Navigointivalikko

Navigointivalikko

Suora yhteys fysioterapeutin palveluihin – Janakkalassa alkaa kokeilu

UUTINEN / 01.03.2023

Yhteydenotto ohjautuu suoraan fysioterapeutin takaisinsoittojonoon.

Suora yhteys fysioterapeutin palveluihin – Janakkalassa alkaa kokeilu

UUTINEN / 01.03.2023

Yhteydenotto ohjautuu suoraan fysioterapeutin takaisinsoittojonoon.

UUTINEN / 01.03.2023

Suora yhteys fysioterapeutin palveluihin – Janakkalassa alkaa kokeilu

Janakkalassa alkaa ensi viikolla kokeilu, jossa asiakas voi terveydenhuoltopalveluihin soittaessaan valita suoran tien fysioterapeutille. Asiakas saa siis ilman välikäsiä yhteyden ammattilaiseen, joka kykenee parhaiten vastaamaan hänen tarpeeseensa tai terveyteen liittyvään huoleen. 

Kuva: Miia Salminen / Oma Häme

7.3.2023 käynnistyvässä suoravastaanoton pilottimallissa asiakas pääsee valitsemaan jo yhteydenottovaiheessa fysioterapeutin palvelun. Asiakas soittaa tuttuun omahoitajan numeroon, jonka takaisinsoittovalikkoon on lisätty oma kohtansa lihas- ja niveloireisille. Kun esimerkiksi selkä- tai olkapääkivuista kärsivä asiakas valitsee tämän vaihtoehdon, hänen puhelunsa ohjautuu fysioterapeutin takaisinsoittojonoon. Kokeilu palvelee tässä vaiheessa janakkalalaisia. 

Suoravastaanottokoulutuksen suorittanut fysioterapeutti voi ohjata ja neuvoa asiakasta puhelimessa tai kutsua hänet lähivastaanotolleen. Pilotin myötä otetaan käyttöön myös fysioterapeutin chat-palvelu, jonka avulla asiakas voi tunnistautumattomanakin kysyä tai keskustella terveyteen liittyvästä huolesta. Chat-yhteydenoton voi tarvittaessa muuttaa tunnisteiseksi ja videovälitteiseksi etävastaanotoksi. Näin fysioterapeutti voi tarkemmin tutkia ja arvioida asiakkaan tilanteen. 

Malli on Suomessa julkisella sektorilla ainutlaatuinen. Tavallisesti hoitaja tekee hoidon tarpeen arvioinnin, mutta nyt hoidon tarpeen arvioi fysioterapeutti, joka on tuki- ja liikuntaelimistön asiantuntija. 

–  Asiakkaalle tulee siis useita eri vaihtoehtoja asioimiseen, ja etävastaanottomahdollisuuden vuoksi hänen asiansa saattaa ratketa jo ensimmäisellä yhteydenotolla. Fysioterapeutilla on lisäksi koko ajan konsultaatioyhteys lääkäriin, ja asiakas ohjataan tarvittaessa lääkäriin tai sairaanhoitajalle, kertovat kuntoutuksen suunnittelijat Tarja Saari ja Harri Lepänkoski Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeesta. 

–  Fysioterapeutti ohjaa asiakasta kivun hoidossa ja tarpeen vaatiessa reseptivapaiden kipulääkkeiden käytössä. Hänellä on lisäksi oikeus kirjoittaa sairauslomaa enintään viisi vuorokautta, lisää kuntoutuksen asiantuntija Päivi Kallio

Suoravastaanottomalli parantaa palveluiden saatavuutta ja oikea-aikaisuutta. Kun asiakas pääsee nopeasti keskustelemaan kuntoutuksen ammattilaisen kanssa asiastaan ja saa henkilökohtaiset ohjeet oireiden helpottamiseksi, riski vaivan pitkittymiseen vähenee. 

Pilotti kestää kuusi kuukautta ja sitä arvioidaan säännöllisesti. Jos malli osoittautuu toimivaksi, tarkastellaan mahdollisuutta laajentaa se koko hyvinvointialueelle. Kokeilu on tulosta Hyvä vastaanotto -hankkeen kehittämistyöstä. 

Lisätietoja: 

Päivi Kallio, kuntoutuksen asiantuntija, paivi.kallio@omahame.fi, 050 569 2022 

Harri Lepänkoski, kuntoutuksen suunnittelija, harri.lepankoski@omahame.fi, 040 571 7610 

Tarja Saari, kuntoutuksen suunnittelija, tarja.saari@omahame.fi, 03 680 1394