Ptv Service Display

Sosiaalityö ja -ohjaus

Saat meiltä tukea ja ohjausta omiin tai läheisesi arjen haasteisiin. Haasteita voivat olla esimerkiksi

  • vaikeudet selviytyä arjessa
  • pitkäaikaistyöttömyys tai alentunut työkyky
  • mielenterveys- tai päihdeongelmat
  • asumisen ongelmat tai asunnottomuus
  • sosiaaliturvaan tai sosiaalipalveluihin liittyvät kysymykset.

Palvelut on tarkoitettu yli 18-vuotiaille.

Toimi näin

Ota yhteyttä Aikuissosiaalityön Ensilinjaan tai chat-palveluun. Sosiaalityöntekijä tai -ohjaaja arvioi tilanteesi ja tekee suunnitelman tuen järjestämiseksi. Jos sinulla on omatyöntekijä, asioi hänen kanssaan ajanvarauksella.

Sosiaalipäivystys auttaa kriisitilanteissa iltaisin ja viikonloppuisin. Taloudellisiin ongelmiin saat apua Taloudellisen tuen yksiköstä.

Huoli aikuisesta?

Voit tehdä digitaalisesti tuen tarpeen ilmoituksen (huoli-ilmoitus), jos epäilet, ettei henkilö pysty huolehtimaan itsestään tai turvallisuudestaan. Voit myös keskustella asiasta ensin Ensilinjan tai chatin kautta ilman ilmoituksen tekemistä.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, digitaaliset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Etsi alueelta

  • Valitse paikkakunta
  • Forssa
  • Hattula
  • Hausjärvi
  • Humppila
  • Hämeenlinna
  • Janakkala
  • Jokioinen
  • Loppi
  • Riihimäki
  • Tammela
  • Ypäjä
Asioi digitaalisesti

Kun valitset paikkakunnan, tiedät kuinka asioida digitaalisesti.

Soita

Kun valitset paikkakunnan, saat esiin etsimäsi puhelinnumerot.

Katso toimipisteet

Kun valitset paikkakunnan, saat tietää palvelupaikat.

Palvelu on tarkoitettu 18-64-vuotiaille Kanta-Hämeen hyvinvointialueen aikuisille ja perheille.

Taloudellisen tuen yksikkö

Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake

Sisältöjulkaisija

Piirroskuva kahdesta ihmishahmosta, jotka ovat polun alussa. Polun päässä on rakennuksia ja tekstit Työtä ja Koulutusta.
UUTINEN
05.05.2025

Oma Häme julkaisi ensimmäisen sosiaalihuollon digipolkunsa – tukee työnhakijoita matkalla kohti työelämää

Sosiaalipalvelujen asiakkaat voivat käyttää digipolkua Oma Häme -sovelluksen kautta.

Piirroskuva kahdesta ihmishahmosta, jotka ovat polun alussa. Polun päässä on rakennuksia ja tekstit Työtä ja Koulutusta.

Oma Häme julkaisi ensimmäisen sosiaalihuollon digipolkunsa – tukee työnhakijoita matkalla kohti työelämää

UUTINEN / 05.05.2025

Sosiaalipalvelujen asiakkaat voivat käyttää digipolkua Oma Häme -sovelluksen kautta.

Piirroskuva kahdesta ihmishahmosta, jotka ovat polun alussa. Polun päässä on rakennuksia ja tekstit Työtä ja Koulutusta.

UUTINEN / 05.05.2025

Oma Häme julkaisi ensimmäisen sosiaalihuollon digipolkunsa – tukee työnhakijoita matkalla kohti työelämää

Piirroskuva kahdesta ihmishahmosta, jotka ovat polun alussa. Polun päässä on rakennuksia ja tekstit Työtä ja Koulutusta.

