveluista eniten silloin, kun on itse valmis työskentelemään muutoksen eteen. Asiakkaan omat toimet arjessa ovat pääosassa, jotta muutoksia saadaan tehtyä. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden ammattilaisten tehtävänä on olla siinä tukena.
– Asiakkaiden onnistumisten näkeminen ja heidän omien tavoitteidensa saavuttaminen on aina innostavaa. Se tuo merkityksellisyyttä työhön ja antaa voimia jaksaa arjessa, Suvi jatkaa.
Vielä toistaiseksi Suvin työviikot koostuvat korvaushoitolääkkeiden jakamisesta, puheluihin vastaamisesta, vastaanottokäynneistä, lyhytterapiakäyntien pitämisestä, chat-vuoroista ja kognitiivisen lyhytterapian opiskelusta.
Ilot jaetaan työporukassa suurella sydämellä
Työyhteisö Riihimäen mielenterveys- ja päihdeyksikössä on Suville tärkeä.
– Työporukkamme on mahtava! Olen saanut kunnianimikkeen "hupitoimikunnan johtaja". Pyrin tuomaan arkeen iloa, oli kyseessä sitten ystävänpäivän kehukuoret tai joulun tonttudiplomit, Suvi kertoo.
Työporukassa jokainen saa olla oma itsensä ja asioista keskustellaan avoimesti. Huumori auttaa jaksamaan. Ilot jaetaan suurella sydämellä – usein kahvipöydän äärellä.
– Meillä on tapana juhlia isoja ja pieniä onnistumisia. Itseleivotut herkut ovat olennainen osa tunnelmaa, Suvi kertoo hymyillen.
Viimeaikaisista onnistumisista Suvi nostaa esiin kollegansa kanssa perustaman kognitiivisen lyhytterapiaryhmän masennuksesta kärsiville. Ryhmä otettiin lämpimästi vastaan ja yhteistyö kollegan kanssa sujui saumattomasti. Se tuntui erityisen hyvältä.
Puutarhanhoito ja kesäkanat tuovat vastapainoa työlle
Suvin vapaa-aika kuluu pitkälti omien pienten lasten kanssa ulkoillessa ja puuhastellessa. Kevätaurinko saa hymyn Suvin huulille, koska hän pääsee pian rakkaan harrastuksensa pariin.
– Pidän kovasti puutarhanhoidosta. Kasvatan kasvihuoneessa ja kasvimaalla hyötykasveja, ja tulevana kesänä suunnitelmissa on ottaa pihalle myös kesäkanoja.
Uuden ja innostavan edessä
Pian Suvi on siirtymässä omasta halustaan digitiimiin ja on oikein tyytyväinen, että työnantaja on kuunnellut hänen toiveitaan. Uudessa roolissaan Suvi vastaa yli 18-vuotiaille tarkoitettuun mielenterveys- ja päihdepalveluiden Ensilinja-puhelinpalveluun ja chattiin. Ensilinjan palvelut tarjoavat maksutonta neuvontaa ja ohjausta, ja ovat uusille asiakkaille ensisijainen tapa ottaa yhteyttä.
Etävastaanottojen Suvi ajattelee olevan tätä päivää ja tulevaisuutta.
– Fyysisille vastaanotoille on tietysti oma aikansa ja paikkansa, mutta luulen, että etävastaanotot yleistyvät vielä entisestään lähitulevaisuudessa.
Myös ennaltaehkäisevää työtä Suvi pitää tärkeänä.
– Toivon, että ennaltaehkäisevä työ lisääntyy ja ihmisten tietoisuus omista vaikutusmahdollisuuksistaan arjessa ja elämässä kasvaa.
Suvi mainitsee esimerkiksi Mielenterveystalo.fi-sivuston omahoito-ohjelmat, joista suuri osa ihmisistä hänen mukaansa hyötyisi.
Lue lisää Oma Hämeen mielenterveys- ja päihdepalveluista
Klikkaa tästä Mielenterveystalon Omahoito-ohjelmiin
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chatin voit aloittaa joko Oma Häme -sovelluksessa tai Oma Hämeen verkkosivuilla osoitteessa omahame.fi. Chat on avoinna ma–pe klo 13–15.

