Murupolku
Navigointivalikko
Ptv Service Display
Sosiaalityö ja -ohjaus
Saat meiltä tukea ja ohjausta omiin tai läheisesi arjen haasteisiin. Haasteita voivat olla esimerkiksi
- vaikeudet selviytyä arjessa
- pitkäaikaistyöttömyys tai alentunut työkyky
- mielenterveys- tai päihdeongelmat
- asumisen ongelmat tai asunnottomuus
- sosiaaliturvaan tai sosiaalipalveluihin liittyvät kysymykset.
Palvelut on tarkoitettu yli 18-vuotiaille.
Toimi näin
Ota yhteyttä Aikuissosiaalityön Ensilinjaan tai chat-palveluun. Sosiaalityöntekijä tai -ohjaaja arvioi tilanteesi ja tekee suunnitelman tuen järjestämiseksi. Jos sinulla on omatyöntekijä, asioi hänen kanssaan ajanvarauksella.
Sosiaalipäivystys auttaa kriisitilanteissa iltaisin ja viikonloppuisin. Taloudellisiin ongelmiin saat apua Taloudellisen tuen yksiköstä.
Huoli aikuisesta?
Voit tehdä digitaalisesti tuen tarpeen ilmoituksen (huoli-ilmoitus), jos epäilet, ettei henkilö pysty huolehtimaan itsestään tai turvallisuudestaan. Voit myös keskustella asiasta ensin Ensilinjan tai chatin kautta ilman ilmoituksen tekemistä.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, digitaaliset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Etsi alueelta
- Valitse paikkakunta
- Forssa
- Hattula
- Hausjärvi
- Humppila
- Hämeenlinna
- Janakkala
- Jokioinen
- Loppi
- Riihimäki
- Tammela
- Ypäjä
Kun valitset paikkakunnan, tiedät kuinka asioida digitaalisesti.
Kun valitset paikkakunnan, saat esiin etsimäsi puhelinnumerot.
Kun valitset paikkakunnan, saat tietää palvelupaikat.
Palvelu on tarkoitettu 18-64-vuotiaille Kanta-Hämeen hyvinvointialueen aikuisille ja perheille.
Taloudellisen tuen yksikkö
Taloudellisen tuen yksikkö
Oma Hämeen taloudellisen tuen yksiköstämme on saatavilla puhelinneuvontaa ja -ohjausta talouteen liittyvissä ongelmatilanteissa.
Hakemusten liitteet ja yhteydenottopyynnöt:
Sähköposti:
taloudellinentuki(at)omahame.fi
Osoite:
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Taloudellisen tuen yksikkö
PL 505
13101 Hämeenlinna
Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake

Oletko havainnut arjen ympäristössäsi ilmiön, johon pitäisi mielestäsi puuttua?
Raportoi havainnostasi sosiaalisen raportoinnin lomakkeella.
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutiset
Sosiaalipalvelujen asiakkaat voivat käyttää digipolkua Oma Häme -sovelluksen kautta.

Oma Häme julkaisi ensimmäisen sosiaalihuollon digipolkunsa – tukee työnhakijoita matkalla kohti työelämää
UUTINEN / 05.05.2025
Sosiaalipalvelujen asiakkaat voivat käyttää digipolkua Oma Häme -sovelluksen kautta.

UUTINEN / 05.05.2025
Oma Häme julkaisi ensimmäisen sosiaalihuollon digipolkunsa – tukee työnhakijoita matkalla kohti työelämää
Oma Häme on tänään 5. toukokuuta julkaissut uuden, työhön ja koulutukseen suuntaavan digipolun, joka tarjoaa työnhakijoille konkreettista tukea matkalla kohti työllistymistä tai opintoja. Kyseessä on Oma Hämeen ensimmäinen sosiaalihuollon digipolku, ja sen tavoitteena on vahvistaa asiakkaiden omaehtoista työllistymistä sekä lisätä heidän valmiuksiaan hyödyntää digitaalisia palveluja työnhaussa.
Polku kohti aktiivista työnhakua
Digipolku tukee asiakkaita löytämään omat motivaation lähteensä ja asettamaan henkilökohtaisia tavoitteita. Asiakas saa viikoittain suunniteltuja ohjeita ja neuvoja, jotka ohjaavat kohti työelämää, koulutusta tai esimerkiksi työkokeilua. Yhteistyö ammattilaisen kanssa jatkuu digipolun aikana, ja asiakas voi viestitellä ohjaajan kanssa turvallisesti palvelun kautta.
Digipolun hyödyt asiakkaalle:
- Aktivoi ja tukee omatoimisessa työnhaussa
- Auttaa rakentamaan selkeän suunnitelman työllistymisen edistämiseksi
- Rohkaisee ottamaan vastuuta omasta työllistymispolusta
- Opettaa käyttämään työnhaun digitaalisia palveluita monipuolisemmin
- Tarjoaa tietoa olemassa olevista palveluista ja koulutusmahdollisuuksista.
Digipolku vain asiakassuhteessa oleville – ammattilainen liittää mukaan
Digipolun käyttö edellyttää voimassa olevaa asiakassuhdetta Oma Hämeen sosiaalipalveluihin. Polulle liittämisestä vastaa aina ammattilainen – asiakas ei voi liittyä siihen itse. Tämä varmistaa, että palvelu suunnitellaan ja toteutetaan yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
Digipolku löytyy Oma Häme -sovelluksesta, jonka voi ladata maksutta sovelluskaupasta. Tietokoneella palveluun pääsee kirjautumalla osoitteessa omahame.fi. Käyttöönotto vaatii vahvan tunnistautumisen henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Tukea ja ohjausta myös digipolun käytössä
Digipalveluiden käyttö ei ole este tai edellytys sosiaalipalveluiden saamiselle – jokaisen asiakkaan tilanne arvioidaan yksilöllisesti. Digipolun käyttö on tehty selkeäksi ja johdonmukaiseksi, ja asiakas saa tarvittaessa perehdytystä sekä jatkuvaa ohjausta ja tukea polun varrella.
Oma Häme kehittää aktiivisesti sosiaalihuollon digipalveluita ja suunnittelee uusia digipolkuja eri käyttäjäryhmille. Digipolut tarjoavat asiakkaille monipuolista tukea erilaisissa elämäntilanteissa.