Oma Häme on tänään 5. toukokuuta julkaissut uuden, työhön ja koulutukseen suuntaavan digipolun, joka tarjoaa työnhakijoille konkreettista tukea matkalla kohti työllistymistä tai opintoja. Kyseessä on Oma Hämeen ensimmäinen sosiaalihuollon digipolku, ja sen tavoitteena on vahvistaa asiakkaiden omaehtoista työllistymistä sekä lisätä heidän valmiuksiaan hyödyntää digitaalisia palveluja työnhaussa.

Polku kohti aktiivista työnhakua

Digipolku tukee asiakkaita löytämään omat motivaation lähteensä ja asettamaan henkilökohtaisia tavoitteita. Asiakas saa viikoittain suunniteltuja ohjeita ja neuvoja, jotka ohjaavat kohti työelämää, koulutusta tai esimerkiksi työkokeilua. Yhteistyö ammattilaisen kanssa jatkuu digipolun aikana, ja asiakas voi viestitellä ohjaajan kanssa turvallisesti palvelun kautta.

Digipolun hyödyt asiakkaalle:
- Aktivoi ja tukee omatoimisessa työnhaussa
- Auttaa rakentamaan selkeän suunnitelman työllistymisen edistämiseksi
- Rohkaisee ottamaan vastuuta omasta työllistymispolusta
- Opettaa käyttämään työnhaun digitaalisia palveluita monipuolisemmin
- Tarjoaa tietoa olemassa olevista palveluista ja koulutusmahdollisuuksista.

Digipolku vain asiakassuhteessa oleville – ammattilainen liittää mukaan

Digipolun käyttö edellyttää voimassa olevaa asiakassuhdetta Oma Hämeen sosiaalipalveluihin. Polulle liittämisestä vastaa aina ammattilainen – asiakas ei voi liittyä siihen itse. Tämä varmistaa, että palvelu suunnitellaan ja toteutetaan yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaisesti.

Digipolku löytyy Oma Häme -sovelluksesta, jonka voi ladata maksutta sovelluskaupasta. Tietokoneella palveluun pääsee kirjautumalla osoitteessa omahame.fi. Käyttöönotto vaatii vahvan tunnistautumisen henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Tukea ja ohjausta myös digipolun käytössä

Digipalveluiden käyttö ei ole este tai edellytys sosiaalipalveluiden saamiselle – jokaisen asiakkaan tilanne arvioidaan yksilöllisesti. Digipolun käyttö on tehty selkeäksi ja johdonmukaiseksi, ja asiakas saa tarvittaessa perehdytystä sekä jatkuvaa ohjausta ja tukea polun varrella.

Oma Häme kehittää aktiivisesti sosiaalihuollon digipalveluita ja suunnittelee uusia digipolkuja eri käyttäjäryhmille. Digipolut tarjoavat asiakkaille monipuolista tukea erilaisissa elämäntilanteissa.

Euroopan Unionin rahoittama -teksti ja EU-logo.

 

Käsi näppäilee kännykän ruutua.
UUTINEN
10.03.2025

Odotatko puhelua Oma Hämeeltä? Muista ottaa häirikköpuheluiden esto pois päältä

Jos esto on päällä, takaisinsoittojärjestelmämme kautta soitettu puhelu ei välttämättä pääse läpi.

Käsi näppäilee kännykän ruutua.

Odotatko puhelua Oma Hämeeltä? Muista ottaa häirikköpuheluiden esto pois päältä

UUTINEN / 10.03.2025

Jos esto on päällä, takaisinsoittojärjestelmämme kautta soitettu puhelu ei välttämättä pääse läpi.

Käsi näppäilee kännykän ruutua.

UUTINEN / 10.03.2025

Odotatko puhelua Oma Hämeeltä? Muista ottaa häirikköpuheluiden esto pois päältä

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on käytössä takaisinsoittopalvelu. Kun olet jättänyt takaisinsoittopyynnön ja soitamme sinulle takaisin, soitto tulee 03 629-/03 621-/03 680-/03 4191- tai /019 758 -alkuisesta numerosta. 