Muutto lähestyy – muutamme uuteen Assi-sairaalaan maaliskuussa 2026
Viimeinen vuosi käynnistyi vanhassa Kanta-Hämeen keskussairaalassa, koska ASSI-sairaalan muutto lähestyy...

Muutto lähestyy – muutamme uuteen Assi-sairaalaan maaliskuussa 2026
ARTIKKELI / 15.04.2025
Viimeinen vuosi käynnistyi vanhassa Kanta-Hämeen keskussairaalassa, koska ASSI-sairaalan muutto lähestyy...

ARTIKKELI / 15.04.2025
Muutto lähestyy – muutamme uuteen Assi-sairaalaan maaliskuussa 2026
Viimeinen vuosi käynnistyi vanhassa Kanta-Hämeen keskussairaalassa, koska ASSI-sairaalan muutto lähestyy päivä päivältä, alle 365 päivää muuttoon.
Uuden Oma-Hämeen ASSI-sairaalan suunnittelu on ollut pitkä ja monivaiheinen prosessi. Kanta-Hämeen keskussairaala on ollut työpaikkani vuodesta 1987 alkaen ja olen toiminut sairaalassa monenmoisissa tehtävissä kätilönä, sairaanhoitajana, lähijohtaja, projektipäällikkönä, ylihoitajana ja sittemmin erikoissairaanhoidon sairaalapalvelujen tulosaluejohtajana. Olen ollut ASSI-sairaalan rakentamisessa mukana erikoissairaanhoidon sairaalatoiminnan näkökulmasta alusta alkaen. Vuonna 2015 kaikki alkoi toimeksiannosta sairaalan toiminnallisen suunnittelun osalta. Teeseinä sairaalasuunnittelun lähtötilanteessa olivat ”potilas ensin”-periaate, laadukas ja turvallinen hoito, tuottavuuden, tehokkuuden ja vaikuttavuuden parantaminen, avohoidon vahvistaminen, potilaspaikkojen vähentäminen osastoilla sekä toimintojen vakiointi.
Tällä hetkellä meillä on alle vuosi aikaa koko sairaalan muuttoon ja meillä on yli 70 toiminnallista, moniammatillista työryhmää valmistelemassa muutosta ja muuttoa. Olemme jo pitkään pilotoineet vanhan keskussairaalan tiloissa ASSIN uusia toimintamalleja. Näitä ovat mm. asiakkaan sähköisen esitietolomakkeen käyttöönotto sekä asiakkaan sairaalassa itseilmoittautuminen. Mikäli asukkaat asioivat hyvinvointialueen palveluissa Oma Hämeen puhelinsovelluksesta löytyy mm. ajanvaraukset, eEsitiedot.
ASSI-sairaalan vuodeosastoilla on yhden hengen huoneita, joten henkilöstömme on pilotoinut tätä toimintamallia sisätautien osastolla. Lisäksi olemme uudistaneet ammattilaisten työnjakoa mm. puhelinsovellusten käyttöönotolla voimme sujuvoittaa työntekijöiden päivittäistä työtä; palvelupyynnöt potilaskuljetukseen, siivouspyynnöt ja kiinteistöhuoltoon, hoitologistikoille. Uusien tietojärjestelmien käyttöönotto tämän vuoden aikana leikkaustoiminnassa ja välinehuollossa eivät näy varsinaisesti sairaalan asiakkaille, mutta ne toivottavasti automatisoivat ja sujuvoittavat työtä, jolloin henkilöstöllä on enemmän aikaa potilaiden hoitoon.
Kaikkien uuteen sairaalaan muuttavien työntekijöiden systemaattinen henkilöstön perehdytyksen valmistelu uuden sairaalatiloihin on parhaillaan työn alla. Se on valtavan suuri ponnistus kaikilta, koska sairaalaympäristönä on uusi täynnä erilaista teknologiaa. Jokainen työntekijä perehdytetään läsnäolokoulutuksin ja osin sähköisin aineistoin, jotta työntekijä voi turvallisesti työskennellä ja liikkua uudessa sairaalassa.
Vaikka uusi sairaala työ mukanaan innostusta, valoa suurien ikkunoiden kautta, sujuvuutta työhön, niin samalla henkilöstö luopuu osittain totutuista työnkuluista ja tiloista. Myös työyhteisö saattaa muuttua osalla työntekijöistä, kun muutamme uuteen sairaalaan, tämä tuo mukanaan myös haikeutta.
Uudistumme yhdessä rohkeasti ja odotamme innolla uusien tilojen tuomia mahdollisuuksia!
Mirja
Kirjoittajana Oma Hämeen erikoissairaanhoidon sairaalapalveluiden tulosaluejohtaja Mirja Ottman-Salminen
Hän toimii Kanta-Hämeen hyvinvointialueella ja hänellä on pitkä kokemus hoitotyöstä, lähijohtamisesta ja sairaalatoiminnan kehittämisestä. ASSI-hankkeessa hän on ollut mukana alusta alkaen varmistamassa, että uusi sairaala tukee laadukasta, turvallista ja inhimillistä hoitoa.

