
Terveysasemien kiireettömän hoidon tavoitettavuus paranee toukokuun alussa.

Uusi Terveysasemien kiireetön ensilinja helpottaa erityisesti harvoin tai ensimmäistä kertaa asioivien asiakkaiden yhteydensaantia
UUTINEN / 28.04.2025
Terveysasemien kiireettömän hoidon tavoitettavuus paranee toukokuun alussa.

UUTINEN / 28.04.2025
Uusi Terveysasemien kiireetön ensilinja helpottaa erityisesti harvoin tai ensimmäistä kertaa asioivien asiakkaiden yhteydensaantia
Terveysasemien kiireettömän hoidon tavoitettavuus paranee toukokuun alussa, kun neljä alueellista ensilinjaa aloittaa puhelinpalvelun 8.5. alkaen. Palvelu otetaan käyttöön Hämeenlinnan, Janakkalan, Forssan ja Riihimäen alueilla. Hattulan asukkaat jatkavat asiointiaan oman terveysaseman kanssa.
Kiireetön Ensilinja on tarkoitettu ensisijaisesti niille asiakkaille, jotka asioivat terveysasemalla satunnaisesti, ensimmäistä kertaa tai joilla ei ole nimettyä omaa hoitajaa ja lääkäriä.
- Uuden toimintamallin myötä harvoin asioivan asiakkaan ei tarvitse tietää, mille terveysasemalle soittaa. Riittää, että ottaa yhteyttä Ensilinjaan, sanoo projektipäällikkö Tiina Nikkanen.
Soitanko jatkossa Ensilinjaan vai terveysaseman tiiminumeroon?
Jos asiakkaalle ei ole nimetty omaa lääkäriä ja hoitajaa, hän on yhteydessä terveyspalveluihin harvoin tai ensimmäistä kertaa tai ei tiedä mihin muualle ottaisi yhteyttä terveyteen, sairauteen tai uuteen oireeseen liittyen:
Kiireettömät asiat:
• Ota yhteys oman alueen kiireettömään Ensilinjaan
Kiireelliset asiat:
• Ota yhteys numeroon 116117 Päivystysapu - kiireellisen hoidon Ensilinja
• Hätätilanteissa ota yhteys 112
Jos asiakkaalla on uusi lihas- tai niveloire, joka ei liity tapaturmaan, niin hän voi ottaa yhteyttä arkisin suoraan fysioterapeuttiin Kuntoutuksen Ensilinjassa p. 03 629 6680.
Jos asiakkaalle on nimetty omalääkäri ja omahoitaja (Hoidon jatkuvuusmalli):
Kiireettömät ja kiireelliset asiat:
• Soita oman terveysaseman tiiminumeroon
• Yhteystiedot ja aukioloajat löytyvät osoitteesta https://omahame.fi/kiireeton-hoitajan-tai-laakarin-vastaanotto
Kiireelliset asiat terveysaseman ollessa kiinni:
• Ota yhteys numeroon 116117 Päivystysapu - kiireellisen hoidon Ensilinja
• Hätätilanteissa ota yhteys 112
Jos asiakkaalla on uusi lihas- tai niveloire, joka ei liity tapaturmaan, niin hän voi ottaa yhteyttä arkisin suoraan fysioterapeuttiin Kuntoutuksen Ensilinjassa p. 03 629 6680.
– Jos asiakas ei ole varma, kuuluuko hänen soittaa Kiireettömään Ensilinjaan vai oman terveysasemansa tiimiin, hän voi huoletta ottaa yhteyttä kumpaan tahansa. Ammattilaiset arvioivat tilanteen ja ohjaavat oikealle yhteydenottokanavalle jatkoa varten. Asiakkaiden ei tarvitse olla myöskään huolissaan siitä, että onko hänelle nimetty omaa hoitajaa tai lääkäriä, vaan ammattilainen voi tämän asian tarkistaa seuraavan asioinnin yhteydessä, toteaa tulosaluejohtaja Tiina Merivuori.
Näin uusi Terveysasemien kiireetön Ensilinja toimii
Terveysasemien kiireettömään Ensilinjaan soitetaan terveysaseman asiointiin liittyvissä asioissa, kuten kiireettömät ajanvaraukset hoitajalle tai lääkärille.
Ensilinjan puhelinpalvelu on avoinna aluksi arkisin klo 10–14. Puheluihin vastataan suoraan ilman takaisinsoittoa, mutta ruuhkatilanteissa takaisinsoitto otetaan käyttöön. Jos puheluun ei ehditä vastaamaan heti, asiakkaalle soitetaan takaisin samana päivänä aukioloaikana. Lisäksi asiakkaita palvelee sairaanhoitaja-chat arkipäivisin klo 8–20.
Terveysasemien kiireettömän Ensilinjan puhelinnumerot 8.5.2025 alkaen:
Forssan seutu (sis. Humppila, Ypäjä, Tammela ja Jokioinen) 03 629 6629
Hämeenlinnan alue (sis. kantakaupungin sekä Hauho, Kalvola, Lammi, Renko ja Tuulos) 03 629 6627
Janakkalan alue (sis. Turenki ja Tervakoski) 03 629 6630
Riihimäen seutu (sis. Loppi ja Hausjärvi) 03 629 6628
Hoidon jatkuvuusmalli tukee säännöllisesti asioivia
Perusterveydenhuollon avopalveluissa on otettu käyttöön vaiheittain hoidon jatkuvuusmalli. Sen myötä osa asiakkaista on saanut nimetyn omalääkärin ja omahoitajan. Tällä hetkellä malli kohdistuu erityisesti asiakkaisiin, joilla on pitkäaikaissairauksia, tarve säännölliselle hoitokontaktille tai monialaista palvelutarvetta.
– Haluamme vahvistaa hoidon jatkuvuutta. Siksi tarjoamme tutun tiimin yhteydenottoa niille, jotka sitä eniten tarvitsevat, toteaa toiminnan projektipäällikkö Elina Ahlqvist.