Sosiaalihuollon asiakasjärjestelmän käyttöönotto viivästyy Oma Hämeessä
Järjestelmätoimittajasta johtuva viivästys ei juurikaan vaikuta asiakkaiden palveluihin.
Sosiaalihuollon asiakasjärjestelmän käyttöönotto viivästyy Oma Hämeessä
UUTINEN / 27.09.2024
Järjestelmätoimittajasta johtuva viivästys ei juurikaan vaikuta asiakkaiden palveluihin.
UUTINEN / 27.09.2024
Sosiaalihuollon asiakasjärjestelmän käyttöönotto viivästyy Oma Hämeessä
Saga-asiakastietojärjestelmän käyttöönotto viivästyy hyvinvointialueella. Sosiaalihuollon uuden järjestelmän piti alun perin tulla käyttöön lokakuun alussa, mutta käyttöönotto on myöhästynyt hyvinvointialueesta riippumattomista syistä. Parhaillaan henkilökuntaa koulutetaan käyttämään uutta järjestelmää. Käyttöönoton aikataulu täsmentyy nyt käynnissä olevien hyväksymistestauksien mukaan.
Saga korvaa nykyiset järjestelmät, Pro Consonan, Omnian ja Effican sekä osan Lifecare-potilastietojärjestelmän toiminnoista. Saga tuo hyvinvointialueen sosiaalipalvelut yhteen järjestelmään, mikä samalla yhtenäistää kirjaamista ja tiedon jakamista eri yksiköiden ja tiimien välillä. Järjestelmän ottaa käyttöönsä noin 2 500 sosiaalihuollon ammattilaista, jotka voivat käyttää sitä selainpohjaisesti ja mobiilisti. Sagan järjestelmätoimittaja on suomalainen Mediconsult Oy.
Järjestelmän käyttöönoton viivästyminen ei vaikuta asiakkaiden saamaan palveluun. On kuitenkin mahdollista, että sosiaalipalveluissa joidenkin asiakkaiden aikoja voidaan joutua siirtämään henkilökunnan koulutusten ja käyttöönoton valmistelun vuoksi. Henkilöstöä tarvitaan tällä hetkellä myös testaukseen sekä tietojen siirtämiseen vanhoista järjestelmistä. Oma Hämeen asiantuntijat tekevät aktiivisesti yhteistyötä järjestelmätoimittajan kanssa, jotta järjestelmä saadaan käyttöön mahdollisimman pian.
Saga-asiakastietojärjestelmä kattaa laajasti hyvinvointialueen sosiaalihuollon – se tulee käyttöön ikäihmisten, työikäisten ja lapsiperheiden palveluissa, lastensuojelussa, perheoikeudellisissa palveluissa, päihdehuollossa sekä vammaispalveluissa.