Assi rakentuu elämää varten – synnyttäjälle tilaa, rauhaa ja tukea
Keväällä 2026 Kanta-Hämeen keskussairaalan synnytysyksikkö siirtyy uuteen Ahveniston sairaalaan – Assiin.

Assi rakentuu elämää varten – synnyttäjälle tilaa, rauhaa ja tukea
ARTIKKELI / 10.04.2025
Keväällä 2026 Kanta-Hämeen keskussairaalan synnytysyksikkö siirtyy uuteen Ahveniston sairaalaan – Assiin.

ARTIKKELI / 10.04.2025
Assi rakentuu elämää varten – synnyttäjälle tilaa, rauhaa ja tukea
Keväällä 2026 Kanta-Hämeen keskussairaalan synnytysyksikkö siirtyy uuteen Ahveniston sairaalaan – Assiin. Tulevaisuuden sairaalassa yhdistyvät teknologinen huippuosaaminen, rauhallinen ympäristö ja ennen kaikkea käyttäjälähtöinen ajattelu.
Synnyttäjien ja perheiden tarpeet ovat olleet suunnittelun keskiössä alusta alkaen. Käyttäjälähtöisyys on konkretisoitunut muun muassa allashuoneissa, ilmajoogaliinoissa, kodinomaisissa ratkaisuissa sekä siinä, että henkilöstö ja asiakkaat on otettu aktiivisesti mukaan suunnitteluun.
Henkilöstö mukana suunnittelussa alusta asti
– Assin suunnittelu on ollut poikkeuksellista juuri siksi, että olemme saaneet vaikuttaa tiloihin kätilöinä, asiantuntijoina ja hoitotyön tekijöinä. Olemme tuoneet arjen näkökulmaa suunnitteluun: mitä oikeasti tarvitsemme ja miten eri yksiköiden yhteydet palvelevat toimintaa, kertoo Pirjo Koskela, apulaisosastonhoitaja ja kätilö. Koskela toimii käyttäjäedustajana ja kuvaa prosessia palkitsevaksi – Olen kokenut, että mielipiteelläni on ollut merkitystä. On ollut upeaa seurata eri toimijoiden ammattitaitoa ja kuinka se on Allianssityöskentelyssä sulautunut voimavaraksi, joka vie projektia eteenpäin.
Synnyttäjien ääni mukana kehittämisessa
Synnyttäjien ja perheiden näkemyksiä on kerätty monin eri tavoin. Projektin alkuvaiheessa suunnittelupalavereihin osallistui asiakasraatilainen, ja nykyisestä toiminnasta saadut asiakaspalautteet ovat tarjonneet arvokkaita ideoita tilojen ja toiminnan kehittämiseen. Myös sähköisiin ratkaisuihin liittyviä kyselyitä on toteutettu suunnittelutyön tukena. Asiakaskeskeisyys on ollut mukana koko matkan ajan – ei vain paperilla, vaan käytännön päätöksissä. – Tilat tukevat yksilöllisyyttä, liikkumisvapautta ja synnytyksen luonnollisuutta. Esimerkiksi ilmajoogaliinat tuovat synnyttäjillemme uusia mahdollisuuksia rentoutumiseen ja kivunlievitykseen, Koskela kuvailee.