Odotatko puhelua Oma Hämeeltä? Muista ottaa häirikköpuheluiden esto pois päältä
Jos esto on päällä, takaisinsoittojärjestelmämme kautta soitettu puhelu ei välttämättä pääse läpi.

Odotatko puhelua Oma Hämeeltä? Muista ottaa häirikköpuheluiden esto pois päältä
UUTINEN / 10.03.2025
Jos esto on päällä, takaisinsoittojärjestelmämme kautta soitettu puhelu ei välttämättä pääse läpi.

UUTINEN / 10.03.2025
Odotatko puhelua Oma Hämeeltä? Muista ottaa häirikköpuheluiden esto pois päältä
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on käytössä takaisinsoittopalvelu. Kun olet jättänyt takaisinsoittopyynnön ja soitamme sinulle takaisin, soitto tulee 03 629-/03 621-/03 680-/03 4191- tai /019 758 -alkuisesta numerosta.
Joihinkin uudempiin puhelimiin saa automaattisesti häirikkösoittajien estämisen päälle. Jos esto on päällä, ei takaisinsoittojärjestelmämme kautta soitettu puhelu pääse välttämättä läpi.
Muista siis ottaa puhelimestasi hetkeksi häirikköpuheluiden esto pois päältä, jos odotat puhelua Oma Hämeeltä.

Aikuissosiaalityön kiireetön ohjaus ja neuvonta liittyy Ensilinjaan
Palvelun puhelinnumero tai aukioloajat eivät tämän muutoksen yhteydessä muutu.

Aikuissosiaalityön kiireetön ohjaus ja neuvonta liittyy Ensilinjaan
UUTINEN / 27.02.2025
Palvelun puhelinnumero tai aukioloajat eivät tämän muutoksen yhteydessä muutu.

UUTINEN / 27.02.2025
Aikuissosiaalityön kiireetön ohjaus ja neuvonta liittyy Ensilinjaan
Aikuissosiaalityön kiireetön puhelinohjaus ja neuvonta liittyy Ensilinjan palveluihin 4.3.2025. Aikuissosiaalityön kiireettömän ohjauksen ja neuvonnan on tavoittanut jo nytkin keskitetystä puhelinnumerosta, joten palvelun puhelinnumero tai aukioloajat eivät tämän muutoksen yhteydessä muutu.
Aikuissosiaalityön Ensilinjaan voit olla yhteydessä, kun:
• tarvitset neuvoa ja tietoa palveluista ja etuuksista
• taloudellinen tilanne on umpisolmussa
• tarvitset apua päihdeongelmissa
• tarvitset erityisestä syystä apua ja tukea asunnon/asumisesi järjestämisessä
• kohtaat äkillisen kriisin tai elämäntilanteen muutoksen
Tavoitat aikuissosiaalityön puhelimitse arkisin kello 9-11, ja Ensilinjaan liittymisen jälkeen palvelussa on käytössä myös takaisinsoittopyynnön jättämisen mahdollisuus ruuhkatilanteissa. Takaisinsoittopyynnön voit siis jättää, mikäli emme juuri sillä hetkellä ruuhkan takia voi vastata. Soitamme sinulle takaisin seuraavaan arkipäivään mennessä.
Puhe- ja kuulovammaiset sekä asioinnissa tulkkia tarvitsevat asiakkaat voivat ottaa yhteyttä palveluun tekstiviestillä. Mikäli asioinnissa tarvitaan tulkkia, voit ilmoittaa tekstiviestillä tulkkauskielen, jonka jälkeen otamme yhteyttä tulkin kanssa viimeistään seuraavana arkipäivänä.
Aikuissosiaalityön Ensilinja ma-pe klo 9-11, puh. 03 629 6566
Aikuissosiaalityön Ensilinjan tekstiviestinumero: 040 629 6257
Aikuissosiaalityön Ensilinjan puhelinpalvelun lisäksi tavoitat meidät laajoilla aukioloajoilla chatin välityksellä arkisin klo 9-15 välillä. Löydät chatin Oma Häme -sovelluksesta, jonka voit ladata sovelluskaupasta. Oma Hämeen verkkosivuilla voit aloittaa chatin sivun oikeasta alakulmasta (aloita chat -painike).
Talouteen liittyvissä huolissa voit olla yhteydessä myös Taloudellisen tuen yksikön puhelinasiointiin puh: 03 629 6570. Taloudellisen tuen yksikön puhelinpalvelu on avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9-12. Voit ottaa yhteyttä taloudellisen tuen yksikön puhelinneuvontaan aina, kun arjen raha-asiat askarruttavat, oman talouden hoidossa on ongelmia tai rahat eivät tunnu riittävän. Puheluun vastaavat sosiaalihuollon ammattilaiset.