Päivystysapu 116117 –kiireellisen hoidon ensilinja on ruuhkautunut
Yhteydenottoa ei kannata viivästyttää aamuun.
Päivystysapu 116117 –kiireellisen hoidon ensilinja on ruuhkautunut
UUTINEN / 08.11.2024
Yhteydenottoa ei kannata viivästyttää aamuun.
UUTINEN / 08.11.2024
Päivystysapu 116117 –kiireellisen hoidon ensilinja on ruuhkautunut
Päivystysapu 116117 –kiireellisen hoidon ensilinja aloitti toimintansa 31.10.2024. Puhelut ovat alkuvaiheessa ruuhkaantuneet, koska valtaosa puheluista soitetaan aamun ensimmäisinä tunteina. Perinteisesti asiakkaat ovat soittaneet kello 8.00 terveysasemalle, vaikka olisivat tarvinneet apua jo illalla. Nyt yhteydenottoa ei kannata viivästyttää aamuun, vaan soittaa kun kiireellisen hoidon tarve ilmenee.
Päivystysapu 116117 –kiireellisen hoidon ensilinja, palvelee äkillisissä terveysongelmissa ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä. Asiakas voi soittaa silloin, kun kiireellinen terveysongelma ilmenee. Puheluun vastaa ensilinjan sairaanhoitaja, jonka tukena toimii lääkäri. Sairaanhoitaja haastattelee asiakasta käyttäen apuna kansallisia hoidon kiireellisyyden arvioinnin ohjeita. Lisäksi arviossa hyödynnetään asiakkaan aiempia terveystietoja ja tehtyjä hoitosuunnitelmia. Asiakkaan asia ratkaistaan puhelun aikana järjestämällä tarvittava hoito tai antamalla kotihoito-ohjeet. Arvioinnin perusteella asiakas ohjataan hoitoon oikeaan paikkaan joko terveysaseman kiirevastaanotolle tai Kanta-Hämeen keskussairaalan päivystykseen.
Päivystysapu 116 117 tarjoaa tilanteen arviointia, ohjausta ja neuvontaa kaikissa kiireellisissä terveysongelmissa, jotka eivät ole hätätilanteita. Jos olet asioinut terveysasemalla säännöllisesti esim. pitkäaikaissairauden vuoksi, ota edelleen yhteyttä omaan terveysasemaan myös kiireellisessä asiassa. Jos oma terveysasemasi on suljettu, ota kiireellisessä asiassa yhteyttä chattiin (avoinna arkisin klo 8-20) tai ympäri vuorokauden auki olevaan päivystysapuun 116 117. Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita hätänumeroon 112.
Kiireettömissä asioissa otetaan yhteyttä tuttuun tapaan omalle terveysasemalle tai sinua hoitavalle poliklinikalle. Kiireettömiä asioita ovat mm. kiireetöntä hoitoa vaativat terveysongelmat, laboratoriovastausten tiedustelut, reseptien uusinnat ja pitkittyneet terveysongelmat, jotka eivät ole pahentuneet.