Luonto ja teknologia – rauhaa ja sujuvuutta
Assi rakentuu keskelle sydänmetsää. Luonnon läheisyys tuo rauhan ja kauneuden synnytyksen hetkiin. Samalla teknologia on saumaton osa tiloja – se toimii taustalla, tukee hoitoa ja vapauttaa aikaa ihmiselle. Esimerkiksi uuden palvelupyyntösovelluksen avulla henkilökunta voi tilata asiakkaalle kuljettajan röntgentutkimukseen, jolloin ammattilaisten aikaa säästyy potilastyöhön. Henkilökunta odottaa innolla uusia ja puhtaita tiloja, jotka on suunniteltu aidosti hoitotyötä tukeviksi. Modernit teknologiset ratkaisut auttavat kohdentamaan osaamisen ja ajankäytön juuri sinne, missä sitä tarvitaan eniten.
Käytännön ratkaisut tukevat elämää ja kohtaamista
Uusi synnytysyksikkö on suunniteltu täyttämään sekä asiakkaiden että henkilöstön tarpeet. Yksikössä on viisi tilavaa synnytyssalia ja kolme synnytysammeilla varustettua huonetta, joissa voi rauhassa antautua synnytyksen kulkuun. Kaikissa synnytyssaleissa ja ammehuoneissa on kattoon asennetut koukut, jotka mahdollistavat ilmajoogaliinojen käytön – tämä antaa uusia tapoja liikkua ja tukea kehoa synnytyksen aikana.
Perhehuoneet mahdollistavat puolison tai tukihenkilön täysipainoisen läsnäolon koko hoitojakson ajan, mikä vahvistaa perhekeskeistä hoitoa. Vauvojen hoitopöydät ovat sähkösäätöisiä, ja niiden yläpuolelle sijoitetut lämpösäteilijät varmistavat, ettei vastasyntynyt menetä lämpöä hoitotoimenpiteiden aikana. Lisäksi vuodeosaston buffet-ruokailu tuo joustavuutta ja kodinomaisuutta osastolla oloon.
Erityinen yhdistelmä – vastasyntyneiden teho samassa yksikössä
Assin synnytysyksikköön kuuluu myös vastasyntyneiden teho- ja tarkkailuyksikkö, joka on integroitu osaksi synnytysvuodeosastoa. Tämä mahdollistaa sen, että myös erityishoitoa tarvitseva vastasyntynyt voi olla samassa perhehuoneessa vanhempiensa kanssa koko hoitojakson ajan. Tämä on suuri edistysaskel yksikkömme perhekeskeisessä ja inhimillisessä hoitotyössä. – Tämä ratkaisu turvaa paitsi vauvan hoitoa, myös vanhemmuuden alkua ja yhteyttä – yhdessäolon merkitystä ei voi korostaa liikaa, Koskela kiteyttää.

Blogi: Valtion rahoituksen jälkikäteistarkistus heilauttaa puntteja
Rahoitus- ja investointijohtaja Petrus Kukkonen pohtii blogissaan tarkistuksen konkreettisia vaikutuksia.

