
Päivystyksen toimintatapoja muokataan Assiin valmistautumiseksi
Kanta-Hämeen keskussairaalan päivystyksessä uudistetaan toimintatapoja osana valmistautumista uuteen...

Päivystyksen toimintatapoja muokataan Assiin valmistautumiseksi
UUTINEN / 17.03.2025
Kanta-Hämeen keskussairaalan päivystyksessä uudistetaan toimintatapoja osana valmistautumista uuteen...

UUTINEN / 17.03.2025
Päivystyksen toimintatapoja muokataan Assiin valmistautumiseksi
Kanta-Hämeen keskussairaalan päivystyksessä uudistetaan toimintatapoja osana valmistautumista uuteen keskussairaalaan, Assiin. Uusi Ahveniston sairaala otetaan käyttöön vuonna 2026. Muutokset astuvat voimaan 18.3.2025 ja ne on suunniteltu yhdessä päivystyksen Assi-työryhmien kanssa.
Päivystysklinikan akuuttilääketieteen ylilääkäri Mikko Franssilan mukaan muutosten taustalla on halu tehdä siirtymästä mahdollisimman sujuva sekä potilaille että henkilöstölle.
– Assiin siirtyminen on suuri muutos, ja haluamme tehdä siitä mahdollisimman sujuvan sekä potilaille että henkilöstölle. Nyt tehtävät toimintatapamuutokset auttavat varmistamaan, että päivystys toimii tehokkaasti myös uudessa sairaalaympäristössä, Franssila sanoo.
Keskeiset muutokset:
- Ilmoittautumisautomaatti – Päivystykseen saapuvat potilaat ilmoittautuvat jatkossa automaatilla vuoronumeron sijaan. Ilmoittautuminen tapahtuu Kela-kortilla, ajokortilla tai virallisella henkilöllisyystodistuksella. Myös lähetteellä saapuvat potilaat ilmoittautuvat automaatilla hoidon tarpeen arvioon.
- Toimintatapojen muokkaus – Päivystyksen käytäntöjä kehitetään sujuvoittamaan tulevaa toimintaa Assissa. Muutokset saattavat aluksi ruuhkaisina aikoina vaikuttaa toiminnan nopeuteen.
- Neuvonta ja ohjaus – Ennen päivystykseen hakeutumista suositellaan edelleen soittamaan maksuttomaan numeroon 116117. Hätätilanteissa tulee soittaa 112.
Franssila kertoo, että erityisesti uusi ilmoittautumisautomaatti tuo selkeyttä päivystyksen kulkuun.
– Sen avulla voimme nopeuttaa hoidon tarpeen arviointia ja vähentää manuaalista työvaihetta. Tämä tukee myös henkilöstön työtä ja parantaa asiakaskokemusta, hän kertoo.
Hänen mukaansa alkuvaiheessa muutokset voivat tuntua uusilta, mutta pitkällä tähtäimellä ne sujuvoittavat päivystystoimintaa ja tukevat parempaa potilasohjausta.
– Kannustamme asukkaita edelleen hyödyntämään 116117-palvelua ennen päivystykseen hakeutumista. Se on tärkeä osa päivystystoiminnan kokonaisuutta ja auttaa meitä kohdentamaan hoitoa oikein, Franssila muistuttaa.