Joihinkin uudempiin puhelimiin saa automaattisesti häirikkösoittajien estämisen päälle. Jos esto on päällä, ei takaisinsoittojärjestelmämme kautta soitettu puhelu pääse välttämättä läpi.

Muista siis ottaa puhelimestasi hetkeksi häirikköpuheluiden esto pois päältä, jos odotat puhelua Oma Hämeeltä.

Tiedotteen tunnistekuva Ensilinja
UUTINEN
27.02.2025

Aikuissosiaalityön kiireetön ohjaus ja neuvonta liittyy Ensilinjaan

Palvelun puhelinnumero tai aukioloajat eivät tämän muutoksen yhteydessä muutu.

Tiedotteen tunnistekuva Ensilinja

Aikuissosiaalityön kiireetön ohjaus ja neuvonta liittyy Ensilinjaan

UUTINEN / 27.02.2025

Palvelun puhelinnumero tai aukioloajat eivät tämän muutoksen yhteydessä muutu.

Tiedotteen tunnistekuva Ensilinja

UUTINEN / 27.02.2025

Aikuissosiaalityön kiireetön ohjaus ja neuvonta liittyy Ensilinjaan

Aikuissosiaalityön kiireetön puhelinohjaus ja neuvonta liittyy Ensilinjan palveluihin 4.3.2025. Aikuissosiaalityön kiireettömän ohjauksen ja neuvonnan on tavoittanut jo nytkin keskitetystä puhelinnumerosta, joten palvelun puhelinnumero tai aukioloajat eivät tämän muutoksen yhteydessä muutu.

Aikuissosiaalityön Ensilinjaan voit olla yhteydessä, kun: 

•    tarvitset neuvoa ja tietoa palveluista ja etuuksista
•    taloudellinen tilanne on umpisolmussa
•    tarvitset apua päihdeongelmissa
•    tarvitset erityisestä syystä apua ja tukea asunnon/asumisesi järjestämisessä
•    kohtaat äkillisen kriisin tai elämäntilanteen muutoksen

Tavoitat aikuissosiaalityön puhelimitse arkisin kello 9-11, ja Ensilinjaan liittymisen jälkeen palvelussa on käytössä myös takaisinsoittopyynnön jättämisen mahdollisuus ruuhkatilanteissa. Takaisinsoittopyynnön voit siis jättää, mikäli emme juuri sillä hetkellä ruuhkan takia voi vastata. Soitamme sinulle takaisin seuraavaan arkipäivään mennessä. 

Puhe- ja kuulovammaiset sekä asioinnissa tulkkia tarvitsevat asiakkaat voivat ottaa yhteyttä palveluun tekstiviestillä. Mikäli asioinnissa tarvitaan tulkkia, voit ilmoittaa tekstiviestillä tulkkauskielen, jonka jälkeen otamme yhteyttä tulkin kanssa viimeistään seuraavana arkipäivänä. 

Aikuissosiaalityön Ensilinja ma-pe klo 9-11, puh. 03 629 6566
Aikuissosiaalityön Ensilinjan tekstiviestinumero: 040 629 6257

Aikuissosiaalityön Ensilinjan puhelinpalvelun lisäksi tavoitat meidät laajoilla aukioloajoilla chatin välityksellä arkisin klo 9-15 välillä. Löydät chatin Oma Häme -sovelluksesta, jonka voit ladata sovelluskaupasta. Oma Hämeen verkkosivuilla voit aloittaa chatin sivun oikeasta alakulmasta (aloita chat -painike).

Talouteen liittyvissä huolissa voit olla yhteydessä myös Taloudellisen tuen yksikön puhelinasiointiin puh: 03 629 6570.  Taloudellisen tuen yksikön puhelinpalvelu on avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9-12. Voit ottaa yhteyttä taloudellisen tuen yksikön puhelinneuvontaan aina, kun arjen raha-asiat askarruttavat, oman talouden hoidossa on ongelmia tai rahat eivät tunnu riittävän. Puheluun vastaavat sosiaalihuollon ammattilaiset.