Blogi: Valtion rahoituksen jälkikäteistarkistus heilauttaa puntteja
ARTIKKELI / 01.04.2025
Rahoitus- ja investointijohtaja Petrus Kukkonen pohtii blogissaan tarkistuksen konkreettisia vaikutuksia.

ARTIKKELI / 01.04.2025
Blogi: Valtion rahoituksen jälkikäteistarkistus heilauttaa puntteja
No niin, nyt yksi hyvonvointialueiden rahoituslain kukkanen on vuorostaan puhjennut kukkaan. Hyvinvointialueiden rahoitus kasvoi vuodelle 2025 noin 2,2 miljardia euroa. Tänä vuonna hyvinvointialueiden rahoitusta on korjattu ensimmäisen kerran jälkikäteistarkistuksella. Se on noin 1,41 miljardia euroa eli palvelutarpeen ja hyvinvointialue-indeksin vaikutus rahoitukseen kasvuun oli noin 800 miljoonaa euroa.
Jälkikäteistarkistuksen arvo perustuu kaikkien hyvinvointialueiden yhteen laskettuun alijäämään vuodelta 2023. Jälkikäteistarkistuksen tavoitteena on korjata valtakunnallisesti hyvinvointialueiden rahoitusta vastaamaan sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluiden järjestämisen todellisia kustannuksia. Tarkistus on erä, joka myös otetaan alueilta pois, kun valtakunnallinen alijäämä pienentyy.
Rahoituksen tarkistus on valtakunnallisesti hyvä asia. Mutta, kun sukeltaa pinnan alle ja katsoo, miten se on kohdistunut eri alueille, saattaa kahvi mennä väärään kurkkuun. Jälkikäteistarkistus kohdennetaan alueille rahoituksen suhteessa – eli jos alueen osuus rahoituksesta on yksi prosentti, niin jälkikäteistarkistuksena lisätyn rahoituksen osuus on 14,1 miljoonaa euroa vuonna 2025. Epäilen, että tämä ei vielä laita herätyskelloja soimaan.
Jälkikäteistarkistuksena myönnetyn rahoituksen määrä on syntynyt alueiden yhteenlasketuista alijäämistä. Alijäämät alueilla ovat jakautuneet täysin eri tavalla kuin alueiden osuus kokonaisrahoituksesta. Kanta-Hämeen hyvinvointialueen jälkikäteistarkistuksena lisätty rahoitusosuus on noin 43,8 miljoonaa vuodelle 2025. Se perustuu rahoitusosuuteen, joka on 3,1 prosenttia eli 3,1 x 1,41 miljardia = 43,8 miljoonaa.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen vuoden 2023 alijäämä oli 59,4 miljoonaa euroa. Tuo noin 15,6 miljoonan erotus (59,4 me – 43,8 me) on järjestelmässä siirtynyt toiselle alueelle. Isoimmat erotukset ovat Keski-Suomessa, Lapissa ja Vantaa-Keravalla.
Lisärahoitusta ylijäämästä huolimatta?
Jälkikäteistarkistus on myös nostanut tiettyjen alueiden rahoitusta enemmän kuin vuoden 2023 alijäämä on ollut. On myös yksi alue, jossa vuonna 2023 on tehty ylijäämää. Käytetään tästä paikasta nimeä Onnela.
Onnelassa sosiaali – ja terveyspalvelut sekä pelastustoimi teki vuonna 2023 ylijäämää noin 28 miljoonaa euroa ja kyseisen vuoden osalta jälkikäteistarkistuksena kohdistui heille 150 miljoonaa euroa lisärahoitusta vuodelle 2025. Eli muiden alueiden syntyneestä alijäämästä siirrettiin Onnelalle kyseinen summa. Yhteisvaikutus Onnelan talouteen oli siis +178 miljoonaa euroa ja Kanta-Hämeen hyvinvointialueen talouteen - 15,6 miljoonaa euroa. On myös muita alueita, jotka hyötyvät jälkikäteistarkistuksesta. Korostan, että syy ei ole Onnelan tai muiden alueiden, vaan rahoitusjärjestelmän.
On suhteellisen helppo ymmärtää lain laatijoita, miksi lakiin on kirjoitettu jälkikäteistarkistuselementti nykyiseen muotoon. Sen tarkoituksena on ollut varmistaa, että rahoituksen taso vastaa valtakunnallisesti todellisia kustannuksia. Tarkistus voisi toimia kohtuullisesti tilanteessa, jossa alijäämät tai ylijäämät olisivat olleet pieniä. Sitä ei ole laadittu tilanteeseen, jossa alueiden alijäämät nousivat erittäin korkeiksi vuonna 2023.
Rahoitusjärjestelmään liittyvät ongelmat olivat kuitenkin helposti nähtävissä jo syksyllä 2023, kun alueiden tilinpäätösennusteet alkoivat tarkentua. Yksittäisen virkamiehen näkökulmasta on suhteellisen vaikea ymmärtää, miksi ilmiselvää ongelmaa ei lähdetty jo silloin korjaamaan. Nyt sen on annettu uida osaksi hyvinvointialueiden rahoitusjärjestelmää, missä se aiheuttaa entistäkin vaikeampia taloustilanteita alueille.
Pahempaa vielä edessä?
Nyt kun odotetaan vielä vuosi tai kaksi niin, ollaan tilanteessa, jossa hyötyjien ja häviäjien erot vain kasvavat ja tilanteen korjaaminen on aina vain vaikeampaa. Odotan kauhulla sitä hetkeä, kun eriarvoistuminen on siinä pisteessä, että valtakunnallisesti hyvinvointialueiden tulos on kääntynyt positiiviseksi, jolloin jälkikäteistarkistus lähtee leikkaamaan kaikkien alueiden rahoitusta rahoitusosuuksien suhteessa.
Jälkikäteistarkistus siis leikkaa alueiden rahoituksen tasoa, vaikka alueella olisikin vielä alijäämää taseessa. Tämä on nähtävissä jo nyt, kun tarkastellaan rahoituksen painelaskelmaa vuosien 2026–2028 osalta. Alueiden rahoituksen kasvu putoaa lähes nollaan ja joillain alueilla kehitys on jopa negatiivinen.
Näin lopuksi ilmainen vinkki: säästöjä voi saada aikaiseksi myös korjaamalla rahoitusjärjestelmää.
Petrus Kukkonen, rahoitus- ja investointijohtaja

Tutkimus: TUVE-palvelut parantavat pelastuslaitoksen turvallisuuskulttuuria
Jukka Nuotio on julkaissut YAMK-opinnäytetyön, joka käsittelee TUVE-palveluiden käyttöönottoa.

Tutkimus: TUVE-palvelut parantavat pelastuslaitoksen turvallisuuskulttuuria
ARTIKKELI / 14.03.2025
Jukka Nuotio on julkaissut YAMK-opinnäytetyön, joka käsittelee TUVE-palveluiden käyttöönottoa.

ARTIKKELI / 14.03.2025
Tutkimus: TUVE-palvelut parantavat pelastuslaitoksen turvallisuuskulttuuria
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietohallintopalveluiden ICT-palvelupäällikkö Jukka Nuotio on julkaissut tietojärjestelmäosaamisen YAMK-opinnäytetyön, joka käsittelee turvallisuusverkon (TUVE)-palveluiden käyttöönottoa Kanta-Hämeen pelastuslaitoksella. Opinnäyte hyväksyttiin korkeimmalla arvosanalla joulukuussa 2024.
TUVE-palveluiden käyttöönoton suunnittelu ja vaatimukset
Nuotion tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voitaisiin suunnitella ja toteuttaa TUVE-palveluiden käyttöönottoa pelastustoiminnassa. Tavoitteena oli varmistaa sujuva ja kustannustehokas käyttöönotto sekä selvittää keskeiset vaatimukset ja vaiheet.
Tutkielmassa käsitellään TUVE-palveluiden käyttöönoton vaatimuksia, kuten tietoturvaa ja tilaturvallisuutta sekä operatiivisia tarpeita. Lisäksi Nuotio analysoi tutkimuksessaan käyttöönoton eri vaiheita, kuten ennakkovalmisteluja, tietoliikenneinfrastruktuurin muutoksia ja vaikutuksia Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen nykytilaan.
Tutkimuksen empiirinen osio perustui kvalitatiiviseen tutkimukseen, jossa hyödynnettiin teemahaastatteluja, osallistuvaa havainnointia, tekstianalyysiä ja benchmarking-menetelmiä.
Hyödyt: parantunut tietoturva ja tehokas viranomaisten yhteistyö
Tuloksissa korostuvat TUVE-palveluiden hyödyt, kuten parantunut tietoturva ja tehokkaampi viestintä viranomaisyhteistyössä. Tutkielma tarjoaa Kanta-Hämeen pelastuslaitokselle ja muille pelastuslaitoksille mallin TUVE-palveluiden käyttöönottoon ja turvallisuusvaatimuksien täyttämiseen. Tämä malli helpottaa valtakunnallisesti pelastustoimen TUVE-palveluiden käyttöönottoa ja sen ohjeistus voi hyödyttää myös muita viranomaisia sekä TUVE-ympäristön palveluntarjoajia.
– TUVE-palveluiden käyttöönottaminen luo yhteisen ICT-ympäristön koko pelastustoimelle. Tämä mahdollistaa yhteentoimivat ja vakioidut palvelut sekä synergiaedut muiden viranomaistoimijoiden kanssa, Jukka Nuotio toteaa.
Opinnäyte on luettavissa Kanta-Hämeen hyvinvointialueen intrassa sekä Tampereen ammattikorkeakoulun kirjaston tiloissa. Se on myös lähetetty pelastusalan kansallisen ohjausryhmän kautta Suomen pelastuslaitoksille hyödynnettäväksi.
Tarkemmin turvallisuusverkkotoiminnasta: Turvallisuusverkkotoiminta - Valtiovarainministeriö

Yhdessä onnistumme – Jaana Myllymaa edistää hoitotyön kehitystä ja hyvinvointia
Jaana Myllymaan mukaan vakaa johtaminen auttaa luomaan luottamusta.

Yhdessä onnistumme – Jaana Myllymaa edistää hoitotyön kehitystä ja hyvinvointia
ARTIKKELI / 13.03.2025
Jaana Myllymaan mukaan vakaa johtaminen auttaa luomaan luottamusta.

ARTIKKELI / 13.03.2025
Yhdessä onnistumme – Jaana Myllymaa edistää hoitotyön kehitystä ja hyvinvointia
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella arki rakentuu vahvasti yhteistyölle, kehitykselle ja välittämiselle. Yksi tämän toiminnan keskeisistä voimahahmoista on johtajaylihoitaja Jaana Myllymaa, joka omistautuu hoitotyön kehittämiselle ja hyvinvoinnin edistämiselle.
Kutsumus ja kasvu hoitotyön johtajaksi
Hämeenlinnassa syntynyt Jaana on kulkenut pitkän matkan hoitotyön asiantuntijana. Sairaanhoitajaksi kouluttauduttuaan hän on erikoistunut muun muassa haava- ja kivunhoitoon ja työskennellyt niin erikoissairaanhoidossa kuin perusterveydenhuollossa. Terveystieteiden maisterin opintojen myötä hän siirtyi johtamistehtäviin, joissa pääsee vaikuttamaan laajemmin hoitotyön kehitykseen ja asiakaslähtöisyyteen.
Jaana kuvaa itseään innostuvaksi ja sosiaaliseksi, mutta samalla jämäkäksi ja harkitsevaksi johtajaksi.
– Teen päätökset kokonaisuuksia huomioiden ja vältän turhaa hötkyilyä. Vakaa johtaminen auttaa luomaan luottamusta, hän kertoo.
Yhteistä kehitystä ja hoitotyön laatua
Jaana toimii professiojohtajana, ja tähän rooliin kuuluu hoitotyön asiantuntijuuden ja kehittämisen edistäminen.
– Tavoitteeni on vahvistaa hoitotyön vaikuttavuutta ja yhdenvertaisuutta, sekä rohkaista kykyä uusien ratkaisujen löytämiseen. Yhteistyön merkitys on valtava, sillä professiojohtaminen on jaettua johtamista linjajohdon kanssa.
Erityisen ylpeä Jaana on Kanta-Hämeen hyvinvointialueella käynnistyvästä hoitotyön tutkimusklubista, joka on alkanut vuonna 2025.
– Se tarjoaa foorumin, jossa hoitotyön ammattilaiset voivat keskustella tutkimustiedosta ja jalkauttaa sitä käytäntöön. Kun hoitotyö perustuu tutkittuun tietoon, se parantaa hoidon laatua ja potilasturvallisuutta, hän toteaa.
Työyhteisön voima ja hyvä ilmapiiri
Jaana korostaa, kuinka tärkeää on rakentaa positiivista työilmapiiriä.
– Perusluonteeltani katson asioita positiivisin silmin, ja uskon, että innostus on tarttuvaa. Huumori kuuluu aina asiaan, ja kannustan kollegoitani jakamaan omia ideoitaan ja onnistumisiaan.
Työssä menestyminen perustuu vahvaan yhteistyöhön.
– Meillä on upea porukka, jossa professiojohtajat, eli lääketieteen, hoitotyön ja sosiaalihuollon johdossa, teemme tiivistä yhteistyötä. Tämä mahdollistaa aidosti asiakaslähtöisen ja yhdenvertaisen hoitotyön kehittämisen.
Hyvinvointi lähellä sydäntä
Vapaa-ajallaan Jaana panostaa omaan hyvinvointiinsa liikunnan ja luonnon avulla.
– Luonto ja liikunta ovat minulle tärkeitä voimavaroja. Rakastan juoksemista, kuntosalilla käyntiä ja kesäisin maastopyöräilyä, golfia ja purjelautailua. Talvella taas hiihtäminen ja laskettelu pitävät minut liikkeessä.
Rennompaa ajanviettoa tarjoaa rakas leipomisharrastus.
– Pulla kuuluu elämääni, ja bravuurini on perinteinen korvapuusti. Leipoessa mieli rauhoittuu, ja samalla voi ilahduttaa muita.
Katse tulevaisuuteen
Jaana näkee tulevaisuuden haasteina erityisesti osaavan hoitohenkilöstön saatavuuden turvaamisen.
– Meidän täytyy varmistaa, että hoitajilla on tarvittava osaaminen ja että he voivat tehdä työnsä hyvin. Tämä vaatii vahvaa johtamista sekä kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä. Meillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millainen hoitotyön tulevaisuus on. Olen ylpeä siitä, että saamme tehdä tätä työtä yhdessä.
Sisältöjulkaisija
Tapahtumat
Kaikki tapahtumatTAPAHTUMAT / 25.04.2025, klo 10-15
Paikka: Kauppakeskus Goodman
Assi-päivä kauppakeskus Goodmanissa 25.4.2025 klo 10-15
TAPAHTUMAT / 25.04.2025, klo 10-15
Paikka: Kauppakeskus Goodman
Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat esittelemässä uutta Ahveniston sairaalaa kauppakeskus Goodmanin keskusaukiolla omalla ständillään. Tule tutustumaan uuteen sairaalaan virtuaalisesti 25.4.2025 klo 10-15.
Kauppakeskus Goodman
Kaivokatu 7, Hämeenlinna
Tervetuloa keskustelemaan!